Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-Ray: It´s here to stay!

172 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Blu-Ray spelare (306 medlem(mar) har röstat)

När tar du steget att köpa en spelare?

1. Nu under sommaren/hösten (30 röster [9.80%])

Procent av omröstning: 9.80%

2. Blivande julklapp! (24 röster [7.84%])

Procent av omröstning: 7.84%

3. Väntar tills nästa år (11 röster [3.59%])

Procent av omröstning: 3.59%

4. Väntar tills priserna sjunker lite till (29 röster [9.48%])

Procent av omröstning: 9.48%

5. Äger redan en spelare (212 röster [69.28%])

Procent av omröstning: 69.28%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 01 September 2008 - 22:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Black Hawk Down, I Robot.The Day After Tomorrow,Femte Elementet m.m.m.m.

Postad 01 September 2008 - 22:54

sobeus
  • sobeus
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Ja du har VERKLIGEN råkat ut för kassa utgåvor hittils då "Iskariot" inte heller är en höjdare.
Den filmen såg ut som skit även på DVD :)

Se en film som I am Legend, 30 days of night, Cloverfield, Batman Begins, den AMERIKANSKA utgåvan av RAMBO 4 m.m.m.m.m.m. m.m.
Istortsett vilken film som helst utom taffliga B utgåvor från Scanbox och just den svenska Rambo 4 :)

HDTV ser ut som DIVX i jämförelse med en bra Blu-Ray. :D

Tack skall genast beställa!

Postad 07 September 2008 - 12:12

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

HDTV ser ut som DIVX i jämförelse med en bra Blu-Ray. :)

Kan hålla med där, men det är nog mycket på grund av att det sänds väldigt mycket material på HDTV-kanalerna som är uppskalat. Kanske från VHS i värsta fall :rolleyes: Det som sänds där man faktiskt använt HD videokameror är dock riktigt bra, men inte riktigt i samma klass som de mest välproducerade BD-filmerna.

Postad 07 September 2008 - 16:48

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Kan hålla med där, men det är nog mycket på grund av att det sänds väldigt mycket material på HDTV-kanalerna som är uppskalat. Kanske från VHS i värsta fall :) Det som sänds där man faktiskt använt HD videokameror är dock riktigt bra, men inte riktigt i samma klass som de mest välproducerade BD-filmerna.

Ett annat problem med HDTV är, på grund av den låga bitraten, de hiskliga artefakterna som grötar till bilden. Digital TV överlag är bedrövligt tack vare detta.

Postad 07 September 2008 - 16:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ett annat problem med HDTV är, på grund av den låga bitraten, de hiskliga artefakterna som grötar till bilden. Digital TV överlag är bedrövligt tack vare detta.

Det beror på att de envisas med att använda formatet 1080i, tekniskt underlägset 720p50 när bitraten är
begränsad.

Tyvärr säljer siffror bättre än verklig prestanda.

Postad 07 September 2008 - 16:56

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Tyvärr stämmer sifferhysterin in på flera ställen. T.ex "Hemmabiopaket 1000 Watt!", på valfri elektronikfirma. Sorry för OT.

Postad 07 September 2008 - 17:13

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Det beror på att de envisas med att använda formatet 1080i, tekniskt underlägset 720p50 när bitraten är
begränsad.

Min 1080i kamera ger bättre HD bilder än en bra uppskalad 720p...och min sub har en inbyggd förstärkare på 2.7 kw antar att dessa 2.7 låter betydligt mindre än 270 watt i sälj argument :)

Postad 13 September 2008 - 02:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Hmmm...var det inte nåt snack om att det skulle komma musik skivor (inte video) likt SACD/DVD-Audio fast på BD skivor?

Skulle inte tacka nej till att få en Iron Maiden skiva med DTS-HD ljud :)

Redigerat av Svante Skoog, 13 September 2008 - 09:27.

Postad 13 September 2008 - 10:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Skulle inte tacka nej till att få en Iron Maiden skiva med DTS-HD ljud :)

Jo jag läste något om att Maiden ska släppa någon blu ray :)

Postad 13 September 2008 - 12:05

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Måste ställa en fråga, är minhembio det mest Blu-Ray fientliga forumet på nätet?
Konstigt att så många på ett entusiast forum är så gnälliga över ett nytt format och bara ser en dödsdömd framtid för det. Och denna negativitet verkar sprida sig.
Blir mörkrädd när man läser "den andra tråden" :)

Folk verkar inte ha nån vettig verklighets uppfattning om priser och hur lång tid det verkligen TAR för ett nytt format att få ett grepp om marknaden. Tog DVD:n 5-6 år innan det VERKLIGEN började sälja ordentligt.
Hur många, förutom oss early adopters, ägde en DVD spelare runt 1999? :)

Eller det kanske helt enkelt ligger i svensk natur att gnälla å klaga över nytt påfund :) haha

Redigerat av Svante Skoog, 13 September 2008 - 12:13.

Postad 13 September 2008 - 12:18

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Måste ställa en fråga, är minhembio det mest Blu-Ray fientliga forumet på nätet?
Konstigt att så många på ett entusiast forum är så gnälliga över ett nytt format och bara ser en dödsdömd framtid för det. Och denna negativitet verkar sprida sig.
Blir mörkrädd när man läser "den andra tråden" :)

Folk verkar inte ha nån vettig verklighets uppfattning om priser och hur lång tid det verkligen TAR för ett nytt format att få ett grepp om marknaden. Tog DVD:n 5-6 år innan det VERKLIGEN började sälja ordentligt.
Hur många, förutom oss early adopters, ägde en DVD spelare runt 1999? :)

Eller det kanske helt enkelt ligger i svensk natur att gnälla å klaga över nytt påfund :) haha

Håller helt med

Blu-ray medför bra mycket bättre LJUD, samt att jag kan inte se på projektorn utan Blu-ray, köper man från utlandet blir det ca 200 kronor för en film, och billigare blir det, och spelarna är billiga nu också

Thomas

Postad 13 September 2008 - 12:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Håller helt med

Blu-ray medför bra mycket bättre LJUD, samt att jag kan inte se på projektorn utan Blu-ray, köper man från utlandet blir det ca 200 kronor för en film, och billigare blir det, och spelarna är billiga nu också

Thomas

Ja nu kan man REDAN få sig en bra Samsung eller Sony för mellan 2500-3000:-
Och då snackar vi KVALITÉ också.
SÅ billiga var banne mig inte DVD spelarna efter två år.
Det billigaste man kunde få runt år 1999-2000 var typ en usel NINTAUS spelare från nåt källarbygge i kina, för ca 3500:. Och 3500:- för 10 år sen var mer än vad det är idag.

Nej anledningen till att det sprutar ut nya spelare och att fler och fler obskyra bolag även hoppat på Blu-Ray måste betyda en sak: Blu-Ray är dött :) hehe

Redigerat av Svante Skoog, 13 September 2008 - 12:33.

Postad 13 September 2008 - 12:36

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
BD är betydligt slöare än vad dvd var på sin tid, ja t.o.m med HD DVD inkluderat är det slöare än dvd.

(Hoppade på dvd 1998 och visst var det inte billigt då heller)

Postad 13 September 2008 - 17:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Mjo iofs, men det ökar iallafall :)

Postad 13 September 2008 - 22:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hmm detta verkar va en evighetstråd :)

Postad 14 September 2008 - 12:26

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

BD är betydligt slöare än vad dvd var på sin tid, ja t.o.m med HD DVD inkluderat är det slöare än dvd.

(Hoppade på dvd 1998 och visst var det inte billigt då heller)

Slöare? Det var ju bara ett par veckor sedan som graferna om BD:s expansion kontra DVD:s initiala försäljning kom, och där visades ju att BD varit betydligt expansivare i den första fasen än DVD. Snabbare än DVD alltså. :huh:

Postad 14 September 2008 - 16:31

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Slöare? Det var ju bara ett par veckor sedan som graferna om BD:s expansion kontra DVD:s initiala försäljning kom, och där visades ju att BD varit betydligt expansivare i den första fasen än DVD. Snabbare än DVD alltså. :huh:

Var inte det någon statistik för något land då man typ jämförde försäljning av antal DVD spelare på 90-talet mot antalet sålda spelkonsoler gjorda av Sony.
Ingenting som iaf uppmuntar marknaden att köpa BD skivor.

Jag förstår inte att Svante tycker att folk är så negativa till BD. Ingen tycker ju BD är sämre än annan video media idag. Att sedan den dom flesta väljer av olika anledningar att avvakta/avböja att skaffa sig BD skivor spelar väl ingen roll, har man andra prioriteter här i livet än att räkna dyra pixlar o bitrate så låt oss ha det.

Postad 14 September 2008 - 17:42

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Inte den jag tänker på. Den visade på antalet sålda dvd-spelare år för år kontra antalet bd-spelare...

Postad 14 September 2008 - 18:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Vet inte varför men har en aning om att vi kommer att få se starkt sjunkande priser på spelare om ca 2månader :huh:

Håller med dem som tycker att det finns för mycket dåliga filmer på BD-formatet, inte så konstigt när utgivarna föröker lura oss konsumenter med i princip uppskalade dvd-filmer, de uttnyttjar inte formatet, de tvättar inte materialet och mastrar om det, de satsar på kvantitet och att få ut filmer så fort som möjligt för att tjäna lite extra på att det är nytt och ganska hypat för tillfället. Precis samma som med dvd i början, när många utgåvor var obetydligt bättre än vhs, ibland såg det mest ut som att man kört en vhs till en dvdrecorder utan någon behandling alls.

Men ju längre tiden går desto fler filmer kommer det som utnyttjar alla möjligheter. Inte ens alla filmer som ges ut på dvd idag håller måttet vad gäller ljud och bild och då får man väl ändå anse att dvd är ett moget format där egentligen alla filmer borde kunna mäta sig med de bästa vad gäller bilden.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 14 September 2008 - 18:59.

Postad 14 September 2008 - 22:18

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Inte den jag tänker på. Den visade på antalet sålda dvd-spelare år för år kontra antalet bd-spelare...

Där typ 80% av BD spelarna var en PS3 :)

Vet inte varför men har en aning om att vi kommer att få se starkt sjunkande priser på spelare om ca 2månader

2099 för en Sammy 1500 resulterade inte i någon rusning....

Postad 15 September 2008 - 04:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

2099 för en Sammy 1500 resulterade inte i någon rusning....

...eller 1990:- för en P1400.
Men rusning lär det bli när filmerna :)

Postad 15 September 2008 - 04:57

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
När filmerna........?????

Postad 15 September 2008 - 07:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
En sak som inte får glömmas när man diskuterar hdforamat kontra dvds expansion är att när dvd slog igenom på allvar i början på 2000 talet, det var inte många av mina polare som hade innan trots att de är ganska teknikgalna.
Men det som inte får glömmas är att då köpte man en dvdspelare och plugga in i tvn och njöt av bilden. Idag sitter många fortfarande med lågupplösta tvapparater och för att få dem att köpa BD-spelare och filmer så behöver de även köpa en tv som klarar av hd för att ha nån glädje av det. De köparna kommer förmodligen inte heller att köpa en spelare innan de kostar under 1000:- och det finns filmer på rea och att hyra. För att formatet ska accelerera så måste även dessa köpare bli intresserade eftersom att de är en ganska stor grupp, större än de som sitter här och har film och bio som ett stort intresse.

Att dessutom börja skrika att formatet är dött och att det snart kommer nått bättre gör inte den stora massan mer villig att betala 2000+ för blueray, då väntar de hellre för att inte riskera att köpa nått som inte slår.

Postad 15 September 2008 - 10:01

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Att dessutom börja skrika att formatet är dött och att det snart kommer nått bättre gör inte den stora massan mer villig att betala 2000+ för blueray, då väntar de hellre för att inte riskera att köpa nått som inte slår.

Jo det är just därför jag stör mig på gnällspikarna.
Att negativiteten skrämmer bort folk från formatet.
Men Rabalder kanske har rätt, jag stör mig kanske lite FÖR mycket på dom :)

Redigerat av Svante Skoog, 15 September 2008 - 11:10.

Postad 15 September 2008 - 14:41

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Orka bry sig om gnällspikarna. Ignorera dem och njut av HD-film när det är som bäst. D.v.s på Blu-ray :)

Postad 15 September 2008 - 15:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Gnällspikar?????

osäker på vilka som syftas här, är det dom få BD-innehavarna som gnäller på alla som inte har skaffat sig BD eller är det dom som inte har BD och talar om varför.

??

So far är det väl knappst någon som påstått att kvaliteten generellt på en BD film är dålig, mao gnäller man inte om detta.

Däremot argumenteras det om BD är lösningen på världsproblemen eller inte och här finns det olika åsikter, ser inte detta som gnäll heller, ofta finns det sakliga belägg bakom.

Personligen så har jag argumenterat för att jag inte tror BD är lösningen på världsproblemen av diverse olika orsaker. Det betyder inte att BD är dött. I mina ögon ligger det en långsam evolution i oljeplattorna och när det är dags nästa gång att byta ut sin DVD spelare så köper man en DVD med inbyggd BD-spelare för samma pris som man brukade betala för sin DVD. Finns det även BDfilmer som kostar i princip som DVD så köper man det istället annars tar man DVDn.

Likna det gärna med bilköp, vart 3e år när jag byter bil så har den nya blivit bättre, ingen revolution men en evolution och jag har eg inget val och men jag efterfrågar inte heller gårdagens teknik/komfort.

Så i mina ögon är diskussionen BD vs DVD ganska meningslös, båda formaten kommer att leva tillsammans men på en stagnerande marknad för oljeplattor.

Postad 15 September 2008 - 16:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
ja visst är det ett jäkla i-lands problem :) hehehe

Postad 15 September 2008 - 17:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Orka bry sig om gnällspikarna. Ignorera dem och njut av HD-film när det är som bäst. D.v.s på Blu-ray :P

Igentligen är det nog JAG som blivit en gammal och bitter gnällspik :blink: hahaa

Ja, screw it, nu ska jag slänga iväg en redig beställning till Axelmusic :)
På tal om film köp är det jag som inbillar mig eller har HDmoviesource börjat bli dyrare?
Ligger inte dollarn runt 6 kr fortfarande?
Eller om det är frakten som får summorna att dra iväg.

Redigerat av Svante Skoog, 15 September 2008 - 17:20.

Postad 15 September 2008 - 18:13

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Igentligen är det nog JAG som blivit en gammal och bitter gnällspik :blink: hahaa

Ja, screw it, nu ska jag slänga iväg en redig beställning till Axelmusic :)
På tal om film köp är det jag som inbillar mig eller har HDmoviesource börjat bli dyrare?
Ligger inte dollarn runt 6 kr fortfarande?
Eller om det är frakten som får summorna att dra iväg.

Dollarn har väl gått från 6kr till 6,70 på bara nån månad. En ganska saftig höjning.

Postad 15 September 2008 - 18:46

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Så i mina ögon är diskussionen BD vs DVD ganska meningslös, båda formaten kommer att leva tillsammans men på en stagnerande marknad för oljeplattor.

Tja, BD kommer nog vara standarden att följa ett bra tag framöver, DVD kommer tappa på samma sätt som VHS gjorde. Eller tror du att man kommer ladda ner all film inom en snar framtid?

Postad 15 September 2008 - 18:49

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Ja dollarn är nog uppe i 6.90 om man handlar med VISA lägger inte de på lite eller är det Master Card!!

Iaf på Axel så är priset billigare i SEK än i Dollar blir en kurs på 6 kr om man delar SEK priset med Dollar priset!!

Är det Axel som ej hängt med eller blir det ett annat pris på kontoutdraget än det SEK på hemsidan. I detta läget
är Axel lite billigare men då får man inte lika snabb frakt och bra service som på HDMS iof.

Postad 15 September 2008 - 19:02

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tja, BD kommer nog vara standarden att följa ett bra tag framöver, DVD kommer tappa på samma sätt som VHS gjorde. Eller tror du att man kommer ladda ner all film inom en snar framtid?

Förstår inte begreppet ladda ner??
Är det att att beställa en oljeplatta uppefrån stockholm eller att se på TV eller att tanka torrents eller?????

Postad 15 September 2008 - 19:59

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Tycker nog ändå att BD är en jättebra grej, men är kanske själv "negativ" för att jag tycker att det inte går tillräckligt fort ! Jag kan inte säga att jag vet, men tycker mig minas att det gick bra mycket snabbare från att ha sett en första tidningsartikel om nya DVD den gången (1997?) till den punkt att DVD-filmer plötsligt blev vanliga ute i butiker. BD: "it's here to stay but when is it gonna get going?"

För min del saknar jag många filmtitlar, både nyare o s k katalogtitlar. Just nu verkar det vara mest skräp som släpps, få av de utannonserade titlarna för hösten intresserar åtminstone mig. Under tiden fotsätter jag o vänta på t ex Alien, Gladiator, LOTR, Utvandrarna (var är svenska filmer ?) m flera. O väntar, o väntar.... :)

Postad 15 September 2008 - 20:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Förstår inte begreppet ladda ner??
Är det att att beställa en oljeplatta uppefrån stockholm eller att se på TV eller att tanka torrents eller?????

I den sk "gnälltråden" :) diskuteras det just nu om Video On Demand, HDtv via sattelit osv, tekniken finns, men alla har inte linor till det i dagsläget, men det kommer att dröja ett antal år innan alla har linor som är snabba nog för att det ska funka. Hdtv via sattelt finns ju redan men dels är kanalerna för få men ökande, dels kan du inte välja vad som visas, sen får ju inte alla sätta upp en parabol och då faller ju det konceptet också i dagsläget.

Alla teknikerna finns redan och är användbara om man har tillräckligt snabbt internet eller redan har/skaffar en parabol.

Postad 15 September 2008 - 22:04

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

I den sk "gnälltråden" :) diskuteras det just nu om Video On Demand, HDtv via sattelit osv, tekniken finns, men alla har inte linor till det i dagsläget, men det kommer att dröja ett antal år innan alla har linor som är snabba nog för att det ska funka. Hdtv via sattelt finns ju redan men dels är kanalerna för få men ökande, dels kan du inte välja vad som visas, sen får ju inte alla sätta upp en parabol och då faller ju det konceptet också i dagsläget.

Alla teknikerna finns redan och är användbara om man har tillräckligt snabbt internet eller redan har/skaffar en parabol.

Du får lägga till kabel åxå och då täcker du säkert minst 80% av hushållen som kan skaffa om dom vill. Att sedan inte utbudet finns där är detsamma som för BD, men kör man HDTV idag så är iaf utbudet mycket större än BD.
Är det inte så att anledningen att försäljning av oljeplattor minskar är förutom en viss del nedladdning men åxå att utbudet via TV ökat markant och lägger vi till PVR så har det blivit jätteenkelt för väldigt många att ta del av ett stort utbud (HD/STD) och titta när man vill med hjälp av ett par tryckningar på fjärrkontrollen.
Själv har jag inte hyrt en film sedan HD PVR boxen införskaffades (förutom några gamla BD titlar på skoj)

Men blanda inte ihop köpta oljeplattor med då dessa iaf bara står för några promille av den totala videokonsumtionen i tid räknat. Men det är som ett gott dyrt rödvin, då o då vill man kanske unna sig något extra och detta tycker jag är helt rätt. Men det betyder inte att alla vill/kan kränga en 300kr flaska var o varannan dag.

Dock måste jag återigen påpeka att jag blir så trött på nördar som säger att dom aldrig ser på DVD/SDTV/HDTV för att det är så taskig bildkvalitet jämfört med BD. Sådana uttryck är så våldsamt avtändande så bara det gör att intresset för BD minskar.

Postad 16 September 2008 - 06:20

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Dock måste jag återigen påpeka att jag blir så trött på nördar som säger att dom aldrig ser på DVD/SDTV/HDTV för att det är så taskig bildkvalitet jämfört med BD. Sådana uttryck är så våldsamt avtändande så bara det gör att intresset för BD minskar.

Självklart gör det inte att intresset för BD minskar i allmänhet, kanske bland sådana som verkligen blev arga när HD-DVD skrotades men inte bland andra. Själv köper jag knappt några DVD längre, bara BD, skillnaden är faktiskt ganska stor.

Postad 16 September 2008 - 06:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Du får lägga till kabel åxå och då täcker du säkert minst 80% av hushållen som kan skaffa om dom vill. Att sedan inte utbudet finns där är detsamma som för BD, men kör man HDTV idag så är iaf utbudet mycket större än BD.
Är det inte så att anledningen att försäljning av oljeplattor minskar är förutom en viss del nedladdning men åxå att utbudet via TV ökat markant och lägger vi till PVR så har det blivit jätteenkelt för väldigt många att ta del av ett stort utbud (HD/STD) och titta när man vill med hjälp av ett par tryckningar på fjärrkontrollen.
Själv har jag inte hyrt en film sedan HD PVR boxen införskaffades (förutom några gamla BD titlar på skoj)

Men blanda inte ihop köpta oljeplattor med då dessa iaf bara står för några promille av den totala videokonsumtionen i tid räknat. Men det är som ett gott dyrt rödvin, då o då vill man kanske unna sig något extra och detta tycker jag är helt rätt. Men det betyder inte att alla vill/kan kränga en 300kr flaska var o varannan dag.

På många mindre orter och även hos mindre hyresvärdar så får man fortfarande endast analog kabletv, på många mindre orter finns det inte heller andra alternativ än adsl. Då återstår parabol viasat och canal digital, men hos båda dem så måste man ta en massa sdtvkanaler och betala för dem och dessutom betala extra för hdkanalerna, dessutom är mycket som sänds i Hdtv sport vilket jag kräver betalt för att se :), jag kan heller inte välja vilka filmer jag vill se utan får helt enkelt se det som erbjuds. Sa för bara nåra veckor sen upp mitt boxerabb då jag tyckte att 159:- för att kolla 2h om dagen på discovery var bortkastat. Kollar istället på 1-2 filmer om dagen som jag själv väljer i hyllan :D

Det nedladdningsalternativ som tilltalar mig mest är att man hyr en film och får den streamad till sig och kommer säkert att bli en storkund den dagen de bestämmer sig för att uppgradera internetanslutningar till vettiga hastigheter.

Nu var det jag som var gnällig visst :( men jag påvisar bara att nedladdningstjänster har en framtid, men det kommer att ta tid, BD finns på marknaden och det kommer mer filmer hela tiden, priserna kommer att sjunka både på spelare och filmer, tror faktiskt vi får se spelare ner mot 1000-lappen redan till jul och då blir de ett alternativ även för dem som inte är filmnördar. Flera av mina bekanta i alla åldrar har köpt nån bd-film för att prova sin PS-3 och är sugna på att köpa fler bara de inte kostar mer än en dvd-film eller de börjar komma på rea i större utsträckning.

Postad 16 September 2008 - 10:15

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Hemma hos mig går även Laserdiscen med jämna mellan rum :)
Eftersom jag ser mycket skräck och kult film som inte finns på BD än så får DVD och LD stå för den delen.
Filmer som Iron Man, Dark Knight m.m. ser man ju helst på BD men City of the Living Dead och Cannibal Ferox funkar lika bra i SD :D hehe
Jag är ett alldeles för STORT filmfreak för att bara låsa in mig på att BARA se film i HD.
DVD är ju inte, som en del vill få det, helt plötsligt lika uselt som en gammal VHS :(
DVD:n ligger fortfarande på en mycket värdig 2:a plats.
Digital TV, typ Canal Digitals filmkanaler i bedrövlig låg bitrate med artefakter överallt klarar jag dock INTE av längre.

Redigerat av Svante Skoog, 16 September 2008 - 10:19.

Postad 16 September 2008 - 22:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Digital TV, typ Canal Digitals filmkanaler i bedrövlig låg bitrate med artefakter överallt klarar jag dock INTE av längre.

Prova att justera disken,jag har då aldrig upplevt sådana problem med tex CD's HD kanaler.
Det är inte CL på TV6 via DVB-T vi pratar om, där kan man prata om urusel bildkvalitet.

Postad 19 September 2008 - 07:33

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Hemma hos mig går även Laserdiscen med jämna mellan rum :)
Eftersom jag ser mycket skräck och kult film som inte finns på BD än så får DVD och LD stå för den delen.
Filmer som Iron Man, Dark Knight m.m. ser man ju helst på BD men City of the Living Dead och Cannibal Ferox funkar lika bra i SD :P hehe
Jag är ett alldeles för STORT filmfreak för att bara låsa in mig på att BARA se film i HD.
DVD är ju inte, som en del vill få det, helt plötsligt lika uselt som en gammal VHS :D
DVD:n ligger fortfarande på en mycket värdig 2:a plats.

Precis så tänker jag också, filmerna i sig är det viktiga för mig, råkar de finnas i HD så väljer jag det men om inte så ser eller skaffar jag filmen ändå på DVD. Sedan har jag kanske lite annan filmsmak än du Svante :blush:

DVD uppskalad på bra sätt kan fortfarande vara riktigt bra. Kvaliteten på DVD'er jag sett/hyrt har dock varierat något otroligt, med "bottennappen" inte mycket bättre än just en gammal VHS-kassett som blivit kopierad i tre led. Kvaliteten på de BD o även HDDVD jag har är dock genomgående bra med få undantag.

Vad gäller digital TV har jag själv Canal Plus filmpaket via Comhem o tycker nog att bilden genomgående varit helt ok på de kanalerna, med bara enstaka artefakter. Film HD ligger dock långt från BD vad gäller bildkvaliteten.

Postad 19 September 2008 - 09:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Precis så tänker jag också, filmerna i sig är det viktiga för mig, råkar de finnas i HD så väljer jag det men om inte så ser eller skaffar jag filmen ändå på DVD. Sedan har jag kanske lite annan filmsmak än du Svante :)

DVD uppskalad på bra sätt kan fortfarande vara riktigt bra. Kvaliteten på DVD'er jag sett/hyrt har dock varierat något otroligt, med "bottennappen" inte mycket bättre än just en gammal VHS-kassett som blivit kopierad i tre led. Kvaliteten på de BD o även HDDVD jag har är dock genomgående bra med få undantag.

Vad gäller digital TV har jag själv Canal Plus filmpaket via Comhem o tycker nog att bilden genomgående varit helt ok på de kanalerna, med bara enstaka artefakter. Film HD ligger dock långt från BD vad gäller bildkvaliteten.

Man ger ju inte precis bort sin dvd-samling, har alldeles för mycket bra film för det och det är ju i dagsläget omöjligt att byta ut den mot BD, dels för att det skulle bli grymt dyrt och dels finns ju långt ifrån alla filmer på BD.

Sen som du skriver så är långt ifrån alla dvd-filmer i bra kvalité att då förvänta sig att BD skulle vara det är nog väl optimistiskt även om man kan tycka att filmbolagen borde försöka verkligen utnyttja formatet fullt ut, särskilt nu i början, man vinner inga kunder på filmer som inte ger nått mervärde mot att köpa den på DVD.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 19 September 2008 - 09:16.

Postad 30 September 2008 - 23:58

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
Man behöver visa hur mycket bättre höupplöst film är än standard DVD. Släng upp några feta skärmar i elektronik affärer eller köpcentrum där folk direkt kan se skillnaden.

Eller ifall HDTV slår igenom köra reklam snuttar som visar skillnaden.

Postad 01 October 2008 - 00:04

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
fd

Redigerat av dealerovski, 01 October 2008 - 00:05.

Postad 05 October 2008 - 21:38

CoffeJ
  • CoffeJ
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Man behöver visa hur mycket bättre höupplöst film är än standard DVD. Släng upp några feta skärmar i elektronik affärer eller köpcentrum där folk direkt kan se skillnaden.

Eller ifall HDTV slår igenom köra reklam snuttar som visar skillnaden.

De reklamsnuttar jag sett har ju inte varit det minsta representativa för vad ens HDTV klarar av, dessutom så är det ju så att väldigt många hushåll i sverige sitter med en tv som inte klarar högupplöst material, och då ger ju en sån reklam nada eftersom apparaten inte kan visa HD.

Postad 05 October 2008 - 21:46

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
OS visade verkligen hur bra man kan producera HD sändningar och skicka dessa globalt.

Postad 31 October 2008 - 08:46

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Tänkte bara hissa upp denna tråden igen för att se hur röstningen utvecklas sig så här mot slutet av året inför kommande julhandel. plus kul att se hur många som skaffat spelare i slutet av året här på forumet :rolleyes:

Postad 31 October 2008 - 09:44

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
... och då sällar jag mig till den sistnämnda kategorin! Köpte Samsungs HT-BD 2 o är mycket nöjd. TV´n klarar dock inte 1080p men bildkvalitén är ändå snäppet bättre med BD än med med HD TV-kanalerna. Nackdelen är ju att jag nu har väckt ett behov att köpa en full-hd TV :rolleyes: Prövar mig fram just nu med vanlig DVD för att se om det är någon större skillnad i bildkvalitet mellan komponent (576p)/HDMI (1080i) från spelaren - TV´ns HDMI in är upptagna.

Postad 01 November 2008 - 15:45

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Blu-ray är ett digitalt largingsmedia till skillnad från analogt och alltså spelar det ingen roll hur det är lagrat. Därför borde frågan vara när man ska byta filformat istället. Som att tjaffsa om när folk ska uppgrader hårddisken från IDE till SATA eftersom det blir bättre bild på SATA!?. Men det är klart har man köpt en spelare för 10.000kr vill man gärna tro att det är själva skivan som gör bra bild. På tal om det hittade intressant länk som ja tror på, http://www.component...;showtopic=5883 . Slipper man tom röra sig från soffan :unsure:

Postad 01 November 2008 - 15:56

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Helt rätt tiaz!:unsure:

Postad 01 November 2008 - 16:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Blu-ray är ett digitalt largingsmedia till skillnad från analogt och alltså spelar det ingen roll hur det är lagrat. Därför borde frågan vara när man ska byta filformat istället. Som att tjaffsa om när folk ska uppgrader hårddisken från IDE till SATA eftersom det blir bättre bild på SATA!?. Men det är klart har man köpt en spelare för 10.000kr vill man gärna tro att det är själva skivan som gör bra bild. På tal om det hittade intressant länk som ja tror på, http://www.component...;showtopic=5883 . Slipper man tom röra sig från soffan :unsure:

En normal BD-spelare kostar inte 10000 kronor.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.