Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3

802 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 September 2008 - 18:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Den ställer om sig till HDAV1.3 speakers utan att jag ändrar något - har ställt in HDMI i xonar-ljudpanelen med 5.1 utgång och förstärkaren på multichannel in. Då funkar allt som det skall.

Postad 29 September 2008 - 20:48

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
okej då e ja med på varför den alltid ställde sig på speaker själv=) men hur vet du att just hd ljuden funkar?? kör du med tmt då eller något annat.. använder inga andra codec elle?

vad kör ni med för grafik kort för ja får damp snart att de inte funkar med mitt.. va ja än gör så ser de ut som de e ställt på 256 färger tror ja måste köpa nytt för de verkar bugg med mitt elle nått

Redigerat av Unregistered1e1b5146, 30 September 2008 - 08:20.

Postad 30 September 2008 - 09:44

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Kör med Arcoft bakom som är integrerat i MCE. Högerklicka när du tittar på en film och titta vad den säger under information - audio. Har du ljud i högtalarna kör du på det ljudformatet.

Dolby Digital Plus dyker upp som Dolby Lossless, PCM som LPCM och DTS-HD som DTS-HD för mig iallafall. Vore roligt att se lite jämförelser mellan bitrates.

Jag har ett nvidia 8800GT kort i min burk men funderar att sätta mitt 7950gtx istället då det är passivt kylt.

Redigerat av Dreadlock, 30 September 2008 - 09:45.

Postad 30 September 2008 - 11:48

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
okej vart köpte nu dom kortetn=) hitta inget av de.. sälja något av ditt?? =) hehe

ska dra in vista igen som ja nu fastnat för att använda å testa igen.. du körde med orginal skivan va?

ja har deluxe modellen men mitt grafik kort e i vägen så ja inte kan använda de=( så dax att skaffa ett nytt hehe

Postad 30 September 2008 - 12:14

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Båda är köpta på komplett har jag för mig, och de har ju massor med kort typ: XFX 8800GT

Körde med orginalskivan ja.

Postad 30 September 2008 - 15:53

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
den va ganska billigt de kortet du länka till=) ska ta å beställa de för att se om de går bättre ihop med ljudkortet.. de va ganska smalt de så de kommer nog kunna få i dom analoga å testa dom=)

Postad 30 September 2008 - 16:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
8800GT var de korten som var mest prisvärda innan sommaren iallafall - vet inte hur det ligger till nuförtiden - blir lätt så när man köpt det man vill ha så slutar man titta efter nya saker :)

Postad 30 September 2008 - 21:20

Trusted
  • Trusted
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

okej vart köpte nu dom kortetn=) hitta inget av de.. sälja något av ditt?? =) hehe

ska dra in vista igen som ja nu fastnat för att använda å testa igen.. du körde med orginal skivan va?

ja har deluxe modellen men mitt grafik kort e i vägen så ja inte kan använda de=( så dax att skaffa ett nytt hehe

Kör med ett ati 4850. och märker som sagt ingen skillnad på bilden mot innan.
Har även provat att köra med PS3 kopplad till tv´n och vill nog påstå att jag får bättre bild på bluray via HTPC´n än PS.

Har provat att ladda hem en nyare variant at Arcsoft från deras hemsida, men den har inte heller HDMI som vall i audio settings. När jag kör med den så får jag inget jud när det är vanligt AC3 5.1, men får ljud när jag väljer DTS HD, men den visar pcm på recivern. Dock funkar allt när jag kör PoweDVD 8 Ultra. då får jag ljud med både vanlig dolby digital och Dts HD och stärkaren visar DD eller DTS. men är osäker på om det det är stärkare eller ljudetkortet som avkodar, skulle vilja att det var stärkaren.

Postad 30 September 2008 - 22:14

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hehe håller med dig på den biten dreadlock.. beställde nu XFX GeForce 8800GT 600M 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 600/1500Mhz stod mellan de å 4850 men tog detta för de va 1gb på detta å fanns på komplett..

men e de inte så man måste köra analågt kanske för att få så förstärkaren avkodar.. hitta ingen inställning för just att köra så.. sägs juh de ska gå i tmt men ja hitta inget heller..

de va konstigt de att du inte hade hdmi ut på den nya versionen.. har laddat ner den ett par gånger å kört me den å funka så.. har du fått bort den gamla versionen innan då?

Redigerat av Unregistered1e1b5146, 30 September 2008 - 23:04.

Postad 01 October 2008 - 07:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nej nej nej - kör du analogt sker avkodningen på kortet. Se det såhär:

På din skiva finns ett ljudspår som i alla fall utom om det är ett PCM-ljudspår är kodat (DD, DTS osv osv). ANTINGEN skickar du det kodat till din förstärkare som sköter avkodningen (S/PDIF / Toslink / HDMI) eller så kör du det som PCM via HDMI eller analogt via RCA-kontakter till din förstärkare. Då är signalen avkodad till separata kanaler som förstärkaren bara förstärker och spelar upp i dina högtalare.

HTPC klarar ju att skicka "de gamla" ljudformaten som Dolby Digital, DTS osv via coax/optiskt men det finns inga kort mig veteligen som idag klarar att bitstreama HD-ljud för avkodning i förstärkaren, vilket egentligen är rätt märkligt då det borde vara lättare att implementera?

Postad 01 October 2008 - 09:46

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
okej då e ja med.. lär mig aldrig fast ja vet andå. haha.. varför skulle ja då bestält deluxe.. haha klant av mig=)

ska göra om allt i helgen när nya grafik kortet kommer å köra in vista igen.. å köra med orginal skivorna..
kör du vista 32 elle 64?

spelar du bara upp i tmt elle? eller kör de annta å codec med..

Postad 01 October 2008 - 11:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag kör 32bitars.

Tänk efter nu när du ändå gör en nyinstallation. Installera inte en massa skräp som bara är i vägen utan jag kör såhär:

Installera grafikkortsrutinerna

Ladda hem och installera Haali Mediasplitter från ffdshow-tryout.sourceforge.net
Ladda hem och installera ffdshow från ovanstående
Ladda hem och installera ac3filter

Installera Xonars mjukvara när allt är ihopkopplat (grafikkort->ljudkort->receiver)

Installera Arcsoft så integrerar den in sig i MCE (obs, den lägger sig på mymovies plats så om du redan har installerat mymovies får du resetta MCE properties)

Öppna xonars kontrollpanel, markera HDMI ute till vänster, ställ in rätt antal högtalare.

Då klarar den lira allt med alla ljudformat som jag hittat. Jag kör mymovies för DVD, MCE för h264 samt Arcsoft för BD/HDDVD

Redigerat av Dreadlock, 01 October 2008 - 11:21.

Postad 01 October 2008 - 15:00

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
underbart.. tackar=) ska följa de du du skerv=) vad står mce för=) hehe

tack

Postad 01 October 2008 - 16:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag kör 32bitars.

Tänk efter nu när du ändå gör en nyinstallation. Installera inte en massa skräp som bara är i vägen utan jag kör såhär:

Installera grafikkortsrutinerna

Ladda hem och installera Haali Mediasplitter från ffdshow-tryout.sourceforge.net
Ladda hem och installera ffdshow från ovanstående
Ladda hem och installera ac3filter

Installera Xonars mjukvara när allt är ihopkopplat (grafikkort->ljudkort->receiver)

Installera Arcsoft så integrerar den in sig i MCE (obs, den lägger sig på mymovies plats så om du redan har installerat mymovies får du resetta MCE properties)

Öppna xonars kontrollpanel, markera HDMI ute till vänster, ställ in rätt antal högtalare.

Då klarar den lira allt med alla ljudformat som jag hittat. Jag kör mymovies för DVD, MCE för h264 samt Arcsoft för BD/HDDVD

Vad exakt gör ac3filter som inte redan finns i ffdshow? Har aldrig behövt använda ac3filter, kör allt genom ffdshow.

Postad 01 October 2008 - 23:07

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Till xanthos.

hehe läst igenom hela tråden nu och du är lite rolig. skriver skriver skriver :P:P

Men men. Jag tycker det låter som om din HDMI kabel du kör från datorn till recievern är jäkligt kass. Det kan vara det iaf. Vad kör du med för kabel och längd?

Är det inga större avstånd så brukar allt fixa sig. Men jag t.ex. körde med 8m HDMI noname (såg robust och fet ut) med bara 720p upplösning vilket funkade prima till mig gamla panasonic pv60.

Sen dock när jag köpte en panna PZ70 full HD så gick det verkligen inte få igenom en full HD upplösning med den kabeln i nått annat än 24 hz. Höjda jag frekvensen lite så såg det ut som crap.

Köpte en supra 8m och nu funkar det perfekt.

För övrigt så e jag jäkla sugen på kortet. Dock ligger ny försärkare först på köplistan så man ens kan ha HD ljud. Tänkte mig kanske en denon 1909.

Har lite funderingar själv som kanske nån här kan svara på?

1. Nu kör jag mod en supra dvi - hdmi. Går det köpa en HDMI - dvi konverterare så det funkar som en ren HDMI - HDMI kabel, så man slipper köpa ännu en nu kabel? Läste nånstans att det funkar.

2. Finns det verkligen inget graffikkort med HDMI som man kan skicka med HD-ljud som PCM som avkodas i datorn? Fattar inte varför liksom om det ändå kallas HDMI 1.3 på en del kort.
Köper ju hellre ett graffekort som klarar det än att hålla på krångla med ytterliggare ett ljudkort. Har ju ett creative x-fi platinum
som fortfarande kostar apa.

Postad 02 October 2008 - 18:46

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hej har testat både med en simpel hdmi från biltema å samt en som heter ixos från hifi punkten å dom e inte längre än en halv meter.. har testat alla hz å alla upplösningar å alla tänkbara juster inställingar men inget hjälper.. skaffa nytt grafik kort men hjälper inte ett skit ska ja säga.. så om inget vet något annat så får ja tydligen skicka in ljud kortet så får dom kolla om de e defekt elle inte..

Postad 02 October 2008 - 19:03

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
kolla bilderna om de e någon hjälp

Bifogad fil(er)

Postad 02 October 2008 - 21:56

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ok. Jag orkar inte kolla igenom hela tråden igen. Men skriv exakt vilket graffekort, OS, kabel, förstärkare och TV du har.

Samt vilka inställningar du kör på graffet. alltså dualview ut etc.. upplösning hz.

Postad 02 October 2008 - 22:23

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
nu kör j MED ETT 8800 GT kort med vista.. har provat med annat grafik kort med å annat os.. kör hk avr-255 å en lg 50 fullhd. har provat å köra utan förstärkare med men hjälper inte. kör med den kabeln från hifi punkten å den funka kanon förut.. har kört både dualview å endast med en skärm. samt klonat å utökat. kört allt från 25 hz till 60hz å upplösning från 800'600 upp till 1080p har ändrat på tv:N å förstärkarn alla inställningar som går men inget hjälp.. har grejat med färgerna samt gama å de..

försökte få fram den efekten på vanlig skärm utan ljudkortet men de lyckas ja inte med.. de e juh precis som den saknar massa färger för att kunna jämna ut de.. har kollat i biosen med men finns inget att ställa in

Postad 02 October 2008 - 22:31

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ok. Men det ser ut som om upplösningen är rätt iaf.

Recensionen jag läste om ljudkortet sa att det kunde ser förjävligt ut också faktiskt och behövdes en hel del pillande på splendid HD inställningarna på ljudkortet. Jag tror det är där ditt svar ligger. På recensionen så lät det som det behövdes testas masser där inne innan de fick fram en snygg ( normal ) desktop.

Nu har ju inte jag kortet i sig så jag kan ju inte säga exakt vad som göra vad på bildinställningarna på graffet. Så du får helt enkelt pilla runt. Jag är övertygad om att det är där du kan fixa det. För allt annat är ju ok!

Postad 02 October 2008 - 22:54

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
jo ja har suttit en vecka me det nu å börjar lessna dom andra här har fått de funka utan att knapp göra något de e de som e skumt tycker ja.. å i ljudkortets inställnigar finns inte mycket att ställa in... har snurrat runt på dom flesta inställningar tycker ja.. men ljudet e bra.. va ja tror i allafall.. har maila suporten å väntar på svar vad han säger..

Postad 02 October 2008 - 23:53

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
alltså video inställningarna på ljudkortet hjälper inte ett skit eller?

Postad 03 October 2008 - 08:23

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
ne dom gör juh inte de.. du ser juh bilden ja la ut.. de e de bästa som går tyvärr har både testa med grafik kortets å tv å förstärkaren att ställa in men de går inte mer=(

Postad 03 October 2008 - 09:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Och du läste i manualen där det stod i vilken ordning allt skulle in, vilka drivrutiner som kunde orsaka problem osv?

Postad 03 October 2008 - 11:51

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
vilken manual.. grafik elle ljudkortet.. ska de va en speciell ordning nu me.. hmm ska ja behöva börja om också.. skit

Postad 03 October 2008 - 13:10

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hur är ljudet från ljudkortet till musik?
Är HD-ljudet bra?
Funderar på att skaffa kortet, jag kommer att köra de till en Denon AVR-2808 via HDMI.
Skulle vara intressant om ni kan skriva lite vad ni tycker om ljudkortet ljudmässigt och jämfört med andra kort.

//Mattias

Postad 03 October 2008 - 13:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
HD-ljudet har jag inget att jämföra med då jag inte har haft någon annan möjlighet att lyssna på HD-ljud hemma (har ingen bd-spelare som kodar av internt till PCM till min 3806a)

Vanlig uppspelning tycker jag är rapp, lite mjukare än med mitt soundblaster men ändå klart, krispt och tydligt. Dialogerna i film ligger bra separerade med distinkt tryck. Jag är mycket nöjd.

Postad 03 October 2008 - 14:04

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
xanthos. Kolla om du kan hitta nån FAQ på asus hemsida eller liknande. Finns säker många fler som har samma problem.

Postad 03 October 2008 - 14:23

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Asus support på komponenter är och har alltid varit ett skämt.

Postad 03 October 2008 - 15:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

xanthos. Kolla om du kan hitta nån FAQ på asus hemsida eller liknande. Finns säker många fler som har samma problem.

Har försökt komma åt faq, maual och quickguide på asus hemsa i flera dar, hela tiden timeout, asus sida suger verkligen.

Postad 03 October 2008 - 16:10

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ok. Men på AVS forum så finns det flera tråder om ljudkortet också. Betydligt större än den här tråden.

Postad 03 October 2008 - 20:34

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
ja läste på manualerna på asus hemsida hur man skulle göra om de inte va bild m.m men inget av de funka tyvärr.. testa dom upplösningar som man ska men inget till hjälp tyvärr.. så ja får nog skicka in den i alla fall verkar de dom.. inte ovanligt att saker inte e som de ska.. inte första problem med saker ja har kan man säga.. sånt här händer alltid mig tyvärr.. men men återkommer när ja vet mer å så.. ska ta ca en vecka sa dom

Postad 03 October 2008 - 20:45

Trusted
  • Trusted
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Är HD-ljudet bra?
Funderar på att skaffa kortet, jag kommer att köra de till en Denon AVR-2808 via HDMI.
Skulle vara intressant om ni kan skriva lite vad ni tycker om ljudkortet ljudmässigt och jämfört med andra kort.

//Mattias

Kan inte klaga på ljudet, betydligt bättre och mer liv i än mitt Sounblaster X-FI, men ingen jätte skillnad mot det gammla Xonar D2. För min del har jag inga bekymmer med bilden. märker ingen skillnad nu mot innan när jag körde direkt till tv. Kör med ATI 4850, stärkkare, Pioneere VSX-LX50 och Tv Pioneere PDP-LX5090

Det enda jag har att gnälla på är ArcSoft TotalMedia Theatre, som jag tycker funkar så där.. samt att jag inte kan köra HDMI ut om jag kör Power DVD efter som den väljer HDMI´n på grafikkortet, och har inte hittat någonstans i windows hur jag kan styra vilken HDMI port som skall användas, annars mycket nöjd med kortet.

Postad 03 October 2008 - 21:37

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
ne ljudet e bra.. både i film å i musik de e ja nöjde me med=) men går de inte stänka av hdmi ut på grafik kortet kunde göra de på mitt gamla så windows inte hitta de.. men sen så finns de inte så man kan markera just de ska va hdmi i ljudinställningar de e antingen digitalt elle bara högtalre tror de ska känna av å koda om själv ljud kortet elle.. testa media center förut å ja fick ut multi ch hela tiden när de går genom ljud kortet så..

Postad 04 October 2008 - 13:51

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Är HD-ljudet bra?

//Mattias

Ljudkortet är riktigt bra på att spela musik men jag skulle tro att du får bättre resultat om du kör analogt. Jag fick haft ljudkortet några dagar nu och kör följande konfig:

alternativt

->

->

signal- och högtalarkablar är från audioquest. högtalarna är biampade.

Först och främst så vill jag påpeka att DA-omvanligen i dvdn är klart bättre än den i förstärkaren. När det gäller dvdn mot ljudkortet så är det en jämnare match. De har lite olika ljudkarraktär. dvdn har ett lite mer detaljerat ljud men ljudkortet har lite mer tryck i mellanregistret vilket i min tycke/system ger ett mer behagligt ljud, speciellt när man lyssnar på hårdrock och annan musik som lätt blir lite vass.

Som sagt, är du ute efter bra 2kanal så kör analogt (och glöm inte ett par hyfsade signalkablar)

Postad 06 October 2008 - 13:05

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Tack alla för era svar!

Blir nog ett sånt kort tror jag, men om man skall köra analogt tappar man inte då HD ljudet och den biten då?
Och hur kopplar man det om man kör analogt? tänkte på vad finns det för olika typer av kablar om man skall köra analogt.
De systemet jag kör med är:

Dali 8008 och Dali 909 kör jag som frontar 8008 har jag bi-apade och 909 driver jag med Nad steget.
Sedan kör jag audioquest som högtalar kablar.

Det jag upplever nu med nuvarande ljudkort Creative Audigy 4 pro är att ljudet blir ganska vasst till tex hårdrock.
Så är ute efter ett ljudkort som har lite mjukare och trevligare ljudbild och hoppas på att detta kort har det jag söker. Tror ni det är ett bra alternativ att köra detta kort i hop med denna konfigen?

//Mattias

Postad 07 October 2008 - 08:19

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
någon som lyckats fått detta kort att bitstreama DTS-HD i vista? ja får bara lpcm ut till min onkyo 606:a :D

Postad 07 October 2008 - 10:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nej, kortet bitstreamar inte så vitt jag har förståt?

Postad 07 October 2008 - 11:48

Trusted
  • Trusted
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

någon som lyckats fått detta kort att bitstreama DTS-HD i vista? ja får bara lpcm ut till min onkyo 606:a :D

Tyvärr verkar det inte funka i Vista, verkar som det har med drivrutiner TMT att göra. Har försökt att få något svar från Asus suport angående ny drivrutiner och TMT, både via telefon och deras suport sida. Men som sagt Asus Suport suger så hårt, är f*an den sämsta suport jag har haft att göra med.
Dock finns det ett forum på deras suport sida där man kan läsa och få lite tips från andra anävndare
http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

Postad 07 October 2008 - 12:34

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det inte funka i Vista, verkar som det har med drivrutiner TMT att göra. Har försökt att få något svar från Asus suport angående ny drivrutiner och TMT, både via telefon och deras suport sida. Men som sagt Asus Suport suger så hårt, är f*an den sämsta suport jag har haft att göra med.
Dock finns det ett forum på deras suport sida där man kan läsa och få lite tips från andra anävndare
http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

Ok illa, får väl helt enkelt vänta tills det kommer vettiga drivrutiner!

Nått att jag märkt är att jag får grymmt dålig bild när ja kör via HDAV kortet,.. överskarpt och för hög kontrast, tycker att jag försökt stänga av alla Splendid funktioner men verkar inte hjälpa!

Postad 07 October 2008 - 12:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Kontrasten fick jag justera, även gamman men när jag har mätt om allt ser det bra ut igen.

Postad 07 October 2008 - 16:00

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Maiky!!! har samma problem.. läste man kunde stänga av någon stans så de skulle bara passera men hittar inte detta.. någonsom vet.. om detta inte gjorde bilden bättre såva de ett fel på kortet det stod i forumet på asus

Postad 08 October 2008 - 00:28

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tack alla för era svar!

Blir nog ett sånt kort tror jag, men om man skall köra analogt tappar man inte då HD ljudet och den biten då?
Och hur kopplar man det om man kör analogt? tänkte på vad finns det för olika typer av kablar om man skall köra analogt.
De systemet jag kör med är:

Dali 8008 och Dali 909 kör jag som frontar 8008 har jag bi-apade och 909 driver jag med Nad steget.
Sedan kör jag audioquest som högtalar kablar.

Det jag upplever nu med nuvarande ljudkort Creative Audigy 4 pro är att ljudet blir ganska vasst till tex hårdrock.
Så är ute efter ett ljudkort som har lite mjukare och trevligare ljudbild och hoppas på att detta kort har det jag söker. Tror ni det är ett bra alternativ att köra detta kort i hop med denna konfigen?

//Mattias

Jag tror helt klart att du skulle bli nöjd med ljudkortet. Mycket bra analogt ljud och du har även möjlighet att dra ned höga frekvenser med eqn om du skulle vilja.

Angående om huruvida man skulle förlora hd-ljudet om man kör analogt så ser jag inte varför det skulle vara så? Skillnaden är ju bara att DA-omvandlingen görs i ljudkortet istället för i förstärkaren. Sen kan du ju välja att köra hdmi för filmljudet ändå men ska du spela musik så rekomenderar jag starkt att du kompletterar med analoga kablar för det. Men du har ju redan vettiga kablar att prova med om du vill utvärdera själv innan du köper.

Postad 08 October 2008 - 08:44

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Okay, tack för svaret!

Men borde det inte va bättre att köra HD-ljudet analogt också då med tanke på att dom flesta hävdar ju att DA-omvandlaren i ljudkortet är bättre än dom flesta recivers omvandlare?
Eller vad tycker ni är det bäst att låta Recivern ta hand om den biten eller skulle ni rekommendera att ljudkortet gör det hellre?

Postad 08 October 2008 - 12:06

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Okay, tack för svaret!

Men borde det inte va bättre att köra HD-ljudet analogt också då med tanke på att dom flesta hävdar ju att DA-omvandlaren i ljudkortet är bättre än dom flesta recivers omvandlare?
Eller vad tycker ni är det bäst att låta Recivern ta hand om den biten eller skulle ni rekommendera att ljudkortet gör det hellre?

Om man kör filmljudet analogt så måste alla inställningar göras i datorn istället för i förstärkaren, ska ju inte vara något problem men om man vill använda förstärkaren för det så måste man köra via hdmi. Förmodligen får du aningen bättre ljud om du kör filmer analogt, men jag skulle tro att skillnaden blir mycker mindre påtaglig.

Fördelen med att köra filmljud vida hdmi är att du inte behöver köpa delux-varianten av ljudkortet och att du inte behöver så många kablar.

Postad 08 October 2008 - 12:27

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Okay, så egentligen så är det smidigast att köra musik analogt och film över HDMI.
Men bode inte det betyda att om man kör musik analogt så måste man där också ställa in alla inställningar i datorn och inte i recivern?
Påverkar inte inställningarna du har i recivern ljudet någonting eller är det bara åt de negativa hållet?
Är inte mycket för inställningar :D kör just nu Pure Direct från recivern och tycker att de låter shysst.

Postad 08 October 2008 - 19:12

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Okay, så egentligen så är det smidigast att köra musik analogt och film över HDMI.
Men bode inte det betyda att om man kör musik analogt så måste man där också ställa in alla inställningar i datorn och inte i recivern?
Påverkar inte inställningarna du har i recivern ljudet någonting eller är det bara åt de negativa hållet?
Är inte mycket för inställningar :) kör just nu Pure Direct från recivern och tycker att de låter shysst.

Visst påverkar det ljudet men i det är ju samma saker som ska göras. Om du använder rumskorrigering i förstärkaren så vill du köra över hdmi.
Jag tar för givet att man kör pure direct, eller stereo direct som det heter hos mig, för musik.

Postad 09 October 2008 - 14:27

Nofear87
  • Nofear87
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Okay, aa jag kör rumkorrigeringen genom recivern, så då är asså det bästa att köra HDMI till film och analogt till musik?
Är det krångligt att skifta mellan HDMI och analogt? Tänkte på om man behöver ändra massa inställningar varje gång man skiftar eller om man kan ställa in separata inställningar för varje utgång?

Postad 09 October 2008 - 15:14

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Okay, aa jag kör rumkorrigeringen genom recivern, så då är asså det bästa att köra HDMI till film och analogt till musik?
Är det krångligt att skifta mellan HDMI och analogt? Tänkte på om man behöver ändra massa inställningar varje gång man skiftar eller om man kan ställa in separata inställningar för varje utgång?

Ska väl räcka med att byta ingång med fjärrkontrollen

Postad 09 October 2008 - 19:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Min 3806 kan inte ha 2 olika signalkällor (HTPC/DVD osv) med samma bildingång (skulle vara smidigt att ha HTPC1 och HTPC2 som båda hade hdmi1 som bildingång men där HTPC1 hade HDMI1 som ljud men HTPC2 hade analoga ingångar förvalda). Så jag får trycka på 'input' knappen på min fjärrkontroll och välja de analoga ingångarna när jag lyssnar på musik.

En annan nackdel är att rumskorrigeringen endast funkar för digitala källor, men det går att lösa med att göra förändringarna i datorn istället för i förstärkaren. Jag menar det är ju bara signalprocessering som skall göras och där lär min HTPC outperforma en Receiver i ren beräkningskraft... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.