Men blått ljus har ju psykoakustisk påverkan sägs det...
Velodyne MiniTen SPL-1000i
(Subwoofers)
|
1
|
(16)
|
Inga priser |
Velodyneklubben! (126 inlägg)
|
6 år sedan |
Velodyne SPL-800i (31 inlägg)
|
10 år sedan |
Bra musiksub till canton reference 9.2 (25 inlägg)
|
15 år sedan |
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 15 October 2009 - 07:45
Jag vill då ja trodde att hela suben hade lagt av =( dessutom lyser det blått och det är snyggt =)
Jag har svårt att förstå den här trenden med plå lysdioder. Tänk dig en mörk stämningsfull scen i Alien.... Ett par ilskna blå lysdioder utanför bilden påminner dig om att du sitter i ditt hem. Bra?? Varför har de inte fullt med blå lysdioder på bio kan man undra?
Redigerat av hassesolo, 15 October 2009 - 07:45.
Postad 15 October 2009 - 11:32
Jag har svårt att förstå den här trenden med plå lysdioder. Tänk dig en mörk stämningsfull scen i Alien.... Ett par ilskna blå lysdioder utanför bilden påminner dig om att du sitter i ditt hem. Bra?? Varför har de inte fullt med blå lysdioder på bio kan man undra?
Skräck eller ej men ja bara ÄLSKAR det där blåa

BLÅTT ÄR FLÅTT
OBS...bilden är stulen
Postad 16 October 2009 - 12:09
Trodde något bättre om SPL-1000i men icke hehe
Postad 16 October 2009 - 13:44
Såg erbjudanden och blev lite ledsen hehe
Trodde något bättre om SPL-1000i men icke hehe
Jaha, han menade på 1000R och 1200R? Jag trodde det skulle komma några fler erbjudande iom att de låg uppe redan innan han postade om att det snart skulle komma erbjudanden..
Postad 19 October 2009 - 14:54
Men överväger du Dynaudio 42?
En av de bästa stativarna man kan hitta på marknaden, har själv ägt ett par. Men dom kräver verkligen sin förstärkare. Dom är jättekräsna med hur mycket effekt dom får, men för lite så blir ljudbilden bara matt och trist.
Jag vet att NADs classic serie inte mäktar med dem i alla fall. Jag har använt Primare i20 till dem, men de behöver fortfarande mer effekt.
Jag har aldrig hört dem med Harman Kardons receivers, men Rotel brukar få dem att lossna.
Kanske din H/K räcker till efter allt?
Redigerat av Glidtassen, 19 October 2009 - 14:55.
Postad 19 November 2009 - 12:08
Editerad.
Har tagit bort min fråga. Bestämde mig efter en hel del velande att köra på Velodybne SPL 1000i istället för 800i. hade jag inte haft helt så öppet och mycket luft som ska flyttas hade jag behållt den. Jag gillade den skarpt, mend et fattades det lilla extra i filmen. (fast den blev fasligt mycket bättre mot slutet) men osm sagt, jag tror enbart det beror på min rumsstorlek.
Eftersom jag velade så länge hade jag ändå tur. precis efter att jag bestämt mig för att byta så sänkte reference Audio Spl 1000 i till 5990. Så nu har jg återlämnat miniveen och en miniten kommer med posten idag..
Redigerat av Bulldog76, 24 November 2009 - 07:37.
Postad 25 November 2009 - 11:27
Jag är jettenöjd. 6000 spänn för en SPL 100i tycker jag var ett riktigt fynd.
Postad 25 November 2009 - 22:36
Han tyvärr inte testa riktigt så mycket jag ville men från att stått vid ett köp innan gårdagen har ja börjat funderat efter kanske något annat.
När man spelar musik soppar 1000i mattan med SVSen vilket var väldigt väntat. Men spelar man film så får 1000i jobba RIKTIGT hårt för att komma upp i något som liknar samma nivå i tryck och då valde ja ganska snälla frekvenser (första minuten på transformers II).
Verkar som om det får bli en DIY eller nått.
Postad 26 November 2009 - 12:21
Hade en 1000i hemma igår för lite snabb test. Motståndet den mötte kom i form av SVS CS16-46.
Han tyvärr inte testa riktigt så mycket jag ville men från att stått vid ett köp innan gårdagen har ja börjat funderat efter kanske något annat.
När man spelar musik soppar 1000i mattan med SVSen vilket var väldigt väntat. Men spelar man film så får 1000i jobba RIKTIGT hårt för att komma upp i något som liknar samma nivå i tryck och då valde ja ganska snälla frekvenser (första minuten på transformers II).
Verkar som om det får bli en DIY eller nått.
Hej, hur pass ny är velodynen? Min 800i lossnade inte förrän efter rätt många timmars inspelning, helst en vecka eller så. Verkar vara samma fenomen med Spl 1000 som jag har fått hem för nån dag sedan. Den är inte bra i film alls just nu. men jag vet att det kommer.....
Postad 28 November 2009 - 18:52
5. Heter alla från GBG Glenn ??
Jag är från GBG och heter inte Glenn, men däremot träffade jag på en Göteborgare i Dalarnas djupa skogar förra sommaren och han hette Glenn, så du har en poäng där.
Postad 01 December 2009 - 08:24
Vad är den största skillnaden på Spl-1000i V.S Spl 1000R
Det skilljer 2 tusen spänn på prislappen men annars ?
Är det skillnad nog för att satsa på 1000R ? eller låter dem lika??
Postad 01 December 2009 - 09:43
Mvh Erik
Reference audio
har en liten fråga
![]()
Vad är den största skillnaden på Spl-1000i V.S Spl 1000R
Det skilljer 2 tusen spänn på prislappen men annars ?
Är det skillnad nog för att satsa på 1000R ? eller låter dem lika??
Postad 01 December 2009 - 14:54
SPL-1000R är i pianolack, har fjärr samt autokalibrering (6 bands EQ) med mikrofon.
Mvh Erik
Reference audio
inget överdrivet måste med andra ord =) pianolack = damm syns über fort fjärr är ju sådär :S
Postad 01 December 2009 - 16:28
Det är en rätt väsentlig skillnad mellan dem båda. SPL-1000R är i pianolack, har fjärr samt autokalibrering (6 bands EQ) med mikrofon.
Mvh Erik
Reference audio
Tack Erik,
Det väger självklart in lite,, men är det skillnad ljudmässigt ? ser ut som d e samma steg och element i?
Postad 01 December 2009 - 17:49
Tack Erik,
Det väger självklart in lite,, men är det skillnad ljudmässigt ? ser ut som d e samma steg och element i?
SPL-1000i
Features
* Tiny Dimensions - Fits any room
* 1000 Watts RMS Patented Class D Amplifier (2000 Watts Dynamic Power)
* Massive 21.6 lb. (346 oz.) Magnet Structure
* Dual Inside/Outside Voice Coil Driver
* Dynamic Drive Control Reduces Distortion
SPL-1000r
Features
* 6 band Auto-EQ with mic included
* Remote Controlled
* One Button PRESETS ? Action Adventure, Pop/Rock, Jazz/Classical, Games
* DSP Control
* Incredibly SMALL yet POWERFUL
* EASY to set up and use
tro iofs att du får *eventuellt* bättre ljudbil med EQ i R-serien...har dock inte lyssnat på den men det kanske man borde göra. Slutsteg och bas är nog den samma skulle ja tro, någon som vet ?
Postad 02 December 2009 - 19:00
En till fråga: Någon som lyssnat på storebrorn 1200 mot just denna 1000? Hur stor skillnad är det egentligen, klarar man sig på 2 1000 eller är en 1200 bttre. Jag föredrar lite mindre subbar men å andra sidan så vill man ju ha så mycket tryck det bara går (1200 är trots allt ganska liten).
//Gloveus
Postad 02 December 2009 - 19:46
tjaba tjena, jag har en fråga angående just EQn på 1000r, fungerar den ungefär likadant som Audyssey MultEQ på Onkyo 806? Den ställer in subben med, det jag undrar är om jag kan köpa en 1000i och ställa in den lika bra med förstärkaren som EQn på 1000r. Eller är det kanske så att den på 1000r är så mycket kompetent att den är att rekommendera? Jag kan tycka att de borde utföra samma grej, men kanske är ute och cyklar?
En till fråga: Någon som lyssnat på storebrorn 1200 mot just denna 1000? Hur stor skillnad är det egentligen, klarar man sig på 2 1000 eller är en 1200 bttre. Jag föredrar lite mindre subbar men å andra sidan så vill man ju ha så mycket tryck det bara går (1200 är trots allt ganska liten).
//Gloveus
1 Ljungby undrar ^ varför kör man eq ??
2 Ljungby svarar ^ hade ja haft 16lök idag så hade det blivit 2st 1200 och hur stor skillnad det är vet ja inte men 1200 lär ju pumpa lite bättre iaf =) vilket ja gillar, å andra sidan så JA...du lär klara dig på 2st 1000 =) i know
Postad 02 December 2009 - 22:34
Postad 03 December 2009 - 19:30
Får man säga tack till MM i Norrköping för kanonservice med hela affären? Skit samma, nu är det gjort...
Postad 04 December 2009 - 13:23
Återigen, funkar Audessey multi EQ lika bra som den integrerade DSP funktionen i modell dyrare, 1000R ? eller är det två helt skilda funkationer?
Postad 08 December 2009 - 10:04
//Erik
Lite oklart vad du menade
var Velodyne bättre eller sämre än Yamaha i ditt fall ?
Återigen, funkar Audessey multi EQ lika bra som den integrerade DSP funktionen i modell dyrare, 1000R ? eller är det två helt skilda funkationer?
Postad 17 December 2009 - 07:30
Men om det inte gör det och velodynen tar slut då blir man ÄNNU mer ledsen
Är det bara att sluta gnälla och tro att man kanske ska tjäna en hundring på ett julerbjudande och istället bara köpa den lilla anabola steroider ätande klumpen??
Postad 25 December 2009 - 12:16
Jag kan inte bestämma mig :S , är sjukt nära att beställa en 1000-r nu när som, 8000 : - känns inte som att den kommer bli mkt billigare
men TÄNK om det dyker upp ett supererbjudande i mellandagarna antingen velodyne eller liknande märken/prisklass. då blir man ju ledsen
![]()
Men om det inte gör det och velodynen tar slut då blir man ÄNNU mer ledsen![]()
Är det bara att sluta gnälla och tro att man kanske ska tjäna en hundring på ett julerbjudande och istället bara köpa den lilla anabola steroider ätande klumpen??
hehe....hur gick det =)
Postad 06 January 2010 - 16:03
Jag har sedan tidigare en SUB Canton AS 105 SC och har nu beställt en Velodyne SPL-1000i.
Jag tänkte ha 2st subbar.
Men hur kopplar jag lämpligast ihop dem?
1. Sätta en RCA splitt på hemmabioförstärkaren och på sett skicka signalen till var och en?
2. Koppla ihop subbarna. Från ena subbens ut signal till den andra subbens signal in?
Vad rekommenderar ni?
/ Svensson199
Postad 07 January 2010 - 19:19
Hej
Jag har sedan tidigare en SUB Canton AS 105 SC och har nu beställt en Velodyne SPL-1000i.
Jag tänkte ha 2st subbar.
Men hur kopplar jag lämpligast ihop dem?
1. Sätta en RCA splitt på hemmabioförstärkaren och på sett skicka signalen till var och en?
2. Koppla ihop subbarna. Från ena subbens ut signal till den andra subbens signal in?
Vad rekommenderar ni?
/ Svensson199
kolla denna Kolla denna =)
tänkte kolla lite om någon vet va 2st spl1000i kan vara värda ? spelat kanske 100 timmar MAX med dom och garanti kvar.
Redigerat av Ljungby, 07 January 2010 - 22:05.
Postad 07 January 2010 - 23:03
kolla denna Kolla denna =)
tänkte kolla lite om någon vet va 2st spl1000i kan vara värda ? spelat kanske 100 timmar MAX med dom och garanti kvar.
8000 för båda är väl inte orimligt...
Postad 08 January 2010 - 13:07
8000 för båda är väl inte orimligt...
doh...nja lite mer borde man kunna få tycker ja...inte über intreserad igentligen på att sälja utan mest nyfiken bara =) sen har man kanske nått annat på G... en CW HFA-18SX hade varit kul att testa iofs =)
Postad 09 January 2010 - 07:25
doh...nja lite mer borde man kunna få tycker ja...inte über intreserad igentligen på att sälja utan mest nyfiken bara =) sen har man kanske nått annat på G... en CW HFA-18SX hade varit kul att testa iofs =)
Två tredjedelar av nypriset är nog inte orimligt...
Postad 09 January 2010 - 18:35
Två Velodyne SPL1000 + pengar mot en CW 18"...? Ärligt, kommer det bli bättre? CW har ju en 21" i den serien, kör hårt...
Postad 09 January 2010 - 22:26
Två Velodyne SPL1000 + pengar mot en CW 18"...? Ärligt, kommer det bli bättre? CW har ju en 21" i den serien, kör hårt...
haha frugan ska tycka om det med =) och en låda på 82cm hög stoppar man inte undan sådär bara =)
Postad 11 January 2010 - 15:46
hehe....hur gick det =)
Blev inget
Postad 11 January 2010 - 18:29
Blev inget
och rean på velodynen e borta
så blire när man snålar
haha tur man inte gör det då =) ja köpte ena min för 8 och den andra för 7 =( och idag kosta dom nästan 6 =(
Postad 12 January 2010 - 15:19
haha tur man inte gör det då =) ja köpte ena min för 8 och den andra för 7 =( och idag kosta dom nästan 6 =(
det är ju det som är den tunga biten, jag försöker att absolut inte titta efter vad priset förändras på sakerna jag köper =) bara att njuta av grejjerna istället
köpt vitvaror på M/M igår för en stor slant så hembiot får vänta (som vanligt)
Postad 26 January 2010 - 12:29
//Ljungby
Postad 04 February 2010 - 20:21
Jag lämnade in subben förra veckan och fick hem den idag och till min förvåning så blev det ju inte bra denna gång heller

//Ljungby
Postad 08 February 2010 - 07:07
Postad 08 February 2010 - 17:50
En styck SPL-1000i beställd! Tror ni som jag att den är bättre än min XTZ W12?
Postad 08 February 2010 - 18:34
Postad 08 February 2010 - 20:56
Bra! Då är vi överrens! Det blev en SPL-1000R när jag ändå var i farten...
Fick ett kanoooonpris på Ljudkällarns allra sista ex! Det ska bli så skönt att kunna styra subben med fjärr samt läckert att få rumskorrigering!!!
GRATTIS =)
Postad 10 February 2010 - 19:11
1 Någon hade inte en hembio förstärkare och körde på pre out. han behövde dela sin sub vid 5o hz. till dig har jag ett förslag. Koppla left och right till subbens ingån från pre out och sen ifrån subbens utgångar går du tillbaka till stärkaren. Du kommer inte gilla det direkt kanske men testa och tweaka o greja lite så ska du se att du får ut mer av ditt ljud. tycker absolut du ska dela vid 80
2
Någon snackade också om olika nivåer vid film o musik. Om det e bra grejer så ska inställningen stämma vilket som.
Annars har de flesta nya hembio recivers olika snabblägen.
tex jag har döpt ett läge till musik och där är ljudet inställt på pureaudio med sub. som är tweakat efter det.
Sen har jag ett film läge som jag har ökat basen 1dB
Har man ingen hembio reciver och vill kolla på film så får man ta det som det e eller höjja volymen varje gång på suben.. ;/
3
En del undrar om der är värt att gå upp på R sreien med kalibrering, Och ja det e inget snack om saken.
De som ändå köpt sina i basar rekomenderar jag att köpa till velodynes "lösa " rumskorrigering och koppla era subbor till denna. Det blir magi. Bort med bumligheten.
Man ställer först in ljudet på subborna sen kör man reciverns autoprogram som kompenserar för avstån och tid. Sen har man det bra... =)
det var något mer jag tänkte på men nu roppar dottern-måste dra
Postad 10 February 2010 - 20:16
Postad 15 February 2010 - 12:23
Jag har berättat förut hur basåtergivningen i mina Dynaudio är annorlunda till sin karaktär i jämförelse med
min subwoofer. Jag vill inkräkta så lite som möjligt på högtalarnas naturliga basåtergivning som möjligt.
Det låter gräsligt från 80hz i min anläggning då subwoofer inkräktar mer på högtalarnas domän, basen integreras inte på ett naturligt sätt.
Jag fortsätter och kör från 50hz och tar vad ni säger i beaktande, men är bara av en annan uppfattning. Nu får ni komma ihåg att jag kör ren tvåkanal så jag kan inte dela frontarna som man kan i hembio.
Vad jag älskar med att ha suben från 50hz är att den bara gör sig påmind när den verkligen behövs, vilket gör kicken desto större när den kommer igång. Jag har en korrekt basåtergivning ovanför 50hz, det tar mina Focus 140 hand om med bravur.
Har lyssnat på Chick Corea "The Mad Hatter" idag och första stycket "The Woods" innehåller många djupa suboktaver. Jag blir bara mer och mer nöjd med min subwoofer, det enda jag kan längta efter är att bli nyexaminerad så jag kan få tillgång till en ny bostad.
Men folk talar mindre härute om timing, snärt och vilka lyft man får vid musiklyssning. Har vi inga entusiaster härute som prioriterar ren tvåkanal med denna sub som komplement?
Redigerat av Glidtassen, 15 February 2010 - 13:05.
Postad 15 February 2010 - 15:46
Jag njuter personligen i fulla drag av Velodyne till musiklyssnande och låter min Onkyo dela vid 70 Hz. Mina Heco Celan 700 spelar bas ner till 30 Hz men inte lika snyggt och snärtigt som Velodyne.
Du har inte provat att skicka stereosignalen från pre-out till SPL och sedan ta tillbaka den från subben igen till main in? På så vis delar ju subben signalen (högpassfilter) så att dina högralare slipper jobba ända ner till de lägsta frekvenserna. Det blir ett superlyft, jag lovar dig!
Har du långt mellan Hegel och Velodyne?
Redigerat av Audiovector, 15 February 2010 - 15:47.
Postad 15 February 2010 - 17:35
Men jag vill inte ha andra komponenter i signalvägen mellan min Hegel och mina Focus 140.
Vidare har Hegel utvecklat sin "Sound Engine" som i behandlar eventuella fel mellan försteg och slutsteg.
Mina Focus spelar hela registret som det är nu, och gör det på ett bra sätt.
Ljudbilden blir mer avkopplad och naturlig med min nuvarande delning. Jag har prövat att dela från 70hz, det låter inte illa men jag blir alltför medveten om subbens närvaro.
Redigerat av Glidtassen, 15 February 2010 - 17:49.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Velodyneklubben!
132 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?