![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 30 juli 2012 - 19:05
Problemet var ju att jag inte kom in i någon som helst dreamup eller flashwizard tidigare. Det jag kunde göra var att ftp:a och telnetta till boxen. Aja skit samma, kastar skiten och köper en box som det finns lite dokumentation och guider till istället.
Postad 30 juli 2012 - 20:07
Enklast är att flasha genom webinterfacet genom att surfa in till boxens IP i webläsaren.
Står utförligt hur man gör bla här:
Med webläsare: http://www.dream-mul...irmware-browser
Med DreamUP: http://www.dream-mul...lashing-dreamup
Klarar man inte av det så har man nog skaffat fel box.
Redigerat av Leatherface, 30 juli 2012 - 20:11.
Postad 02 augusti 2012 - 18:22
Dreamup laddade jag hem från dreambox.de hoppas inte officiella sidan har gamla program.
Postad 02 augusti 2012 - 22:20
Kommer man inte åt boxen över webinterfacet så funkar alltid nollmodemkabel som sista utväg.
Och som jag sa om boxen har haft gammal image så måste ny secondstage loader in först innan du flashar en ny image.
Redigerat av Leatherface, 02 augusti 2012 - 22:22.
Postad 02 augusti 2012 - 22:35
jag började att flasha via weben men den la helt av under arbetet. fick ingen kontakt alls med den förutom när jag lyckas hitta rätt dream up och skapa en fejk com port( typ com15 om jag inte minns fel).
Postad 13 augusti 2012 - 19:24
Postad 06 september 2012 - 21:03
Får man några mer coola funktioner med de andra image, bättre stabilitet ?
Kör med parapol.
Postad 06 september 2012 - 21:35
Säker på att det inte är TV apparaten som stör ut fjärrkontrollen?Haha. Trodde att jag hade vunnit över den ******** boxen. Laddade ner ett program från dreambox.de för att göra usb-> seriell kabel. Kopplade en lång sladd till routern. Valde en nätverksadress i dreamup som routern trodde att min dreambox hade. Fick in second stage loader. Laddade in en ny fräsch image som Leatherface tipsade om och tada: Exakt samma problem med fjärrkontrollen, den vägrar kommunicera med min dreambox.
Vet folk som har problem med fjärrkontrollen då TVn är på och är tvungen flytta boxen en bit ifrån för att den ska fungera.
Redigerat av Leatherface, 06 september 2012 - 21:36.
Postad 06 september 2012 - 21:38
Precis fått hem en, DM500HD. Den kom med en gammal second stage loader och en image från 2010, 3.0.0. Att jag uppgraderar second stage loader är självklart men sen fundera jag på vilken image som är att föredra. Original från Dream multimedia, LT8 Atlantis, Gemini eller någon annan?
Får man några mer coola funktioner med de andra image, bättre stabilitet ?
Kör med parapol.
Är ju en smaksak vilken man gillar.
Orginal från DMM är den som alla images bygger på men jag gillar LT image bäst så rekomendera att flasha LT9 betan som bygger på nya OE2.0 med nyare kernel, HBBTV, webläsare, ny texttv plugin osv.
Redigerat av Leatherface, 06 september 2012 - 21:38.
Postad 08 september 2012 - 16:29
Vilken box ska man välja om man ska ha en bra en, kommer användas i ch nätet.
Kommer jag kunna se hdkanalerna? eller är de pairade, så sdkanalerna bara fungerar?
Postad 08 september 2012 - 21:33
Vilken modell du ska ha beror ju på vilka behov du har men ska du spela in mycket skulle jag nog säga DM7020HD.
Ska du mest titta bara så duger en DM500HD.eller en DM800HD SE så kan du slänga in en 2.5" disk senare.
Annars så kan du spela in till extern esata disk eller nas/nator med över nätverket.
Redigerat av Leatherface, 08 september 2012 - 21:35.
Postad 09 september 2012 - 17:45
Postad 09 september 2012 - 22:05
Har du möjlighet till att ha parabol på balkongen så kan du ju skaffs CD och där funkar HD kanalerna.
Postad 10 september 2012 - 21:31

Postad 17 september 2012 - 20:07
1. Måste jag uppdatera "Second stage loader"? Jag kör med senaste OpenPLi image. Varför uppdaterar/flashar man second stage loader?
2. Varför har OpenPLi så många versioner av sina images? Det får i princip varje dag upp nya images på sin hemsida, varför? Det kan väl inte vara någon jättestor skillnad mellan de olika versionerna?
MVH Diego
Postad 17 september 2012 - 20:32
2. Det är typ builds som läggs upp dagligen och som du säger det är inte så stora skillnader normalt. Kan vara småfixar och en del små uppdateringar från dag till dag och det går att följa här http://openpli.git.s...itweb-index.cgi
Postad 17 september 2012 - 21:25
Förresten har jag ett problem och du (eller någon annan) kanske har tips till mig.
Jag har Tele2 kabel tv och då en DM-500CT HD. Kör med följande:
Image: Senaste OpenPLi
Softcam: Mgcamd
Cardserver: Newcs
Jag får in de fria kanalerna (SVT1 HD, TV6, TV10 m.m) men vill få in de kanalerna jag har på mitt programkort från Tele2. Men när jag har kortet inne så kan inte boxen visa de kanalerna. =(
Postad 17 september 2012 - 21:41
Annars så låter det som nåt fel i configfilerna.
Postad 17 september 2012 - 22:03
Angående configfilerna, jag har hört att man ska ladda ner de rätta eller?
Postad 17 september 2012 - 22:07
Det ska fungera med standard config sålänge du kör med kortet i boxen.
Om man kör en OE 2.0 baserad image eller openpli 3.0 baserad så måste man ändra B: { 00 } raden till 06 där istället då den inte upptäcker rätt boxtyp automatiskt.
Är det openpli 2.1 baserad image du kör så ska inte det behövas däremot.
Redigerat av Leatherface, 17 september 2012 - 22:10.
Postad 17 september 2012 - 22:18
Postad 18 september 2012 - 05:19
Kommer inte ihåg hur det ser ut i PLi då jag inte har det framför mig.
Det är för både mgcamd och newcs du laddar ner om det inte redan finns.
Postad 18 september 2012 - 12:59
Postad 18 september 2012 - 13:41
newcand.conf ska däremot inte finnas där så den kan du ta bort.
Om du inte ändrat i dom så borde dom fungera direkt kanske du måste ändra nån port eller liknande i newcamd.list möjligen. Du får kolla i newcs.xml och kontrollera att login password och port osv är samma i båda.
Sen efteråt så måste du starta om mgcamd ifall du ändrar nåt.
Har iaf hjälpt nån med openpli tidigare och vad jag kommer ihåg gjorde jag inget för att det skulle fungera och det också med Tele2.
Redigerat av Leatherface, 18 september 2012 - 13:44.
Postad 18 september 2012 - 20:49
Postad 19 september 2012 - 21:35
Stort tack till dig Leatherface!
Postad 19 september 2012 - 21:41
newcs/mgcamd ska iaf funka men antagligen nåt litet skitfel men om det funkar nu så är det bara låta det vara.
Redigerat av Leatherface, 19 september 2012 - 21:41.
Postad 13 oktober 2012 - 22:39
Vi har en box på nedervåningen kopplad till tv:n med en hdmi. Hur gör man lättast om man vill kunna se från boxen på tv:n på övervåningen? Måste man koppla med sladdar eller går det på något sätt trådlöst?
Sen undrar jag också lite över det här med Satfindern... Då vi ställde in parabolen först fick vi jättebra signal på Thor, men inget på Sirius. Då vi sen försökte få in Sirius så gick det tillslut men då hade vi ingen signal på Thor. Jag prövade göra en kanalsökning och lyckades hitta alla kanaler, och dom funkar bra att se på. Men hur är det möjligt då vi inte får någon snr på Thor?
Tacksam för svar.
Postad 14 oktober 2012 - 09:03
Andra sättet är om du hade haft en box med flera tuners att helt enkelt streama från den boxen då hade inga sladdar behövts.
Det går även med DM500HD men då kan du bara se på kanaler på samma transponder.
Postad 09 november 2012 - 14:24
Postad 09 november 2012 - 15:19
Har inget med image att göra.
Själv kör jag LT image som du hittar på http://www.lt-forums.org men är en smaksak vilken man gillar bäst.
Redigerat av Leatherface, 09 november 2012 - 15:20.
Postad 10 november 2012 - 13:10
Postad 10 november 2012 - 13:15
Men då har jag bra kablar,switchar och routrar och Linux på alla datorer.
Postad 16 november 2012 - 22:59

Gör jag nått fel eller är det kass mottagning för marktv?
Sökte hos Teracom och de angav "Mycket bra" så borde jag inte hitta nått?
Testade med OpenPli.
Postad 17 november 2012 - 00:33
Postad 17 november 2012 - 15:05
Verkar som det är antennen i mitt fall, testade en gammal billig antenn från Clas O och då hittades en 60 tal kanaler med en gång och gav hyfsad bild. Verkar som min state-of-the-art antenn är ett måndags ex, skramlar dessutom i den...

Ska byta till en ny och testa.
Postad 18 november 2012 - 01:54
Redigerat av FocusST, 18 november 2012 - 01:56.
Postad 18 november 2012 - 17:52
Med DM500HD kan man ju använda CIFS eller NFS för att koppla t.ex. till en NAS (i mitt fall en Synology DS212j) för att spela in på den. Vad rekommenderas av de två alternativen?
Postad 25 januari 2013 - 18:43
jag streamar till min dator från Dreamboxen och det går kanon =)
kan jag spela in det jag ser samtidigt på datorn ?
någon som vet ?
mvh stiller
Postad 26 januari 2013 - 00:31
Sen väljer du bara att spela in på boxen så kommer det sparas i den utdelade mappen då den kommer fungera precis som om det vore en riktig hdd i boxen.
Du kan också installera nya XBMC 12 (Frodo) och installera Vu+/Enigma2 addon och konfigurera den så har du EPG osv direkt i XBMC och kan byta kanaler med mobiltelefonen med XBMC remote. Det går också ställa in times och spela in men det skickar bara kommandon till boxen att spela in så det är samma saker som gäller det med utdelningen.
Redigerat av Leatherface, 26 januari 2013 - 00:34.
Postad 26 januari 2013 - 01:47
det där lät väldigt intressant. måste sätta mig need och kolla lite och söka på lite guides på det du pratade omJa om du delar ut en mapp på din dator och monterar den till /hdd på boxen och skapar en mapp movie i den utdelade mappen.
Sen väljer du bara att spela in på boxen så kommer det sparas i den utdelade mappen då den kommer fungera precis som om det vore en riktig hdd i boxen.
Du kan också installera nya XBMC 12 (Frodo) och installera Vu+/Enigma2 addon och konfigurera den så har du EPG osv direkt i XBMC och kan byta kanaler med mobiltelefonen med XBMC remote. Det går också ställa in times och spela in men det skickar bara kommandon till boxen att spela in så det är samma saker som gäller det med utdelningen.

Postad 26 januari 2013 - 02:35
Det skiljer ju lite i sätten man gör det på mellan olika images med.
Åtminstone om man ska göra det från fjärrkontrollen.
Själv brukar jag fixa sånt i /etc/fstab filen i telnet och lägga in cifs utdelning där vilket är en vanlig windows utdelad mapp eller samba på linux/router/nas osv.
fstab funkar likadant på vilken image eller annan linuxbaserad maskin som helst.
Redigerat av Leatherface, 26 januari 2013 - 02:35.
Postad 13 juni 2013 - 20:00
Postad 22 juni 2013 - 10:38
Saken är den att jag inte kan komma åt boxen via webinterfacet utan endast via ftp.
Det andra är att jag endast kan ladda ner (via ftp då) det jag spelat in på en windowsdator, testar jag på min mac så får jag bara meddelandet:
"Fel: Misslyckades med att öppna "namnpåklipp.ts" för skrivning
Fel: Filöverföringen misslyckades"
Är det någon inställning i imagen(kör med edg nemesis 107r5) eller routern som gör att detta in fungerar?
Tacksam för alla tips/förslag!
Postad 22 juni 2013 - 11:10
Kanske Windows systemet krånglar till det merd svenska tecken som inte macen gillar?
Redigerat av Leatherface, 22 juni 2013 - 11:11.
Postad 22 juni 2013 - 11:38
Ska fungera utan speciell inställnng så nåt låter galet.
Kanske Windows systemet krånglar till det merd svenska tecken som inte macen gillar?
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Vad för tecken i boxen är det som macen inte skulle gilla?
Boxen är väll linuxbaserad så windows är ju inte med i leken alls när jag ska ladda ner till min mac från boxen.
Problemen är kort sagt:
*Ladda ner via webbinterfacet fungerar inte alls
*Ladda ner via ftp fungerar bara på windowsdator
Eller menar du att jag ska testa att döpa om filen i boxen först och testa ladda ner den?
Jag spelar alltså in materialet till en extern hdd som jag kopplat in i boxen via esata.
Redigerat av Bond_007, 22 juni 2013 - 11:39.
Postad 22 juni 2013 - 13:58
Men det kan ju bero på nåt annat iaf. För mig funderar det att spela in både internt och till externa diskar eller utdelningar i Linux utan några problem att spela upp varken direkt från box eller föra över och öppna filerna nån annanstans.
Det utan att behöva göra en enda inställning.
Skulle tro att det går fixa i samba inställningarna i hur den monterar utdelningen men är ingen Windows expert då jag enbart kör Linux på mina datorer.
Kan väl också rekomendera att ändra socket options raden med om du lika ska in och peta i samba inställningarna för lite bättre prestanda.
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
Kör man Linux kan man få ännu högre prestanda med ännu högre BUF men vet inte hur det blir mot en Windows burk. Du kan ju testa 32768 med så kan det nog märkas en hel del skillnad om man åtminstone kör med 1gbit nätverk. Men som sagt det här har bara med prestandan att göra och löser inte ditt problem att öppna filerna.
Redigerat av Leatherface, 22 juni 2013 - 14:12.
Postad 27 september 2013 - 09:36
Är i behov av lite hjälp. Har tappat kanaler i min dreambox när jag gjorde en ny sökning. Det hela började med att jag skulle slå över till SVT1HD och då sa den något i stil med ingen tuner. Gjorde en ny sökning och då tappade jag ytterligare kanaler. Är lite preplex då jag gjort ett flertal sökningar utan att få upp det igen. Någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
Jag har Comhem via kabel och en äkta dreambox.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar