Comhem inför kortavgift!
334 svar till detta ämne
Postad 21 januari 2009 - 05:33
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
" Kanske bättre ni jämför tex Canal Digital med Comhems priser istället för att säga CD är så mycket bättre vilket dom inte är. "Det är väl den totala månadskostnaden som är det intressanta vid jämförelse mellan olika programbolag. Kostnaden för Canal Digitals familjepaket ( med 10 HD-kanaler )hamnar på 261kr mån vid 24 mån abb, jämfört med kanske HD-paket 99 kr samt Medium för 199 kr och eventuell kortavgift på 30 kr/mån hos Comhem. http://www.canaldigi...Familjepaketet/Totalkostnad för ovanstående exempel med Comhempaketen hamnar på 328 kr/mån inkl kortavgift Totalkostnad för Boxerpaketet hamnar på 233 kr/ mån vid 12 mån abb. ( 18 kanaler ) http://www.boxer.se/?page=391Sedan är det bara att jämföra utbud kontra pris och välja…. Fick häromdagen en räkning från Telia där jag för första gången debiterades en kostnad för programkort kr 218 ( Halvårskostnad ) efter ha haft deras Multipaket gratis nu i drygt 13 månader. http://www.telia.se/...se_entre_yta1_4
Redigerat av Latman, 21 januari 2009 - 05:41.
Postad 21 januari 2009 - 08:26
Unregistered62144f89
-
Unregistered62144f89
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Kortavgift är så förlegat, vad arg jag blir. Det är verkligen så att comhem tar ett stort kliv bakåt. Tidigare har de kunnat tala så gott och fint om hur de är företaget utan dolda avgifter. Och att skylla på finanskrisen är så skrattretande. Det är löjligt. Nej det är patetiskt, det är vad det är. Att de även lagt det som standardsvar för de anställda som sitter på mail och svarar på frågorna om kortavgiften bevisar ju att det inte är en enskild anställds påhitt. Att de inte lägger ut någon information på hemsidan utan bara smyger in det i avtalet gör också hela affären väldigt ful. De skjuter ju endast upp kundernas reaktioner när första fakturan med denna avgift dimper ned. "Vi bjuder på de 6 första månaderna" HA!
Postad 21 januari 2009 - 08:32
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
@Eufemism
Det stämmer inte riktigt. Du behöver inte betala för Medium 8 fav länge än de 12 månaderna. TV1000-abbonemang varar i 24 månader, men Medium 8 fav betalar du så långt kontraktet löper, dvs bara 12 månader. Vid slutet av den 11:e månaden ringer du till Comhem och avbokar Medium 8 fav om du inte vill forsätta titta på dessa kanaler. That's it man!
Mvh Brando
Man kan knappast bara säga upp 8 Favoriter och fortsätta ha TV1000. Det man måste göra är att byta från 8 Favoriter till Small. Det borde gå bra när bindningstiden på 8 Favoriter är slut.
Postad 21 januari 2009 - 12:35
Unregistered276d62c1
-
Unregistered276d62c1
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Nåja, du får ju betala den oavsett om den specas på fakturan eller inte, eller vem tror du betalar? Föreningen måste betala avgiften till Comhem och hur stor den är skall framgå av årsredovisningen (fotnötterna). Sedan är det upp till föreningen hur avgiften fördelas, per bostadsrätt eller enligt fördelningstalet. Risken för dem med stor lägenhet är att det är enligt fördelningstalet för de får ju i så fall betala mest. Detta är elementär kunskap för medlemmar i en brf. För dem med hyresrätt är det svårare att veta hur hög kostnaden är om den inte specas på fakturan, men där är det kanske ännu vanligare.
nja har redan kollat det och hsb står för den avgiften åt oss så får inte den extra inpå hyran. dock har jag ju även dtv via comhem och får kortavgift dock inte fören 20090401 då jag är befintlig kund utan btid.
Postad 21 januari 2009 - 13:33
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Det bästa är kanske att missnöjda kunder ringer till Comhem och bombar deras Kundservice med några fula ord!!!!
Comhem rånar sina kunder!!!!!!
Att Comhem har mage att införa kortavfigt, så låååååååååågt slag mot kunderna!!!!
Postad 21 januari 2009 - 14:38
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
" Kanske bättre ni jämför tex Canal Digital med Comhems priser istället för att säga CD är så mycket bättre vilket dom inte är. "
Det är väl den totala månadskostnaden som är det intressanta vid jämförelse mellan olika programbolag.
Kostnaden för Canal Digitals familjepaket ( med 10 HD-kanaler )hamnar på 261kr mån vid 24 mån abb, jämfört med kanske HD-paket 99 kr samt Medium för 199 kr och eventuell kortavgift på 30 kr/mån hos Comhem. http://www.canaldigi...Familjepaketet/
Totalkostnad för ovanstående exempel med Comhempaketen hamnar på 328 kr/mån inkl kortavgift
Totalkostnad för Boxerpaketet hamnar på 233 kr/ mån vid 12 mån abb. ( 18 kanaler ) http://www.boxer.se/?page=391
Sedan är det bara att jämföra utbud kontra pris och välja….
Fick häromdagen en räkning från Telia där jag för första gången debiterades en kostnad för programkort kr 218 ( Halvårskostnad ) efter ha haft deras Multipaket gratis nu i drygt 13 månader. http://www.telia.se/...se_entre_yta1_4
Du kan inte jämföra på det sättet. Canal Digital erbjuder inte ens Viasats kanaler i deras familjepaket vilket är en stor nackdel, Canal Digital är dubbelnt så dyra på kortavgiften. Telia ska du inte heller ta upp för dom har så dålig kvalite på sina kanaler, jag vet för jag har haft Telia också. Sen kör inte Telia med programkort längre så jag vet inte hur du kan betala något som inte finns? Verkar som du inte riktigt har det torrt under fötterna... Comhem är fortfarande billigast av alla.
Postad 21 januari 2009 - 15:49
Hellberg
-
Hellberg
-
Användare
-
-
161 inlägg
Du kan inte jämföra på det sättet.
Canal Digital erbjuder inte ens Viasats kanaler i deras familjepaket vilket är en stor nackdel, Canal Digital är dubbelnt så dyra på kortavgiften.
Telia ska du inte heller ta upp för dom har så dålig kvalite på sina kanaler, jag vet för jag har haft Telia också.
Sen kör inte Telia med programkort längre så jag vet inte hur du kan betala något som inte finns?
Verkar som du inte riktigt har det torrt under fötterna...
Comhem är fortfarande billigast av alla.
Eh, det går knappast att säga att ComHem är billigast av alla, det beror ju helt på vad man vill ha för utbud. Nöjer man sig med boxerpaketet så är det t.ex. avsevärt billigare än motsvarande (Medium) hos ComHem, visst får man några fler kanaler hos ComHem men för många är nog de extra kanalerna ganska överflödiga. Sen kan man ju även räkna in kostnaden för de analoga kanalerna hos ComHem som man tvingas betala via hyran även om man inte har det minsta intresse av att använda dem och betalar extra för digitala versioner. Canal Digital må kosta lite mer, men prioriterar man HD-kanaler så får man ju faktiskt mer hos dem för mindre pengar än hos ComHem. Att sen kortavgiften är högre har väl noll betydelse i sammanhanget, det är ju totalkostnaden som är väsentlig. Och ComHem har ju ändå tagit bort kortavgiften en gång och då höjt priserna på kanalpaketen och nu lägger man på kortavgiften igen, så i slutändan betalar man ju i princip dubbel kortavgift idag ändå. Vad gäller Viasatkanalerna så har ju åtminstone Canal Digital fått in några av dem nu, men om dessa är så viktiga så kanske inte CD är rätta valet. Men det är ju som sagt individuellt, och Canal Digitals HD-utbud och generella kvalité i övrigt är ju flertalet divisioner över ComHem. Man kan förstås inte jämföra operatörerna rakt över och säga att den eller den är billigast, man får utgå ifrån vad man har behov av och sen se vilken som erbjuder det till bäst pris. Men fortsätter ComHem i den här stilen så lär de väl snart inte vara billigast för någon, oavsett vad man vill ha...
Postad 21 januari 2009 - 15:59
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag kollade precis nu på Canal Digitals utbud på digital kabel-tv och det var verkligen tokbilligt med det vanliga baspaketet men sen visar det sig att dom inte ens har någon inspelningsbar digitalbox! Vilka andra operatörer har inte PVR idag?
Jag fick uppfattningen om att Comhem var sist med sin HD-PVR men tydligen finns det operatörer som ligger många år efter Comhem också. Sen sänder inte Canal Digital HD i Umeå heller så min pappa är mäkta avundsjuk på mej som har Comhem. Hålla på och skruva upp paraboler och grejer orkar han knappast greja med. Marksänt har ju visserligen massor av PVR-boxar men där saknas ju också HD-sändningarna.
Postad 21 januari 2009 - 18:02
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Som sagt CD har inte Viasat vilket är en stor nackdel, tex Viasat Sport HD är den överlägset bästa HD kanalen. Dessutom stinker CDs kundtjänst, de lurar kunder gång på gång genom olika lögner. Skräpföretag. Hålla på och skruva upp paraboler och grejer orkar han knappast greja med. Marksänt har ju visserligen massor av PVR-boxar men där saknas ju också HD-sändningarna.
Parabol är så 80-tal......om man inte vill bli stämplad invandrare i det hus man bor.
Redigerat av IPTV, 21 januari 2009 - 18:01.
Postad 21 januari 2009 - 18:20
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
nja har redan kollat det och hsb står för den avgiften åt oss så får inte den extra inpå hyran.
dock har jag ju även dtv via comhem och får kortavgift dock inte fören 20090401 då jag är befintlig kund utan btid.
Det där förstod jag inte riktigt. Bor du i hyresrätt hos HSB? Om du bor i bostadsrätt så finns det inget "HSB" som betalar det analoga utbudet för dig utan det är du själv, oavsett om den är specad på "hyran" eller inte. Alla utgifter i en bostadsrättsförningen betalas av medlemmarna själva och du borde nog läsa på lite om hur en BRF fungerar.
Postad 21 januari 2009 - 18:44
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
När TV3 försvann digitalt sänktes inte priset, när TV3 kom tillbaks höjdes priset omg.
När ComHem "tog bort" kortavgiften höjde man naturligtvis programpaketen. Motiveringen var "kunden ser vad han/hon betalar för" osv. Nu lägger man tillbaks en kortavgift som dessutom är en REJÄL avgift och det UTAN att sänka nåt programpaket.
Diverse andra dispyter ang. bredband och tv har jag haft...men det kan vi lämna så länge.
30 spänn i månaden är lika mycket RÅN som HÅN mot oss konsumenter, åtminstone mot oss som varit med i några år. Snacka om att vissa verkligen KAN ÄTA KAKAN OCH HA DEN KVAR. Tyvärr är det monopolläget som låter detta vidriga företag pissa på oss...gång på gång.
Ja, jag vet att man kan säga upp hela skiten osv...men jag är fortfarande en "sucker" för sport i tv och där jag bor idag finns inga vettiga alternativ. Fast gudarna skall veta att ett liv utan denna "lyx" kommer närmare och närmare, jag börjar fundera på avvänjning. Jag har förvisso råd att betala dessa extra kronor men jag vill inte bli utnyttjad av detta förbannade tjuvpack!
Hat är ett våldsamt starkt ord men känslan när jag öppnade kuvertet från Comhem kan knappast beskrivas på ett bättre sätt!
Redigerat av nobba, 21 januari 2009 - 18:46.
Postad 21 januari 2009 - 18:46
Ludde76
-
Ludde76
-
Användare
-
-
145 inlägg
Idag kom ett brev att kortavgift införs 1 april.
Redigerat av Ludde76, 21 januari 2009 - 18:47.
Postad 21 januari 2009 - 19:36
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Comhem (läs Combort) slutar aldrig att förvåna...
Postad 21 januari 2009 - 19:37
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Ursäkta om det kanske är lite OT. Jag kan starta en ny tråd i så fall.
Jág funderar på vilka alternativ som finns till Comhem? Är det någon som har erfarenhet av Canal Digitals kabel-tv? Om det finns något vettigt alternativ till Comhem så tänker jag föreslå för styrelsen i brf:en att byta. Det är nog det enda som hjälper mot deras fasoner. Det är inte bara kortavgiften jag tänker på utan bl a snikenheten när det gäller analoga kanalernas (brist på) spegling utan extra kostnad. Det kräver dock att det inte blir så stora förändringar för medlemmarna. Går det exv att använda DVB-C-boxar (även inbyggda) som nu funkar hos Comhem? Alla tips mottages (gärna PM).
Postad 21 januari 2009 - 19:57
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Ursäkta om det kanske är lite OT. Jag kan starta en ny tråd i så fall. Jág funderar på vilka alternativ som finns till Comhem? Är det någon som har erfarenhet av Canal Digitals kabel-tv? Om det finns något vettigt alternativ till Comhem så tänker jag föreslå för styrelsen i brf:en att byta. Det är nog det enda som hjälper mot deras fasoner. Det är inte bara kortavgiften jag tänker på utan bl a snikenheten när det gäller analoga kanalernas (brist på) spegling utan extra kostnad. Det kräver dock att det inte blir så stora förändringar för medlemmarna. Går det exv att använda DVB-C-boxar (även inbyggda) som nu funkar hos Comhem? Alla tips mottages (gärna PM).
Alltså rent generellt finns det inga bra alternativ idag, alla dessa bolag är ju mer eller mindre sunkiga idag på sina sätt. Telia IPTV hade väl varit bra om de dragit på sin bitrate lite på kanalerna, en av anledningarna jag stannade med Comhem. Canal Digital kabeltv är inte särskilt utbyggt i landet och deras kundtjänst är ju rätt sunkiga där många blivit lurade på bindningstid med mera. Sätta upp gemensam parabol på taket är väl egentligen det vettigaste idag, dvs att du bygger ett SMATV nät till alla lägenheter, dvs får varje lägenhet en kabel till parabolen. På det sättet kan varje hushåll välja egen mottagare och exakt vad dom vill abonnera på, varje hushåll tar ansvar för sitt tittande medans parabolanläggningen är gemensam. Då kan ni sätta upp en Wavefrontier T90 eller två stycken och ta emot alla satelliter samtidigt, sen genom flera multiswitchar från tex 16 satellite kan ni kombinera in det i en kabel till varje hushåll. Men fortfarande blir man ju bunden till Canal Digital eller Viasat oavsett. Ren frihet finns det inte om du inte kört kortdelning med andra vilket inte är tillåtet.
Redigerat av IPTV, 21 januari 2009 - 19:58.
Postad 21 januari 2009 - 20:05
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
IPTV:
Tack för tipsen! Det där med SMATV låter ju helt klart intressant, så det skall jag leta efter mer info om.
Postad 21 januari 2009 - 20:19
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
För egen del är det inte pengarna utan det är sättet man gör det på.
Med så pass många abonenter som Comhem ändå har så är det en hyffsad peng de roffar åt sig, utan egentligen någon motivering om man ser till historiken.
Blir väl till att köra med cardsharing så småningom
Postad 21 januari 2009 - 20:28
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
IPTV: Tack för tipsen! Det där med SMATV låter ju helt klart intressant, så det skall jag leta efter mer info om.
Det är väldigt enkelt egentligen sätta upp, problemet är att det råder sån okunskap hos fastighetsägare att dom blivit lurade på långa 10-15 års avtal med Comhem för de har inte sett några alternativ. Du kan börja titta på Spaun www.spaun.de som är egentligen den stora leverantören av switchar där du kan komponera ihop vad du vill, antenner finns det i en uppsjö och det är bara välja efter tycke. Här är PDF från Spaun när du tar emot 16 satelliter och ska distribuera ut det till 24 mottagare. http://www.spaun.de/...4_receivers.pdfKolla på figur nedan hur det fungerar och uppbyggt, nedan är med 4st Quattro LNB.
Redigerat av IPTV, 21 januari 2009 - 20:32.
Postad 21 januari 2009 - 22:36
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Brevet från Comhem om kortavgift=höjningen anlände idag.
Årskostnad 360:-, debiteras halvårsvis à 180:-.
Ingen avgift för Syskonabonnemang.
Avgift fr.o.m. 1 april, så det är säkert ett skämt bara ... :-)
Vet ännu inte om jag ska behålla abonnemanget, anmäla dem till ARN och/eller Sverker, eller åtminstone kräva att få betala per månad, dvs ha avgiften inbakad i den ordinarie månadsräkningen, så man slipper slänga ut så mycket pengar på en gång, och varför ska de tjäna räntan - de 180:- i halvårsdebitering ska betalas i Förskott...
/LbL!
Postad 22 januari 2009 - 04:09
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Talade med Comhems abonnemangssupport idag. Ville veta vad som händer om 2 månader när min bindningstid för Medium och C+total går ut. Det jag själv hittat i deras avtalsvillkor var att när bindningstiden går ut fortsätter abonnemanget tills vidare tills jag säger upp det. Inte ett ord om att priset ändras. Jag har ju bara avtalat om att jag är bunden till detta abonnemang under en viss period, inte att priset bara gäller under en viss period.
Men som jag anade så höjer Comhem min månadsavgift för samma kanaler med 149:- då. Kan naturligtvis förstå att priser ändras då och då, men hade ju varit kul om man fått nån form av info innan och vad det nya priset blir. Ja, ja, det står väl nån stans att det är så här, bara att jag inte hittade det i avtalsvilkoren.
När jag frågade om vad det står i dem så svarade hon att avtalsvillkoren hade hon inte koll på (hm...abonnemangssupport?!?).
När den delen var avklarad så frågade jag om det var något mer som skulle tillkomma i och med bindningstidens slut.
-Nää, inget mer, svarade hon.
-Inget om nån kortavgift eller nåt? frågade jag.
-Njo, alltså du har ju bindningstid idag....eh...yada, yada....(här svamlar hon lite extra, förstod henne inte fullt ut), jo det kommer kosta 180:- per halvår sen, men det står ju i brevet du fått.
-Vilket brev? undrar jag.
-Har du inte fått ett brev?
-Nä...Så du menar att jag kommer behöva betala ytterligare 30:- per månad? Undrade jag.
-Mäh, hallå, asså det kostar 180:- i HALVÅRET!
-Förlåt, jag tänkte bara på vad kostnaden blir utslaget per månad. (från 299:- till 478:-)
Nu vet jag inte om det är standard att ett abonnemangspris ändras utan förvarning när man inte längre är bunden till att använda det. Brukar det vara så på t.ex. mobilabonnemang? Om någon kan hänvisa till var jag kan hitta rätt fakta angånde detta hos Comhem så vore jag tacksam.
Sorry, delvis OT, men jag tänkte att det hörde ihop.
Förresten, kommer man få ny bindningstid om man byter till nåt annat kanalpaket? Verkar inte så enligt Comhems hemsida, men vad vet jag?
Postad 22 januari 2009 - 08:28
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Grejen är att du fick ett tokbilligt pris under den bindningstid du tecknade. Efter att bindningstiden går ut menar dom väl att det löper vidare med ordinarie priser. Alltså att du haft rabatt under en tid men inte kommer att få den för evigt.
I dagsläget erbjuder väl inte Comhem samma bra deal men fråga vad dom har att erbjuda. Räkna på vilka kanaler du tittar på och om du verkligen behöver Medium. Är det bara 3:an och Femman man behöver så blir det ju 130kr billigare per månad med Small+tillval t.ex.
Det är naturligtvis läge att se över digitalboxen också om du ska signa upp ny bindningstid. I butiker får man ju nu 2000-2500kr rabatt på HD-PVR om man tecknar 24mån 8 Fav HD. Det skiljer sig från butik till butik, kolla runt och pruta, det kan löna sig.
Eller så kan man ha lite is i magen och hoppas på att det dyker upp någon bra deal framöver och ta den feta månadskostnaden tills vidare.
Postad 22 januari 2009 - 08:37
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag signade ju nyligen upp mej på 24 mån bindningstid och fick inget brev igår. Är det nån som har lång bidningstid kvar och har fått brev med besked från Comhem?
Det är ruskigt förvirrande att de lämnar ut olika information varje dag men man kan väl utgå ifrån att ett brev är mer korrekt än de förvirrande typer som svarar i telefonen när man ringer. Det är synd att inte Comhem kan ha en form av gemensam informationsdatabas som deras kundtjänst kunde få sina uppgifter ifrån. Då hade vi sluppit detta med att de som ringer in hela tiden får olika besked beroende på vem de pratar med.
Ifall det är så att kortavgift inte påförs under bindningstid så hade jag ju en riktigt bonntur då som tecknade 24 månader veckorna innan de införde kortavgiften.
Postad 22 januari 2009 - 10:11
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Rodman45:
Han har sina skäl att irritera sig på Comhem, jag har mina...och du kanske har dina. Faktum är att tråden handlar om att Comhem höjer sin avgift på ett, i mångas ögon, fult sätt.
Tror inte tråden behöver någon "självutnämd domare" som avgör vilka individuella skäl att tycka illa om comhems agerande som är giltiga och vilka som inte är det.
Därav mitt inlägg och därav detta inlägg som f.ö. är mitt sista i frågan. Så passa på om du vill ha sista ordet
Redigerat av nobba, 22 januari 2009 - 10:17.
Postad 22 januari 2009 - 12:32
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
en snabb beräkning 400 000 * kunder med digitalt abb som påverkas (enligt DN) Kostnad 360 kr per år. Beräknad intäkt för ComHem 144 000 000 ehh, 144 miljoner? det är en ganska ordentlig extrapost i budget. Nästan så att jag undrar om jag verkligen räknar rätt på denna enkla beräkning. ed: samt det där med att reklamera. ComHem är i sin fulla rätt att ta ut de avgifter de önskar för sina digitala abb. Du är i din fulla rätt att ta digital abb hos annan operatör. tar comhem avgifter som du anser oskäliga är du inte tvungen att stanna kvar. Det ComHem absolut inte får göra, det är att föra in nya avgifter under en pågående avtalstid. Om de gör det har du all rätt att bryta avtalet och operatör. * ComHem själva säger att bara en del av deras digital abbonnenter drabbas, precis som framkommit senare i denna tråd. Cirka 180 000, inte 400 000, drabbas initialt.
Redigerat av Monshi, 29 januari 2009 - 09:02.
Postad 22 januari 2009 - 12:46
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Grejen är att du fick ett tokbilligt pris under den bindningstid du tecknade. Efter att bindningstiden går ut menar dom väl att det löper vidare med ordinarie priser. Alltså att du haft rabatt under en tid men inte kommer att få den för evigt.
I dagsläget erbjuder väl inte Comhem samma bra deal men fråga vad dom har att erbjuda. Räkna på vilka kanaler du tittar på och om du verkligen behöver Medium. Är det bara 3:an och Femman man behöver så blir det ju 130kr billigare per månad med Small+tillval t.ex.
Det är naturligtvis läge att se över digitalboxen också om du ska signa upp ny bindningstid. I butiker får man ju nu 2000-2500kr rabatt på HD-PVR om man tecknar 24mån 8 Fav HD. Det skiljer sig från butik till butik, kolla runt och pruta, det kan löna sig.
Eller så kan man ha lite is i magen och hoppas på att det dyker upp någon bra deal framöver och ta den feta månadskostnaden tills vidare.
Precis! Det är det jag naturligtvis har förstått och var också därför jag ringde till Comhem. Det enda som hänt är att de för snart 2 år sedan ringde och erbjöd mig ett rabatterat pris på en HD-box (som först för en månad sedan funkar acceptabelt). Min motprestation för att få det billigare priset var att förbinda mig att betala ett visst abonnemang för en viss summa pengar under 24 månader, eller tills jag säger upp det. Att det priset jag fick för abonnemanget bara var garanterat under 24 månader förstod jag och att det sannolikt skulle ändras när tiden löpt ut. Däremot förstår jag inte var det står att Comhem inte behöver informera när och till vilket pris man ämnar justera ett abonnemang. Sen kan man ju anse att det är "självklart" att man sen kommer betala enligt då gällande prislista, men som sagt, det står ingenstans i avtalet och det senast avtalade priset jag haft är 299:-/mån. Det var därför jag hoppades att nån kunde visa var jag kunde ta del av den infon, för den måse väl finnas nån stans? Ja, det blev lite att fundera på med abonnemangen. Är lite inne på att köra Small tror inte jag kommer sakna så många av kanalerna jag blir av med. Tror det blir billigare än medium om man köper till 5 separata kanaler eller mindre. Jag har sedan tidigare lovat mig att inte binda mig hos Comhem mer, så jag ska försöka ha is i magen tills nån bra deal dyker upp...hos nåt annat bolag i nån annan form. Vore ju kul med HD-PVR, men eftersom min nuvarande HD-box endast funkat ett par månader så tänkte jag att det blir lite kort användningstid för den  . Om jag byter till t.ex. Small får jag väl ingen ny bindningstid, så länge jag inte väljer nån ny box eller så, va?
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 22 januari 2009 - 12:51.
Postad 22 januari 2009 - 14:09
NiklasM
-
NiklasM
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag frågade om deras prislistor och kommunicerade priser kommer att justeras för att visa den egentliga verkligheten nu efter smyghöjningen. Fick till svar att de kommer inte att inkludera denna kostnad i de kommunicerade priserna och att anledningen till att man gör det är "alla andra bolag gör det".
Jag personligen kommer att nedgradera mig till Small och lägga till 5-6 kanaler. då kommer jag undan denna skitavgift samt att jag dessutom får en billigare månadsavgift. Ärligt talat så är det inte många kanaler man kommer att sakna.
Vidare ska jag titta på alternativa leverantörer och dessutom , aldrig, någonsin teckna bredband eller telefoni med detta bolag. Som jag faktiskt funderat på..
ComHem - TV, Bredband och Idioti.
/n
Redigerat av NiklasM, 22 januari 2009 - 14:23.
Postad 22 januari 2009 - 15:39
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1 623 inlägg
Nu får ni lugna ner er! Jag ska väl ändå inte behöva sätta på hänglåset? Uppför er som folk istället. Jag har redan fått trolla bort ett konstigt inlägg ifrån en medlem, så försök gärna att hålla er på en vuxen nivå.
Redigerat av Unregistered1092, 22 januari 2009 - 16:06.
Postad 22 januari 2009 - 19:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Här kan ni lyssna på Comhems marknadsdirektör (Börjar vid ca 6 minuter in i filen och fortsätter även efter musiken i programmet) http://www.sr.se/web...t...e=&IsBlock=
Redigerat av lindo, 22 januari 2009 - 19:57.
Postad 22 januari 2009 - 23:10
Unregisteredfe65247c
-
Unregisteredfe65247c
-
Användare
-
-
190 inlägg
Nu skiter jag i TV ett tag framöver, ringer och säger upp allt imorrn. Köpte samsung PVR'n för 2 och halvt år sen, men den är nu död (tre röda lampor), då kostade medium 159:- sen blev det 199:- och så nu ca 30:- till i månaden.
Hoppas att det dyker upp något intressant de närmast kommande åren istället.
Postad 22 januari 2009 - 23:34
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
en snabb beräkning
400 000 kunder med digitalt abb som påverkas (enligt DN) Kostnad 360 kr per år. Beräknad intäkt för ComHem 144 000 000 ehh, 144 miljoner?
Allt detta hymmel om en kortavgift som uppenbarligen ger ComHem en extra slant på 144 miljoner kr per år!! Seriöst, säg upp allt som Ni har hos dessa skojare!!! Mvh
Postad 23 januari 2009 - 09:49
Jfm010
-
Jfm010
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Allt detta hymmel om en kortavgift som uppenbarligen ger ComHem en extra slant på 144 miljoner kr per år!!
Seriöst, säg upp allt som Ni har hos dessa skojare!!!
Mvh
Sitter i styrelsen i vår bostadsrättförening. Vi håller som bäst på med en utredning om att ersätta Comhem med fiber. Vi kan då få Canal Digital via fiber. Skulle vara underbart att bli av med Comhem!
Postad 23 januari 2009 - 17:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ta en titt på Tele2 med annars.... ger bra valfrihet med mindre intressepaket bla och man slipper betala för analoga kanaler... och självklart så är SVT, TV4, TV6 mm fria utan att behöva kort... http://www.tele2.se/...digital-tv.html
Redigerat av Leatherface, 23 januari 2009 - 17:13.
Postad 23 januari 2009 - 20:28
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Ta en titt på Tele2 med annars.... ger bra valfrihet med mindre intressepaket bla och man slipper betala för analoga kanaler... och självklart så är SVT, TV4, TV6 mm fria utan att behöva kort...
http://www.tele2.se/...digital-tv.html
ingår i kinnervik konsernen
Postad 24 januari 2009 - 06:59
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
-> ingår i kinnervik konsernen Nej, men däremot ingår de i Kinnevik ( utan R) Kon Cernen. Vad nu det alls hade med nåt att göra, men du kände väl för att bara skriva nåt ... /LbL!
Postad 24 januari 2009 - 07:51
Aruba4608
-
Aruba4608
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Ett utklipp från min mailkorrespondans med Comhems kundtjänst... Jag: Hej! Varför inför ni kortavgiften? CH: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Com Hem inför kortavgift för att bl.a täcka de kostnader vi har för att hantera säkerheten i TV-tjänsten. Vi har tidigare bjudit på detta då vår avsikt varit att tillämpa en så enkel prissättning som möjligt för tjänsten. När vi justerat i våra prislistor så föll beslutet på att införa kortavgift istället för att höjja avgiften för abonnemanget för att täcka våra kostnader, det är en mer marknadsmässig anpassning då de flesta operatörer tillämpar separat kortavgift. Jag: Hej! Tack för ert snabba svar! En liten följdfråga, vems säkerhet är det som ni hänvisar till? Min? CH: Med hantering av säkerheten i TV-tjänsten menas att vi på bästa sätt minimerar risken för avbrott och störningar i utbudet. Alltså att kortavgiften införs för att bland annat täcka de kostnader vi har för att kunna underhålla systemet och förebygga fel. Jag; Hej! Tack för ert snabba svar åter igen kul att ni står på tårna! En liten följdfråga, i er årsrapport för 2007 så står det att ni har investerat i IMS (IP Multimedia Subsystem) för att "reducera de löpande driftkostnaderna". Var inte syftet med den investeringen att just "öka säkerheten och mininera risken för störingar"? Då har ni enligt er egen årsredovisning minskat dessa driftkostnader! Jag får inte ihop detta, kan ni kanske förklara bättre? CH: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Vi har faktiskt inte något riktigt bra svar på detta. Utan det enda som vi vet är att vi har infört denna avgift för just säkerthet och administrativa kosntander. Nedan är är en fortsättning, uppdaterad lite senare Jag: Hej! Tack för era svar. Då har jag åter igen en motfråga, om nu ni inte har ett bra svar på detta, anser jag att ni inte kan motivera denna kostnadshöjning och därmed saknar ni grund för att höja kostnaden för mig. CH: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Vi kan sammanfatta det hela såhär: I samband med den pågående utvecklingen av våra tjänster och stigande världsinflation har Comhem bestämt sig för att införa några nya avgifter. Detta beslutet ser vi som ett bättre alternativ istället för att höja grundpriserna på samtliga tjänster. Detta är det som vi har fått som svar av Com Hems ledning angående dom nya avgifterna och ändringarna i abonnemanget.Det sista är väl det närmaste en "vit" flagg från kundtjänst..."don´t kill the messenger" ...tolkar jag det som...Världsinflation  ...det var i sista veckan i Juli-08 har jag för mig det var i närheten av Världsinflation (får en att undra, vad händer vid en Världsdeflation?)....sedan har det ju inte riktigt varit läge för inflation...litet understatement...men vad vet jag, som glad konsument....betala och vara glad är min lott...eller....hade det inte varit ärligare och säga, "Våra ägare kräver högre avkastning", men det är inte PK idag, längre...ska bli intressant om dom "kommunicerar" någon om detta i deras årsbokslut i postivtiv intäkts anda....jaja....jag sa iallafall upp mitt analoga abbonemang, så summa summarum blir det väl ett nollesummespel för mig, men är inte nöjd för det...man skriker i cyberrymden, där finns det någon som kanske hör.... Cheers, over and out.
Redigerat av Aruba4608, 24 januari 2009 - 22:35.
Postad 24 januari 2009 - 10:24
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
CH: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Com Hem inför kortavgift för att bl.a täcka de kostnader vi har för att hantera säkerheten i TV-tjänsten. Vi har tidigare bjudit på detta då vår avsikt varit att tillämpa en så enkel prissättning som möjligt för tjänsten. När vi justerat i våra prislistor så föll beslutet på att införa kortavgift istället för att höjja avgiften för abonnemanget för att täcka våra kostnader, det är en mer marknadsmässig anpassning då de flesta operatörer tillämpar separat kortavgift.
Bjudit? Det var inte många år sedan Comhem gjorde om och prishöjde sina programpaket. En av deras motivering till ökningen var att man "bakade in" kortavgiften. Comhem - The Art of Bullshitting
Postad 24 januari 2009 - 15:32
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Bjudit? Det var inte många år sedan Comhem gjorde om och prishöjde sina programpaket. En av deras motivering till ökningen var att man "bakade in" kortavgiften. Comhem - The Art of Bullshitting
Ja, att säga att man bjudit på den visar ju bara att man inte greppar läget riktigt. Det skulle betyda att allt som kostar något inom deras verksamhet, och som inte specas upp som en separat avgift, anses vi kunder bli bjudna på. Vicket oerhört generöst företag. Jag har nog haft helt fel om Comhem hela tiden när jag tyckt att de är giriga. Då kan vi alltså förvänta oss en massa nya delavgifter i framtiden, eftersom Comhem nu p.g.a. finanskrisen tvingas sluta bjuda på allt som de gjort hittills.
Postad 24 januari 2009 - 18:46
jonte0
-
jonte0
-
Användare
-
-
153 inlägg
Det är mycket dumt att införa kortavgift för ett kort som man fått förlängesen!!!
Turligt nog så har jag 8 månader kvar av min Canal+Total abbonemang och 18 månader kvar Medium 8 Fav HD!
Men, tänker definitivt säga upp mig om Comhem begär den årliga kortavgiften!
Själv är jag kund hos Comhem sedan 2002. Betalar också Radio-TV avgiften till drygt 2000kr per år! Comhem kör tydligen sina egna regler och tror att de kan manipulera sina kunder.
HELL NO!!!!!!!!!!!!!! 
++ formulerar just nu mitt meddelande om uppsägning eller alt. möjligen gå till minsta paketet. /
Postad 24 januari 2009 - 21:22
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Ett utklipp från min mailkorrespondans med Comhems kundtjänst...
Jag; Hej! Tack för ert snabba svar åter igen kul att ni står på tårna! En liten följdfråga, i er årsrapport för 2007 så står det att ni har investerat i IMS (IP Multimedia Subsystem) för att "reducera de löpande driftkostnaderna". Var inte syftet med den investeringen att just "öka säkerheten och mininera risken för störingar"? Då har ni enligt er egen årsredovisning minskat dessa driftkostnader! Jag får inte ihop detta, kan ni kanske förklara bättre?
CH: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Vi har faktiskt inte något riktigt bra svar på detta. Utan det enda som vi vet är att vi har infört denna avgift för just säkerthet och administrativa kosntander.
DEAD END....
Det där var bra! Mvh
Postad 25 januari 2009 - 13:28
bobby tex
-
bobby tex
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag planerade redan att banta ner till TV small, Tele small och Bredband medium, men däremot vill jag ha Viasat sport för 99 kr. Visst är det så att iom att jag tar viasat så åker jag på kortavgiften då?
Annars om man vet att man skall bo kvar där man bor så är det väl rätt så lätt att bara säga upp sitt abonnemang var tolfte månad och varje gång erhålla rätt feta rabatter vid nytecknande. Comhem har väl inget villkor som hindrar detta?
Det enda problemet blir väl att förklara för bekanta att man byter nummer hela tiden
Postad 25 januari 2009 - 13:38
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Jag planerade redan att banta ner till TV small, Tele small och Bredband medium, men däremot vill jag ha Viasat sport för 99 kr. Visst är det så att iom att jag tar viasat så åker jag på kortavgiften då?
Som jag tolkar det åker man inte på kortavgift om man väljer t ex Small och Viasat Sport eller Small och Canal+ Total, men rätta mig gärna om jag har fel.
Postad 25 januari 2009 - 14:58
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Allt detta hymmel om en kortavgift som uppenbarligen ger ComHem en extra slant på 144 miljoner kr per år!!
Seriöst, säg upp allt som Ni har hos dessa skojare!!!
Mvh
På vilket sätt är det bättre att säga upp sitt avtal med Comhem och byta till något som kostar mer och ger mindre? Alltså, jag tycker också det är fult av Comhem att införa kortavgift på det här sättet och under de här omständigheterna. Jag kan först argumentet att man vill visa sitt missnöje, men att sätta sig i en ännu sämre position känns ju inte som en bra lösning. Priserna på Boxer är ju precis inte bättre och utbudet är ju betydligt sämre och bor man i lägenhet, som man ju oftast gör när man har Comhem, så är ju inte parabol alltid ett alternativ.
Postad 25 januari 2009 - 17:51
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Som jag tolkar det åker man inte på kortavgift om man väljer t ex Small och Viasat Sport eller Small och Canal+ Total, men rätta mig gärna om jag har fel.
Ja det gör du.... Small = kortavgift på 39:- istället för 30:- som de blir på övriga paket... sen om det är nån tröst så kommer comhem lägga ner analoga sändningarna så ni slipper betala för dom istället...
Redigerat av Leatherface, 25 januari 2009 - 17:54.
Postad 25 januari 2009 - 18:09
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Ja det gör du.... Small = kortavgift på 39:- istället för 30:- som de blir på övriga paket... sen om det är nån tröst så kommer comhem lägga ner analoga sändningarna så ni slipper betala för dom istället...
Det hade ju varit fantastiskt! Var hittar man den informationen? Har gått och irriterat mig på den där analoga-avgiften bra länge nu.
Postad 25 januari 2009 - 19:06
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Det hade ju varit fantastiskt! Var hittar man den informationen? Har gått och irriterat mig på den där analoga-avgiften bra länge nu.
Ja, detsamma undrar jag var man hittar info rörande analogdelens upphörande. Våran BRF har avtal som, enligt Comhem, måste sägas upp senast i april. I föreningen betalar varje bostadsrättsinnehavare 948 kr/år för analoga utbudet. Hellre kortavgift än tvingas pröjsa för helt ointressanta kanaler. Har egen antenn för marknätet som jag bla tar emot SVT-HD och givetvis övriga fria. Och fortfarande gratiskanaler från Telia, och andra fria via parabol som Comhem tar avgift för bla BBC, CNN, ZDF, CNBF, 3sat mfl. Jag väljer vad jag vill se och betala för.
Redigerat av Latman, 25 januari 2009 - 19:18.
Postad 26 januari 2009 - 10:04
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Den kommer från comhem själva + att dom börjat släcka ner i luleå redan bla så egentligen kommer det bli billigare ändå än nu och inte dyrare... http://www.lulebo.se...amp;Parameter=0
Redigerat av Leatherface, 26 januari 2009 - 10:05.
Postad 26 januari 2009 - 10:28
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Den kommer från comhem själva + att dom börjat släcka ner i luleå redan bla så egentligen kommer det bli billigare ändå än nu och inte dyrare...
http://www.lulebo.se...amp;Parameter=0
Det där säger ju tyvärr ingenting om det kommer hända i resten av landet eller om det endast gäller lulebos kunder.
Redigerat av Phindus, 26 januari 2009 - 10:29.
Postad 26 januari 2009 - 10:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Det där säger ju tyvärr ingenting om det kommer hända i resten av landet eller om det endast gäller lulebos kunder.
som sagt comhem själva säger att analoga sändningarna kommer försvinna... läs om läs rätt!!!
Redigerat av Leatherface, 26 januari 2009 - 10:44.
Postad 26 januari 2009 - 11:00
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
som sagt comhem själva säger att analoga sändningarna kommer försvinna... läs om läs rätt!!!
Ja, då må jaga vara blind, har läst igenom sidan 3 gånger. Visst ser jag att i lulebos nät så är det endast SVT1, SVT2, SVT24, TV4, samt Barn-/Kunskapskanalen som gäller analogt, men att detta skulle tas efter av andra bostadsföreningar ser jag inte. Men det kanske är underförstått.
Postad 26 januari 2009 - 11:07
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
"Den kommer från comhem själva + att dom börjat släcka ner i luleå redan bla"
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Vad i den meningen är det du inte förstår? Du kan ju ringa comhem själva och fråga så får du höra svaret...
Dessutom kommer dom snart släcka ner även på andra ställen med så hela landet kommer vara släckt så småningom...
Redigerat av Leatherface, 26 januari 2009 - 11:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|