Men blÄtt ljus har ju psykoakustisk pÄverkan sÀgs det...
Velodyne MiniTen SPL-1000i
(Subwoofers)
|
1
|
(16)
|
Inga priser |
Velodyneklubben! (126 inlÀgg)
|
6 år sedan |
Velodyne SPL-800i (31 inlÀgg)
|
10 år sedan |
Bra musiksub till canton reference 9.2 (25 inlÀgg)
|
15 år sedan |
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( lÄta bra och se bra ut) (40 inlÀgg)
|
15 år sedan |
Postad 15 October 2009 - 07:45
Jag vill dÄ ja trodde att hela suben hade lagt av =( dessutom lyser det blÄtt och det Àr snyggt =)
Jag har svÄrt att förstÄ den hÀr trenden med plÄ lysdioder. TÀnk dig en mörk stÀmningsfull scen i Alien.... Ett par ilskna blÄ lysdioder utanför bilden pÄminner dig om att du sitter i ditt hem. Bra?? Varför har de inte fullt med blÄ lysdioder pÄ bio kan man undra?
Redigerat av hassesolo, 15 October 2009 - 07:45.
Postad 15 October 2009 - 11:32
Jag har svÄrt att förstÄ den hÀr trenden med plÄ lysdioder. TÀnk dig en mörk stÀmningsfull scen i Alien.... Ett par ilskna blÄ lysdioder utanför bilden pÄminner dig om att du sitter i ditt hem. Bra?? Varför har de inte fullt med blÄ lysdioder pÄ bio kan man undra?
SkrĂ€ck eller ej men ja bara ĂLSKAR det dĂ€r blĂ„a

BLĂ TT ĂR FLĂ TT
OBS...bilden Àr stulen
Postad 16 October 2009 - 12:09
Trodde nÄgot bÀttre om SPL-1000i men icke hehe
Postad 16 October 2009 - 13:44
SÄg erbjudanden och blev lite ledsen hehe
Trodde nÄgot bÀttre om SPL-1000i men icke hehe
Jaha, han menade pÄ 1000R och 1200R? Jag trodde det skulle komma nÄgra fler erbjudande iom att de lÄg uppe redan innan han postade om att det snart skulle komma erbjudanden..
Postad 19 October 2009 - 14:54
Men övervÀger du Dynaudio 42?
En av de bÀsta stativarna man kan hitta pÄ marknaden, har sjÀlv Àgt ett par. Men dom krÀver verkligen sin förstÀrkare. Dom Àr jÀttekrÀsna med hur mycket effekt dom fÄr, men för lite sÄ blir ljudbilden bara matt och trist.
Jag vet att NADs classic serie inte mÀktar med dem i alla fall. Jag har anvÀnt Primare i20 till dem, men de behöver fortfarande mer effekt.
Jag har aldrig hört dem med Harman Kardons receivers, men Rotel brukar fÄ dem att lossna.
Kanske din H/K rÀcker till efter allt?
Redigerat av Glidtassen, 19 October 2009 - 14:55.
Postad 19 November 2009 - 12:08
Editerad.
Har tagit bort min frÄga. BestÀmde mig efter en hel del velande att köra pÄ Velodybne SPL 1000i istÀllet för 800i. hade jag inte haft helt sÄ öppet och mycket luft som ska flyttas hade jag behÄllt den. Jag gillade den skarpt, mend et fattades det lilla extra i filmen. (fast den blev fasligt mycket bÀttre mot slutet) men osm sagt, jag tror enbart det beror pÄ min rumsstorlek.
Eftersom jag velade sÄ lÀnge hade jag ÀndÄ tur. precis efter att jag bestÀmt mig för att byta sÄ sÀnkte reference Audio Spl 1000 i till 5990. SÄ nu har jg ÄterlÀmnat miniveen och en miniten kommer med posten idag..
Redigerat av Bulldog76, 24 November 2009 - 07:37.
Postad 25 November 2009 - 11:27
Jag Àr jettenöjd. 6000 spÀnn för en SPL 100i tycker jag var ett riktigt fynd.
Postad 25 November 2009 - 22:36
Han tyvÀrr inte testa riktigt sÄ mycket jag ville men frÄn att stÄtt vid ett köp innan gÄrdagen har ja börjat funderat efter kanske nÄgot annat.
NÀr man spelar musik soppar 1000i mattan med SVSen vilket var vÀldigt vÀntat. Men spelar man film sÄ fÄr 1000i jobba RIKTIGT hÄrt för att komma upp i nÄgot som liknar samma nivÄ i tryck och dÄ valde ja ganska snÀlla frekvenser (första minuten pÄ transformers II).
Verkar som om det fÄr bli en DIY eller nÄtt.
Postad 26 November 2009 - 12:21
Hade en 1000i hemma igÄr för lite snabb test. MotstÄndet den mötte kom i form av SVS CS16-46.
Han tyvÀrr inte testa riktigt sÄ mycket jag ville men frÄn att stÄtt vid ett köp innan gÄrdagen har ja börjat funderat efter kanske nÄgot annat.
NÀr man spelar musik soppar 1000i mattan med SVSen vilket var vÀldigt vÀntat. Men spelar man film sÄ fÄr 1000i jobba RIKTIGT hÄrt för att komma upp i nÄgot som liknar samma nivÄ i tryck och dÄ valde ja ganska snÀlla frekvenser (första minuten pÄ transformers II).
Verkar som om det fÄr bli en DIY eller nÄtt.
Hej, hur pass ny Àr velodynen? Min 800i lossnade inte förrÀn efter rÀtt mÄnga timmars inspelning, helst en vecka eller sÄ. Verkar vara samma fenomen med Spl 1000 som jag har fÄtt hem för nÄn dag sedan. Den Àr inte bra i film alls just nu. men jag vet att det kommer.....
Postad 28 November 2009 - 18:52
5. Heter alla frÄn GBG Glenn ??
Jag Àr frÄn GBG och heter inte Glenn, men dÀremot trÀffade jag pÄ en Göteborgare i Dalarnas djupa skogar förra sommaren och han hette Glenn, sÄ du har en poÀng dÀr.
Postad 01 December 2009 - 08:24
Vad Àr den största skillnaden pÄ Spl-1000i V.S Spl 1000R
Det skilljer 2 tusen spÀnn pÄ prislappen men annars ?
Ăr det skillnad nog för att satsa pĂ„ 1000R ? eller lĂ„ter dem lika??
Postad 01 December 2009 - 09:43
Mvh Erik
Reference audio
har en liten frÄga
![]()
Vad Àr den största skillnaden pÄ Spl-1000i V.S Spl 1000R
Det skilljer 2 tusen spÀnn pÄ prislappen men annars ?
Ăr det skillnad nog för att satsa pĂ„ 1000R ? eller lĂ„ter dem lika??
Postad 01 December 2009 - 14:54
SPL-1000R Àr i pianolack, har fjÀrr samt autokalibrering (6 bands EQ) med mikrofon.
Mvh Erik
Reference audio
inget överdrivet mĂ„ste med andra ord =) pianolack = damm syns ĂŒber fort fjĂ€rr Ă€r ju sĂ„dĂ€r :S
Postad 01 December 2009 - 16:28
Det Àr en rÀtt vÀsentlig skillnad mellan dem bÄda. SPL-1000R Àr i pianolack, har fjÀrr samt autokalibrering (6 bands EQ) med mikrofon.
Mvh Erik
Reference audio
Tack Erik,
Det vÀger sjÀlvklart in lite,, men Àr det skillnad ljudmÀssigt ? ser ut som d e samma steg och element i?
Postad 01 December 2009 - 17:49
Tack Erik,
Det vÀger sjÀlvklart in lite,, men Àr det skillnad ljudmÀssigt ? ser ut som d e samma steg och element i?
SPL-1000i
Features
* Tiny Dimensions - Fits any room
* 1000 Watts RMS Patented Class D Amplifier (2000 Watts Dynamic Power)
* Massive 21.6 lb. (346 oz.) Magnet Structure
* Dual Inside/Outside Voice Coil Driver
* Dynamic Drive Control Reduces Distortion
SPL-1000r
Features
* 6 band Auto-EQ with mic included
* Remote Controlled
* One Button PRESETS ? Action Adventure, Pop/Rock, Jazz/Classical, Games
* DSP Control
* Incredibly SMALL yet POWERFUL
* EASY to set up and use
tro iofs att du fÄr *eventuellt* bÀttre ljudbil med EQ i R-serien...har dock inte lyssnat pÄ den men det kanske man borde göra. Slutsteg och bas Àr nog den samma skulle ja tro, nÄgon som vet ?
Postad 02 December 2009 - 19:00
En till frÄga: NÄgon som lyssnat pÄ storebrorn 1200 mot just denna 1000? Hur stor skillnad Àr det egentligen, klarar man sig pÄ 2 1000 eller Àr en 1200 bttre. Jag föredrar lite mindre subbar men Ä andra sidan sÄ vill man ju ha sÄ mycket tryck det bara gÄr (1200 Àr trots allt ganska liten).
//Gloveus
Postad 02 December 2009 - 19:46
tjaba tjena, jag har en frÄga angÄende just EQn pÄ 1000r, fungerar den ungefÀr likadant som Audyssey MultEQ pÄ Onkyo 806? Den stÀller in subben med, det jag undrar Àr om jag kan köpa en 1000i och stÀlla in den lika bra med förstÀrkaren som EQn pÄ 1000r. Eller Àr det kanske sÄ att den pÄ 1000r Àr sÄ mycket kompetent att den Àr att rekommendera? Jag kan tycka att de borde utföra samma grej, men kanske Àr ute och cyklar?
En till frÄga: NÄgon som lyssnat pÄ storebrorn 1200 mot just denna 1000? Hur stor skillnad Àr det egentligen, klarar man sig pÄ 2 1000 eller Àr en 1200 bttre. Jag föredrar lite mindre subbar men Ä andra sidan sÄ vill man ju ha sÄ mycket tryck det bara gÄr (1200 Àr trots allt ganska liten).
//Gloveus
1 Ljungby undrar ^ varför kör man eq ??
2 Ljungby svarar ^ hade ja haft 16lök idag sÄ hade det blivit 2st 1200 och hur stor skillnad det Àr vet ja inte men 1200 lÀr ju pumpa lite bÀttre iaf =) vilket ja gillar, Ä andra sidan sÄ JA...du lÀr klara dig pÄ 2st 1000 =) i know
Postad 02 December 2009 - 22:34
Postad 03 December 2009 - 19:30
FÄr man sÀga tack till MM i Norrköping för kanonservice med hela affÀren? Skit samma, nu Àr det gjort...
Postad 04 December 2009 - 13:23
à terigen, funkar Audessey multi EQ lika bra som den integrerade DSP funktionen i modell dyrare, 1000R ? eller Àr det tvÄ helt skilda funkationer?
Postad 08 December 2009 - 10:04
//Erik
Lite oklart vad du menade
var Velodyne bÀttre eller sÀmre Àn Yamaha i ditt fall ?
à terigen, funkar Audessey multi EQ lika bra som den integrerade DSP funktionen i modell dyrare, 1000R ? eller Àr det tvÄ helt skilda funkationer?
Postad 17 December 2009 - 07:30
Men om det inte gör det och velodynen tar slut dĂ„ blir man ĂNNU mer ledsen
Ăr det bara att sluta gnĂ€lla och tro att man kanske ska tjĂ€na en hundring pĂ„ ett julerbjudande och istĂ€llet bara köpa den lilla anabola steroider Ă€tande klumpen??
Postad 25 December 2009 - 12:16
Jag kan inte bestÀmma mig :S , Àr sjukt nÀra att bestÀlla en 1000-r nu nÀr som, 8000 : - kÀnns inte som att den kommer bli mkt billigare
men TĂNK om det dyker upp ett supererbjudande i mellandagarna antingen velodyne eller liknande mĂ€rken/prisklass. dĂ„ blir man ju ledsen
![]()
Men om det inte gör det och velodynen tar slut dĂ„ blir man ĂNNU mer ledsen![]()
Ăr det bara att sluta gnĂ€lla och tro att man kanske ska tjĂ€na en hundring pĂ„ ett julerbjudande och istĂ€llet bara köpa den lilla anabola steroider Ă€tande klumpen??
hehe....hur gick det =)
Postad 06 January 2010 - 16:03
Jag har sedan tidigare en SUB Canton AS 105 SC och har nu bestÀllt en Velodyne SPL-1000i.
Jag tÀnkte ha 2st subbar.
Men hur kopplar jag lÀmpligast ihop dem?
1. SÀtta en RCA splitt pÄ hemmabioförstÀrkaren och pÄ sett skicka signalen till var och en?
2. Koppla ihop subbarna. FrÄn ena subbens ut signal till den andra subbens signal in?
Vad rekommenderar ni?
/ Svensson199
Postad 07 January 2010 - 19:19
Hej
Jag har sedan tidigare en SUB Canton AS 105 SC och har nu bestÀllt en Velodyne SPL-1000i.
Jag tÀnkte ha 2st subbar.
Men hur kopplar jag lÀmpligast ihop dem?
1. SÀtta en RCA splitt pÄ hemmabioförstÀrkaren och pÄ sett skicka signalen till var och en?
2. Koppla ihop subbarna. FrÄn ena subbens ut signal till den andra subbens signal in?
Vad rekommenderar ni?
/ Svensson199
kolla denna Kolla denna =)
tÀnkte kolla lite om nÄgon vet va 2st spl1000i kan vara vÀrda ? spelat kanske 100 timmar MAX med dom och garanti kvar.
Redigerat av Ljungby, 07 January 2010 - 22:05.
Postad 07 January 2010 - 23:03
kolla denna Kolla denna =)
tÀnkte kolla lite om nÄgon vet va 2st spl1000i kan vara vÀrda ? spelat kanske 100 timmar MAX med dom och garanti kvar.
8000 för bÄda Àr vÀl inte orimligt...
Postad 08 January 2010 - 13:07
8000 för bÄda Àr vÀl inte orimligt...
doh...nja lite mer borde man kunna fĂ„ tycker ja...inte ĂŒber intreserad igentligen pĂ„ att sĂ€lja utan mest nyfiken bara =) sen har man kanske nĂ„tt annat pĂ„ G... en CW HFA-18SX hade varit kul att testa iofs =)
Postad 09 January 2010 - 07:25
doh...nja lite mer borde man kunna fĂ„ tycker ja...inte ĂŒber intreserad igentligen pĂ„ att sĂ€lja utan mest nyfiken bara =) sen har man kanske nĂ„tt annat pĂ„ G... en CW HFA-18SX hade varit kul att testa iofs =)
TvÄ tredjedelar av nypriset Àr nog inte orimligt...
Postad 09 January 2010 - 18:35
TvĂ„ Velodyne SPL1000 + pengar mot en CW 18"...? Ărligt, kommer det bli bĂ€ttre? CW har ju en 21" i den serien, kör hĂ„rt...
Postad 09 January 2010 - 22:26
TvĂ„ Velodyne SPL1000 + pengar mot en CW 18"...? Ărligt, kommer det bli bĂ€ttre? CW har ju en 21" i den serien, kör hĂ„rt...
haha frugan ska tycka om det med =) och en lÄda pÄ 82cm hög stoppar man inte undan sÄdÀr bara =)
Postad 11 January 2010 - 15:46
hehe....hur gick det =)
Blev inget
Postad 11 January 2010 - 18:29
Blev inget
och rean pÄ velodynen e borta
sÄ blire nÀr man snÄlar
haha tur man inte gör det dÄ =) ja köpte ena min för 8 och den andra för 7 =( och idag kosta dom nÀstan 6 =(
Postad 12 January 2010 - 15:19
haha tur man inte gör det dÄ =) ja köpte ena min för 8 och den andra för 7 =( och idag kosta dom nÀstan 6 =(
det Àr ju det som Àr den tunga biten, jag försöker att absolut inte titta efter vad priset förÀndras pÄ sakerna jag köper =) bara att njuta av grejjerna istÀllet
köpt vitvaror pÄ M/M igÄr för en stor slant sÄ hembiot fÄr vÀnta (som vanligt)
Postad 16 January 2010 - 07:36
Postad 26 January 2010 - 12:29
//Ljungby
Postad 04 February 2010 - 20:21
Jag lÀmnade in subben förra veckan och fick hem den idag och till min förvÄning sÄ blev det ju inte bra denna gÄng heller

//Ljungby
Postad 08 February 2010 - 07:07
Postad 08 February 2010 - 17:50
En styck SPL-1000i bestÀlld! Tror ni som jag att den Àr bÀttre Àn min XTZ W12?
Postad 08 February 2010 - 18:34
Postad 08 February 2010 - 20:56
Bra! DÄ Àr vi överrens! Det blev en SPL-1000R nÀr jag ÀndÄ var i farten...
Fick ett kanoooonpris pÄ LjudkÀllarns allra sista ex! Det ska bli sÄ skönt att kunna styra subben med fjÀrr samt lÀckert att fÄ rumskorrigering!!!
GRATTIS =)
Postad 10 February 2010 - 19:11
1 NÄgon hade inte en hembio förstÀrkare och körde pÄ pre out. han behövde dela sin sub vid 5o hz. till dig har jag ett förslag. Koppla left och right till subbens ingÄn frÄn pre out och sen ifrÄn subbens utgÄngar gÄr du tillbaka till stÀrkaren. Du kommer inte gilla det direkt kanske men testa och tweaka o greja lite sÄ ska du se att du fÄr ut mer av ditt ljud. tycker absolut du ska dela vid 80
2
NÄgon snackade ocksÄ om olika nivÄer vid film o musik. Om det e bra grejer sÄ ska instÀllningen stÀmma vilket som.
Annars har de flesta nya hembio recivers olika snabblÀgen.
tex jag har döpt ett lÀge till musik och dÀr Àr ljudet instÀllt pÄ pureaudio med sub. som Àr tweakat efter det.
Sen har jag ett film lÀge som jag har ökat basen 1dB
Har man ingen hembio reciver och vill kolla pÄ film sÄ fÄr man ta det som det e eller höjja volymen varje gÄng pÄ suben.. ;/
3
En del undrar om der Àr vÀrt att gÄ upp pÄ R sreien med kalibrering, Och ja det e inget snack om saken.
De som ÀndÄ köpt sina i basar rekomenderar jag att köpa till velodynes "lösa " rumskorrigering och koppla era subbor till denna. Det blir magi. Bort med bumligheten.
Man stÀller först in ljudet pÄ subborna sen kör man reciverns autoprogram som kompenserar för avstÄn och tid. Sen har man det bra... =)
det var nÄgot mer jag tÀnkte pÄ men nu roppar dottern-mÄste dra
Postad 10 February 2010 - 20:16
Postad 15 February 2010 - 12:23
Jag har berÀttat förut hur basÄtergivningen i mina Dynaudio Àr annorlunda till sin karaktÀr i jÀmförelse med
min subwoofer. Jag vill inkrÀkta sÄ lite som möjligt pÄ högtalarnas naturliga basÄtergivning som möjligt.
Det lÄter grÀsligt frÄn 80hz i min anlÀggning dÄ subwoofer inkrÀktar mer pÄ högtalarnas domÀn, basen integreras inte pÄ ett naturligt sÀtt.
Jag fortsÀtter och kör frÄn 50hz och tar vad ni sÀger i beaktande, men Àr bara av en annan uppfattning. Nu fÄr ni komma ihÄg att jag kör ren tvÄkanal sÄ jag kan inte dela frontarna som man kan i hembio.
Vad jag Àlskar med att ha suben frÄn 50hz Àr att den bara gör sig pÄmind nÀr den verkligen behövs, vilket gör kicken desto större nÀr den kommer igÄng. Jag har en korrekt basÄtergivning ovanför 50hz, det tar mina Focus 140 hand om med bravur.
Har lyssnat pÄ Chick Corea "The Mad Hatter" idag och första stycket "The Woods" innehÄller mÄnga djupa suboktaver. Jag blir bara mer och mer nöjd med min subwoofer, det enda jag kan lÀngta efter Àr att bli nyexaminerad sÄ jag kan fÄ tillgÄng till en ny bostad.
Men folk talar mindre hÀrute om timing, snÀrt och vilka lyft man fÄr vid musiklyssning. Har vi inga entusiaster hÀrute som prioriterar ren tvÄkanal med denna sub som komplement?
Redigerat av Glidtassen, 15 February 2010 - 13:05.
Postad 15 February 2010 - 15:46
Jag njuter personligen i fulla drag av Velodyne till musiklyssnande och lÄter min Onkyo dela vid 70 Hz. Mina Heco Celan 700 spelar bas ner till 30 Hz men inte lika snyggt och snÀrtigt som Velodyne.
Du har inte provat att skicka stereosignalen frÄn pre-out till SPL och sedan ta tillbaka den frÄn subben igen till main in? PÄ sÄ vis delar ju subben signalen (högpassfilter) sÄ att dina högralare slipper jobba Ànda ner till de lÀgsta frekvenserna. Det blir ett superlyft, jag lovar dig!
Har du lÄngt mellan Hegel och Velodyne?
Redigerat av Audiovector, 15 February 2010 - 15:47.
Postad 15 February 2010 - 17:35
Men jag vill inte ha andra komponenter i signalvÀgen mellan min Hegel och mina Focus 140.
Vidare har Hegel utvecklat sin "Sound Engine" som i behandlar eventuella fel mellan försteg och slutsteg.
Mina Focus spelar hela registret som det Àr nu, och gör det pÄ ett bra sÀtt.
Ljudbilden blir mer avkopplad och naturlig med min nuvarande delning. Jag har prövat att dela frÄn 70hz, det lÄter inte illa men jag blir alltför medveten om subbens nÀrvaro.
Redigerat av Glidtassen, 15 February 2010 - 17:49.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
Velodyneklubben!
132 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?