Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - NAD T737 & T747 *

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 januari 2010 - 13:01

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Hifiklubben säljer ju Denon också. Båda säljarna sa att 737:an lirar på en annan nivå än 1910:an. Jag jämförda med olika högtalare så min åsikt är dessvärre inte värda så mycket där.

Kan bara repetera att NAD's filosofi no nonsense är inte mer symboliskt än med 737:an. De harfokuserat på ljudet, en rejäl konstruktion. Och skippat allt annat av värde/ovärde. :blink:

Ang karaktär hit och dit, den driver mina 86db stativare utan problem. Den lämnar 2x80 nad watt i stereo, och 7x40 i multi. Den gräver definitivt djupare i de nedre regionerna än 875:an. I övrigt ett mustigt ljud men lite dålig upplösning, helt beroende på att man vant sig vid Burr browns 1796 i onkyon. Ingen aning om dacarna i 737:an.

Postad 07 januari 2010 - 13:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Hifiklubben säljer ju Denon också. Båda säljarna sa att 737:an lirar på en annan nivå än 1910:an. Jag jämförda med olika högtalare så min åsikt är dessvärre inte värda så mycket där.

Kan bara repetera att NAD's filosofi no nonsense är inte mer symboliskt än med 737:an. De harfokuserat på ljudet, en rejäl konstruktion. Och skippat allt annat av värde/ovärde. :blink:

Ang karaktär hit och dit, den driver mina 86db stativare utan problem. Den lämnar 2x80 nad watt i stereo, och 7x40 i multi. Den gräver definitivt djupare i de nedre regionerna än 875:an. I övrigt ett mustigt ljud men lite dålig upplösning, helt beroende på att man vant sig vid Burr browns 1796 i onkyon. Ingen aning om dacarna i 737:an.

Du kan testa att koppla med en digitalkoxial kabel och därigenom låta receiverns DSP koda av formaten istället.

Redigerat av Glidtassen, 07 januari 2010 - 13:11.

Postad 07 januari 2010 - 13:15

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Japp, precis det jag gör. Dac:arna i 737:an håller inte samma kvalitet som 1796:orna. Min källa just nu är en sony BD, och att köra analogt ut där gör inte saken bättre :P

Önskar man hade haft kvar en bråkdel av de man ägt tidigare så hade man ju haft en duglig avspelningskälla. :blink:

PS) Synd att nads egen bd t577 med 7.1 ut kostar 7 bagis

Redigerat av Unregistered76636631, 07 januari 2010 - 13:17.

Postad 07 januari 2010 - 13:23

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Glidtassen>> vad gör han son konverterade på en receiver tråd, börjar det brännas igen... :blink:

Postad 07 januari 2010 - 13:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Skall vara så ärlig som jag bara kan.

När man ser film och spelar spel är det alltid roligare att ha en bra surroundreceiver. Men jag har en gång ägt en NAD receiver och minns hur jag samtidigt behöll min integrerade Primare och växlade mellan dem. Det var helt enkelt inte roligt att lyssna på musik med en NAD receiver kopplade till mina högtalare, dom krävde alldeles för mycket.

Det är stor skillnad att lyssna på musik i en receiver för kring 6000:- och en bra integrerad stereoförstärkare för motsvarande summa, detta är dock ingen skriven lag men det är vad jag själv har upplevt.

Om jag skulle ha en hembioförstärkare som gjorde mina högtalare rättvisa och fick dem att andas ut skulle siffrorna bli enorma. Detta i kombination med att en hembio medför begränsningar i relation till hur högt man kan spela av respekt för grannarna.

Idag saknar jag inte hembio hälften så mycket som jag saknade stereo när jag körde NAD.

När jag kopplade upp min NAD T753 blev jag alltid besviken i musikåtergivning i jämförelse med min Primare i20.
Det är svårare att gå från tvåkanal till hembio än att gå från hembio till tvåkanal. Det är lättare att leva med förlusten av surround än med förlusten av bra musikåtergivning.

Redigerat av Glidtassen, 07 januari 2010 - 13:48.

Postad 07 januari 2010 - 13:54

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Glidtassen: ( ang. 2kanal vs surround )

Har du läst denna test:

http://www.soundandv...v-receiver.html

Tror du blir rätt sugen på att hoppa på surroundtåget igen...

Postad 07 januari 2010 - 13:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Well det är fortfarande för mycket pengar, även om jag skulle bli nöjd med tvåkanal.

För att få valuta för pengarna vid köpet av en sådan maskin skall man bo i hus.

Postad 07 januari 2010 - 14:02

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Helt korrekta iaktagelser och jag håller med. Min senaste stereosetup gick väl på 25000 med kablar och allt. Själv så dedikerade jag mer tid till film när BD kom och då gjorde jag mig av med allt.

Med de nya hd formaten så behöver man inga dundergrejer utan du får ett fint upplöst ljud med bra tryck i alla fall. Men stereo ljudet är svårt att få till med en receiver för humanpriser.

737:an är inte dedikerad nånting förutom ljudet och konstruktionen och det är precis vad jag letade efter den här gången. Om en annan reciver är som en stadskärna med alla neonskyltar och glitter så är 737:an mer som att vara ute i naturen :blink:

Postad 07 januari 2010 - 16:50

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Finessen med att köpa nån av de stora (dyra) NAD receivrarna är: Man slipper köpa 2 separata anläggningar, får helt enkelt allt-i-ett.
Tror faktiskt att det t o m kan kosta mer om man väljer att köpa 2 -kanal + surroundsystem som har prestanda som matchar. Att man ska bo i hus för att det ska vara lönt att köpa kraftiga doningar stämmer knappast, då dessa maskiner levererar en dynamik som mindre inte klarar - redan på låg volym ( som man faktiskt mest lyssnar i)
De har också processorkraft som får 2-kanals Tv-matrial att låta som Dolby Digital, viktigt om man kollar mkt på Tv. Modul-korten gör dessutom att dessa apparater inte behöver bytas ut på många år. Väger man in detta kan de faktiskt vara en hyffsad investering.
( Nackdelen är återförsäljaren Hifiklubben - tänk om man kunde köpa i andra butiker - lite fri konkurrens hade varit sunt)

Redigerat av Jörgen A., 08 januari 2010 - 20:12.

Postad 09 januari 2010 - 12:06

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Har haft min T747 ett tag nu men endast kört den med fronthögtalare tills jag igår även kopplade in center och surround högtalare, 5.0 alltså. Funderade på om jag skulle ta och testa autoinställninngen med den medföljande mikrofonen, har ni några erfarenheten av den? Brukar det bli bra? Och viktigast av allt, OM det inte blir bra, hur gör jag då för att få det "ogjort"?

Postad 09 januari 2010 - 12:42

skanberg4
  • skanberg4
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har haft min T747 ett tag nu men endast kört den med fronthögtalare tills jag igår även kopplade in center och surround högtalare, 5.0 alltså. Funderade på om jag skulle ta och testa autoinställninngen med den medföljande mikrofonen, har ni några erfarenheten av den? Brukar det bli bra? Och viktigast av allt, OM det inte blir bra, hur gör jag då för att få det "ogjort"?

Efter en kalibrering kan du granska och modifiera de inställningar som gjorts som t.ex. delningsfrekvenser och högtalaravstånd. Det man inte kan granska och ändra är eq-inställningarna. Det går däremot att växla ifall eq:n ska vara aktiv genom att hålla inne test-knappen på fjärren tills Adjusting EQ ON/OFF visas på displayen.

Det går också att göra en fabrisksåterställning genom att starta FM-radion och hålla inne Listening Mode-knappen tills Factory Reset visas på displayen.

Postad 09 januari 2010 - 12:58

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Efter en kalibrering kan du granska och modifiera de inställningar som gjorts som t.ex. delningsfrekvenser och högtalaravstånd. Det man inte kan granska och ändra är eq-inställningarna. Det går däremot att växla ifall eq:n ska vara aktiv genom att hålla inne test-knappen på fjärren tills Adjusting EQ ON/OFF visas på displayen.

Det går också att göra en fabrisksåterställning genom att starta FM-radion och hålla inne Listening Mode-knappen tills Factory Reset visas på displayen.

Aha, tackar för svaret, har du testat Autoinställningen själv? Funkade det bra?

Postad 09 januari 2010 - 23:16

skanberg4
  • skanberg4
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Aha, tackar för svaret, har du testat Autoinställningen själv? Funkade det bra?

T747 är min första surround förstärkare så jag har inget att jämföra med men jag väl säga att jag inte var helt överens om delningsfrekvenserna men det är lätt att ändra på. Och jag tycker det låter konstigt med eq:n aktiv så den har jag stängt av. Men om jag förstått det rätt så har nog T747 rätt primitiv kalibreringsfunktion jämfört med japanare i samma prisklass, inget Audyssey och allt vad det heter. NAD har helt enkelt satsat pengarna på att bygga en rejäl och välljudande förstärkare utan allt för mycket lull lull.

Postad 10 januari 2010 - 18:37

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Just testat att autoinställningen, svårt att säga hur när verkligheten den kommer, centern ställdes för lågt i mitt tycke i alla fall, avstånden verkade den fixa ganska bra dock. Tror ändå jag kommer köpa en ljudtrycksmätare för att se hur det verkligen ligger till. Litar inte riktigt på min hörsel:)

Edit: Stängde även av EQ, lät instängt med den på.

Redigerat av Unregistered2a850725, 10 januari 2010 - 18:47.

Postad 21 januari 2010 - 22:32

Unregistered1f4f2749
  • Unregistered1f4f2749
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
NAD T737 prissänkt med 1700kr nytt pris 4298kr ganska prisvärt... ;)
Eller man ska satsa på en T747 istället för 9998kr

Postad 21 januari 2010 - 22:41

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Den billiga NAD receivern känns tämligen meningslös då den saknar dekodrar för HD ljud.
Varför ska man kasta pengar på en receiver som alla redan är uråldrig???
Då tycker jag faktiskt att det finns bättre alternativ än just NAD 737.

NAD 747 känns som ett bättre framtidsval. Men tycker man att den kostar lit för mkt finns det andra alternativ, men då får man byta märke på receiver.

Titta på exempelvis Denon/Yamaha/Marantz. De erbjuder receivrar till ett pris som ligger mellan nämnda modeller.
De nya HD formaten finns dessutom inbyggt i de här receivrarna.

Lycka till i djungeln!

G

Postad 30 januari 2010 - 00:55

Unregistered1f4f2749
  • Unregistered1f4f2749
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tror ni att HI-FI Klubben har saltat priset på 747 med?

Postad 03 februari 2010 - 12:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Blir inte klok på specifikationerna på watt i NADs nya serie?

Vad lämnar en T747 i kontinuerlig effekt dvs. det minsta den matar ut oavsett belastning?
Jag tycker man får dubbla bud på både NADs och Hifi-Klubbens hemsida.

Det är svårt att få en hembio att låta "lite", detta med tanke på 5-6 högtalare + sub. Om jag skulle betala över
20 000:- för en receiver skull jag inte vädja för grannars tålamod. Inte heller skulle jag, som jag gjorde sist när jag ägde en receiver ställa mig frågan:

- Spelar jag för högt nu? Tänk om grannarna inte vågar klaga?

Om man köper en av NADs tyngsta receivers anser jag att man skall bo så att man själv, allena sätter ribban för hur högt man kan spela.

Vad jag saknar, och får en kick av varje gång jag besöker min bror som har hembio är PS3 + surround.
Det är så himla kul att köra Grid eller Army of two i bra hembio.

Redigerat av Glidtassen, 04 februari 2010 - 14:33.

Postad 05 februari 2010 - 22:32

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
>> Glidtassen: manualen verkar speca rätt siffror: 2x110w i stereo och 7x60w multi.

http://nadelectronic...NAD-T747-EN.pdf

Postad 06 februari 2010 - 11:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Japp det var så jag antog att det var.

Postad 07 februari 2010 - 02:41

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
lite kuriosa, 747 och 737 har samma •D/A-omvandlare för ljud som Arcam Solo Movie...som kostar 20.000:-

Postad 02 mars 2010 - 18:36

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Bump.
Hur står sig 737 mot hk 255 o denon 1910 ?
Hi-Fi klubben "lurade" på mig ett ex av nad t737 :lol:
(Fick uppgift om att bi-amp var möjligt med nad)

Så frågan lyder; ska jag behålla den eller ta pengarna tillbaka ? :rolleyes:

Håller på och kollar ang Bi-amp på Nad 747 vilket jag har hört inte är möjligt (av hifiklubben m.m.) dock så hittade jag en inställning som gjorde mig nyfiken. Hittade sedan detta i manualen:

AMPLIFIER SETUP (FÖRSTÄRKARINSTÄLLNINGAR)
Om surround back högtalarna inte används i huvudzonen kan förstärkarkanalerna användas till “Main Back”, “Bi-Amp” och “Zone 2” användande.
Surround Back förstärkaren kan konfigureras med följande inställningar
• Main Back: Används som surround back högtalare.
• Zone 2: I detta läget används dessa kanaler till att mata Zone 2
högtalarna från surround back högtalarkanalerna.
• Bi-Amp: Fungerar som bi-ampläge för Fronthögtalarna (Vänster och Höger) då återges ljudet till dessa kanaler.

Postad 02 mars 2010 - 19:15

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Håller på och kollar ang Bi-amp på Nad 747 vilket jag har hört inte är möjligt (av hifiklubben m.m.) dock så hittade jag en inställning som gjorde mig nyfiken. Hittade sedan detta i manualen:

AMPLIFIER SETUP (FÖRSTÄRKARINSTÄLLNINGAR)
Om surround back högtalarna inte används i huvudzonen kan förstärkarkanalerna användas till “Main Back”, “Bi-Amp” och “Zone 2” användande.
Surround Back förstärkaren kan konfigureras med följande inställningar
• Main Back: Används som surround back högtalare.
• Zone 2: I detta läget används dessa kanaler till att mata Zone 2
högtalarna från surround back högtalarkanalerna.
• Bi-Amp: Fungerar som bi-ampläge för Fronthögtalarna (Vänster och Höger) då återges ljudet till dessa kanaler.

Det går att köra Bi-amp med T747 och ställer in det under amplifire och kör sedan på bak kanalerna ( vid 5.1 system)

Weeee

Postad 03 mars 2010 - 19:48

skanberg4
  • skanberg4
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det går att köra Bi-amp med T747 och ställer in det under amplifire och kör sedan på bak kanalerna ( vid 5.1 system)

Intressant. Jag har inte denna inställning i menyn och det står inget om det i min manual. Är detta något de stoppat in i senare modeller av T747:an? Och kan Klubben uppgradera den så jag också får bi-amp möjlighet? NAD verkar inte alls ha något system för firmware uppgradering som vi slutanvändare kan köra.

/Fredrik

Postad 04 mars 2010 - 06:37

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Intressant. Jag har inte denna inställning i menyn och det står inget om det i min manual. Är detta något de stoppat in i senare modeller av T747:an? Och kan Klubben uppgradera den så jag också får bi-amp möjlighet? NAD verkar inte alls ha något system för firmware uppgradering som vi slutanvändare kan köra.

/Fredrik

Hej.

Kontaktade Hifiklubben ang detta och de bad om ursäkt då de hade ett mjukvarufel i sitt demo ex... Så det ska vara möjligt med alla vad jag kan förstå.

Ta kontakt med den butik du köpt den i och fråga.

Mvh Torbjörn

Postad 04 mars 2010 - 13:47

fredl
  • fredl
  • Forumräv

• 762 inlägg
  • 0
Är på jakt efter en silverfärgad surroundreceiver och hade beställt en Denon avr-1610 på hifiklubben, nu verkar de inte kunna leverera den.

Fick ett mail idag om att de kränger iväg T737 för 2998:-, och den finns även i titan. Nackdelen för mig är att HDMI är endast video, endast två kanaler, ingen zone-2. Men ljudet lär ju lira i en annan dimension.

Det är endast 5.1 som är aktuellt hos mig.

Någon som har några kloka ord?

Postad 04 mars 2010 - 15:06

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Fick oxå de om 737,måste vara ett kap om man inte är sugen på dom nya hd ljuden

Postad 05 mars 2010 - 22:58

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att man kan ställa in Dynamic Range på Dolby Digital på T747an med inte på DTS, brukar det vara så?

Postad 23 mars 2010 - 01:07

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej funderar på o uppdatera mig lite, har idag dali concept2 som front o concept center som drives med en gammal denon avr-1700. Köpte nyligen högtalarna o är väldigt nöjd....men upplever ändå att diskanten är en liten aning vass/skrikig(kräsna öron). Är väldigt sugen på en nad t737 då den passar min budget nu.
Vad jag förstått av diverse forumtrådar så skiljer det i ljud/klang mässigt mellan olika förstärkare, o som jag ser det så borde nad:n passa mig då den inte verkar vara lika välupplöst som denon men med bra attack i mellanregistret......är jag helt fel ute eller vad tror ni?

Postad 23 mars 2010 - 19:10

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Hej funderar på o uppdatera mig lite, har idag dali concept2 som front o concept center som drives med en gammal denon avr-1700. Köpte nyligen högtalarna o är väldigt nöjd....men upplever ändå att diskanten är en liten aning vass/skrikig(kräsna öron). Är väldigt sugen på en nad t737 då den passar min budget nu.
Vad jag förstått av diverse forumtrådar så skiljer det i ljud/klang mässigt mellan olika förstärkare, o som jag ser det så borde nad:n passa mig då den inte verkar vara lika välupplöst som denon men med bra attack i mellanregistret......är jag helt fel ute eller vad tror ni?

Har en 737:a själv, för priset ett outstanding tvåkanalsljud. Har ägt både det ena och det andra, min största anmärkning är att den är svag i effekt i multikanal. Utöver det är ljudet i allra högsta grad neutralt med en fin helhet, den missar inte på något område med utmärker sig inte heller, helt enkelt ett för priset komplett ljud.

Redigerat av Unregistered76636631, 23 mars 2010 - 19:11.

Postad 24 mars 2010 - 13:10

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Har en 737:a själv, för priset ett outstanding tvåkanalsljud. Har ägt både det ena och det andra, min största anmärkning är att den är svag i effekt i multikanal. Utöver det är ljudet i allra högsta grad neutralt med en fin helhet, den missar inte på något område med utmärker sig inte heller, helt enkelt ett för priset komplett ljud.

Du skriver svag i effekt i multikanal.....men den borde väl ändå piska min gamla denon med (häst) längder...eller??

Postad 24 mars 2010 - 22:15

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Du skriver svag i effekt i multikanal.....men den borde väl ändå piska min gamla denon med (häst) längder...eller??

Det vet jag inte då jag inte testat din stärkare, men hästlängder....då får du nog gå upp några klasser, du kollar ju faktiskt på entry-level produkter och de utför inga mirakel så att säga....

Men kompromisserna på 737 hittar du på funktionssidan, den är apatisk i jämförelse med denons allra billigaste modell t.o.m, dock har de ej slarvat med ljuddelen, som skrivet väldigt bra, även med egna jämförelser mot betydligt dyrare enheter.

Min anmärkning har ju inget med ljudet den producerar, den orkar helt enkelt inte driva de högtalare jag har i surroundläge. Jag får ju ljud ut ur högtalarna men det är inget dreggel dreggel s.a.s.

Postad 28 mars 2010 - 15:09

Unregistered52d5153a
  • Unregistered52d5153a
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tror ni T737 orkar driva ett par DALI 909 i surroundläge?
Dubbla 10or och en känslighet på 92 dB SPL i 4 ohm kanske får NADen att storkna?

Men å andra sidan har jag använt mig av en MARANTZ SR4300 i en massa år, och det har dugt enligt mig.

edit: Denons modeller tog de inte ens emot beställningar på längre då leveranstid just nu är flera månader...

Redigerat av Unregistered52d5153a, 28 mars 2010 - 15:11.

Postad 01 april 2010 - 23:37

Tjomp80
  • Tjomp80
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag var och hämtade hem en T747 och hifi klubbens dali ikon 5 5.1-paket, plus en lektor sub idag.

Inte inspelat eller inställt rätt än, men jäklar vad nöjd jag är redan nu :)

Ni som har den recievern..
Jag kommer använda den mellan dator och teve och högtalare, med hdmi för bild från grafikkort, optisk kabel för ljudet.

Jag undrar lite över "source"-valen. Jag är inte alls säker på hur jag ska ha inställt i datorn för att allt ska fungera korrekt heller. Jag kan ställa in "default format" i programvaran för drivrutinerna till ljudkortet. Jag har valt "Dolby Digital Live (5.1 Surround)"
När jag valt det så visar recievern "D 3/2.1 48k Dolby Digital i displayen. Innebär det 5.1? Den visar samma oavsett om jag skickar 2 kanals eller 5.1 kanals-ljud. Jag kan inte heller med den inställningen trycka på source och använda vissa andra förval, som "Enhanced Stereo" som jag tyckte spontant lät bäst för musik. Måste jag gå in där och ändra hela tiden när jag ser på film eller musik?

Kan nån kanske ge mej en bra grundkurs och bra inställningar för mig?

Tack på förhand

Postad 02 april 2010 - 07:44

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Någon som vet varför det står min 8 ohm på baksidan på dessa stärkare? Klarar de inte av högtalare med 4 ohm?

Redigerat av mannealm, 02 april 2010 - 08:05.

Postad 02 april 2010 - 23:16

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Någon som vet om Analog bypass läget funkar med 5.1 ljud eller är det bara på 2 kanal?

Postad 05 april 2010 - 04:34

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Någon som vet varför det står min 8 ohm på baksidan på dessa stärkare? Klarar de inte av högtalare med 4 ohm?

Jag undrar även om det går att få upp bilden och ljudet till tv:n via hdmi som är inkopplad till t737 utan att ha förstärkaren på?

Postad 05 april 2010 - 21:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
NADs förstärkare klarar 4 ohm.

Faktum är att de tom brukar dubblera den dynamiska ut effekten vid varje ohm halvering. Jag blir alltid lika besviken på min brors Yamaha receiver (Yamaha V1200). Den klarar inte av lasten som hans Energy C5 utgör vid tvåkanalslyssning, det låter bara tunt och saknar driv. Önskar han gick över till NAD.

Redigerat av Glidtassen, 05 april 2010 - 21:38.

Postad 05 april 2010 - 21:30

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Kika på Nads officiella hemsida. Där (någonstans) skrivs det att de nyare Nad stärkarna trivs bättre med 4 Ohms last än med 6/8.
Handlade visst om bla dämpfaktor & dist.

Postad 05 april 2010 - 22:38

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Men varför i allsindar står det då min 8 ohm på deras receiver?

https://www.minhembi...s...t&p=2523257

Postad 06 april 2010 - 06:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
The Power Of The NAD

Det står visserligen "minimum" 8 ohm, som inte är detsamma som "maximum", vilket du säkert redan vet men blev bara snopen av texten på din receiver.

Oroa dig inte, min första förstärkare var en NAD 3020i (2x20 watt) som jag kunde driva ett par Dali 5005 med utan problem. Vidare är alla NADs förstärkare utrustade med "Soft Clipping" som motverkar distorsion. Du kan driva både 4, 6 samt 8 ohms högtalare med denna receiver. Det enda som sätter begränsningen är klangkaraktären hos högtalaren.

NAD är inte för alla:

Deras äldre produkter tryckte hårt på mid-basen och hade en avrundad diskant, vilket jag tror även går igen fortfarande. Även om jag prioriterar ren tvåkanal idag så blir jag alltid nyfiken inför en framtid när jag kanske bor större, då kommer jag att ha två separata anläggningar. NADs ljud i deras receivers påminner mer om "En receiver som även spelar film" snarare än tvärtom. Både i utseende och klang tycker jag att NADs receivers anspelar på en en spelglad tvåkanalare mer än en utpräglad hembioförstärkare. Jag saknar dock enkelheten som fanns i deras förra instegs modeller: ingen auto kallibrering, bildväxel osv. Dom var uteslutet byggda för ljud och ingenting annat.
Jag tror att NAD T737 är det närmaste man kommer en sådan receiver ut deras sortiment idag.

När jag sitter hemma och lyssnar hos min pappa som har en NAD T754 (B&W) och med minnet färskt jämför med hur det låter hos min bror Yamaha V1200 (Engergy) slås jag alltid av samma sak: Hos min bror är ljudet lent, väl upplöst med ett fint mellanregister, men ingen bas att tala om. Hos min pappa är det raka motsatsen, mycket driv från botten och musiken får ett rakare och mer kraftfullt driv redan från början. NAD spelar oftast med pondus, en fyllig och kraftfull bas vilket ger ett mer fysiskt ljud.

Men en del människor gillar istället det lite mer hissade ljudet från Yamaha och Denon som lyfter en skyhög detaljrikedom vid filmtittande, men som jag menar dör vid musiklyssning.

Jag har hört Denon receivers för 10 000:- som klarar av film galant, men som blir för sterila och tillrättalagda
i ren stereo.

Det roligaste med NAD är att man redan får sig en åktur oavsett vilken instegs receiver man väljer, just för att dom orkar sparka liv i tröga högtalare. Jämför specs från en Yamaha eller Denon receiver runt 5000:- vad den säger sig leverera i effekt och lyssna sedan på en NAD i samma prisklass, jag har gjort det många gånger och dumflinar alltid efteråt.

Redigerat av Glidtassen, 06 april 2010 - 07:06.

Postad 15 april 2010 - 23:03

Jaedong
  • Jaedong
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har haft en NAD T755 i ett år och är grymt nöjd med ljudet. Funderar på att uppgradera till T747 för att få HD-ljuden. Någon som vill dela med sig av lite erfarenheter från T747?

Edit: T747 har inte Nad powerdrive?

Redigerat av Jaedong, 16 april 2010 - 18:02.

Postad 28 april 2010 - 20:03

Unregistered335f3a4e
  • Unregistered335f3a4e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har just nu en t747 hemma på lån från Hifi-klubben Växjö, mycket nöjd. Undrar bara över en grej. Vill kunna spela cd-skivor utan att teven på, men när jag stänger av teven, då dör ljudet. Källan är en sony blu-ray. Någon som vet?

Postad 20 maj 2010 - 07:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Fick nyligen ett mail från en medlem som var bekymrad över att NAD T747 saknade mellanregister.

Jag vet hur jag och en vän körde en NAD C352 för några år sedan och det var samma sak där. Den hade en mäktig basåtergivning, en hyffsad diskant men det var ett gapande hål i ljudbilden där mellanregistret skulle ha varit.

Vilka är era lyssningsintryck från de T737 och T747 receivers?

Postad 26 maj 2010 - 20:25

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Fick ett mail idag om att de kränger iväg T737 för 2998:-, och den finns även i titan. Nackdelen för mig är att HDMI är endast video, endast två kanaler, ingen zone-2. Men ljudet lär ju lira i en annan dimension.

Det är endast 5.1 som är aktuellt hos mig.

Någon som har några kloka ord?

Gäller fortfarande 2998:- och hur kommer man över den? På hemsidan är den höjd till 3998:-

Postad 27 maj 2010 - 12:16

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Fick nyligen ett mail från en medlem som var bekymrad över att NAD T747 saknade mellanregister.

Jag vet hur jag och en vän körde en NAD C352 för några år sedan och det var samma sak där. Den hade en mäktig basåtergivning, en hyffsad diskant men det var ett gapande hål i ljudbilden där mellanregistret skulle ha varit.

Vilka är era lyssningsintryck från de T737 och T747 receivers?

Kan jag inte hålla med om, tycker T747 får mellanregistret i mina B&W DM683 att leva ut rejält.
Känns mer som att det är en gammal myt som lever kvar, att NAD leverar en mörk och bastung ljudbild. Visst, förr var det så men de nya modellerna har inte alls den karaktären enligt mig.
Har även testat det nya slutsteget, NAD C275BEE, både det och T747an tycker jag ger en neutral ljudbild utan att färga det åt något håll.

Redigerat av Unregistered2a850725, 27 maj 2010 - 12:22.

Postad 27 maj 2010 - 22:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag kan inte kommentera hur deras receivers låter med musik då jag inte lyssnat kritiskt.

Men efter vad jag har hört från säljare på Hifi-Klubben så drar NAD de senare åren närmre Denon i ljudet.
Jag har aldrig gillat Denons ljudbild i deras receivers mycket, tycker inte att musiken får den skjuts som den behöver.

Postad 28 maj 2010 - 08:13

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Gäller fortfarande 2998:- och hur kommer man över den? På hemsidan är den höjd till 3998:-

Någon?

Postad 14 juni 2010 - 22:03

Kindergarten
  • Kindergarten
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag köpte en 737 i Januari men har under en tid upplevt ett lågt men ändå påtagligt nätbrum från den. Någon mer som gjort det eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Postad 24 juni 2010 - 19:01

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Har läst lite i tråden då jag testar 747

Det är det sämsta jag haft innanför dörrarna sedan tidigt 90 tal

Vilken stenåldermaskin

Orkar inte dra det för er, men den som haft eller har något från tex Marantz, Denon eller Pinoeer från
de sista 6-7 åren skulle dö precis som jag när de kopplat in eländet.

OBS. Det är inte min avsikt att dissa er som köpt den, utan att varna de som inte ännu gjort det från att köpa den.
och så klat kan man inte ta detta annat som en dissning. Men som sagt, jag måste ju säga vad jag tycker efter att ha testat den, eller hur !?

Jag är i chock, för jag trodde inte det tillverkades något så här dåligt 2010 för 8000 kr
OSD är ju rena katastrofen och inställningmöjligheterna för ljud är obefintliga och inte minst för HD ljuden

Redigerat av cedergren, 24 juni 2010 - 19:07.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.