Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 som inte läser skivor

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 november 2009 - 14:38

Razer89
  • Razer89
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jaha, då var man medlem i den här klubben också, lagom till Modern Warfare 2-releasen och allt. :) Satt och spelade Tekken 6 i tordags när skiten plötsligt hängde sig... Startade om PS3'an men utan resultat och väntade då en stund och då fungerade det igen. I 15 min... :rolleyes:
Ringde GameStop och frågade och de sa att man skulle ringa direkt till Nordisk Film för GameStop fick tydligen inte ta hand om trasiga PS3'or längre... Kan det stämmma? Garantin gick ut i början på Januari i år så där är det kört, men hur funkar det om man skickar in den? Är det nån som har lyckats reklamera den smidigt hos GameStop/EB Games? Gärna så man får en ny konsol i handen direkt. :D

Uppskattar snabbt svar, butiken stänger kl. 18 idag och jag har 45min bilfärd dit.

Redigerat av Razer89, 07 november 2009 - 14:53.

Postad 07 november 2009 - 14:46

frass3
  • frass3
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0
När min gick sönder sa gamestop samma grejj, då sa jag att jag redan pratat med nordisk film å att de hade sagt att jag skulle lämna in den. "Jaha" fick jag som svar å så tog de emot den. Hade ju dock inte pratat med nordisk film alls, men jag tyckte att återförsäljaren skulle ta hand om det å inte jag. Dock tog det mig 8-10v innan jag fick tillbaka den. Hade jag varit lite mer insatt hade jag reklamerat den efter 3-4v då det längre inte är rimlig rep.tid.

Postad 07 november 2009 - 14:55

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0
Min knappt två månader gamla Slim packade ihop (inte samma fel som den här tråden handlar om) häromveckan. Jag lämnade in den på GameStop utan några som helst bekymmer.

Gärna så man får en ny konsol i handen direkt. :)

Det kan du nog glömma, men du kanske inte var helt seriös med den biten.

Redigerat av VincentVegaSWE, 07 november 2009 - 14:57.

Postad 07 november 2009 - 15:13

Razer89
  • Razer89
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

När min gick sönder sa gamestop samma grejj, då sa jag att jag redan pratat med nordisk film å att de hade sagt att jag skulle lämna in den. "Jaha" fick jag som svar å så tog de emot den. Hade ju dock inte pratat med nordisk film alls, men jag tyckte att återförsäljaren skulle ta hand om det å inte jag. Dock tog det mig 8-10v innan jag fick tillbaka den. Hade jag varit lite mer insatt hade jag reklamerat den efter 3-4v då det längre inte är rimlig rep.tid.

Okej, får ringa och käfta med dem igen imorgon då... Tror att det bara är en som jobbar i butiken idag då det tog en jäkla tid för dem att svara i telefon och han jag pratade med vet att jag inte har pratat med Nordisk Film som har stängt i helgen. Får väl hoppas att man hinner få tillbaka den innan jul i alla fall. Är ju faaan att sånt här ska hända när man har Tekken 6, Ratchet & Clank: A Crack in Time liggande och Modern Warfare 2 förbokat. :)

Gärna så man får en ny konsol i handen direkt. :rolleyes:

Det kan du nog glömma, men du kanske inte var helt seriös med den biten.

Nä, det var jag inte. :D Så smidigt brukar det aldrig gå tyvärr. :/

Kostar reparationen nåt när garantin gått ut?

Postad 07 november 2009 - 15:34

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Kostar reparationen nåt när garantin gått ut?

Man har reklamationsrätt i tre år efter inköpsdatumet.

Wikipedia om reklamation: "Om kunden får rätt måste säljaren antingen laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka."
Lite mer finns att läsa här: http://sv.wikipedia....iki/Reklamation
Ännu mer här: http://www.konsument...onFel-pa-varan/

Redigerat av VincentVegaSWE, 07 november 2009 - 15:37.

Postad 07 november 2009 - 15:40

frass3
  • frass3
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0
Om min skulle pajja nu innan mw2 släppet skulle jag köpa en ny asap, å lämna in min gamla å hoppas att det tar tid så jag kan reklamera den å få pengarna tillbaks. Men låt hoppas att det inte händer.

Postad 07 november 2009 - 19:12

Razer89
  • Razer89
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Man har reklamationsrätt i tre år efter inköpsdatumet.

Wikipedia om reklamation: "Om kunden får rätt måste säljaren antingen laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka."
Lite mer finns att läsa här: http://sv.wikipedia....iki/Reklamation
Ännu mer här: http://www.konsument...onFel-pa-varan/

Tack då vet jag det. :)

Om min skulle pajja nu innan mw2 släppet skulle jag köpa en ny asap, å lämna in min gamla å hoppas att det tar tid så jag kan reklamera den å få pengarna tillbaks. Men låt hoppas att det inte händer.

Ligger nåt i det du säger... Får fråga dem på GameStop om de vet hur lång tid det brukar ta... Vet inte hur krångligt det är att reklamera hos GameStop heller. Inte för att jag dör om jag missar releasen MW2 men känns jävligt surt att ha tre nya spel liggandes i flera veckor som jag inte kan använda. :/ Sen går det ju iofs sälja den gamla PS3'an om man vill bli av med den.

Postad 02 december 2009 - 23:31

fuzzykev
  • fuzzykev
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
En till som har blivit drabbad av ps3 sjukan!!! ;) är för övrigt en 60 gigare i absolut nyskick har knappt använt den!!
Hade precis köpt uncharted 2 och när jag spelade det för andra gången så hängde spelet sig och nu vill den inte läsa några skivor alls?! Men allt annars fungerar det är ENDAST skivuppspelning av alla slag som INTE fungerar!!

Min ps3:a är köpt på OnOff den 27 sept 2007, så jag vänder mig till dem för att göra en reklamation, det var den 19 nov 2009, och får ett svar från dem idag 1 dec 2009 att de har gjorts en teknisk bedömning och den låter så här:

Funktionsfel. Defekt konsol. KF avser utbytesenhet från Nordisk Film.

"Vid undersökning har vi funnit att er apparat kostar 3030 kr att laga.

Var god meddela oss om ni vill ha den lagad enligt ovan eller om ni vill att vi skickar tillbaka den oreparerad mot en kostnad av 795 kr eller om ni vill att vi ska skrota den för en kostnad av 700 kr!!"

Vad i helsike är detta??!!!

Vad är det för mening med reklamationsrätt när det får gå till så här!!!

Kan ju inte vara meningen att playstationet bara ska hålla 2 år eller??!! ;)

Man kan inte bli nåt annat än arg och väldigt besviken det suger verkligen!!!

VAD GÖR JAG KOM IGEN OCH VA SCHYSST!! SNÄLLA!!! :lol:

Redigerat av fuzzykev, 03 december 2009 - 00:20.

Postad 03 december 2009 - 02:09

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0

Funktionsfel. Defekt konsol. KF avser utbytesenhet från Nordisk Film.

"Vid undersökning har vi funnit att er apparat kostar 3030 kr att laga.

Var god meddela oss om ni vill ha den lagad enligt ovan eller om ni vill att vi skickar tillbaka den oreparerad mot en kostnad av 795 kr eller om ni vill att vi ska skrota den för en kostnad av 700 kr!!"

Riktigt uselt bemötande. Mitt råd till dig är att hävda ursprungligt fel, och därmed lägga över det fulla ansvaret på On Off. On Off i sin tur får dra ärendet för NF/Sony. Det finns gott om länkar till dokument du kan använda dig av här i forumet.

Innan du gör det så, se till att samla ihop allt material. Det är bra om det görs rätt från början.

"Oreparerad för 795, skrotas för 700". Wtf! Och 3030 kr att laga? I Storbritannien kostar det £128

Postad 03 december 2009 - 08:21

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

En till som har blivit drabbad av ps3 sjukan!!! ;) är för övrigt en 60 gigare i absolut nyskick har knappt använt den!!
Hade precis köpt uncharted 2 och när jag spelade det för andra gången så hängde spelet sig och nu vill den inte läsa några skivor alls?! Men allt annars fungerar det är ENDAST skivuppspelning av alla slag som INTE fungerar!!

Min ps3:a är köpt på OnOff den 27 sept 2007, så jag vänder mig till dem för att göra en reklamation, det var den 19 nov 2009, och får ett svar från dem idag 1 dec 2009 att de har gjorts en teknisk bedömning och den låter så här:

Vad i helsike är detta??!!!

VAD GÖR JAG KOM IGEN OCH VA SCHYSST!! SNÄLLA!!! ;)

Vänd dig till din konsumentvägledare i din kommun. ONOFF har ingen rätt att ta ut en avgift för att byta ut din PS3a under förutsättning att det var som du beskrev. Det är bara att REKLAMERA. Läs mer i Problemtråden( den som ligger bland de 6 översta trådarna)

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 03 december 2009 - 08:22.

Postad 03 december 2009 - 12:02

fuzzykev
  • fuzzykev
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Kontaktade precis on offs kundtjänst och förklarade lägtet, igen! fick som svar att deras tekniker ska ringa upp mig så nu får jag vänta på att han ska ringa upp mig och ge en förklaring?!

Ska hävda att det är ett ursprungligt fel så att on off får ta på sig fullt ansvar, detta är ju inte mer än rimligt!!

Finns många andra exakt likadana exempel i denna tråd som har fått en refurbad enhet eller en helt ny, men jag då ska till och med betala minst då 700kr för att få den skrotad!! HAHA att dem skrotar den, den fugerade alldeles utmärkt förutom att den inte läste in några skivor!! Så dem kan laga den och i sin tur är det någon annan som får min gamla enhet som en refurbad!! Kan inte gå till på nåt annat sätt, eller?! Är detta på något sätt rätt?? Nej skulle inte tro det!! Tror det är många som tyvärr kan instämma i detta!

Läste precis på konsumentverkets sida att just OnOff får mycket dålig kritik för sitt bemötande gällande reklamationer.

Så kanske en liten varning, köp på ett annat ställe verkar lärdomen vara!!

Redigerat av fuzzykev, 03 december 2009 - 12:17.

Postad 03 december 2009 - 12:24

fuzzykev
  • fuzzykev
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Lämnade in mitt PS3 i fredags på OnOff, får se hur lång tid det tar...

Hur har det gått för dig stone med din ps3:a och OnOff??
Hör gärna av dig och berätta. Jag för min del stötte på problem med OnOff i ett solklart reklamationsärende så det är därför jag undrar om du har fått samma bemötande?

Postad 03 december 2009 - 12:51

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Finns många andra exakt likadana exempel i denna tråd som har fått en refurbad enhet eller en helt ny, men jag då ska till och med betala minst då 700kr för att få den skrotad!!

Finns väl t.o.m en lag som säger att producenten är skyldig att ta hand om skrotningen av de produkter de säljer om jag inte minns fel.

Postad 17 december 2009 - 19:21

fuzzykev
  • fuzzykev
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Får ta tillbaka det jag sagt om on off för de har hört av sig och sagt att deras tekniker gjort en felaktig bedömning efter en hel del tjat från mig men det lönade sig visst för jag får en helt ny enhet! Så man ska aldrig ge upp om man vet med sig att man har rätt!! Tack iaf on off

Postad 14 januari 2010 - 09:51

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag har också drabbats. IGEN!
Köpte en 60 Gig på OnOff i okt-nov 2007 som pajade strax före jul samma år. Fick en ny utan knot. Dessvärre lät den betydligt mer än den första. Nu har även den lagt av (samma fel igen).

Jag får väl hoppas på samma vänliga bemötande från OnOff som fuzzykev fick.
Under tiden har jag köpt en ny 120 GB slim, attans vad ynkligt liten den är! Den är härligt tyst också.

Postad 31 januari 2010 - 23:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Vår ps3 läser både dvd och BD men inte spel

Hur är detta möjligt ?

Som sagt, alla filmer startar automatiskt men den hittar inte ens spelskivorna

Någon som haft samma problem ? eller vet något om det .

Maveric

Postad 03 februari 2010 - 11:34

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Hur är detta möjligt ?

Som sagt, alla filmer startar automatiskt men den hittar inte ens spelskivorna

Någon som haft samma problem ? eller vet något om det .

Maveric

Innan jag lämnade in vår tjockis så provade jag en sådan där rengöringsskiva som en sista desperat åtgärd. Innan jag stoppade i den hittades inga skivor. Jag provade allt, CD, DVD BD och spel (PS2 och PS3)
Första haksläppet blen när den hittade rengöringsskivan. Så jag körde den enligt instruktionen, det tog några sekunder.
Efter det hittade PS3'an CD och DVD ibland, men aldrig BD eller PS3-spel.

Nåväl, nu är den inlämnad som reklamationsärende så vi håller tummarna.

Postad 03 februari 2010 - 15:54

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Hur är detta möjligt ?

Det är antagligen inte ett läsarfel då eftersom den fortfarande läser Bluray-filmer. Annars brukar det vara lasern för Bluray som fallerar, men då kan man inte läsa Bluray-skivor i nån form.

Systemåterställning är kanske värt att testa?

Postad 19 februari 2010 - 08:54

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag fick tillbaka en ny 60-gigare utan kostnad. Snyggt gjort Sony och OnOff!
Detta trots att garantin gått ut, det gick alltså som en reklamation (inom 3 år)
Möjligen hjälpte det att jag redan haft samma fel en gång innan.

Ett akut I-landsproblem har nu uppstått.
Vi har nämligen 2 stycken PS3:or, men bara en HD-Ready TV. :rolleyes:

Postad 19 februari 2010 - 09:01

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Det blir att köpa en till TV då....

Postad 19 juli 2010 - 15:11

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Blåser liv i den här tråden igen. Hur har det gått för er som reklamerat utan garanti, har ni fått den lagad utan kostnad/fått en ny konsoll?

Min PS3 slutade nämligen läsa skivor igår, köpte min i januari 2008 så garanti är ju bara att glömma men har varit i kontakt med NF (som faktiskt svarade på mail inom några timmar) och dom hänvisar till reklamation hos ÅF. Har nu varit i kontakt med Elgiganten (känner tack och lov folk där) och ska lämna in den imorgon. Hoppas att allt löser sig smärtfritt.

Tack vare den här tråden kunde jag hänvisa till reklamationsrätten och hävda ursprungsfel. Det var ingenting jag hade koll på innan och var mer eller mindre inställd på att behöva köpa en helt ny konsoll.

Postad 30 oktober 2010 - 09:42

Lobstertoad
  • Lobstertoad
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Herregud..... är PS3an en födröjd ny 360 eller?

Ja, man börjar fan undra...

Btw, bara för några minuter sedan läste inte mitt ps3 några skivor alls, kollade upp problemet i lite olika forumtrådar och trodde det var kört, att jag måste lämna in det... Men så testade jag bara att stänga av ps3:t, dra ut alla kablar och sen höll jag nere on/off-knappen så att det pep 2 gånger extra (utöver de vanliga pipen som hörs när man startar) och så stängdes det av... (jag vet inte vad detta har för betydelse men ändå). När jag startade det igen så kunde den läsa! Nu är jag dock skiträdd att det ska frysa mitt i något spel :(

Postad 04 december 2010 - 11:30

mazoxas
  • mazoxas
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Köpte min ps3 dec 2007, den slutade läsa alla skivor. Läste här på forumet om ursprungfel. Så snabbt upp på Expert där jag hävdade reklamation. Det tog cirka en månad men nu har jag en utbyteskonsoll som funkar perfekt, skalet helt nytt, invändigt har jag ingen aning om det är begagnat, spelar inte så stor roll. Funkar klockrent och inte ett öre fick jag betala trots att den nästan va tre år gammal. Kanon :D :) :lol: Expert på Väla Helsingborg, alltid bra bemötande det är så man tar hand om sina kunder ;) .

Postad 05 december 2010 - 13:34

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Expert på Väla Helsingborg, alltid bra bemötande det är så man tar hand om sina kunder ;) .

Var du ironisk nu? :)

Postad 06 december 2010 - 00:00

mazoxas
  • mazoxas
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Var du ironisk nu? :)

Nej då, helnöjd med hjälpen från personalen :D

Postad 07 januari 2011 - 11:07

hence776
  • hence776
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Min PS3:a har börjat krångla dom sista dagarna med spel som fryser, eller låser sig när dom ska ladda in nästa nivå (men inga felkoder eller liknande som visas). Om jag startar om PS3:an går det bra att köra spelet en stund, sedan låser det sig igen (provar olika spel, och dom har fungerat bra tidigare).

Misstänker att det är läsaren som har tröttnat. Eftersom jag har en 60 GB-modell som köptes i Sept/Okt 2007 så är det kört med reklamationsrätt antar jag? Är det ny konsoll eller byte av läsaren som gäller (tex här)? Någon som vet?

Postad 08 december 2012 - 13:37

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hej. Har problem med min blu-rayläsare tror jag. Jag kan spela spel.. se på dvd men när jag ska se på Blu-ray skivor så är det lite lotteri om det kommer funka eller ej. Är det någon fettfläck på skivan så måste den rengöras ordentligt innan den tillslut hoppar igång. Vissa dagar får jag inte det å funka överhuvud taget. Har kollat på lite videos om hur man rengör läsarna men vet i tusan om jag vågar öppna upp den så.
Det jobbiga för mig med garanti osv. är att jag har köpt den privat (ny) över tradera och säljaren skicka den från tyskland från amazon direk hem till till mig. FIck såklart kvitto men har nog supit bort det nu.. Dessutom låter det sjukt jobbigt att börja skicka den till tyskland fram och tillbaka. Finns det rengörningskivor för PS3 Slim?

Postad 09 december 2012 - 17:48

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
vrf inte bara byta laserern? de bus lätt att göra de, tar ca 30min å byta den. kostar inte många kr från usa

Postad 10 december 2012 - 13:07

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

vrf inte bara byta laserern? de bus lätt att göra de, tar ca 30min å byta den. kostar inte många kr från usa

Jo har kollat lite på filmer om det och jag skulle nog kunna klara av det. Dock tycker jag det är lite lurigt att hitta bra pris här i sverige.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.