Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alla i Com Hem-hus får tillgång till digital-tv

129 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 January 2010 - 12:14

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Håller med när det gäller TV apparater i flera rum att det är orimligt.
Men IPTV har bara skitboxar och oftast ingen som är inspelningsbar och som man kan spela in annan kanal än den man ser på.
Inget bra alternativ i dagsläget som jag ser det.
Tycker iaf lösningen som vi har hos Tele2 är bra iaf.
45:-/mån för fria kanaler + 1 valfritt intressepaket inkl box och kort.
Motsvarande hos Comhem tillsammans med analoga kanaler blir över 300:-/mån + kostnad för box.

Jag håller med om att dagens tekniska lösning för IPTV verkar vara bristfällig men den blir säkert mycket bättre så småningom, inkl ett vettigt HD-utbud. För Comhems bästa hoppas jag att de inser detta ganska snart och de fria kanalerna kanske är ett tecken som tyder på det.

Ang Tele2: Är de fria kanalerna okrypterade eller krävs ändå ett kort för dem? Har du någon aning om vad er fastighetsägare betalar för anslutningen? Jag misstänker att vår brf betalar 75 kr/mån/hushåll eftersom den summan är angiven separat på fakturan för månadsavgiften till föreningen.

Redigerat av hakanh65, 24 January 2010 - 12:14.

Postad 24 January 2010 - 12:28

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Märkligt, jag blev uppringd i fredags av Com hem. Hon undrade om jag var nöjd med mina analoga kanaler och om jag var inntresserad av att deras internet. Det var jag inte, men jag sa att dom gärna fick erbjuda mig bra digital-tv. Ändå nämner hon ingen ting av dessa gratis kanaler som ska ingå om man bara har en box. Istället pratar hon mest om att det största som "bara" kostar 99 kr i månaden. Jag var inte intresserad av så många kanaler och av dom boxarna hon kunde erbjuda. Bad henne återkomma när dom hade bättre erbjudanaden.

Varför sa hon ingeting om detta?

Postad 24 January 2010 - 12:32

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Märkligt, jag blev uppringd i fredags av Com hem. Hon undrade om jag var nöjd med mina analoga kanaler och om jag var inntresserad av att deras internet. Det var jag inte, men jag sa att dom gärna fick erbjuda mig bra digital-tv. Ändå nämner hon ingen ting av dessa gratis kanaler som ska ingå om man bara har en box. Istället pratar hon mest om att det största som "bara" kostar 99 kr i månaden. Jag var inte intresserad av så många kanaler och av dom boxarna hon kunde erbjuda. Bad henne återkomma när dom hade bättre erbjudanaden.

Varför sa hon ingeting om detta?

Det enkla svaret är att du blev uppringd av en säljare som får provision på de abonnemang hon säljer. Frågan "om du var nöjd" är bara säljsnack och ska inte förväxlas med personligt kundengagemang från Comhems sida.

Postad 24 January 2010 - 15:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Jag håller med om att dagens tekniska lösning för IPTV verkar vara bristfällig men den blir säkert mycket bättre så småningom, inkl ett vettigt HD-utbud. För Comhems bästa hoppas jag att de inser detta ganska snart och de fria kanalerna kanske är ett tecken som tyder på det.

Ang Tele2: Är de fria kanalerna okrypterade eller krävs ändå ett kort för dem? Har du någon aning om vad er fastighetsägare betalar för anslutningen? Jag misstänker att vår brf betalar 75 kr/mån/hushåll eftersom den summan är angiven separat på fakturan för månadsavgiften till föreningen.

Nej har aldrig krävts nå kort för dom utan är helt fria inkl SVT HD.
Och ja som jag nämnde tidigare 45:-/lägenhet som är inbakad i hyran.
Före digitaliseringen betalade vi 75:-/lägenhet så det vart tom billigare.

Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 15:55.

Postad 24 January 2010 - 16:56

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Nej har aldrig krävts nå kort för dom utan är helt fria inkl SVT HD.
Och ja som jag nämnde tidigare 45:-/lägenhet som är inbakad i hyran.
Före digitaliseringen betalade vi 75:-/lägenhet så det vart tom billigare.

Ok, så om jag har förstått dig rätt så kostar det 45 kr/mån/hushåll för:
- Anslutningavgifter för fastighetsägaren
- Okrypterade fria kanaler (antar det är Tele2's grundutbud med SVT+4+6+7+Star och därutöver SVT HD)
- Ett kort med 1 st valfritt Intressepaket (ordinarie pris 69-89 kr/mån)

Det verkar vara ett otroligt bra avtal ni har, som jag faktiskt undrar hur Tele2 kan gå med vinst på. Du får gärna PM:a mig om du kan få tag i era kontakter hos Tele2 eller helt enkelt bara namnet på fastighetsägaren. Det är helt klart intressant för oss i vår brf när/om vi ska förnya Comhemavtalet! Nu får man ju bara hoppas att Tele2 får fart på HD-utbudet också, så blir de helt klart en allvarlig konkurrent till Comhem med den prissättningen.

Redigerat av hakanh65, 24 January 2010 - 16:57.

Postad 24 January 2010 - 21:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tja i det här fallet handlar det om 4000 lägenheter eller nåt sånt och kan ju självklart vara svårare för små BRF med 100 bara.
Men på dom många ställen har man antingen 1 intressepaket eller mixpaket i hyran för under 100 lappen iaf.
Inga avgifter för analoga kanaler eftersom dom är nersläckta sen flera år tillbaka.
Sen har ju Tele2 sin lösning med mindre olika paket för olika intressen med och är inte låst till 2 stora paket bara.
Nackdelen är förstås HD utbudet som du säger men sålänge dom pairar kanalerna precis som Comhem så är det inte intressant för mig. Vägrar använda Humax och andra skitboxar själv.

Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 21:16.

Postad 26 January 2010 - 13:56

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag har Small och ett par tillvalskanaler. Nu när nästan hela Small har blivit fritt betalar jag för nästan ingenting förutom tillvalskanalerna. Har därför ställt följande frågor till CH:

Kommer Com Hem att göra om kanalutbudet i Small nu när de flesta kanaler i Small har blivit fria? Går det att säga upp Small och bara behålla de tillval som jag har?

Postad 26 January 2010 - 14:58

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Fick följande svar från CH nyss

För att kunna se på extrakanalerna som du har måste du ha ett Small-abonnemang med kort

och fortsatte med en följdfråga

Att ställa frågor till Com Hems Kundservice är som att ställa frågor till ett barn. Man kan bara ställa en fråga i taget. Kan jag få svar på min första fråga också?

Undrar när CH:s Kundservice kommer att leva upp till sitt namn.

Postad 26 January 2010 - 15:30

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
CH svarade Nej.

Det är orimligt. De enda intressanta kanalerna i Small är nu avgiftsfria, men för att kunna titta på mina tillval måste jag betala för Small :) . Detta måste Com Hem ändra på. Det är ingen idé att diskutera med Kundservice. Ut och demonstrera!

Postad 26 January 2010 - 15:54

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

CH svarade Nej.

Det är orimligt. De enda intressanta kanalerna i Small är nu avgiftsfria, men för att kunna titta på mina tillval måste jag betala för Small :) . Detta måste Com Hem ändra på. Det är ingen idé att diskutera med Kundservice. Ut och demonstrera!

Nu är det ju så att kortavgiften på 35 kr ingår i Small, så det du betalar för mycket är 4 kr. Då får du SVT HD också (tycker personligen att den borde vara okrypterad) Jag håller dock med om att de borde göra om Small för dem som inte vill ha Medium eller Large, kanske i form av digitala versioner av de analoga kanalerna i Grundutbudet till en låg månadsavgift. Medium 8 Favoriter känns ju inte heller så prisvärt längre.

Redigerat av hakanh65, 26 January 2010 - 16:06.

Postad 26 January 2010 - 16:29

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Com Hem:

Alla Com Hem-anslutna hushåll kan sedan januari 2010 ta emot ett antal fria digitala kanaler utan extra abonnemangskostnad. Allt som krävs för att se de fria digitala kanalerna är en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox godkänd av Com Hem. Något programkort behövs ej (Om du har en gammal digitalmottagare av märket Sagem eller Macab kommer du inte kunna ta emot de fria digitala kanalerna utan programkort).

Man behöver inte programkort för de fria kanalerna om man har en ny digitalbox. Så hela kostnaden för Small tillkommer för mina tillval.

Men jag håller med Dig, Com Hem bör i första hand ändra programutbudet i Small, och kanske andra paket.

Postad 26 January 2010 - 16:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Comhem borde ha små intressepaket som Tele2 har så kunderna har större frihet.
Och sen bort med allt vad tvillingkort heter för det är inte rimligt att en familj ska behöva betala för 4-5 kort för att dom vill se på alla TV apparaterna i hemmet.
Licens betalar man per hushåll och även bredband bla med och likadant ska det självklart vara här också.

Redigerat av Leatherface, 26 January 2010 - 16:36.

Postad 26 January 2010 - 16:38

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Man behöver inte programkort för de fria kanalerna om man har en ny digitalbox. Så hela kostnaden för Small tillkommer för mina tillval.

Det jag menade var att CH tar betalt för kortet även om (nästan) inga kanaler ingår längre. Du betalar därmed 4 kr/månad för SVT HD + en kortavgift på 35 kr. Att de sedan väljer att kalla utbudet "Small" är inte logiskt längre. Det är inte heller logiskt att du skulle slippa kortavgiften eftersom alla kunder med andra paket betalar den.

Redigerat av hakanh65, 26 January 2010 - 16:42.

Postad 26 January 2010 - 16:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
SVT HD är dessutom en fri kanal som vi betalar licens för och ska inte behövas nå kort överhuvdtaget för den.
Hos bla Tele2 ser man den kanalen fritt utan kort.

Postad 26 January 2010 - 16:44

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

SVT HD är dessutom en fri kanal som vi betalar licens för och ska inte behövas nå kort överhuvdtaget för den.
Hos bla Tele2 ser man den kanalen fritt utan kort.

Jag håller med men av någon anledning ingår den inte i "Must-carry" (eller?)

Postad 26 January 2010 - 16:46

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Att de sedan väljer att kalla utbudet "Small" är inte logiskt längre.

CH kanske skulle kalla utbudet "Micro" :)

Postad 27 January 2010 - 01:00

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Nu är det ju så att kortavgiften på 35 kr ingår i Small, så det du betalar för mycket är 4 kr. Då får du SVT HD också

BINGO

Det var med all säkerhet därför ComHem för några år sedan återinförde kortavgifterna. Dessa hade man för ett tiotal år sedan avskaffat (vilket man skröt mycket om i sin reklam) och kompensationshöjde då sina programpaket.

Samtidigt tog man dubbelt betalt av alla lägenhetsinnehavare som ville ha digitala paket och som också fick betala för de analoga grundkanalerna.

När sedan det började bli dags att stänga av de analoga systemen så fick man problem. Hur ska vi kunna fortsätta att få in alla extra pengar från dom som betalat dubbelt.

Då var det någon som gjorde skäl för sin miljonbonus (sådana har de råd med på ComHem) och kläckte iden att vi återinför kortavgifterna (givetvis utan att kompensationssänka programpaketen a la när man gjorde tvärtom). Då kan vi ta ut en grundavgift (small paketet) och vips får alla glatt betala dubbelt även i fortsättningen.

Postad 27 January 2010 - 01:05

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Comhem borde ha små intressepaket som Tele2 har så kunderna har större frihet.
Och sen bort med allt vad tvillingkort heter för det är inte rimligt att en familj ska behöva betala för 4-5 kort för att dom vill se på alla TV apparaterna i hemmet.
Licens betalar man per hushåll och även bredband bla med och likadant ska det självklart vara här också.

Tyvärr tror jag att leverantörerna har rätt i att väldigt många skulle använda detta till att dela paket med grannarna.

Men jag håller med om att det är orimligt om du håller med om att det är orimligt att vi som bara är en i hushållet ska betala lika mycket i TV-licens som de som är flera.

Postad 27 January 2010 - 01:22

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Jag är glad över de digitala kanalerna som jag länge har haft rätt till men har aldrig velat gå över till digitaltv eftersom jag liksom många andra inte kan komma ifrån den analoga avgiften på hela 150:- i månaden.

Postad 27 January 2010 - 03:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kortavgifterna har aldrig varit avskaffade hos Comhem utan har ingått i paketen.
Dom gjorde för en tid sen om det igen till att vara separat avgift men höjde samtidigt paketen med lika mycket så det hade alltså inte gjort nån skillnad om det varit inbakat fortfarande. Hade bara stått ett högre pris på paketen då.
På Small fortsätter dom däremot att ha kortavgiften inbakat just för att Small i princip varit en kortavgift med annat namn.
Ang analoga avgiften så gå ihop med andra hyresgäster till din hyresvärd och kräv att dom omförhandlingar för att få avtal med digitala kanaler i hyran och enbart SVT/TV4 analogt.

Redigerat av Leatherface, 27 January 2010 - 04:00.

Postad 27 January 2010 - 11:33

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Kortavgifterna har aldrig varit avskaffade hos Comhem utan har ingått i paketen.
Dom gjorde för en tid sen om det igen till att vara separat avgift men höjde samtidigt paketen med lika mycket så det hade alltså inte gjort nån skillnad om det varit inbakat fortfarande. Hade bara stått ett högre pris på paketen då.
På Small fortsätter dom däremot att ha kortavgiften inbakat just för att Small i princip varit en kortavgift med annat namn.
Ang analoga avgiften så gå ihop med andra hyresgäster till din hyresvärd och kräv att dom omförhandlingar för att få avtal med digitala kanaler i hyran och enbart SVT/TV4 analogt.

Problemet med detta är alla gamla Agda/Bertil som inte kan eller vill ta sig råd att köpa en tv med inbyggd box eller sepparat box. De vill heller inte bli av med det analoga utbudet för den delen. Det är förövrigt de som oftast sitter och bestämmer i föreningarna. När 70 och 80talisterna börjar bli gamal som endå har ett teknikintresse i botten lär övergången gå enormt mycket smidigare.

Rent tekniskt är det dock rätt svårt för en enstaka förening eller allra helst villaförening att sluta med analogt mer än must carry och köra resten digitalt för det finns ofta andra föreningar tidigare på koax/fiberstråket som vill ha det kvar. När allt utom must carry försvinner analogt görs det nog i stora delar av en stad eller hela samtidigt.

Postad 27 January 2010 - 11:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
I dom fallen går det säkert filtrera bort den delen som analoga kanalerna ligger på.
Ser inte det som nåt större problem.
Och jag tror inte det finns nå mer Agda/Bertilar på andra ställen än i t.ex Luleå där dom släckt ner analoga kanalerna.
Och går det inte fixa så går det alltid förhandla med andra operatörer när det är dags för omförhandling som Tele2 t.ex.
Många har redan bytt från Comhem till Tele2 just för dom förmånliiga avtal som hyresgäster ofta får och valfriheten med dom mindre intressepaketen.

Redigerat av Leatherface, 27 January 2010 - 11:46.

Postad 27 January 2010 - 14:46

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Fakta?

Många och många, tror det går på ett ut. I trakten där jag bor och runtikring flyr de flesta tele2 och går till comhem. Tror inte tele2 ökar sina bestånd mer än högst marginellt.

Postad 27 January 2010 - 16:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tja var får du närmare 10 fria kanaler (inkl SVT HD) + 1 valfritt intressepaket inkl digitalbox och kort för 45:-/mån med Comhem?
Valfrihet och mer prisvärt.
Nackdelen är förstås bara 3 HD kanaler just nu men det ska vara på väg fler.
Sen är det väl småproblem annars ibland förstås men det är inte värre än hos Comhem.
Man läser ju hela tiden om ställen som går över till Tele2 från bla Comhem.
Men visst har ju förekommit tvärtom ibland med.

Redigerat av Leatherface, 27 January 2010 - 16:24.

Postad 27 January 2010 - 21:35

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Sa inget om utbudet, håller med om det du säger på den fronten.

Tror dock inte Tele2 tar marknadsandelar av comhem och tvärt om. comhem tog senast en jäkla massa i Sandviken från Tele2. Var säkert 10.000 hushåll. Senast gångerna jag läst om ett övertagande åt andra hållet har varit småföreningar med 100+ hushåll. Tror den marknaden är rätt konstant.

Postad 27 January 2010 - 22:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Har sett Tele2 ta över på ställen med bla 12000 hushåll bla. Växjö tror jag det var så nog är det mer än småföreningar.

Postad 28 January 2010 - 15:06

e97_jli
  • e97_jli
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Tja var får du närmare 10 fria kanaler (inkl SVT HD) + 1 valfritt intressepaket inkl digitalbox och kort för 45:-/mån med Comhem?

Är det med tele2 eller? Hur ser paketet ut? Har inte hittat info om det på deras hemsida.

Postad 28 January 2010 - 16:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det kan se ut lite olika.
Vissa villaföreningar här har 2 intressepaket för runt 100:- eller nåt sånt.
På vissa ställen har dom att dom kan välja ett mixpaket med valfria kanaler.
Sen finns de ju ställen där dom inte har når nå paket alls avtalat i hyran.
I mitt fall är det fria kanalerna + 1 valfritt intressepaket med box + kort för 45:-/mån
Motsvarande hos Comhem blir ju Medium 8 favoriter för 159:- + 30:- kortavgift = 189:-
Med analoga kanaler då så är du uppe i över 300:- för att kunna få samma sak digitalt.
Därför är det många som börjat gå över till Tele2 från Comhem.

Redigerat av Leatherface, 28 January 2010 - 16:51.

Postad 30 January 2010 - 12:40

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Lite off topic. För ni som är intresserad av Tele2 finns det en lång tråd i Digitalboxar om Tele 2. Där det står lite mer. Länkar till tråden och mitt inlägg jag skrev där förra året. (Sidan 48 inlägg 1416).

Tele2vision Digital TV Box inlägg 1416

Postad 30 January 2010 - 13:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Angående det som står där så löste det sig ju nu med Canal+ och mer valfrihet att välja i mixpaketen så det är bara fler HD kanaler nu som saknas.
Fast sålänge jag inte kan köra HD kanaler (förutom SVT HD) i valfri box så kommer jag inte skaffa nått abbonemang på HD kanaler.

Redigerat av Leatherface, 30 January 2010 - 13:20.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.