Delningsfilter till DIY högtalare
139 svar till detta ämne
Postad 27 July 2009 - 23:10
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Då tycker jag att Jonasbrik ska ta och mäta upp elementen, nu väntar vi på dig Jonasbik, vi vill se mätningar på fas och impedansgång och även på frekvens responsen, båda med och utan låda och så ska du bygga hela högtalaren och mäta allt så att vi blir nöjda.
Det kan jag inte  Eller, jag kan. Det finns utrustning för det på skolan (har ju iofs slutat där...) men jag har ingen möjlighet att göra det. Får nöja mig med att simulera och sedan lyssna när filtren är byggda. Förhoppningsvis låter det bra. Annars får jag väl göra om?
Postad 28 July 2009 - 07:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det kan jag inte Eller, jag kan. Det finns utrustning för det på skolan (har ju iofs slutat där...) men jag har ingen möjlighet att göra det. Får nöja mig med att simulera och sedan lyssna när filtren är byggda. Förhoppningsvis låter det bra. Annars får jag väl göra om?
exakt det jag ville få sagt, men ville att du skulla säga det själv i stället... det kräver att man har grejer till att mäta upp också, inte bara att göra hur som hälst... Men oroa dig inte, om man gör ordentligt på en gång så blir det "mindre fel" resultat och det blir för det mesta ritkigt bar på en gång då... men små grejer få man ju nästan alltid förändra i filter och lite i lådans konstruktion och dämpningen i lådan m.m. men jag tycker att man kan simulera för att sedan bygga högtalarna och sedan mäta och se "hur det blev" dom gånger jag gjort detta så har det stämt otroligt bra med simuleringarna och därför så tycker jag att det är ett helt ok sätt att arbeta på. Men vist, jag skulle gärna vilja ha grejer hemam för att mäta upp elementens fas och impedans gång.... det skulle vara jätte roligt att kunna arbeta så ! Men då jag ej har grejer till det så får jan "nöja mig" med att göra på det här sättet, och det har fungerar toroligt bra hittils
Postad 28 July 2009 - 13:16
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
exakt det jag ville få sagt, men ville att du skulla säga det själv i stället... det kräver att man har grejer till att mäta upp också, inte bara att göra hur som hälst...
Men oroa dig inte, om man gör ordentligt på en gång så blir det "mindre fel" resultat och det blir för det mesta ritkigt bar på en gång då... men små grejer få man ju nästan alltid förändra i filter och lite i lådans konstruktion och dämpningen i lådan m.m. men jag tycker att man kan simulera för att sedan bygga högtalarna och sedan mäta och se "hur det blev" dom gånger jag gjort detta så har det stämt otroligt bra med simuleringarna och därför så tycker jag att det är ett helt ok sätt att arbeta på. Men vist, jag skulle gärna vilja ha grejer hemam för att mäta upp elementens fas och impedans gång.... det skulle vara jätte roligt att kunna arbeta så ! Men då jag ej har grejer till det så får jan "nöja mig" med att göra på det här sättet, och det har fungerar toroligt bra hittils 
Låter bra det! Har kollat lite på Xover, men hittar inget ställe att importera från BassBox... Hur gör jag det?
Postad 28 July 2009 - 14:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
samma flik där du skriver in datan på elementen, där så finsnd et en knapp som heter "import" (om jag ej minns fel) och tryck på den, så kan du lägga in filter från bb6pro
Postad 29 July 2009 - 23:35
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
samma flik där du skriver in datan på elementen, där så finsnd et en knapp som heter "import" (om jag ej minns fel) och tryck på den, så kan du lägga in filter från bb6pro 
Har försökt med det på många olika sätt nu, men det fungerar inte... När jag väljer .bb6-filen så töms de flesta av baselementets parametrar, och de som är ifyllda får jättekonstiga värden. Gör jag fel?
Postad 30 July 2009 - 07:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har försökt med det på många olika sätt nu, men det fungerar inte... När jag väljer .bb6-filen så töms de flesta av baselementets parametrar, och de som är ifyllda får jättekonstiga värden. Gör jag fel?
När du beräknar lådan i BB6 pro, så gör du som jag beskrev, du letar upp elementet i BB6pro's data bas och öppnar, sedan så ändrar du som värden som inte stämmer/ om det är några värden som inte stämmer mot det som går att hitta på seas hemsida. Du beräknar lådan efter detta och när lådan är "helt färdig" så sparar du en slutgiltig design. Du går då in i Xover och så det första du gör är att importera design från BB6pro och sedan så ändrar du värdena efter Seas hemsida igen (ut i fall att det står något märkligt..) Sedan så beräknar du filter och du får då med baffelsteget och så måste du se till så att programmet räknar in lådan också, det gör du som sagt på samma flik där du lägger in konjugatlänk.
Postad 31 July 2009 - 12:10
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
När du beräknar lådan i BB6 pro, så gör du som jag beskrev, du letar upp elementet i BB6pro's data bas och öppnar, sedan så ändrar du som värden som inte stämmer/ om det är några värden som inte stämmer mot det som går att hitta på seas hemsida. Du beräknar lådan efter detta och när lådan är "helt färdig" så sparar du en slutgiltig design. Du går då in i Xover och så det första du gör är att importera design från BB6pro och sedan så ändrar du värdena efter Seas hemsida igen (ut i fall att det står något märkligt..) Sedan så beräknar du filter och du får då med baffelsteget och så måste du se till så att programmet räknar in lådan också, det gör du som sagt på samma flik där du lägger in konjugatlänk.
Hmm... Vart lade man till konjugatlänk? Fliken External R? Jag kan inte se att lådan finns med någon stans.
Postad 31 July 2009 - 12:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
du få testa...
den finns där, inte på "extern R" utan på fliken näst längst till höger, där så kan du lähha till konjugatlänk (heter inte konjugatlänk i programmet) och även lådan kan du lägga in där.
Sedan så behöver du inte ha med impedans kompensationen för basen, den rutar kryssar du ur sedan när du fylt i allt som har med lådan att göra
Postad 06 August 2009 - 21:38
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hej igen! Jag får inte programmet att fungera. Det krachar efter att jag importerat bb6-filen, hur jag än gör... Men jag tänkte rapportera något annat. För ett par veckor sedan skickade jag ett mail till HiFiKit och frågade om hjälp med filter. Jag läste i någon annan tråd att de kunde hjälpa till med det. Såhär skrev jag: "Jag köpte två par högtalarelement och några andra grejer av er i vintras och har äntligen byggt mina lådor till. Nu har jag problem med att designa delningsfilter och har sökt runt på internet lite. Folk har rekommenderat varandra att höra av sig till er eftersom ni har hjälpt till med sådant förut och varit duktiga på det! Så därför undrar jag om ni har lust/tid att hjälpa mig? Om ni har det så bifogar jag här lite information: Diskantelement: http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1118Baselement: http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1079Behöver ni något annat så fixar jag det! Hoppas ni kan hjälpa mig!" Såhär svarade de: "Till din kombo går det utmärkt att plagiera filtret till HFLS-1 bygget http://www.hififorum...del2/part2.htmlObs R1021 och R2011 är inga separata komponenter (motstånd) utan anger respektive spoles resistans (tråd tjocklek)." Några kommentarer om detta?
Postad 07 August 2009 - 09:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej igen!
Jag får inte programmet att fungera. Det krachar efter att jag importerat bb6-filen, hur jag än gör...
Men jag tänkte rapportera något annat. För ett par veckor sedan skickade jag ett mail till HiFiKit och frågade om hjälp med filter. Jag läste i någon annan tråd att de kunde hjälpa till med det. Såhär skrev jag:
"Jag köpte två par högtalarelement och några andra grejer av er i vintras och har äntligen byggt mina lådor till. Nu har jag problem med att designa delningsfilter och har sökt runt på internet lite. Folk har rekommenderat varandra att höra av sig till er eftersom ni har hjälpt till med sådant förut och varit duktiga på det! Så därför undrar jag om ni har lust/tid att hjälpa mig?
Om ni har det så bifogar jag här lite information: Diskantelement: http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1118 Baselement: http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1079
Behöver ni något annat så fixar jag det! Hoppas ni kan hjälpa mig!"
Såhär svarade de:
"Till din kombo går det utmärkt att plagiera filtret till HFLS-1 bygget http://www.hififorum...del2/part2.html
Obs R1021 och R2011 är inga separata komponenter (motstånd) utan anger respektive spoles resistans (tråd tjocklek)."
Några kommentarer om detta?
jag kan kommentera det när jag själv tittat i Xover på dom grejerna... men är lätt skeptisk till att göra på det sättet... jag förstår inte... det måste vara något fel på din verson eller något, har du nyaste uppdateringen och kör du W7 så ska du högerklicka och sedan inställningar och välja att köra programmet i XP eller vista kompatibelt läge. Som du kanske märkt så hinner jag sällan in på msn... jag har så mycket annats som jag håller på med helatiden att msn är jag inne på någon gång i veckan bara. Och jag har senaste veckan drugt inte haft tid att sitat vid datorn och "pilla" med något filter eller liknande (jag skulle ju kolla på en lösning till dig, som du kunde utgå från) Men det ska inte vara några problem alls att göra ett filter, kan inte tänka mig att det ska vara några större problem...
Postad 07 October 2009 - 21:45
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hej allesammans! Även fast jag är nästan arbetslös så har jag haft en hel del att göra, så tyvärr har det inte blivit mycket filterbyggande den senaste tiden... Detta, plus att Xover-programmet sket sig, gjorde att jag lite tappade suget. Ska försöka igen på en dator med Win XP (har Win 7 för tillfället), börjar verkligen bli irriterande att högtalarna står hemma hos mig, med element och spacklade, klara för lackering, men utan delningsfilter!
Så, jag tänkte bara meddela att jag ska börja om igen. Jag får tyvärr läsa om alla inlägg för att komma ihåg vad jag ska göra... Men om någon vill hjälpa mig på MSN så vore det GULD! Går så mycket fortare och smidigare då!
Hoppas någon har lust!
Postad 11 October 2009 - 22:32
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag ska nog ta å titta på det i veckan! Så får DVD-ai kolla så att det inte är helt galet innan du löder ihop det
Postad 12 October 2009 - 10:44
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag ska nog ta å titta på det i veckan! Så får DVD-ai kolla så att det inte är helt galet innan du löder ihop det 
Härligt! Tack!
Postad 20 November 2009 - 17:29
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Nu ska det väl äntligen börja hända lite saker igen! Vi är många som har varit sjuka, men nu är det i rullning igen. Kalkyl har hjälpt mig göra ett filter. Filtret och graferna syns nedan. Kommentarer? 
Redigerat av jonasbirk, 20 November 2009 - 17:29.
Postad 22 November 2009 - 13:01
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag har kollat på vad filtren kostar i komponenter. Jag har bara kollat på HiFiKit. De hade de flesta komponenterna, men vissa fick jag tumma på lite. Gjorde en ny plot i X-over, men fas, och GD blev opåverkade. Impedansen och amplituden blev något förändrad, men inget som borde påverka så mycket (se bild). Såhär blev i alla fall min prislista: Filter ================================== C1_____12 uF____0,00532 Ohm C2_____22 uF____0,00622 Ohm L1_____0,3 mH___0,329 Ohm L2_____1 mH_____0,358 Ohm Rp1____2,5 Ohm Rp2____8,6 Ohm
HiFiKit ==================================
komp___ant___á pris__tot ------------------------------------------ C1_____2_____7,00____14,00____(10 uF) C2_____2_____8,00____16,00 L1_____2_____25,00___50,00 L2_____2_____48,00___96,00 Rp1____2_____6,00____12,00____(2,7 Ohm) Rp2____2_____6,00____12,00____(8,2 Ohm) ------------------------------------------ Summa________________200,00
Redigerat av jonasbirk, 22 November 2009 - 13:01.
Postad 22 November 2009 - 21:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tycker det ser bra ut  Vad säger skaparen Professorn?
Annars är väl det bara att shoppa och löda! Såg ut att bli rätt så billigt filter
Postad 22 November 2009 - 22:45
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag är lite oroligt för 2-3dB svackan vid ca. 2200Hz, men annars ser det väll inte så illa ut.
Men det är ju sådant som går att korrigera senare om det inte blir bra alt. när det verkliga pysslet börjar, med verifikationsmätningar och filterkorrigering
Postad 23 November 2009 - 16:53
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag är lite oroligt för 2-3dB svackan vid ca. 2200Hz
Ja, den blev när jag ändrade L-paden. Men jag testade olika reella värden, men det här blev det bästa. Så kanske det duger? Eller behöver vi korrogera något? Vore roligt att höra vad DVD-ai har att säga om saken =)
Postad 23 November 2009 - 18:12
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ja, den blev när jag ändrade L-paden. Men jag testade olika reella värden, men det här blev det bästa. Så kanske det duger? Eller behöver vi korrogera något? Vore roligt att höra vad DVD-ai har att säga om saken =)
Det är ju bara att testa, motstånd i sig självt är ju inte dyrt
Postad 23 November 2009 - 23:58
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag har ju inte så mycket att jämföra med, varken utrustning eller kunskaper, så är dippen något jag kan märka över huvud taget?
Postad 24 November 2009 - 11:20
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag har ju inte så mycket att jämföra med, varken utrustning eller kunskaper, så är dippen något jag kan märka över huvud taget?
Det beror på hur kräsen du är, men örat är mindre känsligt för dippar än toppar
Postad 24 November 2009 - 11:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Filtret ser inte helt knas ut, fungerar helt klart som första filter och att senare (om du har lust) mäta vidare på och testa. dippen vid 22KHz är inte så farlig, frågan är snarare hur den dippen ser ut vid 30 och 45* förskutning... ?!
Postad 24 November 2009 - 17:50
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ok, men det låter ju som att det är ok! Va roligt =)
Då tar jag och beställer grejerna från HiFiKit, om ingen har något att tillägga? Är det något annat än komponenter jag behöver därifrån? Tänkte sätta fast dem på en plywoodskiva eller liknande, med stripes eller om pappa har nåt annat najs i boden ^^.
Postad 24 November 2009 - 18:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Limma med silikon också, så att komponenterna inte vibrerar/ligger emot = o-ljud...
Redigerat av DVD-ai, 24 November 2009 - 18:23.
Postad 24 November 2009 - 19:35
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Limma med silikon också, så att komponenterna inte vibrerar/ligger emot = o-ljud...
Ska bli!
Postad 24 November 2009 - 22:47
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Såg någon fundering om varför du inte kunde ändra på lådan i BB - det syns tydligt om man tittar på bilderna, stor lådan som (opt) = optimum så räknar BB ut själv, då kan man inte ändra. Så man får ändra till "manuellt" läge.
Ang. dämpning med ull etc. - ju mer dämpning desto större volym "ser" systemet det som, kan vara värt att tänka på om man vill kompensera ett eller annat i efterhand.
Man kan ju köra slutet också, då får du en flackare och längre avrullning, mer effekttålighet och rumsbidraget (som man alltid ska räkna med) ger en mer linjär kurva än om man skulle göra en basreflex-sim med spikrak kurva, utan att beräkna rums-stöd, och sen få en rejäl kulle nedåt när man väl ställer dom i ett rum.
Det är mycket att tänka på, men skoj va?
Blir bra till slut ska du se.
Postad 24 November 2009 - 23:35
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Nice, men jag tror jag klassar det som överkurs. Just nu är högsta prioriteten att få högtalarna körklara. Sedan kan man kolla på finlir - om jag orkar...
Postad 25 November 2009 - 09:53
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag kom och tänka på en sak - ull! Vad ska jag stoppa lådorna med? Nu har jag bara klätt dem med vit ull från HiFiKit, men någon sa sedan att det inte var bra... Så vad ska jag stoppa i nu? Får gärna vara från HiFiKit. EDIT: Är det detta jag ska ha? http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1384
Redigerat av jonasbirk, 25 November 2009 - 10:19.
Postad 25 November 2009 - 10:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den vita dämpullen som dom har är endast användbar som flödesmotstond i en låda, som dämpning så är det någion variant av skum som gäller eller fårull
Postad 25 November 2009 - 11:07
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Den vita dämpullen som dom har är endast användbar som flödesmotstond i en låda, som dämpning så är det någion variant av skum som gäller eller fårull 
Ok. Så det som är i länken är ok då? Är ju fårull. http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1384EDIT: Och räcker det med en förpackning?
Redigerat av jonasbirk, 25 November 2009 - 11:23.
Postad 25 November 2009 - 13:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo det är bättre när det gäller att just dämpa, och en förpackning ska räcka och bli över
Postad 25 November 2009 - 15:06
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jo det är bättre när det gäller att just dämpa, och en förpackning ska räcka och bli över 
Härligt! Då tar jag och beställer =D
Postad 26 November 2009 - 21:59
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Härligt att du snart få lyssna på dem!
Postad 27 November 2009 - 10:05
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Härligt att du snart få lyssna på dem! 
Ja, nu är filtren lödda och på plats i lådorna! Har stoppat dem fulla med ull också. Det kommer bilder på det senare. Ska provlyssna idag ^^
Postad 27 November 2009 - 10:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
placera dämpmaterialet så att du har fritt runt mynningen på porten, och placera ca 70% av dämpmaterialet längs med bakväggen till att börja med och resten på sidorna.
Postad 27 November 2009 - 10:34
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
placera dämpmaterialet så att du har fritt runt mynningen på porten, och placera ca 70% av dämpmaterialet längs med bakväggen till att börja med och resten på sidorna.
Hur menar du med fritt utrymme? Porten ser ju ut som på bilden nedan.  Menar du att det inte ska vara stoppning mellan filtret (som ligger i botten) och mynningen på röret? Har lyssnat nu, och jag blev väl inte jätteimponerad av basen... Trodde att det skulle vara mer tryck än jag upplever det som. De är ju iofs bara 5", men iaf. Det kan väl inte bero på enbart stoppningen va? Inspelning?
Redigerat av jonasbirk, 27 November 2009 - 10:37.
Postad 27 November 2009 - 11:31
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Inspelning brukar göra mycket för basen.
Postad 27 November 2009 - 12:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hur menar du med fritt utrymme? Porten ser ju ut som på bilden nedan.

Menar du att det inte ska vara stoppning mellan filtret (som ligger i botten) och mynningen på röret?
Har lyssnat nu, och jag blev väl inte jätteimponerad av basen... Trodde att det skulle vara mer tryck än jag upplever det som. De är ju iofs bara 5", men iaf. Det kan väl inte bero på enbart stoppningen va? Inspelning?
der röda är områden där du med fördel kan dämpa, det glåa är det områda där antagligen inte ska ha något alls, och det gröna är ett område som kan vara bra att dämpa om det är så att du får kraftig pipresonans... Fyll området som jag ritat rött med dämpmaterial, inte för hårt packat utan "lagom" precis som den är naturligt, tryck inte ihopp den något. Det röda fältet nedanför och det gröna, där kan du placera "ett lager" med fårull, men se till så att du är försiktig med dämpmaterialet i det gröna omtrådet. se till så att det inte kan få för sig att "fly" och hamna i det blåa området Sedan gällande dämpmaterialet som hamnar väldigt nära basen, där är det självklart att du ska placera dämpmaterialet på så sätt att det inte kan komma att ligga mot konen och dessutom har en luftspalt mellan själv korgen och dämpmaterialet så att dämpmaterialet inte agerar flödesmotstond. Det kan man leka med senare, men inte nu då vi inte mätt något på grejerna Edit: att basen är "dålig" beror antagligen på att lådan + avstämning inte är helt optimal + att inspelning krävs av basen. sedan så är det antagligen så att du har ganska kraftig pipresonans i porten som "stör" resultatet och försämrar renheten i övre bas/ undre mellanregistret. Just det kan bli klart bättre med lite dämpmaterial i det gröns fältet. Även "ljudläcka" genom rören mindskar. egentligen så är det en lite tråkig placering av röret, jag hade vilja haft den vänd år exakt motsatt håll med mynningen upp i lådan, då hade man kunnat "leka" mer med dämpmaterialet och helt eleminera ljudläckaget i stort sätt. Edit2: det finns ett knep att verkligen eleminerar pipresonansen, det är ayy borra enn litet hål i rörep, på dess mittpunkt, (alltså, på mitten av rörets längd) och hålat kan vara ca 4mm, sedan så limmar du på en liten bit filtmatta eller liknande (du limmar naturligtvis inte just där hålet ska vara, utan runt hålet och trycker dit filtmattan). Sedan så blir det till att testa med olika mycket dämpmaterial i det övre röda fältet för att få olika Q värde på lådan, olika Q = olika "sound" och olika F3.
Redigerat av DVD-ai, 27 November 2009 - 12:07.
Postad 28 November 2009 - 14:53
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Det var mycket fint illustrerat! Har läst igenom det snabbt, måste nämligen iväg. Kommer vara upptagen hela helgen, men jag hör av mig så fort jag kan!
Postad 30 December 2009 - 15:16
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|