Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audiovector arrete vs Pioneer s-1,3EX

286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 06 September 2009 - 22:37

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Har hört flera Martin logan högtalare genom året och dom är starkt färgade enligt mig. Väldigt odynamiska, onaturliga och resonanta. Jag skulle nog välja AV över ML, faktiskt.
Jag har ett större Ino system.

Kan ju kanske bero på att elektrostater inte är dynamiska högtalare utan just elektrostater.
Färgade är dom definitivt inte. Däremot är ALLA lådhögtalare färgade.

Postad 07 September 2009 - 00:11

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det handlar i de allra flesta fall om kompromisser, inte sant? Väldigt få, om ens någon, högtalare kan allt. Bland det värsta jag vet (vid sidan av elak dist orsakad av undermåliga trissesteg) är svampig mullerbas, i folkmun kallad imponatorbas, sådan man oftast hittar hos många högtalare i det lite billigare prissegmentet upp till 15k men även hos vissa dyrare. Det kan låta maffigt till en början men snacka om tröttande! Bättre då att köpa ett par "rappa" golvare (AV är definitivt inga fetemullrare... :lol: ) och sedan komplettera med ett par schysta subbar som man trimmar in ordentligt.

AV högtalarna går ju inte speciellt lågt i basen, vilket märks om man spelar musik med lågbas, som Infected mushroom eller Yello, t ex.

Främst undviker man väl djupbas för att öka känsligheten...
Det är uppfattningen jag fått iaf.

Nja, har du någon källa för det alls?

Kan ju kanske bero på att elektrostater inte är dynamiska högtalare utan just elektrostater.
Färgade är dom definitivt inte. Däremot är ALLA lådhögtalare färgade.

Jaså? Knappast du. Har hört rätt många elektrostater genom åren och många av dom har varit kraftig färgade och haft lådljud. Att påstå elektrostater inte färgar men lådhögtalare gör det visar nog mest ens egna okunskap om ämnet.

Postad 07 September 2009 - 02:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

AV högtalarna går ju inte speciellt lågt i basen, vilket märks om man spelar musik med lågbas, som Infected mushroom eller Yello, t ex.

Nja, har du någon källa för det alls?

Jo det är så att när man bygger en stativare får man offra känslighet för att dom skall gå lägre i frekvens.
Antar samma princip gäller för golvare.

Jaså? Knappast du. Har hört rätt många elektrostater genom åren och många av dom har varit kraftig färgade och haft lådljud. Att påstå elektrostater inte färgar men lådhögtalare gör det visar nog mest ens egna okunskap om ämnet.

Lådljud utan låda? Det är ju främsta argumentet med OB överhuvudtaget.
Vart får du allt ifrån? Jag har o andra sidan ägt elektrostater.

Postad 07 September 2009 - 04:42

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jo det är så att när man bygger en stativare får man offra känslighet för att dom skall gå lägre i frekvens.
Antar samma princip gäller för golvare.

Har du någon bra källa för detta, tack?

Lådljud utan låda? Det är ju främsta argumentet med OB överhuvudtaget. Vart får du allt ifrån? Jag har o andra sidan ägt elektrostater.

Ja, du har gått på myterna som sprids inom hifin. "Lådljud" är inget som bara drabbar lådor, utan även paneler. Det är bl a resonanser som skapar det och dom flesta i verkliga världen inser att en hög panel är väldigt svår att bygga resonansfri, något som verkligen syns när man gör mätningar på elektrostater. Tyvärr så lever hifin i en separat värld som tror sig leva utanför fysikens lagar.

Postad 07 September 2009 - 12:49

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Djupbas, vad är det egentligen? är det då hela huset skakar med eller? har spelat både IM och Yello på mina AV, tycker det mullrar och smäller rätt bra....känns lite kaxigt och hävda "inte speciellt lågt i basen" vad menar du då egentligen? 20-30 Hz?

Postad 07 September 2009 - 13:29

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jag menar att dom tappar rätt tidigt och är verkligen inte fullregisterhögtalare. Testa samma musik på några högtalare som går riktigt djup kommer du höra en stor skillnad. :)

Postad 07 September 2009 - 14:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag menar att dom tappar rätt tidigt och är verkligen inte fullregisterhögtalare. Testa samma musik på några högtalare som går riktigt djup kommer du höra en stor skillnad. :)

Fullregisterhögtalare? Det finns det inte många "äkta" av ute på marknaden, vill jag lova. Antar att du kör med passiva subbar till ditt ino-system?! Jag gillar trycket subbar tillför och kommer att komplettera mina AV med ett par inom kort. Detta hade jag gjort alldeles oavsett vilka golvare jag hade haft i min ägo, TAD R1 undantagna...

Postad 07 September 2009 - 15:46

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Ja, du har gått på myterna som sprids inom hifin. "Lådljud" är inget som bara drabbar lådor, utan även paneler. Det är bl a resonanser som skapar det och dom flesta i verkliga världen inser att en hög panel är väldigt svår att bygga resonansfri, något som verkligen syns när man gör mätningar på elektrostater. Tyvärr så lever hifin i en separat värld som tror sig leva utanför fysikens lagar.

Skall se om jag hittar källa.

Problemet är att det inte går att mäta elektrostater på ett vettigt sätt.
Om vi snackar myter inom hifi så finns det ju ingen större spridare än Ino entusiaster dessvärre.
Det är ju inte en gång som herr Öhman fått värja sig för det dom uppfattat som fakta.

Så vem som gått på vad behöver vi verkligen inte gå in på :)

Postad 07 September 2009 - 17:07

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Fullregisterhögtalare? Det finns det inte många "äkta" av ute på marknaden, vill jag lova. Antar att du kör med passiva subbar till ditt ino-system?! Jag gillar trycket subbar tillför och kommer att komplettera mina AV med ett par inom kort. Detta hade jag gjort alldeles oavsett vilka golvare jag hade haft i min ägo, TAD R1 undantagna...

Det finns men dom är inte så vanliga och tyvärr så är dom ofta rätt dyra. Några av dom billigare är ju pi60.
TAD R1 hade jag haft subbar till också.

Skall se om jag hittar källa.

Problemet är att det inte går att mäta elektrostater på ett vettigt sätt.
Om vi snackar myter inom hifi så finns det ju ingen större spridare än Ino entusiaster dessvärre.
Det är ju inte en gång som herr Öhman fått värja sig för det dom uppfattat som fakta.

Så vem som gått på vad behöver vi verkligen inte gå in på :)

Märks att du inte har någon koll vad du säger, på samma sätt som i akustiktråden tidigare. Att hitta på saker att Ino ägare skulle sprider myter är ju bara beklämmande. Det måste vara svårt att vara du. Sluta gärna att hitta på saker, tack.

Postad 07 September 2009 - 17:58

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det finns men dom är inte så vanliga och tyvärr så är dom ofta rätt dyra. Några av dom billigare är ju pi60.

Märks att du inte har någon koll vad du säger, på samma sätt som i akustiktråden tidigare. Att hitta på saker att Ino ägare skulle sprider myter är ju bara beklämmande. Det måste vara svårt att vara du. Sluta gärna att hitta på saker, tack.

Lägger ner all diskussion med dej då du tydligen är ett hopplöst fall.
Lycka till med övertalningskampanjen.

Folk som vill hittar nog Ino utan din påhittade och tilllästa erfarenhet.

Tack för mej!

Postad 07 September 2009 - 18:20

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Bra, du kan ju svara på alla frågor i akustiktråden som du lämna istället.

Postad 07 September 2009 - 18:27

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Bra, du kan ju svara på alla frågor i akustiktråden som du lämna istället.

Har mej veterligen aldrig skrivit i någon akustiktråd?
Om du menar kabeltråden och B&W som jag skrev i så har jag fortsatt i samma förlöjligande stil i din tråd om mätprogram :)

EDIT:

Hittade en källa men det jag skrev om frekvensgång och känslighet är ett allmänt känt faktum.

http://www.drkrupp.s...db-punkten.html

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 07 September 2009 - 19:43.

Postad 07 September 2009 - 19:54

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Om du menar kabeltråden och B&W som jag skrev i så har jag fortsatt i samma förlöjligande stil i din tråd om mätprogram ;)

Jo, att du skulle ha något vettigt att säga är det knappast någon som tror längre. :)

Postad 07 September 2009 - 20:20

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jo, att du skulle ha något vettigt att säga är det knappast någon som tror längre. :)

Dito!

Postad 07 September 2009 - 20:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ok... Tycker du inte att de är baspotenta nog?

Postad 07 September 2009 - 21:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Min gissning är att han tänker på LCD-TVn :)

Postad 07 September 2009 - 21:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Jo så långt va jag med.....

Den är dessvärre utbytt mot en Swedx som är i trä med mer resonans, så nu kommer mätningarna dessvärre vara helt fucked up :) .

Postad 07 September 2009 - 21:19

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Jag brukar inte blanda mig in i VS-trådar då dem sällan är speciellt produktiva och folk verkar mest ha svårt att hålla sams. Folk tycker olika så är det bara..

Jag har lyssnat på båda högtalarna och äger den ena modellen, tyvärr lyssnade jag på Pioneer i en alltför usel miljö för att kunna uttala mig så mycker mer än att jag gillade vad jag hörde och jag tvivlar inte en sekund på att dem kan spela riktigt bra i en för ändamålet lämplig miljö.

Själv använder jag mig av S3 AV Arretè, hade före dem vanliga Avantgarde sedan julen 2007, uppgraderade i våras.
Det är en alldeles fantastisk högtalare i mina öron som fungerar mycket bra i mitt rum och med min elektronik.
Vad gäller basförmågan har jag en bra output ned till 27hz eller just under (precis enligt specifikationerna), rummet är drygt 40 kvadrat stort, i mitt tycke räcker det gott och väl för musiklyssning, är ju faktiskt inte mycket musik som har någon information under 30 HZ, inte sånt jag lyssnar på i.a.f :)

Mitt tips är att testa båda högtalarna hemma om det finns möjlighet, och båda högtalarna tror jag vinner på lite bättre elektronik.

Postad 08 September 2009 - 01:54

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Ok... Tycker du inte att de är baspotenta nog?

Nja, dom har helt okej bas, även om det inte var optimalt i det rummet jag lyssnade. Men jag vill ha möjligheten till klart högre ljudtryck än vad dom klarar av + fördelarna med ett delat system, så jag skulle kört 2-4 st basar till dom, delat vid 80 hz.

Postad 08 September 2009 - 02:02

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Vad gäller basförmågan har jag en bra output ned till 27hz eller just under (precis enligt specifikationerna), rummet är drygt 40 kvadrat stort, i mitt tycke räcker det gott och väl för musiklyssning, är ju faktiskt inte mycket musik som har någon information under 30 HZ, inte sånt jag lyssnar på i.a.f :)

Enligt specen så är väl -6db punkten 27 hz. Om man jämför med högtalare som har -1dB vid 20-22 hz så blir det lite skillnad på en hel del musik. Men sålänge man är nöjd är det ju bra ;)

Postad 08 September 2009 - 02:05

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Jag tycker fortsatt att Audiovector är överlägsna dom flesta högtalare på att just breda ut scenen och skapa holografi.

Det är klart att det kanske inte märks lika bra med musik som svamparna men är inte den musiken mest för barn?
Barn har ju ändå inte råd att skaffa en rigg som kan spela den menar jag.

Nej vill man spela riktig musik som Pink Floyd och mysjazz A´la Zelmani. Eller varför inte Norah Jones, Jack Johnson eller Keith Jarret. Ja då rekomenderar jag starkt en provlyssning.

Postad 08 September 2009 - 07:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kanske har du fel i att skivan låter illa och har kass ljud eller så är alla audiofiler imbeciller.
Vad vet jag.....

Om det är Zelmani du tänker på så är flesta skivorna EQade rätt rejält och dynamiken är komprimerad.

Hörs det inte, då är det fel på antingen lyssnaren eller högtalarna :)

Postad 08 September 2009 - 07:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nja, dom har helt okej bas, även om det inte var optimalt i det rummet jag lyssnade. Men jag vill ha möjligheten till klart högre ljudtryck än vad dom klarar av + fördelarna med ett delat system, så jag skulle kört 2-4 st basar till dom, delat vid 80 hz.

Hänger inte med alls i svängarna nu... Möjlighet till klart högre ljudtryck? 2 till 4 basar extra? Köpa TAD R1 och dela vid 80 Hz? Var lyssnade du på R1 och med vilken elektronik? Utveckla gärna ditt resonemang.

Postad 08 September 2009 - 11:48

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Om det är Zelmani du tänker på så är flesta skivorna EQade rätt rejält och dynamiken är komprimerad.

Hörs det inte, då är det fel på antingen lyssnaren eller högtalarna :)

Källa på det?
Har aldrig hört det innan.
Däremot har jag hört mängder av skivor som har dom problemen men jag har aldrig hört det sägas om t ex Time to kill.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 08 September 2009 - 13:31.

Postad 08 September 2009 - 12:10

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jo det förstår jag, men.....på nåt vis tycker jag ofta att AV får skäll för att det "är för lite bas" jag har ett par "gamla" Mi3super, som har kostat mig ~19' inkl uppgradering från M3 basic, och för de pengarna tycker åtminstone jag att man får rätt mycket välljud......och fullt tillräckligt med bas ;)

Man måste väl ändå jämföra äpplen och äpplen, det finns ju nästan alltid nåt bättre - eller? då det gäller Ino så skulle det ju ändå kosta mig en hel del till vad man än väljer, förutom piP dårå, som nog inte spelar mer bas än mina AV ;)

Getingboet mellan 15-20' finns det mycket att välja mellan, men för mig var valet glasklart, tyckte mycket bättre om AV än t.ex Dali, B&W, Focal, m.fl då jag var runt o lyssnade.
Vad skulle du rekommendera isf, som du anser skulle ge mer "bang for he bucks" :)

Postad 08 September 2009 - 12:29

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Nja, det känns som du vant dig vid någon färgning som en högtalare gett dig på Fade to black och när någon högtalare inte återger den färgningen så tycker du det låter konstigt. Kanske inte så ovanligt men det gäller att tänka ett steg längre. Det är då man lättast lär sig höra fel på olika högtalare. :)

Eftersom du verkar vara ganska säker på din sak så skulle det vara kul att få lite tips på låtar man kunde testa med ?
obs, jag är ej ironisk - utan vill helt ärligt försöka få fram det du menar med Audiovectors svagheter.
Det skulle kunna vara inspelningar av karaktären t.ex;

* En riktigt "bred"
* En ganska "platt"
* En där man kan höra att diskanten är "hissad"
* En där "djupbas" verkligen finns, och är viktig för musiken.
* En där man kan urskilja "disten" enkelt,
* En där instrumenten tydligt kan "placeras" i bredd och djup
* unt so weiter.....

Vh

// Thomas

Postad 08 September 2009 - 13:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo det förstår jag, men.....på nåt vis tycker jag ofta att AV får skäll för att det "är för lite bas" jag har ett par "gamla" Mi3super, som har kostat mig ~19' inkl uppgradering från M3 basic, och för de pengarna tycker åtminstone jag att man får rätt mycket välljud......och fullt tillräckligt med bas ;)

Man måste väl ändå jämföra äpplen och äpplen, det finns ju nästan alltid nåt bättre - eller? då det gäller Ino så skulle det ju ändå kosta mig en hel del till vad man än väljer, förutom piP dårå, som nog inte spelar mer bas än mina AV :P

Getingboet mellan 15-20' finns det mycket att välja mellan, men för mig var valet glasklart, tyckte mycket bättre om AV än t.ex Dali, B&W, Focal, m.fl då jag var runt o lyssnade.
Vad skulle du rekommendera isf, som du anser skulle ge mer "bang for he bucks" :)

piP spelar säkert lika djupt/djupare, men inte högre naturligtvis, :)

AV tycker jag har problem i diskanten och mellanregistret...
Basen är för det mesta ganska välavägd och naturlig tycker jag ;)

Postad 08 September 2009 - 14:45

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

piP spelar säkert lika djupt/djupare, men inte högre naturligtvis, :)

AV tycker jag har problem i diskanten och mellanregistret...
Basen är för det mesta ganska välavägd och naturlig tycker jag :)

Jag är uppriktigt sagt förvånad över de invändningar mot de olika frekvensregistren hos AV som framkommit i denna tråd. Jag lyssnade ju som sagt på en hel del burkar (KEF, MA, Dynaudio, Focal, B & W, Totem, Pioneer m.fl. i de högre prissegmenten), helt förutsättningslöst, innan jag beställde mina Avantgarde och jag tyckte inte att det var något snack om vilka som lät bäst. Givetvis är smaken olika men i alla fall. Jag tycker att återgivningen från samtliga S3-modeller är befriande neutral och naturtrogen, utan att något register sticker ut eller låter onaturligt. Dist, färgning, "hissning" eller annat har jag inte upplevt tillstymmelse till. Kanske har bra kringutrustning och hyfsade rum bidragit till denna uppfattning men jag undrar ändå vad belackarna grundar sin kritik på.

När man läser hifi-blaskor, får ju dessa högtalare i princip alltid full pott och de invändningar som finns är av mer ringa karaktär. I och för sig är det sällan någon produkt sågas längs med fotknölarna i någon recension men man brukar alltid kunna läsa mellan raderna om det finns något att anmärka mot. Så icke i detta fall. Jag undrar vad detta beror på. Skribenter med många års erfarenhet gillar uppenbarligen dessa högtalare. Varför? Korruption? Knappast.

Kollar man frekvensmätningar, som en del gillar mer än andra, visar dessa att högtalarna är tämligen spikraka, åtminstone relaterat till andra högtalares "grafer".

Det enda jag saknar en smula hos mina högtalare är "äkta" lågbas, något som de flesta golvare dessvärre inte är kapabla til att levereral. Upptryckta mot vägg och i ett mindre rum kan man förvisso få de flesta högtalare att låta basrika, men då handlar det mer om rumsförstärkande parametrar än om vad högtalaren faktiskt presterar. Detta löser man enklast med hjälp av externa subbar. Det finns inga genvägar.

Redigerat av bensnake, 08 September 2009 - 15:10.

Postad 08 September 2009 - 15:13

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Tjena', David!

Jag är uppriktigt sagt förvånad över de invändningar mot de olika frekvensregistren hos AV som framkommit i denna tråd. Jag lyssnade ju som sagt på en hel del burkar (KEF, MA, Dynaudio, Focal, B & W, Totem, Pioneer m.fl. i de högre prissegmenten), helt förutsättningslöst, innan jag beställde mina Avantgarde och jag tyckte inte att det var något snack om vilka som lät bäst. Givetvis är smaken olika men i alla fall. Jag tycker att återgivningen från samtliga S3-modeller är befriande neutral och naturtrogen, utan att något register sticker ut eller låter onaturligt. Dist, färgning, "hissning" eller annat har jag inte upplevt tillstymmelse till. Kanske har bra kringutrustning och hyfsade rum bidragit till denna uppfattning men jag undrar ändå vad belackarna grundar sin kritik på.

När man läser hifi-blaskor, får ju dessa högtalare i princip alltid full pott och de invändningar som finns är av mer ringa karaktär. I och för sig är det sällan någon produkt sågas längs med fotknölarna i någon recension men man brukar alltid kunna läsa mellan raderna om det finns något att anmärka mot. Så icke i detta fall. Jag undrar vad detta beror på. Skribenter med många års erfarenhet gillar uppenbarligen dessa högtalare. Varför? Korruption? Knappast.

Kollar man frekvensmätningar, som en del gillar mer än andra, visar dessa att högtalarna är tämligen spikraka, åtminstone relaterat till andra högtalares "grafer".

Det enda jag saknar en smula hos mina högtalare är "äkta" lågbas, något som de flesta golvare dessvärre inte är kapabla til att levereral. Upptryckta mot vägg och i ett mindre rum kan man förvisso få de flesta högtalare att låta basrika, men då handlar det mer om rumsförstärkande parametrar än om vad högtalaren faktiskt presterar. Detta löser man enklast med hjälp av externa subbar. Det finns inga genvägar.

Agree.....undrar också detta, minns särskilt recensionen i HiFi-Choice fär några år sedan där Mi3super fick ovanligt bra betyg, särskilt med tanke på att det inte är en engelsk högtalare, :) och detta HELT UTAN reklam i berörda tidning........ såg förresten aldrig någon reklam överhuvudtaget från Audiovector under de 2 år jag prenumererade, nåja....tycker nog att snubbarna på Hifi-Choice känns rätt seriösa öht, för övrigt gillade de ju Guru grejerna skarpt :) , så därför tycker jag det är märkligt att de då inte på nåt vis hade några liknande invändningar mot AV som våra "belackare" har.

Redigerat av Unregistered4fe51e59, 08 September 2009 - 15:19.

Postad 08 September 2009 - 15:24

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Hänger inte med alls i svängarna nu... Möjlighet till klart högre ljudtryck? 2 till 4 basar extra? Köpa TAD R1 och dela vid 80 Hz? Var lyssnade du på R1 och med vilken elektronik? Utveckla gärna ditt resonemang.

Ja, om du delar högtalarna vid, säg 80 hz, och låter flera basmoduler (subwoofers) ta över återgivningen av dom lägre frekvenserna så ökar man möjligheten för högre SPL från huvudhögtalaren, sålänge mellanregistret och diskanten hänger med, såklart.
Jag lyssnade på R1 hos Ultimate sound i Vimmerby. Var väl där 4 timmar och lyssnade på massa olika musik. Dom drevs med Audionet elektronik.

Postad 08 September 2009 - 15:30

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Så länge man tycker det låter gött så finns det inget fel på högtalaren.
Den enkla sanningen dessvärre.

Nja, det beror på vad man vill ha ut av sin stereo. Du kan köpa några sunkiga högtalare som "dovar" till allt, vilket gör att ljusa inspelning inte låter så ljusa längre men alla andra inspelningar påverkas ju på samma sätt. Det är inget jag är ute efter. Jag hävdar snarare att ju bättre, mer ofärgat och ju lägre dist en högtalare har, desto lättare, och trevligare, blir det att lyssna på all form av musik, från dåligt inspelad till bra inspelad. Just nu lyssnar jag på Ministry - Dark side of the spoon, knappast bra inspelad musik men det låter så bra det kan låta. Innan så spelade jag en Nina hagen skiva, som hade mycket bättre ljud. Funkade kanon! Btw, Nina hagen skivan har massa instrument och ljud som är utanför högtalarna :)

Postad 08 September 2009 - 15:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Agree.....undrar också detta, minns särskilt recensionen i HiFi-Choice fär några år sedan där Mi3super fick ovanligt bra betyg, särskilt med tanke på att det inte är en engelsk högtalare, ;) och detta HELT UTAN reklam i berörda tidning........ såg förresten aldrig någon reklam överhuvudtaget från Audiovector under de 2 år jag prenumererade, nåja....tycker nog att snubbarna på Hifi-Choice känns rätt seriösa öht, för övrigt gillade de ju Guru grejerna skarpt :P , så därför tycker jag det är märkligt att de då inte på nåt vis hade några liknande invändningar mot AV som våra "belackare" har.

Jo men då ska jag svara :)

Hej på dig också Bensnake !

Jag har lyssnat på alla AV modelelr och jag tycker att dom har visst problem med diskanten och övre mellanregistret, alltså att dom "färgar" för mycket på ett sådant sätt att det lätt blir lite "otrevligt" att lyssna på dom i komplexa partier med "jobbig" musik (om ni förstår vad jag menar..:P)
I övrigt så är dom bra i basen tycker jag, dom spelar kontrolerat och förhållandevis djupt, och jag upplever det som att dopm spelar liknande piP i basen, därför jag skrev det jag skrev. Allt detta är ju naturligtvis 100% subjektiva utlåtanden från mig, och jag har inte testat högtalarna sida mot sida och inte ens i samam rum...
Men i basen så är dom enligt mig (och mina erfarenheter av dom två hittils) inte allt för långt i från varandra.
Men jag tycker att piP är bättre i diskanten och övre mellanregister, passar mig bättre alltså, och min smak :)

Inget annat !

Edit: brottom när jag skrev detta, nu måste jag till bussen, och jag måste springa... !! ;)

Postad 08 September 2009 - 15:38

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

För dålig koll på den nivån, senaste åren har jag mest lyssnat på "top of the line" högtalare. Dock skulle jag helt klart kolla beg marknaden. Respons högtalarna har jag alltid gillat. Dom hade lätt det bästa rummet på Arkenmässan förra året. Det finns äldre modeller som brukar gå för okej pening. Men om du är nöjd med dina AV så ska du såklart inte bry dig om vad andra säger, utan lägg pengar på skivor och akustiken :)

Postad 08 September 2009 - 15:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag tycker att återgivningen från samtliga S3-modeller är befriande neutral och naturtrogen, utan att något register sticker ut eller låter onaturligt. Dist, färgning, "hissning" eller annat har jag inte upplevt tillstymmelse till. Kanske har bra kringutrustning och hyfsade rum bidragit till denna uppfattning men jag undrar ändå vad belackarna grundar sin kritik på.

Jag vet inte, folk har olika erfarenhet, olika preferenser, olika påverkan utifrån och olika hur man testar högtalarna. Disten är rätt så lätt att bevisa under tester. Dock är det ingen nackdel att hört mer distfri återgivning innan.

Postad 08 September 2009 - 15:48

toni99
  • toni99
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
JO Jag håller med att AV har fått fina låvord nyligen. BÄSTA HÖGTALARE upp till 100.000:-. Det måste ju betyda att alla andra högtalare i denna pris kategori inte spelar lika bra som AV!!!??????? :) . Jag är i allafall nöjd med S3 ARRETE. Spelar underbart, & diskanten är inte hård eller för spelglad. Dom spelar bara allt som dom ska. Är skivorna dåligt inspelade låter det mindre bra ,efftersom de tar fram allt ljud även det dåliga i skivan. Ljudbilden är bred och precis.
Dessa högtalare spelar klockrent som urmakaren sa!!!! :)

Postad 08 September 2009 - 15:51

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

För dålig koll på den nivån, senaste åren har jag mest lyssnat på "top of the line" högtalare. Dock skulle jag helt klart kolla beg marknaden. Respons högtalarna har jag alltid gillat. Dom hade lätt det bästa rummet på Arkenmässan förra året. Det finns äldre modeller som brukar gå för okej pening. Men om du är nöjd med dina AV så ska du såklart inte bry dig om vad andra säger, utan lägg pengar på skivor och akustiken :)

Ok, om du har tid vore det intressant med en låtlista som jag nämnde förut - du behöver förstås inte lämna den omedelbums, men så snart du kan kanske......för övrigt känns det som om det i huvudsak är Ino-ägare som uppfattar felen hos AV, hmmm....... :)

Postad 08 September 2009 - 16:31

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Ok, om du har tid vore det intressant med en låtlista som jag nämnde förut - du behöver förstås inte lämna den omedelbums, men så snart du kan kanske......för övrigt känns det som om det i huvudsak är Ino-ägare som uppfattar felen hos AV, hmmm....... ;)

Nja, vet flera som äger andra högtalare som inte heller gillar AV. Sen vet jag dom som gillar AV så det är ju spritt. :)
Några låtar jag brukar använda är:
Louise Hoffsten - Näckens polska (från "Kära du"): Låter börjar med en torr inspelning av LH röst som ska sitta som ett smäck i mitten, fokuserad och ren. Sen kommer Esbjörn svensson trio in och det kommer en djup basgång som avslöjar direkt om systemet klarar av riktigt djupbas (Det lär inget vidare på svindyra Kharma högtalarna på Sthlm's mässan)

Rage against the machine - Bullet in the head (från "RATM"): Svårt spår att spela högt utan det distar ganska rejält. Lustiga är att man använde den låten vid en demo av AV föra året för visa hur bra dom kan rocka :)

Infected mushroom - Avertz (från "Converting vegatarians"): Främst att kolla hur systemet klarar av djupbas.

Yello - Planet dada [Flamboyant] (från "The eye"): Djupbas, massa olika detaljer och ljudet är överallt, t o m bakifrån. Bra att se hur system klarar av fokuserad ljudbild och bas.

Muddy Waters - My home is the delta (från "Folk singer"): Extremt dynamiskt spår som avslöjar hurvida systemet kan återge dynamiken bra.

Stravinsky: The Firebird (David Zinman, Baltimore symphony, Telarc): Mycket bra inspelad och väldigt dynamik där man även har riktigt lågbas med. Får många system att låta onaturliga.

Vivaldi The 4 seasons (Drottningholm baroque ensemble, Bis). Bra inspelning, dynamiskt. Använder främst Winter.

Clawfinger - Nigger (från "Deaf dumb blind"): Rätt usel inspelning men är svår att "få till" ändå. Går väldigt högt i frekvens med.

Yim hok-man - Poems of Chinese drum (från "Poems of thunder"): Väldigt dynamisk trumskiva men massa skön bas.

Cornelis Vreeswijk - Balladen om herr fredrik åkare... (från "Grimascher och telegram"): Härligt inspelning med massa rumsinfo.

Det är några av dom låtarna jag brukar använda, har väl en 20-tal till som återkommer ofta.

Redigerat av Nahaz, 08 September 2009 - 17:34.

Postad 08 September 2009 - 17:34

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Ja det känns som om den här tråden "going nowhere...fast". Men jag tycker samtidigt att det är underhållande att läsa Hifimattes och Widescreens gnabbande så dom får gärna fortsätta ett tag till.

Personligen så fortsätter jag att lyssna på "barnmusiken" Infected Mushroom i mina Audiovector Mi3 Super och är rejält nöjd med det. :)

Postad 08 September 2009 - 17:36

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Rensat lite i tråden, undvik onödiga kommentarer och personangrepp tack.
Alla personer kan inte alltid komma överens och dela alla åsikter men diskussioner bör ske på en civiliserad nivå, om inte det går så finns det en utmärkt ignore funktion att använda om man inte kan komma överens.

Postad 08 September 2009 - 18:24

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Många äro de Ino ägare som gärna är ödmjuka mot de andra :unsure:

Postad 08 September 2009 - 18:50

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Nja, vet flera som äger andra högtalare som inte heller gillar AV. Sen vet jag dom som gillar AV så det är ju spritt. :unsure:
Några låtar jag brukar använda är:
Louise Hoffsten - Näckens polska (från "Kära du"): Låter börjar med en torr inspelning av LH röst som ska sitta som ett smäck i mitten, fokuserad och ren. Sen kommer Esbjörn svensson trio in och det kommer en djup basgång som avslöjar direkt om systemet klarar av riktigt djupbas (Det lär inget vidare på svindyra Kharma högtalarna på Sthlm's mässan)

Rage against the machine - Bullet in the head (från "RATM"): Svårt spår att spela högt utan det distar ganska rejält. Lustiga är att man använde den låten vid en demo av AV föra året för visa hur bra dom kan rocka ;)

Infected mushroom - Avertz (från "Converting vegatarians"): Främst att kolla hur systemet klarar av djupbas.

Yello - Planet dada [Flamboyant] (från "The eye"): Djupbas, massa olika detaljer och ljudet är överallt, t o m bakifrån. Bra att se hur system klarar av fokuserad ljudbild och bas.

Muddy Waters - My home is the delta (från "Folk singer"): Extremt dynamiskt spår som avslöjar hurvida systemet kan återge dynamiken bra.

Stravinsky: The Firebird (David Zinman, Baltimore symphony, Telarc): Mycket bra inspelad och väldigt dynamik där man även har riktigt lågbas med. Får många system att låta onaturliga.

Vivaldi The 4 seasons (Drottningholm baroque ensemble, Bis). Bra inspelning, dynamiskt. Använder främst Winter.

Clawfinger - Nigger (från "Deaf dumb blind"): Rätt usel inspelning men är svår att "få till" ändå. Går väldigt högt i frekvens med.

Yim hok-man - Poems of Chinese drum (från "Poems of thunder"): Väldigt dynamisk trumskiva men massa skön bas.

Cornelis Vreeswijk - Balladen om herr fredrik åkare... (från "Grimascher och telegram"): Härligt inspelning med massa rumsinfo.

Det är några av dom låtarna jag brukar använda, har väl en 20-tal till som återkommer ofta.

Ok, tack för tipsen, ska kolla in dessa och testa lite....

Postad 08 September 2009 - 18:54

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Bara man själv är nöjd med sina högtalare, spelar det ju faktiskt ingen roll vad andra anser.

MEN:

Att någon eller några säger att en högtalare adderar dist, har "skum" diskant, ojämn frekvensgång etc. trots att jag som ägare inte uppfattar det på detta sätt och trots att den samlade kritikerkåren inte uppfattar det på detta sätt, gör en onekligen lite misstänksam... Man undrar vilka referenser belackarna har. Eller i vissa fall vet vi det, utan att nämna några namn. När någon klagat på återgivningen hos dessa "utan-att-nämna-några-namn-högtalare" i detta forum (vill minnas att "smackman" fick ont i örat när han lyssnade på piP, aj fan, nu kan ni kanske lista ut märket också...), har det emellertid blivit ett himla liv.

Och Matte, för fan, du har mer eller mindre dissat den högtalare som i princip hela hifi-världen anser vara en av de bästa, kanske DEN bästa på marknaden; TAD Reference fuckin' ONE! Dessa skapelser vill du dela vid 80 enligt THX-standard och komplettera med fyra subbar... För att matcha pi60, eller? Du får ursäkta, men jag kan inte låta bli att vara lite raljant.

Postad 08 September 2009 - 19:04

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Att någon eller några säger att en högtalare adderar dist, har "skum" diskant, ojämn frekvensgång etc. trots att jag som ägare inte uppfattar det på detta sätt och trots att den samlade kritikerkåren inte uppfattar det på detta sätt, gör en onekligen lite misstänksam.

Samma kritikerkår som hör stora skillnader med hifimöss, strömkablar, etc. Samma kår som hyllade en högtalare som blev totaldissar här på forumet (Kommer inte ihåg vad den heter, rf-82 lr något sånt?). Vad tidningar skriver ger jag inte mycket för. Enligt deras tester så skulle vi ha bättre ljud nu än verkligenheten, flera gånger om :unsure:

Och Matte, för fan, du har mer eller mindre dissat den högtalare som i princip hela hifi-världen anser vara en av de bästa, kanske DEN bästa på marknaden; TAD Reference fuckin' ONE! Dessa skapelser vill du dela vid 80 enligt THX-standard och komplettera med fyra subbar... För att matcha pi60, eller? Du får ursäkta, men jag kan inte låta bli att vara lite raljant.

Nej, jag har inte dissat alls. Jag anser faktiskt den är en av dom bättre på marknaden, dock väldigt överprissatt. Men den måste fortfarande hålla sig inom fysikens lagar och du kan inte spela t ex Infected mushroom speciellt högt innan dom sätter stopp. Sen får man inte glömma bort fördelarna att dela upp arbetet mellan lågbasen och resten, vilket kan göra under i många rum.
Nej, inte för matcha pi60 utan delade system. Personligen så håller jag pi60s högre än TAD R1 men det säger inte att TAD är dåliga, snarare att dom är en av dom bättre jag hört. Dock så håller jag Pioneer högre än dom AV jag hört.

Postad 08 September 2009 - 19:07

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
He he, nu har jag spelat "Avratz" från Converting Vegetarians, och...jodå.....djupbas finns det nog, hela vardagsrummet vibrerar om man drar på lite :unsure: särskilt när bassynten spelar låga C# ....ba-ba-pa-paaaaa.....
tycker nog (helt omätt förstås och bara uppskattat) nivån är helt ok faktiskt - jag menar att den (låga C#) låter lika starkt som det andra...typ ;) vad tror du Hifimatte, vilken frekvens är det på't ungefär?

Postad 08 September 2009 - 19:16

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ta sen och spela samma låt i något system som du vet går rakt ner till iaf 20 hz. Du kommer märka rätt stor skillnad (har använd denna låten på flera av AV S3 serie).

Postad 08 September 2009 - 19:21

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Ta sen och spela samma låt i något system som du vet går rakt ner till iaf 20 hz. Du kommer märka rätt stor skillnad (har använd denna låten på flera av AV S3 serie).

Jo, men det är kanske lättare sagt än gjort....Wilson Watt Puppy 7 ?

Postad 08 September 2009 - 20:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Oj, va hett det hade blivit här då.. ?! :P

Bensnake: jag säger inte att dina högtalare är dåliga, utan att det enda jag säger är att dom gånger jag lyssnat på dom (2gånger) och med dom rummen och den elektroniken (Naim och Krell...) så tyckte jag inte att dom kunde stoltsera med en diskant av samma kvalitet som "dom bäst"
Men nu är jag "petig" AV låter inte på något sätt "dåligt" det va inte det jag menade...
Utan nu jämför jag dom med högtalare i båda högre prisklass och med högtalare som är väldigt special. Men fast står att jag tycker att AV har sin svaghet i diskanten som inte är riktigt vad jag önskar bara helt enkelt :unsure:
absolut inget illa menat, och nu när en massa inlägg raderats så vet jag ej vad eran (tydligen hetsiga) diskusion handlade om... men jag hoppas att inte mina inlägg va till någon grund för något... :D

Jo, men det är kanske lättare sagt än gjort....Wilson Watt Puppy 7 ?

eller PI60... för 30000kr i stället ;)
i rum så är 20Hz linjärt inget konstigt med dessa... Postad bild

Postad 08 September 2009 - 20:17

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Det här med att bli hyllad av pressen. Dali Ikon 6 blev väldans hyllad av pressen när den kom, men det är en högtalare som många tycker är jobbig i diskanten, inklusive undertecknad. Eller som nån skrev: Ikon får allt att låta punk. :unsure:
Kan vara bra att ha i bakhuvudet när man läser recensioner.

Postad 08 September 2009 - 20:29

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Personligen så håller jag pi60s högre än TAD R1

Åklagaren:
- Du skulle alltså hellre välja pi60s som ljudförmedlare än TAD R1?

Advokaten:
- Protest! Retorisk fråga. Vittnet har dessutom redan klargjort sin ståndpunkt!

Rättens ordförande:
- Bifalles!

Åklagaren:
- Det handlar om vittnets trovärdighet som hifi-kritiker, herr Ordförande!

Rättens ordförande:
- Jag tillåter frågan.

Åklagaren:
- Du skulle alltså välja pi60s framför TAD R1?!

Rättens ordförande:
- Vill vittnet vara så vänlig att svara på frågan!

Postad 08 September 2009 - 20:42

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag har idag en uppsättning S3 Arreté som jag tycker är det bästa som går att köpa för <100tKr. Jag har dock haft några andra högtalare såsom Monitor Audio Pl300 samt Kef xq40 mfl. Jag hade en arbetskollega som hälsade på mig för ett tag sen för att lyssna av min anläggning. Han tyckte då att hans Dynavoice challanger drivna med en Onkyo 806 lät snäppet bättre än min Meridian uppsättning med Arreté.....Bara att gratulera kollegan....han slipper slänga ut en "mög hög" med pengar.

Vad vill jag ha sagt med detta då.....Jo vi har alla olika ljudideal, och här finns helt enkelt inga rätt eller fel . Lyssna själv, och avgör sedan :unsure:.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.