Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd. Full HD LCD/LED

111 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Bäst tv-märke? (137 medlem(mar) har röstat)

Jag tycker bäst märke på TV är:

1. Sony (28 röster [20.44%])

Procent av omröstning: 20.44%

2. Samsung (26 röster [18.98%])

Procent av omröstning: 18.98%

3. Philips (11 röster [8.03%])

Procent av omröstning: 8.03%

4. LG (5 röster [3.65%])

Procent av omröstning: 3.65%

5. Pioneer (32 röster [23.36%])

Procent av omröstning: 23.36%

6. JVC (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

7. Panasonic (23 röster [16.79%])

Procent av omröstning: 16.79%

8. Toshiba (2 röster [1.46%])

Procent av omröstning: 1.46%

9. Grundig (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

10. "Annat märke som inte nämnts" (10 röster [7.30%])

Procent av omröstning: 7.30%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 16 November 2009 - 16:02

Gasco
  • Gasco
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Chad B, en professionell ISF kalibrerare i USA, har poängsatt diverse toppmodeller enligt denna länk.

Pioneer Elite Kuro får alltså 50 poäng och är bäst, sedan kommer LH9000 ( i USA LH90) med 47, bättre än bl.a Panasonic V10 med 45 och G10 med 44 poäng.

Allt skall givetvis tas med en nypa salt, men faktum är att LH9000 verkar leverera en riktigt bra bild till ett överraskande förmånligt pris.

Postad 19 November 2009 - 03:56

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Idag ska jag med stor sannolikhet äntligen beställa tv:n: Sony 46 W5500.
Några sista kommentarer? ;)

I omröstningen hittills har pioneer fått flest röster med 21, efter det kommer sony med 19 och samsung med 15.
(Kan det möjligtvis vara som så att de som röstat på pioneer tycker plasma är bäst och de som röstat sony/samsung tycker lcd är bäst?)

EDIT: Har fortfarande inte inskaffat någon tv. Ska vänta lite till.
Har lite funderingar angående denna 52-tummare:
http://www.siba.se/P...mp;ref=prisjakt
http://www.komplett....aspx?sku=440217

Är den gråimport på kompletts hemsida?
Vad betyder "K":et på sibas hemsida på 52-tummaren? På kompletts hemsida på 52-tummaren finns inget "K".
På 40 och 46-tummaren på samma hemsida (sibas) står denna utan "K": http://www.siba.se/P...aspx?id=2443904
Skiljer sig den 46-tummaren utan "K" från 52-tummaren (förutom storleken) som har ett "K"?
En sista fråga: Är det okej att köra lcd-tv om man ska ha större tv än 42? Jag tror mig ha hört att plasma är att föredra om man ska ha större än 40-42 tum?

Tack.

Redigerat av Unregistered1659, 24 November 2009 - 23:13.

Postad 25 November 2009 - 22:47

paccc
  • paccc
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Komplett kör garanterat med grå-import, om inte borde 'engelsk manual' hinta det för dig.
Fast det är ju onekligen frestande så jag undrar om du kollat upp kompletts åtaganden och om folk känner sig blåsta här i forumet?

Siba och de andra brukar väl lägga till egna modellbeteckningar för att slippa prisgarantier...

Postad 26 November 2009 - 09:54

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Komplett kör garanterat med grå-import, om inte borde 'engelsk manual' hinta det för dig.

Jag känner till att komplett har gråimport, men inte om det gäller samtliga varor/denna tv. Engelsk manual borde innebära att det är gråimport, ja. Detta var inget jag noterade. Men då verkar den tv:n uppenbarligen vara gråimport som jag misstänkte, tack.

Siba och de andra brukar väl lägga till egna modellbeteckningar för att slippa prisgarantier...

Om jag klickar på Sony W5500 52-tummare på prisjakt så får jag upp de båda tv-apparaterna med och utan "K" (och andra kombinationer) i modellbeteckningarna https://www.prisjakt...kt.php?p=402807, så om företagen inte vill att man ska kunna prisjämföra (om det var det du menade) så har man misslyckats.
Men du menade kanske nåt helt annat - att det endast har att göra med prisgarantier.
Jag tror mig bara ha hört om "prisjämförelser" och "modellbeteckningar" i samma sammanhang.

Redigerat av Unregistered1659, 26 November 2009 - 10:20.

Postad 29 November 2009 - 23:05

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Idag ska jag med stor sannolikhet äntligen beställa tv:n: Sony 46 W5500.
Några sista kommentarer? :)

I omröstningen hittills har pioneer fått flest röster med 21, efter det kommer sony med 19 och samsung med 15.
(Kan det möjligtvis vara som så att de som röstat på pioneer tycker plasma är bäst och de som röstat sony/samsung tycker lcd är bäst?)

EDIT: Har fortfarande inte inskaffat någon tv. Ska vänta lite till.
Har lite funderingar angående denna 52-tummare:
http://www.siba.se/P...mp;ref=prisjakt
http://www.komplett....aspx?sku=440217

Är den gråimport på kompletts hemsida?
Vad betyder "K":et på sibas hemsida på 52-tummaren? På kompletts hemsida på 52-tummaren finns inget "K".
På 40 och 46-tummaren på samma hemsida (sibas) står denna utan "K": http://www.siba.se/P...aspx?id=2443904
Skiljer sig den 46-tummaren utan "K" från 52-tummaren (förutom storleken) som har ett "K"?
En sista fråga: Är det okej att köra lcd-tv om man ska ha större tv än 42? Jag tror mig ha hört att plasma är att föredra om man ska ha större än 40-42 tum?

Tack.

Din fråga ang. att Plasma skulle vara att föredra när det gäller över 42, låter konstigt i mina öron.
Tycker det är presis tvärtom, betydligt bättre att sitta nära en stor LCD än Plasma.

Det du hört är nog från tidigare, när det var betydligt billigar med Plasma när man kom över 42 tum.

Redigerat av ffodil, 29 November 2009 - 23:08.

Postad 29 November 2009 - 23:51

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Din fråga ang. att Plasma skulle vara att föredra när det gäller över 42, låter konstigt i mina öron.
Tycker det är presis tvärtom, betydligt bättre att sitta nära en stor LCD än Plasma.

Det du hört är nog från tidigare, när det var betydligt billigar med Plasma när man kom över 42 tum.

Hmm, det stämmer nog ganska exakt när du säger det.
Dåså; nästa inlägg från mig blir när jag skaffat tv:n. :)

Edit:
Hej. Så tänkte jag äntligen slå till idag, Siba hade 20% mellandagsrea.
Men... när jag kom hem efter jobbet idag så har både 40 och 46 tummaren tagit slut(!!)
I morse fanns de, men inte nu. ;)

Edit2: Kanske lika bra;
http://www.e24.se/pe...fen_1767899.e24
Så, jakten på tv fortsätter...
Jag vill ha Sony W5500 46 tum med svensk distributör.
Kan man inte hitta den någon annastans än på siba (den är slut där)? Vill nog helst inte ha parallellimport/gråimport så den på komplett, netonnet osv går nog bort.

Eller har nån köpt den på NetonNet och vet exakt skillnaden (förutom svensk manual) jämfört med Siba?

Redigerat av Unregistered1659, 02 January 2010 - 20:00.

Postad 03 January 2010 - 21:52

EzZn0
  • EzZn0
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
har tänkt att köpa en full-HD 40 tum tv. Jag vet inte om det ska vara LED eller LCD men det lutar åt LED.. Jag ska mest spela ps3 på den och kanske koppla in datorn för att titta på film. Men det mesta kommer vara att spela ps3 och wii men också tv-tittande så det skulle vara ett plus om den hade en inbyggd-digitalbox som funkar med comhem. Runt 10 000 är budgeten men priset ska luta mer åt 9 000 än 11 000

Postad 04 January 2010 - 17:08

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

har tänkt att köpa en full-HD 40 tum tv. Jag vet inte om det ska vara LED eller LCD men det lutar åt LED..

Du är medveten om att det bara är bakgrundsbelysningen som skiljer? Panelerna är LCD.

Postad 04 January 2010 - 21:06

EzZn0
  • EzZn0
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Du är medveten om att det bara är bakgrundsbelysningen som skiljer? Panelerna är LCD.

nej det var jag inte :)

Men iaf, Har någon något tips på en bra tv?

Postad 07 January 2010 - 17:45

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

nej det var jag inte :P

Men iaf, Har någon något tips på en bra tv?

Du får ingen bättre för 9000 än denna, enligt mig.
Passar även dina användningsområden perfekt.
Sony W5500 (40 tum)
https://www.prisjakt...kt.php?p=402810

---------------------------------------

Jag ringde sibas support, de får inte in W5500 något mer.
Finns det verkligen ingen som vet exakt skillnad på sibas och netonnets w5500?
(skillnad i detta specifika fall på netonnets parallellimporterade tv respektive sibas tv med svensk distributör?)
Det som jag misstänker är svensk/engelsk manual, men skiljer sig något mer?

Och: Finns det verkligen ingen annan som har svensk distributör än siba?
EDIT: media markt, men där hade de inte heller tv:n och får inte in den nåt mer.

Blir nog inget köp ändå :lol:
EDIT: Nu är 46-tummaren nere på 12 för den som vill köpa parallellimporterat. Jag avstår dock, tror jag :blush:
http://www.netonnet......8119663,3114)

EDIT: Nu har jag beställt Sony KDL-46W5500.
Äntligen, det tog bara 2 år typ :lol: :D

Tack till alla som hjälpt mig och för visat intresse i tråden.
:blink:

Redigerat av Unregistered1659, 12 January 2010 - 04:04.

Postad 19 January 2010 - 05:57

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0
Grattis. Det första du ska göra när du packat upp den(när ni packat upp den, den väger bly, försök inte ens packa upp den själv) är att ändra bildinställningarna, bilden är inte rolig från fabrik. Men misströsta inte, hjälpen är nära!

Fram med fjärren och tryck på "options", till höger om styrkorset. "Bildinställning" är förvalt, så tryck i mitten på styrkorset. Välj nu biografläget och tryck igen för att ändra det.

Dra sedan reglagen såhär:

Bakgrundsbelysning: 0
Kontrast: 50
Ljusstyrka 46
Färg 50
Färgtemperatur: Varm 2
Skärpa: 0
Brusreducering: Av
Brusreducering för MPEG: Av

Sen går du vidare in i avancerade inställningar:
Avancerad kontrastförbättrare: Av
Färgomfång: Normalt

Nu har du en perfekt bild för filmtittande, en naturlig bild.

Några andra tips:
Motionflow: Normal
Ljussensor: På
Energisparläge: Normal

Sen släck loggan, den stör bara, och använd inte snabbstart, sliter bara i onödan.

Perfekt bild när TV:n står för allt ljus i rummet, dvs i på kvällen med allt nedsläckt. I dagsljus kan du ställa in normalläget på samma sätt, fast med backlighten på en högre inställning, ända upp till max om solen lyser in...

Ljudet har jag +10 på både bas och diskant, det dynamiska läget, men med surroundet avslaget för ett bra ljud. (relativt då, kör förstärkare 99% av tiden)

Hoppas det hjälper dig lite... :)

Postad 19 January 2010 - 06:11

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Grattis. Det första du ska göra när du packat upp den(när ni packat upp den, den väger bly, försök inte ens packa upp den själv) är att ändra bildinställningarna, bilden är inte rolig från fabrik. Men misströsta inte, hjälpen är nära!

Fram med fjärren och tryck på "options", till höger om styrkorset. "Bildinställning" är förvalt, så tryck i mitten på styrkorset. Välj nu biografläget och tryck igen för att ändra det.

Dra sedan reglagen såhär:

Bakgrundsbelysning: 0
Kontrast: 50
Ljusstyrka 46
Färg 50
Färgtemperatur: Varm 2
Skärpa: 0
Brusreducering: Av
Brusreducering för MPEG: Av

Sen går du vidare in i avancerade inställningar:
Avancerad kontrastförbättrare: Av
Färgomfång: Normalt

Nu har du en perfekt bild för filmtittande, en naturlig bild.

Några andra tips:
Motionflow: Normal
Ljussensor: På
Energisparläge: Normal

Sen släck loggan, den stör bara, och använd inte snabbstart, sliter bara i onödan.

Perfekt bild när TV:n står för allt ljus i rummet, dvs i på kvällen med allt nedsläckt. I dagsljus kan du ställa in normalläget på samma sätt, fast med backlighten på en högre inställning, ända upp till max om solen lyser in...

Ljudet har jag +10 på både bas och diskant, det dynamiska läget, men med surroundet avslaget för ett bra ljud. (relativt då, kör förstärkare 99% av tiden)

Hoppas det hjälper dig lite... :)

Tack.

Den väger ingenting jämfört med min förra tjockis-tv.
Dock är den för stor att lyfta själv, även om jag gjorde det vid ett tillfälle för att lyfta på den på tv-ställningen.
Innan det var var vi två som lyfte ur den ur kartongen, vilket också bilden på kartongen hänvisar till.
Jag tyckte inställningarna var bra, då jämfört med en flimmrande tjockis-tv som kräver ca 10 gånger starter för att till slut komma igång (äntligen är skräpet borta).

Nåt schysst ljud? (Jag har TV+Playstation 3 nu).
Detta har jag tagit upp i två trådar tidigare.

Loggan?
Snabbstart?

Jag ska kika på inställningarna tids nog.
Bussigt av dig, tack.

Förresten; jag älskar min nya och första HDTV.

Redigerat av Unregistered1659, 19 January 2010 - 06:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.