Ja, men inte VAR i låten, bara vilken låt. Lyssnar du på >60min långa mixar är det ganska irriterande att behöva spola fram varje gång du stängt av luren.Multimedia-knappen på min N78 kommer ihåg senast spelade låt samt album eller spellista !
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
Postad 29 september 2008 - 19:11
Postad 29 september 2008 - 22:54

Postad 29 september 2008 - 23:42
Sorry, var så glad över att ha upptäckt "minnet" i multimedia-knappen häromdagen att jag inte läste ditt inlägg ordentligt
...
No problem

Postad 01 oktober 2008 - 07:50
GPSen är gratis om du inte använder A-GPS eller navigationsgrejen. De kostar extra.
Hur mycket det kostar att surfa beror på vilket abonnemang du använder, men det är relativt dyrt med de flesta abonnemang då man betalar runt 15kr per nerladdad megabyte. Men det finns även abonnemang som har fast dataavgift.
Musikspelaren är helt ok. Det enda jag tycker är synd är att den inte kan spela *.ogg filer, men det är inget de flesta bryr sig om.
Tackar!
Postad 01 oktober 2008 - 16:13
Har inte fått min GPS att fungera ännu... Visst ska det gå att köra den via W-Lan och hitta possitionen för att sedan kunna lägga upp tex en rutt till en destination som man bara följer själv? Vill inte behöva betala en massa då jag inte har ett abbonnemang med fri kostnad på "datamottagning".Tackar!
Tack för hjälpen!
Postad 01 oktober 2008 - 16:19
Har inte fått min GPS att fungera ännu... Visst ska det gå att köra den via W-Lan och hitta possitionen för att sedan kunna lägga upp tex en rutt till en destination som man bara följer själv? Vill inte behöva betala en massa då jag inte har ett abbonnemang med fri kostnad på "datamottagning".
Tack för hjälpen!
På vilket sätt fungerar den inte? Får du ingen position?
Kör du via wlan misstänker jag att du sitter inomhus och då kan det vara svårt att hitta position.
Kör du A-GPS med gprs, dvs datatrafik via abonnemanget, så är det inte mycket data som överförs. För mig att det går att se i Maps hur mycket som förbrukas. Ser du till att ha kartorna nerladdade på telefonen redan så kostar det inte mycket flis.
Redigerat av fredde_, 01 oktober 2008 - 16:20.
Postad 01 oktober 2008 - 17:17
Jo jag sitter inomhus. Har även testat utomhus men fungerar fortfarande inte... Har laddat hem kartorna för Sverige i Nokia Map Loader. Får testa med A-GPS igen då, vore kul att bara se hur det fungerarPå vilket sätt fungerar den inte? Får du ingen position?
Kör du via wlan misstänker jag att du sitter inomhus och då kan det vara svårt att hitta position.
Kör du A-GPS med gprs, dvs datatrafik via abonnemanget, så är det inte mycket data som överförs. För mig att det går att se i Maps hur mycket som förbrukas. Ser du till att ha kartorna nerladdade på telefonen redan så kostar det inte mycket flis.

Postad 02 oktober 2008 - 05:00
Postad 04 oktober 2008 - 19:53
Tror jag hittade felet idag, man måste tydligen ange någon sorts server att ansluta till. Vet dock inte vad det är för serveradress hos Tele2, någon som vet?Hmm för mig fungerar det finfint utan A-GPS, kan dock ta några minuter att koppla upp ibland bara, även utomhus.

Postad 08 oktober 2008 - 07:16
Postad 08 oktober 2008 - 17:12
Har du inställt på att den ska söka efter anslutning konstant/inom en viss tid? Har aldrig upplevt det, men tror det är den inställningen. Går att ställa in under Inställningar/anslutning/trådlöst LAN.Har nyss fått hem min N78 och än så länge är jag riktigt nöjd! Men titt som tätt kommer rutan "välj anslutning" fram där den ger mig alternativ att söka efter Wlan, använda internet eller wap. Den här rutan kommer upp även om knapplåset är på. Vet någon vad detta kan bero på?
Postad 09 oktober 2008 - 07:48
Riktigt rolig telefon som fungerar bra. Dock är man lite ovan efter antalet SE-telefoner. Det har ju hänt en del på nokias front sen 5110 (hade en 3310 också, men den var så dålig att den inte räknas) Tog ett tag innan man förstått gränssnittet och funktionerna. Men efter några dagars lekande börjar man förstå hur den fungerar. De små knapparna fungerar bättre än förväntat.
Ska använda den med fring (skype) via wlan och 3g så det blir spännande att se hur det kommer att fungera.
/Kottich
Postad 11 oktober 2008 - 13:17
Postad 12 oktober 2008 - 19:40
Verktyg -> Profiler -> anpassa (din valda profil) ->" Säg vem som ringer" PÅHmm.. går det inte att få telefonen att visa vilken kontakt som ringer? För mig så visar den bara numret, fastän jag har det inlagt under en kontkt? :/
Tror det ska funka

Postad 12 oktober 2008 - 19:43
Hmm.. går det inte att få telefonen att visa vilken kontakt som ringer? För mig så visar den bara numret, fastän jag har det inlagt under en kontkt? :/
Antingen är det en bugg, eller så har du kontakten (numret) sparat på fler än ett ställe i telefonboken. Kanske både på SIM och telefon?
Verktyg -> Profiler -> anpassa (din valda profil) ->" Säg vem som ringer" PÅ
Tror det ska funka
Denna funktion gör att telefonen SÄGER vilken kontakt som ringer. Med ljud alltså.
Postad 12 oktober 2008 - 19:46
Aha... Är det därför den börjar prata när det ringer. Har knappt hört vad den säger men nu vet jag vad den Försöker att sägaAntingen är det en bugg, eller så har du kontakten (numret) sparat på fler än ett ställe i telefonboken. Kanske både på SIM och telefon?
Denna funktion gör att telefonen SÄGER vilken kontakt som ringer. Med ljud alltså.

Postad 12 oktober 2008 - 21:26
Postad 13 oktober 2008 - 21:17

Redigerat av Alban, 13 oktober 2008 - 21:17.
Postad 13 oktober 2008 - 21:28
Hmm måhända att det ligger på SIM-kortet också, ska kika på det. Men man tycker den borde gå efter Telefonboken eftersom det bara är det som visas ju.
Blir det så för alla kontakter eller bara vissa?
Postad 14 oktober 2008 - 05:15
Ah tror jag såg det nu.. kikar jag under "Samtal" så är det bara 2 nummer som inte visas som en kontakt, och de båda har jag inlagda under en varsin "ICE" också.Blir det så för alla kontakter eller bara vissa?
Men det går inte att välja vilken kontakt som ska ha "prio" eller något, så att den ändå visar vem som ringer tro?
Postad 18 oktober 2008 - 10:16
Postad 18 oktober 2008 - 10:23
Rörande GPS funktionen, om man vill ha röstguidning så kostar det pengar, men om man bara vill ha guidning med pilar utan röst, går detta? Kostar det något?
Visst är det så att mobilen har en vanlig 3.5mm streoplugg som hörlursutgång? Så man kan koppla i ett par lite värre hörlurar? Men laddningen sker alltså inte via usb, trots at det finns en sådan ingång?
Postad 18 oktober 2008 - 10:35
Postad 15 november 2008 - 15:20
Postad 15 november 2008 - 19:36
Postad 15 november 2008 - 22:03
Råkade ut för det en gång, den trodde det var fredag men i själva verket var det lördag. Lagom kul när telefonen alarmet ringer klockan 06.30 en lördag när man väl får sova... Gissa om man var fundersam när det står Fredag på datum och "Gå upp, Skola!" på displayenNågon mer som råkar ut för att telefonen inte kan hålla rätt på datum? Om den inte varit igång på ett par dagar rapporterar den fel datum, men alltid rätt klockslag. Underligt. Har testat att slå av/på Automatisk tidsuppdatering men det hjälper inte. Tips?

Klockan verkar bara uppdateras när man är i ursprungsmenyn. Har haft min i meddelandemenyn och där har klockan fastnat.Nä det har jag inte råkat ut för. Däremot har det hänt att klockan inte uppdateras under tiden som jag är inne i någon undermeny
Postad 22 november 2008 - 16:49
Postad 03 december 2008 - 16:11
Jag undrar om jag kan på någon enkelt sätt surfa på min vanliga dator, med linan över telefonen? Typ att den fungerar som ett trådlöst internet?
Postad 03 december 2008 - 17:56
Postad 03 december 2008 - 20:23
Postad 04 december 2008 - 16:44
Men kan man surfa med N78an och ha datorn kopplad via USB med JoikuSpot? Det verkar ju rätt fokuserat på WLan...
Jag har nämligen inget trådlöst nätverk, utan datorn sitter vanligtvis direkt i väggen.
Postad 04 december 2008 - 17:52
telefon måste anslutas i "pc suite lägget"
Postad 08 januari 2009 - 01:33
Jag stör mig mer och mer på knappsatsen. första hand gäller det navigeringsknappen i mitten. Navigera nedåt, vänster och höger fungerar bra men när man ska navigera uppåt så reagerar telefonen i många fall som att menyknappen i mitten också har tryckts ner så att man kommer vidare till nästa meny. Jag vet inte om det är jag som är klumpig men jag har inte stora fingrar och jag har inte haft några problem med betydligt mindre knappsatser. Kanske att man skulle försöka byta ut som DOA. Jag blir bara inte riktigt klok på om det verkligen är fel på knappsatsen eller om det är jag som gör fel. Det ligger en liten kant precis ovanför navigeringsval uppåt som kan störa.
Vissa andra knappar har slutat reagera på tryck vid tillfällen. Det sistnämnda verkar dock vara en mjukvarugrej.
Köpte en N78 idag har precis samma problem ! Hur löste du det ? Uppåt blir imöjligt att gå i menyerna då det valet som finns ett snäpp upp aktiveras också.
För övrigt ni som använder GPS mycket, vilken är den bästa lösningen om vill slippa betala för Nokias navigering och ingen paketdata när man använder GPS:en.
Postad 20 januari 2009 - 11:25
Postad 20 januari 2009 - 12:39
Någon som har en länk till en guide för att öppna telefonen? Det har kommit in skit framför displayen i min N78.
Jag tror att man öppnar den på samma sättt som Nokia N82, då ska man följa detta:
http://se.youtube.co...&...t=1&index=7
Eftersom du bara ska plocka bort det som sitter framför skärmen så tror jag inte att det ska vara så svårt, följ detta som sagt.
Här kan du även köpa reservdelar ifall du lyckas förstöra nått: http://www.mytrendyp...al-38001c1.html
Här finns också:
http://www.skalshop.se/
Lycka till!
Postad 20 februari 2009 - 08:54
Är du någon annan som har en N78 som låter konstigt när den vibrerar liggande. Som ett skramlande ljud. Håller jag den lodrätt så låter den som en vanlig vibrator men när jag håller den vågrätt så låter det skramlande. Har lämnat in den på www.TBH.se där jag köpte den för det här. Men de har inte varit särskilt hjälpsamma alls faktiskt. Och Anovo som lagar deras telefoner ska vi inte prata om. Har lämnat in den 3 ggr och reklamerat den. Får till svar av dom att de inte hittar ngt fel. Ligger den på ett bord så är det klart att den skramlar lite mer skrev dom som svar.. Kalas svar...
Givetvis så skramlar den även ovanför bordet.
Ngn annan med samma problem.??
Mvh
Postad 09 mars 2009 - 17:41
Hmm vad är/betyder NSU?Ny firmware uppdatering ute. v 20.149.
Uppdatera genom telefonen. Finns inte i NSU ännu, vad jag vet.
http://europe.nokia.com/A41459966
Min telefon hittar ingen uppdatering, varken Nokia Software Update (NSU?!) eller direkt i min telefon :/ Har v12.någonting.
Angående telefonen som låter konstigt så är det ingenting jag erfarat :/ Eller jo ibland kan jag tycka den ha låtit lite annorlunda än annars, men det tror jag bara är för att den legat på något konstigt eller på något konstigt vis, för det har alltid blivit "normalt" ljud när jag flyttat på den lite.
Är det någon förresten som har något bra skydd eller väska att rekommendera?

Postad 05 april 2009 - 14:52
Jag har en IPhone 3G med fritt dataabonnemang (Telia) samt laptop med trådlöst nätverkskort
Tanken är jag köper en begagnad olåst Nokia N78 samt programvaran http://www.walkinghotspot.com/
Detta borde väl ge mig en hyfsad mobil uppkoppling åtminstone med 3g-täckning?
Vad finns det för nackdelar och kanske jämförelsevis med ett klassiskt mobilt bredband med dongel?
Det är sällan jag behöver mer än några enstaka timmars uppkoppling
Någon som har lite råd på vägen?
Är N78 en bra telefon för ändamålet?
Postad 11 april 2009 - 22:01
Hmm vad är/betyder NSU?
Min telefon hittar ingen uppdatering, varken Nokia Software Update (NSU?!) eller direkt i min telefon :/ Har v12.någonting.
Angående telefonen som låter konstigt så är det ingenting jag erfarat :/ Eller jo ibland kan jag tycka den ha låtit lite annorlunda än annars, men det tror jag bara är för att den legat på något konstigt eller på något konstigt vis, för det har alltid blivit "normalt" ljud när jag flyttat på den lite.
Är det någon förresten som har något bra skydd eller väska att rekommendera?
Hej.
Sorry för sent svar, men bättre sent än aldrig i denna tråden:). NSU är om jag inte misstar mig Nokia Software Update, som man använder genom datorn.
Version 20.149 verkade bara vara ett "misstag" att den släpptes, jag uppdaterade till v. 20.149 genom telefonen och en vecka senare var det v. 12.046 som gällde igen.
Men men.. nu är v. 21.002 ute, uppdaterade idag genom telefonen. Får hoppas att denna versionen är stabilare än tidigare uppdateringar. Läste att den uppdateringen fixat en del men fortfarande har lång väg kvar till den buggfria telefon Nokia borde släppt när n78:an kom. Har mycket problem med buggar tex klockan, kameran, bluetooth-handsfree m.m.
mvh
Min situation är den att jag lite då och då behöver ett mobilt bredband.
Jag har en IPhone 3G med fritt dataabonnemang (Telia) samt laptop med trådlöst nätverkskort
Tanken är jag köper en begagnad olåst Nokia N78 samt programvaran http://www.walkinghotspot.com/
Detta borde väl ge mig en hyfsad mobil uppkoppling åtminstone med 3g-täckning?
Vad finns det för nackdelar och kanske jämförelsevis med ett klassiskt mobilt bredband med dongel?
Det är sällan jag behöver mer än några enstaka timmars uppkoppling
Någon som har lite råd på vägen?
Är N78 en bra telefon för ändamålet?
Innan jag börjar kan jag säga att jag inte har någon erfarenhet av just det användningsområdet du vill använda telefonen till men jag kan ändå säga...
Hade jag varit du hade jag satsat på en dongel. n78:an är lika fullproppat med grejer som den har buggar. Har en hatkärlek till telefonen, blir så förbannad på den ibland.. men älskar den när den funkar som den skall.
Så satsa på ett Mobilt Bredband Kontant, kostar ca 800 kr inkl dongel. Är ett kontantkort för mobilt bredband.
Det är mitt tips.
mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar