Postad 02 December 2009 - 22:00
Postad 02 December 2009 - 22:04
Har kollat i ett annat program också och får samma svar runt 20m/sec sen måste du ha lådan helt tät prova med att vinkla bort röret från basen så mycket det går för felet ligger troligen att du har början på röret precis bakom basen sen hur vinklade du det nya röret fick aldrig sen någon bild på det du andvände väl inte den där svarta saken som såg ut som en papprulle.
Jag kan lägga upp en bild på min IDIOTISKA lösning som jag gjorde sent på kvällen om du lovar att inte idiotförklara mej...?
Man får inte plats med ett 44 cm långt rör vettigt i den här lådan ju...
Postad 02 December 2009 - 22:13
beror på vad man lägger pole frekvens
sen om du inte har upptäckt det ännu så är basta ganska buggit
Du säger att Basta är buggigt på flera ställen, vad är det rent konkret i programmet som du upplever som buggigt?
Postad 02 December 2009 - 22:34
Inlägg av parametrar hämtning av basta fil ( parametrar och då rasar programet och vill hålla kvar vid sls 10ans parametrar sen verkar den blanda parametrar lite som det vill har man kört ett viss bas och stänger proget och kör en annan bas så hänger para metrar från den första basen kvar om inte det är buggit så .Du säger att Basta är buggigt på flera ställen, vad är det rent konkret i programmet som du upplever som buggigt?
Du får mera flås i röret om du kortar det du skall förlänga det så du får försöka att knöla in 44 cm rör sen finns det vinklar till av lopps rör men kör på 45 gradiga .Jag skiter it ! Jag testar !
Måste ju hitta på nåt i vilket fall.
Postad 02 December 2009 - 22:42
sen finns det vinklar till av lopps rör men kör på 45 gradiga .
Tar man då två sådana vinklar så har man trollat fram 90 grader
Postad 02 December 2009 - 23:21
Lägger upp ett klipp så får ni se.. Det är rena rama tornadon i porten...
Kunde inte ladda upp den här, så jag lägger den under "Aura" i mitt galleri..
Postad 02 December 2009 - 23:30
Postad 02 December 2009 - 23:45
I så fall skulle jag ju kunna ta två 2" rör på 22 centimeter istället...? Eller...?
Postad 03 December 2009 - 00:13
Postad 03 December 2009 - 05:40
man får mjukare böj visserligen längre .Tar man då två sådana vinklar så har man trollat fram 90 grader
Postad 03 December 2009 - 05:46
Du får lägre hastighet i röret med en 4 tummare än vad du får med 2st 3 tummare visseligen margineltNär jag har suttit och räknat har jag kommit fram till att ett rör med innerdiameter på 100 mm har fyra gånger större yta än ett rör med innerdiameter på 50 mm...? Eller...?
I så fall skulle jag ju kunna ta två 2" rör på 22 centimeter istället...? Eller...?
Postad 03 December 2009 - 07:26
du bör väl minst ha fyra 2 tums rör isåfall
för att få samma area som ett 4 tums rör alltså... Nä upp med bild tycker jag, svårt att ställa diagnos ifall doktorn inte vet var patienten har ont nånstans
Nja... Jag är ju ute efter att få dit kortare rör.. Finns ju inte någon mening att få dit FYRA 44 cm rör när jag inte ens får plats med ett ?? Men har jag halva arean bör jag ju ha halva längden ?
Allså: 2 x 2" = ½ 4". Kompencera för den mindre arean = ½ rörlängd = 22 cm....?
Ger två stycken tvåtumsrör på 22 centimeter samma avstämning som ett fyrtumsrör på 44 centimeter ?
Kan någon hjälpa mej att kontrollräkna det innan jag sätter borren i lådan tack....?
Och sdx: får jag vettig porthasighet med 2 x 2" - 22 cm ?
Postad 03 December 2009 - 09:51
Så prova att plugga porten o provlyssna.
Postad 03 December 2009 - 16:49
om du har 22st så får du samma porthastighet men den ger en helt annan avstämning men prova längre rör och gärna med bilder så man kan se vad som är fel.Nja... Jag är ju ute efter att få dit kortare rör.. Finns ju inte någon mening att få dit FYRA 44 cm rör när jag inte ens får plats med ett ?? Men har jag halva arean bör jag ju ha halva längden ?
Allså: 2 x 2" = ½ 4". Kompencera för den mindre arean = ½ rörlängd = 22 cm....?
Ger två stycken tvåtumsrör på 22 centimeter samma avstämning som ett fyrtumsrör på 44 centimeter ?
Kan någon hjälpa mej att kontrollräkna det innan jag sätter borren i lådan tack....?![]()
Och sdx: får jag vettig porthasighet med 2 x 2" - 22 cm ?
Postad 03 December 2009 - 17:57
Inlägg av parametrar hämtning av basta fil ( parametrar och då rasar programet och vill hålla kvar vid sls 10ans parametrar sen verkar den blanda parametrar lite som det vill har man kört ett viss bas och stänger proget och kör en annan bas så hänger para metrar från den första basen kvar om inte det är buggit så .
OK jag har inte importerat särskilt mycket från fil, brukar föra in värden manuellt, vilket fungerat utan att jag märkt några buggar. Vissa parametrar beräknas på basis av andra och kan ändras beroende på vilka man klickat i som aktiva och fyllt i så man får dubbelkolla siffrorna så att de stämmer efteråt, vet inte om jag skulle kalla det en bugg dock. När man stänger programmet så kommer det element man hade sist upp igen när man startar upp det, har inte märkt av att parametrarna skulle hänga kvar på något sätt då man startar ny eller laddar in ett annat element.. Kort sag har jag inte märkt av de buggar du har, jag kanske inte har tittat tillräckligt noga..
Det enda som jag noterat är att det blir felmeddelande om man råkar lyckas stänga alla aktiva element i progget, i övrigt har jag inte hittat några fel. Jag skulle rekommendera att du meddelar Svante de fel du hittat så att han har möjlighet att förbättra programmet..
Postad 03 December 2009 - 18:02
Slutet på 78liter såg helt ok ut, den största skillnaden var att max ljudtrycki lådan sjönk.
Så prova att plugga porten o provlyssna.
Ska testa det.
om du har 22st så får du samma porthastighet men den ger en helt annan avstämning men prova längre rör och gärna med bilder så man kan se vad som är fel.
Skratta inte nu... Kortade röret precis innan muffen så det inte kom LIKA JÄVVLA dumt...
Och allt dämp runt om röret är bortskuret. Det var det första jag tänkte, att det låg och vibrerade..
Har du kollat på klippet vilket drag det är i porten ?
Bifogad fil(er)
Redigerat av Bakerman, 03 December 2009 - 18:03.
Postad 03 December 2009 - 18:20
har du fått in längden på röret övrhuvodtaget då den där lådan som ett steg sitter i ställer till problem med utrymmet för oavsett vilket program jag tittar i så har jag samma porthastighet med 102*440 mmSka testa det.
Behöver ju inte mängder med bas. Blev faktiskt ganska okej bas ur Audio pro´na när dom fick ett Rotelsteg istället för svinruttna Eltax 900...
![]()
Skratta inte nu... Kortade röret precis innan muffen så det inte kom LIKA JÄVVLA dumt...![]()
Och allt dämp runt om röret är bortskuret. Det var det första jag tänkte, att det låg och vibrerade..
Har du kollat på klippet vilket drag det är i porten ?
Redigerat av Unregistered1728, 03 December 2009 - 18:24.
Postad 03 December 2009 - 18:25
har du fått in längden på röret övrhuvodtaget då den där lådan som ett steg sitter i ställer till problem med utrymmet.
Ja, exakt 44 cm, men däremot kom ju röret ALLDELES för nära den högra väggen. Nu när jag kortade det kom det ju mer i mitten av lådan, men det låter lika illa ur röret ändå..
Får du samma simuleringar som gsson på 78 liter slutet ? Ungefär samma kurva, fast inte lika många db ?
Postad 03 December 2009 - 18:50
Prova att täppa porten med en t-shirt bara.4Skillnaden var att det inre trycket i lådan sjönk, vilket höjer ljudkvaliteten.
Postad 03 December 2009 - 18:50
Redigerat av nixlaz, 03 December 2009 - 18:51.
Postad 03 December 2009 - 18:55
jag smyger in med en liten bild jag
utan roomgain dock
Den portade ser ju onekligen trevligare ut...
Springer ut i köket och trycker i ett par skitiga gamla kalsonger i porten.
Strax tillbaks !
Redigerat av Bakerman, 03 December 2009 - 18:56.
Postad 03 December 2009 - 19:08
När jag kör hårdrock, som jag till 99% lyssnar på så blev det ingen jätteskillnad sluten/portad.
Slog på en riktig baslåt, och då blev det en viss skillnad till portads fördel, förutom det FRUKTANSVÄRT irriterande blåsljudet ur porten...
Tycker det är något lite burkigt ljud...?
Postad 03 December 2009 - 19:12
alltså du får som den jag visade i förra bilden, MEN den är med roomgain, default värde i basta!.
Prova att täppa porten med en t-shirt bara.4Skillnaden var att det inre trycket i lådan sjönk, vilket höjer ljudkvaliteten.
Du körde Aurasound också eller...? Slutet...?
Postad 03 December 2009 - 19:21
Vill ju helst att det ska låta NÅGOT bättre än min gamla Audiomoods-subba för 1500 spänn....
Postad 03 December 2009 - 19:36
Kollade lite på sidan 2 och fick inte volymen att stämma riktigt!
Postad 03 December 2009 - 19:57
Stämmer lådmåtten?
Kollade lite på sidan 2 och fick inte volymen att stämma riktigt!
Jo. Dom stämmer. Har en "kant" på 2,5 cm i framkant där jag ska göra någon form av elementskydd.
Har måttat lådan invändigt, och den blev inte riktigt 78 liter, men dygt 76,5, och det har sdx kommit fram till att det skulle göra 0,6 hz mindre på den portade.
Postad 03 December 2009 - 20:36
Bara en fundering.....
Postad 03 December 2009 - 20:44
Om man lägger ihop summan av alla delar (ej arbetstid inräknad) bör det ju handla om en rejäl slant och om man tar det i jämförelse med en färdigköpt sub med ytfinish etc för samma pengar, vinner man bas på att bygga en själv? Ok, det kan vara "kul" att ha gjort den själv men det verkar jäkligt svårt att få till den bra för att inte tala om det estetiska, svårt som fan att få snygg finish på den.
Bara en fundering.....
Får man till den här optimalt så BÖR den spela bättre än en sub för 4000 spänn tror jag.
Tror att dom flesta subbar i den prisklassen, och många betydligt dyrare har billig plastfilm i träimitation på, och då tycker jag nog att jag kan få till en lackad sub snyggare.
Sen gör jag ju inte den här för att jag egentligen behövde mer bas i köket. Jag tycker det är roligt att bygga.
När jag har gott om tid... Tycker dock inte att det är så kul när det blir såna här problem..
Som tur finns ju alla vänliga själar här som hjälper mej.
Ok,då förstår jag.
Jag trodde att måtten på sidan 2 var yttermått!
Nej, det är innermått.
Postad 03 December 2009 - 20:47
Jag testar allt. (nästan)
Postad 03 December 2009 - 21:07
78 liter med ett 4" rör på 44 cm blir precis som den kurvan sdx fick fram. Ändrar jag röret till ett 3" blir längden på det
17,89 cm. Det blir mitt nästa test tror jag.
Redigerat av Bakerman, 03 December 2009 - 21:09.
Postad 03 December 2009 - 21:10
Får man till den här optimalt så BÖR den spela bättre än en sub för 4000 spänn tror jag.
Tror att dom flesta subbar i den prisklassen, och många betydligt dyrare har billig plastfilm i träimitation på, och då tycker jag nog att jag kan få till en lackad sub snyggare.![]()
Sen gör jag ju inte den här för att jag egentligen behövde mer bas i köket. Jag tycker det är roligt att bygga.
När jag har gott om tid... Tycker dock inte att det är så kul när det blir såna här problem..
Som tur finns ju alla vänliga själar här som hjälper mej.Hade inte ni funnits hade jag inte gett mej på det från första början, utan köpt en färdig.
Ok, får hoppas den låter AWSOME
Postad 03 December 2009 - 21:58
Kan jag få låna den som en fön då efter du har ändrat till 3 tum då kommer du att få ännu högre hastighet i porten.Konstigt... I WinISD alpha fanns det här elementet med... 78 liter sluten blir en svinrutten kurva.. -7db @ 30 hz.
![]()
78 liter med ett 4" rör på 44 cm blir precis som den kurvan sdx fick fram. Ändrar jag röret till ett 3" blir längden på det
17,89 cm. Det blir mitt nästa test tror jag.
testa att få allt tätt först innan du gör något galet för det är lika viktigt att allt är tätt på en basreflex som det är på en sluten låda
Postad 03 December 2009 - 22:05
Elementet är egentligen gjort för slutna lådor men jag kör portat och det funkar kanon.Du körde Aurasound också eller...? Slutet...?
Fs: '34.3 Hz'
Re: '3.30 Ohm'
Qms: '11.450'
Qes: '0.346'
Qts: '0.336'
Mms: '68.6 gram'
Ml: '3.92 gram'
Cms: '0.3 mm/N'
Rms: '1.3 Ns/m'
Vas: '56.0 liter'
Bl: '11.87 N/A'
f0: '175.0 Hz'
Le: '1.70 mH @ f0'
Sd: '359.7 cm^2'
n: '0.468847'
K: '-1.586721'
Postad 03 December 2009 - 22:06
Kan jag få låna den som en fön då efter du har ändrat till 3 tum då kommer du att få ännu högre hastighet i porten.
testa att få allt tätt först innan du gör något galet för det är lika viktigt att allt är tätt på en basreflex som det är på en sluten låda
FÖR SENT !!
Jag var ju tvungen att hitta på nåt... Lät verkligen SKIT. Sluten lät okej. Snart har det torkat..
Då tar jag en test igen.
Bifogad fil(er)
Postad 03 December 2009 - 22:10
Elementet är egentligen gjort för slutna lådor men jag kör portat och det funkar kanon.
Fs: '34.3 Hz'
Re: '3.30 Ohm'
Qms: '11.450'
Qes: '0.346'
Qts: '0.336'
Mms: '68.6 gram'
Ml: '3.92 gram'
Cms: '0.3 mm/N'
Rms: '1.3 Ns/m'
Vas: '56.0 liter'
Bl: '11.87 N/A'
f0: '175.0 Hz'
Le: '1.70 mH @ f0'
Sd: '359.7 cm^2'
n: '0.468847'
K: '-1.586721'
Det blir ju lite fel det här för mej mentalt.. Jag jämför ju med biorummet, och det blir ju liksom lite orättvist..
Men med en DS 4.0 och den här basen BORDE det väl kunna flåsa på rätt bra eller ??
Postad 03 December 2009 - 22:20
OCH vilka värden är det som stämmer och inte stämmer till den basen jag har funderat om det är felaktiga parametrar jag har fått.Det blir ju lite fel det här för mej mentalt.. Jag jämför ju med biorummet, och det blir ju liksom lite orättvist..
Men med en DS 4.0 och den här basen BORDE det väl kunna flåsa på rätt bra eller ??
Postad 03 December 2009 - 22:30
http://www.madisound...?products_id=80
Postad 03 December 2009 - 22:32
De jag postade är iaf för mina 10" o inget annatOCH vilka värden är det som stämmer och inte stämmer till den basen jag har funderat om det är felaktiga parametrar jag har fått.
Postad 03 December 2009 - 22:40
De jag postade är iaf för mina 10" o inget annat
Men dina tior brummar på bra va ? Ganska stora lådor eller...?
Hittade datablad på mitt.
http://www.madisound...NS12-794-4A.pdf
Redigerat av Bakerman, 03 December 2009 - 22:40.
Postad 03 December 2009 - 22:44
Postad 03 December 2009 - 23:07
Hmm.. Kurvorna ni fått fram som säjer 114 db är med rumsstöd eller...? Rent teoretiskt borde 111db betyda 512 watt med 84 db känslighet, och basen pallar ju bara 400....?
Porten bidrar oxå, men jag tror inte man kan få ut 114dB vid avstämningen snarare 95-96
fast med roomgain är det 104dB
vid 58 Hz är du uppe i över 123dB
Jag har aldrig känt att man behöver fler än 2 av mina 10" egentligen inte heller en men fördelarna med 4 är ju så trevliga!
78l slutet blir samma som aurasoind föreslagna slutna lösning, med roomgain kan du spela 108dB vid 20Hz, utan 98dB
Bifogad fil(er)
Postad 03 December 2009 - 23:18
Kom på att jag ju plockat bort röret... Dom faktiska 76,5 liter + röret gör allså drygt 80 liter.
Det lär väl knappast göra någon större skillnad på en sluten va ?
Postad 03 December 2009 - 23:29
Tror inte det, men som SDX skrev så är detta en fiktiv roomgain av ett typiskt rumSer ju inte så tokigt ut... Tror du att det kan vara tätheten som strular då...?
Kom på att jag ju plockat bort röret... Dom faktiska 76,5 liter + röret gör allså drygt 80 liter.
Det lär väl knappast göra någon större skillnad på en sluten va ?
dock så är ju mina basar moddellerade efter detta och de presterar alldeles utmärkt.
för mer info läs här:
http://www.faktiskt....o...pic&t=22429
bilder är med roomgain i tråden.
Postad 03 December 2009 - 23:35
Postad 04 December 2009 - 05:44
Bremen.De jag postade är iaf för mina 10" o inget annat
Sen hade väl naq modelerat efter basreflex .
Redigerat av Unregistered1728, 04 December 2009 - 05:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?