Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Dynavoice DF-6

202 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 26 July 2009 - 19:24

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

• 3121 inlĂ€gg
  • 0
Jag tyckte att DF-5 Àr en bÀttre högtalare sett ur korrekt och verklighetstrogen Ätergivning jÀmtemot M-85. Borde vara detsamma nÀr det gÀller DM-5 och S-6 tycker jag. Iallafall Àr DF-5 pÄ grÀnsen för matta i basen för att kunna leverera fullregister pÄ egen hand. Beror lite pÄ vad man har för krav och vad man lyssnar pÄ för musik. DM-5 kan jag tÀnka mig Àr i underkant, men ljudkvaliten Àr det inget fel pÄ.

Lyssnar pÄ allt frÄn Takida, In flames och Metallica till commercial trance och eurodance pÄ mina DF-5 och det lÄter förtrÀffligt med en subwoofer som kan ta hand om dom lÀgre oktaverna
Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 26 July 2009 - 19:28.

Postad 26 July 2009 - 23:05

lille_man
  • lille_man
  • AnvĂ€ndare

• 109 inlĂ€gg
  • 0
Jag undrar om nÄgon av er som köpt DF-6 bor pÄ VÀstkusten?
Skulle isf vara trevligt att fÄ en chans att lyssna pÄ dem i hemmamiljö eftersom Fyndas lyssningsrum Àr allt annat Àn perfekt.
Som jag skrev i ett tidigare inlÀgg sÄ blev jag besviken pÄ hur burkarna lÀt men Àr fortfarande nyfiken pÄ hur de lÄter i ett "riktigt" rum som folk faktiskt bor i.

SÄ, om nÄgon DF-6-Àgare bor mellan Kungsbacka och Uddevalla och kanske nÄgra mil inÄt landet vill bjuda in en nyfiken stackare frÄn Stenungsund sÄ tas denna inbjudan emot med glÀdje.

Om denne DF-6-Àgare stÄr för högtalariet sÄ lovar jag att ta med ett glatt humör, öppet sinne, bra musik, valfritt tilltugg och alkoholfri dryck (ska ju köra hem efterÄt ;) ) samt om önskemÄl finnes, nÄgon extra förstÀrkare sÄ man jÀmföra och lyssna hur burkarna uppför sig med olika stÀrkare.

Svara gÀrna hÀr i trÄden eller via PM.

Postad 27 July 2009 - 07:38

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlĂ€gg
  • 0
jag bor vid Fynda sÄ kanske lite vÀl söderut för din del ;)

Postad 27 July 2009 - 13:04

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Ska hÀmta ut ett par DF-6 i Walnut nu i veckan ;) Kommer koppla dom till en Pioneer A656 MarkII. Ska bli mycket intressant att se hur mycket bÀttre ljudet blir jÀmfört med mina gamla f-6 burkar.

Hur blev det?

Skriv och berÀtta! :)

Postad 27 July 2009 - 17:08

lille_man
  • lille_man
  • AnvĂ€ndare

• 109 inlĂ€gg
  • 0

jag bor vid Fynda sÄ kanske lite vÀl söderut för din del ;)

Nja, Som utflyttad SkÄning kan man vÀl knappast komma för lÄngt söderut i detta land :)
SkÀmt Äsido, om hustrun och barnen beviljar permission nÄgon helgdag sÄ skulle jag nog kunna komma nerÄt Falkenberg ocksÄ, tÄl att tÀnkas pÄ.

Postad 28 July 2009 - 16:23

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0
Utan att gÄ in pÄ ljudbeskrivning, för det Àr svÄrt.

Out of the box lÄter de inte bra.

Hoppas dom vÀxer med uppgiften.

Postad 28 July 2009 - 22:46

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlĂ€gg
  • 0

Utan att gÄ in pÄ ljudbeskrivning, för det Àr svÄrt.

Out of the box lÄter de inte bra.

Hoppas dom vÀxer med uppgiften.

vad e problemet? jag Àr riktigt nöjd med mina :(

Postad 29 July 2009 - 06:51

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

vad e problemet? jag Àr riktigt nöjd med mina :(

Jag och en kompis packade upp dem, kopplade in dem, stoppade i XRCD-versionen av Dire Straits "Brothers in arms".

Vi konstaterade att sÄ lÀnge det var "okomplicerade" ljud sÄ lÀt det vÀldigt bra.
Men sÄ fort det blev mycket ljud och mÄnga ljud samtidigt, med mycket bas sÄ föll högtalaren fullstÀndigt.
Basen bara brölade och lyckades inte förmedla nÄgot av det jag tidigare hört av samma skiva

Sen fortsatte lyssnadet med andra skivor, och vissa lÄtar lÀt mycket bra, men mÄnga lÀt inte bra och sammantaget lyder (hittills) domen: För mycket och för luddigt i lÀgre register.

Men med lite tur sÄ handlar allt om inspelning

Men fan vad de Àr snygga! :)

Redigerat av Stig, 29 July 2009 - 08:23.

Postad 29 July 2009 - 21:38

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0
Provlyssning och inspelning pÄgÄr för fullt.

Nu har jag börjat gilla dem! :)

Ett ###### drag och fin upplösning!

Fortfarande: FÖR MYCKET BAS!

Postad 30 July 2009 - 01:23

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Jag och en kompis packade upp dem, kopplade in dem, stoppade i XRCD-versionen av Dire Straits "Brothers in arms".

Vi konstaterade att sÄ lÀnge det var "okomplicerade" ljud sÄ lÀt det vÀldigt bra.
Men sÄ fort det blev mycket ljud och mÄnga ljud samtidigt, med mycket bas sÄ föll högtalaren fullstÀndigt.
Basen bara brölade och lyckades inte förmedla nÄgot av det jag tidigare hört av samma skiva

Sen fortsatte lyssnadet med andra skivor, och vissa lÄtar lÀt mycket bra, men mÄnga lÀt inte bra och sammantaget lyder (hittills) domen: För mycket och för luddigt i lÀgre register.

Men med lite tur sÄ handlar allt om inspelning

Men fan vad de Àr snygga! :)

Flytta runt dom tills det lÄter rÀtt.
Det Àr ju det viktigaste av allt att dom hamnar rÀtt, innan du provat alla placeringar möjliga i rummet Àr du inte kvalificerad för ett utlÄtande och definitivt inte en sÄgning

Postad 30 July 2009 - 03:14

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

• 3121 inlĂ€gg
  • 0

Byt till DF-5 om du tycker det Àr för mycket bas dÄ

Postad 30 July 2009 - 06:47

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Byt till DF-5 om du tycker det Àr för mycket bas dÄ

Men dÄ blir det inte ett ###### drag! :)

Medan jag har lyssnat pÄ DF-6 sÄ har mitt ljudideal fÄtt sig en knÀck.
Jag har tidigare inte brytt mig om KRAFT i ljudet, och nu vill jag inte vara utan det.

Önskar dock fortfarande att basen skulle vara mer tyglad.

Postad 30 July 2009 - 06:50

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlĂ€gg
  • 0
jag lider inte av "för mycket bas" syndromet. har visserligen placerat dom pÄ rummets bÀsta plats :) sen bara lÄtit min Pioneers auto MCACC ta hand om tuningen. fick som vanligt skruva upp subben lite efter att MCACC vart klart.
DF-5 Àr en alldeles för snÀll högtalare tycker jag, finns ingen bas att prata om dÀr.

Stig. du har inte möjlighet att stÀlla om högtalar storlek etc pÄ din förstÀrkare? finns ju small, large etc vilket skÀr i frekvenserna en del. mina Àr dock instÀllda pÄ large sÄg jag.

Postad 30 July 2009 - 09:40

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

jag lider inte av "för mycket bas" syndromet. har visserligen placerat dom pÄ rummets bÀsta plats :) sen bara lÄtit min Pioneers auto MCACC ta hand om tuningen. fick som vanligt skruva upp subben lite efter att MCACC vart klart.
DF-5 Àr en alldeles för snÀll högtalare tycker jag, finns ingen bas att prata om dÀr.

Stig. du har inte möjlighet att stÀlla om högtalar storlek etc pÄ din förstÀrkare? finns ju small, large etc vilket skÀr i frekvenserna en del. mina Àr dock instÀllda pÄ large sÄg jag.

JodÄ, jag kan bÄde stÀlla om förstÀrkare och anvÀnda "YPAO Automatic System Calibration".
Men dÄ fÄr jag ju bara reda pÄ hur bra det kan bli, inte hur högtalaren egentligen lÄter.
Nu kör jag bara "Pure Direct" dvs 2 kanaler rakt igenom förstÀrkaren helt utan diverse justeringar/förvrÀngningar.

Eftersom jag har 3 st aktiva subbar inkopplade sÄ Àr jag pinsamt medveten om att rumskalibrering
och övrig justering mÄste göras i sinom tid. (subbarna Àr inte igÄng nu) :blush:
Men detta skall jag vÀnta med tills högtalarna Àr inspelade, men framför allt fÄr det vÀnta tills jag har
hunnit bygga om möbeln som allting stÄr i för dÀr finns inte plats för centern idag.
SÄ allting kommer sÀkert att bli bra inom en snar framtid.
(Jag fÄr dessutom för mig att inspelningen av högtalarna blir bÀttre om man lÄter dem spela ut hela sitt register frÄn början utan att kastrera dem med kalibrering och annat)

IgÄr satt jag och lyssnade pÄ diverse skivor med bla. Diana Krall (Jazz), Michael Jackson (Pop), Colin James (Rock)
Lady Gaga (Disco-dunk), samt diverse audiofil-samlingar med blandad musik.
Det lÀt MYCKET bra!

Jag kom pÄ att jag gjorde ett general-misstag vid första lyssningen... :P

Jag tÀnkte inte pÄ att dessa högtalare var mycket mer lÀttdrivna Àn mina gamla, sÄ nÀr jag satt och lyssnade med samma pÄdrag som jag brukade sÄ blev det högre ljud och dÀrfor ocksÄ störigt att lyssna pÄ.
(Jag har mitt ljud/bild-rum i kÀllaren med betong-golv/vÀggar/tak. dvs en mycket hÄrd miljö dÀr inget börjar vibrera eller "spela med" vid för höga volymer, dÀrför Àr det lÀtt att gÄ i den fÀllan)

SÀnkte jag volymen nÄgra dB sÄ hade jag samma ljudvolym i öronen fast med mycket högre kvalitet.

MEN, dÀr Àr likvÀl MYCKET bas, fast det kommer att justeras!

Sammantaget: Mycket nöjd! :P

PS.
Vad gÀller DF-5 sÄ var anledningen till att jag bytte frontare att jag ville ha MER ljud ur dem, det var inte för att jag behövde en högtalare som krÀver stöd av en sub. Lyssnar jag pÄ musik sÄ sker det i 2 kanaler utan subb. Resten av högtalarparken fÄr bara arbeta nÀr jag tittar pÄ film.
DS

Redigerat av Stig, 30 July 2009 - 17:23.

Postad 30 July 2009 - 12:27

Unregistered0bd3a3f1
  • Unregistered0bd3a3f1
  • AnvĂ€ndare

• 223 inlĂ€gg
  • 0
Kör DF-6 i sommarstugan, lÄter riktigt bra mÄste jag sÀga, hÀrlig kraft i ljudet, kör utan pluggar och +2dB.

Postad 01 August 2009 - 21:19

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlĂ€gg
  • 0
Jag körde bÄde mina M65or och mina nuvarande S6or med +4dB pÄ diskanten, annars tycker jag basen och mellanregistert tar för mycket plats.

Postad 01 August 2009 - 22:24

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Flytta runt dom tills det lÄter rÀtt.
Det Àr ju det viktigaste av allt att dom hamnar rÀtt, innan du provat alla placeringar möjliga i rummet Àr du inte kvalificerad för ett utlÄtande och definitivt inte en sÄgning

Högtalarna stÄr dÀr de stÄr och blir sÄgade dÀr de stÄr om sÄ skulle bli fallet.

Börjar jag flytta pÄ dem sÄ kan det sluta med att de lÄter bÀst i tvÀttstugan, och dÀr vill inte jag ha dem.

Kvalificerad eller inte.

Postad 02 August 2009 - 17:37

ericmoberg86
  • ericmoberg86
  • Wannabe

• 30 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr rÀtt Stig. NÀven i bordet för fan!

Postad 02 August 2009 - 17:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlĂ€gg
  • 0
Placeringen/akustiken Àr den viktigaste komponenten i en bra ljudÄtergivningsanlÀggning. Inte ens den bÀsta högtalare lÄter bra i en dÄlig placering.

Postad 02 August 2009 - 18:36

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Placeringen/akustiken Àr den viktigaste komponenten i en bra ljudÄtergivningsanlÀggning. Inte ens den bÀsta högtalare lÄter bra i en dÄlig placering.

Jo jag vet att placeringen Àr viktig, men dÄ skall man bygga rummet efter högtalaruppstÀllningen, nu finns rummet och övrig inredning och allt gÄr inte att flytta utan att allt blir konstigt.
AlltsÄ, flytt inget allternativ.
Skall labba lite med avstÄnd till vÀggen, men i övrigt Àr placeringen spikad av andra omstÀndigheter.

Postad 02 August 2009 - 22:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Högtalarna stÄr dÀr de stÄr och blir sÄgade dÀr de stÄr om sÄ skulle bli fallet.

Börjar jag flytta pÄ dem sÄ kan det sluta med att de lÄter bÀst i tvÀttstugan, och dÀr vill inte jag ha dem.

Kvalificerad eller inte.

NÀ men dÄ kan du heller inte uttala dej om hur en högtalare lÄter.
Och det Àr ju din miss eftersom placering Àr det viktigaste av allt.

Postad 03 August 2009 - 07:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlĂ€gg
  • 0
sjÀlvklart Àr placering viktig.
dock sÄ tror jag inte mÄnga bygger om sitt hus för att fÄ högtalaren att ev spela optimalt ;)
man gör vÀl helt enkelt sÄ att man stÀller den pÄ bÀsta sett i mÄn av plats i rummet :)

som jag fattar det sÄ Àr Stig rÀtt nöjd med högtalarana.
min tycke stÄr fast... dom lÄter riktigt bra och Àr det bÀsta Dynavoice gjort hitillst

Postad 03 August 2009 - 11:21

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

• 3121 inlĂ€gg
  • 0
Jag köper högtalare till ett visst rum och efter det rummets förutsÀttningar, sen fÄr man utgÄ efter att det ska bli sÄ bra som möjligt efter dom förutsÀttningarna.

Jag skulle sÀga att man visst kan ge ett utalande hur sin högtalare lÄter Àven fast man inte har ett optimalt rum (vilket Àr ovanligt). Det ger iallafall en blick pÄ ungefÀr högtalaren skulle lÄta i sina egna öron.

Mvh

Postad 03 August 2009 - 12:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
Optimalt rum behövs inte....

Men placera dom optimalt i det rum man har. Ni inser inte vad ni missar.

Postad 03 August 2009 - 16:59

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0
Om det Àr nÄgon som Àr intresserad av att lyssa pÄ högtalarna i hemma miljö stÀller jag gÀrna upp pÄ detta.
Provlyssning finns i Nyköping 10mil söder om Sthlm samt 10mil norr om Linköping. ^_^

lille_man >> tyvÀrr kanske det Àr en rÀtt bra bit frÄn dig.

Postad 03 August 2009 - 17:26

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

• 3121 inlĂ€gg
  • 0
FörstÄr precis vad du menar Widescreen ^_^ Har flyttat mina högtalare runt i huset otaliga gÄnger och resultaten varierar betydligt beroende pÄ placering. Men i mÄnga fall Àr placeringen av högtalaren en fast position, alltsÄ man placerar högtalaren anpassat till övriga rummet och efter det estetiska, inte efter det optimala positionen för sÄ bra ljud som möjligt. DÄ fÄr man hitta en sÄ passande högtalare efter just dom förutsÀttningarna :(

Postad 03 August 2009 - 18:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

FörstÄr precis vad du menar Widescreen ^_^ Har flyttat mina högtalare runt i huset otaliga gÄnger och resultaten varierar betydligt beroende pÄ placering. Men i mÄnga fall Àr placeringen av högtalaren en fast position, alltsÄ man placerar högtalaren anpassat till övriga rummet och efter det estetiska, inte efter det optimala positionen för sÄ bra ljud som möjligt. DÄ fÄr man hitta en sÄ passande högtalare efter just dom förutsÀttningarna :(

Jo det mÄ vara sÄ men dÄ kan man inte sÀga att en högtalare Àr si eller sÄ heller.
SÄgar man dom efter att sjÀlv ha begrÀnsat dom sÄ ger man ju inte rÀtt information om högtalaren.

Är sjukt sugen att ta hem ett par pĂ„ prov och se om dom Ă€r lika lysande som DF-5

Postad 03 August 2009 - 23:00

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • AnvĂ€ndare

• 173 inlĂ€gg
  • 0

Hur blev det?

Skriv och berÀtta! ^_^

Har precis flyttat in i en ny lÀgenhet, packade upp dom igÄr, sÄ jag har bara kört nÄgra timmar Àn sÄ lÀnge. Det var rÀtt pinigt att sitta och titta pÄ högtalarkartongerna i tvÄ veckor innan flytten utan att kunna lyssna kan jag sÀga :(

Det Àr alldeles för tidigt för ett vettigt utlÄtande sÄklart, men out of the box sÄ lÄter de bra tycker jag, rent och kraftfullt ljud redan frÄn start. Men det Àr nog bara början, skulle tippa pÄ att röster och detaljer blir mer framtrÀdande efter inspelning.

Kör min musik frĂ„n datorn och ljudkortet Ă€r vĂ€l inte jĂ€ttebra direkt sĂ„ det blir nog en dacmagic i veckan. DĂ„ kan jag testa mera pĂ„ allvar vad de hĂ€r godingarna gĂ„r för. Återkommer med bilder och kommentar av högtalarna!

Postad 04 August 2009 - 10:13

Holmqvist
  • Holmqvist
  • AnvĂ€ndare

• 167 inlĂ€gg
  • 0
Har centern och stativarna i serien och tycker stativarna ger vÀldigt bra ljud för pengarna, skall kopplas in sÄ smÄningom naturligtvis med - förmodligen - DF-6:orna, har Ànnu inte anvÀnt centern.
Placering och rum Àr tvÄ faktorer som pÄverkar ljudet oerhört mycket frÄn vilken högtalare som helst - ang diskussionen om detta i trÄden - finns det sen tonkontroller pÄ förstÀrkaren Àr det ju lÀmpligt att anvÀnda sig utav dessa. ^_^

Postad 16 August 2009 - 08:00

hotshots
  • hotshots
  • Amatör

• 50 inlĂ€gg
  • 0

hur tycker du att dom lÄter nu dÄ?

Postad 16 August 2009 - 14:59

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

hur tycker du att dom lÄter nu dÄ?

Jag har inte bestÀmt mig Àn.

Men frÄga Widescreen, han brukar veta vad jag tycker.

Postad 17 August 2009 - 13:44

hotshots
  • hotshots
  • Amatör

• 50 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte bestÀmt mig Àn.

Men frÄga Widescreen, han brukar veta vad jag tycker.

trÄkigt att trÄden dog helt ;) Àr lite sugen pÄ df-6

Postad 19 August 2009 - 18:35

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

trÄkigt att trÄden dog helt ;) Àr lite sugen pÄ df-6

TrÄden dog dÀrför att DF-6:ornas ljud tydligen inte var det intressanta lÀngre, bara var i rummet de stod.

Är du sugen sĂ„ tycker jag att du skall köpa dom.

Dom lÄter riktigt riktigt bra om man fÄr bukt med basen. (jag Àr en god bit pÄvÀg med andra kablar).
Sen kanske du inte fÄr problem med basen alls i ditt rum.

Redigerat av Stig, 19 August 2009 - 21:12.

Postad 20 August 2009 - 08:40

Holmqvist
  • Holmqvist
  • AnvĂ€ndare

• 167 inlĂ€gg
  • 0
Kan hÄlla med "Stig" om att DF-6:orna Àr ett par trevliga högtalare dÄ jag varit hemma hos honom och lyssnat, problemet med basen vill jag helt och hÄllet tillskriva hans lyssningsrum.
Det gÄr nog att fixa till med en kombination av akustik-ÄtgÀrder och ev lite kabeltrixande men som sagt - det Àr en trevlig högtalare. ;)

Postad 20 August 2009 - 11:37

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Kan hÄlla med "Stig" om att DF-6:orna Àr ett par trevliga högtalare dÄ jag varit hemma hos honom och lyssnat, problemet med basen vill jag helt och hÄllet tillskriva hans lyssningsrum.
Det gÄr nog att fixa till med en kombination av akustik-ÄtgÀrder och ev lite kabeltrixande men som sagt - det Àr en trevlig högtalare. :(

Att BOOM-basen helt och hÄllet beror pÄ mitt rum kan inte vara sant, dÄ EXAKT samma BOOM-bas infinner sig hemma hos en kompis som har ett sÄ olikt lyssningsrum som gÄr att fÄ.

Han har högt till tak, jag har lÄgt.

Han har vÀggar, golv och tak av gips och spÄnskiva, jag har betong, betong och betong.

Han har ett vÀldigt stort rum dÀr högtalarna har flera meter till nÀrmsta vÀgg pÄ alla hÄll, hos mig stÄr dom en halv meter frÄn bakvÀggen.

Han har MASSOR av kvadratmeter dÀmp-paneler , jag har inte en enda.

Om det i dessa bÄda lyssningsrum "bara beror pÄ rummet" att det lÄter BOOM sÄ skicka gÀrna en ritning pÄ hur ett rum dÀr det inte lÄter BOOM skall se ut. :)

Sen sÀger jag inte att det inte gÄr att korrigera pÄ olika sÀtt, men att BOOMET har sitt ursprung i högtalaren Àr jag sÀker pÄ. (Tills motsatsen Àr bevisad) :)

Redigerat av Stig, 20 August 2009 - 11:42.

Postad 20 August 2009 - 13:56

Holmqvist
  • Holmqvist
  • AnvĂ€ndare

• 167 inlĂ€gg
  • 0

Att BOOM-basen helt och hÄllet beror pÄ mitt rum kan inte vara sant, dÄ EXAKT samma BOOM-bas infinner sig hemma hos en kompis som har ett sÄ olikt lyssningsrum som gÄr att fÄ.

Han har högt till tak, jag har lÄgt.

Han har vÀggar, golv och tak av gips och spÄnskiva, jag har betong, betong och betong.

Han har ett vÀldigt stort rum dÀr högtalarna har flera meter till nÀrmsta vÀgg pÄ alla hÄll, hos mig stÄr dom en halv meter frÄn bakvÀggen.

Han har MASSOR av kvadratmeter dÀmp-paneler , jag har inte en enda.

Om det i dessa bÄda lyssningsrum "bara beror pÄ rummet" att det lÄter BOOM sÄ skicka gÀrna en ritning pÄ hur ett rum dÀr det inte lÄter BOOM skall se ut. :)

Sen sÀger jag inte att det inte gÄr att korrigera pÄ olika sÀtt, men att BOOMET har sitt ursprung i högtalaren Àr jag sÀker pÄ. (Tills motsatsen Àr bevisad) :)

En sak jag lade mÀrke till hemma hos dig var att nÀr jag lutade mig lÄngt fram - satte mig pÄ framkanten pÄ soffan och verkligen lutade mig framÄt - sÄ blev "BOOMBASEN" vÀldigt mycket mindre BOOM, det Àr en av anledningarna till att jag tror det Àr ditt rum som spökar.
Sen kan det mycket vÀl vara rummet hos din polare trots dÀmpmaterial och annat vÀgg och golvmaterial, det plus placeringen som jag förstÄr det Àr 3-4 meter ut frÄn vÀgg spelandes ut i ett vÀldigt rum.
Var det inte sÄ att en annan snubbe du kÀnner inte upplevde nÄgon bas alls i sitt rum med likadana högtalare? :)

Hmmm.....verkar vara ett svÄrt fall detta, kan vara en kombo av rum plus högtalaren plus kanske ocksÄ förstÀrkaren, finns förstÀrkare som ocksÄ kan vara en del av problemet.
Hur som helst sÄ hoppas jag det löser sig. :(

Redigerat av Holmqvist, 20 August 2009 - 13:58.

Postad 20 August 2009 - 15:02

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

En sak jag lade mÀrke till hemma hos dig var att nÀr jag lutade mig lÄngt fram - satte mig pÄ framkanten pÄ soffan och verkligen lutade mig framÄt - sÄ blev "BOOMBASEN" vÀldigt mycket mindre BOOM, det Àr en av anledningarna till att jag tror det Àr ditt rum som spökar.
Sen kan det mycket vÀl vara rummet hos din polare trots dÀmpmaterial och annat vÀgg och golvmaterial, det plus placeringen som jag förstÄr det Àr 3-4 meter ut frÄn vÀgg spelandes ut i ett vÀldigt rum.
Var det inte sÄ att en annan snubbe du kÀnner inte upplevde nÄgon bas alls i sitt rum med likadana högtalare? :)

Hmmm.....verkar vara ett svÄrt fall detta, kan vara en kombo av rum plus högtalaren plus kanske ocksÄ förstÀrkaren, finns förstÀrkare som ocksÄ kan vara en del av problemet.
Hur som helst sÄ hoppas jag det löser sig. :(

Killen som inte upplevde nÄgon bas alls hade en helt ny NAD-nÄnting, som det visade sig vara fel pÄ vid leverans.
Den Àr numera utbytt, nu har han bas!
(Dock vet jag inte hur mycket)

Men om man lÀser mellan raderna i diverse inlÀgg sÄ finns det inga högtalare som har nÄgra egna ljudegenskaper över huvud taget. Det lÄter pÄ vissa som om allt beror pÄ var dom stÄr, vad dom drivs med och vilka kablar man anvÀnder. Och med det resonemanget tror jag att man befinner sig lÄngt ute pÄ mÀrklig mark.
DÄ hade det ju för f-n rÀckt med en enda sorts högtalare, sen kunde man fixa resten med kringutrustning.

Postad 20 August 2009 - 15:14

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlĂ€gg
  • 0
efter en si sÄdÀr 200h av spelande kan jag konstantera att DF-6 spelar cirklar runt mina gamla reality 63! :(
tokskönt mellanregister som matar ut maffiga hÄrdrocksguror precis som jag vill höra dom!
nÄgon tipsade om en skön sjungande kvinna vid namn Holly Cole, hennes röst ur DF-6.orna reser hÄr pÄ armarna!
basen tycker jag Àr rapp, tight och kontrollerad pÄ alla plan :)
Diskanten Àr nog ÀndÄ den som impar mest pÄ mig :) underbart detaljerad för denna prisklass.

jag Àr riktigt nöjd med vad dom presterar!

nu har Àven min dynavoice sub börjat spela pÄ ordentligt med, det tog tid att fÄ ut effekt/ljud ur den.

Redigerat av somoene2, 20 August 2009 - 15:16.

Postad 20 August 2009 - 16:56

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

efter en si sÄdÀr 200h av spelande kan jag konstantera att DF-6 spelar cirklar runt mina gamla reality 63! :(
tokskönt mellanregister som matar ut maffiga hÄrdrocksguror precis som jag vill höra dom!
nÄgon tipsade om en skön sjungande kvinna vid namn Holly Cole, hennes röst ur DF-6.orna reser hÄr pÄ armarna!
basen tycker jag Àr rapp, tight och kontrollerad pÄ alla plan :)
Diskanten Àr nog ÀndÄ den som impar mest pÄ mig :) underbart detaljerad för denna prisklass.

jag Àr riktigt nöjd med vad dom presterar!

nu har Àven min dynavoice sub börjat spela pÄ ordentligt med, det tog tid att fÄ ut effekt/ljud ur den.

Kul att du Àr nöjd! :unsure:

Det kommer jag ocksÄ att bli! :)

Postad 21 August 2009 - 09:33

Holmqvist
  • Holmqvist
  • AnvĂ€ndare

• 167 inlĂ€gg
  • 0

Killen som inte upplevde nÄgon bas alls hade en helt ny NAD-nÄnting, som det visade sig vara fel pÄ vid leverans.
Den Àr numera utbytt, nu har han bas!
(Dock vet jag inte hur mycket)

Men om man lÀser mellan raderna i diverse inlÀgg sÄ finns det inga högtalare som har nÄgra egna ljudegenskaper över huvud taget. Det lÄter pÄ vissa som om allt beror pÄ var dom stÄr, vad dom drivs med och vilka kablar man anvÀnder. Och med det resonemanget tror jag att man befinner sig lÄngt ute pÄ mÀrklig mark.
DÄ hade det ju för f-n rÀckt med en enda sorts högtalare, sen kunde man fixa resten med kringutrustning.

Varje högtalare lÄter pÄ "sitt" sÀtt men rum och placering pÄverkar ljudet oerhört mycket, det har nog drivit mer
Àn en ljudentusiast till vansinnets grÀns.
NÀr det gÀller dÀmpmaterial Àr jag ingen mÀstare men det Àr rÀtt noga med det ocksÄ, inte bara att "kladda" upp det lite varstans och tro att det fixar biffen utan det gÀller att sÀtta det pÄ rÀtt stÀlle i rummet för att fÄ optimal verkan.
Det finns burkar som Àr mer och det finns burkar som Àr mindre kÀnsliga för placering och rum, be mig inte förklara varför men jag har upplevt det sÄ mÄnga gÄnger nu sÄ att jag vet att det Àr sÄ.
Sen finns det rum som Àr totalt odugliga som lyssningsrum oavsett vad man hittar pÄ, dÄ Àr det problem med i stort sett allt man spelar pÄ i högtalarvÀg, tex min förra lÀgenhet. B)

Postad 21 August 2009 - 11:06

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ingenting emot nÄgon enda teori som har lagts fram hÀr.

Det jag tycker Àr mÀrkligt Àr att trÄden handlar om DF-6, och bara för att jag Àr kritisk mot delar av ljudet
som kommer ur dessa högtalare sÄ Àr jag inkompetent, mitt rum felbyggt och jag har förmodligen fel utrustning ocksÄ.

AlltsÄ har nÄgra bestÀmt sig för att DF-6 lÄter sÄ oerhört bra att kritik eller ens Äsikter inte fÄr framföras i detta forum.

Summan av sÄdant resonemang blir ju att INGEN högtalare kan bedömas eller utvÀrderas eftersom det ALLTID gÄr att hÀvda att si eller sÄ var fel under testen.

Om Àven jag hade tyckt att DF-6 lÀt alldeles för j-a bra, hade det varit fel pÄ mitt rum dÄ ocksÄ?

Redigerat av Stig, 21 August 2009 - 12:49.

Postad 21 August 2009 - 19:25

ericmoberg86
  • ericmoberg86
  • Wannabe

• 30 inlĂ€gg
  • 0
Lyssningsrum m.m i all Àra. Men detta Àr ett par högtalare under 5000:-

Finns det nÄgon som har ett "optimalt, dedikerat lyssningsrum" med ett par högtalare för 5000:- Nae, dynavoice Àr sÄ vitt jag kan förstÄ riktat till svenssonkonsumenter.. En svensson stÀller högtalarna dÀr han vill och sÄ Àr det. Sluta tjata om placering o.s.v. Grabben stÀller högtalarna vart fan han vill, ger sina Äsikter precis som han vill, eftersom vi lider av den urdumma lagen om yttrandefrihet.

SnÀlla, tillbaks till topic. Diskutera högtalaren, inte rummet.

/Kyss mig i röven besserwissrar.

Redigerat av ericmoberg86, 21 August 2009 - 19:26.

Postad 21 August 2009 - 20:08

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgon som har ett "optimalt, dedikerat lyssningsrum" med ett par högtalare för 5000:- Nae, dynavoice Àr sÄ vitt jag kan förstÄ riktat till svenssonkonsumenter.. En svensson stÀller högtalarna dÀr han vill och sÄ Àr det. Sluta tjata om placering o.s.v. Grabben stÀller högtalarna vart fan han vill, ger sina Äsikter precis som han vill, eftersom vi lider av den urdumma lagen om yttrandefrihet.

:)

Tack för den!

Jag trodde ett tag att jag skrivit fel och istÀllet för www.minhembio.com hamnat pÄ
www.hardcore_audiofiler_utan_deg.nu

Fast nu har jag hittat rÀtt med kablarna och allt blev bra! :lol:

Postad 21 August 2009 - 20:14

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

• 3121 inlĂ€gg
  • 0
VÄrda sprÄket ericmoberg86 :lol:

Lyssningsrummet gör stor inverkan pÄ ljudet, visst men allas omdömme Àr ju hur högtalaren lÀt i just det rummet dÀr dem stog. En bra budgethögtalare Àr konstuerad att lÄta bra i dom flesta miljöer dÀr man placerar högtalare i hemmet. Hur mÄnga som köper högtalare under 5000kr har ett riktigt bra lyssningsrum? Det Àr nog en minioritet dÀrför tycker jag det Àr intressant nÀr folk berÀttar hur högtalarna upplevs i just deras rum med deras förutsÀttningar.
Mvh

Postad 21 August 2009 - 20:22

Danneman_
  • Danneman_
  • LĂ€rjunge

• 312 inlĂ€gg
  • 0
Överlag sĂ„ verkar de allra flesta va nöjda med sitt paket i alla fall Ă„ jag som Ă€r sugen pĂ„ att fixa 5.0 eller 5.1 Ă€r ju givetvis sugen dĂ„ :lol: FrĂ„gan Ă€r bara om ni tycker att jag ska satsa pĂ„ att komplettera mina Dynavoice S-6 med en C-6 och tvĂ„ m-85:or eller om jag istĂ€llet bör satsa pĂ„ DF-6 som kĂ€nns lockande. Dock sĂ„ mĂ„ste allt kĂ€nnas prisvĂ€rt, vilket e det svĂ„raste att fĂ„ till :) Kan tillĂ€gga att jag mĂ„ste komplettera med en förstĂ€rkare ocksĂ„!

Till film, spel och dylikt har jag fÄtt den uppfattningen att DF-6 ÀndÄ Àr bÀttre Àn ett paket med m-85:or, för det Àr det som jag kommer anvÀnda det till mest, lite musik dock men inte lika betydande:)
Tacksam för Äsikter :=)

Postad 22 August 2009 - 01:08

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

• 3121 inlĂ€gg
  • 0

Överlag sĂ„ verkar de allra flesta va nöjda med sitt paket i alla fall Ă„ jag som Ă€r sugen pĂ„ att fixa 5.0 eller 5.1 Ă€r ju givetvis sugen dĂ„ :lol: FrĂ„gan Ă€r bara om ni tycker att jag ska satsa pĂ„ att komplettera mina Dynavoice S-6 med en C-6 och tvĂ„ m-85:or eller om jag istĂ€llet bör satsa pĂ„ DF-6 som kĂ€nns lockande. Dock sĂ„ mĂ„ste allt kĂ€nnas prisvĂ€rt, vilket e det svĂ„raste att fĂ„ till :) Kan tillĂ€gga att jag mĂ„ste komplettera med en förstĂ€rkare ocksĂ„!

Till film, spel och dylikt har jag fÄtt den uppfattningen att DF-6 ÀndÄ Àr bÀttre Àn ett paket med m-85:or, för det Àr det som jag kommer anvÀnda det till mest, lite musik dock men inte lika betydande:)
Tacksam för Äsikter :=)

Jag tror du fÄr störst utdelning av DF-6 om du verkligen lyssnar pÄ musik. Annars har jag svÄrt att se att flera tusen för ett kit DF-6 + DC-5 + DM-5 Àr mer prisvÀrt Àn att bara köpa en center till ditt paket idag.
Tycker du verkligen ska tÀnka över det dÄ du istÀllet kan lÀgga pengarna pÄ sub, bÀttre förstÀrkare eller slutsteg till frontarna :)

Postad 22 August 2009 - 06:15

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror du fÄr störst utdelning av DF-6 om du verkligen lyssnar pÄ musik. Annars har jag svÄrt att se att flera tusen för ett kit DF-6 + DC-5 + DM-5 Àr mer prisvÀrt Àn att bara köpa en center till ditt paket idag.
Tycker du verkligen ska tÀnka över det dÄ du istÀllet kan lÀgga pengarna pÄ sub, bÀttre förstÀrkare eller slutsteg till frontarna :lol:

HÄller med!

Skall du inte lyssna pÄ musik, sÄ komplettera det du redan har.

Postad 22 August 2009 - 06:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Problemet Àr att man kan inte recensera en bil efter att ha kört den pÄ parkeringen hemma.
Man skall/kan inte sÄga, eller ens ha en uppfattning om högtalaren om man inte gett den alla chanser som finns.

NÀste man har ett helt annat rum med andra förutsÀttningar. Har man dÄ sÄgat en grym högtalare av fel anledning har man indirekt tagit ifrÄn mÄnga chansen att fÄ en bra högtalare.

Ledsen om vissa kanske vet lite bÀttre pÄ detta forumet men sÄ Àr det bara.

Postad 22 August 2009 - 07:02

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

Problemet Àr att man kan inte recensera en bil efter att ha kört den pÄ parkeringen hemma.
Man skall/kan inte sÄga, eller ens ha en uppfattning om högtalaren om man inte gett den alla chanser som finns.

NÀste man har ett helt annat rum med andra förutsÀttningar. Har man dÄ sÄgat en grym högtalare av fel anledning har man indirekt tagit ifrÄn mÄnga chansen att fÄ en bra högtalare.

Ledsen om vissa kanske vet lite bÀttre pÄ detta forumet men sÄ Àr det bara.

Och din pappa Àr sÀkert starkare Àn min...

Postad 22 August 2009 - 07:42

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Och din pappa Àr sÀkert starkare Àn min...

Tveksamt Stig!
Han Àr total-förlamad.

Men du missar hela poÀngen, detta Àr ingen kritik utan en aspekt som kan förstöra för andra.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.