Bra värderingar?
242 svar till detta ämne
Postad 25 January 2009 - 18:11
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag säger att det räcker med en CD-spelare för 2000 kronor för att sparka iväg 400-kronors-DVD-spelaren så att man inte ser den. Jag talar självfallet om analogutgången.
Jag utmanar dig att göra det! Ställer du upp på kontrollerat blindtest?
Postad 25 January 2009 - 18:21
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Kanske får svar om jag ställer frågsn i den här tråden istället.
Avr4000 - Av ren nyfikenhet... hade du hellre levt i en värld där vi "vet" att jorden är platt och att solen snurrar runt universums medelpunkt jorden? Och gjorde vetenskapsmännen fel som försökte "motbevisa" dessa kyrkans dogmer?
Postad 25 January 2009 - 18:22
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag citerar ur Monophile:
Du är anmäld för detta inlägget. När du blir vuxen och klarar av att föra en diskussion så är du välkommen tillbaka. Tills dess finns sandlådan ute.
Postad 25 January 2009 - 18:44
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nja, mer intressant om han ställer upp på nivåmatchat blindtest så får vi se om han kan skilja på en 400 kr DVD, en vanlig CD för 2000 kr och en för 20 000 kr.
Det har ej någon betydelse att nu i detta fall komma dragande med BT. Visa istället på de mätmässiga skillnaderna för cd/dvd inom prisspannet 300-1000:- och en benchmark dac 1 eller Linn12. Du har tjatat om dessa 300:- dvd på flera forum under ett antal nick och annu har du ej lyckats med att presentera mätdata som stödjer ditt resonemang. Jag är faktiskt intresserad att hitta en dvd för 400-500:- som kan lira lika bra en en Linn 12 eller Benchmark dac1. jag är inte intresserad av utmaningar om BT eftersom jag anser det vara mest ett retoriaktgrepp från din sida. En snabb get away. Visa på hederliga mätdata istället. Det är ju på en nivå och ett språk som alla talar.
Redigerat av mr-välljud, 25 January 2009 - 18:45.
Postad 25 January 2009 - 18:53
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
"köp hifimöss så blir ljudet bra" påstående.
Vet du varför man ska använda dessa möss??...för jag har varit hos medlemar som har demonstrerat vad som händer när dom tas bort.. //CG-47
Postad 25 January 2009 - 19:17
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Kanske får svar om jag ställer frågsn i den här tråden istället.
Avr4000 - Av ren nyfikenhet... hade du hellre levt i en värld där vi "vet" att jorden är platt och att solen snurrar runt universums medelpunkt jorden? Och gjorde vetenskapsmännen fel som försökte "motbevisa" dessa kyrkans dogmer?
det handlar inte om dogmer utan det handlar om att man på den tiden inte hade dessa möjligheter som man har idag, ner det väl blev motbevisat så var kyrkans makt väldigt stor påd en tiden, hade du gjort något liknande vid den tidpunkten hade du kanske blivit arbuserad.direkt, men väl motbevisningenblev bekräftad så gav kyrkan upp...detta problem med kyrkan är än idag en story för sig. Att jämföra detta med idag är lite att ta i, gå tillbaka till den tiden som råde och sätt dej in i hur det var då, inget var fel..bara att det var den tiden då man inte satte sig upp mot dom som bestämmer, lite anorlunda idag. Faktum är att det handlar om att lyssna..och det finns olikheter i cd,dvd,förstärkare osv..men man måste oxå komma ihåg att ett system som har ett balanserat system med högkvallitet som en vägledning, har ofta saker som har en logiskt och genomtänkt andvändnings syfte, det finns nyanser i allt och vad som ger dessa nyanser är innehållet i varje enhet, hur det byggs, hur man använder mjukvara, osv.. det jandlar inte om att bevisa något...utan var och en upplever hur det låter i sina öron, vad vi alla borde göra är att respektera detta mer...så Dogmer och annat löjligt prat, är bara onödigt...lite som att du träffar en person och den personen har en stor kunskap, frågar du om bevis direkt då?..eller tjejen kommer hem och säger" hej på dej älskling, vad jag har tänkt på dej..säger du då att : jaha bevisa det då?.. Det bästa man kan göra är att man lyssnar och tar åt sig det man gillar och köper detta sedan är det bra, råkar cd seplaren i det läget kosta lite ja då finns det en anledning till det oxå. även om det finns undantag så kan man inte säga det om allt.. att ligga någonstans i mitten har visat sig väldigt bra, varken för mycket eller för lite //CG-47
Postad 25 January 2009 - 19:21
Unregisterede1d92677
-
Unregisterede1d92677
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hmm, det där kan du lätt undersöka själv och dessutom antagligen snabbt komma fram till inte stämmer alls. Tycker du verkligen att det stämmer? Det gör det inte...
har undersökt det,och det är så!det är väl ganska klart!!
Postad 25 January 2009 - 19:29
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Tack CG-47 men det var inte dig jag ställde frågan till.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 19:49.
Postad 25 January 2009 - 19:30
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det är inte så att man kan koppla ihop det faktum att du äger produkter från Linn med den idén? Ok, hmm, nä, jag vet inte ens hur jag ska angripa det hela.
Postad 25 January 2009 - 19:33
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Man måste så klart se allt ur rätt perspektiv.
Postad 25 January 2009 - 19:42
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Source first tänket är bra:
Utvinn informationen från programmaterialet så bar det går och bevara signalen genom anläggningen till högtalaremn. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Source-First parat med Room-First = en explosivt bra kombination!
Varför inte tillåta sig att tänka sig lite fritt?
NB I'm no linnie!
Postad 25 January 2009 - 19:53
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Har lite svårt att förstå av vilken anledning det faktum att jag inte tror på DVD-spelare för 499 kronor som förmedlare av välljud samtidigt gör att jag skulle tro på en platt jord?
Motbevisandet påminner snarare om att man skulle försöka bevisa att Jorden är platt idag. Tyvärr. Close but no cigar.
Jag håller till 100% med om behovet av att vara vetenskaplig, att inte skriva att en mus på högtalaren är en mirakelkur för ljudet etc. Där har jag inga som helst invändningar. Jag har inte heller några invändningar mot rumsakustikens betydelse.
Däremot har jag invändningar mot när man drar till med extremfall som de setups som redovisats i tråden tidigare.
Självfallet bör test av utrustning ske på ett proffsigt sätt, där BT är en del i ett testförfarande etc. Men att komma fram till de resultat som motbevisarna ständigt försöker framlägga - det håller tyvärr inte.
Likaså är min uppfattning att det inte är lämpligt att köpa utrustning blint utan utvärdera själv. Det som kallas "lyssna & tyck". Tycker man inte att det behövs, bra. Problemet uppkommer när man drar runt och försöker pådyvla hela forum-Sverige den nya läran och de produkter som skall frälsa (Ino Audio-högtalare, Denon-receivrar etc).
Det är precis som om det inte finns utrymme för annat - och där håller jag inte med. Det är skillnad att rekommendera en produkt kontra att dela in det hela i bra "transparent" utrustning kontra den dåliga "färgade" utrustningen och såga utrustning som användare.
Postad 25 January 2009 - 19:58
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Har lite svårt att förstå av vilken anledning det faktum att jag inte tror på DVD-spelare för 499 kronor som förmedlare av välljud samtidigt gör att jag skulle tro på en platt jord?
Nu läste du antagligen fel. Det är ingen som sagt att du tror på en platt jord. Jag frågade om du hellre levt i en värld där vi "vet" att jorden är platt och att solen snurrar runt universums medelpunkt jorden? Och gjorde vetenskapsmännen fel som försökte "motbevisa" dessa kyrkans dogmer? Eftersom du är så anti mot bevis är det intressant att veta om detta stämmer inom allt eller endast hifi. Ja eller nej som svar på dessa två frågor är allt jag ville ha. Jag håller till 100% med om behovet av att vara vetenskaplig, att inte skriva att en mus på högtalaren är en mirakelkur för ljudet etc. Där har jag inga som helst invändningar. Jag har inte heller några invändningar mot rumsakustikens betydelse.
Och hur vet du detta? CG skrev för bara någon timme sedan om dessa möss. Jag fick intrycket att han tyckte det gav en förbättring (eller åtminstone en förändring) men har jag fattat det fel får han mer än gärna rätta mig. Men de som svär att detta med tygmöss på högtalare eller stenar på förstärkarna ger bättre ljud, varför är detta något man inte bör skriva om det stämmer? Människor har ju faktiskt uppgett att de hört skillnad och att det blir bättre. Ska vi inte acceptera detta som sanning då?
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 20:04.
Postad 25 January 2009 - 20:06
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Detta blir min sista post i detta forum , jag känner att en viss "ideologi maffia" har totalt tagit över .
Det finns en funktion "ignorera användare" Stör man sig så mycket på någon går det att ignorera alla inlägg av en specifik användare. Onopic Jag själv är inte gjord av pengar. När jag uppgraderar vill jag ha ut maximalt/ investerad krona. Om det innebär att blindtesta apparaten i fråga så gärna för mig Rent akustikmässigt kan jag inte göra så mycket mer i vardagsrummet. Har en sambo att ta hänsyn till. I mitt framtida dedikerade biorum skall dock första åtgärden vara akustikbehandling.
Postad 25 January 2009 - 20:14
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Nu läste du antagligen fel. Det är ingen som sagt att du tror på en platt jord. Jag frågade om du hellre levt i en värld där vi "vet" att jorden är platt och att solen snurrar runt universums medelpunkt jorden? Och gjorde vetenskapsmännen fel som försökte "motbevisa" dessa kyrkans dogmer? Eftersom du är så anti mot bevis är det intressant att veta om detta stämmer inom allt eller endast hifi.
Ja eller nej som svar på dessa två frågor är allt jag ville ha.
Vad tror du gäller? Har du en DVD-spelere för 499 kr, som enda källa? Eller har du något annat? Är den bra? Varför har du köpt det? AVR 4000 redovisar öppet hur han tänker och mycket kan jag hålla med om men inte allt. Det är lätt att kräva motbevis, men svårare att föra fram något konstruktivt. Tittar man i AVRs galleri ser man att han har gått grundligt tillväga. Tror inte att de "vetenskapsmän" du hänvisar till hade den inställningen som du redovisar utan det var nog snarare de som företrädde den rådande och som det visade sig felaktiga uppfattningen som krävde motbevis in absurdum. Dessutom på felaktiga premisser. Vill du bli ihopklumpad med sådana?
Postad 25 January 2009 - 20:21
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nu läste du antagligen fel. Det är ingen som sagt att du tror på en platt jord. Jag frågade om du hellre levt i en värld där vi "vet" att jorden är platt och att solen snurrar runt universums medelpunkt jorden? Och gjorde vetenskapsmännen fel som försökte "motbevisa" dessa kyrkans dogmer? Eftersom du är så anti mot bevis är det intressant att veta om detta stämmer inom allt eller endast hifi.
Människan ersätter dogmer med andra dogmer. En del kallar sin försanninag. Sanning är endast giltigt tom ett praradigm bäst före datum paserat. Nästa generation kommer att skratta sig harmynta över våran syn på världen. Så har det alltid varit och kommer att vara. Just nu är vetenskapen och evolutionen gällande och då passar det bra att bruka detta som råg i ryggen vid debatt på forum som retoriska grepp om sing "dogmatiske" motståndare. Ett fult grepp som endast är till för att göra ned den samme.
Postad 25 January 2009 - 20:24
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Vad tror du gäller? Har du en DVD-spelere för 499 kr, som enda källa? Eller har du något annat? Är den bra? Varför har du köpt det? AVR 4000 redovisar öppet hur han tänker och mycket kan jag hålla med om men inte allt. Det är lätt att kräva motbevis, men svårare att föra fram något konstruktivt. Tittar man i AVRs galleri ser man att han har gått grundligt tillväga.
Tror inte att de "vetenskapsmän" du hänvisar till hade den inställningen som du redovisar utan det var nog snarare de som företrädde den rådande och som det visade sig felaktiga uppfattningen som krävde motbevis in absurdum. Dessutom på felaktiga premisser. Vill du bli ihopklumpad med sådana?
Om jag blir ihopklumpad med Galilleo och Bruno blir jag mer än hedrad. Kan rekommendera att du läser en smula om dessa två innan du uttalar dig om saker du inte vet något om.
Postad 25 January 2009 - 20:27
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Människan ersätter dogmer med andra dogmer. En del kallar sin försanninag. Sanning är endast giltigt tom ett praradigm bäst före datum paserat. Nästa generation kommer att skratta sig harmynta över våran syn på världen. Så har det alltid varit och kommer att vara. Just nu är vetenskapen och evolutionen gällande och då passar det bra att bruka detta som råg i ryggen vid debatt på forum som retoriska grepp om sing "dogmatiske" motståndare. Ett fult grepp som endast är till för att göra ned den samme. 
Halledsuttsingen då. Så vetenskap har ingen plats inom hifi? Tack, det var det jag trodde.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 20:31.
Postad 25 January 2009 - 20:35
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Halledsuttsingen då. Så vetenskap har ingen plats inom hifi? Tack, det var det jag trodde.
Jo det tycker jag att den har. VET-skap är alltid bra. Det handlar dock om att man inte skall förnedra sin åsiksfrände. Om nu avr har en sannerligen god syn på saker så ratas han bort som varande en dogmatiker. Detta är sannerligen inte just. Jag kan endast se epitet som detta som ett sätt att smutskasta honom. Har han fel. Det får vi snart se eftersom vi ännu väntar på "vetenskapliga" testrapporer som visar att en dvd för 300:- kan matcha upp en CD för 10000-20000:-  Menrycks nu inte med i nins underliga nyckfullhet utan håll sans och reson i ämnet så håller vi vänskap under tider!
Postad 25 January 2009 - 20:37
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Om jag blir ihopklumpad med Galilleo och Bruno blir jag mer än hedrad. Kan rekommendera att du läser en smula om dessa två innan du uttalar dig om saker du inte vet något om.
Nej, jag menade inte dem utan de som företrädde den felaktiga uppfattningen. Kan du svara nu?
Postad 25 January 2009 - 20:42
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jo det tycker jag att den har. VET-skap är alltid bra. Det handlar dock om att man inte skall förnedra sin åsiksfrände. Om nu avr har en sannerligen god syn på saker så ratas han bort som varande en dogmatiker. Detta är sannerligen inte just. Jag kan endast se epitet som detta som ett sätt att smutskasta honom. Har han fel. Det får vi snart se eftersom vi ännu väntar på "vetenskapliga" testrapporer som visar att en dvd för 300:- kan matcha upp en CD för 10000-20000:- Menrycks nu inte med i nins underliga nyckfullhet utan håll sans och reson i ämnet så håller vi vänskap under tider! 
Han har själv sagt sig vara en stolt dogmatiker så då får han stå för det också. Nej,
jag menade inte dem utan de som företrädde den felaktiga uppfattningen. Kan du svara nu?
Nej eftersom du får nog revidera frågan först. Jag har inte hänvisat till några andra vetenskapsmän. Däremot har jag refererat till den katolska kyrkan. Visserligen har de vetenskapsmän men de styr inte över den dogmatiska delen, som fortfarande inte har tagit tillbaka de geocentristiska deklarationerna.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 20:50.
Postad 25 January 2009 - 20:54
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej Rico!
Frågan löd:
"Vad tror du gäller? Har du en DVD-spelere för 499 kr, som enda källa? Eller har du något annat? Är den bra? Varför har du köpt det?"
Vi hoppar över kyrkohistorien för ett ögonblick.
Kan du svara nu?
MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 20:55
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Han har själv sagt sig vara en stolt dogmatiker så då får han stå för det också.
Du tror inte att det bara är så att han är mycket less på att få sådana saker slängt i huvudet? av folk som påstår sig vara sanningsägare men inte kan framhala mer än utmaningar om blinda tester? Det tror jag.
Postad 25 January 2009 - 21:02
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
i ett system så har högtalarna minst betydelse
Postad 25 January 2009 - 21:08
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vet du varför man ska använda dessa möss??...för jag har varit hos medlemar som har demonstrerat vad som händer när dom tas bort..
Möjligtvis för att kompensera för dåligt byggda högtalare? Måste vara ett riktigt dåligt betyg för en högtalare om man skall behöva lägga tusenlappar på tyngder med hemliga mineralblandningar.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 January 2009 - 21:17.
Postad 25 January 2009 - 21:08
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Hej Rico!
Frågan löd:
"Vad tror du gäller? Har du en DVD-spelere för 499 kr, som enda källa? Eller har du något annat? Är den bra? Varför har du köpt det?"
Vi hoppar över kyrkohistorien för ett ögonblick.
Kan du svara nu?
MVH/Jorlsafar
Jag har en DVD spelare för 349kr, Samsung i min PC. Jag har också en Denon 1930 som köptes eftersom jag hade problem med att få ljudet ut digitalt från datorn. Den köptes på grundval av att den var billigaste i svart jag kunde hitta just då från Denon, eftersom jag har båda förstärkarna från Denon. Är det någon skillnad mellan ljudet från Denons och Samsungen? Nix. (Detta gäller när ljudet skickas digitalt från båda DVD spelarna).
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 21:10.
Postad 25 January 2009 - 21:35
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jag har en DVD spelare för 349kr, Samsung i min PC. Jag har också en Denon 1930 som köptes eftersom jag hade problem med att få ljudet ut digitalt från datorn. Den köptes på grundval av att den var billigaste i svart jag kunde hitta just då från Denon, eftersom jag har båda förstärkarna från Denon. Är det någon skillnad mellan ljudet från Denons och Samsungen? Nix. (Detta gäller när ljudet skickas digitalt från båda DVD spelarna).
Intressant. Denon gör mkt fina apparater (har en DM CD10 kompakt grejja själv). Så här tänkte jag: jag har en del gamla halvskrotiga cd-spelare från 80/90-talet och en apbillig DVD och tänkte att man skulle köra den till en DAC. Nu verkade detta med DAC vara en djungel (ingen hör skillnad, de som sägs vara bra kostar massor, etc). Därför köpte jag en CD-spelare som ny kostade ca 8 kkr och beggad 4,5 kkr. Rega appollo. Om jag någon gång skall "uppgradera ljudet" (hemskt uttryck) kan jag ha den till transport, för vilket den är utmärkt och köpa en DAC när marknaden har blivit mindre het och bra grejjor billiga. Tyvärr har jag ingen stärkare med DAC. MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 21:36
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
(Detta gäller när ljudet skickas digitalt från båda DVD spelarna).
Det var ju märkligt svårt att hitta nägra vettiga argument? Hur är analogdelen då? Der är ju den som är avgörande?
Postad 25 January 2009 - 21:40
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Intressant. Denon gör mkt fina apparater (har en DM CD10 kompakt grejja själv). Så här tänkte jag: jag har en del gamla halvskrotiga cd-spelare från 80/90-talet och en apbillig DVD och tänkte att man skulle köra den till en DAC. Nu verkade detta med DAC vara en djungel (ingen hör skillnad, de som sägs vara bra kostar massor, etc). Därför köpte jag en CD-spelare som ny kostade ca 8 kkr och beggad 4,5 kkr. Rega appollo. Om jag någon gång skall "uppgradera ljudet" (hemskt uttryck) kan jag ha den till transport, för vilket den är utmärkt och köpa en DAC när marknaden har blivit mindre het och bra grejjor billiga.
Tyvärr har jag ingen stärkare med DAC.
MVH/Jorlsafar
Låter jättebra. Vad du än väljer är det viktigaste för dig hur du tycker att det låter och är det bra är jag den förste att gratulera. Oavsett om du har en transport för 349kr som jag eller 4,5kkr som du tänker ha.  Det var ju märkligt svårt att hitta nägra vettiga argument? Hur är analogdelen då? Der är ju den som är avgörande?
Vet inte om du sett en inbyggd DVD-spelare i en dator. Om jag skulle jämföra analogdelen mellan de två apparaterna skulle Denonen vinna hands down. Varför? Därför att Samsungen skulle vara knäpptyst.  Ljudkortets analoga utgångar används endast vid spel. Vid musik blir ljudet tämligen lågt på grund av de inställningar jag har i mjukvaran. Jag har inte gjort någon jämförelse eftersom de två skulle ha så olika förutsättningar att det inte skulle vara lönt.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 21:50.
Postad 25 January 2009 - 21:41
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Och hur vet du detta? CG skrev för bara någon timme sedan om dessa möss. Jag fick intrycket att han tyckte det gav en förbättring (eller åtminstone en förändring) men har jag fattat det fel får han mer än gärna rätta mig. Men de som svär att detta med tygmöss på högtalare eller stenar på förstärkarna ger bättre ljud, varför är detta något man inte bör skriva om det stämmer? Människor har ju faktiskt uppgett att de hört skillnad och att det blir bättre. Ska vi inte acceptera detta som sanning då?
En bra fråga..Rico01..  Jag vill bara lägga in vad det som hände..och varför..för jag skickade ut den frågan till alla här men ingen svarar.. jag tar det som att ingen här har försökt då? Nåja...vad består dessa hifi möss av jo SAND väldigt fin sand..och vad blir det av en hög sand ? JO en tyngd.. Varför ställa en tyngd på en högtalare? JO för en högtalare har små vibrationer som i sin tur sätter sig i bafflarna och orsakar retur vib i lådkonstruktionen, detta i sin tur orsakar en störning i ljudet. Detta beror oxå på vad för typ av GOLV man har..som bekant så har en del Parket vilket är ett hårt underlag, säg att ni spelar högt och högtalarna ger vibationer , ja då kan faktist högtalaren röra sig lite. att ställa en hifi mus på 2-3kg eller mer gör att högtalarens vibrationer inte ger den retur resonans i högtalar konstruktionen..sedan så vet vi ju att en del har fasta fötter att stå på och det är ju tyvärr så att våra golv inte är så raka och jämna som vi vill att dom ska vara..en tyngd på dom gör att det blir mer tryck mot golvet. vad händer med ljudet..ja i den demonstation jag fick så blev basen mer tydlig och distinkt, en ljud förbättring faktiskt. På arken mässan så kunde man ju se dessa hifi möss och i olika storlekar, inga billiga grejer men är man duktig att sy så kan man lösa detta helt på egen hand , och sanden går ju att hitta i vilket välsorterat bygg varuhus. framför allt på subben gjorde dessa möss en hel del nytta, inte så konstigt kanske, det vibrerar ganska mycket där. Jag vet att SW säljer dessa oxå..ska skaffa dessa till frontar och sub ..har inte fått gjort det bara... Detta är vad jag har fått förklarat till mej..och ja det blev skillnader..sedan så ser dom lite coola ut med..hehe //CG-47
Postad 25 January 2009 - 21:47
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Vet inte om du sett en inbyggd DVD-spelare i en dator. Om jag skulle jämföra analogdelen mellan de två apparaterna skulle Denonen vinna hands down. Varför? Därför att Samsungen skulle vara knäpptyst
Man kan ju altid göra sig lustig.  Det är ju lite skoj. Men angående frågan om en DVD för 300-1000:- är lika bra som en CD för 10000-20000:- undviks som katt runt het gröt.
Postad 25 January 2009 - 21:54
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Möjligtvis för att kompensera för dåligt byggda högtalare? Måste vara ett riktigt dåligt betyg för en högtalare om man skall behöva lägga tusenlappar på tyngder med hemliga mineralblandningar.
jasså är det mineral blandningar???...har du kollat eller??..för när jag pratde med säljaren på arken mässan så visade han mej attd et är en fin sand?? sedan det där med dåliga högtalare...kallar du högtalare för 15.000kr för dåliga byggen?...??? EA högtalare är inte kända för att vara dåliga byggen..tror att du får ta och förklara dej och komma med något vettigt svar..för det där var inget annat ett bevis på din okunninghet. //CG-47
Postad 25 January 2009 - 21:54
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Intressant läsning CG! Dock får du ursäkta men jag håller mig fortfarande extremt skeptisk till dessa möss. Jag lyssnade på ett par Wilson Audio högtalare med dessa möss på i Falun men kunde inte höra någon skillnad personligen när de togs bort men detta är i sig inte något bevis vare sig å det ena eller andra sidan. Ska erkännas att jag hade bråttom att gå tillbaka till jobbet så jag lyssnade väl bara halvhjärtat. Man kan ju altid göra sig lustig. Det är ju lite skoj. Men angående frågan om en DVD för 300-1000:- är lika bra som en CD för 10000-20000:- undviks som katt runt het gröt. 
Kanske beror på att jag inte äger en CD spelare för 10 000 - 20 000kr. Ge du mig en så tar jag gärna emot den och säljer vidare dock.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 January 2009 - 21:56.
Postad 25 January 2009 - 22:01
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Vet du varför man ska använda dessa möss??...för jag har varit hos medlemar som har demonstrerat vad som händer när dom tas bort..
//CG-47
Alltså, jag har ett problem. I en annan tråd så sa du, citat: "Den nya ACDC black ice är verkligen inte komprimerad, bra ös i basen och det behövs inte spelas högt för att märka det." Du sa även: "Vad gäller acdc black ice så hålelr jag inte med dej..jag har den Lmt Digipack edition och den låter hur bra som helst..inga klippningar eller knaster eller något.." Då blir jag lite fundersam hur du lyssnar om du inte hör att AC/DC skivan är totalt söndermasterad. Första spåret på skivan:  Hur ska jag tolka det? Du hör inte när en skiva är totalt komprimerad med 5-10 dB, men du menar att du hör andra skillnader som är ofantligt mycket mindre? Det har ej någon betydelse att nu i detta fall komma dragande med BT. Visa istället på de mätmässiga skillnaderna för cd/dvd inom prisspannet 300-1000:- och en benchmark dac 1 eller Linn12. Du har tjatat om dessa 300:- dvd på flera forum under ett antal nick och annu har du ej lyckats med att presentera mätdata som stödjer ditt resonemang. Jag är faktiskt intresserad att hitta en dvd för 400-500:- som kan lira lika bra en en Linn 12 eller Benchmark dac1. jag är inte intresserad av utmaningar om BT eftersom jag anser det vara mest ett retoriaktgrepp från din sida. En snabb get away. Visa på hederliga mätdata istället. Det är ju på en nivå och ett språk som alla talar. 
Mätningar säger inget om du hör skillnaderna eller icke. Det intressantaste är ju om du hör skillnaderna. Hur många tror du hör 0,2dB vid 20khz? Det är ju trots allt en mätning som visar en brist, men hur många kommer höra det? Faktum är att det handlar om att lyssna..och det finns olikheter i cd,dvd,förstärkare osv..men man måste oxå komma ihåg att ett system som har ett balanserat system med högkvallitet som en vägledning, har ofta saker som har en logiskt och genomtänkt andvändnings syfte, det finns nyanser i allt och vad som ger dessa nyanser är innehållet i varje enhet, hur det byggs, hur man använder mjukvara, osv..
Ja, skillnader finns men i många fall, som t ex CD spelare, så är dom väldigt små och kanske knappt hörbara alls. Och jag måste ställa frågan igen, om du inte hör att AC/DC eller Nightwish skivorna är komprimerade, hur menar du då att du ska uppfatta dessa små skillnader? det jandlar inte om att bevisa något...utan var och en upplever hur det låter i sina öron, vad vi alla borde göra är att respektera detta mer...så Dogmer och annat löjligt prat, är bara onödigt...lite som att
Nja, problemet är att folk REKOMMENDERA andra personer efter dessa dogmer. Dom kan alltså pusha för dumma köp. Att AVR4000 sitter med massa dyra saker i onödan rör mig inte i ryggen, men när man pushar och rek massa dogmer så är det inte längre okej, enligt mig. Source first tänket är bra:
Utvinn informationen från programmaterialet så bar det går och bevara signalen genom anläggningen till högtalaremn. Det ena behöver inte utesluta det andra.
NB I'm no linnie!
Source first är också korkad dogmatiskt påstående. Ljudet blir aldrig bättre än svagaste länken och den som tror att en vanlig CD spelare är svagaste länken kan gärna bevisa det för mig.
Postad 25 January 2009 - 22:02
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Boys!
Ni vet om att ingen kan vinna den här typen av diskussioner?
MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 22:04
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ljudet sitter alltså i priset, som du ständigt säger.
Postad 25 January 2009 - 22:05
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Boys!
MVH/Jorlsafar
Är du inte klok?? Den som får sista ordet vinner ju!  Ok, kanske inte...
Postad 25 January 2009 - 22:06
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Boys!
MVH/Jorlsafar
Det handlar inte om att vinna, även om man lätt kan göra det. Hifi är ljud och det går lätt att objektivt bevisa saker. Varför tror du ingen har bevisat alla dessa idiotiska tweaks som säljs under 30 år? För dom inte funkar. Har frågat AVR4000 flera gånger om han ställer upp på blindtest, vilken han inte svara på. Säger rätt mycket om hans trovärdighet enligt mig. Snacka går ju men när det verkligen gäller så är det rätt så tyst. Konstigt.
Postad 25 January 2009 - 22:07
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Source first är också korkad dogmatiskt påstående. Ljudet blir aldrig bättre än svagaste länken och den som tror att en vanlig CD spelare är svagaste länken kan gärna bevisa det för mig.
jag tycker tanken är bra, utvinn signalen så bra det går, håll den intakt till högtalaren och låt inte vare sig RIAA, försteg, stärkare eller kablar sabba den. Det är väl jättebra. Jag antar att du inte vill att signalen skall förändras då den förstärks eftersom du ogillar färgat ljud. Sen kanske detta med source first är en slogan för att sälja skivspelare och tonarmar, men tanken är god. Lika god som att man skall försöka få bort resonanser i rummet, etc. Tänk fritt liksom! MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 22:09
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ljudet sitter alltså i priset, som du ständigt säger.
Ljudet sitter inte i priset! Det sitter i funktionen! Hur går det med mätningarna på 300-1000:- apparaten. Du tappar i trovärdighet om du inte kan leverera detta! Kan du leverera detta skall jag ödmjuk erkänna att du har rätt sen kommer jag att köpa en sådan apparat. En precis lika bra som Linn 12 eller Benchmark dac 1. Sen hör knappast någon en 0,2db avvikelse vid 20khz men Benchmark räknas ju om nästan perfekt. Men hur är det som sagt med stormarknads dvd spelarna?
Redigerat av mr-välljud, 25 January 2009 - 22:12.
Postad 25 January 2009 - 22:09
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Alltså, jag har ett problem. I en annan tråd så sa du, citat: "Den nya ACDC black ice är verkligen inte komprimerad, bra ös i basen och det behövs inte spelas högt för att märka det."
Du sa även: "Vad gäller acdc black ice så hålelr jag inte med dej..jag har den Lmt Digipack edition och den låter hur bra som helst..inga klippningar eller knaster eller något.."
Då blir jag lite fundersam hur du lyssnar om du inte hör att AC/DC skivan är totalt söndermasterad. Första spåret på skivan:

Hur ska jag tolka det? Du hör inte när en skiva är totalt komprimerad med 5-10 dB, men du menar att du hör andra skillnader som är ofantligt mycket mindre?
Nej faktum kvarstår...att detta hörs icke i mitt system ..och jag använder inte en rippad version utan orginal.. Kan var bra att säga på engång att det verkar som att dom har en hittat en lösning som inte har med våra system att göra utan hur tillverkningen av skivorna idag är gjord, detta fenomomen vi pratar om är bekant sedan Metallicas death magnetic..men även Police nya certifiable live har detta problem vid rippning men inte på orginalet...har lyssnat på båda delarna och jag blir lite förvånad när en del säger att det låter fel..varken min skiva med ACDC eller poilce , dream theaters nya chaos in motion har detta fenomen på orginalskivan..inga klippningar, inga knaster, inga konstigheter alls men vid rippning så har detta uppkommit??..så när du säger detta så måste jag reagera när påstånden att det låter illa kommer, annars hade jag nartuligtvis märkt detta..metallicas därimot låter det så med orginalskivan oxå..och den är fruktansvärt dåligt mastrad, låter som det brusar i musiken?? låter väldigt illa. men acdc plattan är det inget fel på..så är det så att detta kan uppstå när vi rippar den ??..har dom kommit med något nytt för att göra livet surt för dom som inte köper grejerna??..ja jag vet inte men hade du bott i närheten så hade du varit välkommen och lyssnat själv. Jag kan bara säga som det är.. Edit: stavfel och tillägg //CG-47
Redigerat av Unregistered1113, 25 January 2009 - 22:18.
Postad 25 January 2009 - 22:12
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Man kan ju altid göra sig lustig. Det är ju lite skoj. Men angående frågan om en DVD för 300-1000:- är lika bra som en CD för 10000-20000:- undviks som katt runt het gröt. 
Det undviks INTE. Sluta hitta på saker. Poängen på tråden, som jag förklarat många gånger, är att få bra balans, att värdera sakerna bra istället för dumma regler som 50% på högtalare och 50% på elektroniken. Det är rätt ointressant om en 300 kr DVD är bättre, sämre eller lika bra som en spelare för 10 000 kr, för poängen är igen, skillnaderna mellan CD spelare är så väldigt små jämförelse med rummet och högtalarna så att köra dumma procentsatser vad man ska lägga i pengar på dom olika delarna är det som jag vill motbevisa. jag tycker tanken är bra, utvinn signalen så bra det går, håll den intakt till högtalaren och låt inte vare sig RIAA, försteg, stärkare eller kablar sabba den. Det är väl jättebra. Jag antar att du inte vill att signalen skall förändras då den förstärks eftersom du ogillar färgat ljud. Sen kanske detta med source first är en slogan för att sälja skivspelare och tonarmar, men tanken är god. Lika god som att man skall försöka få bort resonanser i rummet, etc.
Tänk fritt liksom!
MVH/Jorlsafar
Tänk fritt så borde du tänkt: Hmm, hur stor skillnad kan olika CD spelare ge? 0,05%? Högtalare? Kanske 30-40% Rummet, kanske 30-40%. Så, på vilket sätt är source first smart?
Postad 25 January 2009 - 22:12
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Source first tänket är bra:
NB I'm no linnie!
Nä, alltså, alla delar är ju viktiga. De måste ju alla utföra sitt jobb på rätt sätt (eller hyfsat nära) för att det ska låta någorlunda bra. Men jag tror att "rätt sätt" finner man rätt snart utan att behöva gå upp så värst högt i pris. Men det är ju helt klart så att fungerar inte första steget så kommer inte resten heller att fungera. Men att tycka att alla steg är viktiga är ju inte samma sak som att lägga lika mycket pengar på varje eller liknande. Att finna den pryl som utför sitt jobb på ett tillräckligt bra sätt kommer kosta olika mycket helt klart. Det som gör mig så förbryllad med sådana där source first-tankar är att jag aldrig märkt av det själv. Har kört med "urusla" källor som mp3-spelare eller som nu, skitbillig dvd-spelare, och ibland med min Macbooks ljudkort (både digitalt och analogt) och jag märker inte av de där skillnaderna så värst mycket. I de flesta fall inte alls skulle jag vilja säga. Men när jag bytt högtalare (eller rum) så är det monumental skillnad! Det går liksom inte att placera på samma skala. Jag sätter urusla inom citationstecken då jag inte tycker de är det. De verkar ju göra sitt jobb på ett tillräckligt bra sätt för att jag inte ska notera några större skillnader. Men urusla sett ur ett hififinsmakarperspektiv. Och faktiskt ofta urusla ur ett handhavandeperspektiv också (och estetiskt!), det ska det inte hymlas med. Har sett andra skriva om liknande upplevelser och får du nedsättande "då har du inte tillräckligt bra prylar om du inte hör skillnaden" som kommentar tillbaka.
Postad 25 January 2009 - 22:13
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Nej faktum kvarstår...att detta hörs icke i mitt system ..och jag använder inte en rippad version utan orginal..
Det är samma på originalet med. Detta är en ren EAC rip i flac, så den är INTE förändrad.
Postad 25 January 2009 - 22:15
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det undviks INTE. Sluta hitta på saker. Poängen på tråden, som jag förklarat många gånger, är att få bra balans, att värdera sakerna bra istället för dumma regler som 50% på högtalare och 50% på elektroniken. Det är rätt ointressant om en 300 kr DVD är bättre, sämre eller lika bra som en spelare för 10 000 kr, för poängen är igen, skillnaderna mellan CD spelare är så väldigt små jämförelse med rummet och högtalarna så att köra dumma procentsatser vad man ska lägga i pengar på dom olika delarna är det som jag vill motbevisa.
Tänk fritt så borde du tänkt: Hmm, hur stor skillnad kan olika CD spelare ge? 0,05%? Högtalare? Kanske 30-40% Rummet, kanske 30-40%.
Så, på vilket sätt är source first smart?
Även om skillnaderna är små är de inte orelevanta. Jag kan hålla med om att man inte skall hitta på tumregelr men jag är intresserad av hur en stormarknadsmaksin på några hundringar står sig mot t.ex. Linn12 eller BEnchmark. För på papper och det vet både du och jag är det inte en suck att dessa billigare hänger med.
Postad 25 January 2009 - 22:15
Patrik_F
-
Patrik_F
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hifi är ljud och det går lätt att objektivt bevisa saker.
Man kan bevisa saker och ha åsikter om vissa beståndsdelar, men både ljud och hifi är meningslösa begrepp utan en mottagare som hör, och vips så är det inte lika mycket man kan kalla objektivt längre
Postad 25 January 2009 - 22:16
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Det handlar inte om att vinna, även om man lätt kan göra det. Hifi är ljud och det går lätt att objektivt bevisa saker. Varför tror du ingen har bevisat alla dessa idiotiska tweaks som säljs under 30 år? För dom inte funkar. Har frågat AVR4000 flera gånger om han ställer upp på blindtest, vilken han inte svara på. Säger rätt mycket om hans trovärdighet enligt mig. Snacka går ju men när det verkligen gäller så är det rätt så tyst. Konstigt.
AVR 4000 är vuxen och klarar sig själv, men han har väl sagt ungefär att han tror att det finns systemvinster att göra genom att matcha apparater, att han gillar larsen och carlsson högtalare (som är mindre placeringskänsliga) samt att han inte tror att den allra billigaste DVD spelaren är lika bra som en mer ambitiös produkt. Inget konstigt eller dogmatiskt med detta. Helt normala åsikter. Han har också gjort en uppdelning med belopp som bör läggas på varje del; där håller inte jag med men det är ofta så de flesta tänker. Han tror inte blint på blindtest. Det gör inte jag heller. Han har varit mycket noga med att skriva att han inte tror på tweaks av typen hifimöss och kabellyftare. hans galleri visar en normal bostad med normala, lite mer ambitiösa hifi grejjor. Inget annat MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 22:16
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Man kan bevisa saker och ha åsikter om vissa beståndsdelar, men både ljud och hifi är meningslösa begrepp utan en mottagare som hör, och vips så är det inte lika mycket man kan kalla objektivt längre 
Blindtester. Hör du skillnad då som säkerställt statistiskt så är det en verklig skillnad.
Postad 25 January 2009 - 22:21
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Även om skillnaderna är små är de inte orelevanta. Jag kan hålla med om att man inte skall hitta på tumregelr men jag är intresserad av hur en stormarknadsmaksin på några hundringar står sig mot t.ex. Linn12 eller BEnchmark.
För på papper och det vet både du och jag är det inte en suck att dessa billigare hänger med.
Beroende på vad det är för spelare så stå den nog sig bra. Vilka papper? Har du några mätningar på det, eftersom du verkar gilla det?
Postad 25 January 2009 - 22:23
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Det undviks INTE. Sluta hitta på saker. Poängen på tråden, som jag förklarat många gånger, är att få bra balans, att värdera sakerna bra istället för dumma regler som 50% på högtalare och 50% på elektroniken. Det är rätt ointressant om en 300 kr DVD är bättre, sämre eller lika bra som en spelare för 10 000 kr, för poängen är igen, skillnaderna mellan CD spelare är så väldigt små jämförelse med rummet och högtalarna så att köra dumma procentsatser vad man ska lägga i pengar på dom olika delarna är det som jag vill motbevisa.
Tänk fritt så borde du tänkt: Hmm, hur stor skillnad kan olika CD spelare ge? 0,05%? Högtalare? Kanske 30-40% Rummet, kanske 30-40%.
Så, på vilket sätt är source first smart?
Source first är ju ungefär samma sak som det som transparens förespråkarna säger, fast de säger skiva istället för source i betydelsen grammofon. Visst är reproduktionen mer felfri nuförtiden med CD/filer, men tanken är ändå bra. Det är inte att tänka fritt att dela upp "skillnaderna" i hundradelar som du gör. Och jag håller inte med dig. MVH/Jorlsafar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|