OtherOS tas bort, Sony straffas?
165 svar till detta ämne
Postad 13 April 2010 - 14:37
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Verkar som om sony skjutit sig i foten ordentligt nu. Jag har alltid nyttjat såna här saker som är till min fördel, så har svårt att se mig hoppa denna möjlighet som nyss öppnades på att få en slim å längre garanti 
Det är lite så jag resonerar oxå. Jag skulle kunna ha kvar min maskin om garantitiden nollställdes typ.
Postad 13 April 2010 - 14:39
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Är av denna anledning som så många produkter aldrig ser dagens ljus i sverige, alla konsumenträttigheter...
Postad 13 April 2010 - 14:47
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Visst du har en poäng Morlock. Men om Sony släppte problemfria PS3or som inte fick YLOD etc så skulle jag inte bry mig. Jag sålde min förra 60Gb dels för att den var värd mer än en ny maskin sen ville jag ha ny garanti.
Har man lagt ut 4000 spänn å så efter 3 år (jämför med en TV -den håller ju mer än 3 år) så går den sönder. Vad gör du då, inget. I det landet som du refererar till (där alla produkter finns) så kan man ju iaf stämma skiten ur företag om man inte är nöjd.
I Sverige har vi löst det med lagstiftning istället vilket jag anser är bättre. Och föresten vad är det för produkter som inte kommer hit? Utöver Sonys PSN-videostore som kommer snaaaart.
Postad 13 April 2010 - 14:49
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Fast hela EU har liknande. Och i USA anses konsumentskyddet visserligen inte vara lika starkt, men företagen kan stämmas på rejäla belopp för avtalsbrott. Det här ser ut att vara ett sånt fall som skulle kunna funka i USA också.
Postad 13 April 2010 - 14:52
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Konsumentrådgivningen tyckte detta var ett solklart fall. Bara att anmäla till ARN om butiken inte accepterar. Inget snack om saken sa de, den skall reklameras. PUNKT.
Härligt. Har ingen Ps3a själv, men hoppas verkligen nån orkar driva detta, och sen tipsa typ Aftonbladet. Ska vara dyrt för företag att fifla med lagen gentemot konsumenter.
Postad 13 April 2010 - 15:18
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
kontaktade Elgiganten nu om detta får se
Postad 13 April 2010 - 16:34
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Är av denna anledning som så många produkter aldrig ser dagens ljus i sverige, alla konsumenträttigheter... 
Baserar du på vad? Tror knappast våra lagar i KKL är hindret varför varor inte hittar till Sverige. KKL är fortfarande mellan kund och försäljare så det berör ej producent vilket därför inte har någon roll i att varor dyker upp eller inte. Skulle mer skylla på en av världens hårdaste när det gäller innehålls deklaration, skötsels, krav på ursprung, krav på ditta och krav på dattan.....knappast för att du som konsument kan gnälla hos El Giganten. KFC finns ju inte helt pga de inte skulle klara av Sveriges hårda krav på hantering av kyckling.
Postad 13 April 2010 - 17:41
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Att straffa den som bryter mot svensk lag är varken sniket eller hyckleri. Vi ska aldrig glömma att sverige har ett av världens starkaste konsumentskydd och meningen är att den ska skydda den svagare delen i ett avtal, oss konsumenter.
Jo, om man gör det av den anledning jag skriver, alltså bara för att byta till sig en ny, så är man både sniken och hycklare. Dessutom kan man tänka på att det alltid, alltid, till sist och syvende är kunderna som betalar på ett eller annat vis.
Postad 13 April 2010 - 17:56
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Men om man drar det till sin spets - ska företagen få göra vad dom vill?
Tänk om det nu var något vi använde, till exempel mediafunktionen som jag
personligen använder varje dag, eller som någon sa, Blueray funktionen.
Jag tycker också det är dumt och barnsligt att snika till sig något för en funktion
man aldrig använt eller tänker använda.
*Men* jag tycker det är väldigt bra att så många gör det för det visar en poäng
som enligt mig är väldigt viktig. Vi går inte med på vad som helst.
Om företagen tror dom kan smygstrippa en sak vi redan betalat för så ska dom tänka om.
Postad 13 April 2010 - 18:10
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
En liknelse;
du går å köper dig en ny Volvo. Bilen har en funktion som gör att du kan lyssna på valfri fm-frekvens genom högtalarna -radio.
Men du använder aldrig radion för du har köpt massor av CD-skivor som du spelar högt och glatt.
Bilen måste servas, faktiskt var 3000.e mil. Nu har det blivit dags för service å du lämnar in bilen. Vid kundmottagningen så upplyser dig din servicetekniker att de har en ny mjukvara som de tänk installera i din bil, men tyvärr så kommer radiofunktionen försvinna då.
MEN
om du inte installerar den nya mjukvaran så kommer din bil inte gå att köra fortare än 50km/h.
Visst du lyssnade ju aldrig på radio så du kanske väljer att uppgradera men nog blir du lite irriterad?
Edit:
Självklart så upplyser serviceteknikern dig om att om du inte uppgraderar så kan du ju alltid lyssna på radio å ta det lugnt i trafiken....
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 13 April 2010 - 18:16.
Postad 13 April 2010 - 19:09
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jo, om man gör det av den anledning jag skriver, alltså bara för att byta till sig en ny, så är man både sniken och hycklare. Dessutom kan man tänka på att det alltid, alltid, till sist och syvende är kunderna som betalar på ett eller annat vis.
Du låter som ett företag själv, in the end skyll på konsumenten själv. Det har ju varit tongången. Företagen klagar på piratkopiering - Skydd för miljoner införs. Inget hjälper, piratkopiering fortsätter. - Inför tveksamma metoder som att installera dolt skräp på hårddisken eller varför inte root kits. Hackers kommer kring det men den laglige han får skit, piratkopiering fortsätter. - Inför restriktioner på hur kunden får använda sin surt köpta produkt. Hackers kommer kring det men den laglige han får skit, piratkopiering fortsätter. - Inför så att den stackaren som vill spela lagligt hela tiden måste bli kontrollerad när han spelar. Hackers kommer kring det men den laglige han får skit, piratkopiering fortsätter........ - Den laglige påpekar sen att han knappt kan spela då servrarna som ska kolla så att han får spela inte funkar. Vad gör företagen? Jo de skyller på att det är pirater som gör att det inte funkar. Att acceptera att det alltid ska var kundens eget fel när saker blir sämre är vad en del företag vill, inte vad verkligheten är. Som sagt, tycker Sony move inte är farligt, mest kul att se hur ett sådant "nikt" beslut står sig mot lagen.
Postad 14 April 2010 - 06:50
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Läs om mina inlägg igen. Jag har aldrig påstått att konsumenterna ska skylla sig själva.
Är du säker på att du har läst mina inlägg rätt?
Jag ska förtydliga vad JAG tycker:
Om man för att dra egen vinning av "situationen" vill byta in sin PS3 bara för att få en ny så är man sniken.
Om man ljuger för butiken om att man är så indignerad så man inte längre vill ha produkten, återigen av samma anledning bara för att kunna få en ny, så är man en hycklare.
Och i slutänden så är det konsumenternas pengar som driver runt företagen så kostnader i ena änden ska tas igen på intäkter i andra änden.
Straffa hit och straffa dit, mitt exempel handlar bara om att gynna sig själv och dra egen vinning av ett för många kanske verkligt problem.
Som det säkert med lite god vilja går att förstå, om man läser vad jag skriver
The End
Postad 14 April 2010 - 07:05
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Du har rätt JockeJ men om Sony inte varit så heta på att tjäna lite snabba pengar så hade man kanske väntat ett tag med att släppa PS3an för att exempelvis komma till rätta med YLOD-problemet som ju vi konsumenter får betala dels i tid och dels i pengar genom att vi måste åka till butiken å reklamera våra produkter.
Alltså är vad det verkar flera förutom jag intresserade av att nu ytnyttja denna möjlighet att kunna köpa oss en ny PS3a efter att vi reklamerat våra nuvarande med hänvisning till "OS-problemet" så att vi får förnyad garanti samt reklamationsrätt.
Är det några som är snikna å hycklare så är det väl SONY som iställer för att lyssna på oss konsumenter inför begränsningar i produkterna. Det kommer bara att bli som det blir med CD-försäljningen..... Man måste erbjuda konsumenterna produkter som de vill ha (nedladdningsbar musik exempelvis) annars så hittar vi andra lösningar - piratkopiering.
Postad 14 April 2010 - 07:23
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Visst du har en poäng Morlock. Men om Sony släppte problemfria PS3or som inte fick YLOD etc så skulle jag inte bry mig. Jag sålde min förra 60Gb dels för att den var värd mer än en ny maskin sen ville jag ha ny garanti.
Har man lagt ut 4000 spänn å så efter 3 år (jämför med en TV -den håller ju mer än 3 år) så går den sönder. Vad gör du då, inget. I det landet som du refererar till (där alla produkter finns) så kan man ju iaf stämma skiten ur företag om man inte är nöjd.
I Sverige har vi löst det med lagstiftning istället vilket jag anser är bättre. Och föresten vad är det för produkter som inte kommer hit? Utöver Sonys PSN-videostore som kommer snaaaart.
Att dom får YLOD är i min mening betydligt värre än att dom tar bort "OtherOS", oavsett KKL och andra lagar hit och dit. Så jag förstår absolut det du gör Nose. Men om man ska göra det "bara för att" visa att Sony har gjort fel, eller för att försöka få tillbaka lite pengar... Nej, det fattar jag verkligen inte. Oavsett faktum att Sony har gjort fel så tycker jag personligen att det är alldeles för mycket jobb för så lite. Orka. Jag håller faktiskt med JockeJ att det rent utav är snicket om man försöker få tillbaka lite pengar, då gör men det ju enbart för sin egen vinning genom att utnyttja dom lagar vi har. Inte för att man saknar funktionen i sig eller ens för att man faktiskt vill visa Sony att dom har gjort fel. Finns ju nåt som heter sunt förnuft också. För mycket utnyttjande av lagar och rättigheter brukar sällan leda till något positivt. Tyvärr leder ju såna här saker bara mer och mer till att leverantörer/försäljare friskriver sig från mer och mer ansvar...tyvärr! EDIT: Må så vara att PalmiNio kallar mig för "företag" nu också.
Redigerat av BrittBastard, 14 April 2010 - 07:32.
Postad 14 April 2010 - 12:32
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Jag kanske skulle ta o reklamera Lord of the Rings Conquest nu när de tar ner serverna så Onlinespelandet
är omöjligt.
Postad 14 April 2010 - 12:40
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Du har rätt JockeJ men om Sony inte varit så heta på att tjäna lite snabba pengar så hade man kanske väntat ett tag med att släppa PS3an för att exempelvis komma till rätta med YLOD-problemet som ju vi konsumenter får betala dels i tid och dels i pengar genom att vi måste åka till butiken å reklamera våra produkter.
Alltså är vad det verkar flera förutom jag intresserade av att nu ytnyttja denna möjlighet att kunna köpa oss en ny PS3a efter att vi reklamerat våra nuvarande med hänvisning till "OS-problemet" så att vi får förnyad garanti samt reklamationsrätt.
Är det några som är snikna å hycklare så är det väl SONY som iställer för att lyssna på oss konsumenter inför begränsningar i produkterna. Det kommer bara att bli som det blir med CD-försäljningen..... Man måste erbjuda konsumenterna produkter som de vill ha (nedladdningsbar musik exempelvis) annars så hittar vi andra lösningar - piratkopiering.
Hur menar du nu, produkten är den samma, bara olika försäljningskanaler...  Visst kan jag hålla med om att det behövs bra och fungerande lagliga alternativ vilket jag skulle använda, men anledningen till att nerladding är så attraktivt är att folk ser det som nåt som man slipper betala för.. Mao. inget fel på produkten, inget fel på efterfrågan, bara fel på moralen/intelligensen hos konsumenterna. Så man kan i princip säga att det är snåla/olagliga konsumenter som håller utvecklingen tillbaka och priserna (till viss del) uppe, hade hellere sett att dom lagt sina pengar på produkterna/servicen/sänkta priser än detta ständiga krig mot folk som inte betalar för sig, som dom mer eller mindre är tvungna till.
Postad 14 April 2010 - 13:06
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Hur menar du nu, produkten är den samma, bara olika försäljningskanaler...  Visst kan jag hålla med om att det behövs bra och fungerande lagliga alternativ vilket jag skulle använda, men anledningen till att nerladding är så attraktivt är att folk ser det som nåt som man slipper betala för..
Mao. inget fel på produkten, inget fel på efterfrågan, bara fel på moralen/intelligensen hos konsumenterna. Så man kan i princip säga att det är snåla/olagliga konsumenter som håller utvecklingen tillbaka och priserna (till viss del) uppe, hade hellere sett att dom lagt sina pengar på produkterna/servicen/sänkta priser än detta ständiga krig mot folk som inte betalar för sig, som dom mer eller mindre är tvungna till.
Det är enorma problem med produktpaketering samt försäljningskanaler. Lagliga, fungerande alternativ betyder allt. Jag tror att gratis är ett mindre problem, än vad du tror. Men visst behöver priserna också gå ner. Lite intressant när det gäller spel, tycker jag att det är att på PC, det hackade formatet, så är priserna lägre än på konsolerna. Och att 360 som är 'lite hackat', har högre attachment rate an vad PS3 har. Film ska ut på nedladdningsbart BD format samma dag som biopremiär. Och priset ska reflektera att det inte behöver finnas en biosalong att betala hyra och personal för. Alla regionkoder ska bort på både spel och film. Och alla spel ska spela på samma nät. Jag ska inte riskera att inte kunna möta min polare i Australien när jag köper ett onlinespel för 700 kr.
Redigerat av Kimpost, 14 April 2010 - 13:25.
Postad 14 April 2010 - 13:28
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Hur menar du nu, produkten är den samma, bara olika försäljningskanaler...  Visst kan jag hålla med om att det behövs bra och fungerande lagliga alternativ vilket jag skulle använda, men anledningen till att nerladding är så attraktivt är att folk ser det som nåt som man slipper betala för..
Mao. inget fel på produkten, inget fel på efterfrågan, bara fel på moralen/intelligensen hos konsumenterna. Så man kan i princip säga att det är snåla/olagliga konsumenter som håller utvecklingen tillbaka och priserna (till viss del) uppe, hade hellere sett att dom lagt sina pengar på produkterna/servicen/sänkta priser än detta ständiga krig mot folk som inte betalar för sig, som dom mer eller mindre är tvungna till.
Lite OT men hade det funnit väl fungerande allternativ för nedladdning av mp3:or/filmer för 10-12 år sedan så tror jag inte PirateBay blivit så stort. Istället så la man på kopieringsskydd, olika lanseringdatum för filmer etc. istället för att utveckla en webaffär för dessa format. Nåväl, det hör inte hit men det beskriver lite hur företagen tänker, eller inte tänker kanske.
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 14 April 2010 - 13:29.
Postad 14 April 2010 - 13:49
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Lite OT
men hade det funnit väl fungerande allternativ för nedladdning av mp3:or/filmer för 10-12 år sedan så tror jag inte PirateBay blivit så stort. Istället så la man på kopieringsskydd, olika lanseringdatum för filmer etc. istället för att utveckla en webaffär för dessa format.
Nåväl, det hör inte hit men det beskriver lite hur företagen tänker, eller inte tänker kanske.
Fortsatt OT. Ja och det tragiska är ju att det fortfarande inte finns riktigt bra sådana tjänster. Det har gått över 10 år, och branschens jättar har inte löst det än.
Postad 14 April 2010 - 15:32
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Och i slutänden så är det konsumenternas pengar som driver runt företagen så kostnader i ena änden ska tas igen på intäkter i andra änden.
Fast det här är ju inte hela sanningen. Om ett företag får ökade kostnader så kan de inte bara höjja priserna hur som helst. Gör de det så riskerar de att kunderna går till andra företag för att få sina behov tillgodosedda, allt beroende på ett gäng saker. Är varan de tänker höjja priset på relativt okännslig för prishöjjningar går folk ingen annan stans förståss men då får man ju fråga sig varför de inte höjt priset tidigare?
Postad 14 April 2010 - 15:37
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Servicechefen på Webhallen står fast vid att det tydligen finns någon text på kartongen och att Sonys PSN-avtal gäller.
Han verkar inte fatta att jag liksom ingått ett avtal om varan med butiken när jag köpte PS3an inte med SONY.
Mycket mysko att hänvisa till en text å kartongen.....
Skall fundera en stund å se om jag skickar till ARN. Kan ju vara kul å se vad som händer.
Postad 14 April 2010 - 15:41
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Han verkar inte fatta att jag liksom ingått ett avtal om varan med butiken när jag köpte PS3an inte med SONY. Mycket mysko att hänvisa till en text å kartongen.....
Står det på ditt kvitto att den funktionaliteten ska finnas där eller är det ord mot ord som gäller, att butiken lovat dig det?
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 14 April 2010 - 15:41.
Postad 14 April 2010 - 15:59
frass3
-
frass3
-
Veteran
-
-
1521 inlägg
Sluta fundera noseone å anmäl så vi andra kan hänvisa till ditt resultat sen.
Postad 14 April 2010 - 16:14
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Står det på ditt kvitto att den funktionaliteten ska finnas där eller är det ord mot ord som gäller, att butiken lovat dig det?
Står det på kvittot att man ska kunna spela spel med den? Eller film? Musik? Eller att den överhuvudtaget ska gå att starta med någon som helst funktionalitet? Det står i manualen. Sony har sagt det. Om Sony eller butiken har sagt något om en funktion som har vart en av de viktiga för dig (subjektiv bedömning), så står de som ansvariga för det. Butiken står således som indirekt ansvarig också för Sonys löften. Om Sony marknadsför att en PS3 har Other OS, och butiken väljer att sälja varan, så är det deras ansvar att leverera en vara som uppfyller vad marknadsföringen upplyser om. Butiken tjänar ju normalt på Sonys marknadsföring. I det här fallet så fick de extra kunder eftersom de leverarade en vara som hade Other OS. Nu åkte de hem till dig och monterade bort däcken på din bil. Det stod inte att däcken skulle vara kvar på kvittot. Och dessutom har du genom att du besökte deras serviceverkstad förra året (kolla det finstilta på baksidan av serviceavtalet så får du se), godkänt att de får göra nödvändiga uppdateringar för att öka säkerheten. De bedömde det vara säkrare för dig med en bil utan hjul. Du lär inte köra ihjäl lika många utan hjul.
Redigerat av Kimpost, 14 April 2010 - 16:23.
Postad 14 April 2010 - 16:45
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Så klart det inte gör Morlock, men när PS3an införskaffades så marknadsfördes produkten som att man kunde installera Linux. Nu kan man inte det längre och därmed uppfyller inte varan ursprunglig spec./ vad som utlovats. Jag skall kolla om jag har alla kvitton å papper etc så får vi se om jag orkar anmäla. I papprena från ARN så är det en fråga om vad jag begär av säljaren. Ersättningsanspråk. Är det rimligt att begära 3000 kr i ersättning/hävt köp. (jag köpte den för 4200 kr för 17-18 månader sedan)?
Postad 14 April 2010 - 16:56
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Så klart det inte gör Morlock, men när PS3an införskaffades så marknadsfördes produkten som att man kunde installera Linux. Nu kan man inte det längre och därmed uppfyller inte varan ursprunglig spec./ vad som utlovats.
Jag skall kolla om jag har alla kvitton å papper etc så får vi se om jag orkar anmäla.
I papprena från ARN så är det en fråga om vad jag begär av säljaren. Ersättningsanspråk.
Är det rimligt att begära 3000 kr i ersättning/hävt köp. (jag köpte den för 4200 kr för 17-18 månader sedan)?
Jag tycker att det rimligaste är att begära full reklamation. Hela beloppet alltså. Efter det får butiken komma med eventuella nedsättningar på grund av nyttjandetid. Din PS3 fungerar ju inte längre som det var tänkt.
Postad 14 April 2010 - 18:49
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Är inte detta en storm i ett vattenglas, hur många använde egentligen otheros?
Jag testade att köra linux på min men det var ju ett jiskeligt meck + att det funkade mindre bra.
Jag tror att det är extremt få som faktiskt använde det.
Postad 14 April 2010 - 19:32
Munkee
-
Munkee
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Jag testade att köra linux på min men det var ju ett jiskeligt meck + att det funkade mindre bra.
Det är nog mest en principfråga tror jag. Jag visste typ inte om att man kunde göra det och jag förstår verkligen inte meningen med att göra det.. Jag spelar spel och kollar på film =)
Postad 14 April 2010 - 19:41
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Klart det är, inget många som gråter blod tror jag. Men som ovan sa så är det en trevlig princip att testa. Frågan är liksom grundläggande, vilket makt ska producenten ha över produkten som du har köpt för dina pengar. Lagen är solklar på den punkten. Vi får i Sverige modifiera våra konsoler lagligt då vi är ägaren av konsolen och inte producenten. Så klart det inte gör Morlock, men när PS3an införskaffades så marknadsfördes produkten som att man kunde installera Linux. Nu kan man inte det längre och därmed uppfyller inte varan ursprunglig spec./ vad som utlovats.
Jag skall kolla om jag har alla kvitton å papper etc så får vi se om jag orkar anmäla.
I papprena från ARN så är det en fråga om vad jag begär av säljaren. Ersättningsanspråk.
Är det rimligt att begära 3000 kr i ersättning/hävt köp. (jag köpte den för 4200 kr för 17-18 månader sedan)?
Tycker du ska i första hand be din din lokala konsumentombudsman att ringa Webbhallen, detta är alltid första steget man ska ta. Oftast så ger sig en butik redan då av den anledningen att ARN är inte ger mycket spelrum för en butik att hävda rätt, speciellt inte i ord mot ord. Så ring han som du pratade med som sa det var solklart och be honom ringa Webbhallen.
Redigerat av PalmiNio, 14 April 2010 - 19:41.
Postad 14 April 2010 - 21:07
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Ok, å absolut det är en principfråga.
Det blev ännu mer en principfråga eftersom servicechefen hänvisar till en text på PS3-kartongen som jag omöjligtvis kan ha läst eftersom jag köpte den över nätet å hämtade den i butik, han försökte därmed få mig att tro att jag godkänt Sonys avtal genom att jag skulle läst texten på kartongen???
Har man varit i Webhallens butik så vet man att det inte finns några varor ute bland köparna. Allt säljs ju över disk. Men att hänvisa till en kartong... haha.
@Morlock igen,
nä ord står inte mot ord utan både Webhallen å jag är överens om hur allt har gått till. Skillnaden är bara att de tycker det skall vara så.
Jag ringer konsumentvägledaren igen.
Nu skall vi fixa det här....
Postad 14 April 2010 - 21:20
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
@Morlock igen, nä ord står inte mot ord utan både Webhallen å jag är överens om hur allt har gått till. Skillnaden är bara att de tycker det skall vara så.
Jag ringer konsumentvägledaren igen.
Nu skall vi fixa det här....
Ok. Ska bli intressant att höra hur utfallet blir.
Postad 14 April 2010 - 22:20
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Mycket!
Kan ju bli en VÄLDIGT dyr historia för Sony, iaf. om alla är lika mycket lycksökare.
Det finns principer också finns det principer...
Vet inte riktigt vad jag tycker om detta, å ena sidan hatar jag oseriösa företag som "lurar"/"trickar" sina kunder, vare sig det är
lagligt eller inte, samtidigt hatar jag paragrafryttare, ambulansjagare & folk som ständigt ska hävda sin rätt BARA för att dom kan.
Jag älskar mina PS3:or och anser de vara de bästa och mest prisvärda teknikköp jag någonsin gjort.
Därav så känns det ju väldigt konstigt att göra allt och ta varje tillfälle att göra livet surt för tillverkaren.
Hade en flickvän som var lite åt det där hållet, "jag har rätten på min sida".
Kan säga att såna människor kan vara direkt livsfarliga i trafiken, jag menar, vem bryr sig om vem som har rätt efter att man blivit
ihjälkörd?
Det jag vill säga med det är att sunt förnuft är att föredra före blint rättighetstänkande...
Postad 15 April 2010 - 06:44
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Ja, Döden. Jag står å väger lite. Å ena sidan så vill jag inte bli överkörd varesig i trafiken eller i konsumentvärlden, å andra sidan så känner jag mig inte speciellt drabbad av detta OS-problem.
Helst skulle jag vilja att någon som verkligen känner sig drabbad driver ärendet. Som det är nu så blir jag lite av en föråkare som får kolla att det inte är några gupp i Super -G branten -Trots att jag egentligen bara åker längdskidor.....
Postad 15 April 2010 - 07:56
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Som det är nu så blir jag lite av en föråkare som får kolla att det inte är några gupp i Super -G branten -Trots att jag egentligen bara åker längdskidor.....
Haha, klockren liknelse!
Postad 15 April 2010 - 12:28
Rocketeer
-
Rocketeer
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej, såhär skriver konsumentvägledaren i min kommun på min fråga om vad som gäller i ett sådant här ärende. --------------------------- Hej XXXXX, Tack för din fråga. För det första bör du vara uppmärksam på att du inte kan göra gällande fel om det var mer än tre år sedan du köpte konsolen. Om du reklamerar till Elgiganten och gör gällande att detta var en funktions som var av betydelse skulle du eventuellt kunna hävda att detta är ett fel som kan ge dig rätt till prisavdrag. En konsument har med framgång kunnat göra gällande detta mot Amazon: http://www.igarchive...rect/?nid=95655. Ta kontakt med Elgiganten och framför din krav. Var dock uppmärksam på att det är du som har bevisbördan för att Sony eller Elgiganten har gjort gällande att detta är en funktion som finns i produkten. Hör av dig om du har fler frågor eller informera mig gärna hur det går. Vänliga hälsningar -----------------------------
Postad 15 April 2010 - 13:12
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Hej, såhär skriver konsumentvägledaren i min kommun på min fråga om vad som gäller i ett sådant här ärende. --------------------------- Hej XXXXX, Tack för din fråga. För det första bör du vara uppmärksam på att du inte kan göra gällande fel om det var mer än tre år sedan du köpte konsolen. Om du reklamerar till Elgiganten och gör gällande att detta var en funktions som var av betydelse skulle du eventuellt kunna hävda att detta är ett fel som kan ge dig rätt till prisavdrag. En konsument har med framgång kunnat göra gällande detta mot Amazon: http://www.igarchive...rect/?nid=95655. Ta kontakt med Elgiganten och framför din krav. Var dock uppmärksam på att det är du som har bevisbördan för att Sony eller Elgiganten har gjort gällande att detta är en funktion som finns i produkten. Hör av dig om du har fler frågor eller informera mig gärna hur det går.
Vänliga hälsningar -----------------------------
Det där tycker jag var lite goddag yxskaft. Tycker han att du kan, eller bör, få rätt? Spelar det roll om det rör en funktion av betydelse? Hur ska en beviskedja se ut, anser han? Sony har ju bevisligen sagt att den här funktionen finns, menar han att det inte räcker? Eller ska de inte komma med sådana överväganden?
Redigerat av Kimpost, 15 April 2010 - 13:18.
Postad 15 April 2010 - 16:14
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Det där tycker jag var lite goddag yxskaft. Tycker han att du kan, eller bör, få rätt? Spelar det roll om det rör en funktion av betydelse? Hur ska en beviskedja se ut, anser han? Sony har ju bevisligen sagt att den här funktionen finns, menar han att det inte räcker? Eller ska de inte komma med sådana överväganden?
Praxis är att den ersättning du kräver skall stå i proportion till hur viktigt för dig den funktionen var, och du måste styrka detta. När det gäller bevisen så är det så att om du säger att de marknadsfört OtherOS och Sony säger att dom inte har det så är det du som måste visa t.ex. en annons eller liknande där detta står.
Postad 15 April 2010 - 16:47
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Praxis är att den ersättning du kräver skall stå i proportion till hur viktigt för dig den funktionen var, och du måste styrka detta.
När det gäller bevisen så är det så att om du säger att de marknadsfört OtherOS och Sony säger att dom inte har det så är det du som måste visa t.ex. en annons eller liknande där detta står.
Det låter logiskt. Men jag tror inte att Sony går den vägen. De lär ju hävda att de har rätt att ändra vad som helst, om licensvillkoren kan tolkas på det viset. Jag antar att Sony tycker att de kan det.
Postad 15 April 2010 - 17:54
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Det finns principer också finns det principer...
Vet inte riktigt vad jag tycker om detta, å ena sidan hatar jag oseriösa företag som "lurar"/"trickar" sina kunder, vare sig det är lagligt eller inte, samtidigt hatar jag paragrafryttare, ambulansjagare & folk som ständigt ska hävda sin rätt BARA för att dom kan.
Jag älskar mina PS3:or och anser de vara de bästa och mest prisvärda teknikköp jag någonsin gjort. Därav så känns det ju väldigt konstigt att göra allt och ta varje tillfälle att göra livet surt för tillverkaren.
Hade en flickvän som var lite åt det där hållet, "jag har rätten på min sida". Kan säga att såna människor kan vara direkt livsfarliga i trafiken, jag menar, vem bryr sig om vem som har rätt efter att man blivit ihjälkörd? Det jag vill säga med det är att sunt förnuft är att föredra före blint rättighetstänkande...
Det där var inlägg of the week!  Sen så borde uttrycket "jag hade rätten på min sida" läggas till i listan över berömda sista ord.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 15 April 2010 - 17:55.
Postad 22 April 2010 - 17:05
Achmed86
-
Achmed86
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
vänder mig till ARN eftersom butiken vägrar ersätta mig för den förlorade "featuren"
konsumentägledaren tyckte att det var ett solklart fall
Postad 22 April 2010 - 17:12
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Vem bryr sig. hade varit skillnad om dom ändrat på en betydande sak så som Microsoft gjort med deras första Xbox och tog bort Live. Men nu pratar vi Linux som Pelle i Burträsk kanske använder alltså ingen big deal. ser hellre att dom tar bort denna rätt så meningslösa feature istället för att ta betalt för online delen helt för att bekosta piratkoperingen som kanske kunde bli problem om dom fortsatt och haft luckan öppen.
Postad 22 April 2010 - 18:45
FluBBa
-
FluBBa
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Fast att tvinga (vanligt) folk att ta bort OtherOS stoppar ju inte hackarna, dom kommer ju inte uppdatera FirmWare och sluta sina försök att hacka PS3an, när/om dom kommer på ett sätt att köra piratkopior så kommer ju OtherOS inte behövas.
Det är bara en idiotiskt reaktion från Sony sida, dom kände väl att dom var tvungna att göra någonting.
Postad 22 April 2010 - 18:56
Rocketeer
-
Rocketeer
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Men nu pratar vi Linux som Pelle i Burträsk kanske använder alltså ingen big deal.
Nästa gång är det du som är Pelle i Burträsk och använder en feature på en produkt som majoriteten inte är så intresserad av. Tänk till!
Postad 22 April 2010 - 20:56
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Då får jag väl ta den smällen... Är man så intresserad av Linux kan man ha det på datorn där det för övrigt fungerar bättre.
99,5% av alla som gnäller om att reklamera hit och dit är snål-jerkrar som inte bryr sig utan endast finner en lucka att suga ut på företaget.
Om denna utsugnings kampanj går igenom och folk får pengar då?
Hur skall Sony kompensera det?
Jo, smidigaste sättet är att införa betalning för online-delen och då slår det tillbaka på konsumenterna.
Av principiella skäl kan man tycka att företaget inte skall ta bort denna feature men de gör vad dom tycker är rätt då en mediekåt hacker postar att han funnit luckor i deras system. Vilket företag skulle inte försvarat sina resurser? Sedan att det slår tillbaka på konsumenterna det tycker jag är George fel.
Postad 22 April 2010 - 21:26
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Äh. Hur många kommer att orka driva det här? Jag har inte sett någon grupptalan, så någon allmän återbetalning lär det inte bli frågan om. Om några enstaka, eller något enstaka tusental personer lyckas få tillbaka en tusenlapp eller så, så är det faktiskt bara vad Sony förtjänar för den arroganta attityd de visar upp när det gäller det här. Sony får försvara deras resurser, men det bör de helst göra utan att det drabbar tredje man.
Nå, allt det här är förstås bara min åsikt. Att Sony skulle införa en massa extra avgifter är ju möjligt, men det kanske inte är helt troligt ändå? De verkar ju på en konkurrensutsatt marknad. Ska PSN kosta som Live gör på krysslådan, så lär priset på konsolen också sänkas. Dessutom måste nog PSN bli bättre innan de kan fundera på att ta betalt. Nästa generation konsoler kanske?
Postad 22 April 2010 - 22:34
Achmed86
-
Achmed86
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Då får jag väl ta den smällen... Är man så intresserad av Linux kan man ha det på datorn där det för övrigt fungerar bättre.
99,5% av alla som gnäller om att reklamera hit och dit är snål-jerkrar som inte bryr sig utan endast finner en lucka att suga ut på företaget.
Om denna utsugnings kampanj går igenom och folk får pengar då?
Hur skall Sony kompensera det?
Jo, smidigaste sättet är att införa betalning för online-delen och då slår det tillbaka på konsumenterna.
Av principiella skäl kan man tycka att företaget inte skall ta bort denna feature men de gör vad dom tycker är rätt då en mediekåt hacker postar att han funnit luckor i deras system. Vilket företag skulle inte försvarat sina resurser? Sedan att det slår tillbaka på konsumenterna det tycker jag är George fel.
Självklart måste man få det man betalar för, nästa steg blir att de tar bort funktionen så att man inte kan använda den som strömmande mediaspelare eftersom att man kan spela upp upphovsrättsskyddat material för att det finns en möjlighet att det är "pirat" vilket sänker Sony Picture Entertainments och blu-ray försäljningens eventuella vinst. Det fungerar ju bevisligen att använda sig av lockbeten för att sälja sin produkt när konsumenterna bara rycker på axlarna. När du säger att 99.5% av dom som klagar är snål-jerkar vad är 99.9% av företagen? de försöker göra så mycket vinst som möjligt så mycket de bara kan, att de har gratis PSN är för att få konsumenter att välja det över en billigare och ibland bättre konkurent som tar betalt för sin onlinetjänst. Man ifrågasätter varför de plockat bort mer och mer funktioner ju längre från lanseringen vi kommer eftersom det mesta handlar om mjukvara. Att en hacker som du säger är mediakåt skriver på sin blog att han hittat en lucka i ps3an självklart bör han få presentera det om han tycker att någon annan kan finna det intressant, att sony rycker bort en funktion i panik visar på en oerhörd rädsla att gå miste om minsta lilla inkomst oavsett vad det kan få för konsekvenser. Pelle i Burträsk hälsar
Postad 07 July 2010 - 09:54
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Så hur går det för alla väldigt upprörda Linuxfantaster....ni måste väl ha fått tillbaka full ersättning för era maskiner nu eller.......
Postad 07 July 2010 - 10:43
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Ärendet ligger hos ARN, vi får se vad de säger. Det ar ju lite tid.... du om någon vet väl hur det är med statliga verk?
Postad 07 July 2010 - 11:14
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Är inte alla statliga verk tokeffektiva......  .....eller vore de det skulle jag ju inte ha något jobb......
Postad 09 December 2010 - 08:19
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Ok, här kommer lite uppdatering.
ARNs utslag var som väntat inte till min favör.
Kommer inte ihåg exakt vad som skrevs men de verkade ha gjort en lite utredning iaf och de ansåg och hänvisade till någon paragraf att jag godkännt att produkten kan komma att ändras, dvs att operativsystemet kunde tas bort....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|