Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Maelstrom-X

158 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2008 - 16:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hade jag haft plats så hade jag byggt efter den varianten också :) Men jag fick ju gå ner ett snäpp till Shiva-X basen. Den får jag plats med någonstans i rummet :unsure:

Den där bjässen skulle man vilja lyssna på alltså.

Jo jag funderade just på det... :blink:

Postad 28 November 2008 - 02:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag har ett gäng (8st) CSS 4,5" "full"-range-are med XBL2 osv mm, ingen som vill lyssna på dom? :)

Nähdå, skämtar bara, bygger nåt annat än monstersub med dom, dessutom med diskant därtill.
Får se när man är klar med det... även dom små 4,5" ska ha bra prestanda både tekniskt och subjektivt så liiite imponerande för storleken kan dé noe bli! - ändå :P

Men dessa Maelstroms och Shivas och gud vet vad, finns det inga Peerless (XXXLS) som konkurrerar ut dom med tanke på pris, prestanda, fysiska mått, distorsion osv? (för att inte nämna tillgänglighet)(och är inte CSS mfl. ägare lite sådär skakiga, osäkra kort? Vill minnas att det har varit ett par turer, men spekulerar mest då jag inte kommer ihåg 100% fakta)

Jag har själv tittat på både och, men kommer inte ihåg exakta fakta på nånting... säg att man ville ha en hyfsat rimlig klump på ca 30x40x50cm eller nåt, sluten (helst, om gynnsammast med valt element) eller BR, vilket som.

Postad 28 November 2008 - 08:59

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag har ett gäng (8st) CSS 4,5" "full"-range-are med XBL2 osv mm, ingen som vill lyssna på dom? :)

Nähdå, skämtar bara, bygger nåt annat än monstersub med dom, dessutom med diskant därtill.
Får se när man är klar med det... även dom små 4,5" ska ha bra prestanda både tekniskt och subjektivt så liiite imponerande för storleken kan dé noe bli! - ändå :P

Men dessa Maelstroms och Shivas och gud vet vad, finns det inga Peerless (XXXLS) som konkurrerar ut dom med tanke på pris, prestanda, fysiska mått, distorsion osv? (för att inte nämna tillgänglighet)(och är inte CSS mfl. ägare lite sådär skakiga, osäkra kort? Vill minnas att det har varit ett par turer, men spekulerar mest då jag inte kommer ihåg 100% fakta)

Jag har själv tittat på både och, men kommer inte ihåg exakta fakta på nånting... säg att man ville ha en hyfsat rimlig klump på ca 30x40x50cm eller nåt, sluten (helst, om gynnsammast med valt element) eller BR, vilket som.

8st CSS 4.5"? Är det CSS FR125SR Full range 4.5" speaker?

Postad bild

Varför föredrar du sluten framför portad låda? Med rätt portad låda så får man ofta mycket mer ljud. Snackar vi innermått så vill du ha ca 60 liter alltså. Peerless med slavbas?

Fick precis mail om att Maelstrom-X anländer i Januari/Februari.
:P

Postad 28 November 2008 - 10:41

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Eftertraktade baselement det där tydligen. Var ett tag sen du lade beställningen :) Men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge :P

Postad 28 November 2008 - 10:51

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Eftertraktade baselement det där tydligen. Var ett tag sen du lade beställningen :) Men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge :P

Är jäkligt sugen på att bygga fyra lådor med Shiva-X också, portade. Ha alla längst fram i rummet, i serie bredvid varandra. Lär få en F3 på 14Hz eller något...

Postad 28 November 2008 - 16:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag har ett gäng (8st) CSS 4,5" "full"-range-are med XBL2 osv mm, ingen som vill lyssna på dom? ;)

Får se när man är klar med det... även dom små 4,5" ska ha bra prestanda både tekniskt och subjektivt så liiite imponerande för storleken kan dé noe bli! - ändå :rolleyes:

om du skall ha bas i massor så går det inte med dem måtten som du har på önskelistan

Postad 28 November 2008 - 16:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Är jäkligt sugen på att bygga fyra lådor med Shiva-X också, portade. Ha alla längst fram i rummet, i serie bredvid varandra. Lär få en F3 på 14Hz eller något...

hur får du ett f3 på 14hz

Postad 28 November 2008 - 17:02

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

hur får du ett f3 på 14hz

Hehe det är taget helt ur luften. Vad jag försökte få fram är att man kan spela väldigt högt, och djupt rätt oansträngt med så många (4) subbar..

Postad 28 November 2008 - 17:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hehe det är taget helt ur luften. Vad jag försökte få fram är att man kan spela väldigt högt, och djupt rätt oansträngt med så många (4) subbar..

misstänkte det men ett vb på den hz är inget problem kan bli några stora lådor

Redigerat av Unregistered1022, 28 November 2008 - 17:17.

Postad 28 November 2008 - 22:40

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

8st CSS 4.5"? Är det CSS FR125SR Full range 4.5" speaker?

Postad bild

Varför föredrar du sluten framför portad låda? Med rätt portad låda så får man ofta mycket mer ljud. Snackar vi innermått så vill du ha ca 60 liter alltså. Peerless med slavbas?

;)

Nja, det är WR125(S) och WR125(ST) som jag har, 2+6 stycken är födelningen och båda modellerna sträcker ut lite sämre mot högre frekvenser än FR.
Men tanken är då bipol eller en variant därav, med diskant.
Vågade inte lita på att FR ska vara bra nog i över hela registret, på alla punkter - trots förtjänster med filterlöst osv... MEN jag har en HELT egen, vågar jag säga nydanande?, idé för just RF-modellen :rolleyes:
Så då ska "bara" 4 stycken till FR beställas, eller fler... nån som vill sponsra mot bit av kakan? :D
Så en vacker dag kommer en sån skapelse att se dagens ljud och ljus också, och ni får se skapelsen - nytt för alla på många sätt då iosf, spännande!...

Ja, 60 liter är ett rimligt mått möbleringsmässigt och det jag tittade på allra senast var en XXLS konstruktion delad i två kabinett inbyggd i en bänkliknande konstruktion och därmed två element/subbar som delar på ett steg.
Men, så har jag ju läst om dessa Shivas och Malströmmar sedan tidigare och får man tag på något sånt så kan det ju helt klart vara ett alternativ. Har bara inte räknat med tillgänglighet tidigare och har därför inte simulerat på saken alls...
Har tillgång till ett 400W 4 Ohm steg med alla "options".

Slutet pga avrullning i kombination med rumsbidrag etc så får man en snyggare kurva. Dessutom finns det fler förtjänster med slutet, förutsatt att man använder ett passande element och passande låda med bra med kräm.
Möjligen L-transform på det, men det är inget jag har räknat med.
Målsättning? - Faktum är att "bra bas" och hyfsad nivå nedöver 25Hz räcker gott som komplement till det mesta. Vissa påstår tillockemd att runt 34Hz är det optimala till musik, var jag nu har snappat upp det... :P

Offtopic men alltid (?) kul med bilder, gemensam nämnare finns ju iaf.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 29 November 2008 - 02:22.

Postad 29 November 2008 - 04:16

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Konstigt vad vissa har hackat upp sig på storleken på elementet. Smartare är att ha flera mindre istället för en stor. Sen är jag tveksam om det går att bygga ett 21 tums element eller dyligt, som man har bra kontroll över.

Mvh

Postad 29 November 2008 - 08:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Konstigt vad vissa har hackat upp sig på storleken på elementet. Smartare är att ha flera mindre istället för en stor. Sen är jag tveksam om det går att bygga ett 21 tums element eller dyligt, som man har bra kontroll över.

Mvh

signalen är lika i ett litet element som i ett stort läger man på 2volt så rör sig konan lika mycket i både det stora och det lilla elementet det är inga problem med dubbeltramp och en 15 tums bas
sen går det inte att få ett litet element att gå så djupt i frekvensen som det går med ett stort .

Postad 30 November 2008 - 04:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mvh

Vanlig missuppfattning, ;)

Kolla länkarna:
Från sida 4 och vidare: tråd

från soda 5 och vidare: Tråd

Redigerat av DVD-ai, 30 November 2008 - 04:27.

Postad 30 November 2008 - 04:22

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Vanlig missuppfattning, :)

Beror på hur man ser det. Vanligtvis är det bättre med 2 subbar istället för en, då man eliminerar mycket av rummets "fel". Men det betyder inte att en stor är dålig, eller sämre.

Allt beror ju på omständigheterna. ;)

Postad 30 November 2008 - 04:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Beror på hur man ser det. Vanligtvis är det bättre med 2 subbar istället för en, då man eliminerar mycket av rummets "fel". Men det betyder inte att en stor är dålig, eller sämre.

Allt beror ju på omständigheterna. ;)

jo detta är jag ju medveten om, och kan inte annat än att hålla med :)

Men nu gällde det storleken på själva elementen och inte konstruktionen i övrigt :D

Postad 01 December 2008 - 02:00

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Allt beror ju på omständigheterna. :)

Ja ska man vända på steken - med "fler" små än 1 större så kan du spela högre, spela "samma volym" fast med lägre dist, ta ut noder i rummet, köra två hörn eller flera och bossta nivåerna ännu mer, ta ut än nu fler modala probs och få högre känslighet och mer lättdrivenhet, mer effekttålighet.
Flera 10-12 or, säg 2st blir ju förutom alla ytterligare fördelar, i luftförflyttning då som ett av det större elementen.
Slagläng och kortslutningsringar för dist osv har ju betydelse osv osv, sen ska ju skapelsen optimeras i låda också. Där finns det lika mycket att laborera med.

Äh, det finns hur mycket som helst för och/eller emot, inget är enbart svart eller vitt, som bekant...

För min del så funkar endera vägen, beroende på vad jag vill åt i slutänden.
Stor och bra, eller flera små och bra = lika bra, på olika vis.

Jag var inne på en bänkliknande sak med 2 kabinett huserandes varsin XXXLS, men flytten och nya designplaner har gjort att en sån dräpar-skapelse går bort, och då kanske ett kapabelt singel-as-monster-bra element kan vara ett schysst substitut.
Ska kolla på Malströmmarna eller nån av de andra syskonen och se hur dom fungerar i en låda jag kan tänka mig, och med drivningen jag kan ge (eventuella EQs också?=).
Hade vi T/S-blad nånstans, med pris eller nån sån data?

Skulle inte skada att få se mina små 4,5" återförenas i nån sorts släktträff.

Postad 01 December 2008 - 06:02

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja ska man vända på steken - med "fler" små än 1 större så kan du spela högre, spela "samma volym" fast med lägre dist, ta ut noder i rummet, köra två hörn eller flera och bossta nivåerna ännu mer, ta ut än nu fler modala probs och få högre känslighet och mer lättdrivenhet, mer effekttålighet.
Flera 10-12 or, säg 2st blir ju förutom alla ytterligare fördelar, i luftförflyttning då som ett av det större elementen.
Slagläng och kortslutningsringar för dist osv har ju betydelse osv osv, sen ska ju skapelsen optimeras i låda också. Där finns det lika mycket att laborera med.

Äh, det finns hur mycket som helst för och/eller emot, inget är enbart svart eller vitt, som bekant...

För min del så funkar endera vägen, beroende på vad jag vill åt i slutänden.
Stor och bra, eller flera små och bra = lika bra, på olika vis.

Jag var inne på en bänkliknande sak med 2 kabinett huserandes varsin XXXLS, men flytten och nya designplaner har gjort att en sån dräpar-skapelse går bort, och då kanske ett kapabelt singel-as-monster-bra element kan vara ett schysst substitut.
Ska kolla på Malströmmarna eller nån av de andra syskonen och se hur dom fungerar i en låda jag kan tänka mig, och med drivningen jag kan ge (eventuella EQs också?=).

om du skall ha släktträff med dina 4.5 då får du titta åt ett annat håll än exodus

Postad 01 December 2008 - 08:47

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Postad bild

Det där föstår jag inte. :)

Postad 02 December 2008 - 21:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Dessa element med XBL2 kommer ursprungligen från samma tillverkare.

Exodus tog väl upp "Adire"s modeller i sitt sortiment? Satte dit lite XBL2 i dessa och körde sitt eget race?...
Adire * Exodus - är väl egentligen i stort sett samma sak i lite olika skepnad, mig veterligen... (Dan Wiggins, David Hyre - Adire mfl) och CSS (Creative Sound Solutions) med sina element kör ju XBL2 i nära släktskap med förstnämnda, OEM eller vad det nu är/var vet jag egentligen inte.

Vet ni ingenting? :ph34r:

Nä jag skojjar bara, det är en ren soppa att hålla reda på sammanhanget mellan dessa relativt okända namn här där vi bor, men nog finns där en släktskap alltid...

EDIT: ps: tack för T/S parametrarna *tackar o bockar*

Redigerat av Unregisteredb38af287, 02 December 2008 - 21:19.

Postad 02 December 2008 - 22:34

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Dessa element med XBL2 kommer ursprungligen från samma tillverkare.

Exodus tog väl upp "Adire"s modeller i sitt sortiment? Satte dit lite XBL2 i dessa och körde sitt eget race?...
Adire * Exodus - är väl egentligen i stort sett samma sak i lite olika skepnad, mig veterligen... (Dan Wiggins, David Hyre - Adire mfl) och CSS (Creative Sound Solutions) med sina element kör ju XBL2 i nära släktskap med förstnämnda, OEM eller vad det nu är/var vet jag egentligen inte.

Vet ni ingenting? :D

Nä jag skojjar bara, det är en ren soppa att hålla reda på sammanhanget mellan dessa relativt okända namn här där vi bor, men nog finns där en släktskap alltid...

EDIT: ps: tack för T/S parametrarna *tackar o bockar*

Men det är väl ingen som har sagt något annat? Det är väl snarare allmän kännedom att bl.a. Exodus Audio "uppstod" ur Adire...

Postad 02 December 2008 - 23:24

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ja, det var det jag ville minnas men jag orkacde inte dubbelkolla för att kunna skriva att det "i princip nog är samma företag", som jag faktiskt både skrev och skrev om - och Adire och CSS är ju i mångt och mycket OCKSÅ samma sak, så vad var frågan?`

ps: med "släktträff" menade jag att mina 4,5" CSS skulle få bo tillsammans med den våldsamma subben, alltså dom kommer ju snudd på från samma familj.
Jag ville vara lite fyndig och svaret var väl mer riktat till X-12 som hävdade att Exodus minsann inte är släkt med mina 4,5" :D

Sorry för off-topic föresten!

Redigerat av Unregisteredb38af287, 02 December 2008 - 23:28.

Postad 03 December 2008 - 17:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja, det var det jag ville minnas men jag orkacde inte dubbelkolla för att kunna skriva att det "i princip nog är samma företag", som jag faktiskt både skrev och skrev om - och Adire och CSS är ju i mångt och mycket OCKSÅ samma sak, så vad var frågan?`

ps: med "släktträff" menade jag att mina 4,5" CSS skulle få bo tillsammans med den våldsamma subben, alltså dom kommer ju snudd på från samma familj.
Jag ville vara lite fyndig och svaret var väl mer riktat till X-12 som hävdade att Exodus minsann inte är släkt med mina 4,5" :)

Sorry för off-topic föresten!

exodus andvänder dan wiggins som konstruktör css andvänder ??? kan vara samma man som är upphvet till tc-sounds basar och då är han tysk och det enda gemnsamma som dom har är xbl2 tekniken men det finns andra märken som har den med så länge dan wiggins får sina royaltys på den tekniken.

Postad 04 December 2008 - 01:34

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Han har patent på XBL2 och var väl grundare/ägare/delägare i Adire som ju som bekant lanserade Shiva och Tempest, Koda, Tumult, Brahma, Maelstrom... (samt Extremis bland annat) och av dessa vilka vissa ju Exodus använder sig av, i något förändrad form, jag tror tillochmed att han (Dan) efter kursningen är iblandad i Exodus på endera vis men faktum är iaf att just dessa hänger ihop. (se länk Exodus pres: http://www.hometheat...roduction.html)

"Exodus Audio Introduction
I'm thrilled to open the Exodus Audio Forum at Home Theater Shack!
For those who don't know me, I'm Kevin Haskins, owner and operator of DIYCable Inc. The Exodus Audio brand was created by me to cover all the products that are unique to my company. Most of them are designed in-house or by my good friend Dan Wiggins, formerly of Adire Audio. These products cover a range of categories, from amplifiers, loudspeakers to subwoofers.
DIYCable is a small family run company. I am the primary mover and shaker and for the most part, I'm a one-man operation. Dan works with me on a consulting basis so he isn't on the books."

Frågar du om Adire så blir du iaf hänvisad direkt till CSS så jag tror han är iblandad där också på endera vis, men jag kommer inte ihåg hundra % så jag ska inte säga säkert om eller hur.
Extremis 6.8 såldes ju hursomhelst där och nu finns ju en CSS SDX7 som ju kallas, en "drop in replacement for the Extremis..." bla bla bla...
4,5"arna är ju också en D.Wiggins/Adire-konstruktion/design från början vill jag minnas.

Jag orkar inte leta upp källorna till allt jag har läst eller "fått för mig"...

Men det stämmer att många använder sig av licenser för XBL2, bland annat använder sig väl just nu JBL av tekniken, med Dan som konstruktör - om jag har snappat upp rätt info.

Skulle vara skoj att veta mer EXAKT vilka som använder sig av tekniken, och se om det finns ännu mer prisvärda och bra element att snoka reda på!, fast det känns långsökt.

Nu tror jag vi får droppa det här, det blev bara trist OT, vad sägs? :)

Edit: lade till

Redigerat av Unregisteredb38af287, 04 December 2008 - 01:57.

Postad 24 December 2008 - 03:06

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Snart klara med båda Tempest-X-lådorna.. slutna kommer dom bli. Får se om jag konverterar till portat sen, de skall var till 90% musik. Maelstrom-lådan sätts det igång med senare, har ändå inte elementet än. :)

Bilder kommer senare!

Postad 24 December 2008 - 08:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Snart klara med båda Tempest-X-lådorna.. slutna kommer dom bli. Får se om jag konverterar till portat sen, de skall var till 90% musik. Maelstrom-lådan sätts det igång med senare, har ändå inte elementet än. :)

Bilder kommer senare!

hur många liter på lådorna

Postad 24 December 2008 - 11:32

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

hur många liter på lådorna

220L styck. Blir nog ingen hemmabiobas direkt, -F3 på 27Hz. Vet ej hur mycket dämpmaterial jag skall lägga i dock... man kan ju använda glasfiberull då lådorna är slutna, det är väl bra?

Postad 24 December 2008 - 11:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

220L styck. Blir nog ingen hemmabiobas direkt, -F3 på 27Hz. Vet ej hur mycket dämpmaterial jag skall lägga i dock... man kan ju använda glasfiberull då lådorna är slutna, det är väl bra?

när det gäller dämpmatrialet så testa dig fram sen hade det gott räckt med runt 130 liter på lådan
det som kommer att ske nu är att du tappar lite output i från den sen kan du göra som dom flesta som kör slutet eq på dom lägsta frekvenserna på lådorna .

Postad 24 December 2008 - 12:46

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

när det gäller dämpmatrialet så testa dig fram sen hade det gott räckt med runt 130 liter på lådan
det som kommer att ske nu är att du tappar lite output i från den sen kan du göra som dom flesta som kör slutet eq på dom lägsta frekvenserna på lådorna .

Hum okay. ja ja, nu blir det som det blir. Håller på och stagar upp lådan. Sedan skall jag fräsa/slipa till toppen så att alla väggar är plana (skiljer någon millimeter), sedan limma och skruva på locket. Det är meningen att botten skall vara avtagbar, jag tänkte sätta dit en ram innanför väggarna, där man kan skruva bottenplattan. Sedan sätta någon tätningslist på yttre väggarna så att det blir tätt...

Postad 25 December 2008 - 22:57

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Nu är dom klara! :P

Funktionsdugliga alltså. Har spacklat två gånger och slipat, skall slipa sista gången senare i dagarna sen så är det finish som gäller. Delar på 80Hz från receivern, till ett EP2500-steg. Låter väldigt naturligt måste jag säga, "naturlig" bas eller hur man nu skall kalla det... basen tar inte över och saknas ej heller. Blir mycket mer homogent i rummet med två subbar märker jag nu (även om man visste det sen innan, men det är ju en annan sak att uppleva det).

Har beställt en line converter också, så slutsteget får lite vettig signal. Jag hade en DCX2496 här som var död vid leverans (den är helt ny), inte så jäkla skoj. :) ;) ;)

Skall höra med Behringer imorgon.

Postad 25 December 2008 - 23:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ser att du förbereder lite i galleriet :)
Längtar efter att få se några bilder på bestarna!

Postad 26 December 2008 - 00:22

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Puh, nu är bilderna uppe: https://www.minhembi...ckamato/222602/

Postad 26 December 2008 - 08:48

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Bra jobbat. :wub:

MVH
/Chuck

Postad 26 December 2008 - 11:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja det där blir finnemang! Men som x-12 skrev i album-tråden, dra i ett stag till någonstans på mitten, det skadar inte :wub: Sen släng upp dom på sd-fötter!

Postad 29 December 2008 - 18:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ser bra ut :lol:

ser att du redan fått kommentarer om stagningen, så jag ansluter mig bara till dom och säger inget mer om det :blink:

Postad 29 December 2008 - 20:36

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Har beställt en line converter också, så slutsteget får lite vettig signal.

Har du fått den? Vilken modell annars?

Postad 29 December 2008 - 22:07

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Har du fått den? Vilken modell annars?

Nix... :blink: samma som din annars, t.o.m. från samma ställe om jag minns rätt. (om det var du som hade en :lol:)

Angående stagning, I dunno. Behövs det verkligen?

Annars är det inte svårt att sätta ett kors precis ovanför högtalaren annars, som stag menar jag.

Postad 29 December 2008 - 22:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Nix... :blink: samma som din annars, t.o.m. från samma ställe om jag minns rätt. (om det var du som hade en :lol:)

Angående stagning, I dunno. Behövs det verkligen?

Annars är det inte svårt att sätta ett kors precis ovanför högtalaren annars, som stag menar jag.

fakamato desto mera stag du har i lådan välvalda så slipper basen att trycka ut mdf skivorna jag hade som du i heffaklumparna och det var fler stag i dom men det var inte tillräkligt mdf skivorna bågnade där det inte var stagat

Postad 29 December 2008 - 23:09

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

fakamato desto mera stag du har i lådan välvalda så slipper basen att trycka ut mdf skivorna jag hade som du i heffaklumparna och det var fler stag i dom men det var inte tillräkligt mdf skivorna bågnade där det inte var stagat

Mm jag förstår varför man skall staga... men jag fattar inte att MDF-skivorna kan bågna i alla fall, är det så mycket kraft i elementet :)

Hur märkte du att skivorna bågnade förresten?

Postad 30 December 2008 - 00:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Mm jag förstår varför man skall staga... men jag fattar inte att MDF-skivorna kan bågna i alla fall, är det så mycket kraft i elementet :)

Hur märkte du att skivorna bågnade förresten?

helt rätt jag kände på dom med händerna och märkte att dom bågnade det är därför jag kör med dubbel mdf i dag och en brutal stagning lådorna är mera stagade i dag än när jag byggde dom
för det går åt kraft när lådorna bågnar så kan man i stället få ut kraften i rummet så är det trevligare.

Postad 05 January 2009 - 00:32

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

helt rätt jag kände på dom med händerna och märkte att dom bågnade det är därför jag kör med dubbel mdf i dag och en brutal stagning lådorna är mera stagade i dag än när jag byggde dom
för det går åt kraft när lådorna bågnar så kan man i stället få ut kraften i rummet så är det trevligare.

Nu är dom stagade och målade! Skall lägga på sista lagret färg imorgon. Nya bilder i galleriet... skaffade islagsmuttrar också, blir lättare att ta ur och i elementen.

Postad 05 January 2009 - 01:04

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Nu är dom stagade och målade! Skall lägga på sista lagret färg imorgon. Nya bilder i galleriet... skaffade islagsmuttrar också, blir lättare att ta ur och i elementen.

Kikade på bilderna. Vad har du använt för spackel?(tänkte på skruvhålen). Om man ska måla blir det bäst resultat med tvåkomponents spackel och grundfärg, helst epoxibaserat. Jag har alltid använt lösningsmedelfritt epoxispackel eftersom det helt saknar härdkrymp.

Postad 05 January 2009 - 01:29

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Kikade på bilderna. Vad har du använt för spackel?(tänkte på skruvhålen). Om man ska måla blir det bäst resultat med tvåkomponents spackel och grundfärg, helst epoxibaserat. Jag har alltid använt lösningsmedelfritt epoxispackel eftersom det helt saknar härdkrymp.

Tvåkomponentsspackel tror jag det är, för man måste blanda i en härdare, annars blir det inte hårt. För mycket så stelnade det på 5 minuter, hehe. Det är nog bara jag som varit slarvig skulle jag tro..

Postad 05 January 2009 - 09:52

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Tvåkomponentsspackel tror jag det är, för man måste blanda i en härdare, annars blir det inte hårt. För mycket så stelnade det på 5 minuter, hehe. Det är nog bara jag som varit slarvig skulle jag tro..

Skruvhålen Får man spackla i flera omgångar innan det blir bra, så fick jag göra i alla fall. Lägger ett fjärde lager på skruvhålen för att vara på den säkra sidan.

Postad 05 January 2009 - 12:29

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Skruvhålen Får man spackla i flera omgångar innan det blir bra, så fick jag göra i alla fall. Lägger ett fjärde lager på skruvhålen för att vara på den säkra sidan.

Då vet jag det tills nästa gång! :blink:

Imorgon drar jag "hem" igen, så jag kan inte använda högtalarna. :'(

Far skall påbörja M-X-bygget strax, elementet borde landa i februari..

Postad 03 June 2009 - 11:01

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
*vissel*
;)

ETA: 1.5 månader. Subben ligger på båten just nu. :)

Det är generation 2 också, lite högre motorstyrka och bättre upphängning.

Postad 05 June 2009 - 10:37

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

*vissel*
:P

ETA: 1.5 månader. Subben ligger på båten just nu. :lol:

WOW!

Den vill jag se bilder på :(

Postad 06 June 2009 - 18:00

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Betyder det att StreamingAudio.se kommer att börja lagerföra dem i juli...?
Står på deras hemsida att de ska börja sälja 18"'aren...

http://www.streaming...se/products.htm

Postad 06 June 2009 - 18:33

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Betyder det att StreamingAudio.se kommer att börja lagerföra dem i juli...?
Står på deras hemsida att de ska börja sälja 18"'aren...

http://www.streaming...se/products.htm

Det kan jag inte svara på, bäst är nog om du skickar ett mail dit. :P

Postad 12 June 2009 - 13:07

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Maelstrom-18"s should be entering port next week. If we are lucky, I'll have them by 6-19-09 (Friday).

The Maelstrom-21" & Tempest-X GenII are projected for sometime in August.

Just an update.

Kevin Haskins
Exodus Audio

Källa: Exodus Audio

21" ska bli kul att följa, se hur de bygger den på för vis. hur den mäter i ljudtryck och hanterar lågbas.

Postad 13 June 2009 - 23:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

*vissel*
:D

ETA: 1.5 månader. Subben ligger på båten just nu. :D

Vad kommer det bli för låda till den ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.