Gainclone bygge!
274 svar till detta ämne
Postad 10 February 2009 - 22:39
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 10 February 2009 - 23:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha. lol jå det va några lådor detta...
Postad 11 February 2009 - 15:25
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu väntar vi med stor spänning tills på fredag, då lacken bör vara klar! 
Undrar när mina prylar från chipamp kommer
Snart uppe i två veckor, och söker jag kollit så hittas inget..
Postad 11 February 2009 - 19:32
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nu väntar vi med stor spänning tills på fredag, då lacken bör vara klar!  Undrar när mina prylar från chipamp kommer Snart uppe i två veckor, och söker jag kollit så hittas inget..
Fan va kul väntar! Humm det kan nog ta lite tid. Den kanske har hamnat i tullen? Annars dra iväg ett mail till dem.
Postad 12 February 2009 - 01:04
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Fan va kul väntar!
Humm det kan nog ta lite tid. Den kanske har hamnat i tullen? Annars dra iväg ett mail till dem.
Mailade och frågade hur det såg ut med lagerstatus på prylarna och var de höll hus, dock har jag inte fått svar än. Nu finns det inte så mycket jag kan göra i väntan på dessa prylar... Får roa mig lite mer med att krossa lampor kanske
Postad 12 February 2009 - 13:36
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
JAG HAR FÅTT EN AVI FRÅN CHIPAMP!!!!!!!!!!!! 
Ursäkta stora bokstäverna, men det var en glad överraskning
EDIT: Vet att det rekommenderas max 40W lödpenna, jag har 15W. Kommer min att räcka till?
Redigerat av Beijergard, 12 February 2009 - 14:26.
Postad 12 February 2009 - 15:59
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
JAG HAR FÅTT EN AVI FRÅN CHIPAMP!!!!!!!!!!!!  Ursäkta stora bokstäverna, men det var en glad överraskning 
EDIT: Vet att det rekommenderas max 40W lödpenna, jag har 15W. Kommer min att räcka till?
Hahaha najs  Jag köpten en 25W för att löda med. Men du märker kanske om det tar för lång tid då måste du byta upp dig. Men jag överlämnar den frågan till experterna .)
Postad 12 February 2009 - 20:10
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Hahaha najs Jag köpten en 25W för att löda med. Men du märker kanske om det tar för lång tid då måste du byta upp dig. Men jag överlämnar den frågan till experterna .)
Den fungerar utmärkt  Slipade ner den för den var så stor  Har gjort fel ett par gånger nu, men det går ju ändra sig  Bilder kommer lite senare.
Postad 12 February 2009 - 22:59
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag lovade bilder, så det är väl bäst jag ger lite bilder då
Postad 12 February 2009 - 23:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ser väldigt bra ut
Spännande, nästan så man själv fungerar på att bygga sig en och ha till datorn
Postad 13 February 2009 - 00:20
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ser väldigt bra ut
Spännande, nästan så man själv fungerar på att bygga sig en och ha till datorn 
Hahaa, blir du avis?  Säg bara till så har jag ju några chassien över
Postad 13 February 2009 - 00:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, jo jag hör garanterat av mig om det skulle komma på tal att smälla ahopp en sådan
avundsjuk ?! Nej inte då...
Postad 13 February 2009 - 08:42
Unregistered772489ba
-
Unregistered772489ba
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag är ny här och detta är mitt första inlägg. Hittade hit när jag googlade på Gainclone. Det skall bli otroligt kul att se hur den blir när du är färdig. Föredömlig fotodokumentation, fortsätt i den stilen, gärna med bilder på kopplingar mellan pcb´s , kontakter och trafo. Bra jobbat!
Postad 13 February 2009 - 08:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
JAg skulle kunna tänka mgi ha denan till datorn, även om jag har ett annat steg + försteg som ska dit
Måste bara få steget lagat.. .
Postad 13 February 2009 - 09:04
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
JAg skulle kunna tänka mgi ha denan till datorn, även om jag har ett annat steg + försteg som ska dit Måste bara få steget lagat.. .
Lagar inte du det själv?
Postad 13 February 2009 - 09:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag är inte så jätte insatt i detta med steg o grejer och deras uppbyggnad..
Ena steget vet jag felet på och skulle kunna fixa det lätt om jag bara viste vad jag skulle rsätta komponenten med... den ordinaria har en inge fulständigt betäckning så det gör det hela mycket svårare, det är en Transistor i försteget. (en sådan fin med 3st ben  )
Andra steget hittar jag inte alls felet på, men ena kanalen e tvär död..
Postad 13 February 2009 - 11:14
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 13 February 2009 - 11:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Borde det inte gå att fixa ett kopplingsschema eller liknande från tillverkaren?
Ena kanalen död säger du. Har du sagt upp abonnemanget? 
Haha, NJaa, kansek skulle gå, vet ej, får se ska försöka fixa detta
Postad 13 February 2009 - 15:50
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag blir alltid lika överraskad hur snygg denna lack är! 
Svetsklumpen som jag slipade bort är näst intill osynlig nu 
Ej lackerade på insidan för kylning av chipen.
Redigerat av Beijergard, 13 February 2009 - 15:52.
Postad 13 February 2009 - 15:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Blev ju skit snyggt ju !!!
spännande
Postad 13 February 2009 - 16:11
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 14 February 2009 - 00:42
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Har testat lägga i alla komponenter för att se om de fick plats
Nu är det dags att koppla ihop hela kalaset.. Där känner jag mig ganska osäker, framförallt på strömdelen.
De gula kablarna är IN på trafon?
Röd, grön, blå och brun ska in på AC1 och AC2? Men vilka färger till AC1 eller AC2?
Resten står ganska bra angivet i bruksanvisningen..
Redigerat av Beijergard, 14 February 2009 - 00:48.
Postad 14 February 2009 - 00:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Stiligt värre, trång blir det ju, men riktigt smutt storlek !
Postad 14 February 2009 - 01:06
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
De gula kablarna är IN på trafon? Röd, grön, blå och brun ska in på AC1 och AC2? Men vilka färger till AC1 eller AC2?
Om det nu är samma? https://www1.elfa.se...TA/05612643.pdf
Postad 14 February 2009 - 08:26
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Smäckert och jävligt snyggt!
Ska bli otroligt intressant att höra ett fullständigt utlåtande om ljudet!
Postad 14 February 2009 - 10:17
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Om det nu är samma? https://www1.elfa.se...TA/05612643.pdf
Det där ser ut att stämma!  Såg nu att det står angivet på trafon vilka kablar som är vilka, inte så tydligt men ändå EDIT: Vilket potentiometer skall användas för volymkontroll?
Redigerat av Beijergard, 20 February 2009 - 12:18.
Postad 14 February 2009 - 10:51
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Vilket gain ligger du på nu? Alltså vilken resistans har motstånden som går mellan 2av pinsen på Ic;en?
Men det brukar vara att man sätter i en 50k stereopot.
Postad 14 February 2009 - 12:51
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Vilket gain ligger du på nu? Alltså vilken resistans har motstånden som går mellan 2av pinsen på Ic;en?
Men det brukar vara att man sätter i en 50k stereopot.
Jag har inte börjat koppla ihop allt än, så det vet jag ej. En liten fråga angående jordning.. Står att man skall jorda i chassiet. Men kan man lika gärna dra kabel direkt från GND på kretskorten till den jordade polen på strömkontakten? Eller bör själva chassiet vara jordat? Hur fungerar ALU som jord?
Postad 14 February 2009 - 15:18
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag har inte börjat koppla ihop allt än, så det vet jag ej.
En liten fråga angående jordning.. Står att man skall jorda i chassiet. Men kan man lika gärna dra kabel direkt från GND på kretskorten till den jordade polen på strömkontakten? Eller bör själva chassiet vara jordat? Hur fungerar ALU som jord?
Neje, altså det du har lödit redan, man löder exempelvis 10kohm som styr hur mycket gain det blir på ingången. Men det står väl vilket pot som är lämplig i manualen?
Postad 14 February 2009 - 16:55
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Neje, altså det du har lödit redan, man löder exempelvis 10kohm som styr hur mycket gain det blir på ingången.
Men det står väl vilket pot som är lämplig i manualen?
Jahaa! Jag är inte medveten om vad jag har kopplat.. Bara gjort enligt bruksanvisningen  Vet inte vad alla komponenter gör  EDIT: Jag blir inte riktigt klok av att kolla på alla dessa siffror. Kan du vara så snäll att säga vilket motstånd detta gäller? http://www.chipamp.c...3886-manual.pdf
Redigerat av Beijergard, 14 February 2009 - 17:05.
Postad 14 February 2009 - 23:31
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jahaa! Jag är inte medveten om vad jag har kopplat.. Bara gjort enligt bruksanvisningen Vet inte vad alla komponenter gör 
EDIT: Jag blir inte riktigt klok av att kolla på alla dessa siffror. Kan du vara så snäll att säga vilket motstånd detta gäller?
http://www.chipamp.c...3886-manual.pdf
Enligt manualen ska det vara en 25K pot, köp en stereopot, annars får du ju en pot per kanal:P Edit: Längst ned i manualen så kan du läsa om gain och hur man räknar med motstånden så kan du lära dig något också  Edit2: Det är motståndet Rf som styr gainen. Edit3: Man kan räkna med hur mycket volt man stoppar in slutsteget så kan man optimera gainet och få så mycket ljudvolym (kraft) ur steget, men jag hittar inga siffror för det chippet.
potta.JPG 124.75K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av ekolnskungen, 14 February 2009 - 23:36.
Postad 14 February 2009 - 23:41
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Enligt manualen ska det vara en 25K pot, köp en stereopot, annars får du ju en pot per kanal:P
Edit: Längst ned i manualen så kan du läsa om gain och hur man räknar med motstånden så kan du lära dig något också  Edit2: Det är motståndet Rf som styr gainen. Edit3: Man kan räkna med hur mycket volt man stoppar in slutsteget så kan man optimera gainet och få så mycket ljudvolym (kraft) ur steget, men jag hittar inga siffror för det chippet.
potta.JPG 124.75K
1 Antal nerladdningar
Ahaa! SKall leta en sådan då  Nu är iaf steget ihopkopplat och fungerande! Men sakerna sitter inte fast i chassiet än. Så jag startade bara ett par sekunder så inte chipen skulle gå varma.. Dock hade jag glömt kameran hemma  Så några bilder av inkopplingen. Men ska fixa bilder sen så ni ser hur jag kopplat
Postad 15 February 2009 - 00:00
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Sweet! Det ska bli kul att se hur kabel yran ser ut  Det blir nog jävligt bra det dära.
Postad 15 February 2009 - 00:43
Unregistered772489ba
-
Unregistered772489ba
-
Rookie
-
4 inlägg
Det blir kalas tror och hoppas jag. Även jag är grymt sugen på att se kabeldragningarna!
Postad 15 February 2009 - 01:46
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Sweet! Det ska bli kul att se hur kabel yran ser ut Det blir nog jävligt bra det dära.
Det blir kalas tror och hoppas jag. Även jag är grymt sugen på att se kabeldragningarna!
Jag har satt alla kablar under kretskorten, så det blev inte sån farlig härva  Ska fundera ut vad jag ska ha för distanser för att montera power supply delen...
Postad 15 February 2009 - 23:14
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag satt fast alla komponenterna.
Trafons hållare och power supply sitter med tvåkomponents epoxy. De andra kretsarna sitter med tvåkomponents kylpasta/lim.
Hittade en fin gummiplatta som jag klippte till som distanser till power supply!
Nu återstår bara att testa den med högtalare i 
Håller på och skruvar ihop ett par signalkablar nu bara.. Återkommer snart om det fungerar.. Eller om det brinner
Postad 15 February 2009 - 23:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ser sjukt bra ut !
vill ha utlåtande om ljudet !
sätt igång och lyssna på den nu !
Postad 15 February 2009 - 23:31
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Härligt härligt, lycka till med potten
Postad 15 February 2009 - 23:37
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Utlåtande nummer ett!
Det låter bara i ena kanalen
Orsak: Ena signalkabeln hade dålig kontakt
Om någon minut är detta åtgärdat och testat
Irritationsmoment: På HKn sitter pre-out uttagen så nära varandra att höljena på kontakterna tar i varandra  Använder RG59 med Horata kontakter...
EDIT: När signalkabeln inte fungerar så passar jag på att köra vänster kanal på GC och höger på HK.
######r vilken skillnad  GC har lite mer gain låter det som. Men ljudet är mycket mer öppet, precis vad jag saknade i mina annars dämpade HFLS-1
EDIT 2: Det var inte signalkabeln  Det är något i GC som är galet  Får bara ljud ur ena kanalen...
EDIT 3: Epoxy fäster inte på trafons plast  Den lossnade... Kanske kontaktlim?
Redigerat av Beijergard, 16 February 2009 - 08:58.
Postad 16 February 2009 - 08:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nee, va tråkigt...
så jäkla segt när man monterat ihop någonting och det inte fungerar...
Bara att börja felsöka
Postad 16 February 2009 - 10:28
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nee, va tråkigt... så jäkla segt när man monterat ihop någonting och det inte fungerar... Bara att börja felsöka 
Såg i morse att en av förstärkardelarna hade lossnat från chassiet.. Måste nog använda mer lim.. Kan det vara så att den delen stängs av när det blir varmt i brist av kylning?
Postad 16 February 2009 - 10:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nee, det har jag svårt att tro...
Denna kanske har brunnit
blir till att köpa en ny Trans!
Postad 16 February 2009 - 12:36
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nee, det har jag svårt att tro... Denna kanske har brunnit 
blir till att köpa en ny Trans!
Jag ska försöka mäta lite med en multimeter för att se om det är något galet.. Går det köpa lösa 3886or? I sverige? Hoppas inte den är trasig
Postad 16 February 2009 - 12:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det ska nog gå att få tag på i sådant fall... Men vi får hoppas att det inte e det som e fel...
Men varför skruvar du inte fast grejerna... !?!?  och så ska du ha termiskt ledande lim när du limmar fast Trissorna, elelr så använder du bara vanlig så kallad "kylpasta" och skruvar fast grejerna så blir det bäst.
Postad 16 February 2009 - 12:53
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag ska försöka mäta lite med en multimeter för att se om det är något galet.. Går det köpa lösa 3886or? I sverige? Hoppas inte den är trasig 
Japp. På electrokit.se Billigt också. Men det är nog inte det som är felet, du får kolla strömmen till det och alla lödningar. Hörs det ett surr/brum eller är det helt tyst? Men varför skruvar du inte fast grejerna... !?!? och så ska du ha termiskt ledande lim när du limmar fast Trissorna, elelr så använder du bara vanlig så kallad "kylpasta" och skruvar fast grejerna så blir det bäst.
Jag håller med, kylpasta från en datoraffär och genomgående bult & mutter.
Postad 16 February 2009 - 14:02
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Det är varken surr eller brum, bara totalt tyst. Märkte dock att det brummade lite när jag testade dem utan kylare, brummet ökade för varje sekund, körde så i typ 10sek. Sen ansåg jag att dom var för varma, men gick fortfarande att ta på..
Jag använder speciell tvåkomponents kylpasta för chipsetkylare, köpt på den lokala datorfirman, så den bör fungera. Dock hade jag visst haft på lite för lite.
Jag har inte skruvat fast för jag har bara 2mm tjockt gods, och vill inte att skruven skall gå rakt igenom...
Postad 16 February 2009 - 14:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, men se till så att du hittar felet, och sedan limmar du ordentligt ! gör en ritkigt bra blandning och gägga på mycket så att det e överflöd, tryck dit och ta bort överflödet elelr smeta det runt kanterna på trissan så att det hjälper till att hålla fast.
Lägg en klick i mitten och tryck på trissan så at tdet smetas ut, då får du bästa kontakt utan så mycket luft hål i mellan
Postad 16 February 2009 - 14:20
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
ok, men se till så att du hittar felet, och sedan limmar du ordentligt ! gör en ritkigt bra blandning och gägga på mycket så att det e överflöd, tryck dit och ta bort överflödet elelr smeta det runt kanterna på trissan så att det hjälper till att hålla fast. Lägg en klick i mitten och tryck på trissan så at tdet smetas ut, då får du bästa kontakt utan så mycket luft hål i mellan 
Längtar tills jag kommer hem och får kolla upp felet! Ska dock börja med att hålla trissorna rakt mot kylaren och se om dom fungerar när dom kyls.. Det var sjukt billigt att köpa 3886orna iaf.. 108kr med frakt
Postad 16 February 2009 - 14:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo men då e det bara att beställa en ny om det skulel vara så....
Postad 16 February 2009 - 15:10
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
jo men då e det bara att beställa en ny om det skulel vara så....
Trist att man sitter på jobbet i tre timmar till!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|