Asus Eee Box EB1501
625 svar till detta ämne
Postad 05 januari 2010 - 14:47
Stream83
-
Stream83
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Sitter sen ett par dagar med en vit 1501 i TV-bänken kopplad till min Samsung 46B7070 - riktigt trevlig liten dator
Kör Windows 7 och XBMC med MPC-HC som extern spelare för att komma åt hårdvaruaccelerationen.
De enda 1080p-filmerna jag har att mata den med hemma är hemvideos som jag filmat själv och de rullar på bra med låg CPU-last.
Håller för tillfället på och försöker få till det så att jag kan använda min Logitech Harmony 785 istället för ASUS fjärren som följde med datorn. Är inte riktigt hemma där ännu.
Sen är detta min första HTPC, så jag måste ut och skaffa trådlöst tangentbord också. Börjar få träsmak av att sitta på parketten 1m framför TV:n
Provade som hastigast att köra lite Battlefield Heroes på den och det gick riktigt bra, dock med 800x600 i upplösning.
Fan, verkar som att tangentbordet är defekt - tangenterna * 9 6 3 och . på den numeriska delen fungerar inte 
Har du fått Harmony:n att fungera med datorn? "XBMC med MPC-HC som extern spelare", betyder det att du kör igång XBMC men att när du väl väljer en film så startar den i MPC-HC?
Postad 06 januari 2010 - 07:44
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Har du fått Harmony:n att fungera med datorn?
"XBMC med MPC-HC som extern spelare", betyder det att du kör igång XBMC men att när du väl väljer en film så startar den i MPC-HC?
För att starta exe prog i xbmc, kanske på denna sida, hör av dig om du får det till att fungera. http://xbmc.org/foru...ead.php?t=34834
Postad 06 januari 2010 - 08:03
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
SORRY dubbelpostat!
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 06 januari 2010 - 08:10.
Postad 06 januari 2010 - 20:20
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
vilket trådlöst tangentbord och mus tror ni skulle passa till asus?
Postad 06 januari 2010 - 21:11
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
vilket trådlöst tangentbord och mus tror ni skulle passa till asus?
För min del så har jag ett "vanligt"trådlöst tangentbord och musfrån Fujitsu siemens , vad jag vet så fungerar de allra flesta eftersom de använder i stort samma standard gällande usbanslutningar, men visst kan det förekomma de som inte fungerar direkt, men borde då ha drivrutiner så går att istallera.
Postad 06 januari 2010 - 22:52
Alrik
-
Alrik
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Har du fått Harmony:n att fungera med datorn?
"XBMC med MPC-HC som extern spelare", betyder det att du kör igång XBMC men att när du väl väljer en film så startar den i MPC-HC?
Korta svar först: Ja, hyfsat. Ja. Lite mer utförligt: Harmonyn fungerar med datorn, men jag har inte fixat till det så att det fungerar riktigt bra. Jag har just nu programmerat den så att den styr XBMC smidigt. Tyvärr är det inte samma kommandon som används i andra program, som t.ex. MPC-HC eller Spotify. T.ex. så funkar spola-knapparna klockrent när jag lyssnar på musik i XBMC, men de fungerar inte i MPC-HC eller Spotify :-( Antar att lösningen är att mappa om kommandona i XBMC så att XBMC använder samma kommandon som MPC-HC och Spotify. Här finns mer info om hur man lägger till externa spelare i XBMC: http://www.xbmc.org/...external_playerJag har dock inte fått hårdvaruaccelerationen fungera riktigt bra med MPC-HC av någon anledning; har inte tagit mig tid att felsöka heller. Så just nu slutar det oftast med att jag stänger ner MPC-HC och öppnar ArcSoft Total Media Theater, där hårdvaruaccelerationen funkar klockrent, istället!
Postad 07 januari 2010 - 12:19
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Korta svar först: Ja, hyfsat. Ja.
Lite mer utförligt: Harmonyn fungerar med datorn, men jag har inte fixat till det så att det fungerar riktigt bra. Jag har just nu programmerat den så att den styr XBMC smidigt. Tyvärr är det inte samma kommandon som används i andra program, som t.ex. MPC-HC eller Spotify. T.ex. så funkar spola-knapparna klockrent när jag lyssnar på musik i XBMC, men de fungerar inte i MPC-HC eller Spotify :-( Antar att lösningen är att mappa om kommandona i XBMC så att XBMC använder samma kommandon som MPC-HC och Spotify.
Här finns mer info om hur man lägger till externa spelare i XBMC: http://www.xbmc.org/...external_player
Jag har dock inte fått hårdvaruaccelerationen fungera riktigt bra med MPC-HC av någon anledning; har inte tagit mig tid att felsöka heller. Så just nu slutar det oftast med att jag stänger ner MPC-HC och öppnar ArcSoft Total Media Theater, där hårdvaruaccelerationen funkar klockrent, istället!
Hej! jag har efter ganska mycket testande om hårdvaruacceleratorn och kommit fram till att MPC-HC i originalutförande inte fungerade bra, jag fick ingen fart på 1080P filmerna. Jag avinstallerade ovanstående och sedan installerade den senaste av" Combined-Community-Codec-Pack-2009-09-09"- mpc-hc ligger i botten av den så man får samma utseende på spelaren och den innehåller alla codecs som man behöver I options / internal filter väljer du , H264/AVC (DXWA). Det enda som jag bockat för, en grej som inte fungera är automatiskt hämta srt filer, så det är manuellt som gäller för tillfället Så har jag gjort och funkar för mig.
Postad 07 januari 2010 - 14:54
Alrik
-
Alrik
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ok, tackar för tipset, ska prova det!
Postad 08 januari 2010 - 21:56
AsusDanne
-
AsusDanne
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Har hårdtestat min ASUS eee eb1501 ett par veckor nu med Voddler, SVT play, TV3 play, TV6 play etc.
Jag har kopplat upp enheten i vardagsrummet via HDMI till min Samsung 40" HD-TV.
Det som stör mig är att Kanal 5 Play hackar så det blir riktigt jobbigt att titta på.
Parallell-testar även allting med min 3 år gamla HP laptop på samma nätverk och där fungerar allt felfritt.
Lite testresultat:
ASUS eee box 1501 med Windows 7:
- Kanal 5 play, TV3 play, TV6 play fungerar jättedåligt, hackar.
- Har även testat med både Samsung HD TV via HDMI och separat datorskärm via vga-kabel.
- Har testat att uppgradera till Adobe Flash Player 10.1 och senaste driver för NVidia Ions grafikkort.
- Har testat att stänga av antivirus och windows firewall.
- Har testat att stänga av samtliga add-ons in Internet Explorer
- Har testat att köra på olika frame rates och upplösningar
- Har testat både över WLAN och trådat nätverk.
HP Laptop (3 år gammal) med Windows XP:
- Kanal 5 play, TV3 play, TV6 play fungerar perfekt även med antivirus och och windows firewall igång.
- Detta fungerar både via WLAN och trådat nätverk.
Information om mitt bredband (detta är överdimensionerat och ska ej vara någon flaskhals):
- ComHem 100 Mbps down, 10 Mbps up (detta är även verifierat med TP test)
Har kör TP Test på både laptopen och ASUS:en:
- HP: 75-80 MBps, svarstid: 0-10ms
- ASUS: 30-35 MBps, svarstid: 10-25ms
Ok för att summera så är det egentligen två saker som stör mig:
1: Kanal 5 Play hackar.
2. Den relativt lägre nätverkshastigheten trots att jag kör båda datorerna på samma nätverk med 100 MBps internet.
Vet ej om de har med varandra att göra.
Någon som har gjort ett Tp test mot ComHem 100MBps eller liknande tjänst?
Någon som har testat Kanal 5 Play mot en 40" HD TV eller liknande?
BR,
Daniel
ps. Asus har inte direkt den skarpaste supporten...
Postad 08 januari 2010 - 22:49
Unregistered94fd6178
-
Unregistered94fd6178
-
Rookie
-
2 inlägg
Intressant med ett hårdtest!
Jag har beställt en eb1501 och väntar för tillfället på leverans. Tidigare hade jag en ASRock ION330HT som jag lämnade tillbaka för att jag irriterade mig på ljudet som kom från den lilla lilla fläkten som satt på en av kylflänsarna. Lite petigt kanske, men jag vill verkligen ha en tyst HTPC. Den har liknande hårdvara som eb1501 och den fungerade kalas med åtminstone SVTPlay och PlayPrima (SVT:s HD-ström). Jag kan testa de kanalerna som du har problem med så fort jag får hem burken.
Jag körde för övrigt ubuntu och xbmc, om det nu kan ha gjort någon skillnad.
Ett par frågor till er som redan har fått tag på en eb1501:
Finns det någon lucka så att man på ett enkelt sätt kan byta ut hårddisken?
Hur upplever ni ljudnivån? I ett övrigt tyst rum?
Eftersom jag tänker byta ut hårddisken mot en redan inköp solid state-disk så undrar jag också om någon vet om man kan installera Win7 på den nya hårddisken? Det verkar ju vara allmänt struligt med OEM-licenser om man byter ut datorns systemdisk.
Första posten avklarad  .
/ Kristian
Postad 08 januari 2010 - 23:33
AsusDanne
-
AsusDanne
-
Rookie
-
3 inlägg
Måste säga att jag är nöjd med den i övrigt (förutom dålig prestanda på Kanal 5 Play och låg nätverkshastighet). Har inte försökt mig på att öppna för att komma åt hårddisken och det finns ingen lucka, bara ett par skruvar på sidfronten.
Ljudnivån är helt ok.
Mvh,
Daniel
Postad 09 januari 2010 - 11:52
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hej,
Har hårdtestat min ASUS eee eb1501 ett par veckor nu med Voddler, SVT play, TV3 play, TV6 play etc. Jag har kopplat upp enheten i vardagsrummet via HDMI till min Samsung 40" HD-TV.
Det som stör mig är att Kanal 5 Play hackar så det blir riktigt jobbigt att titta på. Parallell-testar även allting med min 3 år gamla HP laptop på samma nätverk och där fungerar allt felfritt.
Lite testresultat: ASUS eee box 1501 med Windows 7: - Kanal 5 play, TV3 play, TV6 play fungerar jättedåligt, hackar. - Har även testat med både Samsung HD TV via HDMI och separat datorskärm via vga-kabel. - Har testat att uppgradera till Adobe Flash Player 10.1 och senaste driver för NVidia Ions grafikkort. - Har testat att stänga av antivirus och windows firewall. - Har testat att stänga av samtliga add-ons in Internet Explorer - Har testat att köra på olika frame rates och upplösningar - Har testat både över WLAN och trådat nätverk.
HP Laptop (3 år gammal) med Windows XP: - Kanal 5 play, TV3 play, TV6 play fungerar perfekt även med antivirus och och windows firewall igång. - Detta fungerar både via WLAN och trådat nätverk.
Information om mitt bredband (detta är överdimensionerat och ska ej vara någon flaskhals): - ComHem 100 Mbps down, 10 Mbps up (detta är även verifierat med TP test)
Har kör TP Test på både laptopen och ASUS:en: - HP: 75-80 MBps, svarstid: 0-10ms - ASUS: 30-35 MBps, svarstid: 10-25ms
Ok för att summera så är det egentligen två saker som stör mig: 1: Kanal 5 Play hackar. 2. Den relativt lägre nätverkshastigheten trots att jag kör båda datorerna på samma nätverk med 100 MBps internet.
Vet ej om de har med varandra att göra. Någon som har gjort ett Tp test mot ComHem 100MBps eller liknande tjänst? Någon som har testat Kanal 5 Play mot en 40" HD TV eller liknande?
BR, Daniel
ps. Asus har inte direkt den skarpaste supporten...
Hej! En skillnad är dock den att xp använder processorn till grafiken och windows 7 har helt kopplat bort det, så där krävs betydligt mer av mjukvaru stöd för grafiken. den lägre hastigheten kan bero på att eb1501:ans nätverkskort kör på ett "annat protokoll" än tex d-link, jag kör 802.11/ genom hela nätverket , överallt visar det 300Mb/s utom i 1501:an där visar den 150Mb/s. Jag har kontaktat Asus och ställt frågan , varför är det så att detta nätverkskort kör på ett annat protokoll än "standard" och vilket är protokollet?, visserligen varit storhelg, men efter 3 veckor fortfarande inget svar. iof har det inte någon större betydelse, för hastigheten räcker till när jag streamar, mitt kontrakt med telia är upp till 8Mb/s, som allra bäst är uppmätt till 6,Mb/s. Jag har testat voddler, svt, 3 , 5, 6 play, på en LG 42, det händer, varenda gång i början, att den startar och efter några sekunder stannar det och börja buffra. men där efter är det mycket ovanligt att det laggar, kompisens 1501:a fungera i stort lika, men han har 10/10 lina. för övrigt så har jag installerat Combined-Community-Codec-Pack-2009-09-09"- mpc-hc ligger i botten av den och man får alla codecs som man behöver I options / internal filter väljer du , H264/AVC (DXWA). Det enda som jag bockat för, Om det är så att det programmet hjälper till, med streamningen, så att fungera bra nu, vet jag inte, men innan jag gjorde så laggade det mesta för mig.
Postad 09 januari 2010 - 12:02
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har beställt en eb1501 och väntar för tillfället på leverans. Tidigare hade jag en ASRock ION330HT som jag lämnade tillbaka för att jag irriterade mig på ljudet som kom från den lilla lilla fläkten som satt på en av kylflänsarna. Lite petigt kanske, men jag vill verkligen ha en tyst HTPC. Den har liknande hårdvara som eb1501 och den fungerade kalas med åtminstone SVTPlay och PlayPrima (SVT:s HD-ström). Jag kan testa de kanalerna som du har problem med så fort jag får hem burken.
Eftersom jag tänker byta ut hårddisken mot en redan inköp solid state-disk så undrar jag också om någon vet om man kan installera Win7 på den nya hårddisken? Det verkar ju vara allmänt struligt med OEM-licenser om man byter ut datorns systemdisk.
Första posten avklarad .
/ Kristian
Hej! Jag kan börja med: Ingen lucka där man kan byta ut hårdisken, det finns en "film på yuotube" kommer inte ihåg adressen, men om man söker på eb 1501 så finns det lite att välja på, den filmen visar hur man öppnar skalet och visar hur man kommer åt hårdisk tex. Ljudnivån: den är helt käpptyst, i början, efter ett tag, efter någon timma, så börjar en fläkt svagt susa, det märks igenligen inte förrän man släckt ned allt annat inför natten. Nedan är en kopia från ett tidigare inlägg som jag skrev, att kopiera var lättare än att skriva. Nej det går inte direkt att göra så, för att den serialen är helt anpassad för datorn, dvs att du kan inte direkt överföra den win 7 till en annan dator, inte helt säker men tror att det är ett sk OEM. Det finns eventuellt en chans, på xp och vista oemversionerna kunde man installera på en annan dator, ett tag efter installationen så kommer det upp en anodan att man ska ange en gilltigt serial. Då kunde man ringa ett telefonnummer där man med hjälp av knapptelefon få en ny oemnyckel. Vid ett ställe där så skulle man trycka 1 = ja vid frågan " Har du bytt moderkort?" då rabblade datorrösten upp en ny nyckel, som man då knappade in och voila! ett annat alternativ är att hitta ett sätt att bränna en backup på den inbyggda partionen som operativsystemet ligger på och använda den till att restora datorn, tyvärr har jag inte hittat det sättet än
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 09 januari 2010 - 12:10.
Postad 09 januari 2010 - 14:23
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
ASUS eee box 1501 med Windows 7: HP Laptop (3 år gammal) med Windows XP:
Kör du båda i full-hd`?
Postad 09 januari 2010 - 20:22
Unregistered616a08fa
-
Unregistered616a08fa
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kör XBMC live på USB sticka..... klarar 1080p och enkelt att installera....
Tyvärr så lirar inte blueray men man kör ju rippat så so what
Postad 09 januari 2010 - 21:48
AsusDanne
-
AsusDanne
-
Rookie
-
3 inlägg
Kör du båda i full-hd`?
ASUS:en kör jag mot min 40" Samsung HD-TV, men HP:n kör jag bara på skärmen 15". Dock är ju inte Kanal 5 Play högupplöst ändå utan körs som "vanlig" Adobe Flash vad jag vet(?) Men det är här mina frågetecken börjar då vissa andra verkar kunna köra Kanal 5 Play utan större problem. Mvh, Daniel
Postad 10 januari 2010 - 13:44
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
ASUS:en kör jag mot min 40" Samsung HD-TV, men HP:n kör jag bara på skärmen 15". Dock är ju inte Kanal 5 Play högupplöst ändå utan körs som "vanlig" Adobe Flash vad jag vet(?) Men det är här mina frågetecken börjar då vissa andra verkar kunna köra Kanal 5 Play utan större problem.
Mm jo men vad jag menar är vad använder du för skärmupplösning? Det är stor skillnad när jag kör min Eee Box i 1280x768 och 1920x1080 nämligen. Allt som du spelar skalas ju upp till aktuell skärmupplösning även om du bara tittar på SD. Så har du problem med Flash rekommenderar jag att sänka upplösningen.
Postad 10 januari 2010 - 14:21
Grasshopper
-
Grasshopper
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Köpte en till min far i julklapp, och han har nämnt att den låser sig ganska ofta, igen som har haft liknande problem? Han använder den bara i surfsyfte och den brukar frysa om den har varit på i 2-3h. Är det bara att boota om och hoppas på att problemet försvinner eller bör man kontakta Asus?
Postad 10 januari 2010 - 17:18
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Har någon testat att spela spel på denna? Till exempel FIFA 10 eller liknande. Jag förväntar mig inte någon otrolig bra prestanda. Men frågan är om det går att spela utan hak även om grafiken blir lidande?
Postad 10 januari 2010 - 19:33
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
är mycket nöjd med min här.
funkar bra att spela upp film på.men .har inte testat HD film än
mycket tyst..strömsnål....gjrde en test här låg runt20-25w
Postad 10 januari 2010 - 19:41
tonpaa
-
tonpaa
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Här kan ni läsa ett informationsrikt test på just EB1501. http://www.silentpcr...asus-eeebox-ion
Postad 10 januari 2010 - 20:10
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Tangentbordet man fick med var inte mycket att ha! Osköna tangenter och idiotiskt att inte CTRL sitter längst till vänster på tangentbordet! Istället så sitter [FN] tangenten längst till vänster och CTRL till höger om den = FAIL
Här kan ni läsa ett informationsrikt test på just EB1501.
http://www.silentpcr...asus-eeebox-ion
Hmm, första bilden i den där recensionen har ctrl längst ner till vänster, medan flera svenska användare vittnar om fn som nere-vänster-tangent. Kan det vara så att det är på den svensk/finska layouten som de har den knasiga placeringen?
Postad 10 januari 2010 - 21:10
tonpaa
-
tonpaa
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Tangentbordet och musen i Silent Review testet är trådlöst.. verkar som om Sverige inte får trådlöst t-bord och mus ??
Redigerat av tonpaa, 10 januari 2010 - 21:10.
Postad 10 januari 2010 - 22:43
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
Tangentbordet och musen i Silent Review testet är trådlöst.. verkar som om Sverige inte får trådlöst t-bord och mus ??
märkligt....vore ju bra med trådlöst...då får man köpa det själv synd att vi inte fick med trådlöst...ändå får vi betala mer än i USA,...hmm
Postad 11 januari 2010 - 08:05
tonpaa
-
tonpaa
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Det är lite tråkigt ja. Jag rekommenderar ett Logitech diNovo Edge!
Postad 11 januari 2010 - 08:06
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Svårt att INTE göra det :-) Har någon testat spela spel? ;-)
Redigerat av master_of_rock, 11 januari 2010 - 08:07.
Postad 12 januari 2010 - 08:42
aoh
-
aoh
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har skaffat ett diNovo Mini som passar perfekt ihop med 1501!
Postad 12 januari 2010 - 14:18
lemon2u
-
lemon2u
-
Rookie
-
2 inlägg
Första posten avklarad .
/ Kristian
Jag har också funderat en del på det där med hårddiskbyte till SSD i framtiden. Vad har du köpt för SSD? Har forskat lite i det där hur man skulle kunna installera sin Windows 7 OEM på den nya disken. Ett alternativ till metoden med att göra en kopia på partitionen kan vara att få tag på det certefikat (en fil) som hör till just OEM win 7 för Asus EE box 1501 + din egen serial, sen borde man kinna installera med en vanlig win 7 OEM skiva. Det är på detta sätt men med moddat bios många crackar Win 7, men i det här fallet har man ju faktiskt sin legala nyckel. Har inte hittat något certefikat ännu men det lär säkert dyka upp med tiden. Jag läste nån stans att det bästa är att göra en "clean install" på en SSD disk för då konfigurerar sig Win 7 mer optimerat för SSD. Du får gärna skriva om hur det går, jag är intresserad!
Postad 12 januari 2010 - 21:30
Unregistered94fd6178
-
Unregistered94fd6178
-
Rookie
-
2 inlägg
fortunabåtar:
Tack för ditt svar!
lemon2u:
Jag har köpt en Intel X25-M G2 80GB för att ha som systemdisk. När jag hade den i min tidigare ASRock så lyckades jag starta upp ubuntu och xbmc på 6-7 sekunder. Sen tänker jag strömma musik och film från en NAS som står och snurrar i en garderob  .
Jag ångrade mig för övrigt och la om min order till en eb1012 istället. Dels för att jag inte behöver DVD-spelaren egentligen, och dels för att det verkar lättare att byta ut hårddisken på den modellen (det finns en släde som bara är att dra ut). Jag hittade visserligen en videon som visar hur man öppnar eb1501:an också, men det verkade aningen bökigare.
Återkommer med information om jag lyckas flytta över win7 till solid state-disken. Det finns risk för att jag installerar ubuntu direkt dock och inte orkar strula med det.
Tack för dina kommentarer!
/ Kristian
Postad 13 januari 2010 - 13:43
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Tänkte kolla om det är både ljud och bild ur HDMI utgången, eller är det enbart bild?
Jag hade nämligen tänkt att ha denna i ett rum och koppla den till en monitor i det rummet med VGA sladd.
Sen dra en HDMIkabel till TVn i ett annat rum för att kunna spela upp film och musik i det andra rummet.
Kan man styra så att man kan få ut ljud och bild från ett program i t.ex. VGA och ljudkortsutgången och ljud och bild från ett annat program via HDMI samtidigt? Tror väl tyvärr att svaret är nej. Men vore bra om det gick på något sätt.
Skulle detta fungera tror ni? Eller har ni någon bättre lösning.
Postad 13 januari 2010 - 14:02
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Tänkte kolla om det är både ljud och bild ur HDMI utgången, eller är det enbart bild? Jag hade nämligen tänkt att ha denna i ett rum och koppla den till en monitor i det rummet med VGA sladd. Sen dra en HDMIkabel till TVn i ett annat rum för att kunna spela upp film och musik i det andra rummet. Kan man styra så att man kan få ut ljud och bild från ett program i t.ex. VGA och ljudkortsutgången och ljud och bild från ett annat program via HDMI samtidigt? Tror väl tyvärr att svaret är nej. Men vore bra om det gick på något sätt. Skulle detta fungera tror ni? Eller har ni någon bättre lösning.
Det går men du måste växla ljudet manuelt hela tiden. Du får det inte samtidigt.
Postad 13 januari 2010 - 14:13
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det går men du måste växla ljudet manuelt hela tiden. Du får det inte samtidigt.
Vad bra. Måste man ha två ljudkort för att kunna köra ljudet samtidigt. Hur fungerar det med bilden då. Kan man skicka en film till hdmi utgången som visas på tvn och surfa via VGA utgången på monitorn?
Postad 13 januari 2010 - 14:22
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Vad bra. Måste man ha två ljudkort för att kunna köra ljudet samtidigt. Hur fungerar det med bilden då. Kan man skicka en film till hdmi utgången som visas på tvn och surfa via VGA utgången på monitorn?
Måste markera att jag inte äger en EEE Box än. Ljud: vet ej. Kanske andra kan svaret. Det är säkert omöjligt utan ett extra kort eller/och speciell mjukvara som kör ljudet parallellt. Bild: Det är som på vilken dator med dubbla skärmar som helst. Där kan man konfigurera hur som helst. Så svaret är ja. Men tänk på att just denna dator är inte så bra på att hantera flera uppgifter samtidigt. Dock tror jag inte att den inte klarar av lägre upplösningar (film) och webbläsare samtidigt.
Redigerat av master_of_rock, 13 januari 2010 - 14:23.
Postad 13 januari 2010 - 20:35
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
kan man stänga av den trådlösa uppkopplingen?
för den sänder väl ut fast man inte använder den?
kör med kabel här...
Postad 13 januari 2010 - 21:26
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
kan man stänga av den trådlösa uppkopplingen? för den sänder väl ut fast man inte använder den? kör med kabel här...
som på vilken annan dator som helst, ja
Postad 14 januari 2010 - 00:49
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Postad 14 januari 2010 - 07:34
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Asus Eee Box får Blu-ray
Häftigt men för 6000 får man EB1012 + en BD spelare för 1500 + 1000 kvar att handla för. Jag föredrar en fristående BD spelare då man sprider risker om något är sönder. Plus att det är billigare. För 5000 kanske...
Postad 14 januari 2010 - 08:00
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Hmm, första bilden i den där recensionen har ctrl längst ner till vänster, medan flera svenska användare vittnar om fn som nere-vänster-tangent. Kan det vara så att det är på den svensk/finska layouten som de har den knasiga placeringen?
Ett tips är att mappa om caps lock till ctrl.
Postad 15 januari 2010 - 14:08
Lorio
-
Lorio
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har en fråga. Jag har en Panasonic Plasma tv. Den är alltså inte Full HD, utan har upplösning 1024x768 men kan ta emot 1080p signaler. Min fråga är om det är nån idé för mig att skaffa en Eee Box. Kommer det bara se dumt ut? Tänkte ha den som lite surf men mest för media. Installera XBMC och se på serier och Spotify. Risk för inbränning? Någon som har någon erfarenhet från detta?
Postad 15 januari 2010 - 22:51
tonpaa
-
tonpaa
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Jag har en Samsung plasma och har kört EB1501 ett tag nu... inte fått några inbränningar.
Du kan ställa in så att en skärmsläckare går igång efter 3min kanske så minskar risken för inbränning om det är risk för det
Postad 16 januari 2010 - 11:19
Bankruped
-
Bankruped
-
Rookie
-
8 inlägg
Den här funkade ju riktigt bra. Dock har jag två snabbfrågor...
I windows går det ju inte skitsnabbt allting, men det funkar om man bara ska slösurfa lite eller så.
Hur får man tag i W7 skivan, rejält sugen på att bara köra Xbmc Live på den här. Dock har ju en licens jag möjligen vill installera igen senare.
Går det att dualboota W7 och Xbmc Live ? törs inte härja runt i partitionsguiden i Liveinstallationen...
Redigerat av Bankruped, 16 januari 2010 - 11:21.
Postad 17 januari 2010 - 15:48
Videoten
-
Videoten
-
Användare
-
-
104 inlägg
Någon som köpt denna från Dustin och ingår i såna fall trådlöst tangentbord?
Postad 18 januari 2010 - 03:39
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Hur är det nu... Kan man spela upp .mkv-filer (1080p) utan att datorn säckar ihop totalt? Funderar på om jag ska byta ut Tvixen till en EEE Box istället, men då måste den klara av HD-material utan att bilden börjar hacka eller så. Och är det någon som provat att streama .mkv-filer till datorn? Det fungerar bra med Tvixen, men fungerar det inte med den här lilla datorn så behåller jag nog min Tvix.
Postad 18 januari 2010 - 06:42
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hur är det nu... Kan man spela upp .mkv-filer (1080p) utan att datorn säckar ihop totalt? Funderar på om jag ska byta ut Tvixen till en EEE Box istället, men då måste den klara av HD-material utan att bilden börjar hacka eller så. Och är det någon som provat att streama .mkv-filer till datorn? Det fungerar bra med Tvixen, men fungerar det inte med den här lilla datorn så behåller jag nog min Tvix.
Innan jag svarar på dina frågor så kan jag väl säga att, twixen , popcorn hour, eller andra "liknande" produkter är byggda för att du ska trycka på knappen och köra ditt hd-materiel, utan att behöva installera andra applikationer än de som redan finns i spelarna. Eb1501 är mer som en HTPC. det krävs lite pillande innan det blir som man tänkt sig, så är det bara. Vill man inte pilla o svära ska man nog hålla sig till de förstnämda som tex twixen, popcorn, etc. Jag gillar det här lilla pillet, det tog ett tag innan jag fick ihop det mesta till att fungera som jag vill, och nu rullar det på, med all sorts media material du kan tänka dig, allt jag har, körs streamat. Svaret på första frågan är helt klart : Ja! om du installera de programvaror, flashar, patchar, drivrutiner, att man anpassar sig lite med att tex välja en mediaspelare till iso ,img. att välja en annan till m2ts, mkv, kanske använda winamp till musiken. svaret på din andra fråga: Ja! jag kör allt streamat, och det gör kompisen oxå. Han har nästan identiskt, skillnaden är att jag inte har en tv som kan visa 1080P men det har kompisen. Jag vill även säga att det är inte allt som fungerar iallafall. En film som heter " Over the hedge. mkv med wma ljud. fungerade perfekt i popcorn hour, men har inte lyckats alls med den, ännu , men det kommer det med, bara jag hittar rätt ställe "att klicka för" i programmen. Om jag är nöjd?, Ja visst är jag nöjd, har inte ångrat en sekund. för jag gillar att "pilla" lite. Denna länk går till ett företag som har hårdtestat eb 1501, mycket intressant läsning. http://www.silentpcr...asus-eeebox-ion
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 18 januari 2010 - 06:42.
Postad 18 januari 2010 - 14:29
andsel
-
andsel
-
Rookie
-
3 inlägg
Tänkte oxå köpa detta men det är ju hur stort som helst. Köpte Apple Wireless istället. Mycket snyggare och nerskalat till perfekt storlek. Lätt att programmera om så att alla knappar fungerar som dem ska och snabbknappar om man vill ha de...
Postad 20 januari 2010 - 15:05
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
fortunabåtar: Tack för svaret! Jag har nu sålt min Tvix och jag har precis lagt in en beställning på en EB1501-box.
Jag har inga problem att sitta och pilla med datorn och jag brukar lösa det mesta med lite tålamod, men jag har inte ägt någon HTPC tidigare så det här blir lite nytt för mig. Dessutom har jag bestämt mig för att köra med Ubuntu + XBMC och jag har aldrig provat på linux tidigare, så vi får väl se hur mycket svärande det blir när datorn väl anländer.
Går det föresten att koppla Logitech multifjärr Harmony One till den här? Får jag till det som jag vill så vill jag styra HTPC:n med min Harmony och inte med tagentbord/mus.
Postad 21 januari 2010 - 19:44
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
nån som vet om man kan stänga av lampan på ovansidan?
störande när den blinkar mörkret när man kollar film på projekton..
Postad 22 januari 2010 - 08:43
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Något gick snett här... försöker igen Går det föresten att koppla Logitech multifjärr Harmony One till den här? Får jag till det som jag vill så vill jag styra HTPC:n med min Harmony och inte med tagentbord/mus.
. jag vet inte säkert, borde fungera, många pratar gott om just denna harmony:n för det finns " inga" begränsningar, du kan nog få den till att fungera på alla kommandon på datorn. Om man tex använder xbmc så finns det patchar att ladda ner för att få den till att fungera med fjärr. Den fjärren som följde med fungerar till en viss del, men aldrig full ut, det var alltid någon knapp som inte fungerade. Visserligen är den inte programerbar men i allafall , så jag kastade ner den i lådan, och använder bara mus o tangentbord. Om man gick in på voddler tex, så fungerar bara tangentbordet, på andra ställen fungerar bara musen. jag hade svårt att hitta någon bra användingsområde till fjärren Om du hittar du de olika koderna för att tex flytta musmarkören så är det nog inga problem
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 22 januari 2010 - 08:42.
Postad 26 januari 2010 - 13:07
Unregistered9f1843fb
-
Unregistered9f1843fb
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Om några dagar får jag min! Svart dessutom =) 2800kr på Ebay, inkl frakt.
Jag hade tänkt leka med den massor när jag får den, testköra olika spel och program mm.
Skriv gärna här om det är nåt speciellt spel/setup ni vill ha testat, så rapporterar jag
Kan inte testa i FullHD, min TV är bara HDready =)
Postad 26 januari 2010 - 14:05
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Om några dagar får jag min! Svart dessutom =) 2800kr på Ebay, inkl frakt.
Jag hade tänkt leka med den massor när jag får den, testköra olika spel och program mm.
Skriv gärna här om det är nåt speciellt spel/setup ni vill ha testat, så rapporterar jag 
Kan inte testa i FullHD, min TV är bara HDready =)
Vad trevligt! FIFA10 tack :-) Demo så klart.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|