* Officiell Tråd - Navigon 8310 *
194 svar till detta ämne
Postad 20 July 2009 - 14:57
Unregistered0c1c1deb
-
Unregistered0c1c1deb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag ska köpa min första GPS och steg 1 var givetvis att besöka Prisjakt. Kraven är: - Navteq
- TMC (helst inbyggd)
- MP3 (helst FM-sändare).
- (Import av gps-koordinater är önskvärt)
En sida-vid-sida-jämförelse mellan 8110 och 8310 är lätt förvirrande: Enligt Prisjakt får 8310 spö av 8110 på följande punkter/funktioner - uttag för extern antenn
- videouppspelning
- kompass
- längre batteritid
- terräng + fotgängare stad
Min fråga är kort o gott: Vem har fumlat?Är det Prisjakts uppgifter som inte stämmer? På vilken modell i så fall? eller Är det Navigon som tagit bort funktioner inför en senare modell?
Redigerat av Unregistered0c1c1deb, 20 July 2009 - 15:02.
Postad 21 July 2009 - 20:40
rgs
-
rgs
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag ska köpa min första GPS och steg 1 var givetvis att besöka Prisjakt. Kraven är:
- Navteq
- TMC (helst inbyggd)
- MP3 (helst FM-sändare).
- (Import av gps-koordinater är önskvärt)
En sida-vid-sida-jämförelse mellan 8110 och 8310 är lätt förvirrande: Enligt Prisjakt får 8310 spö av 8110 på följande punkter/funktioner
- uttag för extern antenn
- videouppspelning
- kompass
- längre batteritid
- terräng + fotgängare stad
Min fråga är kort o gott: Vem har fumlat? Är det Prisjakts uppgifter som inte stämmer? På vilken modell i så fall? eller Är det Navigon som tagit bort funktioner inför en senare modell?
På min 8310 finns ett uttag för extern antenn. Jag har inte använt det och locket som sitter för tycks svårt att pilla loss (vill inte ta i här eftersom jag inte tycker jag behöver extern antenn). Enligt navigons hemsida skall det gå att koppla in extern antenn. Man kan i resvägsprofil ange om man är fotgängare, cyklist, lastbil, motorcykel eller bil. Sistnämnda tycks ha att göra med hur den skattar ankomsttid. Jag vet inte om "lastbil" tar hänsyn till låga broar (tror inte det). Det finns en kompassfunktion men den har jag inte provat. Jag tror inte 8110:an har videouppspelning, 8310 har det inte (men förmodligen kommer kommande modellen 8410 ha det). Batteritiden i manualen för 8310 anges till 4-5 timmar (jag har inte mätt). Antagligen är batteritiden lika på 8110 och 8310 om man har samma funktioner inkopplade. Jag har aldrig märkt att min 8310 stängt ner under navigation pga dåligt batteri (så som en del beskrivit i forumtråden för 8110).  Som konstaterats tidigare i detta forum är ingen GPS perfekt men jag är i alla fall mkt nöjd med min 8310.
Postad 22 July 2009 - 21:16
XCharmed
-
XCharmed
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
ARGH!!! att stänga av gps'n helt behöver man trycka på reset knappen samtidigt som on/off.. eller hur är proceduren?
JAg som använder den och sedan är off i 2 dar får samma problem hela tiden.. måste laddas en stund innan den fungerar som den ska .. varje gång...
Hur gör man nu.. nån som vet säkert?
Postad 22 July 2009 - 22:49
kjellkri
-
kjellkri
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har inte lyckats hitta en länk för att göra download på manualen till 8310 (jag har uppgraderat från 8110). Den till 7310 har jag hittat. Den duger antagligen långt. Men är det någon som hittat en länk till 7310:s manual?
Postad 22 July 2009 - 23:19
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har inte lyckats hitta en länk för att göra download på manualen till 8310 (jag har uppgraderat från 8110). Den till 7310 har jag hittat. Den duger antagligen långt. Men är det någon som hittat en länk till 7310:s manual?
Manualen finns att hämta med Navigon Fresh. /H
Postad 23 July 2009 - 01:07
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Postad 23 July 2009 - 08:32
Unregistered0c1c1deb
-
Unregistered0c1c1deb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
@rgs: Tack för svaren!
Hur är det med terrängfunktionen? Ingår verkligen den infon i kartorna?
(Anledningen till att jag frågar är att den står med bland specarna till 8110.)
Postad 23 July 2009 - 10:51
kjellkri
-
kjellkri
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack. Underbart. Såg i annan svar att den finns att hämta via Navigon Fresh. Såg den inte där när jag laddade ner uppdateringen. Var väl för tidigt ute
Postad 25 July 2009 - 08:26
mickos
-
mickos
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag skulle vilja hitta till en dold plats som ligger vid sidan om vägen baserat på koordinater (geocaching). Men det finns en funktion i 8310:an som flyttar mig till närmaste väg eller gångväg (om det finns nån nära). Dett är ju logiskt och snyggt om man t.ex åker bil, men inte annars. Nån som vet hur man tillfälligt stänger av denna felrättningsfunktion?
Postad 25 July 2009 - 10:35
Unregistered4167b2d6
-
Unregistered4167b2d6
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Någon som vet om det finns en funktion för att automatiskt starta enheten när man får laddning på densamma. Ex. jag har den fast monterad i bilen och jag startar bilen så vill jag att den ska starta automatiskt när jag vrider på nyckeln. Jag vill också ha en automatik avstängning när jag slår av bilen.
Eller är det så illa att jag måste starta och stänga den manuellt.
//Indurain.
Postad 27 July 2009 - 08:20
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Någon som vet om det finns en funktion för att automatiskt starta enheten när man får laddning på densamma. Ex. jag har den fast monterad i bilen och jag startar bilen så vill jag att den ska starta automatiskt när jag vrider på nyckeln. Jag vill också ha en automatik avstängning när jag slår av bilen.
Eller är det så illa att jag måste starta och stänga den manuellt.
//Indurain.
Du måste starta den manuellt. När det gäller avstängning, så kan du under inställningar välja att navigatorn går i standby-läge när den inte längre får ström. /Franz
Postad 27 July 2009 - 20:54
Unregistered4167b2d6
-
Unregistered4167b2d6
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Du måste starta den manuellt.
När det gäller avstängning, så kan du under inställningar välja att navigatorn går i standby-läge när den inte längre får ström.
/Franz
Tackar för svaret. Det är ju en bit på väg. Vad innebär standby-läge i detta sammanhang. Är det helt avstängt då? En fråga till. Vilka klimat tål dessa enheter. Med tanke på om jag fastmonterar en navigator i bilen tål den temperaturväxlingarna som kan vara i en bil(-30 - +50).
Redigerat av Unregistered4167b2d6, 27 July 2009 - 20:55.
Postad 27 July 2009 - 22:09
anmo2716
-
anmo2716
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har nu under semestern använt mig ganska flitigt av min uppgraderade 8110 och är i stort mycket nöjd. Men... Nu har tantrösten börjat hacka ibland, vilket känns väldigt negativt på en så dyr pjäs. Har provat att reseta men det hjälpte inte. Tror ni att det hjälper att formatera kortet för att sedan göra en återställning i fresh?
Apropå batteritiden så fungerar det jättebra för mig. Jag har inga problem med att den laddar ur sig. Hade gpsen i handskfacket i en veckas tid när bilen stod på verkstan, men den var fulladdad när jag fick tillbaka bilen.
/anders
Postad 28 July 2009 - 00:27
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Visst, Du har helt rätt. Blir bara lite trött på tillverkare som lägger ner mer energi på och se till att man måste köpa ny modell ofta än och istället se till att nuvarande fungerar som den ska och detta på ett optimalt sätt. Nu senast låg min 8310 still några dagar och givetvis var batteriet tomt vilket resulterade i att Frida lessnat och var knäpptyst efter omstart !! Kanske dax och återgå till karta, kompass och sextant !! ///L
Jag har testat tre gps. Den första Garmin Nuvi 765T när jag åkte till Norge från Malmö. Gps:en var lätt att använda och man tar alltid rätt avfart. Det var enkelt, lätt och tydligt. På vägen ville jag till bensinstation då tryckte jag på bensin knapp mycket enkelt och lätt men det som jag inte gillade var högtalare vilket var lågt även när jag ställde på högsta volymen men det var fortfarande lågvolym. Svårt för mig höra bättra. Det andra problemet var att jag inte fick filassistant, vet inte varför annars var det mycket fin och bra gps. Navigon 8310: Jag testade gps:en från Malmö till Danmark, först till Köpenhamn sedant långt bort från Köpenhamn. Mycket fin gps, mycket tydlig och högre högtalarvolym, fick oerhört många filassistant och inget problem med navigering från Malmö till Danmark. Men från Danmark till Malmö lurade gps:en mig ca. 5 gånger. Nån gång sade gps:en "om 250 meter sväng till höger därefter sade "nu sväng till höger" men olycktligtvis var fel avfart och då fick jag u-sväng enligt Navigon. Samma problem upprepades nästa gång "om 150 meter sväng till höger och "nu sväng till höger" men det fanns ingen avfart. Nästa gång körde den mig till parkeringsplats och ville att jag skulle köra rakt fram men det fanns ingen väg för att köra rakt. Jag blev trött på gps:en stängde jag den och istället följde jag tavlor till Malmö. Mio Moov Spirit Flat s568 Mycket fin navigation, får man rätt adress. Men gps:en är lite komplicerad, inte lätt att använda, man måste läsa mycket instruktionsboken korrekt för att lära gps:en. Men det var lite tråkigt för mig.Man missar aldrig rätt avfarten och får alltid rätt svängning. Högre högtalarvolym än Garmin. Jag rekommenderar dubbel pil för Navigon precis som Garmin, Tomtom och Mio har. Om man vill lura sig själv och ta alltid dålig och fel avfart och svängningar, då rekommenderar jag er Navigon.
Postad 28 July 2009 - 07:21
Tiberun
-
Tiberun
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Köpte en Navigon 8310 igår på NetOnNet för 3875:-. Väl hemma packade jag upp allt och pluggade i 220 laddaren. Laddningslampan tändes som sig bör och enligt instruktionen så skulle man ladda enheten fullt innan man startade den första gången, vilket skulle ta ungefär 5 timmar. Efter ca 5 timmar släcktes laddningslampan, precis enligt instruktionen MEN när jag sedan skulle slå på enheten så hände inte ett smack. Jag kan inte få liv i den, den reagerar på laddning men det är det enda, för övrigt stendöd.
Någon annan som upplevt detta? Ska iaf åka till NetOnNet i eftermiddag och få ordnat upp det, lite tråkigt när man är så sjuuuuukt sugen på att leka. Återkommer med mer utlåtande när jag fått igång den....
Postad 28 July 2009 - 09:00
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Köpte en Navigon 8310 igår på NetOnNet för 3875:-. Väl hemma packade jag upp allt och pluggade i 220 laddaren. Laddningslampan tändes som sig bör och enligt instruktionen så skulle man ladda enheten fullt innan man startade den första gången, vilket skulle ta ungefär 5 timmar. Efter ca 5 timmar släcktes laddningslampan, precis enligt instruktionen MEN när jag sedan skulle slå på enheten så hände inte ett smack. Jag kan inte få liv i den, den reagerar på laddning men det är det enda, för övrigt stendöd.
Någon annan som upplevt detta? Ska iaf åka till NetOnNet i eftermiddag och få ordnat upp det, lite tråkigt när man är så sjuuuuukt sugen på att leka. Återkommer med mer utlåtande när jag fått igång den....
Nej det hände inte mig men när du trycker på On/Off knappen, släpp efter ca. 2 sekunder då startar den och på samma sätt när du stänger. Håll inte knappen mer än 2 eller 3 sekunder.
Postad 28 July 2009 - 09:33
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Tackar för svaret. Det är ju en bit på väg. Vad innebär standby-läge i detta sammanhang. Är det helt avstängt då?
En fråga till. Vilka klimat tål dessa enheter. Med tanke på om jag fastmonterar en navigator i bilen tål den temperaturväxlingarna som kan vara i en bil(-30 - +50).
Standby-läge betyder att navigatorn kommer snabbare igång eftersom den behöver inte hämta all information om satelliterna som normalt behövs vid en total avstängning (deras interna tid, deras position i förhållande till varandra mm) Nackdelen är att den drar ström, men standby är bra när man använder navigatorn varje dag. Om Powermanagement, GPS-signal mm har jag skrivit i olika tråder. Beträffande temperaturväxlingar, så är det värre med för mycket värme. Men om batteriet skulle bli för varmt så bryts laddningen. För mycket kyla minskar batteriets effekt som hos andra elektroniska prylar. Max/min temperatur för garanterad funktion av 8310 finns i manualen. /Franz
Redigerat av Kuenring, 28 July 2009 - 18:36.
Postad 28 July 2009 - 14:21
leifh_10
-
leifh_10
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
ON/OFF buttonPratade nyss med en ganska arrogant typ på Navigon om ON/OFF knappen ! Enda kommentaren han hade var och hålla inne OFF knappen och samtidigt trycka på reset knappen för och stänga av den helt för det stod fel i handboken. På frågan vad Navigon gör åt detta som jag såg som ett problem var "vad kan jag göra ?" Har även skickat några mail till Navigon om detta men noll respons. Så, återigen, det är roligare och producera apparater än och se till att dom som finns fungerar klanderfritt. Men det är väl en del av filosofin idag. ///Leif
Postad 28 July 2009 - 18:50
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag har testat tre gps.
Så, vilken av dessa tyckte du totalt sett var bäst då? Låter som det kunde varit Garmin 765T? Eller någon helt annat GPS än dessa 3? Någon speciell anledning att inte TomTom 930 var med, du kanske testat den tidgiare? Kan annars hålla med om att jag med min 7310 har ung samma erfarenheter som dig, mycket som är snygg och bra, men jag är tveksam till helheten och det känns som om det är mycket som inte fungerar som det ska och gränssnittet är tyvärr inte bara snyggt utan också rätt rörigt...
Redigerat av Unregistered1413, 28 July 2009 - 18:52.
Postad 28 July 2009 - 19:48
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag har testat tre gps.
Den första Garmin Nuvi 765T när jag åkte till Norge från Malmö. Gps:en var lätt att använda och man tar alltid rätt avfart. Det var enkelt, lätt och tydligt. På vägen ville jag till bensinstation då tryckte jag på bensin knapp mycket enkelt och lätt men det som jag inte gillade var högtalare vilket var lågt även när jag ställde på högsta volymen men det var fortfarande lågvolym. Svårt för mig höra bättra. Det andra problemet var att jag inte fick filassistant, vet inte varför annars var det mycket fin och bra gps.
Navigon 8310: Jag testade gps:en från Malmö till Danmark, först till Köpenhamn sedant långt bort från Köpenhamn. Mycket fin gps, mycket tydlig och högre högtalarvolym, fick oerhört många filassistant och inget problem med navigering från Malmö till Danmark. Men från Danmark till Malmö lurade gps:en mig ca. 5 gånger. Nån gång sade gps:en "om 250 meter sväng till höger därefter sade "nu sväng till höger" men olycktligtvis var fel avfart och då fick jag u-sväng enligt Navigon. Samma problem upprepades nästa gång "om 150 meter sväng till höger och "nu sväng till höger" men det fanns ingen avfart. Nästa gång körde den mig till parkeringsplats och ville att jag skulle köra rakt fram men det fanns ingen väg för att köra rakt. Jag blev trött på gps:en stängde jag den och istället följde jag tavlor till Malmö.
Mio Moov Spirit Flat s568 Mycket fin navigation, får man rätt adress. Men gps:en är lite komplicerad, inte lätt att använda, man måste läsa mycket instruktionsboken korrekt för att lära gps:en. Men det var lite tråkigt för mig.Man missar aldrig rätt avfarten och får alltid rätt svängning. Högre högtalarvolym än Garmin.
Jag rekommenderar dubbel pil för Navigon precis som Garmin, Tomtom och Mio har. Om man vill lura sig själv och ta alltid dålig och fel avfart och svängningar, då rekommenderar jag er Navigon.
Hej, det är alltid intressant när någon skriver om sina erfarenheter med olika fabrikat., men det är svårt att bilda sig en uppfattning när du använder tre GPS på olika rutter. När Navigon 8310 ger 5 felaktiga instruktioner på en rutt så undrar man vilken resväg du valde och hur resvägsprofilen såg ut. /Franz
Postad 28 July 2009 - 20:25
Flinta1
-
Flinta1
-
Rookie
-
3 inlägg
@Tiberun
Ta pennan och tryck in resetknappen (i botten) ca 1 sek och släpp, så startar den nog automatiskt.
/Patrick
Postad 28 July 2009 - 23:33
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Så, vilken av dessa tyckte du totalt sett var bäst då? Låter som det kunde varit Garmin 765T? Eller någon helt annat GPS än dessa 3? Någon speciell anledning att inte TomTom 930 var med, du kanske testat den tidgiare? Kan annars hålla med om att jag med min 7310 har ung samma erfarenheter som dig, mycket som är snygg och bra, men jag är tveksam till helheten och det känns som om det är mycket som inte fungerar som det ska och gränssnittet är tyvärr inte bara snyggt utan också rätt rörigt...
Jag har testat bara tre gps Navigon 8310, Garmin 765T och Mio. Innan berättade jag om nackdel och fördel. Jag gillade Garmin men högtalare gillade jag inte för det var lågt och sämre än andra gps. Tomtom 930 T har jag inte testat. Kanske nästa vecka ska jag testa om det var möjligt. Navigon talar finare än de andra, bättre och tydligt men det kan lura dig då och då som hände mig ca. gånger i svåra vägar. Tråkigt..
Postad 28 July 2009 - 23:58
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
En sak som jag glömde: Navigon är mycket fin gps och man behöver inte extern RDS-TMC-kabel för den har redan intern. Men Garmin har RDS-TMC kabel ihop med laddare vilket jag inte gillar. Trotts att TMC fungerar utan TMC-kabel men med kabel får du extra tydliga varningar....ovs än utan. Jag har kontaktat Garmin ang. högtalare och andra nackdelar och de tyckte också var sant när jag upptäckte själv och de ska förbättra för framtiden. Men Navigon har jag inte fått nåt svar även när jag ringde de till Tyskland. Mycket mycket mycket dåligt support. Lycka till med Navigon 8310 för de som har den och hoppas ni inte får nån huvudvärket med gps:en. Tomtom 930T har jag inte testat. Jag känner fyra personner som är väligt nöjda med gps:en men uppdatering tycker de är bara bluff ibland. De har gjort uppdatering men ingen förändring förrän man köper uppdatering då får bättre kartan..
Postad 29 July 2009 - 00:13
mickos
-
mickos
-
Rookie
-
6 inlägg
Är det inte någon som vet hur mnan kan stänga av felrättningsfunktionen som som flyttar en till närmaste väg?
Vore kul att kunna kolla exakt position ibland!
Postad 29 July 2009 - 09:22
Tiberun
-
Tiberun
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
@Tiberun
Ta pennan och tryck in resetknappen (i botten) ca 1 sek och släpp, så startar den nog automatiskt.
/Patrick
Tack för tipset men testade det redan tidigare och det hjälpte inte. Jag var inne och fick bytt till en ny enhet igår och nu funkar det som det ska.  Är det inte någon som vet hur mnan kan stänga av felrättningsfunktionen som som flyttar en till närmaste väg?
Vore kul att kunna kolla exakt position ibland!
Det måste ju vara att du skall ställa om den från "Bil" till "Gående" så borde ju koordinaterna bli mer exakta?
Postad 29 July 2009 - 20:24
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej,
det är alltid intressant när någon skriver om sina erfarenheter med olika fabrikat., men det är svårt att bilda sig en uppfattning när du använder tre GPS på olika rutter. När Navigon 8310 ger 5 felaktiga instruktioner på en rutt så undrar man vilken resväg du valde och hur resvägsprofilen såg ut.
/Franz
Hej Det spelar ingen roll vilken resväg eller rutt hade man men jag gjorde precis Navigon sade att man skulle köra från motorväg "tex. om 100 meter sväng till höger eller nu sväng till höger" vilket det inte fanns nån avfart men om du menar det kanske funnits nästa avfart efter den första, då blir det inte nästa avfart om 100 m. I andra stället på samma sätt sväng till höger igen och då kom jag till en parkeringsplats och Navigon ville att jag skulle köra rakt fram men tyvärr fanns ingen nån gata rakt fram och jag kunde inte köra rakt eller hoppa över från en högbyggnad. De som var med i bilen, skrattade hela tiden och tyckte gps:en skulle lämnas tillbaka så fort jag kunde. Först tyckte jag mycket om gps:en men om det kanske berodde på gamla kartan men Navigon 8310 är senaste modellen, hur kunde kartan vara gammal. Jag gillar Navigon för att den har röststyrning, reality view pro, panorama view 3D, landmark view 3D och reality view pro, men den klarade inte navigering i vissa fall. Om jag hade den till Norge, tror jag inte om den klarade då kanske fick jag ett stort problem.
Postad 30 July 2009 - 06:47
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej Det spelar ingen roll vilken resväg eller rutt hade man men jag gjorde precis Navigon sade att man skulle köra från motorväg "tex. om 100 meter sväng till höger eller nu sväng till höger" vilket det inte fanns nån avfart men om du menar det kanske funnits nästa avfart efter den första, då blir det inte nästa avfart om 100 m. I andra stället på samma sätt sväng till höger igen och då kom jag till en parkeringsplats och Navigon ville att jag skulle köra rakt fram men tyvärr fanns ingen nån gata rakt fram och jag kunde inte köra rakt eller hoppa över från en högbyggnad. De som var med i bilen, skrattade hela tiden och tyckte gps:en skulle lämnas tillbaka så fort jag kunde. Först tyckte jag mycket om gps:en men om det kanske berodde på gamla kartan men Navigon 8310 är senaste modellen, hur kunde kartan vara gammal. Jag gillar Navigon för att den har röststyrning, reality view pro, panorama view 3D, landmark view 3D och reality view pro, men den klarade inte navigering i vissa fall. Om jag hade den till Norge, tror jag inte om den klarade då kanske fick jag ett stort problem.
Tack för svaret. Jag reagerade, eftersom 8310 normalt inte har större navigationsproblem. Det var mest 8110 som var "buggig" efter uppgraderingen till 8310. Det är irriterande när anvisningarna är felaktiga, speciellt i en stor stad, där man förväntar sig mest hjälp av en GPS. Jag vet inte om du har fortfarande 8310 kvar, annars skulle jag rekommendera att ladda ned Q2/2009 en gång till, samtidigt kontrolleras då också om den nyaste filversionen ligger i apparaten. Sedan är också kartorna lite si och så på vissa områden - både i Danmark och Norge. Jag postade för en tid sedan följande länk i forumet: http://www.jonasson.org/maps/Då kan man enkelt jämföra kartorna från Navteq och Teleatlas. /Franz
Postad 30 July 2009 - 10:28
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tack för svaret. Jag reagerade, eftersom 8310 normalt inte har större navigationsproblem. Det var mest 8110 som var "buggig" efter uppgraderingen till 8310. Det är irriterande när anvisningarna är felaktiga, speciellt i en stor stad, där man förväntar sig mest hjälp av en GPS. Jag vet inte om du har fortfarande 8310 kvar, annars skulle jag rekommendera att ladda ned Q2/2009 en gång till, samtidigt kontrolleras då också om den nyaste filversionen ligger i apparaten. Sedan är också kartorna lite si och så på vissa områden - både i Danmark och Norge.
Jag postade för en tid sedan följande länk i forumet: http://www.jonasson.org/maps/
Då kan man enkelt jämföra kartorna från Navteq och Teleatlas.
/Franz
Hej igen! Just nu har jag ingen gps och Navigon 8310 har jag lämnat tillbaka till Netonnet eftersom man har 14 dagar öppetköp. Om jag hade den hade jag laddat Q2/2009 som du nämnt ovan. Frågan är: Vilken modellen har du 8110 eller 8310? Hur fungerar den, hur mycket är du nöjd och var har du testat? Kan man på något sätt ladda eller få dubbel pilare i Navigon som Tomtom, Garmin eller andra modeller har? Jag har kontaktat Tomtom och de sade att de kanske tillverkar senaste modellen och vet ej när den kommer. Jag har inte testat Tomtom 930T, kanske nästa eller nästa vecka igen. Har du nån prövat den och jämfört med Navigon? Navigon gillade jag för högtalare och vissa andra saker som jag nämnt tidigare men navigering gillade jag inte och klarade inte jämfört med Garmin. Garmin är vinnare i navigering. /Arshad
Postad 30 July 2009 - 12:58
Tiberun
-
Tiberun
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hur fungerar den, hur mycket är du nöjd och var har du testat? Kan man på något sätt ladda eller få dubbel pilare i Navigon som Tomtom, Garmin eller andra modeller har? /Arshad
Vad menar du med "dubbel pilare"? Jag kör Navigon 8310 och när det är filkörning som gäller så visar Navigon en separat ruta nere i högra hörnet vilken/vilka filer du skall och inte skall hålla dig i, grymt smidigt och går inte att misstolka. Än så länge är jag väldigt nöjd med min 8310, har endast kört mellan Malmö och Lund och inte riktigt satt den på prov än. En sak som jag noterat dock är att den inte har med 40 stäckan i innerstan i Malmö, lite konstigt eftersom det varit 40 där i mer än 2 år. Kan man rapportera rena fel någonstanns så att det rättas till inför nästa kartsläpp, någon som vet? Återkommer med mer utlåtande när den fått jobba lite mer.
Redigerat av Tiberun, 30 July 2009 - 13:22.
Postad 30 July 2009 - 13:35
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej igen! Just nu har jag ingen gps och Navigon 8310 har jag lämnat tillbaka till Netonnet eftersom man har 14 dagar öppetköp. Om jag hade den hade jag laddat Q2/2009 som du nämnt ovan. Frågan är: Vilken modellen har du 8110 eller 8310? Hur fungerar den, hur mycket är du nöjd och var har du testat? Kan man på något sätt ladda eller få dubbel pilare i Navigon som Tomtom, Garmin eller andra modeller har? Jag har kontaktat Tomtom och de sade att de kanske tillverkar senaste modellen och vet ej när den kommer. Jag har inte testat Tomtom 930T, kanske nästa eller nästa vecka igen. Har du nån prövat den och jämfört med Navigon? Navigon gillade jag för högtalare och vissa andra saker som jag nämnt tidigare men navigering gillade jag inte och klarade inte jämfört med Garmin. Garmin är vinnare i navigering.
/Arshad
Jag har för närvarande en 2110max, den fungerar utmärkt och har inga onödiga funktioner, men jag saknar kanske "clever parking". En avancerad hantering av POI's är inte heller så viktig för mig. Jag har kört några timmar med en 8110/8310 i Hamburg och den gjorde ett hyggligt jobb. När korsningar låg tätt efter varandra blev TTS inte alltid perfekt, men det visste jag i förväg. För ett riktigt test behövs nog några dagar, både i städerna och på landet. Navigon har inte öppnat gränssnittet för tredje parts program som gör det lite svarare att ändra både här och där. Man kan naturligtvis låsa upp apparaten för att komma in i windows CE, men det hjälper knappast om man vill ha en extra pil. Jag själv saknar inte en extra färdriktningspil på själva vägen, det finns ju en liten ruta till vänster med en pil och visning av avståndet. Däremot kunde ikonerna (POI's) vara något större hos Navigon. Det var lite annorlunda 1998 när jag köpte min första mobila GPS i USA. Det fanns inte mycket att välja och det blev en Garmin G-III. Sedan dess har jag haft några stycken, både PDA och PNA. /Franz
Redigerat av Kuenring, 30 July 2009 - 14:15.
Postad 30 July 2009 - 14:09
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Vad menar du med "dubbel pilare"? Jag kör Navigon 8310 och när det är filkörning som gäller så visar Navigon en separat ruta nere i högra hörnet vilken/vilka filer du skall och inte skall hålla dig i, grymt smidigt och går inte att misstolka.
Än så länge är jag väldigt nöjd med min 8310, har endast kört mellan Malmö och Lund och inte riktigt satt den på prov än. En sak som jag noterat dock är att den inte har med 40 stäckan i innerstan i Malmö, lite konstigt eftersom det varit 40 där i mer än 2 år. Kan man rapportera rena fel någonstanns så att det rättas till inför nästa kartsläpp, någon som vet?
Återkommer med mer utlåtande när den fått jobba lite mer.
Det här med hastighetsvisning är ett känt problem och man skall absolut inte lita på de fartgränser som visas på displayen. Visserligen finns det områden var det fungerar bra, men det vet man inte förrän man har kört på dessa vägar. I städerna har jag stängt av visningen och utanför har jag visning på men utan varning. Du kan rapportera fel i kartor antigen över Navigon's sida: http://www.navigon.c...rt/mapreportingeller direkt hos Navteq: http://mapreporter.n...amp;language=enTänk också på att det tar några månader - efter en godkänd rapportering - för att få ändringen med i nya kartor. /Franz
Postad 30 July 2009 - 20:26
capone67
-
capone67
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har tänkt sälja min 7210 och köpa en 8310. Varför, har inget bra svar... men gillar tekniskt avancerade prylar....
Hur funkar det med FM-sändning: Är det så att man ställer in i GPS:en på en frekvens där det inte sänds nån radio, ex 95,6.. Sen ställer man radion på samma frekvens... Och i mellan röstanvisningarna så blir det tyst i "radion"
Eller är det så bra, att man kan lyssna på en radiokanal... och när det kommer nya direktiv från GPS:en så bryts radion för köranvisningen... och sen fortsätter radion igen?
Postad 30 July 2009 - 20:49
cas
-
cas
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har tänkt sälja min 7210 och köpa en 8310. Varför, har inget bra svar... men gillar tekniskt avancerade prylar....
Hur funkar det med FM-sändning: Är det så att man ställer in i GPS:en på en frekvens där det inte sänds nån radio, ex 95,6.. Sen ställer man radion på samma frekvens... Och i mellan röstanvisningarna så blir det tyst i "radion"
Eller är det så bra, att man kan lyssna på en radiokanal... och när det kommer nya direktiv från GPS:en så bryts radion för köranvisningen... och sen fortsätter radion igen?
FM-sändaren på 8310-an har en funktion som söker upp en ledig frekvens som Du sedan ställer in på bilradion. FM-sändaren i GPS-en är ganska svag så att om Du reser tvärs över landet så blir Du tvungen att byta frekvens då och då för att undvika att lokala sändare gör det svårt att uppfatta GPS-en. GPS-ens laddkabel (till cigarettändaren) fungerar som sändarantenn så bilradion får en starkare signal när kabeln är ansluten. Däremot kan man inte lyssna på bilradion och GPS-en samtidigt (inte med någon större behållning i alla fall).
Redigerat av cas, 30 July 2009 - 20:51.
Postad 30 July 2009 - 22:59
capone67
-
capone67
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
FM-sändaren på 8310-an har en funktion som söker upp en ledig frekvens som Du sedan ställer in på bilradion. FM-sändaren i GPS-en är ganska svag så att om Du reser tvärs över landet så blir Du tvungen att byta frekvens då och då för att undvika att lokala sändare gör det svårt att uppfatta GPS-en. GPS-ens laddkabel (till cigarettändaren) fungerar som sändarantenn så bilradion får en starkare signal när kabeln är ansluten. Däremot kan man inte lyssna på bilradion och GPS-en samtidigt (inte med någon större behållning i alla fall).
OK Tackar för svaret. Har läst runt lite på nätet och hittar lite intressant info från Navigon, och dels från GPS-marknaden rent allmänt. För det första är Navigon på väg att släppa en ny toppmodell, 8410. Verkar kosta runt 450 Euro. För det andra är ett nytt GPS-chip på väg, SirFStar 4, som skall vara bättre än SirFstar 3 på många punkter. Så frågan är om man skall köpa 8310 nu eller vänta ut lite....?? Nån som har bättre kännedom och kan ge tips?
Postad 30 July 2009 - 23:19
Darkie
-
Darkie
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
OK Tackar för svaret. Har läst runt lite på nätet och hittar lite intressant info från Navigon, och dels från GPS-marknaden rent allmänt. För det första är Navigon på väg att släppa en ny toppmodell, 8410. Verkar kosta runt 450 Euro. För det andra är ett nytt GPS-chip på väg, SirFStar 4, som skall vara bättre än SirFstar 3 på många punkter.
Så frågan är om man skall köpa 8310 nu eller vänta ut lite....?? Nån som har bättre kännedom och kan ge tips?
Det är ju det ständiga dilemmat, ska man köpa nu eller vänta på något bättre som kommer "snart". Har man inget jättebehov av en gps just nu kan man alltid vänta på något bättre. Men med ny teknik följer ju ofta dess barnsjukdomar också.
Postad 30 July 2009 - 23:55
capone67
-
capone67
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det är ju det ständiga dilemmat, ska man köpa nu eller vänta på något bättre som kommer "snart". Har man inget jättebehov av en gps just nu kan man alltid vänta på något bättre.
Men med ny teknik följer ju ofta dess barnsjukdomar också.
Det är helt sant det du skriver. Men i 8410 fallet hoppas man ju de "lärt sig lite" av sina misstag och släpper en bättre produkt..! Men jag kanske är för naiv? Ang. SirF 4 så stämmer nog ditt resonemang bättre... Då pratar vi om en 3:e-parts komponent som skall integreras. Här kan det säkert bli lite bekymmer i början. Nån som vet mer när 8410 släpps i sverige? och har den SirFstar 4 eller 3 chippet?
Postad 31 July 2009 - 18:13
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Det är helt sant det du skriver. Men i 8410 fallet hoppas man ju de "lärt sig lite" av sina misstag och släpper en bättre produkt..! Men jag kanske är för naiv?
Ang. SirF 4 så stämmer nog ditt resonemang bättre... Då pratar vi om en 3:e-parts komponent som skall integreras. Här kan det säkert bli lite bekymmer i början.
Nån som vet mer när 8410 släpps i sverige? och har den SirFstar 4 eller 3 chippet?
Eftersom 8410 presenteras på IFA i Berlin (4. - 9. september), så kan modellen bli en julklapp för många som tycker om att leka med multimedia-maskiner. Det finns för närvarande ingen teknisk specifikation, alltså kan man bara gissa vilken GPS-chip och processor som ska sitter i 8410. "SIRF star IV" kommer säkert att erbjuda snabbare satellitkontakt och bättre powermanagement och lite till, men antagligen släpps den inte förrän i början 2010 (enl. SIRF). /Franz
Redigerat av Kuenring, 31 July 2009 - 18:18.
Postad 02 August 2009 - 03:02
capone67
-
capone67
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Eftersom 8410 presenteras på IFA i Berlin (4. - 9. september), så kan modellen bli en julklapp för många som tycker om att leka med multimedia-maskiner. Det finns för närvarande ingen teknisk specifikation, alltså kan man bara gissa vilken GPS-chip och processor som ska sitter i 8410.
"SIRF star IV" kommer säkert att erbjuda snabbare satellitkontakt och bättre powermanagement och lite till, men antagligen släpps den inte förrän i början 2010 (enl. SIRF).
/Franz
Orkade inte vänta. Var och inhandlade en 8310 idag. Tycker att kvalitetskänslan på denna GPS känns brutalt mycket bättre än min 7210, även om de rent GPS-mässigt klarar nästan samma saker. En funktion som jag hade hoppats mycket på , men blev en besvikelse, är clever parking. Har inte varit ute å kört på riktigt, men testade att lägga in morgondagens rutt till ett badhus i närheten.8310 säger att det inte finns några lämpliga p-platser i närheten... verkligheten är en helt annan... ungefär "2 fotbollsplaner" med asfalterade p-platser. Dåligt! Men nu kan det ju vara så att Navigon lagt detta krut på att hitta rätt i dom större städerna först å främst? /Ante
Postad 02 August 2009 - 14:29
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Orkade inte vänta. Var och inhandlade en 8310 idag. Tycker att kvalitetskänslan på denna GPS känns brutalt mycket bättre än min 7210, även om de rent GPS-mässigt klarar nästan samma saker.
En funktion som jag hade hoppats mycket på , men blev en besvikelse, är clever parking. Har inte varit ute å kört på riktigt, men testade att lägga in morgondagens rutt till ett badhus i närheten.8310 säger att det inte finns några lämpliga p-platser i närheten... verkligheten är en helt annan... ungefär "2 fotbollsplaner" med asfalterade p-platser. Dåligt!
Men nu kan det ju vara så att Navigon lagt detta krut på att hitta rätt i dom större städerna först å främst?
/Ante
Det är alltid bra att man anger en adress när ett fel upptäcks. Menar du att clever parking inte hittar parkeringsplatsen fastän den är med på kartan? Det är ingen hemlighet, att vissa funktioner fungerar bättre i Tyskland och angränsande länder. Dessutom är det så som du skriver, ju större städer dess bättre "clever parking", men jag har inte fått fram hur graderingen fungerar. /Franz
Redigerat av Kuenring, 02 August 2009 - 17:02.
Postad 03 August 2009 - 15:41
SiliconS
-
SiliconS
-
Användare
-
-
199 inlägg
Tjenare.
Köpte en 8310 för några veckor sedan, det är min första GPS så har inget att jämnföra med.
Måste säga att jag är grymt imponerad av hur väl den fungerar även om alla småvägar eller nya vägar inte är namngivna (Q2 kartan). Har bara gjort några få längre turer i sverige och en resa till norge så kanske hittar fler fel vad det lider.
Men det jag retar mig på, som jag inte vet hur jag ska lösa är att när jag har den avstängd så laddar den ur sig.
Det betyder att om jag vill planera rutten hemma måste jag ladda den samma dag först alternativt om jag sätter den i bilen så måste den laddas några minuter innan den över huvudtaget går igång.
Har inte orkat läsa igenom alla poster här så frågan kanske redan är besvarad.. men tips om det nu finns tas gärna emot.
Tack på förhand.
Postad 03 August 2009 - 22:38
capone67
-
capone67
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
[quote name='capone67' date='Aug 2 2009, 04:02 ' post='2516116'] Orkade inte vänta. Var och inhandlade en 8310 idag. Tycker att kvalitetskänslan på denna GPS känns brutalt mycket bättre än min 7210, även om de rent GPS-mässigt klarar nästan samma saker. En funktion som jag hade hoppats mycket på , men blev en besvikelse, är clever parking. Har inte varit ute å kört på riktigt, men testade att lägga in morgondagens rutt till ett badhus i närheten.8310 säger att det inte finns några lämpliga p-platser i närheten... verkligheten är en helt annan... ungefär "2 fotbollsplaner" med asfalterade p-platser. Dåligt! Men nu kan det ju vara så att Navigon lagt detta krut på att hitta rätt i dom större städerna först å främst? Nu har jag testat lite mer. Tycker att funktionen med FM-sändare inte var riktigt så bra som jag hade hoppats. Mycket brus och knaster imellan köranvisningarna.Prövade lite olika frekvenser... men det ville inte bli riktigt bra. Sen hade det ju inte skadat med fler inlagda POI:s. Tycker det är lite för få. Men det kanske löser sig med tiden...? MEN har försökt resetta 8310, helt enligt vad som står i manualen, " Håller on/off knappen nertryckt samtidigt som jag trycker på resett-knappen. Dock händer ingenting för mig när jag gör dettta? Var det så att någon mer har/hade problem med att resetta 8310?
Postad 05 August 2009 - 18:04
leifh_10
-
leifh_10
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
MEN har försökt resetta 8310, helt enligt vad som står i manualen, " Håller on/off knappen nertryckt samtidigt som jag trycker på resett-knappen. Dock händer ingenting för mig när jag gör dettta? Var det så att någon mer har/hade problem med att resetta 8310?
DU stänger av maskinen med detta förfarande. Men Du måste starta om den men ON switchen och har då gjort en software-reset. Vill Du göra en hardware-reset, tryck in båda övre knapparna på höger och vänster sida samtidigt som reset knappen trycks in. Normal användning av ON/OFF knappen ger bara ett stby läge där maskinen tömmer batteriet på x antal timmar. Är fortfarande frustrerad över att så få klagar över att det inte går och stänga av maskinen genom att hålla ON/OFF knappen intryckt >6 sek och att Navigon inte vill göra nåt åt detta. I övrigt så fungerar den utmärkt, men kunde ha haft en bättre display så den syns bra även i solen !! ////L
Redigerat av leifh_10, 05 August 2009 - 18:31.
Postad 06 August 2009 - 17:21
qempli
-
qempli
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
POI Warner
Har läst på att POI inte kan importeras. Om man söker så hamnar man på olika siter som beskriver workarounds. Bl. a. POIOI och där får man tipset att köpa ett fristående prg, mm.
Kollade just i min 8310 under alternativ/produktinformation. Scrolla ner lite till installerade kartor mm. Där står det POIWarner 2009.05.04: Hmm, någon som vet något mer om detta. Går det att importera? Hur går man tillväga? Måste ett tilläggsprogam köpas eller kan man snickra ihop en POI-databas och föra över den själv? I sådant fall, någon som vet postuppbyggnaden, format, mm??
Postad 06 August 2009 - 19:41
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
POI Warner
Har läst på att POI inte kan importeras. Om man söker så hamnar man på olika siter som beskriver workarounds. Bl. a. POIOI och där får man tipset att köpa ett fristående prg, mm.
Kollade just i min 8310 under alternativ/produktinformation. Scrolla ner lite till installerade kartor mm. Där står det POIWarner 2009.05.04: Hmm, någon som vet något mer om detta. Går det att importera? Hur går man tillväga? Måste ett tilläggsprogam köpas eller kan man snickra ihop en POI-databas och föra över den själv? I sådant fall, någon som vet postuppbyggnaden, format, mm??
"POIWarner 2009.05.04" är info om Navigon's egen databas för POI's som ligger i apparaten. Version från månad maj 2009. Du kan importera POI's som Navigon eventuellt lägger ut på Fresh, annars är du hänvisad till Poi Warner från Navigating.de som fortfarande är en nödlösning som dessutom krånglar en del. /Franz
Redigerat av Kuenring, 06 August 2009 - 19:52.
Postad 07 August 2009 - 22:23
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har för närvarande en 2110max, den fungerar utmärkt och har inga onödiga funktioner, men jag saknar kanske "clever parking". En avancerad hantering av POI's är inte heller så viktig för mig. Jag har kört några timmar med en 8110/8310 i Hamburg och den gjorde ett hyggligt jobb. När korsningar låg tätt efter varandra blev TTS inte alltid perfekt, men det visste jag i förväg. För ett riktigt test behövs nog några dagar, både i städerna och på landet.
Navigon har inte öppnat gränssnittet för tredje parts program som gör det lite svarare att ändra både här och där. Man kan naturligtvis låsa upp apparaten för att komma in i windows CE, men det hjälper knappast om man vill ha en extra pil. Jag själv saknar inte en extra färdriktningspil på själva vägen, det finns ju en liten ruta till vänster med en pil och visning av avståndet.
Däremot kunde ikonerna (POI's) vara något större hos Navigon.
Det var lite annorlunda 1998 när jag köpte min första mobila GPS i USA. Det fanns inte mycket att välja och det blev en Garmin G-III. Sedan dess har jag haft några stycken, både PDA och PNA.
/Franz
Hej! Ursäkta att jag inte svarade dig under tiden för jag åkte till Tyskland. Bra att du var nöjd med 8110/8310 när du körde till Tyskland men för mig funkade inte perfekt. Ibland kan man kanske få tekniskt. Som jag postade innan, var jag först nöjd med 8310 när testade hemifrån till Danmark, tyckte var roligt men därifrån klarade inte gps:en och det skrämde mig när jag tycket var den dålig även jämfört med billiga. Innan hade jag Novogo A30, vilket var jag väldigt nöjd men ibland var det väldigt krånglig, mycket dålig navigering precis Navigon 8310. Enligt en person var Navigon tilverkare för Novogo A30, exakt samma kvinna och röst som Maria på Navigon 8310. Ljudet var väldigt bra på Novogo och Navigon men dåligt för de andra. Här är länken till Novogo om ni vill lästa om det: http://www.smartson..../novogo-a30.htmAtt Navigon har en liten ruta till vänster med en pil och visning av avståndet, så finns det också på andra men jag tycker är bra med en extra pil på resfärden. Väntar på Navigon 8410 men det vore bra om den hade också en extra pil på resfärden som Garmin, Tomtom....osv. Just nu kostar det 4426 enligt mobillagret vilket för tillfälet är slut. Här är länken till mobillagret. http://www.mobillagr...410 Europa.html
Postad 08 August 2009 - 09:43
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
............................... Väntar på Navigon 8410 men det vore bra om den hade också en extra pil på resfärden som Garmin, Tomtom....osv. Just nu kostar det 4426 enligt mobillagret vilket för tillfälet är slut. Här är länken till mobillagret.
http://www.mobillagr...410 Europa.html
Läs gärna mitt inlägg #137 i den här tråden beträffande 8410. Mobillagret gör nog som en del andra nätbutiker och listar produkter som inte har kommit ut på markanden. Det gäller att plocka in förhandsbeställningar /Franz
Postad 09 August 2009 - 20:53
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Läs gärna mitt inlägg #137 i den här tråden beträffande 8410. Mobillagret gör nog som en del andra nätbutiker och listar produkter som inte har kommit ut på markanden. Det gäller att plocka in förhandsbeställningar
/Franz
Hej Var står ditt inlägg #137? Men jag har läst lite på den här sidan som du postade innan att 8410 presenteras på IFA i Berlin i september eller kanske släpps i början av 2010. Vad är "SIRF star 4? Är det bättre satellite mottagare? Jag har kontaktat mobillagret och de säger att det för tillfälligt är slut. Konstigt att de skämtar om den ännu inte kommit.
Postad 11 August 2009 - 17:42
capone67
-
capone67
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har en "äkta" 8310, dvs ej uppgraderad 8110. Jag är lite skeptisk till tiden den klarar stand-by läge innan batteriet är helt tomt.
Laddar jag GPS helt full, sätter den i stand-by läge, så tar det mellan 3-4 dygn, sen är batteriet helt tomt. Är detta normalt för en 8310:a ?
Hardware-resett, vad innebär det egentligen? Tappar man de uppdateringar man gjort sen man köpte GPS:en om man gör en sådan?
Postad 14 August 2009 - 11:01
buddhabar
-
buddhabar
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Igår köpte jag 8110 och fick gratis uppgradera till 8310 då försvann mina alla 2 års gratis uppdateringar. är det nån som vet om det? jag har inte hittat några info om det annars skulle jag inte uppgradera den.
Postad 18 August 2009 - 13:14
WeBe
-
WeBe
-
Rookie
-
9 inlägg
Måste säga att jag blev lite besviken på FM-sändaren i 8310. Trodde faktiskt i min naivitet att den skulle utnyttja TA (Traffic Announcement) e.d. så att man kunde lyssna på valfri radiokanal, eller CD, samtidigt, men år 2009 har man visst inte tänkt på det.
Då jag därmed finner FM-funktionaliteten värdelös (Mediaspelaren lämnar mycket övrigt att önska), och Blåtand/Handsfree buggig, visar det sig att jag lika gärna kunde köpt en billigare 7310 utan dessa funktioner.
Mediaspelaren buggar ständigt. Ljudet försvinner t.ex. ibland och går inte att få tillbaka. Ibland har den nollställt ljudet så att man måste in i Mediaspelaren och höja igen under pågående körning. Ibland kan den inte spela upp vissa låtar alls, utan hoppar till nästa efter 2 sekunder. Och varför kan den bara spela upp låtar från en katalog i taget??? Nä, med tanke på halvkasst ljud plus att man har radio-, CD-, MP3- och USB-spelare i bilradion känns FM-funktionen helt värdelös om inte TA kan utnyttjas. (Jag kanske skulle behållt min gamla VW-bubbla från '67? :-))
Angående handsfree, jag försökte para min telefon, och det gick bra till en början. Telefonen (en SE P1i) identifierade GPS'en som en handfree-enhet. Men så fort man ringde från GPS'en så kopplades handsfree ur och samtalet kopplades över till telefonen. Inte speciellt trafikvänligt...
Angående TMC. Någon skrev att 8310 har en integrerad antenn. Det stämmer inte enligt manualen som säger att antennen sitter i laddkabeln. Och det verkar vara så eftersom man alltid får en röd stjärna ovanför TMC-ikonen, vilken säger att den letar efter en station:
"Anmärkn: TMC-antennen är integrerad i fordonsladdarkabeln. Söker
station kan även visas i följande fall:
► NAVIGON 83xx sitter i fordonshållaren men fordonsladdarkabeln är
inte ansluten till fordonshållaren."
/WeBe
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|