Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Audience 42

201 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2009 - 18:20

Log1N
  • Log1N
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
pssst Ljungby.

Såg att det låg ute en Dynaudio 42 center för 700 kr på hifimagasinet.

Säljaren bodde tydligen i växjö. Inte så långt :)

Postad 27 October 2009 - 18:36

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0

Om det är 1066an du pratar om så är det ett sexkanaligt steg, klarar detta att köra "4 ohms" högtalare i bryggat läge?
(Har ställt denna fråga tre gånger i den här tråden men ingen svarar...)

Eftersom det är rotel vi pratar om skulle jag tippa att det går :blush: När du bryggkopplar halveras ju impedansen och du får då en last som motsvarar en 2 ohmshögtalare, och om impedansen går ner under 4 ohm säg mot 3 så närmar du dig 1.5 ohms "bryggad last" vilket kan bli jobbigt för vilken stärkare som helst. Rotelstärkare däremot har man ju sett gett bra effektkuber ner mot 1 ohm, kanske inte just detta steg men ändå. Nån som har mer kött på benen kanske kan säga mer :)

Mvh

Postad 27 October 2009 - 20:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Om det är 1066an du pratar om så är det ett sexkanaligt steg, klarar detta att köra "4 ohms" högtalare i bryggat läge?
(Har ställt denna fråga tre gånger i den här tråden men ingen svarar...)

Noop - stegen jag nämnde var av märket Primare.

Postad 28 October 2009 - 17:05

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
blev inte 1066..ska kolla mer på 1070 nu =)

Postad 29 October 2009 - 09:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

blev inte 1066..ska kolla mer på 1070 nu =)

Det låter kanon, mer kraft åt folket. Bättre 2x130 watt.

Postad 30 October 2009 - 00:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Ett Primare-steg på 3 x120 watt kanske inte blir så dumt?

Postad 18 November 2009 - 14:10

Unregisteredc1139281
  • Unregisteredc1139281
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Mitt omdöme för cirka 1 år sedan
10 poäng idag då man nu kan få dem för 4 990:- på Ref. Finns ingen högtalare i världen som kan konkurrera till det priset och det ljudet. Se dock till att ha en förstärkare med kraft för annars kan det låta instängt och trist. Skulle själv vilja byta då jag har Pioneer 2016 på 7x125W. Kanske HK 255 för 6 800:- ca, eller Onkyo TX-SR705 6 995:- som oxå är THX certifierad och besitter massa kraft och kvalitet. Jag har Supra Ply 3,4 som högt.kabel, prisvärda kablar. Saknar bara en bra sub som passar till dessa högtalare, tipsa gärna på detta forum
**
**
Sen 1 månad har jag nu också en Sub Velodyne SPL 800 i á 5 990:-. Vad den gjorde för ljudet? Otroligt mkt (som väntat). Men efter att ha läst på mer om Dynaudio verkar kontentan att min receiver är alldeles för klen för att göra högtalarna rättvisa (suck!).
**
Nu till min undran, kan Ljudshopen i Skellefte ha rätt när en i dess psl rekommenderade HK 355:an som de hade till utförsäljning med Ipod-docka för 8888:- ?? Eller kan det vara så att de är färgade av att deras dominerande märke till försäljning är just HK som nyss kommit ut med 360-serien? Sen har jag sneglat på ONKYO TX-SR 876 som går lös på cirka 12 300 :- (mycket pengar för mig iaf) med 7 x 160 watt i 8 ohm. Den verkar mkt kraftfull och bra.
**
Det verkar ju inte finnas ngn övre gräns för högtalarnas förmåga att ge bättre ljud ifrån sig om man matar dem med kraft, mer kraft och ännu mer kraft!! Nåja, finns det andra stärkare eller kombinationer som kan rekommenderas av er på denna tråd? Tänker nämligen ICKE byta ut högtalarna pga deras tröghet.

Postad 18 November 2009 - 15:44

Unregisteredc1139281
  • Unregisteredc1139281
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har nu läst hela tråden....låååång var den. Mitt inlägg kan med andra ord ignoreras ändå ned till frågan om ONKYON.
Kan den vara av intresse och vet någon om den har kompattibilitet (vilket j-a odr) med Dynaudio 42 ??

Postad 25 December 2009 - 18:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jensolo skrev:

"Det verkar ju inte finnas ngn övre gräns för högtalarnas förmåga att ge bättre ljud ifrån sig om man matar dem med kraft, mer kraft och ännu mer kraft!! Nåja, finns det andra stärkare eller kombinationer som kan rekommenderas av er på denna tråd? Tänker nämligen ICKE byta ut högtalarna pga deras tröghet."

Jag känner igen ovanstående resonemang. En säljare på Ljudmakarn gav mig rådet att byta högtalre från Focus 140 till någonting mer lättdrivet, men jag vägrade och köpte istället min Hegel H1.

Jag tror att det kan bli en kostsam historia att köra hembio och Dynaudio. Beroende på vilken prestanda man vill ha ut av sin anläggning. För mig räcker det inte med lite sus och brus från mina högtalre, jag ville ha: timing, transienter, en snabb och djup bas.

Min rekommendation blir därför:

Bladelius
Rotel
Hegel

Redigerat av Glidtassen, 25 December 2009 - 18:08.

Postad 25 December 2009 - 18:18

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
det blev inget slutsteg =( har lyssnat lite med dom nu *musik/film* och är hur nöjd somhelst =) fast kommer ja över ett bra steg framöver så lär det bli ett iaf =)

Postad 26 December 2009 - 16:31

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jag är Dynaudio-ägare sedan tidigare.

Ledsen att påpeka det, men svaret är nog "kraft" med tanke på att du kör Dynaudio. Jag kan direkt avråda dig från att använda förstärkare ur NADs classic-serie. Detta beror främst på NADs klangkaraktär, vilken brukar innebära en markant mid-bas och lite rundare toppar i diskanten. NAD har visserligen kraften, men det blir ingen bra kombination.

Dynaudio har en djup och mörk klangkaraktär, och med NAD blir det kaka på kaka. Dynaudio behöver en mer neutral, men kraftfull förstärkare i de högre klasserna. Ett vanligt misstag försäljare av Dynaudio gör att inte poängtera hur pass krävande dessa högtalare är.

Jag ägde ett par Dynaudio 42 och försökte att driva dem med NAD C350 (2X60 watt), vilket var lönlöst. Jag använde sedan ett större slutsteg från NAD (2X150 watt), men ljudbilden fick fortfarande inte fart. Köpte sedan en Primare i20 och ljudbilden lossnade avsevrärt.

Jag äger numera ett par Focus 140 och driver dessa med en Hegel H1, vilket är den mest lyckade kombinationen hittills. Jag skulle råda dig att titta efter ett tvåkanals-slutsteg från Rotel, Harman Kardon, Primare.

Om jag ställer frågan i form av ett påståeende: - "Låter högtalarna lite matta i klangen, ungefär som man precis kan ana en potential som inte släpper. Verkar det som om allt går lite för långsamt?"

Jag tror du behöver en förstärkare som ger högtalarna transientsvar; robusta anslag och en attack med konturskärpa!

Du har all anledning att le, behåll dina Dynaudio och införskaffa ett slusteg när ekonomin tillåter. Själv fick jag vänta några år innan jag tog chansen på Hegel, men jag såg till att vara väl påläst innan jag gjorde köpet.

Ring Ljudmakarn eller Reference Audio så ger dom dig råd.

Hej!

Apropå det här med kraft...

Jag kör själv med Naim Nait XS2 och de leverar verkligen allt jag kan önska trots inte allt för imponerande specifkationer... Finns det "fuskwatt" i branschen?

mvh

el julio

Postad 27 December 2009 - 18:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har du visserligen en finare förstärkare som jag gissar levererar watten.

Visst finns det fabrikat som är överspecificerade, men man får göra grundliga efterforskningar och lyssnar på hur det låter. Jag har aldrig lyssnat på Naim, men det är ett välrenommerat märke.

Redigerat av Glidtassen, 27 December 2009 - 18:40.

Postad 27 December 2009 - 19:35

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Nu har du visserligen en finare förstärkare som jag gissar levererar watten.

Visst finns det fabrikat som är överspecificerade, men man får göra grundliga efterforskningar och lyssnar på hur det låter. Jag har aldrig lyssnat på Naim, men det är ett välrenommerat märke.

Tack för svar.

Du har säkert en bra förstärkare redan av vad jag har läst i denna tråd, men jag kan rekommendera en provlyssning av Naim. Jag skulle beskriva märket som "engagerande" i sättet att leverera musik från elektronik till högtalare.

mvh

el julio

Postad 28 December 2009 - 11:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Tack för svar.

Du har säkert en bra förstärkare redan av vad jag har läst i denna tråd, men jag kan rekommendera en provlyssning av Naim. Jag skulle beskriva märket som "engagerande" i sättet att leverera musik från elektronik till högtalare.

mvh

el julio

Jag skulle gärna kolla upp Naim.

Vid köpet av mina Dynaudio blev jag ändå avrådd på Ljudmakarn från "Moon" och "Naim" från säljaren. Han framhöll Hegel just för kraften. Hegeln har en enorm ringkärnetrafo och levererar verkligen rena watt. Jag tror att Naim skulle var utmärkt till lite mindre krävande högtalare. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga någonting negativt om Naim. Flertalet har beskrivit ljudet som: bra med driv, piggt och engagerande.

Jag vet att artister som Kate Bush kör Naim.

https://www.minhembi...dtassen/265718/

Redigerat av Glidtassen, 28 December 2009 - 11:30.

Postad 28 December 2009 - 17:46

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna kolla upp Naim.

Vid köpet av mina Dynaudio blev jag ändå avrådd på Ljudmakarn från "Moon" och "Naim" från säljaren. Han framhöll Hegel just för kraften. Hegeln har en enorm ringkärnetrafo och levererar verkligen rena watt. Jag tror att Naim skulle var utmärkt till lite mindre krävande högtalare. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga någonting negativt om Naim. Flertalet har beskrivit ljudet som: bra med driv, piggt och engagerande.

Jag vet att artister som Kate Bush kör Naim.

https://www.minhembi...dtassen/265718/

Primaren är verkligen vacker...

Naim är också sparsmakad milt uttryckt... Och ja, bra driv är det med Naim, sedan om Naim är för klen för Dynaudio vet jag inte. I januari ska jag göra ett blindtest hos min handlare med Naim som spelare och kraftkälla då jag funderar på en uppgradering. Jag ska bl.a. lyssna på Dynaudio focus 360. Blir spännande att höra hur det låter, men jag ska även lyssna till väsentligt billigare modeller för att höra skillnaden. Till dessa hör även stativaren i focusserien. Det andra märket jag ska lyssna på är audiovector. OM jag kommer ihåg så återkommer jag med lyssningsintryck.

mvh

el julio

Postad 31 December 2009 - 14:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu är Focus 360 en ganska ny högtalare som jag inte hunnit lyssna på än. Nu har visserligen Focus serien en ganska rak impedanskurva men högtalarna ställer ändå högra krav på kringutrustningen.

Jag har definitivt inte monopol på sanningen utan tycker du får avgöra var som passar dig bäst.

Men Dynaudios högtalre förändra radikalt i klangkaraktär beroende på vilken förstärkare som du driver dem med.
Allt handlar om vilken nivå du vill lägga dig på. Jag har prövat Focus 140 med NAD, Bladelius Tyr och Hegel.

Jag lägger in en länk där du kan fortsätta diskusisonen om Focus om du vill.

Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?

https://www.minhembi...howtopic=214543

Hegel H1 och Bladelius Tyr

https://www.minhembi...howtopic=222183

Redigerat av Glidtassen, 01 January 2010 - 18:53.

Postad 02 February 2010 - 22:58

hva
  • hva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Intressant tråd detta, för Dynaudio 42 fortsätter förbrylla kan jag säga.

Köpte dom på Reference för några år sedan. Jag var lite grön på ljudmarknaden och tyckte mest att de var i rätt storlek och hade hört att det var smart att lägga pengarna på bra högtalare istället för stärkare. Säljaren sa inget om att det var tungdrivna eller att behovet av kraft. På den tiden hade jag en sonystärkare och jag tänkte inte så mycket på ljudet.

Nå, nått år senare köpte jag en Yamaha rx-v2700 av Tv-nisse och ett demo-ex Yamaha Pianocraft 810 på Siba att ha i sovrummet. Jag tyckte att ljudbilden var klarare och renare i Pianocraften än vad jag fick av v2700 och mina Dynaudio i vardagsrummet. Pianocraften och dom tillhörande högtalarna var krispigare och tydligare på nått sätt, Dynaudio kändes mer dämpade och dova.

Så när jag börja läsa här så förstod jag att det kunde ha att göra med kraften i stärkaren. Så jag kollade lite och hittade ett test på Audioholics: http://www.audioholi...ts-and-analysis

Slutsatsen av det är ju att Yamahan borde leverera kraft nog för att piska igång mina Audience 42, eller? Jag lyssnar tacksamt på nån som kan tolka vad som sägs där och om det är kraft nog för ett par Dynaudio 42.

Kanske ska jag helt enkelt acceptera att jag inte gillar det lite dova, matta ljudet från Dynaudio och satsa på B&W eller nått.

Postad 04 February 2010 - 13:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Intressant tråd detta, för Dynaudio 42 fortsätter förbrylla kan jag säga.

Köpte dom på Reference för några år sedan. Jag var lite grön på ljudmarknaden och tyckte mest att de var i rätt storlek och hade hört att det var smart att lägga pengarna på bra högtalare istället för stärkare. Säljaren sa inget om att det var tungdrivna eller att behovet av kraft. På den tiden hade jag en sonystärkare och jag tänkte inte så mycket på ljudet.

Nå, nått år senare köpte jag en Yamaha rx-v2700 av Tv-nisse och ett demo-ex Yamaha Pianocraft 810 på Siba att ha i sovrummet. Jag tyckte att ljudbilden var klarare och renare i Pianocraften än vad jag fick av v2700 och mina Dynaudio i vardagsrummet. Pianocraften och dom tillhörande högtalarna var krispigare och tydligare på nått sätt, Dynaudio kändes mer dämpade och dova.

Så när jag börja läsa här så förstod jag att det kunde ha att göra med kraften i stärkaren. Så jag kollade lite och hittade ett test på Audioholics: http://www.audioholi...ts-and-analysis

Slutsatsen av det är ju att Yamahan borde leverera kraft nog för att piska igång mina Audience 42, eller? Jag lyssnar tacksamt på nån som kan tolka vad som sägs där och om det är kraft nog för ett par Dynaudio 42.

Kanske ska jag helt enkelt acceptera att jag inte gillar det lite dova, matta ljudet från Dynaudio och satsa på B&W eller nått.

Varken Denon eller Yamaha är kända för att vara effektmonster.

Vad jag rekommenderar att du gör är att komplettera med ett starkt effektsteg och koppla det till din receiver.
Dynaudio är varken matta eller dova, detta beror helt på vad du driver dina högtalare med.

Ljudbilden som du beskriver är en affekt av en för svag förstärkare som inte klarar av att ge högtalarna transientsvar.

Jag har ägt både Dynaudio 42 och Focus 140. De låter desvärre dova och oengagerande med billigare receivers
och integrerade förstärkare i instegsklassen ofta under 10 000:-

Jag kan dock hålla med om att deras högtalare oftast har en mörkare grundklang.

Ledsen mannen, men du går hosta upp lite mer pengar för att få fart på dessa. Ett prisvärt märke som även gör effektsteg är Rotel. Kolla begagnatmarkanden där du säkert kan finna Rotel.

Redigerat av Glidtassen, 04 February 2010 - 14:28.

Postad 04 February 2010 - 20:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag tyckte att ljudbilden var klarare och renare i Pianocraften än vad jag fick av v2700 och mina Dynaudio i vardagsrummet. Pianocraften och dom tillhörande högtalarna var krispigare och tydligare på nått sätt, Dynaudio kändes mer dämpade och dova.

Kan även bero på rummet. Olika frekvenser kan döljas eller framhävas beroende på akustiken

Ja - jag tror det är större chans att du hittar något mer passande genom att kolla efter andra högtalare än annan förstärkare. Audiovector kanske? Tycker de spelar mer "på" än Dynaudio som är lite mer "laid back" (som regel och imo definitivt Audience). Canton?

Postad 05 February 2010 - 00:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Kan även bero på rummet. Olika frekvenser kan döljas eller framhävas beroende på akustiken

Ja - jag tror det är större chans att du hittar något mer passande genom att kolla efter andra högtalare än annan förstärkare. Audiovector kanske? Tycker de spelar mer "på" än Dynaudio som är lite mer "laid back" (som regel och imo definitivt Audience). Canton?

Det stämmer vad Mittiprick säger.

Dynaudio är lite mer tillbakalutade, men framförallt baskapabla. Audiovector är nog dess motsats som tillsammans med
Arcam låter nästa ettrigt och verkligen pockar på ens uppmärksamhet. Överlag anser jag Audiovector ha ett piggt ljud.

Jag blev uppmuntrad av en försäljare att byta högtalarmärke med tanke på att de var så trögdrivna, men jag sade att jag förälskat mig i Dynaudio och valde att köpa en mer kraftfull och avancerad förstärkare istället.

Redigerat av Glidtassen, 05 February 2010 - 08:32.

Postad 08 February 2010 - 11:41

hva
  • hva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Varken Denon eller Yamaha är kända för att vara effektmonster.

Jag har ägt både Dynaudio 42 och Focus 140. De låter desvärre dova och oengagerande med billigare receivers
och integrerade förstärkare i instegsklassen ofta under 10 000:-

Jag kan dock hålla med om att deras högtalare oftast har en mörkare grundklang.

Ledsen mannen, men du går hosta upp lite mer pengar för att få fart på dessa. Ett prisvärt märke som även gör effektsteg är Rotel. Kolla begagnatmarkanden där du säkert kan finna Rotel.

Tack för svar. Förutom rummet och möbleringen (som mittiprick tar upp) så är det hör med effekten det som man oftast får som förklaring. Men jag tror inte att det är där det sitter den här gången:

Så här skrev Audioholics om min stärkare:

"Into 4 ohms, the RX-V2700 was able to deliver continuous power levels at a whopping 272wpc x 1 and 230wpc x 2 with less than 0.1% THD + N.

Keep in mind most review publications don’t do continuous power measurements and they usually publish power measurements into clipping at 1% THD + N. Our measurements are very conservative and it is clear that this receiver is among the most powerful in its price class (..)
The amplifier output impedance fell right within our desired 100 mohm or less mark for the entire audible bandwidth up to 20kHz.
It was nice to see that even when the RX-V2700 was pumping out 200wpc into a 4 ohm load, the amp maintained good linearity. This is a marked improvement over Yamaha predecessor units in this price class and is among the best compared to its peers (..) The amplifier doesn’t fall apart when driving 4 ohm loads like some of Yamaha’s earlier models."

Jag vet inte alls vad detta betyder men det antyder ju att min stärkare har vad som krävs. Visst jag kan gå och köpa ett försteg från Rotel, men jag vet inte vad det skulle hjälpa i det här fallet.

Det är detta som får mig att tro att jag helt enkelt inte gillar Dynaudios. Man hör inte instrumenten ordentligt och det är ingen klang och rymd i återgivningen, utan istället är det lite instängt och dovt. Som en filt.

Möjligen ska jag se över möbleringen, men jag har matta på golvet och grejer på väggarna i så det borde inte vara problemet heller. Jag tror att problemet är högtalarna.

Postad 08 February 2010 - 23:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Tack för svar. Förutom rummet och möbleringen (som mittiprick tar upp) så är det hör med effekten det som man oftast får som förklaring. Men jag tror inte att det är där det sitter den här gången:

Så här skrev Audioholics om min stärkare:

"Into 4 ohms, the RX-V2700 was able to deliver continuous power levels at a whopping 272wpc x 1 and 230wpc x 2 with less than 0.1% THD + N.

Keep in mind most review publications don’t do continuous power measurements and they usually publish power measurements into clipping at 1% THD + N. Our measurements are very conservative and it is clear that this receiver is among the most powerful in its price class (..)
The amplifier output impedance fell right within our desired 100 mohm or less mark for the entire audible bandwidth up to 20kHz.
It was nice to see that even when the RX-V2700 was pumping out 200wpc into a 4 ohm load, the amp maintained good linearity. This is a marked improvement over Yamaha predecessor units in this price class and is among the best compared to its peers (..) The amplifier doesn’t fall apart when driving 4 ohm loads like some of Yamaha’s earlier models."

Jag vet inte alls vad detta betyder men det antyder ju att min stärkare har vad som krävs. Visst jag kan gå och köpa ett försteg från Rotel, men jag vet inte vad det skulle hjälpa i det här fallet.

Det är detta som får mig att tro att jag helt enkelt inte gillar Dynaudios. Man hör inte instrumenten ordentligt och det är ingen klang och rymd i återgivningen, utan istället är det lite instängt och dovt. Som en filt.

Möjligen ska jag se över möbleringen, men jag har matta på golvet och grejer på väggarna i så det borde inte vara problemet heller. Jag tror att problemet är högtalarna.

Jag har skrivit om detta i så många trådar så jag tappat räkningen.

Jag gör det enkelt för mig och säger: - Låna hem ett Rotel-steg på 2x100 watt eller alternativt en bättre integrerad förstärkare med mycket effekt. Kom sedan tillbaka till denna tråden och berätta om dina lysningsintryck.

Vad du beskriver är det vanligaste dilemmat med Dynaudio. Man får en dov och oengagerande ljudbild som bara är fadd och livlös, det känns som ljudet inte släpper. Detta beror mycket på bristande effekt, vilket i sin tur skapar sämre förutsättningar för transientsvar (Anslag i musiken, dynamiska urladdningar) och bra separation.
Det är svårare att komma billigt undan med Dynaudio, men det kommer du snart själv märka.

Jag skriver detta för att jag har en gång stått inför samma dilemma som du. Lösningen för mig hette:

Hegel H1mk4 den kostade också mig i paketpris med RIAA (HEED QUESTAR) 16 500:-

Om du inte vill betala det felande kapitalet för en riktigt kraftfull förstärkare så återstår att du byter
till ett par mer lättdrivna högtalare.

Jag kan nästan lova dig att din receiver inte matar ur sig ens 5x100 watt i kontinuerlig effekt dvs. det minsta den lämnar över hela frekvens spannet under längre perioder. Den kan mycket väl ha en tilltagen dynamisk effekt där den kan lämna höga antal watt men bara i korta stötar.

Jag berättar detta utifrån egna erfarenheter, dels för att jag ägt flera högtalare av Dynaudio men även testat dem med: NAD, Rotel, Hegel, Bladelius, Marantz.

Ring till Best Sound i Stockholm eller Reference Audio, men nämn inte ovanstående diskussion - detta för att hålla din frågeställning helt öppen.

Ställ frågan: - Vilken typ av förstärkare brukar passa Dynaudio och varför?

Jag kan bara gissa vad dom kommer att säga.

Redigerat av Glidtassen, 09 February 2010 - 00:06.

Postad 09 February 2010 - 07:14

hva
  • hva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har skrivit om detta i så många trådar så jag tappat räkningen.

Om du inte vill betala det felande kapitalet för en riktigt kraftfull förstärkare så återstår att du byter
till ett par mer lättdrivna högtalare.

Jag har läst nästan allt du skrivit och kan bara tacka dig för att du delar med dig av dina erfarenheter. Och visst kan jag gå in till fackhandlarna igen och få de sedvanliga svaren: Rotel, Hegel m.m.

Men kan du inte säga en siffra jag ska leta efter, istället för ett märke?

För jag är helt enkelt intresserad av är att veta vad alla dessa Rotel/Hegel/-argument rent faktiskt bygger på. Jag letar efter fakta och siffror men hittar bara tycke och smak.

Det borde ju inte vara så svårt att sätta en siffra på vad dom här högtalarna kräver i uteffekt av stärkaren och sen hitta stärkare som levererar det. Men de siffror som ges är bara watt och det är tydligen inget exakt mått alls för att mäta effekten i en stärkare.

Och inte ens när Audioholics säger att min förstärkare har imponerande kraft (och visar det med tabeller och grafer som jag knappt kan tyda) så är det nog för dessa små högtalare. För Rotel och Hegel har alltid något mystiskt extra, oklart vad för det går tydligen inte att mäta och skriva ner, som gör att de har kraften att driva.

Kanske är det detta som är kul med ljud och stereo, att para ihop rätt prylar med varandra (som rätt vin med rätt mat). Eller så är det exakt detta som gör att man hellre går till Siba och köper en Pianocraft som levererar direkt ur lådan.

Postad 09 February 2010 - 07:32

hva
  • hva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Och för att bara vara tydlig igen, för du ger ju en hel del bra siffror i ditt svar.

Var på kartongerna eller på infobladen ska man leta för att hitta de här siffrorna om kontinuerlig effekt och minsta levererade watteffekt ? För när jag har frågat i fackhandeln får man bara luddiga svar om det av typen: det är bara något man vet och det är inget tillverkarna vill berätta.

Varför berättar inte tillverkarna om det här? Eller är det bara Rotel och Hegel som gör det?

Sen kan jag bara konstatera att när Audioholics mäter upp just min förstärkare (vars riktpris låg på runt 18-20 000 när den kom) verkar den kunna leverera på en nivå som du nämner.

Postad 09 February 2010 - 07:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Börjar med att referera till Booster som skrev en fint inlägg i tråden: Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?

"Effekt är vad högtalaren drar eller skapar för att producera ljudtryck. För varje 3db höjning krävs en dubblering av effekten. Har du högtalare med en känslighet på 87db/1m så spelar högtalaren 87db på en meters avstånd med 1 watt 8ohm, eller 2,83 volt. Volt används som angivelse istället i bla stereophile för har du en högtalare med en snittimpedans på 4 ohm så drar den 2 watt för att skapa 87db/1m. Så det är bara att multiplicera watten för att se hur högt man kan komma upp i. Om du har en förstärkare på 50w 8 ohm t.ex och högtalarna har 87db/m så får du 90db/2w, 93db/4w, 96db/8w, 99db/16w, 102db/32w, 103,5db/48w. Där ligger om effekten stämmer max ljudtryck utan dist.

Ampere är egentligen hur mycket ström nätdelen kan lämna. Strömåtgången blir högre ju lägre impedansen blir eftersom effektuttaget dubbleras om impedansen i högtalaren halveras. Är förstärkaren helt stabil kan den dubblera effekten rakt av hela vägen ner t.ex 50/100/200/400 w 8/4/2/1 ohm. Dock går ju väldigt få högtalare under 2 ohm så lämnar den bra med effekt ner dit räcker det gott och väl för de allra flesta. Så vad förstärkaren lämnar för effekt vid olika impedanser och fasvridningar är det som är väsentligt. Inte hur många ampere den lämnar, det är bara ett mått på nätdelen, inte hur mycket effekt förstärkren som helhet inkl slutsteg, kylning och nätdel kan lämna.

Dock så varierar impedansen över hela frekvensbandet för en högtalare så man måste helsta titta på en sån kurva för att se hur högtalaren beter sig som last.

Transienter är väl snabba stigningar i ljudtryck på kort tid , tex från helt lugn till fullt ös. t.ex ett kraftig anslag på trumma m.m."

Glidtassen:

Du kommer att behöva en förstärkare som kan kontra dessa impedans-dippar, och vidare som gör det tämligen oansträngt. Stora ringkärnetransformatorer är inte gratis. Jag kan blända dig med ett måleriskt språk beträffande:
transientsvar, effektmonster osv. Men det är fortfarande du som måste lyssna. Anledningen till att jag nämner märken är för att flera av dessa svarade mot de kriterier effektmässigt som jag sökte när jag var i din sits.

Anledningen till att försäljare uteblir med en del av sanningen är att de inte skulle få ett par Dynaudio sålda om de sade som det var:

Försäljaren till kunden: - "Oh by the way, nu har du visserligen köpt ett par högtalare för 6 000:- men bara så att du vet, du kommer att behöva spendera en ansenlig summa pengar för att få ett vettigt ljud ur dessa!"

Allt som återstår för dig är nu att prova.

Jag förstår att du är irriterad och frustrerad HVA, men det kommer att lösa sig. Lämna stormarknaden och bege dig istället till en välsorterad hifi-butik, alternativt: Ljudmakarn, Reference Audio, Hifi Concept.

Redigerat av Glidtassen, 09 February 2010 - 08:14.

Postad 09 February 2010 - 12:12

hva
  • hva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Du ska veta att jag verkligen uppskattar att du delar med dig av dina erfarenheter, Glidtassen.

Och jag är väl inte så himla irriterad som jag kan låta. Men jag har kommit till den slutsatsen att det är svårt att lita fullt ut på nån, även på sk expertförsäljarna. För även om de är experter så är de främst säljare och de kommer alltid hitta ett problem i det jag har och lösningen kommer alltid vara något som de har i butiken just då till nått femsiffrigt belopp.

Problemet här är ju också att svaret på min fråga faktiskt är ganska krångligt. Jag har försökt läsa det du o andra skriver, och sen applicera det på min egen anläggning och de grundligare test jag hittat av den, men jag tycker det är svårt: 4 ohms last innebär att det krävs 2 watt att spela en db på en meter och sen multipliceras det på nått sätt som gör att stärkaren går på knäna eller inte gör det när man vill spela fler db på fler meter.

Det verkar som om jag har kraft nog, enligt Audioholics alla grafer, men sen är det som om att det kanske ändå inte finns kraft nog . Jag reder inte ut det och frågar man nån på Yamaha säger dom att det ska räcka men frågar man nån på nått annat ställe så kan det inte räcka för Yamaha är inte kända för kraft, vilket Rotel och Hegel är som står där borta i hörnet.

Så nu återstår ju bara att göra som du. Prova nått starkare och höra om det gör någon skillnad.

Tack så här långt i alla fall.

Postad 09 February 2010 - 14:53

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Effektbehov går att diskutera till dödsdagar.
Vissa anser att man behöver 1-3W för att spela i ett normalt vardagsrum.

Jag testade att driva mina Dynaudio Focus 220 med en Rotel RA06 som levererar 70W i 8 Ohm och lite till i 4 Ohm som mina högtalare är på.

Det blev en grym skillnad när jag hakade på ett Rotel RB 1582 som levererar typ 350W i 4 Ohm.

Lyssnar man runt på en massa högtalare så kan man tycka att vissa Dynaudiomodeller är lite dova i ljudet men jag kan försäkra att det oftast är de andra modellerna man jämför med som är lite för energiska i diskanten istället.
Man kan ofta tycka att Dynaudio (iaf mina) är lite tråkiga då de är så homogena i ljudet, inget sticker ut. Det är dock ett ljud man kan leva med i längden, ett ljud man aldrig blir lyssningstrött på och ett ljud som passar till all typ av musik.

Alltså, jag stämmer upp i kören som råder dig till att ge dem en chans till med bättre elektronik men blir det ingen skillnad så börja testa andra högtalare men kom ihåg att fokusera på om det verkligen blir bättre ljud eller om det bara är diskant och mellanregister som sticker ut lite så de hörs mer (och ger lyssningströtthet i längden).

Postad 09 February 2010 - 15:49

hva
  • hva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Man kan ofta tycka att Dynaudio (iaf mina) är lite tråkiga då de är så homogena i ljudet, inget sticker ut. Det är dock ett ljud man kan leva med i längden, ett ljud man aldrig blir lyssningstrött på och ett ljud som passar till all typ av musik.

Klok synpunkt.

Det kan vara så att Dynaudioljudet skiljer ut sig lite men kanske att det är till det bättre i längden. Ska ändå kolla om jag kan låna hem nått med kraft och försöka komma på om jag egentligen har något problem.

Postad 09 February 2010 - 16:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Resten är upp till dig mannen!

Det är du som väljer, och bara du kan veta vad som passar dig bäst. Jag har inte monopol på sanningen utan
ljudupplevelser är så pass subjektiva, därför kan jag bara berätta vad som fungerat för mig.

Givetvis vore det tacksamt att höra att du blir nöjd med vad du än köper, och att du får kicken som du letar efter.
Jag skulle säga att du har tillräckligt på fötterna för att utvärdera själv.

Jag kan berätta hur mina högtalare beter sig nu med min Hegel:

Jag har fått ett ordentligt transientsvar (robusta anslag i musikens olika rytmer) men också en fin separation, bra rumslig placering mellan instrumenten. Det roligaste är att basen fått suboktaver dvs. djupa bastoner som man kan följa, vilket också ger melodier mer rymd. Min förstärkare är så pass kraftig så att den även spelar nyanserat på låga nivåer.

Jag tar inte illa upp HVA, tycker inte att du verkar otrevlig. Du verkar bara lite frustrerad över att du bara vill få det att fungera, och att du blir nöjd. Stirra dig inte blind på specifikationer utan lyssna, du märker när musiken släpper och presenteras på ett naturligt sätt.

Lycka till och kram på dä!

;)

Redigerat av Glidtassen, 14 February 2010 - 20:01.

Postad 05 March 2010 - 12:07

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Hej igen !
Piskar igång tråden lite igen då =) har lånat hem ett Rotel RMB-1095 bara för att leka lite med :D
ja skickade ett mail till H/K och frågade var ja skulle koppla slutsteg när h/k avr-355 inte har en trigger out och då
sa dom --> der sidder en remote out bag på du kan bruge. ...jaja då ska ja faneme testa..blir detta bra så ska ja bara smöra lite för sambon *vilket blir jävligt svårt* just nu då hon fick spel när hon såg denna STORA pjäs på storarumms golvet ;) den är faneme GROSTESK :) tack ironfist här på minhembio för lånet :)
Kommer svara på om det blev bättre ljud i mina 42'or under helgen här nu :D

OAO
Ljungby

Postad 05 March 2010 - 14:25

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Varför får ja känslan av att basarna slår mindre med RMB-1095 ? slog på max bas i H/K och kör med slutsteget och vred på lite och inte ens en liten tendens till att slå så mycket som utan slutstget...är detta bevis på att KRAFT är ett måste tros :)

//Ljungby

EDIT : Och det där med REMOTE OUT kan killen på H/K glömma =(

Redigerat av Ljungby, 05 March 2010 - 15:15.

Postad 05 March 2010 - 17:21

Henkster
  • Henkster
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Varför får ja känslan av att basarna slår mindre med RMB-1095 ? slog på max bas i H/K och kör med slutsteget och vred på lite och inte ens en liten tendens till att slå så mycket som utan slutstget...är detta bevis på att KRAFT är ett måste tros :)

//Ljungby

EDIT : Och det där med REMOTE OUT kan killen på H/K glömma =(

Det finns ju en REMOTE OUT på din H/K ?
https://www.minhembi...e/139486#234322
Och roteln har nog mest troligt en annan karaktär på basen... renare och snabbare skulle jag tro.
Du har alltså kopplat rätt förresten? h/k pre-out l/r -> rotel -> audience 42?

Postad 05 March 2010 - 17:29

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Det finns ju en REMOTE OUT på din H/K ?
https://www.minhembi...e/139486#234322
Och roteln har nog mest troligt en annan karaktär på basen... renare och snabbare skulle jag tro.
Du har alltså kopplat rätt förresten? h/k pre-out l/r -> rotel -> audience 42?

Ja har kopplat h/k pre-out l/r -> rotel -> audience 42.

sen skickade ja ett mail till H/K och det svar ja fick

Mitt mail
Hej HK !

Varför har ni inte trigger out på era prylar =( Skaffade mig en AVR-355 och märkte att ja var tvungen att ha mer kräm till mina saker =( och kollade då om det fanns trigger på baksidan men ICKE...låter kanske lite bekvämt men med ett slutsteg skulle man ju vilja köra till den utan att behöva gå fram för att sätta på och av slutsteget =(

//Ragge

HK svarar
Hej.

der sidder en remote out bag på du kan bruge.

MVH

Peter christoffersen
Harman nordic.

Mitt andra mail
Hej Peter !

Jobbar du verkligen på Harman Nordic ?? ja har lånat hem ett slutsteg och
kopplat det till REMOTE OUT och inget händer ? Jag är verkligen nöjd annars
med min H/K men att inte ha en TRIGGER OUT är ju skit illa =(

MVH
Roger

H/K Svarar
Hej Du.

Jeg er god nok ny I Harman, men pyt nu med det.

Du har så ret det er en remote og ikke en trigger.
De eneste modeller i avr serien som har trigger funktion er avr660/760

MVH

Peter

Redigerat av Ljungby, 05 March 2010 - 17:30.

Postad 16 March 2010 - 08:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Då kommer nu det efterlängtade svaret på frågan:

Behöver inte Dynaudio 42 kraft?

Och på den frågan svarar Ljungby?

Postad 16 March 2010 - 10:32

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Glidtassen: Kraft kanske, men det behöver ju inte vara dyr kraft. :)

Postad 16 March 2010 - 13:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Ah, helt rätt.

Men väldimensionerade strömförsörjningar brukar kosta pengar. Sedan skall det också vara en sund konstruktion med bra för - slutstegsdelar och det brukar kosta pengar. Starka slusteg med både kraft och finess är ofta dyra.
Jag prövde NADs gamla slutsteg 2600 (2x150) jepp kraften finns där, men skulle förmodligen få en rejäl omgång av min Hegel H1. NAD steget lät grått och kallt.

Redigerat av Glidtassen, 16 March 2010 - 13:04.

Postad 16 March 2010 - 18:05

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Då kommer nu det efterlängtade svaret på frågan:

Behöver inte Dynaudio 42 kraft?

Och på den frågan svarar Ljungby?

Hej pöjkar !

Ljungby svarar : Japp ja hörde skillnad så ja....KRAFT är ett måste =) men ironfist har hämtat slutsteget nu så ja är tbx på klenare krafter och leker =( men men dom spelar inte jätte illa =) ja kan leva lite till med klen kraft tills ja har fler flis i plånkan =)

Postad 16 March 2010 - 19:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hej Pöjkar!

Ljungby svarar : Japp ja hörde skillnad så ja....KRAFT är ett måste =) men ironfist har hämtat slutsteget nu så ja är tbx på klenare krafter och leker =( men men dom spelar inte jätte illa =) ja kan leva lite till med klen kraft tills ja har fler flis i plånkan.

Tack Ljungby, du bekräftade just vad många Dynaudio-ägare upplever.

Men det är oftast en erfarenhet man måste göra själv, genom att pröva olika förstärkare. Så alla mina lovord har inte handlat om "galen överkonsumtion", eller att jag försökt att likställa ljudkvalite med en hög prislapp. Men tyvärr kostar gedigna förstärkare en slant. Som med all ljudåtergivning handlar det om vilket nivå man vill lägga sig på.

Personligen hade jag inte alls skämts för att använda min Hegel H1 till ett par 42:or, även om förstärkaren klarar av mer utmanande högtalare.

Hur tyckte du att dina Dynaudio svarade på Roteln, utveckla gärna skillnader?

:D

Redigerat av Glidtassen, 16 March 2010 - 19:59.

Postad 17 March 2010 - 15:44

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Hur tyckte du att dina Dynaudio svarade på Roteln, utveckla gärna skillnader?

:P

hehe ja är ingen über lyssnare så att säga men det ja upplevde ljudet var som så att vid högre volym så blev det mycket renare ljud med rotel, en helt annan klang så att säga. innan ja bytte till rotel så körde ja volym 80 på H/K och TONE OFF och EZQ <--*tro den heter så* OFF och sen körde ja in rotel och körde samma volym...MYCKET renare ljud måste ja säga =) vred upp till 85 och likadant där...diskant kom fram på ett sett ja inte hört innan *så vart det hos mig iaf* sen så tyckte ja att basen inte fladdrade lika mycket som utan rotel...dom svarade direkt på muiken ja spelade.

//Ljungby *har blivit lite mer lärd av alla som svarat här inne* TASK SKA NI HA ;)

Postad 16 May 2010 - 07:27

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
jaha går i slutstegs tankar nu igen :unsure: ja har nu hittat ett steg...EMOTIVA XPA-5 blir det iaf.

edit
eller inte...ja är kluven

Redigerat av Ljungby, 18 May 2010 - 19:23.

Postad 19 May 2010 - 01:06

Careface
  • Careface
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Känsligheten är låg på A42 men i övrigt är dom en snäll last. Alla mätningar som gjorts på dessa bekräftar det.

Låter det vasst och skrikigt och du själv kan utesluta distortion pga klippande förstärkare så är rummet boven utan tvekan

Postad 20 May 2010 - 13:42

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Känsligheten är låg på A42 men i övrigt är dom en snäll last. Alla mätningar som gjorts på dessa bekräftar det.

Låter det vasst och skrikigt och du själv kan utesluta distortion pga klippande förstärkare så är rummet boven utan tvekan

Rummet jo...men med 1095 ja hade hemma så blev det bättre ljud från dom ändå =) ja håller på lite med rummet med.

Postad 27 May 2010 - 14:06

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
jaha...RMB 1095 *svart/svart* inköpt och nu ska det testas vidare =)

Postad 16 October 2010 - 00:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det vore lite roligt med mer input nu beträffande kraften hos Rotel.

Vad har hänt med ljudbilden sedan dina stativare fick mer effekt?

Postad 16 October 2010 - 07:57

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Hej !
jag håller på att mickla med inställningar till hembion till mina 42'or samt dom ja byggde, så 42'or används till bakhögtalare för tillfället =( har jobbat över mycket så ja har knappt funnit tid till att testa =(

ja återkommer med input ;)

edit: ja just det...ang kraften Glidtassen så visste ju du och jag vet nu iaf att kraft var och är ett måste till dessa enormt bra stativare.

Redigerat av Ljungby, 16 October 2010 - 08:03.

Postad 16 October 2010 - 08:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Skall bli trevligt att se vad du använder som frontar istället.

Personligen skulle jag aldrig använda ett par Dynaudio 42 som bakhögtalare, utan välja ett billigare alternativ om det inte vore så att jag hade Dynaudio igenom hela systemet. Men jag vet att Rotel gör mycket fina förstärkare, och om det inte vore för att jag valde Hegel så hade jag mycket väl kunnat välja Rotel. Drömmen för mig vore att ha ett extra rum i framtiden reserverat tvåkanal, och så kunde jag har en separat hembio vardagsrummet med Rotel + Dynaudio.

Postad 16 October 2010 - 08:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Kraften är viktigare än många tror eller vill tro när det gäller att driva ett par Dynaudio. Känslan varje gång högtalaren växer när elektroniken uppgraderas är otrolig.

En del tycker att man inte ska lägga så stor del av det totala budgeten på elektronik. I fallet Dynaudio känns det som att hälften av budgeten eller mer kan läggas på elektronik (förstärkare, signalkällor, kablar, etc.).

Postad 16 October 2010 - 08:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Kraften är viktigare än många tror eller vill tro när det gäller att driva ett par Dynaudio. Känslan varje gång högtalaren växer när elektroniken uppgraderas är otrolig.

En del tycker att man inte ska lägga så stor del av det totala budgeten på elektronik. I fallet Dynaudio känns det som att hälften av budgeten eller mer kan läggas på elektronik (förstärkare, signalkällor, kablar, etc.).

Tack så mycket Mafix

Jag kan bli så trött när folk ifrågasätter behovet av bättre elektronik tillsammans med Dynaudio. Men det är tyvärr oftast folk som inte ägt ett par Dynaudio själva. Mycket handlar givetvis mycket om förstärkarens klangkaraktär också, men just Dynaudio är ett märka som förändrar karaktär och växer kontinuerligt - är i ständig förändring beroende på vad man driver dem med.

Jag har hört Audience 42 tillsammans med Harman Kardons klassiska integrerade i instegsklassen, men så har jag även hört dem med tyngre elektronik från Hegel och Bladelius, och skillnaderna kan vara slående.

Redigerat av Glidtassen, 16 October 2010 - 08:46.

Postad 16 October 2010 - 08:57

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Jag kommer köra detta till mina Dynaudio
Detta ska inhandlas, hört att det kommer bli lenare ljud *men va vet jag*

mitt bästa inköp någonsin

Som signal

Postad 16 October 2010 - 09:01

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Har inte ovantstående elektronik stöd för balanserade signalvägar? I så fall tycker jag att du ska använda balanserade kablar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.