Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3
Asus Xonar HDAV1.3
(Ljudkort)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe
(Ljudkort)
|
5
|
(7)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Slim
(Ljudkort)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Auzentech X-Fi Home Theater HD
(Ljudkort)
|
6
|
(2)
|
Inga priser |
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3 (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Ljudkortet som ger hemmabioförstärkarna en rejäl match? (67 inlägg)
|
16 år sedan |
ultimata multimediamaskinen (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Införskaffining av HTPC (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 29 September 2008 - 18:53
Postad 29 September 2008 - 20:48
vad kör ni med för grafik kort för ja får damp snart att de inte funkar med mitt.. va ja än gör så ser de ut som de e ställt på 256 färger tror ja måste köpa nytt för de verkar bugg med mitt elle nått
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 30 September 2008 - 08:20.
Postad 30 September 2008 - 09:44
Dolby Digital Plus dyker upp som Dolby Lossless, PCM som LPCM och DTS-HD som DTS-HD för mig iallafall. Vore roligt att se lite jämförelser mellan bitrates.
Jag har ett nvidia 8800GT kort i min burk men funderar att sätta mitt 7950gtx istället då det är passivt kylt.
Redigerat av Dreadlock, 30 September 2008 - 09:45.
Postad 30 September 2008 - 11:48
ska dra in vista igen som ja nu fastnat för att använda å testa igen.. du körde med orginal skivan va?
ja har deluxe modellen men mitt grafik kort e i vägen så ja inte kan använda de=( så dax att skaffa ett nytt hehe
Postad 30 September 2008 - 12:14
Körde med orginalskivan ja.
Postad 30 September 2008 - 15:53
Postad 30 September 2008 - 16:25
Postad 30 September 2008 - 21:20
okej vart köpte nu dom kortetn=) hitta inget av de.. sälja något av ditt?? =) hehe
ska dra in vista igen som ja nu fastnat för att använda å testa igen.. du körde med orginal skivan va?
ja har deluxe modellen men mitt grafik kort e i vägen så ja inte kan använda de=( så dax att skaffa ett nytt hehe
Kör med ett ati 4850. och märker som sagt ingen skillnad på bilden mot innan.
Har även provat att köra med PS3 kopplad till tv´n och vill nog påstå att jag får bättre bild på bluray via HTPC´n än PS.
Har provat att ladda hem en nyare variant at Arcsoft från deras hemsida, men den har inte heller HDMI som vall i audio settings. När jag kör med den så får jag inget jud när det är vanligt AC3 5.1, men får ljud när jag väljer DTS HD, men den visar pcm på recivern. Dock funkar allt när jag kör PoweDVD 8 Ultra. då får jag ljud med både vanlig dolby digital och Dts HD och stärkaren visar DD eller DTS. men är osäker på om det det är stärkare eller ljudetkortet som avkodar, skulle vilja att det var stärkaren.
Postad 30 September 2008 - 22:14
men e de inte så man måste köra analågt kanske för att få så förstärkaren avkodar.. hitta ingen inställning för just att köra så.. sägs juh de ska gå i tmt men ja hitta inget heller..
de va konstigt de att du inte hade hdmi ut på den nya versionen.. har laddat ner den ett par gånger å kört me den å funka så.. har du fått bort den gamla versionen innan då?
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 30 September 2008 - 23:04.
Postad 01 October 2008 - 07:13
På din skiva finns ett ljudspår som i alla fall utom om det är ett PCM-ljudspår är kodat (DD, DTS osv osv). ANTINGEN skickar du det kodat till din förstärkare som sköter avkodningen (S/PDIF / Toslink / HDMI) eller så kör du det som PCM via HDMI eller analogt via RCA-kontakter till din förstärkare. Då är signalen avkodad till separata kanaler som förstärkaren bara förstärker och spelar upp i dina högtalare.
HTPC klarar ju att skicka "de gamla" ljudformaten som Dolby Digital, DTS osv via coax/optiskt men det finns inga kort mig veteligen som idag klarar att bitstreama HD-ljud för avkodning i förstärkaren, vilket egentligen är rätt märkligt då det borde vara lättare att implementera?
Postad 01 October 2008 - 09:46
ska göra om allt i helgen när nya grafik kortet kommer å köra in vista igen.. å köra med orginal skivorna..
kör du vista 32 elle 64?
spelar du bara upp i tmt elle? eller kör de annta å codec med..
Postad 01 October 2008 - 11:21
Tänk efter nu när du ändå gör en nyinstallation. Installera inte en massa skräp som bara är i vägen utan jag kör såhär:
Installera grafikkortsrutinerna
Ladda hem och installera Haali Mediasplitter från ffdshow-tryout.sourceforge.net
Ladda hem och installera ffdshow från ovanstående
Ladda hem och installera ac3filter
Installera Xonars mjukvara när allt är ihopkopplat (grafikkort->ljudkort->receiver)
Installera Arcsoft så integrerar den in sig i MCE (obs, den lägger sig på mymovies plats så om du redan har installerat mymovies får du resetta MCE properties)
Öppna xonars kontrollpanel, markera HDMI ute till vänster, ställ in rätt antal högtalare.
Då klarar den lira allt med alla ljudformat som jag hittat. Jag kör mymovies för DVD, MCE för h264 samt Arcsoft för BD/HDDVD
Redigerat av Dreadlock, 01 October 2008 - 11:21.
Postad 01 October 2008 - 15:00
tack
Postad 01 October 2008 - 16:23
Jag kör 32bitars.
Tänk efter nu när du ändå gör en nyinstallation. Installera inte en massa skräp som bara är i vägen utan jag kör såhär:
Installera grafikkortsrutinerna
Ladda hem och installera Haali Mediasplitter från ffdshow-tryout.sourceforge.net
Ladda hem och installera ffdshow från ovanstående
Ladda hem och installera ac3filter
Installera Xonars mjukvara när allt är ihopkopplat (grafikkort->ljudkort->receiver)
Installera Arcsoft så integrerar den in sig i MCE (obs, den lägger sig på mymovies plats så om du redan har installerat mymovies får du resetta MCE properties)
Öppna xonars kontrollpanel, markera HDMI ute till vänster, ställ in rätt antal högtalare.
Då klarar den lira allt med alla ljudformat som jag hittat. Jag kör mymovies för DVD, MCE för h264 samt Arcsoft för BD/HDDVD
Vad exakt gör ac3filter som inte redan finns i ffdshow? Har aldrig behövt använda ac3filter, kör allt genom ffdshow.
Postad 01 October 2008 - 23:07
hehe läst igenom hela tråden nu och du är lite rolig. skriver skriver skriver
Men men. Jag tycker det låter som om din HDMI kabel du kör från datorn till recievern är jäkligt kass. Det kan vara det iaf. Vad kör du med för kabel och längd?
Är det inga större avstånd så brukar allt fixa sig. Men jag t.ex. körde med 8m HDMI noname (såg robust och fet ut) med bara 720p upplösning vilket funkade prima till mig gamla panasonic pv60.
Sen dock när jag köpte en panna PZ70 full HD så gick det verkligen inte få igenom en full HD upplösning med den kabeln i nått annat än 24 hz. Höjda jag frekvensen lite så såg det ut som crap.
Köpte en supra 8m och nu funkar det perfekt.
För övrigt så e jag jäkla sugen på kortet. Dock ligger ny försärkare först på köplistan så man ens kan ha HD ljud. Tänkte mig kanske en denon 1909.
Har lite funderingar själv som kanske nån här kan svara på?
1. Nu kör jag mod en supra dvi - hdmi. Går det köpa en HDMI - dvi konverterare så det funkar som en ren HDMI - HDMI kabel, så man slipper köpa ännu en nu kabel? Läste nånstans att det funkar.
2. Finns det verkligen inget graffikkort med HDMI som man kan skicka med HD-ljud som PCM som avkodas i datorn? Fattar inte varför liksom om det ändå kallas HDMI 1.3 på en del kort.
Köper ju hellre ett graffekort som klarar det än att hålla på krångla med ytterliggare ett ljudkort. Har ju ett creative x-fi platinum
som fortfarande kostar apa.
Postad 02 October 2008 - 18:46
Postad 02 October 2008 - 21:56
Samt vilka inställningar du kör på graffet. alltså dualview ut etc.. upplösning hz.
Postad 02 October 2008 - 22:23
försökte få fram den efekten på vanlig skärm utan ljudkortet men de lyckas ja inte med.. de e juh precis som den saknar massa färger för att kunna jämna ut de.. har kollat i biosen med men finns inget att ställa in
Postad 02 October 2008 - 22:31
Recensionen jag läste om ljudkortet sa att det kunde ser förjävligt ut också faktiskt och behövdes en hel del pillande på splendid HD inställningarna på ljudkortet. Jag tror det är där ditt svar ligger. På recensionen så lät det som det behövdes testas masser där inne innan de fick fram en snygg ( normal ) desktop.
Nu har ju inte jag kortet i sig så jag kan ju inte säga exakt vad som göra vad på bildinställningarna på graffet. Så du får helt enkelt pilla runt. Jag är övertygad om att det är där du kan fixa det. För allt annat är ju ok!
Postad 02 October 2008 - 22:54
Postad 02 October 2008 - 23:53
Postad 03 October 2008 - 08:23
Postad 03 October 2008 - 09:41
Postad 03 October 2008 - 11:51
Postad 03 October 2008 - 13:10
Är HD-ljudet bra?
Funderar på att skaffa kortet, jag kommer att köra de till en Denon AVR-2808 via HDMI.
Skulle vara intressant om ni kan skriva lite vad ni tycker om ljudkortet ljudmässigt och jämfört med andra kort.
//Mattias
Postad 03 October 2008 - 13:25
Vanlig uppspelning tycker jag är rapp, lite mjukare än med mitt soundblaster men ändå klart, krispt och tydligt. Dialogerna i film ligger bra separerade med distinkt tryck. Jag är mycket nöjd.
Postad 03 October 2008 - 14:04
Postad 03 October 2008 - 15:33
xanthos. Kolla om du kan hitta nån FAQ på asus hemsida eller liknande. Finns säker många fler som har samma problem.
Har försökt komma åt faq, maual och quickguide på asus hemsa i flera dar, hela tiden timeout, asus sida suger verkligen.
Postad 03 October 2008 - 16:10
Postad 03 October 2008 - 20:34
Postad 03 October 2008 - 20:45
Hur är ljudet från ljudkortet till musik?
Är HD-ljudet bra?
Funderar på att skaffa kortet, jag kommer att köra de till en Denon AVR-2808 via HDMI.
Skulle vara intressant om ni kan skriva lite vad ni tycker om ljudkortet ljudmässigt och jämfört med andra kort.
//Mattias
Kan inte klaga på ljudet, betydligt bättre och mer liv i än mitt Sounblaster X-FI, men ingen jätte skillnad mot det gammla Xonar D2. För min del har jag inga bekymmer med bilden. märker ingen skillnad nu mot innan när jag körde direkt till tv. Kör med ATI 4850, stärkkare, Pioneere VSX-LX50 och Tv Pioneere PDP-LX5090
Det enda jag har att gnälla på är ArcSoft TotalMedia Theatre, som jag tycker funkar så där.. samt att jag inte kan köra HDMI ut om jag kör Power DVD efter som den väljer HDMI´n på grafikkortet, och har inte hittat någonstans i windows hur jag kan styra vilken HDMI port som skall användas, annars mycket nöjd med kortet.
Postad 03 October 2008 - 21:37
Postad 04 October 2008 - 13:51
Hur är ljudet från ljudkortet till musik?
Är HD-ljudet bra?
//Mattias
Ljudkortet är riktigt bra på att spela musik men jag skulle tro att du får bättre resultat om du kör analogt. Jag fick haft ljudkortet några dagar nu och kör följande konfig:
alternativt
->
->
signal- och högtalarkablar är från audioquest. högtalarna är biampade.
Först och främst så vill jag påpeka att DA-omvanligen i dvdn är klart bättre än den i förstärkaren. När det gäller dvdn mot ljudkortet så är det en jämnare match. De har lite olika ljudkarraktär. dvdn har ett lite mer detaljerat ljud men ljudkortet har lite mer tryck i mellanregistret vilket i min tycke/system ger ett mer behagligt ljud, speciellt när man lyssnar på hårdrock och annan musik som lätt blir lite vass.
Som sagt, är du ute efter bra 2kanal så kör analogt (och glöm inte ett par hyfsade signalkablar)
Postad 06 October 2008 - 13:05
Blir nog ett sånt kort tror jag, men om man skall köra analogt tappar man inte då HD ljudet och den biten då?
Och hur kopplar man det om man kör analogt? tänkte på vad finns det för olika typer av kablar om man skall köra analogt.
De systemet jag kör med är:
Dali 8008 och Dali 909 kör jag som frontar 8008 har jag bi-apade och 909 driver jag med Nad steget.
Sedan kör jag audioquest som högtalar kablar.
Det jag upplever nu med nuvarande ljudkort Creative Audigy 4 pro är att ljudet blir ganska vasst till tex hårdrock.
Så är ute efter ett ljudkort som har lite mjukare och trevligare ljudbild och hoppas på att detta kort har det jag söker. Tror ni det är ett bra alternativ att köra detta kort i hop med denna konfigen?
//Mattias
Postad 07 October 2008 - 08:19
Postad 07 October 2008 - 11:48
någon som lyckats fått detta kort att bitstreama DTS-HD i vista? ja får bara lpcm ut till min onkyo 606:a
Tyvärr verkar det inte funka i Vista, verkar som det har med drivrutiner TMT att göra. Har försökt att få något svar från Asus suport angående ny drivrutiner och TMT, både via telefon och deras suport sida. Men som sagt Asus Suport suger så hårt, är f*an den sämsta suport jag har haft att göra med.
Dock finns det ett forum på deras suport sida där man kan läsa och få lite tips från andra anävndare
http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us
Postad 07 October 2008 - 12:34
Tyvärr verkar det inte funka i Vista, verkar som det har med drivrutiner TMT att göra. Har försökt att få något svar från Asus suport angående ny drivrutiner och TMT, både via telefon och deras suport sida. Men som sagt Asus Suport suger så hårt, är f*an den sämsta suport jag har haft att göra med.
Dock finns det ett forum på deras suport sida där man kan läsa och få lite tips från andra anävndare
http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us
Ok illa, får väl helt enkelt vänta tills det kommer vettiga drivrutiner!
Nått att jag märkt är att jag får grymmt dålig bild när ja kör via HDAV kortet,.. överskarpt och för hög kontrast, tycker att jag försökt stänga av alla Splendid funktioner men verkar inte hjälpa!
Postad 07 October 2008 - 12:57
Postad 07 October 2008 - 16:00
Postad 08 October 2008 - 00:28
Tack alla för era svar!
Blir nog ett sånt kort tror jag, men om man skall köra analogt tappar man inte då HD ljudet och den biten då?
Och hur kopplar man det om man kör analogt? tänkte på vad finns det för olika typer av kablar om man skall köra analogt.
De systemet jag kör med är:
Dali 8008 och Dali 909 kör jag som frontar 8008 har jag bi-apade och 909 driver jag med Nad steget.
Sedan kör jag audioquest som högtalar kablar.
Det jag upplever nu med nuvarande ljudkort Creative Audigy 4 pro är att ljudet blir ganska vasst till tex hårdrock.
Så är ute efter ett ljudkort som har lite mjukare och trevligare ljudbild och hoppas på att detta kort har det jag söker. Tror ni det är ett bra alternativ att köra detta kort i hop med denna konfigen?
//Mattias
Jag tror helt klart att du skulle bli nöjd med ljudkortet. Mycket bra analogt ljud och du har även möjlighet att dra ned höga frekvenser med eqn om du skulle vilja.
Angående om huruvida man skulle förlora hd-ljudet om man kör analogt så ser jag inte varför det skulle vara så? Skillnaden är ju bara att DA-omvandlingen görs i ljudkortet istället för i förstärkaren. Sen kan du ju välja att köra hdmi för filmljudet ändå men ska du spela musik så rekomenderar jag starkt att du kompletterar med analoga kablar för det. Men du har ju redan vettiga kablar att prova med om du vill utvärdera själv innan du köper.
Postad 08 October 2008 - 08:44
Men borde det inte va bättre att köra HD-ljudet analogt också då med tanke på att dom flesta hävdar ju att DA-omvandlaren i ljudkortet är bättre än dom flesta recivers omvandlare?
Eller vad tycker ni är det bäst att låta Recivern ta hand om den biten eller skulle ni rekommendera att ljudkortet gör det hellre?
Postad 08 October 2008 - 12:06
Okay, tack för svaret!
Men borde det inte va bättre att köra HD-ljudet analogt också då med tanke på att dom flesta hävdar ju att DA-omvandlaren i ljudkortet är bättre än dom flesta recivers omvandlare?
Eller vad tycker ni är det bäst att låta Recivern ta hand om den biten eller skulle ni rekommendera att ljudkortet gör det hellre?
Om man kör filmljudet analogt så måste alla inställningar göras i datorn istället för i förstärkaren, ska ju inte vara något problem men om man vill använda förstärkaren för det så måste man köra via hdmi. Förmodligen får du aningen bättre ljud om du kör filmer analogt, men jag skulle tro att skillnaden blir mycker mindre påtaglig.
Fördelen med att köra filmljud vida hdmi är att du inte behöver köpa delux-varianten av ljudkortet och att du inte behöver så många kablar.
Postad 08 October 2008 - 12:27
Men bode inte det betyda att om man kör musik analogt så måste man där också ställa in alla inställningar i datorn och inte i recivern?
Påverkar inte inställningarna du har i recivern ljudet någonting eller är det bara åt de negativa hållet?
Är inte mycket för inställningar
Postad 08 October 2008 - 19:12
Okay, så egentligen så är det smidigast att köra musik analogt och film över HDMI.
Men bode inte det betyda att om man kör musik analogt så måste man där också ställa in alla inställningar i datorn och inte i recivern?
Påverkar inte inställningarna du har i recivern ljudet någonting eller är det bara åt de negativa hållet?
Är inte mycket för inställningarkör just nu Pure Direct från recivern och tycker att de låter shysst.
Visst påverkar det ljudet men i det är ju samma saker som ska göras. Om du använder rumskorrigering i förstärkaren så vill du köra över hdmi.
Jag tar för givet att man kör pure direct, eller stereo direct som det heter hos mig, för musik.
Postad 09 October 2008 - 14:27
Är det krångligt att skifta mellan HDMI och analogt? Tänkte på om man behöver ändra massa inställningar varje gång man skiftar eller om man kan ställa in separata inställningar för varje utgång?
Postad 09 October 2008 - 15:14
Okay, aa jag kör rumkorrigeringen genom recivern, så då är asså det bästa att köra HDMI till film och analogt till musik?
Är det krångligt att skifta mellan HDMI och analogt? Tänkte på om man behöver ändra massa inställningar varje gång man skiftar eller om man kan ställa in separata inställningar för varje utgång?
Ska väl räcka med att byta ingång med fjärrkontrollen
Postad 09 October 2008 - 19:00
En annan nackdel är att rumskorrigeringen endast funkar för digitala källor, men det går att lösa med att göra förändringarna i datorn istället för i förstärkaren. Jag menar det är ju bara signalprocessering som skall göras och där lär min HTPC outperforma en Receiver i ren beräkningskraft...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?