Jag kommer att andvända en 16mm mdf 2300x1220.
medelar resultatet senare hoppas detta blir bra så att man kan hoppa på nesta projekt[

Postad 05 april 2003 - 07:11 Jag kommer att andvända en 16mm mdf 2300x1220. medelar resultatet senare hoppas detta blir bra så att man kan hoppa på nesta projekt[ ![]() Postad 06 april 2003 - 13:03 ![]() Jag ska måla om min duk/skiva för att få högre gain. Dock vill jag inte ha något grått i då jag kör CRT, så svärta har jag nog i alla fall. Är den här Argent ni använt färglös? Funderar på att blanda den i helt vit färg... //Kris Postad 07 april 2003 - 16:00 ![]() § Färgen "Argent" är silverfärgad och alltså "grå" men färgneutral. § Att blanda vitfärg i den för att ta bort det gråa tar bort det glittriga - ganska snabbt. Tyvärr Firewired... är det ogrått du vill ha så ryker nämnda DIY-alternativ. Men, du kanske är en kille som kan experimentera med vit duk samt modifierat klarlacklager... för allas vår skull. Jag var och lämnade mina 2 DIY-testplattor ("vanlig" och "turbo") hos Bigscreens testpanel och han hade en uppsjö dukprover däribland sin hemska äkta FireHawk. Vårt lilla samtal och snabba gluttar på dukarna indikerar för mig att balansgången i reflexion/diffusion/spegling är en svår balansgång. FireHawk har en "fjällig" struktur som därmed har en önskavärd montageriktning - ungefär som rotationsriktning hos bildäck. DaLite HCCV hade en på sätt och vis finare "grå reflex att hänga i kläderna"-struktur medan min DIY var rollad till en struktur som kan vara aningen för grov om duken är liten. Jag fick till en riktigt homogen "turbo" med förhållandevis lite grått och en resulterande gain i "+1,5"-regionen (noterbart bättre fjong än GreyHawk's 1,35:a). Vi talade lite om att försöka få till en fjäll-struktur även på DIY-skärmen, men jag tror det är MYCKET svårt. Kanske kan man i ditt fall tänka sig ett tjockt lager av klarlack som slipas så ytan blir texturerad och speglar diffust. Ta du och testa och berätta... men hoppa över Argent om du inte vill ha grått. Emellertid kan det kanske vara rätt... tänk på att skärmar från äldre tider var silverfärgade... och välvda. Du kanske skall göra en välvd skärm ??? Håkan Postad 07 april 2003 - 16:48 Är det någon som vet var man kan hitta Gatorfoam i Sverige? Jag har alltid tänkt på "starklätt" som det optimala materialet för en hemmagjord fast monterad duk. Problemet är att hitta så stora bitar "starklätt" till rimligt pris. På AVS läste jag för länge sedan om Gatorfoam. Det verkar vara ett bättre och billigare material men jag kan som sagt inte hitta det i Sverige. Jag har dock hittat någon Tysk firma som säljer det. Tänk er en duk tillverkad i Gatorfoam och sprutad med "specialfärgen". Den skulle vara platt som en pannkaka, inte ändra form över tiden och bara väga något kilo! [:x] Postad 07 april 2003 - 17:23 MVH Bosse Postad 07 april 2003 - 22:56 Är rädd att jag kommer att behöva solbrillor när jag ska se en film ! Snälla Kom med förslag Emu Mannen mf. MVH ML Postad 08 april 2003 - 00:31 Är det nån som provat silver?? Jag har varit murare och då när vi putsade fasader använde vi en spruta som gav ett väldigt räfflat mönster, kan de va nåt kanske?? Man kan bestämma hur stor "skott" man vill ha. Postad 08 april 2003 - 10:43 Jag kan ju inte se färgen framför mig, så det är nu som männen skiljer sig från pojkarna !!! [ ![]() När jag blandat färger så är det tydligt hur man ganska snabbt går från den oblandade Argents silvriga till tråkgrå inom ett ganska litet intervall. Att färgen har fjong tror jag inte skadar och så du nu står inför är att förtunna på ett sätt så att appliceringen ger en homogen yta utan gardiner. Du talar om endast tillfört piggment vilket iochför sig kan betyda att "lackbasen", dvs. bäraren av pigmentet till stor del utgörs av Argent's klarare lack. Du kan ju överväga att tillföra matteringsmedel för att "mjölka till" ytskiktet snarare än att tillsätta pigment. Ett mjölkigt lackskikt diffuserar reflexionen och du får jämnare spridning, medan mer pigment tar bort din gain. Noteras skall att jag INTE provat att mattera lackbasen i min turboblandning utan att ovanstående är att betrakta som svammel [:I], ehuru med eftertanke. "Är det nån som provat silver??" Jovisst, å sen testade jag en massiv guldskiva, men den var inte lika bra som paladium så jag slängde den [ ![]() ![]() ![]() Skämt åsido är detta en himla intressant frågeställning. Själv har jag funderat i banor kring färgneutral metallisk reflexion från en diffus yta och om jag får ett mindre spel så kanske jag prövar med : Blästrad plåt av aluminium eller rostfritt Det blir emellertid ganska svårt att förverkliga, men det skulle vara cool... och sannolikt riktigt bra. Spegelblanka ytor tror jag är kaosuselt. Min första halvblanka sprutade yta gav tydlig hotspot och blev jättebra efter slipning. Har sagt det förr - en proffssprutad halvblank S2000-yta som finslipas är riktigt jättebra... Håkan Postad 08 april 2003 - 11:34 Jag har en vild ide som jag inte testat än. På Kreatima så har de "frostat glas" på rulle. Det är en matt plast, ungefär som sjökarteplast, men med små silverfärgade fläckar i, ungefär samma färg som en reflexbricka. Plasten är semitransparent och förhållandevis billig. Dessutom finns den på rejäl bredd. Problemet är hitta ett "lämpligt" material med "lämplig" färg att applicera den på. Jag har funderat på en grå plastskiva, sådana som används till reklamskyltar. På en sådan är det enkelt att applicera plasten med såpvatten och en gummiroller. Det vore även intressant att testa plasten på en svart eller mörkt grå yta. Själva plasten borde diffust reflektera ljus och fläckarna borde ge ett ordentligt "gain". Frågan är om det uppstår hotspots eller om fläckarna är för stora eller oregelbundet fördelade över ytan. Vid tillfälle skall jag köpa en bit och prova på en glasskiva. Då kan jag lätt ändra bakgrundsfärgen. Det kommer dock att uppstå en spalt mellan bakgrunden och fläckarna som inte är acceptabel på en riktig duk. Därför gäller det att hitta ett billig, plan färgmässigt homogen och neutralt material att applicera plasten på. Det är dock ett intressant alternativ. Kanske det kan vara ett alternativ för de som vill ha en vit duk med "gain" till CRT. Vit plan skiva och den "magiska" plasten? ML, tärningen är kastad, färgen är blandad, det skall bli kul att se vad du bestämmer dig för, det är väl det här som är så kul med DIY, du vet aldrig vad som väntar! [ ![]() Postad 09 april 2003 - 11:41 Jag har beslutat mig för att testa det dom blandat och om det inte blir bra så blir det en riktig Firehawk. Dom hadde brytit färgen med YO 1.5 imp och ?? 7,5 imp. Har prov målat lite och den är lite ljusare än s2000 .Och efter som dom blandat i så lite så borde lystern finnas kvar men tveksam till hur svartan kommer att vara men det är bara att testa.Boik var förbi men en provbit av Firehawken och jag blev mycket imponerad av den.Och förvånad att den var så mörk ca s4000 eller mer .Lite svårt att säja för allt beodde på ljuset. MVH : ML Postad 09 april 2003 - 14:35 Men först så får jag koppla in min nya dvd och checka bilden lite annars villar jag bort mig med en gång[ ![]() Jag är jäkligt sugen och pilla lite igen å se om det blir nån kick[^][ ![]() Postad 10 april 2003 - 13:20 Denna tråd är vad Glamour, Oprah, ricki lake är för dagdrivarna. Ett måste! [ ![]() ![]() ![]() Jag har länge gått i valet o kvalet vad man ska göra. köpa färdig, klydda själv, köpa färdig klydda själv.. och så där håller de på. Jag tror jag e redo för en DIY Firehawk, går det inte får man köpa en färdig [ ![]() Tack för en super tråd! [8D] Postad 10 april 2003 - 14:20 Så ska vi ha en schysst "bärare" också, jag har köpt Beckers Scotte 7 Bas C, d.v.s. den bas de blandar färger med. Den innehåller lite vitt pigment men är inte täckande och dessutom relativt matt (glans 7). Jag tänkte måla min skiva som redan är målad med Scotte 3 vit takfärg, då har jag liksom en helvit botten och behöver bara se till att få till ett tunt lager med min blandning, den behöver således inte vara täckande. Vet inte riktigt hur det blir, ska testa lite ikväll. Återkommer med rapport. //Kris Postad 10 april 2003 - 16:10 Frugan tycker att man e dum i huvet - och behöver glasögen (stämmer dock) Hon tycker att bilden är "Hur bra som helst" Men själv ser jag ränder i var enda panorering....suck - denna tråden har gjort "min föredetta underbara hemabio upplevelse" till ett **** hehehe Nu skall det bli en FIN och totalt jämn yta. Postad 10 april 2003 - 16:14 Det finns ju riktiga doningar till Akryl färg som gör att den skall torka långsammare - dock så har jag för mig att den blir tjockare av det - och de vill man ju absolut inte om man nu skall försöka spruta..... Postad 11 april 2003 - 12:22 JAG HAR BESTÄLLT EN RIKTIG FIREHAWK. Men min div kommer på mondag och jag ska köra med den tills den riktiga anländer.Men om div inte blir bra så säljerjag den en då skrotas den.Gissar att priset landar på 750kr men det beror lite på vad målaren tar men jag känner han och han är billig.Hoppas att det går bra att spruta. Medelar resultat i denna tråd senare. MVH : ML Postad 13 april 2003 - 23:12 ![]() Postad 14 april 2003 - 18:51 Tänkte skicka dig ett meddelanden men hur fan gör man det. Får bara fram dom meddelande jag har fått. Hittar ingenstans där man skickar meddelanden... Hjälp mig nån tack! Mattias. Postad 15 april 2003 - 13:19 Postad 15 april 2003 - 16:10 Lite omständig väg för att skicka ett mess till någon. Postad 27 april 2003 - 04:02 Har ju inte varit ett inlägg på 12dagar!! Postad 27 april 2003 - 13:56 ![]() Postad 30 april 2003 - 12:20 http://www.avsforum....threadid=240074 Notera texten under prov nummer 26 (Rust-oleum – High Heat “Silver”). Hela inlägget är verkligen sjukt bra! [^] Postad 30 april 2003 - 16:14 Postad 30 april 2003 - 16:20 Postad 02 maj 2003 - 14:42
Jag vart lite nyfiken på aluminiumfärg och kom ihåg en produkt som jag sett för en tid sedan. Det är en aluminiumfärgad duk för mörkläggning. Jag hinner inte med mer detaljer för tillfället för jag skall på bröllop idag. Men titta på de första testerna jag hunnit göra i fullt dagsljus. Titta i mitt bildgalleri på bild #10! Ganska imponerande eller hur? Jag återkommer med mer detaljer så fort jag kan... [:X]
Postad 02 maj 2003 - 15:36 Jag har en rullgardin med aluminiumfärg på utsidan (Ja inte riktigt min, men min far har en sån) skulle tro att den är 2m bred, har funderat länge på att "låna" hem den men det har inte blivit av än. Men nu ska det bli av, jag återkommer så snart jag har testat. Postad 02 maj 2003 - 19:05 Hoppas du tar mer bilder då jag blev grymt sugen. Silver kanske är det rätta? Snygga bilder mellan Supra och NoName förresten [ ![]() Jag har själv Supra AV-3. Postad 05 maj 2003 - 00:09 Postad 05 maj 2003 - 11:51
[email protected]' men det kom inte fram tydligen.
Skickade ett mail till dig i Tordags på '
I mailet fanns ett erbjudande att komma titta på mitt duk prov i helgen som var, men men. Postad 05 maj 2003 - 18:28 Postad 15 maj 2003 - 08:57 Postad 16 maj 2003 - 08:25 Gjorde lite snabbtest med aluminiumfolie på en frigolit skiva. Det blir ett grymt tryck i ljuset men de mörka partierna blir på tok för ljusa. Har inte haft tid att testa om man kan kompensera tillräkligt i inställningarna ännu. En annan idé fick jag från alla små soldater man suttit och målat till figurslagsspel var att när man målar nåt i metallfärg ska man grunda med svart. Helst ska grundfärgen vara "grovkornig" som man får från en sprayburk eller målarspruta. Då kan färgen målas bara på "kornens" toppar och inte mellan. Tekniken kallas för "dry brush" för man målar med en så torr pensel som möjligt med lätt hand. Det borde ge en bättre svärta men en ruskigt jobbig arbete. Sitta och måla med "dry brush" tekniken tror jag att man aldrig blir klar. Bävar även för flammigheten. Hur jämnt kan det vara möjligt? Men men prova måste man juh... Om det är någon annan som hållit på med det och som har tips på hur man utför "dry brush" på större ytor så skulle det vara otroligt tacksamt. tänkte göra en test bit så återkommer jag om det senare. Postad 17 maj 2003 - 12:53 När jag får tid ska jag kika runt i alla, jag menar alla affärer efter lämpligt att testa till duk. Hoppas hitta nåt jag kan visa upp... Postad 23 maj 2003 - 23:36 Alcro silverfärg. Droppfri, högblank lackfärg för målning inom och utomhus. Hur tror ni det blev?? Postad 24 maj 2003 - 06:45 Denna är ju inte optimal då den är väldigt blank. Men långtorkande och tunn! Då jag inte tyckte detta blev speciellt bra (hotspots m.m) så har jag funderat på att blanda kanske 1/4 ihop med S1500 eller S2000 men frågan är om jag kan det när S-färgerna är vattenlösliga och den andra inte.. Vet ni om man kan det?? "Testet" utfördes med en liten del av min DIY-duk- Jag har 2st, en som är målad med S1500 och "testduk" i MDF med strl 90". Projektor är Panasonic PT-AE100E-modified [ ![]() Postad 28 maj 2003 - 08:04 Svärtan blev visserligen typ som S2500 men jag kör nog ändå med S1500 då den inte skenar iväg som denna. Allt funkar OK tills det blir mörka passager då den blir helt "konstigt" överstyrd med tittrötthet som resultat. Jag blandade bara i silver till jag såg silvret flyta på ytan dvs en liten klick med en kökskniv.. Postad 30 maj 2003 - 14:26 Nu när färgen torkat så kan jag bara säga att den är på tok för mörk utan någon som helst extra gain! Inge tryck me andra ord. fick juh mycket mer tryck från ytan jag tejpat med silvertejp! Iof. så har silvertejpen problem med hotspotting men det är juh förståeligt. Det här med att drybrush teknik få mörkare svärta funka jättebra. problemet är att få jämn och homogen yta. Nästan omöjlig skulle jag vilja påstå. Det blir alltid en fläck här eller där som man trycker förhårt. Det resulterar direkt i en enfärgad fläck! försök att få in svart färg i strukturens gropar är bara att glömma. Teoretiskt så är det en riktig höjdare men praktiskt så förstör man bara sina nerver! Så tanken är att om man tar och blandar alufärgen med vitt så att man får en nyans på ca S1500-S2000. Då kanske det skulle funka. Sen tänkte jag att man borde kanske göra som de diskuterar i en annan tråd och riva bort struktur-tapeten och måla hela väggen. Borde bli trevligt att slippa begränsa sig till den delen som bara är duk. Man bor ju i en insats lägenhet vilket gör att man kan tapetsera om hur man vill sen när man ska flytta igen... Kanske biovägg tom. höjer värdet...[ ![]() Postad 30 maj 2003 - 19:17 Jag vill prova med nån ny färg men vet inte vilken.. Postad 02 juni 2003 - 05:13 De blandade åt mig en liter s1750 vilket jag fick gratis utbytt. Rev bort tapeten från väggen där jag har normalt projektionsytan och målade den grå. Grundade först med en helmatt vit färg från ÖB som de reade ut för 75Kr./4Litet. Det blev faktiskt riktigt lyckat. Blev så nöjd att jag tänkte göra samma sak hela vägen runt i hela rummet. får bort den fula gamla, engång vita, struktur-tapeten. sedan lägger jag väggpanel längst ner med nåt ljudisolerande under... Men det är juh OT... En sak som irriterar mig är att jag inte är helt säker om jag fått blå stick i färgen. Hur kan man mäta/se/testa sånt? Postad 02 juni 2003 - 05:29 Har själv gett upp med att få en DIY firehawk så det får bli en DIY greyhawk istället. Funkar kanon för det jag behöver. Ögona vilar på ett annat sätt än förut. Om jag fråt tag på nån vettigt version av metallfärg. Nåt man kan späda ut så att man får en varian utav glitter effekt när man målar, så kanske jag provar igen... Tills vidare får det duga tills man fåt en riktig projje (läs crt)... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |