Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice DF-6

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 juli 2009 - 19:24

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0
Jag tyckte att DF-5 är en bättre högtalare sett ur korrekt och verklighetstrogen återgivning jämtemot M-85. Borde vara detsamma när det gäller DM-5 och S-6 tycker jag. Iallafall är DF-5 på gränsen för matta i basen för att kunna leverera fullregister på egen hand. Beror lite på vad man har för krav och vad man lyssnar på för musik. DM-5 kan jag tänka mig är i underkant, men ljudkvaliten är det inget fel på.

Lyssnar på allt från Takida, In flames och Metallica till commercial trance och eurodance på mina DF-5 och det låter förträffligt med en subwoofer som kan ta hand om dom lägre oktaverna
Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 26 juli 2009 - 19:28.

Postad 26 juli 2009 - 23:05

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon av er som köpt DF-6 bor på Västkusten?
Skulle isf vara trevligt att få en chans att lyssna på dem i hemmamiljö eftersom Fyndas lyssningsrum är allt annat än perfekt.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så blev jag besviken på hur burkarna lät men är fortfarande nyfiken på hur de låter i ett "riktigt" rum som folk faktiskt bor i.

Så, om någon DF-6-ägare bor mellan Kungsbacka och Uddevalla och kanske några mil inåt landet vill bjuda in en nyfiken stackare från Stenungsund så tas denna inbjudan emot med glädje.

Om denne DF-6-ägare står för högtalariet så lovar jag att ta med ett glatt humör, öppet sinne, bra musik, valfritt tilltugg och alkoholfri dryck (ska ju köra hem efteråt ;) ) samt om önskemål finnes, någon extra förstärkare så man jämföra och lyssna hur burkarna uppför sig med olika stärkare.

Svara gärna här i tråden eller via PM.

Postad 27 juli 2009 - 07:38

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
jag bor vid Fynda så kanske lite väl söderut för din del ;)

Postad 27 juli 2009 - 13:04

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ska hämta ut ett par DF-6 i Walnut nu i veckan ;) Kommer koppla dom till en Pioneer A656 MarkII. Ska bli mycket intressant att se hur mycket bättre ljudet blir jämfört med mina gamla f-6 burkar.

Hur blev det?

Skriv och berätta! :)

Postad 27 juli 2009 - 17:08

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

jag bor vid Fynda så kanske lite väl söderut för din del ;)

Nja, Som utflyttad Skåning kan man väl knappast komma för långt söderut i detta land :)
Skämt åsido, om hustrun och barnen beviljar permission någon helgdag så skulle jag nog kunna komma neråt Falkenberg också, tål att tänkas på.

Postad 28 juli 2009 - 16:23

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Utan att gå in på ljudbeskrivning, för det är svårt.

Out of the box låter de inte bra.

Hoppas dom växer med uppgiften.

Postad 28 juli 2009 - 22:46

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Utan att gå in på ljudbeskrivning, för det är svårt.

Out of the box låter de inte bra.

Hoppas dom växer med uppgiften.

vad e problemet? jag är riktigt nöjd med mina :(

Postad 29 juli 2009 - 06:51

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

vad e problemet? jag är riktigt nöjd med mina :(

Jag och en kompis packade upp dem, kopplade in dem, stoppade i XRCD-versionen av Dire Straits "Brothers in arms".

Vi konstaterade att så länge det var "okomplicerade" ljud så lät det väldigt bra.
Men så fort det blev mycket ljud och många ljud samtidigt, med mycket bas så föll högtalaren fullständigt.
Basen bara brölade och lyckades inte förmedla något av det jag tidigare hört av samma skiva

Sen fortsatte lyssnadet med andra skivor, och vissa låtar lät mycket bra, men många lät inte bra och sammantaget lyder (hittills) domen: För mycket och för luddigt i lägre register.

Men med lite tur så handlar allt om inspelning

Men fan vad de är snygga! :)

Redigerat av Stig, 29 juli 2009 - 08:23.

Postad 29 juli 2009 - 21:38

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Provlyssning och inspelning pågår för fullt.

Nu har jag börjat gilla dem! :)

Ett ###### drag och fin upplösning!

Fortfarande: FÖR MYCKET BAS!

Postad 30 juli 2009 - 01:23

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Jag och en kompis packade upp dem, kopplade in dem, stoppade i XRCD-versionen av Dire Straits "Brothers in arms".

Vi konstaterade att så länge det var "okomplicerade" ljud så lät det väldigt bra.
Men så fort det blev mycket ljud och många ljud samtidigt, med mycket bas så föll högtalaren fullständigt.
Basen bara brölade och lyckades inte förmedla något av det jag tidigare hört av samma skiva

Sen fortsatte lyssnadet med andra skivor, och vissa låtar lät mycket bra, men många lät inte bra och sammantaget lyder (hittills) domen: För mycket och för luddigt i lägre register.

Men med lite tur så handlar allt om inspelning

Men fan vad de är snygga! :)

Flytta runt dom tills det låter rätt.
Det är ju det viktigaste av allt att dom hamnar rätt, innan du provat alla placeringar möjliga i rummet är du inte kvalificerad för ett utlåtande och definitivt inte en sågning

Postad 30 juli 2009 - 03:14

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0

Byt till DF-5 om du tycker det är för mycket bas då

Postad 30 juli 2009 - 06:47

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Byt till DF-5 om du tycker det är för mycket bas då

Men då blir det inte ett ###### drag! :)

Medan jag har lyssnat på DF-6 så har mitt ljudideal fått sig en knäck.
Jag har tidigare inte brytt mig om KRAFT i ljudet, och nu vill jag inte vara utan det.

Önskar dock fortfarande att basen skulle vara mer tyglad.

Postad 30 juli 2009 - 06:50

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
jag lider inte av "för mycket bas" syndromet. har visserligen placerat dom på rummets bästa plats :) sen bara låtit min Pioneers auto MCACC ta hand om tuningen. fick som vanligt skruva upp subben lite efter att MCACC vart klart.
DF-5 är en alldeles för snäll högtalare tycker jag, finns ingen bas att prata om där.

Stig. du har inte möjlighet att ställa om högtalar storlek etc på din förstärkare? finns ju small, large etc vilket skär i frekvenserna en del. mina är dock inställda på large såg jag.

Postad 30 juli 2009 - 09:40

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

jag lider inte av "för mycket bas" syndromet. har visserligen placerat dom på rummets bästa plats :) sen bara låtit min Pioneers auto MCACC ta hand om tuningen. fick som vanligt skruva upp subben lite efter att MCACC vart klart.
DF-5 är en alldeles för snäll högtalare tycker jag, finns ingen bas att prata om där.

Stig. du har inte möjlighet att ställa om högtalar storlek etc på din förstärkare? finns ju small, large etc vilket skär i frekvenserna en del. mina är dock inställda på large såg jag.

Jodå, jag kan både ställa om förstärkare och använda "YPAO Automatic System Calibration".
Men då får jag ju bara reda på hur bra det kan bli, inte hur högtalaren egentligen låter.
Nu kör jag bara "Pure Direct" dvs 2 kanaler rakt igenom förstärkaren helt utan diverse justeringar/förvrängningar.

Eftersom jag har 3 st aktiva subbar inkopplade så är jag pinsamt medveten om att rumskalibrering
och övrig justering måste göras i sinom tid. (subbarna är inte igång nu) :blush:
Men detta skall jag vänta med tills högtalarna är inspelade, men framför allt får det vänta tills jag har
hunnit bygga om möbeln som allting står i för där finns inte plats för centern idag.
Så allting kommer säkert att bli bra inom en snar framtid.
(Jag får dessutom för mig att inspelningen av högtalarna blir bättre om man låter dem spela ut hela sitt register från början utan att kastrera dem med kalibrering och annat)

Igår satt jag och lyssnade på diverse skivor med bla. Diana Krall (Jazz), Michael Jackson (Pop), Colin James (Rock)
Lady Gaga (Disco-dunk), samt diverse audiofil-samlingar med blandad musik.
Det lät MYCKET bra!

Jag kom på att jag gjorde ett general-misstag vid första lyssningen... :P

Jag tänkte inte på att dessa högtalare var mycket mer lättdrivna än mina gamla, så när jag satt och lyssnade med samma pådrag som jag brukade så blev det högre ljud och därfor också störigt att lyssna på.
(Jag har mitt ljud/bild-rum i källaren med betong-golv/väggar/tak. dvs en mycket hård miljö där inget börjar vibrera eller "spela med" vid för höga volymer, därför är det lätt att gå i den fällan)

Sänkte jag volymen några dB så hade jag samma ljudvolym i öronen fast med mycket högre kvalitet.

MEN, där är likväl MYCKET bas, fast det kommer att justeras!

Sammantaget: Mycket nöjd! :P

PS.
Vad gäller DF-5 så var anledningen till att jag bytte frontare att jag ville ha MER ljud ur dem, det var inte för att jag behövde en högtalare som kräver stöd av en sub. Lyssnar jag på musik så sker det i 2 kanaler utan subb. Resten av högtalarparken får bara arbeta när jag tittar på film.
DS

Redigerat av Stig, 30 juli 2009 - 17:23.

Postad 30 juli 2009 - 12:27

Unregistered0bd3a3f1
  • Unregistered0bd3a3f1
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Kör DF-6 i sommarstugan, låter riktigt bra måste jag säga, härlig kraft i ljudet, kör utan pluggar och +2dB.

Postad 01 augusti 2009 - 21:19

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1 103 inlägg
  • 0
Jag körde både mina M65or och mina nuvarande S6or med +4dB på diskanten, annars tycker jag basen och mellanregistert tar för mycket plats.

Postad 01 augusti 2009 - 22:24

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Flytta runt dom tills det låter rätt.
Det är ju det viktigaste av allt att dom hamnar rätt, innan du provat alla placeringar möjliga i rummet är du inte kvalificerad för ett utlåtande och definitivt inte en sågning

Högtalarna står där de står och blir sågade där de står om så skulle bli fallet.

Börjar jag flytta på dem så kan det sluta med att de låter bäst i tvättstugan, och där vill inte jag ha dem.

Kvalificerad eller inte.

Postad 02 augusti 2009 - 17:37

ericmoberg86
  • ericmoberg86
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Det är rätt Stig. Näven i bordet för fan!

Postad 02 augusti 2009 - 17:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Placeringen/akustiken är den viktigaste komponenten i en bra ljudåtergivningsanläggning. Inte ens den bästa högtalare låter bra i en dålig placering.

Postad 02 augusti 2009 - 18:36

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Placeringen/akustiken är den viktigaste komponenten i en bra ljudåtergivningsanläggning. Inte ens den bästa högtalare låter bra i en dålig placering.

Jo jag vet att placeringen är viktig, men då skall man bygga rummet efter högtalaruppställningen, nu finns rummet och övrig inredning och allt går inte att flytta utan att allt blir konstigt.
Alltså, flytt inget allternativ.
Skall labba lite med avstånd till väggen, men i övrigt är placeringen spikad av andra omständigheter.

Postad 02 augusti 2009 - 22:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Högtalarna står där de står och blir sågade där de står om så skulle bli fallet.

Börjar jag flytta på dem så kan det sluta med att de låter bäst i tvättstugan, och där vill inte jag ha dem.

Kvalificerad eller inte.

Nä men då kan du heller inte uttala dej om hur en högtalare låter.
Och det är ju din miss eftersom placering är det viktigaste av allt.

Postad 03 augusti 2009 - 07:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
självklart är placering viktig.
dock så tror jag inte många bygger om sitt hus för att få högtalaren att ev spela optimalt ;)
man gör väl helt enkelt så att man ställer den på bästa sett i mån av plats i rummet :)

som jag fattar det så är Stig rätt nöjd med högtalarana.
min tycke står fast... dom låter riktigt bra och är det bästa Dynavoice gjort hitillst

Postad 03 augusti 2009 - 11:21

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0
Jag köper högtalare till ett visst rum och efter det rummets förutsättningar, sen får man utgå efter att det ska bli så bra som möjligt efter dom förutsättningarna.

Jag skulle säga att man visst kan ge ett utalande hur sin högtalare låter även fast man inte har ett optimalt rum (vilket är ovanligt). Det ger iallafall en blick på ungefär högtalaren skulle låta i sina egna öron.

Mvh

Postad 03 augusti 2009 - 12:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Optimalt rum behövs inte....

Men placera dom optimalt i det rum man har. Ni inser inte vad ni missar.

Postad 03 augusti 2009 - 16:59

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Om det är någon som är intresserad av att lyssa på högtalarna i hemma miljö ställer jag gärna upp på detta.
Provlyssning finns i Nyköping 10mil söder om Sthlm samt 10mil norr om Linköping. ^_^

lille_man >> tyvärr kanske det är en rätt bra bit från dig.

Postad 03 augusti 2009 - 17:26

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0
Förstår precis vad du menar Widescreen ^_^ Har flyttat mina högtalare runt i huset otaliga gånger och resultaten varierar betydligt beroende på placering. Men i många fall är placeringen av högtalaren en fast position, alltså man placerar högtalaren anpassat till övriga rummet och efter det estetiska, inte efter det optimala positionen för så bra ljud som möjligt. Då får man hitta en så passande högtalare efter just dom förutsättningarna :(

Postad 03 augusti 2009 - 18:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Förstår precis vad du menar Widescreen ^_^ Har flyttat mina högtalare runt i huset otaliga gånger och resultaten varierar betydligt beroende på placering. Men i många fall är placeringen av högtalaren en fast position, alltså man placerar högtalaren anpassat till övriga rummet och efter det estetiska, inte efter det optimala positionen för så bra ljud som möjligt. Då får man hitta en så passande högtalare efter just dom förutsättningarna :(

Jo det må vara så men då kan man inte säga att en högtalare är si eller så heller.
Sågar man dom efter att själv ha begränsat dom så ger man ju inte rätt information om högtalaren.

Är sjukt sugen att ta hem ett par på prov och se om dom är lika lysande som DF-5

Postad 03 augusti 2009 - 23:00

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Hur blev det?

Skriv och berätta! ^_^

Har precis flyttat in i en ny lägenhet, packade upp dom igår, så jag har bara kört några timmar än så länge. Det var rätt pinigt att sitta och titta på högtalarkartongerna i två veckor innan flytten utan att kunna lyssna kan jag säga :(

Det är alldeles för tidigt för ett vettigt utlåtande såklart, men out of the box så låter de bra tycker jag, rent och kraftfullt ljud redan från start. Men det är nog bara början, skulle tippa på att röster och detaljer blir mer framträdande efter inspelning.

Kör min musik från datorn och ljudkortet är väl inte jättebra direkt så det blir nog en dacmagic i veckan. Då kan jag testa mera på allvar vad de här godingarna går för. Återkommer med bilder och kommentar av högtalarna!

Postad 04 augusti 2009 - 10:13

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Har centern och stativarna i serien och tycker stativarna ger väldigt bra ljud för pengarna, skall kopplas in så småningom naturligtvis med - förmodligen - DF-6:orna, har ännu inte använt centern.
Placering och rum är två faktorer som påverkar ljudet oerhört mycket från vilken högtalare som helst - ang diskussionen om detta i tråden - finns det sen tonkontroller på förstärkaren är det ju lämpligt att använda sig utav dessa. ^_^

Postad 16 augusti 2009 - 08:00

hotshots
  • hotshots
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

hur tycker du att dom låter nu då?

Postad 16 augusti 2009 - 14:59

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

hur tycker du att dom låter nu då?

Jag har inte bestämt mig än.

Men fråga Widescreen, han brukar veta vad jag tycker.

Postad 17 augusti 2009 - 13:44

hotshots
  • hotshots
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag har inte bestämt mig än.

Men fråga Widescreen, han brukar veta vad jag tycker.

tråkigt att tråden dog helt ;) är lite sugen på df-6

Postad 19 augusti 2009 - 18:35

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

tråkigt att tråden dog helt ;) är lite sugen på df-6

Tråden dog därför att DF-6:ornas ljud tydligen inte var det intressanta längre, bara var i rummet de stod.

Är du sugen så tycker jag att du skall köpa dom.

Dom låter riktigt riktigt bra om man får bukt med basen. (jag är en god bit påväg med andra kablar).
Sen kanske du inte får problem med basen alls i ditt rum.

Redigerat av Stig, 19 augusti 2009 - 21:12.

Postad 20 augusti 2009 - 08:40

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Kan hålla med "Stig" om att DF-6:orna är ett par trevliga högtalare då jag varit hemma hos honom och lyssnat, problemet med basen vill jag helt och hållet tillskriva hans lyssningsrum.
Det går nog att fixa till med en kombination av akustik-åtgärder och ev lite kabeltrixande men som sagt - det är en trevlig högtalare. ;)

Postad 20 augusti 2009 - 11:37

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Kan hålla med "Stig" om att DF-6:orna är ett par trevliga högtalare då jag varit hemma hos honom och lyssnat, problemet med basen vill jag helt och hållet tillskriva hans lyssningsrum.
Det går nog att fixa till med en kombination av akustik-åtgärder och ev lite kabeltrixande men som sagt - det är en trevlig högtalare. :(

Att BOOM-basen helt och hållet beror på mitt rum kan inte vara sant, då EXAKT samma BOOM-bas infinner sig hemma hos en kompis som har ett så olikt lyssningsrum som går att få.

Han har högt till tak, jag har lågt.

Han har väggar, golv och tak av gips och spånskiva, jag har betong, betong och betong.

Han har ett väldigt stort rum där högtalarna har flera meter till närmsta vägg på alla håll, hos mig står dom en halv meter från bakväggen.

Han har MASSOR av kvadratmeter dämp-paneler , jag har inte en enda.

Om det i dessa båda lyssningsrum "bara beror på rummet" att det låter BOOM så skicka gärna en ritning på hur ett rum där det inte låter BOOM skall se ut. :)

Sen säger jag inte att det inte går att korrigera på olika sätt, men att BOOMET har sitt ursprung i högtalaren är jag säker på. (Tills motsatsen är bevisad) :)

Redigerat av Stig, 20 augusti 2009 - 11:42.

Postad 20 augusti 2009 - 13:56

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Att BOOM-basen helt och hållet beror på mitt rum kan inte vara sant, då EXAKT samma BOOM-bas infinner sig hemma hos en kompis som har ett så olikt lyssningsrum som går att få.

Han har högt till tak, jag har lågt.

Han har väggar, golv och tak av gips och spånskiva, jag har betong, betong och betong.

Han har ett väldigt stort rum där högtalarna har flera meter till närmsta vägg på alla håll, hos mig står dom en halv meter från bakväggen.

Han har MASSOR av kvadratmeter dämp-paneler , jag har inte en enda.

Om det i dessa båda lyssningsrum "bara beror på rummet" att det låter BOOM så skicka gärna en ritning på hur ett rum där det inte låter BOOM skall se ut. :)

Sen säger jag inte att det inte går att korrigera på olika sätt, men att BOOMET har sitt ursprung i högtalaren är jag säker på. (Tills motsatsen är bevisad) :)

En sak jag lade märke till hemma hos dig var att när jag lutade mig långt fram - satte mig på framkanten på soffan och verkligen lutade mig framåt - så blev "BOOMBASEN" väldigt mycket mindre BOOM, det är en av anledningarna till att jag tror det är ditt rum som spökar.
Sen kan det mycket väl vara rummet hos din polare trots dämpmaterial och annat vägg och golvmaterial, det plus placeringen som jag förstår det är 3-4 meter ut från vägg spelandes ut i ett väldigt rum.
Var det inte så att en annan snubbe du känner inte upplevde någon bas alls i sitt rum med likadana högtalare? :)

Hmmm.....verkar vara ett svårt fall detta, kan vara en kombo av rum plus högtalaren plus kanske också förstärkaren, finns förstärkare som också kan vara en del av problemet.
Hur som helst så hoppas jag det löser sig. :(

Redigerat av Holmqvist, 20 augusti 2009 - 13:58.

Postad 20 augusti 2009 - 15:02

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

En sak jag lade märke till hemma hos dig var att när jag lutade mig långt fram - satte mig på framkanten på soffan och verkligen lutade mig framåt - så blev "BOOMBASEN" väldigt mycket mindre BOOM, det är en av anledningarna till att jag tror det är ditt rum som spökar.
Sen kan det mycket väl vara rummet hos din polare trots dämpmaterial och annat vägg och golvmaterial, det plus placeringen som jag förstår det är 3-4 meter ut från vägg spelandes ut i ett väldigt rum.
Var det inte så att en annan snubbe du känner inte upplevde någon bas alls i sitt rum med likadana högtalare? :)

Hmmm.....verkar vara ett svårt fall detta, kan vara en kombo av rum plus högtalaren plus kanske också förstärkaren, finns förstärkare som också kan vara en del av problemet.
Hur som helst så hoppas jag det löser sig. :(

Killen som inte upplevde någon bas alls hade en helt ny NAD-nånting, som det visade sig vara fel på vid leverans.
Den är numera utbytt, nu har han bas!
(Dock vet jag inte hur mycket)

Men om man läser mellan raderna i diverse inlägg så finns det inga högtalare som har några egna ljudegenskaper över huvud taget. Det låter på vissa som om allt beror på var dom står, vad dom drivs med och vilka kablar man använder. Och med det resonemanget tror jag att man befinner sig långt ute på märklig mark.
Då hade det ju för f-n räckt med en enda sorts högtalare, sen kunde man fixa resten med kringutrustning.

Postad 20 augusti 2009 - 15:14

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
efter en si sådär 200h av spelande kan jag konstantera att DF-6 spelar cirklar runt mina gamla reality 63! :(
tokskönt mellanregister som matar ut maffiga hårdrocksguror precis som jag vill höra dom!
någon tipsade om en skön sjungande kvinna vid namn Holly Cole, hennes röst ur DF-6.orna reser hår på armarna!
basen tycker jag är rapp, tight och kontrollerad på alla plan :)
Diskanten är nog ändå den som impar mest på mig :) underbart detaljerad för denna prisklass.

jag är riktigt nöjd med vad dom presterar!

nu har även min dynavoice sub börjat spela på ordentligt med, det tog tid att få ut effekt/ljud ur den.

Redigerat av somoene2, 20 augusti 2009 - 15:16.

Postad 20 augusti 2009 - 16:56

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

efter en si sådär 200h av spelande kan jag konstantera att DF-6 spelar cirklar runt mina gamla reality 63! :(
tokskönt mellanregister som matar ut maffiga hårdrocksguror precis som jag vill höra dom!
någon tipsade om en skön sjungande kvinna vid namn Holly Cole, hennes röst ur DF-6.orna reser hår på armarna!
basen tycker jag är rapp, tight och kontrollerad på alla plan :)
Diskanten är nog ändå den som impar mest på mig :) underbart detaljerad för denna prisklass.

jag är riktigt nöjd med vad dom presterar!

nu har även min dynavoice sub börjat spela på ordentligt med, det tog tid att få ut effekt/ljud ur den.

Kul att du är nöjd! :unsure:

Det kommer jag också att bli! :)

Postad 21 augusti 2009 - 09:33

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Killen som inte upplevde någon bas alls hade en helt ny NAD-nånting, som det visade sig vara fel på vid leverans.
Den är numera utbytt, nu har han bas!
(Dock vet jag inte hur mycket)

Men om man läser mellan raderna i diverse inlägg så finns det inga högtalare som har några egna ljudegenskaper över huvud taget. Det låter på vissa som om allt beror på var dom står, vad dom drivs med och vilka kablar man använder. Och med det resonemanget tror jag att man befinner sig långt ute på märklig mark.
Då hade det ju för f-n räckt med en enda sorts högtalare, sen kunde man fixa resten med kringutrustning.

Varje högtalare låter på "sitt" sätt men rum och placering påverkar ljudet oerhört mycket, det har nog drivit mer
än en ljudentusiast till vansinnets gräns.
När det gäller dämpmaterial är jag ingen mästare men det är rätt noga med det också, inte bara att "kladda" upp det lite varstans och tro att det fixar biffen utan det gäller att sätta det på rätt ställe i rummet för att få optimal verkan.
Det finns burkar som är mer och det finns burkar som är mindre känsliga för placering och rum, be mig inte förklara varför men jag har upplevt det så många gånger nu så att jag vet att det är så.
Sen finns det rum som är totalt odugliga som lyssningsrum oavsett vad man hittar på, då är det problem med i stort sett allt man spelar på i högtalarväg, tex min förra lägenhet. B)

Postad 21 augusti 2009 - 11:06

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag har ingenting emot någon enda teori som har lagts fram här.

Det jag tycker är märkligt är att tråden handlar om DF-6, och bara för att jag är kritisk mot delar av ljudet
som kommer ur dessa högtalare så är jag inkompetent, mitt rum felbyggt och jag har förmodligen fel utrustning också.

Alltså har några bestämt sig för att DF-6 låter så oerhört bra att kritik eller ens åsikter inte får framföras i detta forum.

Summan av sådant resonemang blir ju att INGEN högtalare kan bedömas eller utvärderas eftersom det ALLTID går att hävda att si eller så var fel under testen.

Om även jag hade tyckt att DF-6 lät alldeles för j-a bra, hade det varit fel på mitt rum då också?

Redigerat av Stig, 21 augusti 2009 - 12:49.

Postad 21 augusti 2009 - 19:25

ericmoberg86
  • ericmoberg86
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Lyssningsrum m.m i all ära. Men detta är ett par högtalare under 5000:-

Finns det någon som har ett "optimalt, dedikerat lyssningsrum" med ett par högtalare för 5000:- Nae, dynavoice är så vitt jag kan förstå riktat till svenssonkonsumenter.. En svensson ställer högtalarna där han vill och så är det. Sluta tjata om placering o.s.v. Grabben ställer högtalarna vart fan han vill, ger sina åsikter precis som han vill, eftersom vi lider av den urdumma lagen om yttrandefrihet.

Snälla, tillbaks till topic. Diskutera högtalaren, inte rummet.

/Kyss mig i röven besserwissrar.

Redigerat av ericmoberg86, 21 augusti 2009 - 19:26.

Postad 21 augusti 2009 - 20:08

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Finns det någon som har ett "optimalt, dedikerat lyssningsrum" med ett par högtalare för 5000:- Nae, dynavoice är så vitt jag kan förstå riktat till svenssonkonsumenter.. En svensson ställer högtalarna där han vill och så är det. Sluta tjata om placering o.s.v. Grabben ställer högtalarna vart fan han vill, ger sina åsikter precis som han vill, eftersom vi lider av den urdumma lagen om yttrandefrihet.

:)

Tack för den!

Jag trodde ett tag att jag skrivit fel och istället för www.minhembio.com hamnat på
www.hardcore_audiofiler_utan_deg.nu

Fast nu har jag hittat rätt med kablarna och allt blev bra! :lol:

Postad 21 augusti 2009 - 20:14

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0
Vårda språket ericmoberg86 :lol:

Lyssningsrummet gör stor inverkan på ljudet, visst men allas omdömme är ju hur högtalaren lät i just det rummet där dem stog. En bra budgethögtalare är konstuerad att låta bra i dom flesta miljöer där man placerar högtalare i hemmet. Hur många som köper högtalare under 5000kr har ett riktigt bra lyssningsrum? Det är nog en minioritet därför tycker jag det är intressant när folk berättar hur högtalarna upplevs i just deras rum med deras förutsättningar.
Mvh

Postad 21 augusti 2009 - 20:22

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Överlag så verkar de allra flesta va nöjda med sitt paket i alla fall å jag som är sugen på att fixa 5.0 eller 5.1 är ju givetvis sugen då :lol: Frågan är bara om ni tycker att jag ska satsa på att komplettera mina Dynavoice S-6 med en C-6 och två m-85:or eller om jag istället bör satsa på DF-6 som känns lockande. Dock så måste allt kännas prisvärt, vilket e det svåraste att få till :) Kan tillägga att jag måste komplettera med en förstärkare också!

Till film, spel och dylikt har jag fått den uppfattningen att DF-6 ändå är bättre än ett paket med m-85:or, för det är det som jag kommer använda det till mest, lite musik dock men inte lika betydande:)
Tacksam för åsikter :=)

Postad 22 augusti 2009 - 01:08

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0

Överlag så verkar de allra flesta va nöjda med sitt paket i alla fall å jag som är sugen på att fixa 5.0 eller 5.1 är ju givetvis sugen då :lol: Frågan är bara om ni tycker att jag ska satsa på att komplettera mina Dynavoice S-6 med en C-6 och två m-85:or eller om jag istället bör satsa på DF-6 som känns lockande. Dock så måste allt kännas prisvärt, vilket e det svåraste att få till :) Kan tillägga att jag måste komplettera med en förstärkare också!

Till film, spel och dylikt har jag fått den uppfattningen att DF-6 ändå är bättre än ett paket med m-85:or, för det är det som jag kommer använda det till mest, lite musik dock men inte lika betydande:)
Tacksam för åsikter :=)

Jag tror du får störst utdelning av DF-6 om du verkligen lyssnar på musik. Annars har jag svårt att se att flera tusen för ett kit DF-6 + DC-5 + DM-5 är mer prisvärt än att bara köpa en center till ditt paket idag.
Tycker du verkligen ska tänka över det då du istället kan lägga pengarna på sub, bättre förstärkare eller slutsteg till frontarna :)

Postad 22 augusti 2009 - 06:15

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag tror du får störst utdelning av DF-6 om du verkligen lyssnar på musik. Annars har jag svårt att se att flera tusen för ett kit DF-6 + DC-5 + DM-5 är mer prisvärt än att bara köpa en center till ditt paket idag.
Tycker du verkligen ska tänka över det då du istället kan lägga pengarna på sub, bättre förstärkare eller slutsteg till frontarna :lol:

Håller med!

Skall du inte lyssna på musik, så komplettera det du redan har.

Postad 22 augusti 2009 - 06:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Problemet är att man kan inte recensera en bil efter att ha kört den på parkeringen hemma.
Man skall/kan inte såga, eller ens ha en uppfattning om högtalaren om man inte gett den alla chanser som finns.

Näste man har ett helt annat rum med andra förutsättningar. Har man då sågat en grym högtalare av fel anledning har man indirekt tagit ifrån många chansen att få en bra högtalare.

Ledsen om vissa kanske vet lite bättre på detta forumet men så är det bara.

Postad 22 augusti 2009 - 07:02

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Problemet är att man kan inte recensera en bil efter att ha kört den på parkeringen hemma.
Man skall/kan inte såga, eller ens ha en uppfattning om högtalaren om man inte gett den alla chanser som finns.

Näste man har ett helt annat rum med andra förutsättningar. Har man då sågat en grym högtalare av fel anledning har man indirekt tagit ifrån många chansen att få en bra högtalare.

Ledsen om vissa kanske vet lite bättre på detta forumet men så är det bara.

Och din pappa är säkert starkare än min...

Postad 22 augusti 2009 - 07:42

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Och din pappa är säkert starkare än min...

Tveksamt Stig!
Han är total-förlamad.

Men du missar hela poängen, detta är ingen kritik utan en aspekt som kan förstöra för andra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.