Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-6004

880 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2009 - 22:26

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Jag sållar mig till ovanstående skribent. Audyssey är rena skräpet om ni frågar mig. Jag tror jag har testat audessey mellan 5-10 ggr. Varje gång har jag fått olika resultat. Dessutom har resultatet varit kasst jämfört med om jag ställt in högtalarplaceringen manuellt istället. Dessutom kan man inte styra bas/diskant, när audyssey är påslaget, vilket också är ett minus...

Ett tips, strunta i audyssey och ställ in manuellt istället...

G

+1
Ställer också in manuellt, audyssey ger inget bra ljud

Redigerat av ILCapitano, 26 August 2009 - 22:27.

Postad 28 August 2009 - 12:21

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
The Rock ringde precis och lät meddela att de fått in SR-6004. Hämtar ikväll, och återkommer med första intryck efter helgens testande.

Postad 28 August 2009 - 13:38

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Kom precis hem nu och såg på prisjakt att det var några butiker som fått hem 6004:n i lager, så tänkte att jag kanske skulle ta och ringa till Hifi-Punkten och höra med dem, så går iväg och hämtar telefonen och tror ni inte Hifi-Punkten ringer precis då och meddelar att min 6004:a har kommit. :P
Så jäkla roligt sammanträffande, så blir till att åka och hämta den om en stund. :o

Men jag ska också försöka återkomma med helgens intryck och kanske lite bilder om det finns intresse. :D

Redigerat av Jallixx, 28 August 2009 - 13:39.

Postad 28 August 2009 - 13:42

jollan
  • jollan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Absolut! Alltid kul att höra folks intryck av nya produkter. Bilder är ju också alltid kul att se.
Blir ju lite annat att se användarbilder istället för reklambilderna som finns nu.

Så absolut, visa lite bilder och berätta vad ni tycker om den:)

Postad 28 August 2009 - 14:38

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ljudkällarn i Göteborg fick in SR6004:an idag så jag la en beställning...nu är det bara att vänta tills paketbilen anländer. :)

Postad 28 August 2009 - 15:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Åh, vad trevligt at den nu börjar levereras :)

Postad 28 August 2009 - 16:10

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Åh nej, ni har fått era, men jag har inte fått min! Hatar er! :)
Bilder uppskattas alltid.

Postad 28 August 2009 - 17:37

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Även jag har fått mitt ex :) Återkommer med intryck och troligen bilder

Edit: Vet inte om det här har nämnts innan men fick höra när jag köpte den att bluetooth-mottagaren också fungerar som IR-mottagare om man vill gömma undan stärkaren (varför man nu skulle vilja det). Smart grej :)

Redigerat av Rilly89, 28 August 2009 - 18:44.

Postad 28 August 2009 - 21:06

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Vet inte om det här har nämnts innan men fick höra när jag köpte den att bluetooth-mottagaren också fungerar som IR-mottagare om man vill gömma undan stärkaren (varför man nu skulle vilja det). Smart grej :)

Visste inte heller det och fick också reda på det när jag hämtade min på Hifi-Punkten, riktigt bra faktiskt, dock förstår jag inte riktigt heller varför man skulle vilja gömma undan förstärkaren, men det är ju bra vilket som eftersom det då blir lättare för signalen från fjärren att komma fram.

Har inte hunnit öppna paketet ännu, men kan nog inte hålla mig ifrån den ikväll iaf. :)

Redigerat av Jallixx, 28 August 2009 - 21:08.

Postad 28 August 2009 - 23:31

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Nån frågade om nersläclning av panelen, och jag antar att den funktionen finns då föregångaren har den.

Postad 29 August 2009 - 00:41

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Nån frågade om nersläclning av panelen, och jag antar att den funktionen finns då föregångaren har den.

Kan bekräfta att det går att släcka ner skärmen om man vill. Finns två nersläcknings-alternativ, antingen är den helt släckt oavsett om man ex. höjer volymen, eller så tänds displayen några sekunder när man trycker på fjärrkontrollen ex. sänker volymen.

Återkommer mer imorgon när jag hunnit provat den mer och har möjlighet att spela på lite mer och framförallt högre, inte direkt så man vill väcka hela huset nu..:) Men än så länge verkar allt riktigt trevligt, kom bara på mig själv att jag behöver lite mer kablar nu, blir till att beställa illa kvickt. :)

Postad 29 August 2009 - 09:26

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Vill också ha min. Sitter med en Centrum-förstärkare just nu (NetOnNets egna). Kommer förhoppningsvis bli skillnad.

Postad 29 August 2009 - 11:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Arrrgghh, vill ha en också nu, dock fick ett erbjudande på en onkyo 876, så lite ovisst nu, vad göra ? :)

Postad 30 August 2009 - 17:38

snurrv
  • snurrv
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
beställde min nyss, via prisjakt. Är riktigt spänd på hur den får mina Canton vento 820 att låta. (i stereo)..
Blir faktiskt min första Marantz,,
Haft Denon förut..

Postad 30 August 2009 - 17:40

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
var förbi MM idag å köpte mig en sånhär!! ;)

Tycker dock personalen betedde sig lite underligt! jag sa att jag var intresserad och pratade lite, sen när jag bestämmde mig så sa han att han bara hade demo exet kvar.. nja sa jag och ville tänka på det (vill helst inte köpa demo grejjer, för samma pris som en ny iaf!).. så jag börjar gå därifrån.. han går då till en dator och ropar efter mig att dom hade visst dom på lager.. både svarta och silvriga!!! får dom nån slags provision på demo ex el??

Postad 30 August 2009 - 18:03

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

var förbi MM idag å köpte mig en sånhär!! ;)

Tycker dock personalen betedde sig lite underligt! jag sa att jag var intresserad och pratade lite, sen när jag bestämmde mig så sa han att han bara hade demo exet kvar.. nja sa jag och ville tänka på det (vill helst inte köpa demo grejjer, för samma pris som en ny iaf!).. så jag börjar gå därifrån.. han går då till en dator och ropar efter mig att dom hade visst dom på lager.. både svarta och silvriga!!! får dom nån slags provision på demo ex el??

Jag tror det hela bara var ett missförstånd, han tänkte nog på 6003:n som då förmodligen bara fanns demo-ex kvar.
Sjukt är det annars av MM att inte ge ut någon rabatt på demo-ex, även fast dem är gamla, har varit med om det två gånger på två olika butiker. Därför blev det inget recieverköp på MM för min del...

Redigerat av Jallixx, 30 August 2009 - 18:03.

Postad 30 August 2009 - 18:15

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
tyvärr var så inte fallet.. det var en 6004 som stod där, för han sa att den bara stått där några dar.. vi disskuterade även 6003 som jag tidigare var sugen på, men men nu har jag den iaf ;)

Postad 30 August 2009 - 18:30

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Okej, då var allt säljarens fel alltså, för jag kan aldrig tänka mig att de får något extra för att lyckas sälja ett demo-ex.

Kul för övrigt att vi är några stycken nu som har investerat i en 6004, sitter själv och lyssnar nu och det låter sweet! ;)

Postad 30 August 2009 - 18:38

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Okej, då var allt säljarens fel alltså, för jag kan aldrig tänka mig att de får något extra för att lyckas sälja ett demo-ex.

Kul för övrigt att vi är några stycken nu som har investerat i en 6004, sitter själv och lyssnar nu och det låter sweet! :D

ja.. jag ska börja packa upp min nu tänkte jag ;)

Postad 30 August 2009 - 19:02

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Ingen som ska slänga in nån bild på den? Fast den ser likadan ut som 6003:an, så är det skojigt med bilder ;)

Edit: Fanns bilder nu, great.

Redigerat av comp1337, 30 August 2009 - 19:04.

Postad 30 August 2009 - 19:04

Joey76
  • Joey76
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Får min i veckan,de ringde i fredags och sa att den kommit, såååå jäkla nyfiken!!! Bilder skulle uppskattas!!

Postad 30 August 2009 - 19:14

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
För er bildsugna kommer här en drös med bilder, ursäktar dock får halvdålig kvalitét, taget sent på kvällen i ett rätt mörkt rum med en halvdan kamera och med en jäkligt ivrig fotograf...:D

Så här såg paketet ut jag fick.
Bifogad fil  IMG_5444.JPG   1012.15K   1 Antal nerladdningar

Men inuti paketet låg ett till paket...
Bifogad fil  IMG_5446.JPG   1.04MB   0 Antal nerladdningar

Nämligen den riktiga lådan som synes.
Bifogad fil  IMG_5448.JPG   1.06MB   0 Antal nerladdningar

Nyöppnat, det som syns överst är; blåtandsmodul, rf-antenn, fjärrkontroll och Audyssey-mic.
Bifogad fil  IMG_5449.JPG   1.11MB   1 Antal nerladdningar

Tjock manual, med dessa språk; Svenska, Italienska, Spanska, Holländska, Tyska, Franska och Engelska.
Bifogad fil  IMG_5457.JPG   1.44MB   3 Antal nerladdningar

Finfin baksida med alla nödvändiga anslutningar och lite till, härligt med 2 hdmi ut för när man väl skaffar projektor inom en snar framtid.
Bifogad fil  IMG_5459.JPG   1.4MB   3 Antal nerladdningar

Framsidan, halvkass bild då det är svårt för kameran med allt det svarta och en massa ljust i bakgrunden
Bifogad fil  IMG_5469.JPG   969.7K   3 Antal nerladdningar

Fjärrkontrollen, riktigt go och gedigen skapelse.
Bifogad fil  IMG_5473.JPG   1.37MB   0 Antal nerladdningar

Bra med belysning och en lättåtkomlig knapp för det(på sidan). Dessutom bra att texten för knapparna är på själva knappen så att det syns med belysningen. Istället för på min förra förstärkare där all text var bredvid så man fick gissa sig fram i mörker trots belysning.
Bifogad fil  IMG_5475.JPG   651.2K   0 Antal nerladdningar

Recievern på plats i den tillfälliga tv-bänken.
Bifogad fil  IMG_5476.JPG   1022.23K   0 Antal nerladdningar

Då rummet är halvfärdigt med en tillfällig tv-bänk, ljudabsorbenter ouppsatta m.m., så avvaktar jag med översiktsbilder. Men det kommer så småningom... ;)

Postad 30 August 2009 - 19:21

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Intressant med hdmi-ingång nummer 3, är det meningen man ska koppla in sin videobandspelare med hdmi-utgång där eller? ;)

Postad 30 August 2009 - 19:25

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Mer troligt sin HD-Videokamera (VCR=Video Camera Recorder).

Btw, ska prova att köra Audyssey nu, bara att hoppas att det blir bättre, vilket jag dock inte tror men ändå... ;)

Postad 30 August 2009 - 19:27

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0

Ingen som ska slänga in nån bild på den? Fast den ser likadan ut som 6003:an, så är det skojigt med bilder ;)

Edit: Fanns bilder nu, great.

Baksidan är omgjord en del. S-videoanslutningarna har försvunnit och en del saker flyttats om. I övrigt ser det sig väldigt likt ut, från kartong till själva maskinen.

Postad 30 August 2009 - 19:30

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Mer troligt sin HD-Videokamera (VCR=Video Camera Recorder).

Btw, ska prova att köra Audyssey nu, bara att hoppas att det blir bättre, vilket jag dock inte tror men ändå... ;)

Ah, ja så är det förståss. Tack för bilderna, rapportera gärna hur det går med Audyssey!

Postad 30 August 2009 - 19:57

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Jag har ett par bilder i mitt galleri, dock så är de rejält dåliga då jag bara har mobilen att fota med.
Det blev ett jättelyft med Marantzen mot min gamla stärkare. Basen går djupare och är tightare, man hör mer detaljer i ljudet och man kan spela högre utan att det låter illa bl.a.
Nästa uppgradering på ljudet blir surround- och centerhögtalare (kör tvåkanal i dagsläget vilken Marantzen klarar galant), men jag tror att studentplånboken måste få återhämta sig lite först ;)

Postad 30 August 2009 - 20:21

stoffe69
  • stoffe69
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
vad kör ni för högtalare? själv är jag sugen på denna el lillebror och har svårt att bestämma mig hur jag ska göra.
Köpa fet stärkare o sen slå till på högtalare kanske ? måste ju börja nånstans?

Postad 30 August 2009 - 20:37

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har nu kört Audyssey, följt denna guide för bästa resultat:
Bifogad fil  Audyssey_Setup_Guide.doc   319.5K   56 Antal nerladdningar

Hur som helst, mitt intryck av resultatet;
Först och främst förstår jag inte varför Audyssey väljer att sänka ner alla kanaler med mellan 6-9,5. Tycker det vore mycket bättre om den valde ut en högtalare som referenspunkt och höjde respektive sänkte de andra efter den.
Sen stämde måtten ganska bra bortsett från basen som står 1m närmare än Audysseys mått.

Sen till själva lyssningen, får inte Audyssey att funka när jag lyssnar på 2-kanals musik, skumt...
Så jag slog på en film istället, det som slog direkt var att hela ljudbilden flyttades bak väldigt mycket, för mycket enligt mig. För mycket kom ur bakhögtalarna så man knappt hörde frontarna och centern. Sen så lät basen precis som om den skulle gå sönder, så fick ställa ner volymen såpass på subben så det lät bra. Men fortfarande så var det ingen vidare tryck, vilket det ska vara i de sekvenserna i filmen jag såg.
Slog sen av Audyssey, jösses vilken skillnad! Hela ljudbilden flyttades fram så man nu hörde något i fram, och det var bättre tryck nu. Switchade bort och fram och spelade om samma frekvens flera gånger. Försökte verkligen försöka gilla Audyssey, men hur jag än vände och vred på det så tyckte jag det lät mycket bättre med Audyssey avslagen.

Så mina tankar om Audyssey kvarstår sen tidigare, Audyssey är fullständigt skräp!

Postad 30 August 2009 - 20:50

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Sen måste jag tillägga det att jag är smått oroad över hur mycket jag måste höja för att volymen ska bli hög i rummet. Behövde komma ner i -10 i volym för att få rätt "filmvolym", ändå är ju inte mina Dali Concept 8 så speciellt tungdrivna, ligger på 90 db/W. Även till musik så får jag höja oroande mycket, provade precis nu att spela lite Infected Mushroom och jag kunde med lätthet komma ner i -5, vilket motsvarade ungefär -30 på min gamla reciever. Jag som gillar att spela högt så suger ju detta, är alltså denna så klen i drivningen eller är det fel på min. Ni som också har testat era nya 6004:or, hur högt kan ni spela innan ni tycker det verkligen blir för högt?

Edit: Ska också tilläggas att min är ganska litet också, cirka 12kvm, sen att den recievern jag hade innan och refererar till är en gammal Sherwood R-956R(https://www.prisjakt...ukt.php?o=45666) som jag fick låna av Hifi-Punkten i väntan på 6004:n skulle inkomma, som dem själva sålde beg för 4000:-, så det var ju ingen höjdarmaskin precis.

Redigerat av Jallixx, 30 August 2009 - 20:56.

Postad 30 August 2009 - 21:35

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Ska sägas att jag varit riktigt besviken den senaste timmen, har tyckt vad jag än spelat för musik och från vilken källa jag spelat ifrån och vilken volym jag spelat på så har aldrig det riktiga trycket infinnit sig. Även om jag höjt volymen på max på basen och höjt upp basen i recievern så har det inte riktigt lirat bra utan då istället slagit igenom när jag höjt för mycket. Påväg att ge upp och funderade på att behöva ringa Hifi-Punkten imorgon och försöka låna hem någon annan reciever att prova med, för så här får det ju inte låta.

Ska tilläggas att allt annat låter mycket bra, men just de lägre registrerna lös med sin frånvaro, för mig som är lite av en basmänniska så funkar ju inte det.
Men hur som helst, efter mycket fipplande med inställningar på suben och recievern utan något vidare resultat, så provade jag till slut att fasvända elementet i suben från 0 till 180 grader.

Jag satte mig igen och provlyssnade, jösses vilken skillnad, nu är det ordentligt med tryck! ;)
Provade att spela några av de låtar som jag vet hur basen ska låta och kännas och nu lät det verkligen bra igen.
Och här har jag suttit och varit lite smått missnöjd och undrat vart trycket varit, för det är ju inte undra på att det inte varit något tryck när subben varit felfasvänd och jämnat ut basen från frontarna.

Så då blir det till att ge Audyssey en ny chans sen, får då var det ju inte Audysseys fel att basen lät helt skräp.
För nu blev det ju helt plötsligt mycket, mycket roligare att lyssna på musik igen, nu kan man ju sitta och njuta istället...:D

Postad 30 August 2009 - 21:46

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag skulle bli förvånad om du blir nöjd med Audysseys kalibrering ;)

G

Postad 30 August 2009 - 22:19

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jo, jag skulle också bli jäkligt förvånad, har ju redan dömt ut det med brorsans Denon 2808 som sagt.
Även nu mitt test med min 6004, men sen som sagt var ju basen felinställd, så det kommer ju låta bättre nu iaf, även fast jag tyckte allt lät sisodär, framförallt just att hela ljudbilden var så långt bak. Men ska ändå ge det en chans till sen någon dag, även fast jag inte har några som helst förhoppningar.;)

Postad 30 August 2009 - 22:39

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Tog lite nya bilder på GUI:n, alltså det grafiska gränsnittet;

Bifogad fil  IMG_5489.JPG   1.05MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_5486.JPG   1.05MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_5487.JPG   1.07MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_5488.JPG   1.08MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_5490.JPG   1.17MB   1 Antal nerladdningar

Och så till slut en till bild på förstärkaren, man skymtar även min Dali Concept Center.
Bifogad fil  IMG_5494.JPG   1.08MB   0 Antal nerladdningar

Postad 31 August 2009 - 00:17

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Snygga bilder!

Nu blir man på en gång oerhört inspirerad av att komplettera sin gamla SR6001 med en likadan pjäs...

Ser ut som att GUI fått sig en liten ansiktslyftning, vilket bara är till det bättre, då det var katastrof tråkigt innan...

Roliga siffror du fick med Audyssey? Med tanke på dom siffrorna känns det som att det är ngt vajse med antingen lyssnarpositionen, eller microfonplaceringen. När jag höll på fick jag också märkliga värden, trots att microfonen var placerad precis i mitten och inga hinder emellan????

Som sagt, snyggt jobbat

G

Postad 31 August 2009 - 09:15

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Kan man ha olika val på uppskalning, pass trough, på varje hdmi ingång? T.ex att hdmi 1 har uppskalning, hdmi 2 har pass trough.

kan man ställa in så att när man kör hdmi out 1 så avkodas ljudet i förstärkaren men att man i hdmi out 2 skickar ut ljudet med bilden? T.ex när jag kör hdmi 1 via utgång 1 så sköter recievern ljudet, men om jag kör hdmi 1 via hdmi utgång 2 så skickas ljudet vidare.

Viktiga frågor för mig inför ett ev köp.

Postad 31 August 2009 - 09:31

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Kolla sidan 3, inlägg #67 så har du en länk till bruksanvisningen. Jag har inte läst den, men enligt vad jag läst på nätet så skalar den endast upp analog video.

Postad 31 August 2009 - 09:44

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Jallixx: Kan du byta ljudkälla på en gång genom att trycka på t.ex. dvd.. jag satt igår kväll (visserligen sent och förbannad på min gamla TV (ska köpa ny idag) inte klarar av allt med hdmi.
Jag fick byta källa med source upp och ner knappen.

ska testa ikväll igen när nya tvn är på plats och

Postad 31 August 2009 - 10:31

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hej alla!

Här kommer några reflexioner efter att ha spenderat en första helg tillsammans med nya SR-6004. Till att börja med vill jag säga att jag uppgraderat från en Cambridge Audio Azur 540R, vilken är den första och enda receiver jag ägt tidigare. Den är det enda jag har att jämföra med, så mina referensramar är en smula begränsade. Jag har testat med ett Dali Concept 5.1 högtalarsystem och en Hitachi TX-300 projektor med en Playstation 3 som spelare. Nog om det:

• Förstärkaren är ganska snygg, för att vara en Marantz. Dock är jag inte förtjust i de rundade kanterna på fronten. Annars är det ganska sparsmakat med de flesta knapparna dolda under luckor. Fast det hade varit trevligt med en stiligare färg på siffrorna på displayen, nu är det den där "standard-turkosa" som är rätt trist. Överlag tycker jag att utseendet är hopplöst efter Arcam, Primare och Cambridge Audio, men före Onkyo, Pioneer och Denon.
  • Det kanske är jag som inte har koll, men kan man inte koppla in vanliga banankontakter på högtalarutgångarna? De sitter små svarta pluggar (se bilder i den här tråden) där bananerna brukar kopplas in. Jag fick iallafall avmontera alla mina banankontakter för att kunna koppla in högtalarna. Det kan vara jag som missat något, förklara gärna!
  • OSD-menysystemet är föredömligt enkelt, tycker jag. Också relativt lätt att hitta i manualen vad de olika funktionerna betyder och används till.
  • I ren tvåkanalslyssning tycker jag inte att ljudet är bättre än i ovan nämnda Cambridge Audio 540R, snarare aningen grötigare. Men det kan också vara att jag är van vid det ena och inte det andra.
  • Jag körde Auto Setup med Audyssey för ljudinställningarna. Det verkar som att flera i den här tråden är fundersamma över mätresultaten och avstånd till högtalarna som Audyssey tar fram. Som jag har fattat det är det ett genomsnittsvärde (man mäter ju inte bara från en plats i rummet – man kan göra det, men de rekommenderar ju att man mäter från upp till 6 platser) för alla 6 mätpunkterna, således är det ju inte så konstigt att värdena varierar.
  • Jag testade med Iron Maidens "Flight 666", med Audyssey Mult EQ och Dynamic Volume igång och upplevde precis som tidigare nämnts i den här tråden att ljudbilden hamnade väldigt långt bak i rummet. Dessutom tyckte jag att sången hamnade bakom instrumenten, och ekot nästan överröstade musiken stundtals. Vidare så lät det som att balansen mellan instrumenten, sången och publiken svajade upp och ner, beroende på vad som spelades. Jag stängde av Audyssey, och fick genast en mycket tydligare ljudbild, dock med mindre publiktryck.
  • Jag var dock inte beredd att ge upp Audyssey så snart, utan testade med Transformers på Blu-ray (ökenscenen när den skorpionliknande roboten dyker upp). Nu gav det ett helt annat intryck! Levande ljudbild, omslingrande surroundkänsla och mustig bas. Överlag tycker jag att sub-basen har ett helt annat tryck nu än med min förra förstärkare, men det bör tilläggas att jag flyttat suben till ett av hörnen i rummet. Hursomhelst, jag drog slutsatsen: Audyssey passar inte för musik, men bra för film. Rätt eller fel?
  • Vad skönt det är med 2 HDMI-utgångar. Jag kunde skrota hälften av alla sladdar bakom TV-bänken, och man växlar enkelt mellan utgångarna med ett tryck på fjärrkontrollen. Dock är jag fortfarande osäker på om man kan ställa in två olika upplösningar för de två utgångarna. Om jag har en projektor som klarar 1080p, och en TV som bara tar 720p. Hur gör jag då? Ändrar inställningar varje gång jag vill byta?
Det var lite tankar och funderingar från mig efter en första testkörning. Återkommer med mer efter vidare tester.

Redigerat av Henkedge, 31 August 2009 - 10:33.

Postad 31 August 2009 - 11:29

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

[*]Det kanske är jag som inte har koll, men kan man inte koppla in vanliga banankontakter på högtalarutgångarna? De sitter små svarta pluggar (se bilder i den här tråden) där bananerna brukar kopplas in. Jag fick iallafall avmontera alla mina banankontakter för att kunna koppla in högtalarna. Det kan vara jag som missat något, förklara gärna!

Det är inte tillåtet att sälja förstärkare som kan ta emot banankontakter i europa, eftersom bananer passar i el-uttagen. Ta en skruv och skruva i den lite lätt i plastpluggen, så brukar det bara vara att dra ut den. Sen kan du stoppa i dina bananer.

Redigerat av Unregistered54b89a21, 31 August 2009 - 11:31.

Postad 31 August 2009 - 12:03

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Det är inte tillåtet att sälja förstärkare som kan ta emot banankontakter i europa, eftersom bananer passar i el-uttagen. Ta en skruv och skruva i den lite lätt i plastpluggen, så brukar det bara vara att dra ut den. Sen kan du stoppa i dina bananer.

Hoppsan, där ser man. Tack för förklaringen, och tipset! Ska se om jag kan fixa detta.

Men är detta en ny lag? För i min gamla receiver (köpt på Hifi-klubben i Malmö 2004) gick det utmärkt att stoppa banankontakter.

Postad 31 August 2009 - 13:13

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

[*]Vad skönt det är med 2 HDMI-utgångar. Jag kunde skrota hälften av alla sladdar bakom TV-bänken, och man växlar enkelt mellan utgångarna med ett tryck på fjärrkontrollen. Dock är jag fortfarande osäker på om man kan ställa in två olika upplösningar för de två utgångarna. Om jag har en projektor som klarar 1080p, och en TV som bara tar 720p. Hur gör jag då? Ändrar inställningar varje gång jag vill byta?

Gör som jag.. köp ny TV.. min Tv har bara DVI in och ej HDCP kompatibel! Hur kul tror du det var igår när jag skulle koppla in allt?! Allt (HD-DVD, Xbox, DVD, Digital TV) funkar klockrent på projjen.. på TVn funkar bara DVDn!!! Så tjejen är å köper en Full HD TV just as we speak!! ;)

Nån som har testat bluetooth grejjen än??? Lite småsugen på den, men sitter på jobbet.

Redigerat av Majorglenn, 31 August 2009 - 13:14.

Postad 31 August 2009 - 15:22

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Snygga bilder!

Nu blir man på en gång oerhört inspirerad av att komplettera sin gamla SR6001 med en likadan pjäs...

Ser ut som att GUI fått sig en liten ansiktslyftning, vilket bara är till det bättre, då det var katastrof tråkigt innan...

Roliga siffror du fick med Audyssey? Med tanke på dom siffrorna känns det som att det är ngt vajse med antingen lyssnarpositionen, eller microfonplaceringen. När jag höll på fick jag också märkliga värden, trots att microfonen var placerad precis i mitten och inga hinder emellan????

Som sagt, snyggt jobbat

G

Tja Gaes
Gör som jag vänta in dom större modellerna innan du bestämmer dig för ett köp .
Tror jag skall satsa på SR 7004 eller vad den nu kommer att heta när den kommer ut ..
Fast bästa vore nog sr 8004 men den lär ju man knappast få råd med .

Postad 31 August 2009 - 15:42

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Kan man ha olika val på uppskalning, pass trough, på varje hdmi ingång? T.ex att hdmi 1 har uppskalning, hdmi 2 har pass trough.

kan man ställa in så att när man kör hdmi out 1 så avkodas ljudet i förstärkaren men att man i hdmi out 2 skickar ut ljudet med bilden? T.ex när jag kör hdmi 1 via utgång 1 så sköter recievern ljudet, men om jag kör hdmi 1 via hdmi utgång 2 så skickas ljudet vidare.

Har pillat runt menyn nu, men hittar inget om att det skulle gå tyvärr. :P

Jallixx: Kan du byta ljudkälla på en gång genom att trycka på t.ex. dvd.. jag satt igår kväll (visserligen sent och förbannad på min gamla TV (ska köpa ny idag) inte klarar av allt med hdmi.

Detta funkar prima för mig, vill jag byta ljud- och bildkälla till dvd så trycker jag på DVD så byter den till det. Har inte behövt använda source upp och ner alls.

• Det kanske är jag som inte har koll, men kan man inte koppla in vanliga banankontakter på högtalarutgångarna? De sitter små svarta pluggar (se bilder i den här tråden) där bananerna brukar kopplas in. Jag fick iallafall avmontera alla mina banankontakter för att kunna koppla in högtalarna. Det kan vara jag som missat något, förklara gärna!

Det är bara att pilla lite med naglarna eller något annat smalt så får du bort dem. ;)

• Vad skönt det är med 2 HDMI-utgångar. Jag kunde skrota hälften av alla sladdar bakom TV-bänken, och man växlar enkelt mellan utgångarna med ett tryck på fjärrkontrollen. Dock är jag fortfarande osäker på om man kan ställa in två olika upplösningar för de två utgångarna. Om jag har en projektor som klarar 1080p, och en TV som bara tar 720p. Hur gör jag då? Ändrar inställningar varje gång jag vill byta?
  • Gå in i Menyn, välj "Video Setup", sedan på "HDMI Output Resulution" så väljer du "Auto", så ska det funka fint sen. Du kan se det på denna bild förresten:
    Bifogad fil  IMG_5488.JPG   1.08MB   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Jallixx, 31 August 2009 - 15:50.

Postad 31 August 2009 - 22:09

Majorglenn
    • Majorglenn
    • Mästare

• 3071 inlägg
    • 0
    Jallix: nu kan jag åxo byta källa på fjärren, var som sagt upprörd igår.. men nu e nya full hd tvn på plats åxo.. testa med hd-dvdn.. vilket ljud!! (och bild) :)

Postad 01 September 2009 - 00:05

Unregistered895166df
    • Unregistered895166df
    • Beroende

• 1200 inlägg
    • 0

Tja Gaes
    Gör som jag vänta in dom större modellerna innan du bestämmer dig för ett köp .
    Tror jag skall satsa på SR 7004 eller vad den nu kommer att heta när den kommer ut ..
    Fast bästa vore nog sr 8004 men den lär ju man knappast få råd med .

Gött att se dig igen Rexa, även om det var ganska väntat, då det vankas Marantz :)

Jag var inne på en annan tråd tidigare. Trodde först att du hade bytt namn (om man nu kan göra det). Snubben hade likadan avatar som dig ;)

Så du tycker att vi ska invänta SR7004 istället? Ja, varför inte, jag har ingen som helst brådska att uppgradera för tillfället.

Nu har jag även "reggat" mig på en annan sajt för hifi, nämligen Rauna.
    Det visar sig att den gamla ikonen Bosse Hansson är i färd med att iordingställa nya högtalare.
    För er som inte känner till det gamla gardet inom Svensk Hifi kan jag bara säga att Bosse Hansson hör till en av de mest respekterade högtalarbyggarna i Sverige, tillsammans med flera andra, exempelvis den bortlidna Olle Mirsh från ,hör och häpna, Alingsås.

Nedan följer en länk till Raunas öppnade forum.

http://rauna.forum24...hp?mforum=rauna

Nu har jag planer på att även övervåningen ska få sig en runda av flerkanaligt ljud. För tillfället står det ett par Opus 3 där uppe, tillsammans med en tvåkanals förstärkare fr Yamaha. Om det blir som jag vill, kommer min SR6001 att förpassas upp till övervåningen efter att jag uppgraderat det riktigt biorummet med ngt annat. Varför inte en SR7004???
    Jag förmodar att skillnaden mellan 6 och 7 serien är kraften, men det är bara en gissning...
    Å andra sidan har vi som bekant slutsteg fr Vincent du och jag Rexa. Borde det inte räcka med en SR6004, då vi ändå hämtar kraften från steget, så att säga??? Men visst, får man andra funktioner med SR7004 kanske man även ska kolla in den. Och som sagt, jag har inte bråttom, vilket innebär att jag lugnt kan invänta SR7004.

Det kanske skulle vara bra förresten, då skulle vi kunna jämföra, även om våra setuper skiljer lite. Det som skiljer är väl CD-Spelaren och högtalarna. Du kör med högtalare fr jamo och jag kör med högtalare fr B&W.
    Vidare har du CD-spelare fr Marantz och jag CD-spelare fr Thule.
    Det skulle faktiskt vara kul att jämföra...

Rexa, grymt schysst lya "BTW"!!!! Det ser ut som att du är en sann konnässör, när det kommer till kaffe ;)

Jag ska inte klaga på er då ni skickar fantastiska bilder. En önskan är dock att bilderna skulle kunna vara lite mindre, det tar så himla lång tid för mig med slött bredband!!! Jobbet betalar inte större bandbredd pga skattemässiga skäl, tyvärr...
    Tack på förhand och fortsätt mer än gärna med att skicka in bilder. Det uppskattas väldigt mkt!

Må bäst allesammans!!!!!

//G

Postad 01 September 2009 - 16:59

slowy666
    • slowy666
    • Wannabe

• 45 inlägg
    • 0
    Fick hem min 6004 idag och har börjat pilla lite ..... so far so good. Men .... jag får inte bluetoothfunktionen att funka. Någon av er som köpt den som testat och det fungerar för? Jag trycker på "mode-knappen" och då ska den tydligen börja blinka då den söker av, men det gör inte mitt exemplar :D

Postad 01 September 2009 - 20:37

Unregistered9d8a0d93
    • Unregistered9d8a0d93
    • Mästare

• 2585 inlägg
    • 0

Gött att se dig igen Rexa, även om det var ganska väntat, då det vankas Marantz :D

Jag var inne på en annan tråd tidigare. Trodde först att du hade bytt namn (om man nu kan göra det). Snubben hade likadan avatar som dig :unsure:

Så du tycker att vi ska invänta SR7004 istället? Ja, varför inte, jag har ingen som helst brådska att uppgradera för tillfället.

Nu har jag även "reggat" mig på en annan sajt för hifi, nämligen Rauna.
    Det visar sig att den gamla ikonen Bosse Hansson är i färd med att iordingställa nya högtalare.
    För er som inte känner till det gamla gardet inom Svensk Hifi kan jag bara säga att Bosse Hansson hör till en av de mest respekterade högtalarbyggarna i Sverige, tillsammans med flera andra, exempelvis den bortlidna Olle Mirsh från ,hör och häpna, Alingsås.

Nedan följer en länk till Raunas öppnade forum.

http://rauna.forum24...hp?mforum=rauna

Nu har jag planer på att även övervåningen ska få sig en runda av flerkanaligt ljud. För tillfället står det ett par Opus 3 där uppe, tillsammans med en tvåkanals förstärkare fr Yamaha. Om det blir som jag vill, kommer min SR6001 att förpassas upp till övervåningen efter att jag uppgraderat det riktigt biorummet med ngt annat. Varför inte en SR7004???
    Jag förmodar att skillnaden mellan 6 och 7 serien är kraften, men det är bara en gissning...
    Å andra sidan har vi som bekant slutsteg fr Vincent du och jag Rexa. Borde det inte räcka med en SR6004, då vi ändå hämtar kraften från steget, så att säga??? Men visst, får man andra funktioner med SR7004 kanske man även ska kolla in den. Och som sagt, jag har inte bråttom, vilket innebär att jag lugnt kan invänta SR7004.

Det kanske skulle vara bra förresten, då skulle vi kunna jämföra, även om våra setuper skiljer lite. Det som skiljer är väl CD-Spelaren och högtalarna. Du kör med högtalare fr jamo och jag kör med högtalare fr B&W.
    Vidare har du CD-spelare fr Marantz och jag CD-spelare fr Thule.
    Det skulle faktiskt vara kul att jämföra...

Rexa, grymt schysst lya "BTW"!!!! Det ser ut som att du är en sann konnässör, när det kommer till kaffe :blink:

Jag ska inte klaga på er då ni skickar fantastiska bilder. En önskan är dock att bilderna skulle kunna vara lite mindre, det tar så himla lång tid för mig med slött bredband!!! Jobbet betalar inte större bandbredd pga skattemässiga skäl, tyvärr...
    Tack på förhand och fortsätt mer än gärna med att skicka in bilder. Det uppskattas väldigt mkt!

Må bäst allesammans!!!!!

//G

Jag har inte någe bråttom heller att byta är rätt nöjd som det är .
    Tyckte inte det vart någe stor skillnad när jag bytte från Technics till Marantz fast när slutsteget kom då vart det ett lyft man kan nästan vrida på hur mycket man vill utan att det börjar låta illa .
    är sugen på ett mono steg till centern fast tror inte det kommer göra så mycket tror centern är för liten vill ha lite mer pondus i centern .
    Är lite sugen på att köpa helt andra högtalare , fast dom jag vill ha är alldeles för dyra det är JBL och där kan man snacka om klappa takten ljud *L* .
    Tror inte det är så stor skillnad på våra CD satt och testa en kväll mellan cd och dvd men lite musik hörde då inge skillnad alls .
    Antingen har mina smed öron fått stryk eller så är det inge större skillnad .
    Tror det kommer bli mer som skiljer än kraften man kan ju hoppas adyssey är bättre och annat med ..
    En sak som retar mig bland högtalar modeller är att oftast så är elementen i centern mycket mindre än i front högtalarna . Klipsch har ju en maffi centern dom verkar veta hur man vill ha ljudet rätt upp i truten .

Postad 01 September 2009 - 20:44

Rilly89
    • Rilly89
    • Forumräv

• 785 inlägg
    • 0

Fick hem min 6004 idag och har börjat pilla lite ..... so far so good. Men .... jag får inte bluetoothfunktionen att funka. Någon av er som köpt den som testat och det fungerar för? Jag trycker på "mode-knappen" och då ska den tydligen börja blinka då den söker av, men det gör inte mitt exemplar :D

Du ska hålla inne "mode-knappen" i fem sekunder tills den blinkar växlande rött och blått, då söker den av och du ska kunna hitta den med din telefon eller vad det är du vill koppla till.

Postad 01 September 2009 - 20:49

Jallixx
    • Jallixx
    • Lärjunge

• 251 inlägg
    • 0
    GAES:
    Har du inte bråttom med införskaffande av en ny förstärkare så tycker jag du gör helt rätt i att vänta på nya 7004:n.
    Jag menar du slipper du ev. ångra dig i efterhand eller så kan du skaffa en 6004:a sen ändå ifall 7004:n inte visade sig vara värd prisskillnaden för din del.

Sen angående bilderna så kan jag fixa med att förminska dem om du vill, orkar dock inte nu ikväll så det får bli imorgon i så fall. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
      genstruktur
      2026-05-23 08:15:25
    • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
      genstruktur
      2026-05-20 17:06:21
    • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
      genstruktur
      2026-05-20 17:04:36
    • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
      genstruktur
      2026-05-20 17:03:16
    • Projektorn uppe och allt verkar fungera
      genstruktur
      2026-05-20 17:02:29
    • Fler  |  Vilka bilder visas här?
    Trendande produkter
    Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.