Tempest X DIY
469 svar till detta ämne
Postad 08 August 2009 - 15:49
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nej det bör du göra för att dom ska kunna utföra sin funktion på rätt sätt 
Ja allså ? 8 st ?
Postad 08 August 2009 - 15:54
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Ja allså ? 8 st ? 
8 st borde ju bli 100-200 kilo så det bör du ju ha för att dom inte ska bli för ihoptryckta.
Postad 08 August 2009 - 15:57
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
8 st borde ju bli 100-200 kilo så det bör du ju ha för att dom inte ska bli för ihoptryckta.
Då kör jag på det ! Har ju ändå 16 st.
Postad 08 August 2009 - 18:52
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
"Format", tätat, oljat och armerat.
Två toppar eller bottnar, eller en topp och en botten  klara ! Blev också 50 mm dubbelarmerat glasfiberförstärkt flytspackel. Blev perfekt med tre 25kilossäckar till dom här två.
Postad 09 August 2009 - 15:40
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tycker att det verkar "hyfsat" stumt och stabilt...
Redigerat av Bakerman, 09 August 2009 - 15:42.
Postad 09 August 2009 - 16:56
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Tycker att det verkar "hyfsat" stumt och stabilt...
Nä det kommer att bågna staga lite också.
Postad 09 August 2009 - 17:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nä det kommer att bågna staga lite också.
Postad 09 August 2009 - 19:02
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Dom sista två gjorda ! Oljan tog slut, så det fick bli lite gammal hederlig rapsolja istället.
Funkar lika bra. Har pratat lite med bror om hjälp, så på onsdag har dom brunnit till sej, och då kan det nog bli att montera ihop dom på plats.
Bifogad fil(er)
-
_li.JPG 94.41K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 August 2009 - 19:11
Unregistered172f411e
-
Unregistered172f411e
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Med dom där så lär du slippa att frun flyttar runt dom när det är städdags!
Postad 09 August 2009 - 19:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Med dom där så lär du slippa att frun flyttar runt dom när det är städdags! 
Med dom här är jag säker på att inte ens Magnus Samuelsson flyttar på dom...
Postad 09 August 2009 - 22:16
K.A
-
K.A
-
Användare
-
-
225 inlägg
smidiga små pjäser  ser grymt ut. har länge själv velat gö nått i betong, men vikten har alltid varit ett problem för min del
Postad 09 August 2009 - 22:32
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
smidiga små pjäser ser grymt ut. har länge själv velat gö nått i betong, men vikten har alltid varit ett problem för min del
Får du för dej att göra någonting någon gång så ska du definitivt, som jag, hellre bygga i flytspackel. MYCKET tätare och inte alls lika sprött. Starkare helt enkelt.
Postad 10 August 2009 - 09:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ser "seriösa ut" som att dom menar allvar....
lär blir grymt detta och ser fram imot fler bilder !!!!
Postad 10 August 2009 - 15:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ser "seriösa ut" som att dom menar allvar.... 
Hehe.. Mina söta små sarkofager...
Postad 10 August 2009 - 18:56
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Nu är klockan 19:56 och ingen uppdatering om bygget och hur det går
Postad 10 August 2009 - 20:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu är klockan 19:56 och ingen uppdatering om bygget och hur det går
Fan det spöregnar ju !!? Har hållt till ute på gräsmattan med det här bygget. Orkar nog inte bära in dom själv. Det ska rundas lite, slipas lite, spacklas lite och borras lite innan dom är redo för att bäras in och monteras ihop. Sen har jag ju ändå inte fått filtret än. Däremot fick jag "pritexvarianten" som jag beställde från Conrad, idag. Beställde fyra stycken. 50x100 cm. Borde räcka till dom här två lådorna med lite pussel.. Hoppas jag..
Postad 10 August 2009 - 20:38
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Fan det spöregnar ju !!? Har hållt till ute på gräsmattan med det här bygget. Orkar nog inte bära in dom själv. Det ska rundas lite, slipas lite, spacklas lite och borras lite innan dom är redo för att bäras in och monteras ihop. Sen har jag ju ändå inte fått filtret än. Däremot fick jag "pritexvarianten" som jag beställde från Conrad, idag. Beställde fyra stycken. 50x100 cm. Borde räcka till dom här två lådorna med lite pussel.. Hoppas jag.. 
VId mig så regnar det inte och sen är det 25 grader i skuggan
Postad 10 August 2009 - 21:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
VId mig så regnar det inte och sen är det 25 grader i skuggan
På din lilla ö ja !  Men inte här på fastlandet...
Postad 11 August 2009 - 10:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
På din lilla ö ja ! Men inte här på fastlandet... 
Hoss mig (på min ö) så är det också fint väder
Postad 11 August 2009 - 14:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu är det lite uppehåll, så idag ska jag börja röja undan dom gamla subbarna och soffan, limma på SD-tassarna på bottnarna och borra lite hål för montering i lådorna. Bror har lovat att komma och hjälpa mej att bära och hålla i lite när elementen monteras, imorrn. Var tog mitt filter vägen...?
Postad 11 August 2009 - 16:01
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Nu är det lite uppehåll, så idag ska jag börja röja undan dom gamla subbarna och soffan, limma på SD-tassarna på bottnarna och borra lite hål för montering i lådorna. Bror har lovat att komma och hjälpa mej att bära och hålla i lite när elementen monteras, imorrn. Var tog mitt filter vägen...? 
Kolla och dubbel kolla att inte upphängningen på basarna tar i någon kant på lådan
Postad 11 August 2009 - 16:53
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kolla och dubbel kolla att inte upphängningen på basarna tar i någon kant på lådan
Hur kollar jag enklast det då...? Har gått och funderat lite idag också.. Har ju varit helt inställd på att dom här ska stå där bak, spelandes framåt. Ha precis samma setup som jag har nu, fast ställa dom här under dom två bakre subbarna som står där nu. Nu till kruxet.. Jag VET ju inte om det är den optimala placeringen ? Bak i hörnen är den optimala placeringen för mina nuvarande subbar, men betyder det att det är den optimala för dom här ? Finns det någon "gyllene regel" att om basen spelar bra ner till 25 hz kommer den spela bra ner till 10 hz ? När dom här står på plats står dom ju där för att stanna tills dom inte ska vara kvar längre, men då får jag ju slå sönder dom.. Allså: är det "störst chans" att dom här kommer spela bäst där dom gamla spelar bäst ?
Postad 11 August 2009 - 18:08
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Hur kollar jag enklast det då...?
Har gått och funderat lite idag också.. Har ju varit helt inställd på att dom här ska stå där bak, spelandes framåt. Ha precis samma setup som jag har nu, fast ställa dom här under dom två bakre subbarna som står där nu. Nu till kruxet.. Jag VET ju inte om det är den optimala placeringen ? Bak i hörnen är den optimala placeringen för mina nuvarande subbar, men betyder det att det är den optimala för dom här ? Finns det någon "gyllene regel" att om basen spelar bra ner till 25 hz kommer den spela bra ner till 10 hz ? När dom här står på plats står dom ju där för att stanna tills dom inte ska vara kvar längre, men då får jag ju slå sönder dom..
Allså: är det "störst chans" att dom här kommer spela bäst där dom gamla spelar bäst ?
Det finns en tumregel som säger att det inte spelar särskilt stor roll var i rummet subben är placerat då vasljuden har mest spridning och därmed i princip är riktningsoberoende (man kan likna det med att ju högre frekvens det är desto smalare blir "strålen") Därför skulle jag, med tanke på det "oåterkallerliga" valet av placering i ditt fall välja ett ställe som funkar bra med inredningen i rummet.. Mvh, Peter
Postad 11 August 2009 - 20:52
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det finns en tumregel som säger att det inte spelar särskilt stor roll var i rummet subben är placerat då vasljuden har mest spridning och därmed i princip är riktningsoberoende (man kan likna det med att ju högre frekvens det är desto smalare blir "strålen")
Därför skulle jag, med tanke på det "oåterkallerliga" valet av placering i ditt fall välja ett ställe som funkar bra med inredningen i rummet..
Mvh, Peter
Givetvis. Men hur ofta har du det bästa ljudet på NÅGON högtalare precis där du vill ha den ? Riktningsoberoende ja, Tänkte mer på risken för utsläckningar i frekvenskurvan.. Även om det inte finns speciellt mycket utsläckningar i min baskurva just nu finns det väl inget som säjer att jag inte kan få utsläckningarna just mellan 10-30 hz (eller vad jag nu kan spela) just i sweetspot ?? Men om jag ska chansa på en placering BORDE väl den placeringen mina andra subbar funkat bra ha störst chans att låta bra ? Om man ska chansa allså ? Hur skulle du göra ? Om du kollar i mitt galleri ser du ju hur dom bakre står. Tänkte ställa dom ovanpå dom här ?
Postad 11 August 2009 - 21:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
BALLEFJONG !!.....fast ett lite grövre ord ekade över grannskapet ett par gånger idag... Blev lite arg...
Ibland är man så JÄVVLA dum i huvet och inte tänker efter före...
Tur att det finns super-epoxy... Nu börjar det närma sej.. Imorrn eftermiddag kommer bror så ska vi få skiten på plats. Provspelning lär det däremot inte bli någon imorrn. En hel del kvar innan.. Och filtret...
Tog ingen bild på det, men 2-3 mm helt fritt runt om, utanför upphängningen måste väl räcka ?
Redigerat av Bakerman, 11 August 2009 - 21:03.
Postad 12 August 2009 - 05:02
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Om du vill så kan jag lära dig en fin ramsa då kommer nog granskapet att bli religösa efter det
Postad 12 August 2009 - 10:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ne men sattans va segt... !!!
Jag bara hatar när det blir sådär och man blir så förbannad så man kokar innefrån och ut...
hoppas att det löser sig för dig !
Postad 12 August 2009 - 10:53
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Med dom här är jag säker på att inte ens Magnus Samuelsson flyttar på dom... 
Vad väger dom? Magnus orkade förut i momentet husafeld stone bära en sten som vägde 175 kg 60 meter. Han bar den genom att slå armarna runt den som man gör när man lyfter en människa som står upp. Han orkar nog flytta dom,men dom flesta andra orkar nog inte  Lite onödigt vetande.. Och OT. Ska bli kul o se bilder på det färdiga bygget dock! Skulle va ännu roligare o lyssna på dom rackarna.
Postad 12 August 2009 - 10:57
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Oj,såg nu bilden att dom spruckit i hörnet...
Va tråkigt. Skulle nog också skrikit lite grövre ord än ballefjong..
Postad 12 August 2009 - 11:29
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Hur hade du tänkt att flytta in dem i vardagsrummet ?
Postad 12 August 2009 - 11:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gaffeltruck...
eller är det så att du känner Magnus... ?!
Redigerat av DVD-ai, 12 August 2009 - 11:37.
Postad 12 August 2009 - 12:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om du vill så kan jag lära dig en fin ramsa då kommer nog granskapet att bli religösa efter det
Gärna ! Ne men sattans va segt... !!!
Jag bara hatar när det blir sådär och man blir så förbannad så man kokar innefrån och ut...
hoppas att det löser sig för dig ! 
Super-epoxy. Limmade dit bitarna direkt igår. Ska spackla och slipa till det så blir det bra. Men arg blev jag kan jag lova.. Ganska jättearg.. KUUUUUUUUUUKEN !!!!!!!!!! Typ.... Vad väger dom? Magnus orkade förut i momentet husafeld stone bära en sten som vägde 175 kg 60 meter. Han bar den genom att slå armarna runt den som man gör när man lyfter en människa som står upp.
Han orkar nog flytta dom,men dom flesta andra orkar nog inte 
Lite onödigt vetande.. Och OT.
Ska bli kul o se bilder på det färdiga bygget dock! Skulle va ännu roligare o lyssna på dom rackarna.
Ska täta och fylla lite till, så att dom hamnar nog närmre 190...kg....styck... Hur hade du tänkt att flytta in dem i vardagsrummet ? 
Har ju gjort dom i tre delar. "topparna" och "bottnarna" väger "bara" ca 37,5 kg styck, så dom är hanterbara. Ställer botten på plats, drar kakelfix runt om på den, får hjälp av bror med att bära in "väggarna" (ca 87,5kg st) och ställa dom på, sen hjälper han också till att hålla i elementen när dom ska monteras, sen häller jag i en halv säck flytspackel i varje låda för att det ska bli riktigt tätt, och till sist skruvar jag dit topparna. Klart !  Lätt som en plätt !
Postad 12 August 2009 - 12:50
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hmm... Har räknat om igen nu... Topp 37,5 kg. Botten 37,5 kg. Väggar 87,5 kg. Extra tätning med flytspackel 12,5 kg.
Element 2 x 15 kg.
Totalt: 205 kg....
Blir nog t.o.m tufft för Samuelsson...
Postad 12 August 2009 - 12:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
hur ska toppen bli tät då ?!
bara med tät list ?!
och tänk om du behöver flytta på dom, om det inte blev något bra med sdom stående vid soffan...
ställa dom i bakre hörnen !
Postad 12 August 2009 - 12:55
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
hur ska toppen bli tät då ?!
bara med tät list ?!
och tänk om du behöver flytta på dom, om det inte blev något bra med sdom stående vid soffan...
ställa dom i bakre hörnen !
Ja... Har funderat på det där med tätning av toppen.. Tycker att hela väggarnas bredd med sån där braig tätlist från hifikit borde funka ? 50 mm på väggarna OCH 50 mm på "toppen". Då BORDE det bli tätt ? Ska ju dra dom med 100 mm skruv också.. Plus att dom som sagt väger 37,5 kg. Borde funka...? Flytta på dom är bara att glömma. Därav min fundering med utsläckningar och placering i inlägg #124. Vad tror du om det ?
Redigerat av Bakerman, 12 August 2009 - 12:59.
Postad 12 August 2009 - 12:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
om du inte vill ha dom i främre hörnen
det få du ju välja själv, men ställ dom där dom nuvarandre låter som bäst, och placera dom nuvarande längs med framväggen sedan
Postad 12 August 2009 - 13:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
om du inte vill ha dom i främre hörnen
det få du ju välja själv, men ställ dom där dom nuvarandre låter som bäst, och placera dom nuvarande längs med framväggen sedan 
Inlägg #124 då ? Någon fundering ?
Postad 12 August 2009 - 13:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Inlägg #124 då ? Någon fundering ?
det är preoblemet.. man måste mäta sig fram till vart grejerna ska stå, om man vill ha en jämn frekvenskurva på dom olika platserna i rummet... Men nu blir det lite som att bara slänga in dom och hoppas på det bästa...  men om du tycker det låter bra nu så ställ dom på samma ställe ! Edit: vet du vad !!! testa att sätta något typ av tassar under lådorna, så att du kan flytta på dom om du skulle behöva, dra dom över golvet det borde ju g åatt fixa !!
Postad 12 August 2009 - 14:20
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
det är preoblemet..
man måste mäta sig fram till vart grejerna ska stå, om man vill ha en jämn frekvenskurva på dom olika platserna i rummet... Men nu blir det lite som att bara slänga in dom och hoppas på det bästa...  men om du tycker det låter bra nu så ställ dom på samma ställe !
Edit: vet du vad !!! testa att sätta något typ av tassar under lådorna, så att du kan flytta på dom om du skulle behöva, dra dom över golvet det borde ju g åatt fixa !!
Jag skulle kunna sätta små gummihjul, men blir inte det konstigt ljudmässigt...? Nä.. Jag har bestämt mej. Dom får stå där bak med en av dom gamla uppepå varje. Jag limmade ju på SD-kuddarna med lite silikon på bottnarna igår. Jag får fixa till det så gott det går med en EQ.
Postad 12 August 2009 - 20:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu så ! Lite undanplockat och monterat, bottn limmad med Ardex s48, och fyllt lite extra flytspackel i för att det ska bli tätt och stadigt, och för att sdx ska få sina EXAKTA 108,5 liter !
Kanske en framtida frontsetup med dom gamla subbarna ??  Ingen som vill byta en svart mot en lönn....?
Postad 12 August 2009 - 20:48
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Kan du ta en bild framifrån så jag får se hur elmentet ser ut med foam ringen.
Postad 12 August 2009 - 20:50
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kan du ta en bild framifrån så jag får se hur elmentet ser ut med foam ringen.
Foamringen...? Satte ett element utanpå och ett innanför. Blev ingen ring. Blev ca 38 mm mellan elementen ändå. På bilden över den som jag har flytsspacklat i lådan ser man tydligt försänkningen. Försänkningen är 22 mm och hela baffelns tjocklek är 60 mm. Det elementet på fronten sitter i försänkningen och det andra elementet sitter i lådan. Allså ca 38 mm mellan elementen.
Redigerat av Bakerman, 12 August 2009 - 20:53.
Postad 12 August 2009 - 20:52
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Foamringen...? Satte ett element utanpå och ett innanför. Blev ingen ring. Blev ca 38 mm mellan elementen ändå.
Jag ville se om gummi upphängningen tar i lådan när basen var monterad.
Postad 12 August 2009 - 21:46
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag ville se om gummi upphängningen tar i lådan när basen var monterad.
Jaha.. Ja... Var lite snabb där... Tänkte på en grej och skrev en annan... Hur ser man det när dom är isobarikmonterade ??? Kollade ju det innan. Hade ca tre millimeter till godo runt om hela upphängningen ? Allså tre millimeter utanför kanten där upphängningen är fastsatt i själva korgen. Det måste väl räcka ? Eller expanderar upphängningen på bredden också ? Den borde väl bara bli smalare eftersom konen drar i den...?
Redigerat av Bakerman, 12 August 2009 - 21:50.
Postad 12 August 2009 - 21:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Skulle justera in dom så dom stod exakt efter väggarna.. Inte lätt.. Och då ska det på 38 kg per låda till...
Postad 12 August 2009 - 22:15
Unregistered2ab1bf46
-
Unregistered2ab1bf46
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Postad 13 August 2009 - 01:40
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Hahahaha gakenskap detta!
Denna placeringen blir nog bra! Med 2st mini subbar vid främre väggen hjälper till med utsläckningarna.
Postad 13 August 2009 - 04:38
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
En liten detalj i bygg yran hur har du tänkt att dra kablarna till elementen
Postad 13 August 2009 - 07:02
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
En liten detalj i bygg yran hur har du tänkt att dra kablarna till elementen
Det är en grej jag inte riktigt löst än. Har ju gjort hål för en terminal på baksidan. Bror skulle klippa till en 2mm stålplåt på 12 x 12 cm och borra ett 10 mm centumhål åt mej som jag kan sätta på insidan framför terminalen så att det inte säjer "PLOPP" och den lilla veka plastterminalen skjuter in i väggen när jag börjar spela. När jag ska koppla frontelementet får jag väl helt enkelt borra ett hål i något av hörnen för att få in dom kablarna i lådan, och täta det hålet från båda håll. DÄREMOT vill det till att tänka både 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 gånger innan jag kopplar in skiten...
Postad 13 August 2009 - 07:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hahahaha gakenskap detta! 
Denna placeringen blir nog bra! Med 2st mini subbar vid främre väggen hjälper till med utsläckningarna.
Hehe.. "Minisubbar".. Ja allt är ju relativt.. Kappasubbarna är det ju tior i. 450x425x435 mm, och 31,5 kilo. Vet inte riktigt om det egentligen kvalificerar som "minisub", men som sagt, i relativitet till dom här är dom ju det !
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|