Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

N900, feedback från användarna

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2009 - 22:53

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

På telefonen :D

MEn det dök inte upp i "menyerna" som Kmplayer så där därför fråga jag :D

mplayer är en consolapplikation så den kommer inte ha någon ikon direkt.

Postad 11 December 2009 - 22:54

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

mplayer är en consolapplikation så den kommer inte ha någon ikon direkt.

Nä förstått det nu :D

Vet någon om det är på G med en spelare som klarar MKV filer?

Redigerat av Gurra101, 11 December 2009 - 22:58.

Postad 11 December 2009 - 23:18

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Nä förstått det nu :D

Vet någon om det är på G med en spelare som klarar MKV filer?

Vad jag har hört så vad dom påväg med att porta över VLC.

Postad 11 December 2009 - 23:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Läs mitt svar i andra tråden om mkv stöd

Redigerat av moparman, 11 December 2009 - 23:38.

Postad 12 December 2009 - 01:24

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Edit: Jag censurerar jag själv, det där var bara onödigt...

Husomhelst så tycker jag fortfarande att telefonen är sjukt najs, för att vara lite on-topic :D

Redigerat av Unregisteredd6ec6b32, 12 December 2009 - 09:42.

Postad 12 December 2009 - 02:14

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Men bara för man aktiverar det "röda pillret" så händer väl inget. Avaktiverar man det om man gör samam sak och sen väljer det blåa???

Postad 12 December 2009 - 05:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
* Tap "Red" in the dialog to enabled Red Pill mode, or "Blue" to keep the Application manager as-is or to disable Red Pill.

N900: The Red-Pill mode is not persistent after being enabled. Closing the Application manager, disables Red Pill.

Postad 12 December 2009 - 08:22

thompalainen
  • thompalainen
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Lite mer feedback.
Värdelös mediaspelare. För begränsad i valmöjligheterna, som att man inte kan bläddra efter mediafiler i specifika mappar.
Klarar inte vissa enklare videofiler från min gamla Sony Ericsson Z610i.

För få inställningar generellt på telefonen. Inte hittat något sätt att byta ut ringsignaler, sms-signaler osv. Får kolla närmare sedan, men de är i så fall inte uppenbara bland inställningarna.

Verkar inte klara GIF-animationer.

Postad 12 December 2009 - 08:27

cyax
  • cyax
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Nu verkar folk ha börjat pilla på sina N900. Hoppas på lite feedback angående ett par frågor.

Är Maemo så fingervänligt att man klarar sig utan att använda stylus överhuvudtaget?
Hur reptålig är skärmen?

Varför jag undrar är att min nuvarande mobil har blivit så repig av stylusen att jag inte vågar använda något annat än fingrarna till den. Jag hoppas att N900s display är bättre.

Postad 12 December 2009 - 09:45

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Är Maemo så fingervänligt att man klarar sig utan att använda stylus överhuvudtaget?
Hur reptålig är skärmen?

Själva operativet är väldigt fingervänligt, men upplösningen gör att det ibland är svårt att träffa rätt med bara fingret när man t.ex. använder webbläsaren

Postad 12 December 2009 - 09:55

rempp
  • rempp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

För få inställningar generellt på telefonen. Inte hittat något sätt att byta ut ringsignaler, sms-signaler osv. Får kolla närmare sedan, men de är i så fall inte uppenbara bland inställningarna.

jag tyckte det var ganska enkelt att byta både ringsignal som smssignal........
Meny, Inställningar,Profiler......

Postad 12 December 2009 - 10:03

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Lite mer feedback.
Värdelös mediaspelare. För begränsad i valmöjligheterna, som att man inte kan bläddra efter mediafiler i specifika mappar.

Strukturen ser ju ut på ett visst logiskt sett så detta ska inte vara nödvändigt men visst kan det vara irriterande. Har inte full koll på mediaspelaren än så jag kan inte bekräfta eller dementera dettta. Jag skulle dock inte kalla den värdelös.

Klarar inte vissa enklare videofiler från min gamla Sony Ericsson Z610i.

Vissa gamla telefoner har ju dock helt sjuka format. Vad är det för format den inte klarar, för den ska klara de flesta moderna.

Jag hittade då dom relativt snabbt och det finns en ###### massa inställningar tycker jag, ligger under "settings - profile".

Verkar inte klara GIF-animationer.

Klarar gif.

Alltså jag ser gärna att man klagar på telefonen men då ska det vara sådant som stämmer, såna här inlägg skapar bara confusion.

Japp, men en styulus underlättar emellan åt(typ när man ska höja volymen på yt) och det är faktiskt rätt så bekvämt att navigera med den.

Hur reptålig är skärmen?

Här har jag av förklarliga skäl inte testat så noggrant men jag har viftat hej vilt med styulusen iaf och det har inte skadat skärmen. Här är ett klipp som behandlar detta ämne:
http://www.youtube.c...h?v=5tgNdRm-iJs

Push från gmail fungerar bra för mig förresten, ts pratade om det tror jag.

För att lägga till lite egna synpunkter så kan jag väl säga att mobilen inte riktigt är så powerful som dom säger i reklamen, med 6 fönster igång(web, web, inställningar, inställningar, web med flera ostartade yt-klipp, startad yt) så var inte telefonen så ###### snäll och yt-klippet spelade inte i multitasking-fönstret, var vitt ett tag när man fokuserade det fönstret innan det startade klippet (rekommenderat är att man ändrar webläsare-cachen så flyter det lite bättre iaf). Det här med segheten är nog mitt största problem egentligen, det är långt i från segt men det är ändå lite så att man får vänta en millisekund för mkt här eller där - precis så mkt så att det ska vara störande. Eftersom ingen annan klagat på detta så funderar jag dock på om min telefon är frisk.

Redigerat av Unregistered291b33b4, 12 December 2009 - 10:04.

Postad 12 December 2009 - 13:05

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Nu verkar folk ha börjat pilla på sina N900. Hoppas på lite feedback angående ett par frågor.

Hur reptålig är skärmen?

Varför jag undrar är att min nuvarande mobil har blivit så repig av stylusen att jag inte vågar använda något annat än fingrarna till den. Jag hoppas att N900s display är bättre.

Det är inte som en iphone/hero. krävs lite mer tryck. Det är alltså ingenting för mjukisar. Du måste ha lite muskler Men det är absolut inte dåligt.

pennan är för pros. Skulle vilja se någon sitta med fingarna på tex aftonladet. haha Muhahaha.

Skärmen klarar sig bra. kör den upp och ner i fickan. nemas problems...so far

Postad 12 December 2009 - 13:10

Rutger_J
  • Rutger_J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Lite mer feedback.
Värdelös mediaspelare.

Ett tips, kolla lite i mplayers manual.
Den klarar mer än du tror..... :-)

Postad 12 December 2009 - 13:29

thompalainen
  • thompalainen
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Klarar gif.

Hm, får prova igen senare då, men av de ungefär 10st GIF-animationer jag förde över från Z610:an igår så fungerar ingen i bildvisaren.

Postad 12 December 2009 - 14:13

Unregisteredbaa7fc0d
  • Unregisteredbaa7fc0d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Edit: Jag censurerar jag själv, det där var bara onödigt...

Husomhelst så tycker jag fortfarande att telefonen är sjukt najs, för att vara lite on-topic :)

Tog du bort inlägget du gjorde efter ett krogbesök? Eller har jag hallucinerat? Läste något om "brickning" igår som var bra! Hittar det inte nu....?

Postad 12 December 2009 - 14:24

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Jo men köper man en N900 å tror de är en Iphone får man skylla sig själv :)

Tycker det är lite magstarkt att säga man får skylla sig själv.

-"Jag har köpt en N900 med massa finesser för 6000kr och den är bökig/krånglar"
-"Skyll dig själv!"

Likt en pensionär som köper sig en Windows-PC. Modemet strular, program kan hänga sig. Visst, så är det med datorer. Men ska han skylla sig själv för att inte läst en massa forum om hur struligt det kan vara emellanåt?

Eller om man byter bil. Köper en dyr med massa finesser och hästkrafter. Sedan fungerar den inte så bra.

Visst håller jag med om att man ska läsa forum och sätta sig in i produkten man köper - för att inte gå på all reklam och försäljarsnack och inte köpa grisen i säcken. För oss som är prylnördar blir ju det här en självklarhet, speciellt om produkten inte finns ute på svenska marknaden ännu.

Jag skulle vilja säga att man bör ta reda på info om en produkt innan man köper den. Men inte att man "får skylla sig själv" för att inte pluggat forum innan man köper en mobil! Såklart man förutsätter att finesserna ska fungera (från början) när man köper något. Gör de inte det har man rätt att klaga.

Har själv en del klagomål på min iPhone 3Gs. 100% av dem visste jag iofs. om innan köp, men om jag helt ovetande köpt mig en iPhone och sedan märker exempelvis att jag inte kan använda Slingplayer via 3G (som man kan på alla andra plattformar med Slingboxstöd) skulle jag då få skylla mig själv? Eller om kameran tar sämre stillbilder än min förra mobil... visst har jag rätt att klaga (framföra åsikt) - inte bara få det uppkört "Skyll dig själv om du tror att iPhones 3MP kamera skulle ta lika bra stillbilder som HTC TPs 3MP kamera"? Det är ju lika illa/tråkigt att den tar sämre bilder vare sig man läst på nätet eller inte.

Postad 12 December 2009 - 14:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Njaa...

Köper man en så dyr telefon utan att ha läst på vad det är innan så tycker jag att man får skylla sig själv..
Helst när det är ett så pass nytt OS inom mobiltelefoni.

Nu när internet finns är det ju en enkel match att ta reda på hur tex kameran i en N900 presterar.
Och hur menysytemet ser ut i detalj..

Tror inte att det finns en detalj du behöver bli överaskad på..

Sen om man vet med sig att man är extremt känslig när de gäller små buggar eller att program inte finns än/ej fungerar till 100% ...Måste ha den i jobbet---Då är det ju bara vänta eller köpa annat..

Vettefasen om man har rätt att klaga om man inte ens ids läsa manualen eller produkt spec

Många är helt enkelt för lata :)

Min det är ju bara min åsikt..

Däremot håller jag med att vissa saker skulle ha funnits med från början och att N900 kanske är släppt liite väl tidigt

Postad 12 December 2009 - 15:27

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Jag tycker inte den är släppt en sekund för tidigt. snarare försent. Det är ett pilot projekt har alltid varit ett pilot projekt. och vill folk punga upp med 6 papp för att de "tror" att det är cool pryl som passar dem så. visst. Som jag sagt tidigare kommer många att vara lite missnöjda. Men det kan inte nokia anklags för, tycker de varit ganska tydliga med vad det här för en apparat och till vilka den är till för.

sedan att vissa få DOA. det är lite tråkigt. Men sådan händer tyvärr alltid och de kommer få nya lurar tror jag.

1.om man inte fixar bök.
2.om man inte fixar buggar.
3.om man inte orkar lägga ner tid på att hittar och konfa och trixa.
4.om man är en lat jäkel.

köp inte en ny mobil oavsätt hur hypad/prisad den är. du blir missnöjd och skyller på leverantören. vänta istället några månader och se vad som händer och vilken kritik den får av vanliga användare. Alla har rätt att klaga, men ni får ingen symparti från mig :) ni har rätt att vara missnöjda, men det är inte nokias fel.

Redigerat av theclone, 12 December 2009 - 15:41.

Postad 12 December 2009 - 15:31

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Med tanke på all den hype som omger den här mobilen är det väl inte konstigt om folk blir besvikna för att ditten och datten antingen inte fungerar som de hade väntat sig eller rent utav strular så till den grad att mobilen inte alls fungerar som den ska. Jag känner mig själv väldigt påläst om funktionerna och hur mobilen fungerar i nuläget, men kommer säkert också att bli ledsen i ögat över både en och två grejer när jag väl har den i handen och faktiskt får testa allting med mina egna händer.

Sen är det ju som sagt också alltid så att nya mobiler dras av ett par buggar och i synnerhet om operativsystemet är någonting nytt. Inte alla som tänker på detta utan bara förväntar sig att allt ska fungera klockrent, och då har det väl ändå lite sig själva att skylla ja.
Men man måste ju samtidigt också få kunna förvänta sig att finesser och funktioner faktiskt ska finnas där och fungera från en början när man köper en teknisk pryl för en himla massa pengar - såvida inte tillverkaren har sagt någonting annat.

Det gäller att inte ha för höga förväntningar samtidigt som man inte heller borde behöva tänka i alltför pessimistiska banor, för en produkt ska ju ändå kunna fungera såsom det har utlovats när man packar upp den.

Just därför det är bra att inte hypa upp sig en massa och faktiskt ta in de nackdelar och klagomål som ramlar in, så man verkligen vet vad man i slutändan får :) Därför som jag aldrig slår till direkt på helt nya produkter utan väntar 2-4 veckor så att konsumenterna och kritikerna hinner säga sitt, och så även tillverkaren om vad som kommer att åtgärdas och inte.

Edit: och så länge som det är just buggar och andra mjukvarurelaterade problem så kan det ju trots allt fixas till i efterhand, så det känner jag mig inte orolig för (t.ex batteritid går ju att optimera och det har ju redan skett en gång). Om mobilen däremot har någonting som glappar eller att hårdvaran under skalet, såsom högtalarna, fungerar dåligt - då är det desto mindre roligt.

Redigerat av ConraDargo, 12 December 2009 - 15:37.

Postad 12 December 2009 - 15:46

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Det är ett pilot projekt har alltid varit ett pilot projekt.
-snip-
Som jag sagt tidigare kommer många att vara lite missnöjda. Men det kan inte nokia anklags för, tycker de varit ganska tydliga med vad det här för en appart och till vilka den är till för.

Nu har inte jag sett någon reklam för N900 (mer än de youtube-videos det länkats till från N900-forumet) och jag har (av naturliga skäl) inte heller pratat med någon N900-återförsäljare.
Om säljaren eller Nokia (i sin reklam eller produktspecifikation) informerar om att det bara är en mobil typ för de som kan Linux, då håller jag med dig. Då är de tydliga.
Men om det bara stått en notis på mobil.se och i något forum, då är det ingen ursäkt.

Postad 12 December 2009 - 15:50

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Skulle ju inte direkt påstå att n900 har en stor hype runt sig, iaf inte om man ser på den kommersiella marknaden. Visst vi i vår inrutade värld på internet med dess forum har koll på den men fråga mannen på gatan så får du en helt annan story.

Sen tycker jag nog att ni baserar diskussionen på en felaktig preferens, nämligen "det är inte bara att peka och klicka" för i mångt och mkt det just det det är, peka och klicka alltså. Själva kontrolleringen av mobilen är enkel och att installera en "app" är inte svårt alls, sen att antalet app:ar är tämligen begränsad i grundutförande är en helt annan sak. FB finns där (på tal om det så bör alla skaffa pixelpipe om man vill sharea saker på internet).

Överlag känns os:et stabilt så länge man bara pekar och klickar.

Mig veterligen så är det inte många som får de problemen som ts fått och han verkar ju uppenbarligen ha en trasig mobil. Enstaka dåliga telefoner kan alla tillverkar få.

Högtalarna är ju betydligt bättre än många andra telefoner och batteritiden är inte sämre än andra mobiler i samma klass, folk har ju kört slut på 3gs på några timmar - något jag skulle få kämpa för med n900.

Redigerat av Unregistered291b33b4, 12 December 2009 - 15:52.

Postad 12 December 2009 - 15:58

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Tror inte en sekund på att du kommer ledsen i ögat. :) Tyker det är en kanon appart som är värd sitt pris. Men visst updateringar är ju ett måste och de kommer nog. Det enda jag är lite missnöjd med är battritiden, men där visst vi att den var svag(får ut 5 timmar vid konstanst användande) så blir väl en dag om man låter den ligga(men det är inte sämre än andra apparater i samma liga.), Samt att den slutar svara ibland man får klicka på något annat och sedan trixa lite. Den noterar trycket men inget händer.

Redigerat av theclone, 12 December 2009 - 16:07.

Postad 12 December 2009 - 16:06

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Har lekt runt lite med Firefox och jämfört den mot inbyggda browsern och måste säga i det här skedet gillar jag den inbyggda mera.
Då man läser forum som t.ex just minhemibio behöver man inte zooma något på den inbyggda.
Firefox gör det omöjligt att läsa utan zoomning. Den har många grymma funktioner men i det här skedet gillar jag verkligen den inbyggda läsaren mera.

Postad 12 December 2009 - 16:28

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Tror inte en sekund på att du kommer ledsen i ögat. :P

Vet inte om du syftade på mig men... Kan tänka mig att jag skulle blivit nöjd (är ibland naiv optimist) men denna mobil-generation har jag redan valt plattform. *Kanske* byter plattform nästa generation - beror på om mina krav ändrats och vad som hänt med N900s hårdvara och programutbud - och givetvis på vad konkurrenterna presenterar. Tjejen vill gärna ha den jag har nu så hon tycker säkert att jag ska byta så fort som möjligt... :)
Tjejerna på jobbet tycker den är häftig också - men de säger den är för avancerad/krånglig för dem... :lol:

Postad 12 December 2009 - 16:38

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Japp, syftade på dig. Jaha så du är monogam. Du vet att du kan ha mer än en åt gången :)

Redigerat av theclone, 12 December 2009 - 16:39.

Postad 12 December 2009 - 16:44

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Du vet att du kan ha mer än en åt gången :lol:

B)

Samt att den slutar svara ibland man får klicka på något annat och sedan trixa lite. Den noterar trycket men inget händer

OMG! :P
Såg inte detta förut. Att inte svara på klickningar är något som sista tiden med min HTC TP verkligen fick mig att gå i taket (i början hade jag tålamod med den)!! Arrghhhgrrr! :)

Redigerat av Unregistered0417a23d, 12 December 2009 - 16:57.

Postad 12 December 2009 - 17:01

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

B)

OMG! :lol:
Såg inte detta förut. Att inte svara på klickningar är något som sista tiden med min HTC TP verkligen fick mig att gå i taket (i början hade jag tålamod med den)!! Arrghhhgrrr! :P

Bara att ssh:a in på den och döda den hängda processen :)

Postad 12 December 2009 - 17:18

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Jasså det beror bara på att ett prg har hängt sig. Ja det är väl lite mer förlåtligt - det kan ju hända med program. Vart fall bättre än om det beror på att hårdvaran inte registrerar klicket eller att operativsystemet av någon anledning helt enkelt struntar i det.
Men bra är det ju inte i vilket fall (eftersom jag antar att det i detta tidiga skede sker med "officiella" program, inte nedladdade tredjepartsprogram från någon liten utvecklare som inte testat tillräckligt).

Postad 12 December 2009 - 18:03

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Jag gillar telefonen skarp!

Postad 12 December 2009 - 18:10

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Jasså det beror bara på att ett prg har hängt sig. Ja det är väl lite mer förlåtligt - det kan ju hända med program. Vart fall bättre än om det beror på att hårdvaran inte registrerar klicket eller att operativsystemet av någon anledning helt enkelt struntar i det.
Men bra är det ju inte i vilket fall (eftersom jag antar att det i detta tidiga skede sker med "officiella" program, inte nedladdade tredjepartsprogram från någon liten utvecklare som inte testat tillräckligt).

De program som kraschatför mig är program som kommer från extras, testing eller develop. De är program som man installerar på egen.

Postad 12 December 2009 - 18:37

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

De program som kraschatför mig är program som kommer från extras, testing eller develop. De är program som man installerar på egen.

för mig händer det endast i... ja vad ska man kalla den. vyn där alla program körs. Händer inte alltid och inte heller särskilt ofta. Men ibland kan man inte stänga ner programen där eller tryck någonstans på bagrunden för att komma ut till de fyra skrivborden.

Jag har installerat diverse saker från olika nivåer. Men tror inte det beror på det :)

Redigerat av theclone, 12 December 2009 - 18:39.

Postad 12 December 2009 - 18:40

jesperC
  • jesperC
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Använt den ett tag nu och så här långt tycker jag allt funkar riktigt bra. Har inte hittat något alls att störa mig på, skulle möjligen vara ett den gärna hade kunnat vara lite större. Van med E90 och dess tangentbord är fortfarande ohotat bäst. Hopas på en E900 med femradigt tangentbord och högre skärmupplösning om ett år eller så.

Saknade först någon fungerande mediaspelare att streama musik från last.fm men kom sedan på att det funkar ju hur bra som helst via den inbyggda webläsaren.

Konfigurering av wlan, e-post/kalendersynkning gick även det väldigt smidigt. Angående batteritiden så är det svårt att uttala sig efter bara ett par dagar men ser ut att klara en dags normalt användande och det duger åt mig.

Skall kolla mer på utvecklingsmiljön vad det lider. Så här långt har jag bara gjort ett litet "hello world" exempel, har ett par små program som jag saknar men det borde inte vara något problem att skriva ihop dem.

//j

Postad 12 December 2009 - 20:25

niion
  • niion
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjoho första inlägget.
En fundering till er som redan fått "telefonen" är det någon som har testat zaggs IS på n900:an än?
Har läst någonstans om att det var något strul med 5800:ans skärm när man hade IS på den.
Synpunkter på detta plus att jag gärna vill se fler bilder och skärmdumpar!
/niion

Postad 12 December 2009 - 23:16

matte_amal
  • matte_amal
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Visst har det varit en hype (om man är en sådan som läser runt på nätet), och nu när man suttit med sin N900 i handen ett par dagar så är det någon form av antiklimax man känner :) För mig har telefonen startat om ett par gånger, och det är väldigt lätt att försvara det med att man har lagt till "Extras" och även svalt ett par "red pills", men seriöst får man hoppas att Nokia löser det med sina mjukvaru-uppdateringar, "it's a Unix-system" och felande program borde inte starta om hela datorn, ehh telefonen menar jag :P

Jag ser mig själv som en person utan liv som kan lägga många timmar på att få en telefon att fungera exakt som jag vill, denna telefon inger verkligen en känsla av att jag kan göra precis som jag vill, bara jag orkar lägga ner tillräckligt mycket tid och kan ta att alla roliga program inte är 100% stabila!

Postad 13 December 2009 - 00:02

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Tog du bort inlägget du gjorde efter ett krogbesök? Eller har jag hallucinerat? Läste något om "brickning" igår som var bra! Hittar det inte nu....?

Hehe jo, jag hade redan skrivit samma sak på 2 ställen tidigare, så vid lite närmare eftertanke så tog jag bort det... Det hade bara skapat irritation om det var kvar :)

Postad 13 December 2009 - 00:04

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Det här lyckades jag misstolka enormt och det födde samtidigt en idé, även om det här är tokigt fel tråd att skriva en sån sak i egentligen :lol:

Men det skulle vara kul om det gjordes en applikation som gör att man kan hyscha till mobilen (ssssh) för att sätta den på ljudlöst ifall t.ex ett alarm går igång eller någon ringer medan man är på möte eller whatever när man inte vill höra telefonen :P

Postad 13 December 2009 - 00:35

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Men det skulle vara kul om det gjordes en applikation som gör att man kan hyscha till mobilen (ssssh) för att sätta den på ljudlöst ifall t.ex ett alarm går igång eller någon ringer medan man är på möte eller whatever när man inte vill höra telefonen :)

räcker det inte med att man kan vända den upponer för att tysta den?

Postad 13 December 2009 - 00:55

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

räcker det inte med att man kan vända den upponer för att tysta den?

Jamen just, det är en himla kul grej :) Men röststyrning vore också användbart - och för att inte tala om roligt ifall man aktiverade ljudlöshet genom att just hyscha åt mobilen :P

Postad 13 December 2009 - 12:15

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Men det skulle vara kul om det gjordes en applikation som gör att man kan hyscha till mobilen (ssssh) för att sätta den på ljudlöst...

Det finns i Linux: ssh
Skojar bara, det finns, men det är ett protokoll för att ansluta mellan datorer.

Håller med, det enklaste är att klicka på klockan på displayen, där kan man växla mellan profiler.

Postad 13 December 2009 - 15:58

cyax
  • cyax
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Här har jag av förklarliga skäl inte testat så noggrant men jag har viftat hej vilt med styulusen iaf och det har inte skadat skärmen. Här är ett klipp som behandlar detta ämne:
http://www.youtube.c...h?v=5tgNdRm-iJs

Uj uj den där videon var hemsk, att misshandla en så fin pryl borde vara straffbart. Lite oroväckande att det blev repor av myntet, får skaffa invisibleSHIELD om det blir en N900 så man vågar använda den.

Postad 13 December 2009 - 21:35

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Första rebooten, 1v 2 dagar tog det. Zoutube, sjukt bra youtube client men tydligen inte tillräkligt bra testad ännu :)

Postad 13 December 2009 - 21:44

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Några problem jag har är
Lyckas inte få Ad-block att installeras ok.
Går inte att synka med outlook 2007 om anteckningar är valt att synkas.
En del widgetar på skrivbordet försvinner lite då och då, så jag får lägga tillbaka dem.
En del program (speciellt spel) använder pil upp/ pil ner, vilket gör dem nästan helt oanvändbara.
Skulle var bra att kunna scrolla i webbläsaren med pilarna också.

Redigerat av MagnusBio, 13 December 2009 - 21:49.

Postad 13 December 2009 - 22:09

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Några problem jag har är
Lyckas inte få Ad-block att installeras ok.
Går inte att synka med outlook 2007 om anteckningar är valt att synkas.
En del widgetar på skrivbordet försvinner lite då och då, så jag får lägga tillbaka dem.
En del program (speciellt spel) använder pil upp/ pil ner, vilket gör dem nästan helt oanvändbara.
Skulle var bra att kunna scrolla i webbläsaren med pilarna också.

Ad block skall modifieras från X-terminalen http://talk.maemo.or...ead.php?t=36716

Har också problem med att vissa widgets försvinner men dom jag har problem med ligger i extras-testing så jag gissar det är därför.

Byt till engelskt keyboard, inställningar, texinmatning. Då blir tangentbordet som engelska versioner.
Det skall gå att tynga Ctrl + space för att switch mellan dom 2 standard språken man har inlaggt men är tyvärr en bugg så det funkar inte för tillfället.

Postad 13 December 2009 - 22:42

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Bra att se folk som faktiskt kritiserar bristerna utan att spy galla på nokia för det..

Men en del av bristerna du nämner e kanske lite orättvisa trots allt. Nog för att jag håller med i sak ang batteritiden är dålig men frågan är om nån proffsmobil idag håller batteriet vid mycket användande, Batteri på embedded enheter är ett STOORT problem idag men förhoppningsvis kommer snart NIMH förrvinna till förmån för andra celltyper med bättre effekt...

Okej en dag ska det ju räcka men mer lär man nog inte kunna räkna med i dagens läge oavsett mini/mobildator. En halv dag, som du nämner, e förståss inte okej men blir nog bättre efter några urladdningar och optimerad firmware 1.1.

Men ang. Biltema laddare har du kollat effekten på laddaren? Jag antar att N900 batteriet kräver en del krut för att laddas och min erfarenhet av Biltema och motsvarande e ju inte direkt "kvalitet" heller :-)

Ang. BT och FM om jag inte minns fel sitter FM och BT kretsen ihop och frågan e om ens FM funktionen marknadsförs av Nokia? Om jag inte minns fel, var inte detta t.o.m. avstängt funktion som standard?

"3. Kameran, ingen tidsinställning/självutlösare."

Förhoppningsvis nåt de fixar i next firmware borde vara enkelt att fixa.

"8. Den snor batteri från laptopen när man pluggar i USB-kabeln. Måste ju kunna stänga av det?!?!?!"

Frågan är om det går rent HW mässigt? Eller kan man det på andra mobiler? Inte för att säga emot dig, e mest nyfiken om andra kan det? Tror inte jag kan det på min Magic t.ex.?

"11. Telefonen låser sig i 2-2,5 läge (GSM) efter flightmode. Omstart behövdes "

Inte okej :-( hoppas nån skickat bugrapport upstream om detta. Omstart av mobil e bannlyst i mina ögon speciellt inte en Linuxmobil :-( Hade det varit windows e det ju inte direkt förvånande dock...

Postad 13 December 2009 - 23:22

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

• 1869 inlägg
  • 0

Kan någon snälla, snälla byta namn på trådrubriken. Jag är allergisk mot särskrivningar och dålig svenska.

"N900 feedback från användarna tråden" <- bor vi i Azerbadjan eller?

Bör vara

"N900-feedback från användartråden" möjligtvis

eller

"Nokia N900 : Användarfeedback"

Måste bara få skratta lite åt att nån försöker leka språkpolis och kommer med ett sådant förslag. "N900-feedback från användartråden" skulle ju innebära att "användartråden" kom med N900-feedback. :wacko:

Postad 14 December 2009 - 00:08

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
hehe...

trådnamnet håller världsklass och så gör även n900:an Buy it or leave...it :wacko:

Postad 14 December 2009 - 00:53

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Njaa...

Köper man en så dyr telefon utan att ha läst på vad det är innan så tycker jag att man får skylla sig själv..
Helst när det är ett så pass nytt OS inom mobiltelefoni.

.....

Nu måste jag lägga mig i tråden :-)

Man har helt klart rätt att reagera när saker inte fungerar oavsett om man e geek eller ej. Köper jag en mobil för 6000 räknar jag med att buggarna fixas. Men en sak kan jag hålla med N900 är precis släppt så den får ha barnsjukdomar,

Däremot är det viktigt att buggrapporterna rapporteras till Nokias bugglist (Har inte kollat ännu vad det är för länk men lär kolla upp så fort jag får min mobil och sätta igånbg att rapportera)

För tyvärr är risken med N900 att Nokia kallt "räknar med" att det är just såna som geeks som köper den och delvis "accepterar" felen för att kanske många är lite av en Linuxgeek (mig inräknat) som vet hur man tweekar och grejar för att få saker att funkar.

Jag e dock lite dubbel här och gillar tweeka ibland. Men samtidigt 6000 kr betyder inte att Nokia ska tro att vi bara accepterar felen. Även som geek ställer jag följande krav (dock inte i första releasen men jag kräver att sådant funkar i nästkommande firmwares):

* SMS/MMS ska funka fullt ut.
* Batteritid ska utan problem klara minst en dag full användning, Inte två-fyra som vissa tycks tro här, för det måste man inse är en omöjlighet med en så pass avancerad mobil, men minst en dag ska gå utan problem.
* Mail synkronisering ska funka mot de standardiserade pop/imap servrarna där ute...
* Kontaktlistsynkronisering mot vcard (eller vad standarden heter) ska fungera helst även mot Google/Facebook då sånt fungerar smidigt i Android OS och borde vara highpri även för Nokia åtm i Maemo 6 om de vill nå ut till alla.
* Blåtandstöd ska funka helt d.v.s. headset, stereo headset, SDP, RFCOM osv.. (Jag vet ärligt inte hur stödet är på N900 idagsläget, Hoppas bättre än HTC Magic då den hade strul med det)
* Telefonfunktionen ska funka 100% (Jo jag vet Nokia har sagt att N900 är främst en dator men anser ändå att det phonedelen bör fungera då jag inte har lust att ha både avancerad minidator i fickan OCH en separat mobil nån måtta får det vara!)

* Helst vill jag även se att Nokia faktiskt portar Maemo 6 till N900. För jag har baneeemej ingen lust gå köpa, eller ens råd, att köpa en splitter ny telefon en/två gånger om året bara för att det kommit ett nytt OS som egentligen e en större buggfix. Iofs kanske Maemo communityt fixar en N900 port men hoppas Nokia kommer ha en official release för N900 också. Men det beror kanske lite på hur många enheter de avser att sälja vs vad det kostar att porta det lär ju vara en del mantimmar programmeingsmässigt oavsett om mycket av Maemo är OpenSource eller ej...

Postad 14 December 2009 - 02:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
har du provat en N900 ? :wacko:

Postad 14 December 2009 - 09:50

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har upptäckt en jäkligt jobbig grej - när man försöker köra NSU så måste man haett giltigt SIM-kort i, och 3s uSIM är ju inte speciellt giltig med nuvarande firmwaren. Så jag kommer alltså måsta köpa ett kontantkort för att uppdatera den när 1.1 kommer :wacko:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.