Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Onkyo TX-NR807 (Förstärkare) 4 9.275862 (28) Inga priser
Marantz SR6004 (Förstärkare) 5 9.19512 (40) Inga priser
48 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (392 inlägg) 5 år sedan
Onkyo 707/807 (243 inlägg) 6 år sedan
Är det ett bra pris? (12 inlägg) 8 år sedan
Ljudproblem med en gamal Onkyo TX-NR807 (3 inlägg) 9 år sedan
Marantz SR-6004 (880 inlägg) 10 år sedan
Växla mellan receiver och förstärkare (Main in) (0 inlägg) 10 år sedan
Koppla in dubbla subwoofers? (30 inlägg) 10 år sedan
Märkliga fel! (4 inlägg) 11 år sedan
Inställningsproblem - marantz SR 6004 (24 inlägg) 11 år sedan
Sub till M&K LCR 750 (13 inlägg) 11 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Köp av ny förstärkare! (15 inlägg) 12 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
LPF of LFE, Line in-/Master level? (3 inlägg) 14 år sedan
Byte från Onkyo TX-NR807 till en med 3D-stöd? (16 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
ONKYO TX-NR807 och nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Slutsteg till Marantz SR6004 (14 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 15 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Koppla wii till Marantz SR6004 och Onkyo TX-SR707 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Mina prylar vill inte sammarbeta (8 inlägg) 16 år sedan
Surroundförstärkare till MONITOR AUDIO SILVER RX HEAVYWEIGHT FLOORSTAND 5.1 (13 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-NR807 vs. Harman Kardon AVR 460 (2 inlägg) 16 år sedan
5,1 förstärkare som fixar Stereo (9 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 16 år sedan
Högtalarrekommendationer till Onkyo 807 (12 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 12 September 2009 - 16:47

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Kan hålla med dig om att 6004:an inte är riktigt lika smidig att uppdatera, men man ska tydligen kunna köpa en kabel och uppdatera den själv via RS232 ingången. Om man inte känner för detta så måsta man så vitt jag vet skicka in den om det nu inte går att uppdatera via USB-ingången eller kanske till och med via blåntand (finns lite saker som jag inte hunnit ta reda på :)).

Känns lite fel att försöka övertala dig att köpa Marantz eller Onkyo som du verkar gilla. Tycker att du på ett eller annat sätt ska försöka lyssna på någon utav dem så att du kan känna efter lite över vilka intryck och känslor du får av dessa skönheter. Om detta inte går så flippa ett mynt eller välj Onkyon. :P

Som många sagt till mig så tror jag inte att du kommer att bli missnöjd med vilken du än väljer utav dessa i 10k klassen om du inte har några speciella krav förståss?

Kraven är 2-kanalsljudet vilket jag inte fått kött på benen än om onkyon är bättre än marantz eller likvärdigt eller marantzen bättre.
Dom flesta nyare receivrar levererar dom flesta nya ljudformaten så dett känns orelevant vilket som.
Lite krav har man dock om bildhanteringen att den hanterar duktigt.
Hehe skulle finnas en sajt där man filtrerar fram en reciever genom att man bockar för vilken kringutrustning man har och till slut får man en receiver passar handen i hansken... :huh:

Postad 12 September 2009 - 17:29

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Kraven är 2-kanalsljudet vilket jag inte fått kött på benen än om onkyon är bättre än marantz eller likvärdigt eller marantzen bättre.
Dom flesta nyare receivrar levererar dom flesta nya ljudformaten så dett känns orelevant vilket som.
Lite krav har man dock om bildhanteringen att den hanterar duktigt.
Hehe skulle finnas en sajt där man filtrerar fram en reciever genom att man bockar för vilken kringutrustning man har och till slut får man en receiver passar handen i hansken... :lol:

Tycker det låter klokt att du inte drar några förhastade slutsatser. :P Känner själv lite ångest över att inte hunnit prova 807:an än (har dock provat 806:an). :huh:
Marantz:en har så vitt jag vet ett bättre chip för bildhantering, men jag har inte provat det själv i praktiken.

Det var ju inte en så dum idé. :) Hade jag bara haft kvar mina webbdesign skills och lite kontakter inom branschen så hade jag kanske förunderat på att koka ihop en sådan. :P Nu överlämnar jag det jobbet åt dig istället. ;)

Redigerat av Azeroth, 12 September 2009 - 18:08.

Postad 12 September 2009 - 17:43

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Inget som vet vart man på ett gratis sätt kan få tag på kub mätningar av en Onkyo 805:a eller 806:a så man i alla fall kan få en liten aning om hur 807:an presterar?
Antigen har jag sökt på helt fel ställen, formulerat mig fel eller så finns det inga mätningar att få tag på. :)
Trodde att det skulle vara lätt som en plätt att hitta men icket. : /

Redigerat av Azeroth, 12 September 2009 - 17:45.

Postad 12 September 2009 - 19:35

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Tycker det låter klokt att du inte drar några förhastade slutsatser. :lol: Känner själv lite ångest över att inte hunnit prova 807:an än (har dock provat 806:an). :huh:
Marantz:en har så vitt jag vet ett bättre chip för bildhantering, men jag har inte provat det själv i praktiken.

Det var ju inte en så dum idé. :) Hade jag bara haft kvar mina webbdesign skills och lite kontakter inom branschen så hade jag kanske förunderat på att koka ihop en sådan. :P Nu överlämnar jag det jobbet åt dig istället. ;)

Tjena...som inte jag har häcken full annars me jobb:lol: Men relativt intressant idé att få grejerna att passa samman i grova drag som en slags riktlinje ;)

Inte för att göra jobbigare för dig men har du kollat denna receiver Sherwood Newcastle R-872? ;)
Läser just nu om den på avs forumet men fått en del kritik angående videodelen :P
Men är är desstå bättre på ljuddelen;)
Sådär.. kammat igenom tråden på avsforum ..skulle inte tro det att R-872 är nått att satsa på ;)

Redigerat av xxmannen, 12 September 2009 - 20:23.

Postad 12 September 2009 - 21:03

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tjena...som inte jag har häcken full annars me jobb:lol: Men relativt intressant idé att få grejerna att passa samman i grova drag som en slags riktlinje ;)

Inte för att göra jobbigare för dig men har du kollat denna receiver Sherwood Newcastle R-872? ;)
Läser just nu om den på avs forumet men fått en del kritik angående videodelen :P
Men är är desstå bättre på ljuddelen;)

Skulle kunna bli något (en sida som prisjakt men speciellt inriktad på förstärkare och receivers). :P

Har läst en del om Sherwood R-872 och tycker den verkar riktigt trevlig. :lol: Men kommer inte ha möjlighet att lyssna på den då jag inte vet av någon återförsäljare som säljer dem här i Umeå. :) Ärligt talat visste inte att de fanns före jag började sitta på prisjakt och kolla runt. :huh:
Kommer att hålla mig fast vid mitt beslut om att köpa Marantz:en. ;) Om jag nu inte hinner få tag på en 807:a innan den stora dagen och blixtförälska mig i den förståss. ;)

Redigerat av Azeroth, 12 September 2009 - 21:35.

Postad 12 September 2009 - 21:46

Woodpekker
  • Woodpekker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla på Media markt i Ume dom kanske har en 807:a.Jag hadde tur som hittade en i Stockholm 24 mil ToR va de värt :P

Hoppas jag inte blir bannad nu , jag gjorde just reklam sorry :)

Postad 12 September 2009 - 22:11

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Du kan ju kolla på Media markt i Ume dom kanske har en 807:a.Jag hadde tur som hittade en i Stockholm 24 mil ToR va de värt :P

Hoppas jag inte blir bannad nu , jag gjorde just reklam sorry :huh:

Har hört med dem och det låter som att de inte kommer att få in några fler innan 6004:an kommer. Bara 6004:an gör sitt jobb så kommer jag nog kunna släppa tanken om att jag inte provade 807:an innan jag slog till. :)

Du behöver nog inte oroa dig för det. ;) Kul att det kändes värt det. :P

Postad 13 September 2009 - 14:21

Digitalman
  • Digitalman
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hej ! nu är det klart!! det blev en Kenwood!! .......................Nä skoja lite det blev Onkyo 807:an.var och lyssnade på 6004 med Anthony Gallo och Velodyne där jag köpte högtalarna.Jag tyckte personligen att Onkyon var trevligare men det får ju var och en lyssna sig till. Det känns som jag får en stabil grund att fortsätta bygga på med uppgradering av högtalare så småningom.Det känns som jag gjort rätt vall i alla fall och det är huvudsaken.(oavsett vad det står på kartongen)

Läst massor med trådar här och kul att alla här verkar så hjälpsamma.

Ville bara gratulera Woodpekker för sitt val av onkyo 807! :)

Jag kör själv med en onkyo tx-nr807 som används 90% av tiden som 2 kanals stärkare!

Alla nämner uppdateringar som en viktig del av nätverksdelen.
Men jag ville bara tillägga att den är riktigt trevlig att använda som multimusikserver oxå :).

Jag kör TVersity media server på en Vista PC. (fick problem med Window media 11 servern!)
Har laddat ner alla album på min PC burk i okomprimerad PCM digitalljud format Wav!
Valde detta som är lika bra som FLAC lossless/ickeförstörande ljud.

Grymt trevligt att sitta i soffan med ONKYOs 807 Fjärrkontroll och styra TV DVD och PC jukeboxen med samma kontroll på ett mycket enklelt sätt.

Högtalarna som jag kör som frontar är ett par "Canton Chrono 509DC" Sega att spela in men oj vilket ljud som kommer fram numera! Onkyo förstärkaren förbättrar ljudbilden rejält jämfört med min gamla Yamaha RX-V496 förtärkare.

Mitt gamla system JBL frontar + Yamaha förstärkare låter verkligen kasst jämfört med kombo Onkyo + Canton.

Valde mellan Onkyo och Marantz. Tror man blir nöjd vilken stärkare man än väljer.

Inga uppdateringar av firmaware än så länge. Men grymt bra funktion online.

mvh

Postad 13 September 2009 - 16:35

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Läst massor med trådar här och kul att alla här verkar så hjälpsamma.

Ville bara gratulera Woodpekker för sitt val av onkyo 807! :)

Jag kör själv med en onkyo tx-nr807 som används 90% av tiden som 2 kanals stärkare!

Det är det jag tro dom flesta gör.. vartfall jag att få en bra maskin i 2 kanal.. det precis vad jag är ute efter.
Sen att den klarar av dom nya ljudformaten osv är bara bonus ;)
Jag lyssnar dagligen på cd/radio och kanske hyr max 4 dvd i månaden, därmed är det givet vad mitt behov är i 1a
rum.. :)

Angående nätverkstödet är ju klockrent att kunna lyssna på tex webradio :)
En enkel fråga bara.. visst går det att använda trådlöst nätverkskort till receivern eller måste man kabla fram en nätverkskabel? :blush:

Redigerat av xxmannen, 13 September 2009 - 16:36.

Postad 13 September 2009 - 19:37

Digitalman
  • Digitalman
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Angående nätverkstödet är ju klockrent att kunna lyssna på tex webradio :)
En enkel fråga bara.. visst går det att använda trådlöst nätverkskort till receivern eller måste man kabla fram en nätverkskabel? ;)

Tyvärr xxmannen du måste köpa lång nätverkskabel. Onkyo 807 stödjer inte trådlöst.
För min del så gillar jag säkerheten och den stabila kabelsättet :)

Så som jag tänker ha det: Jag drar fram Router till TV-Bänken kopplar in alla framtida nätverksspelare och därifrån till Datorn.

Och som du skrev du har oxå WEBradio stöd. det följer med en obegränsad (enligt vad jag förstått) Trailkonto där du kommer åt radiokanaler över hela världen. Men om du registrerar den genom att gå in på Onkyo stärkaren så får du betala för den skarpa "vem nu skulle göra detta :)"

mvh

Postad 13 September 2009 - 22:35

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Tyvärr xxmannen du måste köpa lång nätverkskabel. Onkyo 807 stödjer inte trådlöst.
För min del så gillar jag säkerheten och den stabila kabelsättet :)

Så som jag tänker ha det: Jag drar fram Router till TV-Bänken kopplar in alla framtida nätverksspelare och därifrån till Datorn.

Och som du skrev du har oxå WEBradio stöd. det följer med en obegränsad (enligt vad jag förstått) Trailkonto där du kommer åt radiokanaler över hela världen. Men om du registrerar den genom att gå in på Onkyo stärkaren så får du betala för den skarpa "vem nu skulle göra detta :)"

mvh

Tackar så mycket för svaret som jag som "lekman" länge fantiserat om att plugga in trådlöst nätverkskort och via receivern på något sätt lyssna "dunka dunka" webradio... not.. tack för the lektionen.. det tar sig även för mig ;)
Med andra ord klar man sig utan nätverkstöd och ansluter i stället en av någon form av mediaspelare (trådlöst om det finns...)via hdmi istället till receivern :)

Postad 14 September 2009 - 09:51

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nu är det dags att uppgradera hemmabion på allvar, men man vill ju gärna få det rätt ifrån början.

De receivers jag kollat på så här långt är, Denon 2310, Onkyo 607:an samt 707:an, Marantz antingen få tag på en 6003:a då de säljs ut billigt just nu, eller 6004 hur står den sig mot 6003 som fått så bra kritik?
Till råga på allt såg jag att NAD släppt en receiver med de nya HD formaten....ångest.

Kraven för mig är att den ska prestera bra 2 kanals ljud för musiklyssning såväl som sourround ljud för film tittande.
Klara alla HD format.
Uppskalning till 1080P
Den ska hålla ett tag, och kunna byggas vidare på, ev byta högtalare i framtiden osv.

Budgeten är väl nånstans 5000 - 10000kr.
Tänkta högtalare till detta är antingen XTZ 99.26 eller B&W DM 685 som frontar.

Det verkar ju finnas en hel del kunnigt folk på detta forum som kanske vill komma med åsikter och tips på detta, kankse någon som kör dessa högtalare idag med vilken receiver i så fall?

Postad 14 September 2009 - 15:08

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Nu är det dags att uppgradera hemmabion på allvar, men man vill ju gärna få det rätt ifrån början.

De receivers jag kollat på så här långt är, Denon 2310, Onkyo 607:an samt 707:an, Marantz antingen få tag på en 6003:a då de säljs ut billigt just nu, eller 6004 hur står den sig mot 6003 som fått så bra kritik?
Till råga på allt såg jag att NAD släppt en receiver med de nya HD formaten....ångest.

Kraven för mig är att den ska prestera bra 2 kanals ljud för musiklyssning såväl som sourround ljud för film tittande.
Klara alla HD format.
Uppskalning till 1080P
Den ska hålla ett tag, och kunna byggas vidare på, ev byta högtalare i framtiden osv.

Budgeten är väl nånstans 5000 - 10000kr.
Tänkta högtalare till detta är antingen XTZ 99.26 eller B&W DM 685 som frontar.

Det verkar ju finnas en hel del kunnigt folk på detta forum som kanske vill komma med åsikter och tips på detta, kankse någon som kör dessa högtalare idag med vilken receiver i så fall?

Marantz är kände för att göra rätt mångsidiga förstärkare/receivers som både presterar bra men två kanaler drivna och fler. Sen när det kommer till Onkyo modellerna som du kikat på så är jag lite osäker på 607:an då jag tror att den kan få kämpa en del med 99.26:orna och DM685 likaså. 707:an kan nog klara biffen (upphottad 607:a), men jag skulle nog gå upp på en Onkyo 807 för att vara säker (är rätt många som kör med pre-amps utöver detta också). ;) 2310:an borde också klara sig bra.
Personligen så valde jag 6004:an i tron om att den ska vara minst lika bra som 6003:an och förhoppningsvis lite bättre. :D Sen så var det ju förståss mycket/lite mer som avgjorde det hela. :D
Kan säga att jag blir lite avis på dig om du köper 99.26:orna då jag själv var inne på att köpa dem men blev tvungen att prioritera annat då prislappen för det totala systemet då hade blivt lite för hög. :D Men det är grymt bra högtalare och jag har svårt att se att du skulle kunna hitta några bättre stativare i samma prisklass och en bra bit över för den delen också. ;)

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 15:37.

Postad 14 September 2009 - 19:43

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Marantz är kände för att göra rätt mångsidiga förstärkare/receivers som både presterar bra men två kanaler drivna och fler. Sen när det kommer till Onkyo modellerna som du kikat på så är jag lite osäker på 607:an då jag tror att den kan få kämpa en del med 99.26:orna och DM685 likaså. 707:an kan nog klara biffen (upphottad 607:a), men jag skulle nog gå upp på en Onkyo 807 för att vara säker (är rätt många som kör med pre-amps utöver detta också). :P 2310:an borde också klara sig bra.
Personligen så valde jag 6004:an i tron om att den ska vara minst lika bra som 6003:an och förhoppningsvis lite bättre. ;) Sen så var det ju förståss mycket/lite mer som avgjorde det hela. :)
Kan säga att jag blir lite avis på dig om du köper 99.26:orna då jag själv var inne på att köpa dem men blev tvungen att prioritera annat då prislappen för det totala systemet då hade blivt lite för hög. :D Men det är grymt bra högtalare och jag har svårt att se att du skulle kunna hitta några bättre stativare i samma prisklass och en bra bit över för den delen också. ;)

Tack för synpunkterna, var och provlyssnade 99.26:orna idag måste säga att jag blev mäkta imponerad. Har kikat på Onkyo 807 under dagen, den verkar onekligen lovande, men är så grymt ful, Marantz ligger ju bättre till rent design mässigt tycker jag tyvärr.
Jag har en gammal Denon AVR-1906:a nu så visst är jag van vid Denon, men mycket kanske har hänt de senaste åren....

Tror du det blir bra att köra mindre XTZ högtalare som surround 99.26:orna var ju förhållandevis stora...känns lite overkill att sätta ett par sånna som sourrond eller?

Postad 14 September 2009 - 20:23

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tack för synpunkterna, var och provlyssnade 99.26:orna idag måste säga att jag blev mäkta imponerad. Har kikat på Onkyo 807 under dagen, den verkar onekligen lovande, men är så grymt ful, Marantz ligger ju bättre till rent design mässigt tycker jag tyvärr.
Jag har en gammal Denon AVR-1906:a nu så visst är jag van vid Denon, men mycket kanske har hänt de senaste åren....

Tror du det blir bra att köra mindre XTZ högtalare som surround 99.26:orna var ju förhållandevis stora...känns lite overkill att sätta ett par sånna som sourrond eller?

Har inte lyssnat på dem själv då jag bor i Umeå, men när de låter bättre än stativare i 20k klassen så känns det inte allt för nödvändigt (var ett par B&W 805:or för dryga 20k som de "spöade" ^_^). :D

Marantz 6003 & 6004 har minst sagt ett trevligt utseende. ;)

Har du en Denon sen tidigare och är nöjd med den så har du ju ett säkert kort om du väljer 2310:an. :P Den har nog med krut för att kunna kontrollera 99.26:orna.

Just Onkyo 807 har jag själv inte hunnit prova men av tidigare års modeller att dömma så levererar de fula men bra/riktigt bra produkter. :D

Själv är jag inne på Marantz 6004 då den har allt jag behöver och lite till. :)

De är rätt stora 99.26:orna (fick själv inte plats med dem och blev tvungen att köra med ett par 93wmt shielded som frontar istället :lol:) och ska man ha dem som bakkanaler så behöver man lite plats tyvärr. :D Men jäklar vilket ljud du skulle få om du kör 99.26:or runtom (kanske en 99.25 som center) + en 99 W10.16. sub. :D Med en sådan setup skulle du inte sakna mycket. ^_^ Själv är jag "tvungen" att köra med ett par Dynavoice Magic FX-4 EX som surrar då jag inte får plats med varken 93:or eller något annat bak (har dessutom soffan mot väggen därav valet av högtalare). :( Så för högtalarna bak har jag inget bra tips då jag inte vet hur ditt rum ser ut eller vart soffan/fotöljerna står osv osv. Skulle haft problem själv om jag köpt ett par 99.26:or då jag inte skulle vilja para ihop dem med ett par billiga Dynavoice högtalare för 1k (accpetrar det mer nu när jag valde 93:orna ;)). :lol:

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 20:34.

Postad 14 September 2009 - 20:57

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Har inte lyssnat på dem själv då jag bor i Umeå, men när de låter bättre än stativare i 20k klassen så känns det inte allt för nödvändigt (var ett par B&W 805:or för dryga 20k som de "spöade" ^_^). :D

Marantz 6003 & 6004 har minst sagt ett trevligt utseende. ;)

Har du en Denon sen tidigare och är nöjd med den så har du ju ett säkert kort om du väljer 2310:an. :P Den har nog med krut för att kunna kontrollera 99.26:orna.

Just Onkyo 807 har jag själv inte hunnit prova men av tidigare års modeller att dömma så levererar de fula men bra/riktigt bra produkter. :D

Själv är jag inne på Marantz 6004 då den har allt jag behöver och lite till. :)

De är rätt stora 99.26:orna (fick själv inte plats med dem och blev tvungen att köra med ett par 93wmt shielded som frontar istället :lol:) och ska man ha dem som bakkanaler så behöver man lite plats tyvärr. :D Men jäklar vilket ljud du skulle få om du kör 99.26:or runtom (kanske en 99.25 som center) + en 99 W10.16. sub. :D Med en sådan setup skulle du inte sakna mycket. ^_^ Själv är jag "tvungen" att köra med ett par Dynavoice Magic FX-4 EX som surrar då jag inte får plats med varken 93:or eller något annat bak (har dessutom soffan mot väggen därav valet av högtalare). :( Så för högtalarna bak har jag inget bra tips då jag inte vet hur ditt rum ser ut eller vart soffan/fotöljerna står osv osv. Skulle haft problem själv om jag köpt ett par 99.26:or då jag inte skulle vilja para ihop dem med ett par billiga Dynavoice högtalare för 1k (accpetrar det mer nu när jag valde 93:orna ;)). :lol:

Jag har ju oxå soffan placerad dikt mot väggen, vilket krånglar till det hela en del, men får se något kommer jag nog på för att lösa problemet.

Visst har jag varit nöjd med min Denon, men känner mig inte låst vid det märket på nått vis. Kan vara trevligt med förändring bara det blir till det bättre. Får se vad det blir ska försöka provlyssna Onkyo 807 och Marantz 6004.

Postad 14 September 2009 - 21:07

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag har ju oxå soffan placerad dikt mot väggen, vilket krånglar till det hela en del, men får se något kommer jag nog på för att lösa problemet.

Visst har jag varit nöjd med min Denon, men känner mig inte låst vid det märket på nått vis. Kan vara trevligt med förändring bara det blir till det bättre. Får se vad det blir ska försöka provlyssna Onkyo 807 och Marantz 6004.

Soffor som är direkt placerade mot väggar är inte så roliga i dessa situationer. ;)

Väldigt kloka ord måste jag säga. :P Visst är det lite jobb att fara runt och prova men det är oftast värt mödan speciellt om du har möjlighet att lyssna på båda vid samma ställe och med samma utrustning (kan bli lite svårt att säga vilken som är bättre annars). :)

Postad 14 September 2009 - 21:46

Digitalman
  • Digitalman
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Har själv soffan mot väggen, och det är givetvis inte optimalt. Med min gamla yamaha stärkare! och andra frontar (JBL), så ställde jag in allt manuellt (5.0 system). Tyckte att ljudet var någorlunda ok.

Efter mitt nya system med Onkyo 807 och Canton chrono 509DC frontar! så körde jag onkyo systemets automatiska högtalar inställning. Efteråt så satte jag på Matrix del 3 sista filmen. Och tänkte va sjutton är det så här bra det ska låta. Som bakhögtalare har jag ett par ganska stora Audio Pro 3 vägs högtalare tryckta nära soffan.
Men dom här nya systemen, med att förstärkarna ställer in bättre än vad man själv lyckas med stämmer.
Så jag tycker faktiskt att det funkar riktigt bra! numera.

Jag valde oxå mellan Marantz 6004/03 och Onkyo 807. Marantzen ser fräckare ut helt klart. Onkyo har det vanliga fyrkantiga standard utseendet.
Men jag valde 807.

Tror faktiskt att du blir nöjd med både Marantzen eller Onkyo stärkaren. Så om du tycker att någon finess är viktigare på ex.vis Marantzen! eller om någon om dem ser fräckare ut. Så välj den stärkaren då :P.

Marantz ligger långt fram i sin design. Tror fler Märken snart följer efter med att fixa till sina standart fyrkantiga föstärkare.

Men personligen så tycker jag om denna gamla stil :)

Lycka till i ditt val.

Redigerat av Digitalman, 14 September 2009 - 21:58.

Postad 15 September 2009 - 19:20

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tänkte meddela att jag har hunnit lyssna på 2 av stärkarna idag, Denon 2310:an & Marantz 6004:an blev nog mest imponerad av Denon stärkaren, ska även försöka hitta någonstans att lyssna på Onkyo 807 oxå.
Hoppas bara att Denon 2310 orkar med 99.26:orna....

By the way, B&Ws M1 system tyckte jag lät vädigt mysigt för sin storlek, är dock inte aktuellt att köpa för egen del, eller kanske att sätta som satteliter, beror väl på om de lirar bra tillsammans med 99.26:orna.

Postad 15 September 2009 - 20:56

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tänkte meddela att jag har hunnit lyssna på 2 av stärkarna idag, Denon 2310:an & Marantz 6004:an blev nog mest imponerad av Denon stärkaren, ska även försöka hitta någonstans att lyssna på Onkyo 807 oxå.
Hoppas bara att Denon 2310 orkar med 99.26:orna....

By the way, B&Ws M1 system tyckte jag lät vädigt mysigt för sin storlek, är dock inte aktuellt att köpa för egen del, eller kanske att sätta som satteliter, beror väl på om de lirar bra tillsammans med 99.26:orna.

Kul att du gillade den. :D Men låt mig gissa att lyssningsrummet på Hi-Fi klubben var lite bättre? :lol: Det är som sagt svårt/omöjligt att jämföra förstärkare om det inte sker under samma förhållanden. Men väckte 2310:an bättre känslor så tycker jag att du ska köra på den. :) Var ju lite så jag fastnade för Marantz:en. :blush:

2310:an borde inte ha några problem att driva ett par 99.26:or, men det beror ju lite på hur många kanaler du ska driva också. Ska nog gå rätt bra även om du ska köra ett 7.1 system om du inte vill spela allt för högt förståss. :D

Vilken du än väljer så kommer du att bli nöjd. ;)

Marantz "less is more" filosofi passar mig bra då den ändå har allt jag vill ha samtidigt som den känns.... ;) Men det sjuka är att om du skulle fråga något i stil med "varför tycker du att 6004:an låter bättre?" så skulle jag förmodligen inte kunna ge dig något bra svar då jag inte jämfört dem under lika förhållanden + att de alla tre håller en hög standard.

Redigerat av Azeroth, 15 September 2009 - 22:20.

Postad 16 September 2009 - 17:06

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Ryktas om att Denon 2310 vann i senaste testen i Whathifi. :rolleyes:

Bland testdeltagarna var bla. onkyo 807

Postad 16 September 2009 - 18:59

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ryktas om att Denon 2310 vann i senaste testen i Whathifi. :rolleyes:

Intressant! :rolleyes: Antar att Marantz 6004:a inte var med då du inte nämnde den? :) Hoppas bara att det kommer ut lite fler smaskiga tester snart då 807:an och 6004:an inte varit så mycket under luppen än.

Redigerat av Azeroth, 16 September 2009 - 21:43.

Postad 16 September 2009 - 21:17

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Intressant! :( Antar att Marantz 6004:a inte var med då du inte nämnde den? <_< Hoppas bara att det kommer ut lite smaskiga på testet snart, 807:an och 6004:an verkar ju inte varit så mycket under luppen än.

Kan bara hålla med dig att man vill ha kött på benen så mycket som möjligt att investera en receivers i 10k-klassen... 10k är mååånga dryga arbetstimmar.. :wub:
Man har gått igenom några receivrar som tänkbara kandidater.. läst trådar på avs-forum för att finna det man söker. Många timmar har man lagt ned. Tur att flickvännen är bortrest just nu för annars hade hon nog sagt upp kontraktet me mig ;)
Läst dom sista sidorna marantz 6004 tråden.. har du fått kalla vibbar?

Redigerat av xxmannen, 16 September 2009 - 21:18.

Postad 16 September 2009 - 21:33

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med dig att man vill ha kött på benen så mycket som möjligt att investera en receivers i 10k-klassen... 10k är mååånga dryga arbetstimmar.. :wub:
Man har gått igenom några receivrar som tänkbara kandidater.. läst trådar på avs-forum för att finna det man söker. Många timmar har man lagt ned. Tur att flickvännen är bortrest just nu för annars hade hon nog sagt upp kontraktet me mig ;)
Läst dom sista sidorna marantz 6004 tråden.. har du fått kalla vibbar?

Så sant som det är sagt! :lol:
Men det är ju så att ska man lägga ut en större summa pengar så vill man gärna ha det "bästa" utifrån ens förutsättningar. :( Sådant tar tid när det finns en massa bra produkter att välja mellan. Skulle va kul att få läsa några tester av 807:an och 6004:an innan man slår till, men som det ser ut nu så hinner det inte komma ut några innan jag köper 6004:an. Får dessutom några av mina högtalare redan denna vecka så jag känner att jag inte vill vänta allt för länge (har bara 3veckors "Buy & Try" på mig så jag vill hinna testa dem så mycket som möjligt under den tiden).

Har läst igenom den och känner inte direkt att jag blivit skrämd. Kompatibilitetsproblem är vanliga och lätta att fixa till, men de är mist sagt irriterande innan det är fixat. Förmodligen kommer jag inte att märka utav det då jag inte har någon PS3:a. <_<

Redigerat av Azeroth, 16 September 2009 - 21:45.

Postad 16 September 2009 - 21:50

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Har läst igenom den och känner inte direkt att jag blivit skrämd. Kompatibilitetsproblem är vanliga och lätta att fixa till, men de är mist sagt irriterande innan det är fixat. Förmodligen kommer jag inte att märka utav detta på jag inte har någon PS3:a. :(

Det är sant.. och PS3a lär det inte komma innanför mina dörrar... men en oppo 831 skulle inte vara helt fel.. :wub: Men förstår dom som nyss fått sin efterlängtande receiver och det börjar med strul, men det lär nog dyka upp någon firmware till marantzen snart <_<

Postad 17 September 2009 - 11:48

gape
  • gape
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Onkyo 807 för 7990 kr på Elgiganten idag! Nice price.

Postad 17 September 2009 - 12:19

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ett riktigt fint pris! Men det var riktigt taskigt gjort utav dem då jag bestämt för en helt annan modell (Marantz 6004). Måste dock ta en allvarlig funderare på detta då det är ett så pass bra pris.

Postad 17 September 2009 - 13:09

Digitalman
  • Digitalman
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Ja om ni ska få Onkyo TX-NR807 för detta pris får ni skynda er :wub:
Priset ingår i SuperTorsdag och Bara på Elgiganten.se

Imorgon så stiger den tillbaka till 10000kr nivån.

Synd att man inte visste om detta i förväg! :( när jag köpte min 807.
Men å andra sidan så var min köplust för stor <_< för att vänta hehe.
Jag betalade 10490kr och tycker det var ett ok pris.

mvh

Postad 17 September 2009 - 15:53

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Ryktas om att Denon 2310 vann i senaste testen i Whathifi. :ph34r:

Denon-delen av testet samt sammanfattningen går numera att läsa på Hifiklubbens hemsida: Denon 2310 PDF @ Hifiklubben

Postad 17 September 2009 - 16:16

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Denon-delen av testet samt sammanfattningen går numera att läsa på Hifiklubbens hemsida: Denon 2310 PDF @ Hifiklubben

Mycket bra presterat av Denon 2310! :ph34r: Tror dock fortfarande att Marantz 6004 kommer passa mig bättre då den båda kan "smeka mig i håret & slita av mig huvudet". :P Men jag är säker på att den som köper 2310:an kommer att känna sig mer än nöjd. ;)

Postad 17 September 2009 - 16:39

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Man undrar hur pass bra audio-delen är i 2809 jämnfört med 2310 om man nu bortser från videodelen...
Man får ju en 2809 kring 800euro från tyskland :ph34r:

Postad 17 September 2009 - 18:38

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Man undrar hur pass bra audio-delen är i 2809 jämnfört med 2310 om man nu bortser från videodelen...
Man får ju en 2809 kring 800euro från tyskland :)

Inte ett dåligt pris för en väldigt bra förstärkare! :ph34r: Men jag ska försöka motstå frestelsen och är det ärligt talat inte större risk för krångel om man beställer från Tyskland (gällande garantier osv)? Gillar att de gjort framsidan lite mer diskret på denna modell. ;) Men det enda som är snyggar på denna jämfört med 6004:an är displayen som är förvånasvärt klar och fin på båda 2310:an och denna. :P

Men 2809:an borde prestera bättre än 6004:an (får vi hoppas :wacko:).

Redigerat av Azeroth, 17 September 2009 - 18:45.

Postad 17 September 2009 - 21:02

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Inte ett dåligt pris för en väldigt bra förstärkare! :ph34r: Men jag ska försöka motstå frestelsen och är det ärligt talat inte större risk för krångel om man beställer från Tyskland (gällande garantier osv)? Gillar att de gjort framsidan lite mer diskret på denna modell. ;) Men det enda som är snyggar på denna jämfört med 6004:an är displayen som är förvånasvärt klar och fin på båda 2310:an och denna. :wacko:

Men 2809:an borde prestera bättre än 6004:an (får vi hoppas :blink:).

Jag har beställt tidigare från Tyskland(oftast UPS).. inga konstigheter.. ibland känns det som att det går snabbare från Tyskland hit till norrbotten än från skåne(posten). Men gällande garantier tror jag väl att det det är som hemma i Sverige. Man får stå med frakten själv vid retur/garantifel. (om man nu beställt från någon svenskt postorderföretag)
Och garantierna är väl globala. Men det finns väl säkert någon annan här som har erfarenhet av garantifel med prylar som har gått sönder som är köpta ex Tyskland?

Jag står och väger mellan 2809 och 807 :P fast det lutar mer åt 2809 :blink: Typiskt att jag inte hann få fram stålar till det priset som elgiganten hade idag..då hade jag nog slått till på en 807.. men det kanske hade sin mening..int vet ja :)
Pengar får jag den 1 och man har några dagar till att fundera.. vem vet.. man kanske skräller till och det står en marantz 6004 i bänken..:blink:

Redigerat av xxmannen, 17 September 2009 - 21:04.

Postad 17 September 2009 - 21:20

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag står och väger mellan 2809 och 807 :ph34r: fast det lutar mer åt 2809 :blink: Typiskt att jag inte hann få fram stålar till det priset som elgiganten hade idag..då hade jag nog slått till på en 807.. men det kanske hade sin mening..int vet ja ;)
Pengar får jag den 1 och man har några dagar till att fundera.. vem vet.. man kanske skräller till och det står en marantz 6004 i bänken..:blink:

Du får dra lott om det hela helt enkelt! :)

Näh, nu måste jag återgå till höjningen av TV. Fick inte riktigt under en av mina tre https://www.prisjakt...kt.php?p=286949 som kom idag. :P så jag blir tvungen att höja upp TV:n lite så att det inte ser helt knas ut. :wacko: Att det kan osa så mycket kvalité utav en högtalare som kostar så pass lite visste jag inte. :blink:

Redigerat av Azeroth, 17 September 2009 - 21:20.

Postad 17 September 2009 - 21:36

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Du får dra lott om det hela helt enkelt! :P

Näh, nu måste jag återgå till höjningen av TV. Fick inte riktigt under en av mina tre https://www.prisjakt...kt.php?p=286949 som kom idag. :ph34r: så jag blir tvungen att höja upp TV:n lite så att det inte ser helt knas ut. :) Att det kan osa så mycket kvalité utav en högtalare som kostar så pass lite visste jag inte. :wacko:

Och du får nog säkert liv i dom när maranzen kommer till sin tjänst ;)
En annan fick sänka plasman för det såg knas ut och risk för bestående nackskador.. så väggen bakom plasman ser duktigt perforerad ut :blink:

Postad 17 September 2009 - 22:06

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Och du får nog säkert liv i dom när maranzen kommer till sin tjänst ;)
En annan fick sänka plasman för det såg knas ut och risk för bestående nackskador.. så väggen bakom plasman ser duktigt perforerad ut :blink:

Det borde jag nog få kan man tycka. :P

Det låter inte som att den väggen har det så lätt. :blink: Tur att Dustin skickade med en sådan http://www.dustinhom...5010153742.aspx då jag köpte min 42" G10:a (flyttar bara upp ett hål eller två på fästet till TV:n :)). :ph34r:

Attans vad nice det blev nu när det blev klart. :wacko: Nu fattas bara 6004:an. :blink:

Redigerat av Azeroth, 17 September 2009 - 22:31.

Postad 17 September 2009 - 23:04

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Det borde jag nog få kan man tycka. :P

Det låter inte som att den väggen har det så lätt. :blink: Tur att Dustin skickade med en sådan http://www.dustinhom...5010153742.aspx då jag köpte min 42" G10:a (flyttar bara upp ett hål eller två på fästet till TV:n :)). :ph34r:

Attans vad nice det blev nu när det blev klart. :wacko: Nu fattas bara 6004:an. :blink:

:blink: nee ..när man flyttar från lyan så får man väl gå lös med latexfog för att fylla igen hålen och hoppas att hyresvärden är halvblind vid besiktning:lol:
Själv har jag pio-G8 plasma.. grymt fina skärmar må jag säga;)

Trots alla turer med alla receivrar man kammat igenom i cybervärlden så finns det en bubblare trots allt.Sherwood 772an.
Hade jag fått veta att man inte såg med blotta ögat när man kör 1080p genom receivern till plasman så hade saken varit biff..
Grejen me den är att inkommande signalen 1080p går ej igenom/förbi faroudjaschipet( går ej stänga av) utan gör signalen 1080p till 1080i för att sen tillbaka till 1080p.. lagomt komplicerat ;)
Försökt hitta mer fakta gällande men utan resultat.

Redigerat av xxmannen, 17 September 2009 - 23:26.

Postad 18 September 2009 - 16:38

Unregistered8aa2e223
  • Unregistered8aa2e223
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har med stort intresse följt denna tråd då jag har stått inför samma val. Onkyon gick bort direkt eftersom den är för hög för att få plats där jag vill ha den. Kriget stod således mellan Marantz 6004 och Denon AVR-2310.
Efter att ha läst denna tråd och en massa andra tidningar trodde jag att jag skulle köpa Marantzen. Dels har den fått väldigt bra omdömen för sitt ljud och dels känns två HDMI-ut som en stor fördel då jag nog kommer skaffa projektor inom ett år.

Så gav jag mig ut för att lyssna på burkarna. Tyvärr finns de ju inte i samma affärer så förutsättningarna blev ju olika m a p lyssningsrum och kringutrustning. Jag började hos välrenommerade Lefflers Hifi där jag tänkte lyssna på Marantzen. Tyvärr hade de inga 6004 hemma så jag fick nöja mig med 6003. Jag började med att lyssna tillsammans med några olika högtalare i 10 000-klassen (bl a Elac, Audio Monitor och JBL). Tyckte då att framförallt mellanregistret var grötigt. Jag blev inte imponerad alls. Bäst lät de dock med JBL ES80. När jag bytte till högtalare för drygt 20 000 blev ljudet bättre och klarare. Kan det vara så att Marantz är en väldigt ärlig förstärkare och därför avslöjar skavanker hos billigare högtalare?

Idag var jag så inne och på Hifi-klubben och lyssnade på Denon AVR-2310. Började med den tillsammans med Dali Concept. Bas och mellanregister lät bra medan diskanten var lite vass och skrikig särskilt med snabb gitarrmusik (tidig Metallica). Till Kraftwerk fungerade kombinationen bra. Till kvinnlig sång (Anneli Marian Drecker i Bel Canto) lät de inte riktigt lika bra p g a bristerna i diskanten.
Nästa test var med B&W CM1. Upplösningen var då grym och diskanten fantastisk.
Slutligen testade jag med Dali Lektor 6 och då var affären i hamn. Ljudet var verkligen bra, nästan i klass med min tvåkanalsstereo med Dali Evidence.

Kanske provade jag Marantzen med fel högtalare men jag tyckte att Denon lät mycket renare och klarare med bättre upplösning. När den dessutom just nu går att få för 7295:- blev valet lätt för mig. Att den endast har en HDMI-ut får jag leva med. Nu längtar jag till nästa torsdag då både receivern och högtalarna ska levereras.

Postad 18 September 2009 - 17:25

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

När den dessutom just nu går att få för 7295:- blev valet lätt för mig.

Är det på Hifiklubben du köper den för det priset eller?

Edit: Nevermind, såg ditt svar angående priset i den officiella tråden för Denon.

Redigerat av Sisko, 18 September 2009 - 19:48.

Postad 18 September 2009 - 18:22

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag har med stort intresse följt denna tråd då jag har stått inför samma val. Onkyon gick bort direkt eftersom den är för hög för att få plats där jag vill ha den. Kriget stod således mellan Marantz 6004 och Denon AVR-2310.
Efter att ha läst denna tråd och en massa andra tidningar trodde jag att jag skulle köpa Marantzen. Dels har den fått väldigt bra omdömen för sitt ljud och dels känns två HDMI-ut som en stor fördel då jag nog kommer skaffa projektor inom ett år.

Så gav jag mig ut för att lyssna på burkarna. Tyvärr finns de ju inte i samma affärer så förutsättningarna blev ju olika m a p lyssningsrum och kringutrustning. Jag började hos välrenommerade Lefflers Hifi där jag tänkte lyssna på Marantzen. Tyvärr hade de inga 6004 hemma så jag fick nöja mig med 6003. Jag började med att lyssna tillsammans med några olika högtalare i 10 000-klassen (bl a Elac, Audio Monitor och JBL). Tyckte då att framförallt mellanregistret var grötigt. Jag blev inte imponerad alls. Bäst lät de dock med JBL ES80. När jag bytte till högtalare för drygt 20 000 blev ljudet bättre och klarare. Kan det vara så att Marantz är en väldigt ärlig förstärkare och därför avslöjar skavanker hos billigare högtalare?

Idag var jag så inne och på Hifi-klubben och lyssnade på Denon AVR-2310. Började med den tillsammans med Dali Concept. Bas och mellanregister lät bra medan diskanten var lite vass och skrikig särskilt med snabb gitarrmusik (tidig Metallica). Till Kraftwerk fungerade kombinationen bra. Till kvinnlig sång (Anneli Marian Drecker i Bel Canto) lät de inte riktigt lika bra p g a bristerna i diskanten.
Nästa test var med B&W CM1. Upplösningen var då grym och diskanten fantastisk.
Slutligen testade jag med Dali Lektor 6 och då var affären i hamn. Ljudet var verkligen bra, nästan i klass med min tvåkanalsstereo med Dali Evidence.

Kanske provade jag Marantzen med fel högtalare men jag tyckte att Denon lät mycket renare och klarare med bättre upplösning. När den dessutom just nu går att få för 7295:- blev valet lätt för mig. Att den endast har en HDMI-ut får jag leva med. Nu längtar jag till nästa torsdag då både receivern och högtalarna ska levereras.

Högtalarna avgör i regel mer än själva förstärkaren. Du hade förståss ingen möjlighet att lyssna på ett par likadana högtalare till båda förstärkarna antar jag? Men med tanke på priset så gjorde du helt rätt val. :) Grattis till ett bra köp! :P Tråkigt bara att man sällan verkligen kan jämföra två förstärkare då båda sälla finns på samma ställe. :D

Sen så upplevde jag en saknad utav tryck när jag provade 2310:an, men att den samtidigt var grym på att ta fram detaljer i ljudet. Provade dock bara ett par DALI ikon 2:or då jag själv endast ska köra stativare med en kompletterande sub istället. Marantz:en provade jag med ett par stativare i 2k klassen (XTZ 93wmt shielded som jag använder ligger in den prisklassen) och visst var det skillnad framförallt på diskant fronten. Men då har ju ikon 2:orna både en band och en dome diskant + att de är 3ggr så dyra. Fick även höra att högtalarna jag provade med 6003:an inte var inspelade (valde att tro honom då MM inte funnits så länge i Umeå). Men trots detta så upplevde jag ett mer tryck med Marantz:en + att detaljnivån var i alla fall i "närheten" av lika hög som med ikonerna + 2310:an.
Även fast jag fick en liten bild utav förstärkarna så kan jag inte säga vilken som är bättre, för att: lyssningsrummet på Hi-Fi klubben var mycket bättre, jag provade inte med samma högtalare och för att ingen utav kringutrustningen var densamma (denna del har dock inte "så" stor betydelse).

Men som jag sa tidigare så gjorde du helt rätt då det ändå skiljde 3k mellan de båda. Så du fick nog mer för ljud för pengarna än om du köpt 6004:an. :D

Redigerat av Azeroth, 18 September 2009 - 19:10.

Postad 19 September 2009 - 10:39

Unregistered8aa2e223
  • Unregistered8aa2e223
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Högtalarna avgör i regel mer än själva förstärkaren. Du hade förståss ingen möjlighet att lyssna på ett par likadana högtalare till båda förstärkarna antar jag? Men med tanke på priset så gjorde du helt rätt val. ;) Grattis till ett bra köp! B) Tråkigt bara att man sällan verkligen kan jämföra två förstärkare då båda sälla finns på samma ställe. :D

Tack! Nej, tyvärr hade jag ingen möjlighet att prova med samma högtalare. Det som slog mig var dock att Denon lät från helt ok och till mycket bra med alla högtalare jag provade (B&W + 2 olika Dali) medan Marantz lät mindre bra med 3 av 4 par högtalare och bara bra med ett par som kändes väl dyra för mig. Naturligtvis skulle det varit intressant att lyssna på Marantzen med Dali-högtalarna, men det kändes för omständligt att låna hem från två olika butiker.

Sen så upplevde jag en saknad utav tryck när jag provade 2310:an, men att den samtidigt var grym på att ta fram detaljer i ljudet. Provade dock bara ett par DALI ikon 2:or då jag själv endast ska köra stativare med en kompletterande sub istället. Marantz:en provade jag med ett par stativare i 2k klassen (XTZ 93wmt shielded som jag använder ligger in den prisklassen) och visst var det skillnad framförallt på diskant fronten. Men då har ju ikon 2:orna både en band och en dome diskant + att de är 3ggr så dyra. Fick även höra att högtalarna jag provade med 6003:an inte var inspelade (valde att tro honom då MM inte funnits så länge i Umeå). Men trots detta så upplevde jag ett mer tryck med Marantz:en + att detaljnivån var i alla fall i "närheten" av lika hög som med ikonerna + 2310:an.
Även fast jag fick en liten bild utav förstärkarna så kan jag inte säga vilken som är bättre, för att: lyssningsrummet på Hi-Fi klubben var mycket bättre, jag provade inte med samma högtalare och för att ingen utav kringutrustningen var densamma (denna del har dock inte "så" stor betydelse).

Men som jag sa tidigare så gjorde du helt rätt då det ändå skiljde 3k mellan de båda. Så du fick nog mer för ljud för pengarna än om du köpt 6004:an. B)

För mig är välljud och upplösning viktigare än tryck så det känns som jag gjorde rätt val. Att receivern blev lite billigare än jag tänkt mig gjorde dessutom att jag kunde lägga lite extra pengar på högtalare. Jag köpte Dali Lektor 6 som frontar och Lektor LCR som center. Som bakhögtalare valde jag ett par billigare Dali Concept 1. Eventuell sub väntar jag med tills jag lyssnat in mig på systemet och känt efter om det behövs.

Postad 19 September 2009 - 11:16

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tack! Nej, tyvärr hade jag ingen möjlighet att prova med samma högtalare. Det som slog mig var dock att Denon lät från helt ok och till mycket bra med alla högtalare jag provade (B&W + 2 olika Dali) medan Marantz lät mindre bra med 3 av 4 par högtalare och bara bra med ett par som kändes väl dyra för mig. Naturligtvis skulle det varit intressant att lyssna på Marantzen med Dali-högtalarna, men det kändes för omständligt att låna hem från två olika butiker.

Nä, det blir ju lite jobb och eftersom att Hi-Fi klubben är mer eller mindre ensamma om att sälja Dali osv ( i alla fall i de norra delarna utav Sverige ) så blir det ju inte direkt lättare. B)

För mig är välljud och upplösning viktigare än tryck så det känns som jag gjorde rätt val. Att receivern blev lite billigare än jag tänkt mig gjorde dessutom att jag kunde lägga lite extra pengar på högtalare. Jag köpte Dali Lektor 6 som frontar och Lektor LCR som center. Som bakhögtalare valde jag ett par billigare Dali Concept 1. Eventuell sub väntar jag med tills jag lyssnat in mig på systemet och känt efter om det behövs.

Känns bra att du vet vad du vill ha. ;) Själv vill jag få fram så många detaljer i ljudet som möjligt samtidigt som jag vill kunna känna hjärtat hoppa runt i kroppen när tillfälle ges. :D Men vill du maximera antalet detaljer i ljudet så gjorde du helt rätt val. B)

Redigerat av Azeroth, 20 September 2009 - 00:15.

Postad 21 September 2009 - 15:27

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det blev en Denon 2310 i slutändan, en stor bidragande orsak var det låga priset som hifiklubben tvingats sälja den till just nu. känns som mycket förstärkare för pengarna. Är dock ganska övertygad om att både Marantz 6004 och Onkyo 807 är riktigt bra maskiner.

Har tyvärr inte hunnit sätta mig och njuta av den ännu, men återkommer med kommentarer när det är gjort...

Nu blir det till att köpa högtalare, så småningom

Postad 21 September 2009 - 15:41

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Det blev en Denon 2310 i slutändan, en stor bidragande orsak var det låga priset som hifiklubben tvingats sälja den till just nu. känns som mycket förstärkare för pengarna. Är dock ganska övertygad om att både Marantz 6004 och Onkyo 807 är riktigt bra maskiner.

Har tyvärr inte hunnit sätta mig och njuta av den ännu, men återkommer med kommentarer när det är gjort...

Grattis!

Tror du kommer bli riktigt nöjd,det blev jag! ;)

Fick du provlyssnat dom andra någon gång?

Hälsningar Tomas

Postad 21 September 2009 - 15:52

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra köp! ;)

Var själv riktigt nära på att köpa en 2310:a idag tack vare det lägre priset, men jag blev lite besviken då jag jämförde hur prisskillnaderna för 2310:an och 6004:an såg ut mellan den svenska och den amerikanska marknaden. En 2310:an kostar 5866kr (i sverige 9000kr eller som nu 7300kr för en svart) i USA jämfört med 6004:an som kostar 8630kr (i sverigt 10000kr). Hade det inte varit för detta så hade jag nog köpt en idag. Visst får man mycket för pengarna, men när man vet att man borde kunna få den till ett ännu lägre pris så känns det ju inte så kul. :D

Obs! Har inte räknat med tull osv.

Står fortfarande fast vid det jag skrev i början. :lol:

Redigerat av Azeroth, 21 September 2009 - 16:08.

Postad 21 September 2009 - 17:23

Unregistered8aa2e223
  • Unregistered8aa2e223
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra köp! ;)

Var själv riktigt nära på att köpa en 2310:a idag tack vare det lägre priset, men jag blev lite besviken då jag jämförde hur prisskillnaderna för 2310:an och 6004:an såg ut mellan den svenska och den amerikanska marknaden. En 2310:an kostar 5866kr (i sverige 9000kr eller som nu 7300kr för en svart) i USA jämfört med 6004:an som kostar 8630kr (i sverigt 10000kr). Hade det inte varit för detta så hade jag nog köpt en idag. Visst får man mycket för pengarna, men när man vet att man borde kunna få den till ett ännu lägre pris så känns det ju inte så kul. :D

Obs! Har inte räknat med tull osv.

Står fortfarande fast vid det jag skrev i början. :lol:

Tänk dock på att specifikationerna på burkarna kan vara olika i olika länder.

Postad 21 September 2009 - 17:31

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tänk dock på att specifikationerna på burkarna kan vara olika i olika länder.

Bra att du pointerade detta då jag själv glömde skriva det, danke! ;)

Nu har jag inte kollat om det skiljer något, men jag har svårt att tro att det skulle skilja något.

Redigerat av Azeroth, 21 September 2009 - 17:31.

Postad 21 September 2009 - 17:47

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Skall man jämföra med vad saker kostar i USA eller varför inte Tyskland så blir iaf jag knäpp..
Finns mycket stora prisskillnader inom de mesta.

Postad 21 September 2009 - 18:05

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Skall man jämföra med vad saker kostar i USA eller varför inte Tyskland så blir iaf jag knäpp..
Finns mycket stora prisskillnader inom de mesta.

Visst är det så, men jag tror att dessa tendenser som jag visade upp kommer att kännas igen på vilken marknad du än väljer. Sen kan det ju vara en god riktlinje om man jämför i alla fall med de stora marknaderna. Hur mycket vikt man ska lägga på detta vid ett beslut är ju upp till var och en. Personligen tycker jag att det är lite störande och jag antar att en del utav skillnaden beror på avsaknaden utav konkurrens gällande Denon i Sverige.

Postad 21 September 2009 - 18:15

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Grattis!

Tror du kommer bli riktigt nöjd,det blev jag! :)

Fick du provlyssnat dom andra någon gång?

Hälsningar Tomas

Tack, ja det känns som jag gjorde rätt val utifrån mina behov och förutsättningar.

Jag lyssnade på Marantz 6004, kan väl inte påstå att jag var direkt missnöjd med den, men föll mer för 2310:an
Onkyo 807:an lyssnade jag aldrig på, men i detta fall gick jag på personlig smak vad gäller designen och i den här trion hamnar onkyo sist i mitt tycke.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.