Postad 31 May 2009 - 01:41
Postad 31 May 2009 - 06:41
Varifrån kommer förklaringen? Om vi utgår från att detta mätbart stämmer så går det ändå inte att därför dra slutsatsen att det är rimligt att det påverkar hörbart. Ett av de stora tricken som säljare av mer eller mindre fungerande tweaks använder är att "dra över" ett fenomen från ett område eller företeelse till ljudåtergivning, trots att det kanske inte alls är relevant där. Vetenskapslika påståenden, ofta sanna i en situation, kan vara svåra att genomskåda om man inte reflekterar och tänker kritiskt.Har hört förklaringen att vibrationer gör att elektriska komponenter ändrar värde, tex att resistansen förändras i ett motstånd osv. Nån som vet om det funkar så? Om det stämmer så verkar det rimligt att vibrationeri cd/förstärkare osv förändrar ljudet.
Det finns t.ex. dyrkabeltillverkare som hävdar att skinneffekten är ett problem och att cryogensik nedkylning av ledare ger fördelar. Inom vissa områden så stämmer kanske detta men det betyder inte att det är hörbart om det appliceras till ljud. Det finns bara ett sätt att påvisa att apparatfötter ger effekt och det är att förutsättningslöst lyssna sig fram till det.
Undrar återigen varför, om man nu tror att överföring av vibrationer till elektronik är ett problem, nödvändigtvis måste lösa detta med apparatfötter för tusentalskronor st. Varför skulle de vara bättre än t.ex. avvibrerande gummi, modellera eller häftmassa för att nämna några. Det behöver ju oftast inte heller synas då det sitter under apparaterna. Är priset en förutsättning för effekten och om så på vilket sätt?
Postad 31 May 2009 - 08:53
Som svar på första stycket, ja det är mätbara skillnader map resistansen vid vibrationer och över frekvenssvep. Om du kommer att höra någon skillnad låter jag vara osagt, men en faktor 10000 skiljer det ungefär på resistans beroende på frekvens i samma material.Varifrån kommer förklaringen? Om vi utgår från att detta mätbart stämmer så går det ändå inte att därför dra slutsatsen att det är rimligt att det påverkar hörbart. Ett av de stora tricken som säljare av mer eller mindre fungerande tweaks använder är att "dra över" ett fenomen från ett område eller företeelse till ljudåtergivning, trots att det kanske inte alls är relevant där. Vetenskapslika påståenden, ofta sanna i en situation, kan vara svåra att genomskåda om man inte reflekterar och tänker kritiskt.
Undrar återigen varför, om man nu tror att överföring av vibrationer till elektronik är ett problem, nödvändigtvis måste lösa detta med apparatfötter för tusentalskronor st. Varför skulle de vara bättre än t.ex. avvibrerande gummi, modellera eller häftmassa för att nämna några. Det behöver ju oftast inte heller synas då det sitter under apparaterna. Är priset en förutsättning för effekten och om så på vilket sätt?
Vem här har påstått att dyrare fötter skulle vara bättre? Det enda som har sagts är att det ska vara skillnad på ljudet. Och det har du själv börjat ge med dig på nu, eller?
Postad 31 May 2009 - 09:57
Varifrån kommer förklaringen? Om vi utgår från att detta mätbart stämmer så går det ändå inte att därför dra slutsatsen att det är rimligt att det påverkar hörbart. Ett av de stora tricken som säljare av mer eller mindre fungerande tweaks använder är att "dra över" ett fenomen från ett område eller företeelse till ljudåtergivning, trots att det kanske inte alls är relevant där. Vetenskapslika påståenden, ofta sanna i en situation, kan vara svåra att genomskåda om man inte reflekterar och tänker kritiskt.
Förklaringen kommer från en hififörsäljare.
Jag tycker att steg ett för att bena ut detta är att ta reda på om ljudet överhuvudtaget KAN påverkas. Enligt försäljaren och Nisse82 så är så (Nisse82, vad menar du menar med en faktor 1000? Du menar en promille eller?).
Steg två är att ta reda på om man hör den skillnaden. Enda sättet är väl blindtest?
Postad 31 May 2009 - 11:01
Säg att en isolant har en resistans på 10^15 ohm*m vid en viss frekvens, den kan dippa ner under 10^10 ohm*m vid en annan. På så sätt kan en isolant helt plötsligt bli ledande vid jobbiga förhållanden.Förklaringen kommer från en hififörsäljare.
Jag tycker att steg ett för att bena ut detta är att ta reda på om ljudet överhuvudtaget KAN påverkas. Enligt försäljaren och Nisse82 så är så (Nisse82, vad menar du menar med en faktor 1000? Du menar en promille eller?).
Steg två är att ta reda på om man hör den skillnaden. Enda sättet är väl blindtest?
Postad 31 May 2009 - 11:15
Borde det inte finnas skillnader beroende på hur apparaternas chassi och egna fötter tar hand om detta, och är det verkligen ett praktiskt problem? Var kommer uppgifterna ifrån och på vilka apparater har det beräknats?Som svar på första stycket, ja det är mätbara skillnader map resistansen vid vibrationer och över frekvenssvep. Om du kommer att höra någon skillnad låter jag vara osagt, men en faktor 10000 skiljer det ungefär på resistans beroende på frekvens i samma material.
Aha... har ju fått ett annat intryck men det kanske är så? Kan man få det bekräftat av de som föerslår och använder apparatfötter att de verkligen anser att det borde kunna funka lika bra (eller dåligt) med t.ex. gummi, modellera, eller häftmassa.Vem här har påstått att dyrare fötter skulle vara bättre? Det enda som har sagts är att det ska vara skillnad på ljudet.
Postad 31 May 2009 - 11:29
Skillnaderna i återgivningen varierar beroende av systemets kvaliteter. I ett högupplöst, "avslöjande" system, är det enkelt att höra mycket små nyansskillnader. Jag har lyssnat på system, såväl hemma hos vänner som i butik, där jag inte har kunnat höra några märkbara skillnader när vi testat olika "tweaks". Jag har också lyssnat på system där skillnaderna har varit uppenbara. En brasklapp, menar mittiprick och visst, man kan nte säga generellt att i det eller det systemet kommer du att höra skillnader. Man måste lyssna och avgöra från fall till fall.
En intressant iaktagelse, slutligen; mittiprick skriver: "Ett av de stora tricken som säljare av mer eller mindre fungerande tweaks använder är att "dra över" ett fenomen från ett område eller företeelse till ljudåtergivning, trots att det kanske inte alls är relevant där."
Men att dra paralleller mellan fejkade hypnoser och spöken och applicera detta på ljudåtergivning, det är helt i sin ordning...
Postad 31 May 2009 - 11:36
Jag pratar om materialnivå, dvs enstaka material. Jag har själv gjort flera sådana mätningar. Och ja det är väl det apparatfötterna är till för, men som flera andra nämnt tidigare så står apparaterna oftast på styva fötter, ungefär som spikes, och det är därför kuddar kan vara lämpligare.Borde det inte finnas skillnader beroende på hur apparaternas chassi och egna fötter tar hand om detta, och är det verkligen ett praktiskt problem? Var kommer uppgifterna ifrån och på vilka apparater har det beräknats?
Det kan säkert fungera utmärkt om de får bort vibrationerna.Aha... har ju fått ett annat intryck men det kanske är så? Kan man få det bekräftat av de som föerslår och använder apparatfötter att de verkligen anser att det borde kunna funka lika bra (eller dåligt) med t.ex. gummi, modellera, eller häftmassa.
Postad 31 May 2009 - 12:01
Som svar på första stycket, ja det är mätbara skillnader map resistansen vid vibrationer och över frekvenssvep. Om du kommer att höra någon skillnad låter jag vara osagt, men en faktor 10000 skiljer det ungefär på resistans beroende på frekvens i samma material.
Vem här har påstått att dyrare fötter skulle vara bättre? Det enda som har sagts är att det ska vara skillnad på ljudet. Och det har du själv börjat ge med dig på nu, eller?
Det har du helt rätt i, och kondingar, transistorer och även Ic-krettsar kan ta upp vibrationer och "översätta det" i något som vi kan kalla för disst, det är ju negativt och inget som vi vill ha.
Så visst förstår jag tanken med fötter under elektroniken och att det i teorin gör en viss skillnad som faktiskt kan vara mätbar (såklart beror det ju på på hur mycket vibrationer vi pratar om, om man lyssnar på vettig volym och har ett vettigt golv + vettig stereo möbel så vibrerar det ju inte mycket... inget alls skulle jag vilja påstå.. och om alla vibrationer verkligen går via golvet ?! ljudvågorna kan ju lika gärna påverka elektriniken dirrekt och då hjälper dte inte med fötter
Då borde det ju inte göra någon skillnad, och det behövs ganska mycket för att få komponenterna att börja modulera signalen... men det är något som går att göra !
Som sagt jag vet att skillnaden finns, men jag har aldrig hört den så pass tydligt att jag kan svära på att det va just den skillnaden jag hörde, eller om det bara va så att mina förväntningar gjorde att jag höra på ett vist sätt i stället, alltså om jag verkligen hörde eller "upplevde" skillnad.
Så, jag håller fördelarna med fötter som extremt små, så små att dom (enligt mig) borde gå att bortse i från...
Postad 31 May 2009 - 12:53
Då det handlar om personliga upplevelser och tolkningar av dessa så är likheterna större än många vill inse och acceptera. Även "spökjägare" använder sig ibland av mätresultat som ett slags argument för att spöken finns. Vad det egentligen är som ger utslag och om det är det minsta relevant är de däremot inte så noga med, precis som t.ex. dyrkabel tillverkare när de snackar skineffekter och kryogensik nedkylning.Men att dra paralleller mellan fejkade hypnoser och spöken och applicera detta på ljudåtergivning, det är helt i sin ordning...
Oavsett om vibrationerna är ett verkligt problem eller ej, finns det någon anledning till att tro att det skulle fungera bättre med t.ex. de som diskuterats i tråden (Sd-fötter, Audioquest och Stillpoints) än t.ex. avvibrerande gummi, modellera och häftmassa?Det kan säkert fungera utmärkt om de får bort vibrationerna.
Postad 31 May 2009 - 14:44
Allt som fungerar som avvibrerande material borde fungera finfint. Jag har aldrig påstått något annat. Dock tror jag folk vill att det ska se någorlunda snyggt ut också och inte ha häftmassa eller modellera under apparaterna. Jag har aldrig sagt att det kommer att göra någon skillnad heller, bara att du själv bör testa innan du totalsågar konceptet då andra uppenbarligen har testat det med framgång.Oavsett om vibrationerna är ett verkligt problem eller ej, finns det någon anledning till att tro att det skulle fungera bättre med t.ex. de som diskuterats i tråden (Sd-fötter, Audioquest och Stillpoints) än t.ex. avvibrerande gummi, modellera och häftmassa?
Postad 31 May 2009 - 15:30
Håller ni med Jonasprivate och Bensake?Allt som fungerar som avvibrerande material borde fungera finfint.
Jag totalsågar inte konceptet. Har tidigare sagt att jag absolut kan tänka mig stora fördelar när de handlar om högtalare. När det gäller elektronik och nätdelar anser jag att det är osannolikt att det blir hörbart bättre med avvibrerande material under enheterna och att wow-uttryck från t.ex. Hifi&Musik med den återkommande kommentaren att man borde ha "produkten för stunden" under "hela anläggningen" kommer sig pga att det är försäljningsfrämjande. Varför ser man aldrig att de rekommenderar något billig avvibrerande med liknande superlativ?Jag har aldrig sagt att det kommer att göra någon skillnad heller, bara att du själv bör testa innan du totalsågar konceptet då andra uppenbarligen har testat det med framgång.
Att testa eventuella små skillnader som man inte tror på är imo lika dumt som att icke förutsättningslöst testa något som man tror på. Det är tråkigt men lika sant varje gång - det går bara att påvisa en förekomst, inte tvärtom.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 31 May 2009 - 15:34.
Postad 31 May 2009 - 16:28
Så länge materialet har de dämpande egenskaper som krävs och att det är viktanpassat (SD-kuddarna är ju olika mjuka beroende av viktklass på apparaten/högtalarna), så borde det fungera lika bra med alternativ till "dyr-varianterna". Men jag har aldrig testat t.ex. modellera, så därför håller jag mig för god för att vare sig förkasta eller rekommendera. Det borde du också göra.Håller ni med Jonasprivate och Bensake?
Dessutom; H&M skrev även upp SD-fötterna, trots relativt lågt pris (250 pix för 8 st). Så grejerna behöver inte kosta skjortan för att få denna blaskas rekommendationer.
Och slutligen; har du någon gång i ett adekvat sammanhang provlyssnat de kablar och tweaks som du skriver ner alternativt ifrågasätter? Jag hoppas det. Har diskuterat med ett par killar här på forumet i andra ärenden och det har visat sig, efter ett antal trådsidor av inlägg, att deras erfarenheter av de produkter de dissat sträcker sig till ett fåtal lyssningstillfällen i butik och på mässor och då inte ens av samma typ av prylar vi diskuterat ("alla rörförstärkare låter mer eller mindre dåligt"). De hade alltså ingen erfarenhet av produkterna de skrev ner, utan förlitade sig på några mätvärden de snokat reda på samt argument av typen "sådant ljud är inte jag ute efter, det är inte hifi... etc.). Utan att egentligen veta hur det lät. Trovärdighet nolla, således.
Redigerat av bensnake, 31 May 2009 - 16:33.
Postad 31 May 2009 - 17:28
Håller ni med Jonasprivate och Bensake?
Här blev jag indragen.
När det gäller under CD/förstärkare/slutsteg vet jag inte,har inte testat så svårt att uttala mig.
Postad 31 May 2009 - 17:43
Som jag sagt tidigare så finns det massor med exempel på hur folk upplever saker fast det inte finns något att uppleva. Det är oerhört svårt att dra slutsatser när det är små subtila eller inga skillnader och det är då hjärnan vill "hjälpa" oss med att fylla i. Tipsar gärna om "När du gör som jag vill" av Henrik Fexeus. En hel del bra beskrivningar på hur lätt det är att styra hjärnan, både inifrån och utifrån sas. Även i programmet "Hjärnstorm" med samme Fexeus så upplevde en person hjärtklappning av att hålla i ett kullager i tron att det var något annat.
Dina personliga upplevelser är sanna subjektivt för dig (precis som med kullagret för den personen) men be mig inte att tro att det är en objektiv sanning. Det kan stämma och det kan vara fel. Man får helt enkelt göra en bedömning om det kan vara värt att testa och /eller lägga pengar på eller ej. Jag anser inte att det är värt en test av varken det kullager eller dämpning under förstärkaren. Jag har en förväntan om att jag inte kommer att märka någon skillnad och då lär det bli så också troligen även om det skulle finnas en liten sådan (stor skillnader märker man). Skulle det visa sig att det däremot blir påvisat på ett för mig acceptabelt sätt så skall jag genast ändra mig.
Dessutom säger du ju att man måste ha en tillräckligt bra anläggning (vad det nu är) för att kunna bedöma detta så redan där har du ju med denna brasklapp troligen stängt för ett negativt testresultat och är inte alls så öppen som du vill göra gällande.
Postad 31 May 2009 - 17:48
Fast jag har ju inte testat kullager i handen som en billig hjärtstimulator men jag drar ändå slutstaten att det högst troligt (nästan säkert) inte skulle funka. Är det bara inom hifi som ni har synen "vet inte måste testa först"?Här blev jag indragen.
Jag håller med när det gäller SD-kuddar under högtalarna.
När det gäller under CD/förstärkare/slutsteg vet jag inte,har inte testat så svårt att uttala mig.
Blir ju en ganska märklig vardag om man måste hålla sig benhårt agnostisk till allting innan man själv har provat...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 31 May 2009 - 17:49.
Postad 31 May 2009 - 18:55
1. Det är inte ett dugg komiskt utan fullt seriöst. Har man denna butikslyssning som ENDA referens/erfarenhet och uttalar sig om denna i termer av absoluta sanningar, blir det inte trovärdigt. Det måste du väl hålla med om!1. Blir lite komiskt att du själv med starka ord och tydliga och orubbliga slutsatser refererar till din butikslyssning då försäljaren lyfte upp elektroniken när du sedan dissar andras lyssningar med "...sträcker sig till ett fåtal lyssningstillfällen i butik och på mässor". Med dina egna ord så har du faktiskt just gett din egen butikslyssning "Trovärdighet nolla", således. Bra att du kom till den insikten...
![]()
2. Jag har en förväntan om att jag inte kommer att märka någon skillnad och då lär det bli så också troligen även om det skulle finnas en liten sådan (stor skillnader märker man). Skulle det visa sig att det däremot blir påvisat på ett för mig acceptabelt sätt så skall jag genast ändra mig.
3. Dessutom säger du ju att man måste ha en tillräckligt bra anläggning (vad det nu är) för att kunna bedöma detta så redan där har du ju med denna brasklapp troligen stängt för ett negativt testresultat och är inte alls så öppen som du vill göra gällande.
2. Jag hade en förväntan om att jag INTE skulle uppleva någon skillnad, med gjorde det likväl. Som sagt, stora skillnader märker man.
3. Jag säger inte att man MÅSTE ha en "tillräckligt bra anläggning" för att höra skillnader, men det är lättare att höra nyansskillnader i ett högkvalitativt system än i en "sämre" anläggning. Vill inte här och nu, av hänsyn till forumets läsare, uttala mig om vad som kan anses vara högkvalitativt eller inte. Hoppas du har överseende med detta och inte ser det som att jag inte har något konkret exempel att komma med. Du får gärna skicka ett PM, så kan vi utveckla denna "brasklapp" ytterligare.
By the way; har du själv vidtagit några åtgärder i syfte att förbättra ljudåtergivningen i din anläggning? Vilka i sådana fall och på vilka grunder?
Edit: Kolla trådrubriken; "... dela med er av erfarenheter..." Och du skriver i den ändå...
Redigerat av bensnake, 31 May 2009 - 19:17.
Postad 31 May 2009 - 21:59
En enkel sak var när jag köpte min nya CD spelare,då blev det många skivor som jag inte kunde lyssna på.
pga av att CD spelaren tog fram detaljer mycket mer.Det lät riktigt illa, nu är det bara bra inspelningar som gäller.
Nej det va ingen förväntan eller inbillning.
Vore kul och höra om du vidtagit några åtgärder, tex fixat med akustiken ?
Postad 31 May 2009 - 22:23
Förlåt om det här är lite off-topic men jag bara måste fråga. Är det ett byte till det bättre? Vad gör du med de andra skivorna nu? Jag skulle själv inte acceptera något sådant vid ett dyrt inköp då uppgiften ändå är att spela mina skivorEn enkel sak var när jag köpte min nya CD spelare,då blev det många skivor som jag inte kunde lyssna på.
pga av att CD spelaren tog fram detaljer mycket mer.Det lät riktigt illa, nu är det bara bra inspelningar som gäller.
För övrigt tror jag man måste upp en hel del i pris innan vibrationsdämpning på elektronik ska ge ljudförbättringar. Och att det finns andra ställen man kan få större resultat för samma peng, exempelvis akustikreglering. Utseendemässigt kan jag förstå det, även om en del tycker att det kostar mycket. Såå dyrt e ju inte just de puckarna som diskuteras här, då finns bra mycket dyrare exempel på saker vi köper bara för att det ska bli lite snyggare.
Mvh
Postad 31 May 2009 - 22:49
Postad 01 June 2009 - 07:26
Förlåt om det här är lite off-topic men jag bara måste fråga. Är det ett byte till det bättre? Vad gör du med de andra skivorna nu? Jag skulle själv inte acceptera något sådant vid ett dyrt inköp då uppgiften ändå är att spela mina skivor
Nu vet jag inte exakt hur han menade utan talar för egen del, jag tycker snarast att en sådan uppgradering gör att de bra inspelningarna låter så mycket bättre att man därefter drar sig för att lyssna på de dåliga inspelningarna. Det betyder inte nödvändigtvis att de dåliga inspelningarna låter sämre än innan, bara att skillnaden mellan en bra och dålig inspelning blir så mycket större i en bra anläggning.
Postad 01 June 2009 - 09:51
Det finns dock de som hävdar att skillnaderna mellan olika cd-spelare är så små att de är försumbara. Suck!Nu vet jag inte exakt hur han menade utan talar för egen del, jag tycker snarast att en sådan uppgradering gör att de bra inspelningarna låter så mycket bättre att man därefter drar sig för att lyssna på de dåliga inspelningarna. Det betyder inte nödvändigtvis att de dåliga inspelningarna låter sämre än innan, bara att skillnaden mellan en bra och dålig inspelning blir så mycket större i en bra anläggning.
Postad 01 June 2009 - 11:31
Dessutom skulle jag vilja ställa en annan fråga, lite off topic men den tangerar denna diskussion en smula: Anser du, mittiprick alltså, att cd-spelare låter olika? Oavsett om du svarar ja eller nej, utgår jag från att du, din vana trogen, utförligt redogör för din syn på saken.
Postad 01 June 2009 - 11:45
Nu vet jag inte exakt hur han menade utan talar för egen del, jag tycker snarast att en sådan uppgradering gör att de bra inspelningarna låter så mycket bättre att man därefter drar sig för att lyssna på de dåliga inspelningarna. Det betyder inte nödvändigtvis att de dåliga inspelningarna låter sämre än innan, bara att skillnaden mellan en bra och dålig inspelning blir så mycket större i en bra anläggning.
Precis så menade jag,tack för att du skrev det på ett bättre vis.
Postad 01 June 2009 - 11:54
Jag har lite häftmassa och relativt mjuka möbeltassar under vissa högtalare / apparater.Jag är uppriktigt nyfiken på vilka "tweaks" mittiprick har testat/använder i sitt system och på vilka grunder han har gjort/gör detta.
Här kommer ett mycket utförligt svar.Dessutom skulle jag vilja ställa en annan fråga, lite off topic men den tangerar denna diskussion en smula: Anser du, mittiprick alltså, att cd-spelare låter olika? Oavsett om du svarar ja eller nej, utgår jag från att du, din vana trogen, utförligt redogör för din syn på saken.
Som du märker så är jag lite noggrannare med vad som skall få heta "testa" än vad du är. Uppleva är en annan sak och det finns många märkliga upplevelser i olika sammanhang "out there" som mer bör ifrågasättas och reflekteras över imo (både egna och andras).
Att det finns skillnader mellan olika anläggningar och att "bättre" ofta hänger ihop med priset (långt ifrån alltid dock) upplever även jag. Sedan är det ju det här med smaksak...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 June 2009 - 11:56.
Postad 01 June 2009 - 12:36
Att det finns skillnader mellan olika anläggningar och att "bättre" ofta hänger ihop med priset (långt ifrån alltid dock) upplever även jag. Sedan är det ju det här med smaksak...
Fast i det aktuella fallet så måste det ju rimligen vara frågan om en förbättring, om nu någon skillnad alls går att uppmäta/höra. Om det nu skulle vara så att vibrationerna från musiken skulle påverka elektroniken på ett sätt som förändrar ljudet så vore det ju extremt märkligt om det gjorde att ljudet spelas upp på ett mer korrekt sätt, dvs. att det skedde en förbättring
Postad 01 June 2009 - 12:53
Min kommentar gällande detta kom sig av Bensakes påpekande att anläggningen måste vara tillräckligt avslöjande (antar att han menar bra) för att man skall kunna höra små och subtila förändringar.Fast i det aktuella fallet så måste det ju rimligen vara frågan om en förbättring, om nu någon skillnad alls går att uppmäta/höra. Om det nu skulle vara så att vibrationerna från musiken skulle påverka elektroniken på ett sätt som förändrar ljudet så vore det ju extremt märkligt om det gjorde att ljudet spelas upp på ett mer korrekt sätt, dvs. att det skedde en förbättring
Fast jag är helt övertygad om att en förändring som gör att musiken spelas upp på ett mer korrekt sätt , subjektivt kan uppfattas som sämre. Det tror jag inte ens vi behöver debattera...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 June 2009 - 12:54.
Postad 01 June 2009 - 12:56
Ok, du använder häftmassa och möbeltassar. Även under apparater. På vilka grunder då? Och under vilka prylar använder du häftmassa respektive möbeltassar? På vilka grunder?Jag har lite häftmassa och relativt mjuka möbeltassar under vissa högtalare / apparater.
Här kommer ett mycket utförligt svar.Har inte testat tillräckligt adekvat (läs förutsättningslöst) för att klart kunna säga det ena eller andra. Däremot så upplever jag mycket lättare skillnader mellan olika högtalare än mellan olika signalkällor men det är väl ingen överraskning direkt... Det är när det är små eller inga skillnader som det är lurigt att dra säkra slutsatser.
Som du märker så är jag lite noggrannare med vad som skall få heta "testa" än vad du är. Uppleva är en annan sak och det finns många märkliga upplevelser i olika sammanhang "out there" som mer bör ifrågasättas och reflekteras över imo (både egna och andras).
På vilka grunder hävdar du att du är noggrannare än jag med vad som ska få kallas "testa"?
Jag återvänder till frågan gällande signalkällor; Finns det anledning att förmoda att det finns ljudmässiga skillnader mellan olika cd-spelare, enligt ditt förmenande? Vi bortser från att du inte har testat "adekvat" utan endast baserat på din förutfattade uppfattning utifrån de kunskaper du tycker dig besitta inom ämnet? Du brukar ju inte dra dig för att basera dina åsikter på det sistnämnda, så ett resonemang vore kul att få ta del av.
Jag tycker mig, glädjande nog, se en mer ödmjuk inställning hos dig till fenomenet prestanda kopplat till pris. Detta har jag inte noterat tidigare.
Postad 01 June 2009 - 13:16
Fast jag är helt övertygad om att en förändring som gör att musiken spelas upp på ett mer korrekt sätt , subjektivt kan uppfattas som sämre. Det tror jag inte ens vi behöver debattera...
Absolut! Fast om man tycker att det som är mer korrekt är sämre så har man förstås fel
Postad 01 June 2009 - 14:50
Det beror på graden och karaktären av "felet". En anläggning som återger ljudet på ett sådant sätt att musiken inte låter "äkta" är aldrig rolig, hur distfritt apparaterna än må mäta. Likadant med anläggningar som inte förmår återge detaljer och perspektiv på ett tillfredsställande sätt. Ju högre upp i kvalitet man klättrar, desto mindre förnimmer man högtalarnas existens.Absolut! Fast om man tycker att det som är mer korrekt är sämre så har man förstås fel
Postad 01 June 2009 - 15:05
Det beror på graden och karaktären av "felet". En anläggning som återger ljudet på ett sådant sätt att musiken inte låter "äkta" är aldrig rolig, hur distfritt apparaterna än må mäta. Likadant med anläggningar som inte förmår återge detaljer och perspektiv på ett tillfredsställande sätt. Ju högre upp i kvalitet man klättrar, desto mindre förnimmer man högtalarnas existens.
Om musiken inte låter äkta trots distfria mätningar beror detta på en av två anledningar: antingen hör man fel (t.ex pga. felaktiga förväntningar eller annat) eller så mäter man fel (vilket nog är mest troligt).
Men detta är ju en helt annan diskussion, alla är inte ute efter samma sak med sin anläggning etc. Vill inte dra in den debatten i den här tråden också, därav den blinkande smileyn i mitt inlägg.
Redigerat av MartinP666, 01 June 2009 - 15:06.
Postad 01 June 2009 - 15:46
Jag tror att det kan vara vettigt att ha t.ex. häftmassa mellan högtalare och stativ. Har mjuka plastmöbeltassar under dvdapparaten då den surrar / vibrerar ganska högt vid läsning av vissa dvder.Ok, du använder häftmassa och möbeltassar. Även under apparater. På vilka grunder då? Och under vilka prylar använder du häftmassa respektive möbeltassar? På vilka grunder?
Ganska självklart när jag sett hur du dragit diverse snabba och mindre reflekterande slutsatser (t.ex. från butikslyssningen med elektroniken på golvet där du vägrar inse och erkänna att din upplevelse kan ha berott på andra orsaker).På vilka grunder hävdar du att du är noggrannare än jag med vad som ska få kallas "testa"?
Förutfattade meningar har vi alla och de flesta är bra och till hjälp för oss. Det är däremot inte bra imo när de bygger på mindre sannolika förklaringsmodeller. Att det kan finnas hörbara skillnader mellan cd-spelare ser jag som sannolikt även om de ibland troligen är så försumbara så att hjärnan fyller i och lägger till.Jag återvänder till frågan gällande signalkällor; Finns det anledning att förmoda att det finns ljudmässiga skillnader mellan olika cd-spelare, enligt ditt förmenande? Vi bortser från att du inte har testat "adekvat" utan endast baserat på din förutfattade uppfattning utifrån de kunskaper du tycker dig besitta inom ämnet? Du brukar ju inte dra dig för att basera dina åsikter på det sistnämnda, så ett resonemang vore kul att få ta del av.
Är inte överraskad. Du har feltolkat en hel del tidigare och har lätt att dra lite för snabba slutsatser...Jag tycker mig, glädjande nog, se en mer ödmjuk inställning hos dig till fenomenet prestanda kopplat till pris. Detta har jag inte noterat tidigare.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 June 2009 - 17:14.
Postad 01 June 2009 - 17:37
Men du upplever att tassarna ger minskade vibrationer?Jag tror att det kan vara vettigt att ha t.ex. häftmassa mellan högtalare och stativ. Har mjuka plastmöbeltassar under dvdapparaten då den surrar / vibrerar ganska högt vid läsning av vissa dvder.
Ganska självklart när jag sett hur du dragit diverse snabba och mindre reflekterande slutsatser (t.ex. från butikslyssningen med elektroniken på golvet där du vägrar inse och erkänna att din upplevelse kan ha berott på andra orsaker).
Förutfattade meningar har vi alla och de flesta är bra och till hjälp för oss. Det är däremot inte bra imo när de bygger på mindre sannolika företeelser. Att det kan finnas hörbara skillnader mellan cd-spelare ser jag som sannolikt även om de ibland troligen är så försumbara så att hjärnan fyller i och lägger till.
Är inte överraskad. Du har feltolkat en hel del tidigare och har lätt att dra lite för snabba slutsatser...
Jag drar inte diverse snabba och mindre reflekterande slutsatser. Jag bygger mina slutsatser på kontinuerliga lyssningar, till skillnad från dig som mer eller mindre enbart går på hur det "borde" vara, vilket inte alltid ger en rättvisande bild av hur det faktiskt förhåller sig. Man bör i alla fall inte uttala sig i termer av absoluta snningar, när man saknar erfarenheter av det man kritiserar. Det behöver man inte vara agnostiker för att förstå.
Återigen; vad är det som gör att du anser det troligt att skillnader i ljudåtergivning existerar mellan olika cd-spelare medan vibrationsdämpande åtgärder för sådana inte har någon effekt? Finns det några mätningar eller annat som styrker din uppfattning, eller går du bara på en inre känsla?
Jag undrar vem som är den mest meriterade feltolkaren av oss...
Postad 01 June 2009 - 20:26
Tanken var att vibrationerna inte skulle tas upp av bänken och stativen.Men du upplever att tassarna ger minskade vibrationer?
Åter igen - du drog mycket tydliga och tvärsäkra slutsatser baserat på en butikslyssning tidigare. Du bortsåg även stenhårt från att det kunde finnas andra orsaker till din upplevelse i butiken såsom ändrad position, att elektronikens nya placering påverkade akustiken, att det skapade förväntanseffekter, mm. Inget annat än att apparaten på något sätt skulle ha påverkats av vibrationer när den inte stod på extra "fötter" kunde enligt dig skapa det du upplevde i en öppen butikslyssning guidad av en försäljare. Paradoxalt nog kritiserar du sedan andra för att dra för stora växlar på butikslyssningar.Jag drar inte diverse snabba och mindre reflekterande slutsatser. Jag bygger mina slutsatser på kontinuerliga lyssningar, till skillnad från dig som mer eller mindre enbart går på hur det "borde" vara, vilket inte alltid ger en rättvisande bild av hur det faktiskt förhåller sig.
Din butikslyssning uttryckte du i termer av absoluta sanningar (inte öppen för några andra alternativ). Vad menar du att jag skulle ha uttalat som absolut sanning? Erfarenhet är ett ord som lätt missbrukas i ett sådant här sammanhang (det har visat sig tidigare). Vem som helst kan påstå vad som helst om sin sk erfarenhet och även överskatta den grovt. Säger inte att det stämmer in på dig för det vet jag inte men det krävs inte mycket erfarenhet imo innan man lärt sig det ringa värdet av lyssningar i t.ex. butik.Man bör i alla fall inte uttala sig i termer av absoluta snningar, när man saknar erfarenheter av det man kritiserar. Det behöver man inte vara agnostiker för att förstå.
Du bad mig väl skriva vad jag tror baserat på det som du kallade "mina förutfattade meningar" eftersom jag inte hade testat "adekvat"? Dög inte det nu eller har du svårt att förstå vad jag skriver?Återigen; vad är det som gör att du anser det troligt att skillnader i ljudåtergivning existerar mellan olika cd-spelare medan vibrationsdämpande åtgärder för sådana inte har någon effekt? Finns det några mätningar eller annat som styrker din uppfattning, eller går du bara på en inre känsla?
Postad 01 June 2009 - 23:29
Åter igen (och nu med versaler för att göra det extra tydligt för dig): JAG DRAR INGA TVÄRSÄKRA VÄXLAR AV EN BUTIKSLYSSNING. JAG TOG DETTA SOM ETT EXEMPEL. JAG HAR TESTAT PUCKAR I OTALIGA SAMMANHANG OCH HAR DÄRFÖR EN GEDIGEN ERFARENHET AV ANVÄNDANDE AV DYLIKA. OM MAN DÄREMOT DRAR TVÄRSÄKRA VÄXLAR AV NÅGOT ENSTAKA LYSSNINGSTILLFÄLLE, ELLER ÄNNU VÄRRE, INTE HAR NÅGON SOM HELST ERFARENHET AV DET MAN KRITISERAR, ÄR MAN INTE TROVÄRDIG.Åter igen - du drog mycket tydliga och tvärsäkra slutsatser baserat på en butikslyssning tidigare. Du bortsåg även stenhårt från att det kunde finnas andra orsaker till din upplevelse i butiken såsom ändrad position, att elektronikens nya placering påverkade akustiken, att det skapade förväntanseffekter, mm. Inget annat än att apparaten på något sätt skulle ha påverkats av vibrationer när den inte stod på extra "fötter" kunde enligt dig skapa det du upplevde i en öppen butikslyssning guidad av en försäljare. Paradoxalt nog kritiserar du sedan andra för att dra för stora växlar på butikslyssningar.
![]()
Din butikslyssning uttryckte du i termer av absoluta sanningar (inte öppen för några andra alternativ). Vad menar du att jag skulle ha uttalat som absolut sanning? Erfarenhet är ett ord som lätt missbrukas i ett sådant här sammanhang (det har visat sig tidigare). Vem som helst kan påstå vad som helst om sin sk erfarenhet och även överskatta den grovt. Säger inte att det stämmer in på dig för det vet jag inte men det krävs inte mycket erfarenhet imo innan man lärt sig det ringa värdet av lyssningar i t.ex. butik.
Du bad mig väl skriva vad jag tror baserat på det som du kallade "mina förutfattade meningar" eftersom jag inte hade testat "adekvat"? Dög inte det nu eller har du svårt att förstå vad jag skriver?
Nej jag tror att DU inte förstår vad JAG skriver. Alltså; du skriver att det är sannolikt att ljudmässiga skillnader (om än små sådana) mellan olika cd-spelare föreligger utan att ha adekvat lyssnngserfarenhet. Det har du inte heller av kuddar/puckar. VAD ÄR DET DÅ SOM GÖR ATT DU TROR ATT DET ÄR SANNOLIKT ATT DET KAN SKILJA LJUDMÄSSIGT MELLAN OLIKA CD-SPELARE MEN INTE MELLAN MED ELLER UTAN PUCKAR?
Tydligt nog?
Postad 02 June 2009 - 07:21
Det finns dock de som hävdar att skillnaderna mellan olika cd-spelare är så små att de är försumbara. Suck!
Jag tycker inet att skillnaden är sådär markant, dock så finns det halt klart
tycker att ska du förbättra ljudet så finns det "bättre" saker att lägga pengarna på.
Men klart att en bra CD gör skillnad, annars skulel jag sitta på en DVD från ica maxi...
Precis så menade jag,tack för att du skrev det på ett bättre vis.
Jo, klart det e så du menade det
inte att dem dåliga ljudfilterna låter "SÄMRE" utan snarare så att dem bra låter bättre och så pass bra att man tröttnar totalt på dem dåliga ljudfilerna.
Dock så ligger största påverkan av detta på högtalarna, hur dem klarar av att hantera signalen, en "dålig" signal är svårare att få till att låta ok än en signal som från början är mycket bra.
ett byta av högtalare kan resultera i att även MP3 låtar kan vara njutbara trots deras dåliga kvalitet. Detta för att högtalarna inte bidrar med sitt eget disst mönster och på så sätt förvärrar problemområdena. men självklart så kommer ju dem riktigt bra ljudfilerna att låta ytterligare änu bättre med dessa högtalare, så dem vinner ju hur man än gör och kommer alltid att ha samma stora ledning
Redigerat av DVD-ai, 02 June 2009 - 07:25.
Postad 02 June 2009 - 07:24
OM MAN DÄREMOT DRAR TVÄRSÄKRA VÄXLAR AV NÅGOT ENSTAKA LYSSNINGSTILLFÄLLE, ELLER ÄNNU VÄRRE, INTE HAR NÅGON SOM HELST ERFARENHET AV DET MAN KRITISERAR, ÄR MAN INTE TROVÄRDIG.
![]()
Nej jag tror att DU inte förstår vad JAG skriver. Alltså; du skriver att det är sannolikt att ljudmässiga skillnader (om än små sådana) mellan olika cd-spelare föreligger utan att ha adekvat lyssnngserfarenhet. Det har du inte heller av kuddar/puckar. VAD ÄR DET DÅ SOM GÖR ATT DU TROR ATT DET ÄR SANNOLIKT ATT DET KAN SKILJA LJUDMÄSSIGT MELLAN OLIKA CD-SPELARE MEN INTE MELLAN MED ELLER UTAN PUCKAR?
Men alltså ärligt talat, det är väl inte så svårt att förstå?
Jämför med de här två exemplen:
1. Om man hoppar från tionde våningen rakt ner i gatan kommer man att få multipla frakturer.
2. Om man gör samma sak men viftar lite med armarna kommer man att sakta in farten och landa mjukt och fint.
Jag har aldrig provat vare sig 1 eller 2 men har inga problem med att göra en sannolik bedömning av vilken sak som kommer att visa sig sann vid empirisa tester och mätningar.
Nu är skillnaden i det aktuella fallet med puckar under CD-spelaren vs. olika CD-spelare inte riktigt lika tydlig, men jag tycker ändå att det är en ganska uppenbar skillnad.
Postad 02 June 2009 - 07:35
Det är inte alls svårt att förstå. Det är inte det jag är ute efter, det tror jag du förstår...Men alltså ärligt talat, det är väl inte så svårt att förstå?
Jämför med de här två exemplen:
1. Om man hoppar från tionde våningen rakt ner i gatan kommer man att få multipla frakturer.
2. Om man gör samma sak men viftar lite med armarna kommer man att sakta in farten och landa mjukt och fint.
Jag har aldrig provat vare sig 1 eller 2 men har inga problem med att göra en sannolik bedömning av vilken sak som kommer att visa sig sann vid empirisa tester och mätningar.
Nu är skillnaden i det aktuella fallet med puckar under CD-spelaren vs. olika CD-spelare inte riktigt lika tydlig, men jag tycker ändå att det är en ganska uppenbar skillnad.
Postad 02 June 2009 - 08:56
Du skrev: "Det är klart att man inte är nollad inför en provlyssning men det var inga glappande kablar eller förändrad lyssningsposition som gjorde skillnaden det vet jag helt säkert". Du har heller inte accetpterat att förväntan kan ha spelat in vid tillfället. Svårt att se det som annat än säkra slutsatser baserat på upplevelse i butik och det blir tyvärr inte annorlunda för att du skriker.JAG DRAR INGA TVÄRSÄKRA VÄXLAR AV EN BUTIKSLYSSNING. JAG TOG DETTA SOM ETT EXEMPEL.
MartinP666 har redan svarat med ett nästan övertydligt exempel men jag är inte säker på att du förstod med tanke på hur du svarade på det. Vill du ha ett "bättre" svar får du nog förtydliga vad du är ute efter.Nej jag tror att DU inte förstår vad JAG skriver. Alltså; du skriver att det är sannolikt att ljudmässiga skillnader (om än små sådana) mellan olika cd-spelare föreligger utan att ha adekvat lyssnngserfarenhet. Det har du inte heller av kuddar/puckar. VAD ÄR DET DÅ SOM GÖR ATT DU TROR ATT DET ÄR SANNOLIKT ATT DET KAN SKILJA LJUDMÄSSIGT MELLAN OLIKA CD-SPELARE MEN INTE MELLAN MED ELLER UTAN PUCKAR?
Postad 02 June 2009 - 09:32
Jag hade förväntningar, men inte positiva, d.v.s. jag trodde inte på det och trodde inte att jag skulle höra några skillnader men gjorde det ändå. En av dina teser är ju att upplevelesen speglar förväntningarna, vilket ju inte stämmer i detta fall. Jag drog inga säkra slutsatser i termer av allmängiltiga sanningar, d.v.s. att det ALLTID måste vara så bara för att jag hörde det vid detta tillfälle. Jag har vid otaliga tillfällen testat puckar och kuddar och kommit fram till att i vissa fall hör jag skillnad och i andra fall inte. Det är väl ingen allmängiltig sanning eller säker slutsats? OCH JAG SKRIKER VÄL INTE?Du skrev: "Det är klart att man inte är nollad inför en provlyssning men det var inga glappande kablar eller förändrad lyssningsposition som gjorde skillnaden det vet jag helt säkert". Du har heller inte accetpterat att förväntan kan ha spelat in vid tillfället. Svårt att se det som annat än säkra slutsatser baserat på upplevelse i butik och det blir tyvärr inte annorlunda för att du skriker.
MartinP666 har redan svarat med ett nästan övertydligt exempel men jag är inte säker på att du förstod med tanke på hur du svarade på det. Vill du ha ett "bättre" svar får du nog förtydliga vad du är ute efter.
Nu ska jag vara extra tydlig: Vad är det som får dig att tro att det är sannolikt att ljudmässiga skillnader mellan olika cd-spelare föreligger, när du inte har adekvat lyssningserfarenhet? Hjälpfråga/stödord för att ytterligare förtydliga: Har du tagit del av några mätningar, sett på något TV-program eller sökt på youtube efter roliga filmklipp för att komma fram till att det är sannolikt att dessa skillnader föreligger eller går du bara på en inre känsla att det borde vara så?
Postad 02 June 2009 - 09:52
Nu ska jag vara extra tydlig: Vad är det som får dig att tro att det är sannolikt att ljudmässiga skillnader mellan olika cd-spelare föreligger, när du inte har adekvat lyssningserfarenhet? Hjälpfråga/stödord för att ytterligare förtydliga: Har du tagit del av några mätningar, sett på något TV-program eller sökt på youtube efter roliga filmklipp för att komma fram till att det är sannolikt att dessa skillnader föreligger eller går du bara på en inre känsla att det borde vara så?
I en CD-spelare finns en mängd komponenter som påverkar ljudsignalen, såsom en DAC med olika algoritmer och filter, transformatorer som kan vara mer eller mindre stabila, en massa kopplingar, lödningar, kablar, resistorer och annat som kan vara av varierande kvalitet. Det kan även vara så att skivan snurrar olika snabbt i olika spelare.
Om det är stora skillnader mellan olika CD-spelares komponenter är det sannolikt att detta i någon mån påverkar det ljud som kommer ut. Exakt hur mycket denna påverkan märks är dock svårt att gissa sig till.
Däremot när det gäller att köra med eller utan puckar under en CD-spelare finns det ingen rimlig förklaring till varför det skulle ge en märkbar ljudförbättring. Åtminstone har ingen sådan presenterats i den här tråden, och jag kan inte förställa mig någon.
Postad 02 June 2009 - 09:55
Det är ju själva fan att du inte kan låta mittiprick svara själv!I en CD-spelare finns en mängd komponenter som påverkar ljudsignalen, såsom en DAC med olika algoritmer och filter, transformatorer som kan vara mer eller mindre stabila, en massa kopplingar, lödningar, kablar, resistorer och annat som kan vara av varierande kvalitet. Det kan även vara så att skivan snurrar olika snabbt i olika spelare.
Om det är stora skillnader mellan olika CD-spelares komponenter är det sannolikt att detta i någon mån påverkar det ljud som kommer ut. Exakt hur mycket denna påverkan märks är dock svårt att gissa sig till.
Däremot när det gäller att köra med eller utan puckar under en CD-spelare finns det ingen rimlig förklaring till varför det skulle ge en märkbar ljudförbättring. Åtminstone har ingen sådan presenterats i den här tråden, och jag kan inte förställa mig någon.
Postad 02 June 2009 - 09:57
Även om du inte är medveten om att du hade någon typ av possetiv förväntnign, , så kanska du innerst inne hadde det i alla fall, även om du inte vet om det....
går inte att veta... inte du, inte jag, inte någon kan möjligtvis veta vad du hade för förväntnignar "egentligen"...
dem "förväntingar" som man "känner" att man har, dem är inte så djupt grundade, min mor jobbar med just detta, och det är väldigt mycket som vi inte vet om oss själv som spelar in på alla möjliga roliga sätt. och så även i detat fallet...
Edit: tänk om jag bara inbillar mig att ljudet blev bättre efter akusik fixet... kanske bara e placebo alltihopp, bara inbillning.... och kanske inte pi60 är bättre än mina jätte gamla philiph plast burkar som ligger i källaren... allt e placeba, fan va jobbigt, "inget är nörvändigtvis vad det tordes vara"
kanske inte ens sitter här och skriver i forumet, vem vet.....
//
Redigerat av DVD-ai, 02 June 2009 - 10:00.
Postad 02 June 2009 - 10:02
Som vanligt är det väldigt svårt att bevisa något med ljud, är lite som "är den här tavlan snygg"?
Själv har jag prvat SDfötter under min cd, tyckte inte jag märkte något faktiskt.
Skulle det dock inte kunna vara en skillnad om man spelade högt och vibrationer skapades i cdstället/bänken som fortplantades till cdn/förstärkaren? Då skulle väl det kunna vara bra med "puckar" under grejjerna?
Jag menar, det är ofta inte bra att skaka en bärbar cdspelare?
Bara tankesvammel från min sida och inte alls något bevisat
Redigerat av genstruktur, 02 June 2009 - 10:04.
Postad 02 June 2009 - 10:10
He he ganska rolig den här tråden
.
Som vanligt är det väldigt svårt att bevisa något med ljud, är lite som "är den här tavlan snygg"?
Själv har jag prvat SDfötter under min cd, tyckte inte jag märkte något faktiskt.
Skulle det dock inte kunna vara en skillnad om man spelade högt och vibrationer skapades i cdstället/bänken som fortplantades till cdn/förstärkaren? Då skulle väl det kunna vara bra med "puckar" under grejjerna?
Bara tankesvammel från min sida och inte alls något bevisat.
jag skulel vilja påstå att du garanterat kan mäta skillnader, men kan du höra dem ?!
jag kan då inte det..
Postad 02 June 2009 - 10:11
Matrix, förmodligen.Men å andra sidan så vet du inte hur din hjärna fungerar, den kan hitta på alla möjliga trix och skojiga grejer....
Även om du inte är medveten om att du hade någon typ av possetiv förväntnign, , så kanska du innerst inne hadde det i alla fall, även om du inte vet om det....
går inte att veta... inte du, inte jag, inte någon kan möjligtvis veta vad du hade för förväntnignar "egentligen"...
dem "förväntingar" som man "känner" att man har, dem är inte så djupt grundade, min mor jobbar med just detta, och det är väldigt mycket som vi inte vet om oss själv som spelar in på alla möjliga roliga sätt. och så även i detat fallet...
Edit: tänk om jag bara inbillar mig att ljudet blev bättre efter akusik fixet... kanske bara e placebo alltihopp, bara inbillning.... och kanske inte pi60 är bättre än mina jätte gamla philiph plast burkar som ligger i källaren... allt e placeba, fan va jobbigt, "inget är nörvändigtvis vad det tordes vara"
kanske inte ens sitter här och skriver i forumet, vem vet.....![]()
//
Postad 02 June 2009 - 10:13
Citera(genstruktur @ Jun 2 2009, 11:02 )
He he ganska rolig den här tråden .
Bara tankesvammel från min sida och inte alls något bevisat .
jag skulel vilja påstå att du garanterat kan mäta skillnader, men kan du höra dem ?!
jag kan då inte det.. (tror inte det i alla fall, har inte gjort det hitils)
Ja nej det är säkert sant. Kunde själv inte höra någon skillnad som sagt.
Jag menade om man hade en villa där man kunde spela högt, te.x med feta högtalare som verkligen spelade sjuk bas och man vred på utav bara ****?
Redigerat av genstruktur, 02 June 2009 - 10:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?