* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
Cambridge Audio DacMagic
(DAC & hörlursförstärkare)
|
2
|
(106)
|
Inga priser |
DAC (Externa) (732 inlägg)
|
7 år sedan |
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg)
|
11 år sedan |
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg)
|
12 år sedan |
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg)
|
13 år sedan |
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg)
|
13 år sedan |
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg)
|
15 år sedan |
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg)
|
15 år sedan |
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 11 December 2008 - 10:10
Postad 11 December 2008 - 10:22
Såg nu att DACmagicen inte kommer in förrens i Februari på Hifiklubbens hemsida. Är det någon som vet vad som gäller? Jag beställde min i början på November.. Har inte hört ett ord.. Dåligt..
Stora leveransproblem på denna då den blivit mycket mer populär än vad någon hade räknat med.
Cambridge kan inte leverera alla de enheter som dom har beställningar på förrens i Februari (om dom inte får ännu mer ordrar kan jag tänka mig). Ring din butik och fråga hur det ser ut!
Postad 11 December 2008 - 11:19
Stora leveransproblem på denna då den blivit mycket mer populär än vad någon hade räknat med.
Cambridge kan inte leverera alla de enheter som dom har beställningar på förrens i Februari (om dom inte får ännu mer ordrar kan jag tänka mig). Ring din butik och fråga hur det ser ut!
Tack.
Jag ringde till min butik (Sveavägen i Stockholm). De har inte fått in några Daccar alls hittils utan väntas få in dem i februari..
När vi ändå är inne på det: Jag har en iMac som jag ska koppla via DACmagicen till mitt Bose Life 16 System. Jag tänkte köra med kabeln i inlägget ovan (http://www.kullander...0&page=1#buynow). Det ska väl funka?
Hade också lite undringar angående kablar etc. Har fått höra från Bose att de kablar som följer med ska räcka mer än väl för att mata kuberna. De drar inte så mkt ström heller så det ska nog inte vara några problem. Jag har två högtalarzoner inkopplade, varar den ena kopplas till musikcentrat med vanlig stereokabel (2xRCA i båda ändarna). Tror ni att det är värt att byta dessa mot ngn kvalitets stereokabel? Samma gäller egentligen också för kabeln jag måste insförskaffa som går mellan DACmagicen och Musikcentrat (stereokabel). Värt att lägga pengar på?
Det känns lite som i och med att Bose använder sig av massa konstiga kablar med 5- och 7-poliga DIN kontakter så känns det som att detta ändå kommer att vara flaskhalsen och därmed borde det inte spela ngn större roll vad jag har för kablar i övrigt.. Har jag fel? Ngn som har Bose och som kan komma med feedback?
Postad 11 December 2008 - 11:42
Det rekomenderas inte alls faktiskt.
Du kör givetvis USB direkt från datorn då Dacmagic har USB ingång och fungerar då som externt ljudkort.
Postad 11 December 2008 - 12:52
Du behöver ingen optisk kabel från datorn.
Det rekomenderas inte alls faktiskt.
Du kör givetvis USB direkt från datorn då Dacmagic har USB ingång och fungerar då som externt ljudkort.
Ok, så det är bättre att köra med USB än att köra optisk mini-Toslink från iMac:en? Intressant, visste inte det. Medföljer USB kabeln när man köper DACmagic?
Postad 11 December 2008 - 14:14
Där är ett test du kan läsa.
Testpersonen föredrog USB över optisk.
Om det medföljer kabel eller inte vet jag inte. Men du har ju 3 månader på dig att ta reda på det innan det dyker upp några dacmagic enligt HK : )
Postad 11 December 2008 - 17:56
http://testklubben.s...r-dacmagic.aspx
Där är ett test du kan läsa.
Testpersonen föredrog USB över optisk.
Om det medföljer kabel eller inte vet jag inte. Men du har ju 3 månader på dig att ta reda på det innan det dyker upp några dacmagic enligt HK : )
Testet var mkt bra läsning. USB kabel medföljer enl. testet. Nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta tills februari
Postad 13 December 2008 - 18:42
jag har cambridge 640 cd spelare,har varit inne på att byta upp mej till 740 eller 840
om jag köper dacen till min 640, kommer jag få ungefär samma ljud som en 740,840
Postad 26 December 2008 - 14:23
Får bli att leta efter en annan dac, denna är inte riktigt lika intressant som när den kom...
Stör mig på att man väntade istället för att förhandsboka, men trodde väl snarare priset skulle sjunka än att det skulle stiga...
Redigerat av jaQoB, 26 December 2008 - 15:16.
Postad 26 December 2008 - 15:54
men även om kronan har sjunkit rejält på sista tiden, så tycker jag ändå att det är dåligt att höja flera av högtalarna o allt annat vad dem säljer, med flera tusen, B&W DM683 tex, kostade 11496, nu kostar den 12996;O, tur att jag beställde mina små 685or innan höjningen o tjänade en femhundring:)
Dom är ju för söta dom små liven på Hifiklubben, B&W DM683 kostar nu 14296:- som ordinarie pris.
Då har vi alltså 11496:-, 12996:- och nu 14296:-! (8496:- per par lär ju försvinna ganska snabbt)
DacMagic har gått från 1995:- till 2495:- och nu till 2748:-.
Gissar på att att Hifiklubben har extremt dålig växelkurs, eller så är det så att Hifiklubben har det kärvt så att man måste höja marginalerna kraftigt eftersom kronofogden står för dörren
Postad 26 December 2008 - 16:00
(skulle det ju stå)
Redigerat av Unregistered1014, 26 December 2008 - 16:01.
Postad 26 December 2008 - 16:06
Postad 27 December 2008 - 21:08
Redigerat av Gråtass, 27 December 2008 - 21:09.
Postad 28 December 2008 - 01:49
+ Att HFK köper in sina produkter ifrån sitt danska huvudlager och då lider vi av att kronan har tappat mycket mot den danska på senare tid!
Postad 30 December 2008 - 20:13
Jag är inte så hemma på detta med DAC:ar och är inte överdrivet listig vad gäller att förstå specarna.
Vad jag kunnat hitta är att det verkar sitta en Wolfson WM8986 DAC i min Denon reciever. Någon som kan hjälpa mig att tolka hur denna står sig gäntemot de 2 Wolfson WM8740 DAC:ar som sitter i DacMagic:en?
Kommer jag att uppleva skillnad, eller är det en onödig investering med extern DAC i min setup?
/Stone
Postad 31 December 2008 - 12:23
Jag försöker, att på pappret, avgöra om DacMagic:en skulle förbättra ljudet jämfört med det som min hemmabioreciever Denon AVR-3806 levererar. Musiken jag lyssnar på är MP3 och FLAC på NAS -> Sonos ZP90 -> AVR-3806.
Jag är inte så hemma på detta med DAC:ar och är inte överdrivet listig vad gäller att förstå specarna.
Vad jag kunnat hitta är att det verkar sitta en Wolfson WM8986 DAC i min Denon reciever. Någon som kan hjälpa mig att tolka hur denna står sig gäntemot de 2 Wolfson WM8740 DAC:ar som sitter i DacMagic:en?
Kommer jag att uppleva skillnad, eller är det en onödig investering med extern DAC i min setup?
/Stone
Baserat helt på icke-fakta säger jag att du inte kommer märka någon större skillnad.
Jag bytte från min inbyggda Marantz SR8002-dac (Cirrus Logic om jag inte minns fel) till Cambridge's dubbla Wolfson och hörde skillnad, men det är ytterst tveksamt om man hör skillnad på nästan samma som du har att välja på. Mina hade iaf två olika ljud-ideal. Wolfson bör ju ha samma internt. Den eventuella lilla förbättringen kanske försvinner iom en ny extern låda och dess minimala föluster i överföringar.
Postad 31 December 2008 - 12:56
Har tidigare ägt ett M-Audio SuperDac 24/96 som jag jämförde med förstärkarens inbyggda DAC och där var det ingen skillnad att tala om.
Ska koppla både dator och DVD till den...hoppas att denna blir en uppgradering.
Kommer att jämföra med kompisens Benchmark Dac1 (som jag vet låter tydligt bättre än DAC:en i min Denon 2105 förstärkare) någon dag när man får tid över.
Redigerat av Unregisteredb82d16ee, 31 December 2008 - 13:01.
Postad 31 December 2008 - 13:52
Om jag inte minns fel är det ett par Texas Instruments PCM-1791A som sitter i AVR-3806.Vad jag kunnat hitta är att det verkar sitta en Wolfson WM8986 DAC i min Denon reciever.
WM8740 är bättre på papperet, men det säger inte så mycket om hur det kommer låta.Någon som kan hjälpa mig att tolka hur denna står sig gäntemot de 2 Wolfson WM8740 DAC:ar som sitter i DacMagic:en?
Antagligen blir det ingen större skillnad.
Postad 08 January 2009 - 12:48
T.ex Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro (https://www.prisjakt...ukt.php?p=61390)
Postad 08 January 2009 - 13:01
Kommer att jämföra med kompisens Benchmark Dac1 (som jag vet låter tydligt bättre än DAC:en i min Denon 2105 förstärkare) någon dag när man får tid över.
Detta är jag sugen på att höra om!!
tror nog att dac1 kommer att vinna men om den kommer i närheten är det en riktigt bra da-omvandalare!
Postad 09 January 2009 - 04:05
Postad 10 January 2009 - 12:04
Mvh /Pathfinder
Postad 12 January 2009 - 01:33
Har idag en Yamaha rx-v640 reciver, har sedan inköp av en bärbar nästan uteslutande börjat lyssna på musik från den. Kopplar in den till stereon via hörlursuttaget.
Klurar på om en Dacmagic skulle vara ett vettigt komplement för detta ändamål eller om det bara är att kasta pengar i sjön med tanke på att recivern inte är den bästa?
Är ju också i funderingar på att investera i en ny reciver och då kanske det bara är dumt att köpa en sån nu, är kanske bättre att lägga pengarna på recivern och hitta en som har usb-ingång direkt istället? Existerar det?
Eller är detta ett bra kompement även om man skulle investera i en ny reciver?
Många frågor blev det... Men hoppas nån kan bringa lite ljus över detta
Postad 18 January 2009 - 21:45
Postad 18 January 2009 - 23:06
Har du optiskt ut i hörlursuttaget?hmm undrar lite samma sak.. Skulle en Dacmagic vara till någon nytta om man kopplar in laptopen från hörlusuttaget till förstärkaren.. med DACen däremellan alltså
Varför inte använda usb?
Postad 19 January 2009 - 07:08
Har du optiskt ut i hörlursuttaget?
Varför inte använda usb?
jaha hehe går det via USB? Ja då ärju det bättre =) tack
Postad 22 January 2009 - 22:48
Jag rekommenderar denna starkt, tror själv jag ska köpa den inom en snar framtid!
Postad 23 January 2009 - 14:14
Postad 23 January 2009 - 20:28
Har klurat lite fram och tillbaka på att skaffa mig en sån här, men frågan är ju hur den står sig mot liknande produkter. Är det någon som har haft möjlighet att jämföra mot andra? Exempelvis Harmony design eller någon?
HIFi Choice har en grupptest i februarinumret (LÄNK)
Jag har inte läst tidningen men här finns andrahandsinfo (LÄNK)
... och visst verkar det som DM stod sig?
Postad 24 January 2009 - 11:35
Postad 24 January 2009 - 11:50
Om du skickar vidare signalen digitalt från DacMagic fyller den ingen som helst funktion.
Alltså, digitalt från Xbox till DacMagic. Analogt från DacMagic till förstärkaren.
Postad 24 January 2009 - 11:56
Postad 24 January 2009 - 12:25
Digital output (SPDIF and Toslink concurrently) passes through selected source for recording purposes
...eller för att skicka vidare en DD- eller DTS-signal till en surroundförstärkare för avkodning.
Postad 24 January 2009 - 16:24
Postad 24 January 2009 - 16:44
Sitter nu med en ny fin svart DacMagic, och kan bara konstatera att jag är sjukt nöjd. Basen och mellanrigistret har blivit så mycket bättre nu.
Vad hade du innan?
Postad 25 January 2009 - 20:08
Någon som har koll på hur denna dac (när man använder den kopplad via usb till datorn) står sig mot ett bra ljudkort i ungefär samma prisklass?
T.ex Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro (https://www.prisjakt...ukt.php?p=61390)
Elite PRO har en bättre DAC i sig men det är ju inte bara den som spelar in... Jag är främst ute efter en Keces TA 131.1 men DacMagic verkar intressant också
Postad 27 January 2009 - 15:27
Postad 27 January 2009 - 18:04
Innan hade jag bara en Sony SCD-XB940 som hade ett gäng år på nacken. Nu sitter Dacen i mellan CD och stärkare.Vad hade du innan?
X-fi Elite Pro korten är bra men jag tycker att min CD var renare och mindre analytisk än X-fi, Dock har en viss kyla återkommit i ljudbilden med DACMagic (på ett bra sätt) sen är det ju bara att välja filter om det inte passar.
Det som gör DACMagic lite annolunda är Adaptive Time Filtering (ATF), som Anagram Technologies har patent på och Cambridge har licens på.
Redigerat av Schill, 27 January 2009 - 18:13.
Postad 27 January 2009 - 23:34
Postad 28 January 2009 - 09:09
Postad 28 January 2009 - 21:35
Focal JM Lab Electra 915.1
Försteg Vincent SA-91
Slutsteg Vincent SP-993
DVD/CD-spelare Vincent SDV-3
Squeezebox Classic
Har tidigare testat med:
DVD från Yamaha analogt till förstärkare - Vasst spretigt, tröttsamt då diskant och mellanregister blir för intensivt med Electra.
Köpte ett Rotel 1066 fösteg och körde digitalt till Rotel från DVD-spelaren - vilket skämt! Rotels DA-omvandlare i ett försteg för nästan 18 000:- är fullt jämförbart med vilken DVD som helst för en tusenlapp. Hårt spretigt inget driv, tunnt i basen.
För att komma tillrätta med detta provade jag Vincents rörhybridsteg SP-331 för att få mera värme vilket det också blev. Fint mellanregister och lite mer avrundad diskant. MEN, detta steg som så många höjer till skyarna har ju en fullkomligt genomblöt bas utan någon som helst attack, nej det fick bli till att lämna tillbaka.
Skaffade då slutsteget SP-993 som är raka motsatsen. Grym attack tydligare i alla register, men saknar värmen som SP-331 hade. Bättre på vissa punkter men ett litet steg tillbaka till ruta ett igen.
Skickade iväg Rotel (1066) och satsade på 2-kanal rakt av. Köpte begagnat försteget SA-91. Oj vad det blev tydligt. Nu fanns allt på rätt plats, MEN avsaknaden av värme fanns fortfarande kvar.
Bytte ut DVD-spelaren från Yamaha mot Vincent SDV-3, som enligt förstå-sig-påare skulle spela i samma division som CD-S3 från Vincent. DVD-spelaren kostar väl ny runt 13 000:- och CD-S3 11 000:-. För det priset får man bra CD-ljud, men en rätt medioker DVD-spelare. Nu kom värmen, äntligen. Vilken skillnad. Kraft ibasen, möjlighet att dra på lite utan att det ringer i öronen. Efter detta kan jag konstatera att DA-omvandlingen är viktigast näst efter högtalarna. Skillnaden var enorm. Kan bara återigen skratta åt hur bedrövlig Rotel 1066 var vad det gällde tvåkanalsljud (DA-omvandlingen).
Införskaffade sedan en Squeezebox och kopplade in till försteget, SUCK.... tillbaka på ruta ett igen. Kallt spretigt, tunn bas. Hur kan man påstå att DA-omvandlaren är bra i denna manick? Läste något inlägg om att någon inte hörde skillnad på denna och en transporter... jaja förhoppningsvis har personen ifråga större intresse av andra saken än HIFI.
Då till själva poängen!
Jag köpte mig en DacMagic förra veckan och kör digitalt från Squeezeboxen (flac-filer) till DacMagic vidare Balanserat till försteg och sedan balanserat till slutsteg (som tidigare). JAPP, då var det löst. Ljudet är underbart. Tryck i basen, värme, tydlighet, fint mellanregister och avrundad diskant. Konstigt tycker kanske ni??? Det låter ju som egenskaperna beskrivna tidigare för rörhybridförstärkeren förutom avsaknad av blöt bummlig bas.
Ja, faktiskt. Jag kan inte se att DACMagic, är kall och analytisk. Kanske för att alla DA-omvandlare i de maskiner jag nyttjat tidigare varit usla.
Vad som dessutom är ännu roligare är att jag kör min DVD SDV-3 som blivit hyllad (egentligen CD-S3, vem vet de kanske inte låter lika bra...) digitalt via DacMagicen också för att allt skall köras balanserat (har bara en balanserad ingång på försteget) och då är det lätt att slå om och för att testa analogt från SDV-3 eller digitalt via DACMagic, och jag anser att DACMagicen även slår SDV-3, lite bättre på allt, men mer avrundat.
Det är svårt att beskriva ljudkaraktärer. När jag pratar värme så är det nog fyllighet utan något vasst ljud jag menar.
Jag kan också ha missbedömt att DACMagicen är varmare än andra då basen blir kraftigare och de i relation gör ju mellanregister och diskant mindre påträngande.
Från att ha bytt, meckat varit inne på att börja om med nya högtalare och framförallt plöjt ner massa pengar utan att ha varit helt nöjd. Så fanns alltså frälsningen för knappa 2800:-. Det har skrivits om att den tidigare kostade 2000:- och det är bara att gratulera dem köpte den då. Fast för min del sett till hela anläggningens värde och vad som jag fick ut av den så skulle värdera den betydligt högre!
Skall bli kul att testa Spotify på Datorn med USB kopplad till DacMagicen, fast kvaliteten är ju sämre än FLAC-filer, men ändå...
Tänkte först vänta tills nästa nummer av HIFI-choice som skall testa DacMagic mot betydligt dyrare DAC:er (tyvärr inte Benchmark DAC 1) som jag sneglat på. Har man inget behov av analogt försteg så är ju den säkert bra, fast betydligt dyrare. MEN så skulle jag bara snacka lite på HIFI-klubben där jag aldrig annars är (inser man av de fabrikat jag har) och till min förvåning fanns DacMagic inne. Jag som läst att de skulle vara slut nästan överallt.
Så rätt var det var så hade jag med mig en hem och det ångrar jag inte.
DacMagic - Solklart köp
Rotel 1066 - Solklart sälj
Redigerat av Johan Electra, 28 January 2009 - 21:39.
Postad 28 January 2009 - 22:45
Är man cynisk så känns det som alla tillverkare försöker hitta någon "gimmick" att marknadsföra... Betyder inte att DACen är dålig men man blir lite orolig då på head fi ser man många som köper dem sedan går de tillbaks till sina emu 0404 igen och billigare allt i allo lösningar. Gäller ju generellt då även för andra DACs som får superlativa recensioner som Keces. Angående timings har för mig att det går att fixa något liknande med ASIO och foobar har jag läst någonstans.
Jag har just beställt markl moddade D5000 som har kablar för balanced och single ended så då ökade mitt intresse för denna DAC. Givetvis så kan jag ju inte köra D5000 lurarna utan förstärkare men innan man öppnar plånboken för en sådan så kan man ju kanske få lite försmak via den här då om balanced passar bättre med de här lurarna.
Postad 28 January 2009 - 22:57
Vore väldigt intressant med lite A/B tester mot andra kända dacar, ljudkort och cdspelare.
Postad 29 January 2009 - 07:29
DACs i testet: Apogee Digital Mini-DAC, Beresford TC-7510, DacMagic, Cyrus DAC-X, Heed Dactilus, Lavry Engineering DA-10
Johan Electra, vilken filter inställning föredrar du?
Postad 29 January 2009 - 07:52
Då jag gör tester så kan jag inte avgöra om jag bara sätter man rakt upp och ner. Byter någon annan mellan de olika lägena så kan jag nästan alltid urskilja min-läget som är lite mjukare och det känns som om diskanten dämpas något i de övre registren. Jag var ju ute efter lite varmare ljud så hittilss har den blivit det gällande valet.
Kan inte plocka skillnaden på step och liner (eller vad den nu heter), men jag vet ju i vilken ordning den byter mellan lägena så när jag väl klurat ut vilket min-läget är så ger ju sig de andra två. Spontant så tror jag nog att liner kommer att bli inställningen framöver då det nog mest nyhetens behag att få lite mjukare ljud då det innan varit hårt och vasst. Finns det något särskild skillnad som man skall lyssna efter för att tydligt kunna skilja de olika lägena. Djupet, dynamiken, varmt, kallt, detaljrikedom, bas-attack, mängden bas, ja.. vad är det som andra uppfattar är den största skillnaden.
Skall tilläggas att mitt rum inte är optimalt så nu när jag har fått till det någorlunda och grejjerna spelar bra ihop så blir det nog ändå att fixa med lite mattor eller dämpning på väggarna.
Testade en gång högtalarna en vindstilla kväll ute på altanen (inga reflexer åt något håll), visserligen med mycket sämre elektronik då, men då inser man vilken potential som finns och hur mycket rummet kan förstöra.
Kul att tråden tagit fart igen!
Postad 29 January 2009 - 11:48
Redigerat av jaQoB, 29 January 2009 - 11:52.
Postad 29 January 2009 - 11:56
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
DAC (Externa)
9 bilder
216 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?