![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 26 juli 2010 - 16:17
Postad 31 juli 2010 - 10:51
För info: Ny firmware finns nu ute på Samsung.se. Version 1016.
Har installerat senaste firmwaren och den gjorde susen för mina problem med inspelningsfunktionen, dvs att TV-program som jag spelar in fått felaktigt namn i listan. Nu saknar jag bara funktion för att kunna välja inspelningstid utan att behöva använda kanal-guiden.
Jag är imponerad av hur bra samsung är på att kontiunerligt komma med förbättringar (än så länge).
//mrnis
Postad 04 augusti 2010 - 15:13
Har installerat senaste firmwaren och den gjorde susen för mina problem med inspelningsfunktionen, dvs att TV-program som jag spelar in fått felaktigt namn i listan. Nu saknar jag bara funktion för att kunna välja inspelningstid utan att behöva använda kanal-guiden.
Jag är imponerad av hur bra samsung är på att kontiunerligt komma med förbättringar (än så länge).
//mrnis
Får man fråga vilken hårddisk du köpte?? vilken storlek behöver man för den låses väl när man registrerat den för tvbruk?!
Postad 06 augusti 2010 - 10:08
Får man fråga vilken hårddisk du köpte?? vilken storlek behöver man för den låses väl när man registrerat den för tvbruk?!
Jag har använt en Lacie 500Gb som jag hade över hemma redan. Enligt specen på TVn tar det cirka 4 Gb att spela in 1 timme normal TV och 8 Gb per timme för HD-TV. Disken var NTFS-formatterad, men jag fick inte det att funka. För att kunna spela in var jag tvungen att låta TVn formattera den och efter det går det inte att använda den till datorn med mindre än att jag formatterar om den i datorn igen. Jag kommer inte spara så mycket inspelat material, utan raderar ofta när jag sett något. Så för mig är 500Gb i största laget och om jag hade haft en mindre till hands hade jag använt den.
//mrnis
Postad 06 augusti 2010 - 19:26
Kommer förmodligen lägga en beställning till helgen.
Nån som vet om Samsung kommer med nån uppföljare nom det närmsta så man inte är för snabb köpa denna?

Postad 12 augusti 2010 - 16:03
Så skönt att ha en tv till slut, har letat och läst väldigt länge.
Nästa komponent blir förmodligen en blu-ray spelare då jag tvivlar på att min ps3 kommer kunna visa 3d i full 1080p i höst, även fast det ryktas om en uppdatering. Sen behöver jag fler glasögon så vill försöka få tag i 3d starter kit ihop med samsungs c6900. Någon som vet var man kan få tag i dem bundlat? Billigaste jag har hittat är fyndbörsen för ca 3450:-
Postad 12 augusti 2010 - 16:23
@Julgransfot: vilket slimfäste kör du med är det samsungs egna slimfäste eller den billigare piratvarianten från netonnet?
Postad 12 augusti 2010 - 18:22
Oj vilken skillnad i bild på standardinställningar det var
Plasman verkar bättre om jag får säga vad jag tycker...
Postad 12 augusti 2010 - 18:28
Jag vill ha en STOR tv då jag redan har en 42". Men vad säger ni som vet.... att gå upp från 42 till 50 är det för klent ?
Jag kollar bl a på PS58C6505 samt LG 60PK760N. Har idag en äldre Panasonic TX-42PH från 2005 (lågupplöst)
Ska man satsa på SIZE eller på lite finess som ex 3D...?
Postad 12 augusti 2010 - 18:42
C7705:an finns ju annars i 63" med 3D om man är beredd lägga 30+ lök såVerkar som att PS50C7705 är en riktigt bra TV. Synd att inte det finns en 58" med 3D då hade valet varit enkelt.
Jag vill ha en STOR tv då jag redan har en 42". Men vad säger ni som vet.... att gå upp från 42 till 50 är det för klent ?

Du lär märka skillnad på 42 och 50 sen om det är tíllräckligt kan ju bara du avgöra.
Postad 12 augusti 2010 - 19:20
C7705:an finns ju annars i 63" med 3D om man är beredd lägga 30+ lök så
Du lär märka skillnad på 42 och 50 sen om det är tíllräckligt kan ju bara du avgöra.
jo...det har du rätt i. Tack! Vet du även ifall PS3 med nyare mjukvara erbjuder samma 3D uppspelning som ex Samsung 6900 3D spelare?
Postad 12 augusti 2010 - 19:48
Postad 13 augusti 2010 - 00:45
Postad 13 augusti 2010 - 06:48
Det finns inget som heter 1.4 HDMI (eller HDMI v1.4) kabel!Vet inte om det är detta som é problemet men har du 1.4 HDMI kabel.
Kablar delas inte in efter versionsnummer. Enda gången det förekommer är i felaktig marknadsföring. Det enda som delas in i versionsnummer är protokollen och i nån mån själva interfacen, kontakter och kablar är "versionslösa" och har med undantag för Ethernet-support sett likadana ut under alla år.
För 3D så kan man använda vilken HDMI-kabel som helst, förutsatt att den klarar den bandbredd 3D-signalerna kräver. Inga av dessa 3D-signaler kräver större bandbredd än vanlig plain vanilla 2D 1080p60 som man kan få ut från t.ex. PS3. Dvs har man kört 1080p60 tidigare så kommer den kabeln med största säkerhet även fixa 3D.
(skulle man få problem med överföring från just PS3 så vill jag förövrigt minnas att man numera, senaste FW, kan stänga av Deep Color i den - i vissa fall kan det eventuellt hjälpa om man har problem)
Ang Blu-ray 3D-stöd i PS3 så ska det komma i september.
Redigerat av pacman, 13 augusti 2010 - 06:49.
Postad 13 augusti 2010 - 09:05
Hoppas jag också hinner få min innan helgen så man får leka/testa lite, beställde i tisdags så borde ju komma imorrn tycker man.
@Julgransfot: vilket slimfäste kör du med är det samsungs egna slimfäste eller den billigare piratvarianten från netonnet?
Köpte W3 fästet då jag har en tunn gipsvägg och inte visste om samsungs slim fäste skulle hålla (1 hål bara). W3 fästet kan du fästa med 2-3 skruvar, jag körde med 2 vilket kändes fullt tillräckligt hos mig. Enda problemet jag ser med slimfästena är att det blir trångt när man ska in med handen och sätta in en kabel eller usb. Men snyggt blir det...
Bra och veta att en HDMI 1.3 kabel stödjer 3d i full hd. Tycker det fortfarande är relevant att prata versionsnummer när det gäller gamla HDMI kablar. Men som du säger, från och med 1.4 så vill tillverkarna sudda ut versionsnumrena och istället prata HDMI med Ethernet eller utan.
Appropå 3d stödet i PS3, snacka om att det råder förvirring här. I december när 3d standarden sattes för blu-ray bekräftades att PS3an kommer vara kompatibel med denna. Men läser man sen på vissa sidor så som wikipedia och andra så nämns att HDMI 1.4 port krävs för att stödja 3d i full HD. Uppenbarligen funkar 3d redan nu när man spelar 3d spelen som finns på PSN men dessa rullar ju också bara i 720p. Du som nämnde 3d uppdatering i september, var det nåt du spekulerade i eller har du sett någon info någonstans? Tittar man på receiver sidan så har jag läst att problemet med 3d signaler inte egentligen är porten (hdmi1.3) utan HDCP länken som felar då receivern inte känner till att det finns 3d apparater och därmed inte kan göra en HDCP uppkoppling mot denna. Detta borde innebära att man kunde släppa en ny firmware och så skulle det fungera. Men antar att tillverkarna ser chansen att sälja nya apparater genom att släppa nya med HDMI 1.4a port.
Som jag brukar säga, det kostar att ligga på topp och vara en early adopter =)
Postad 13 augusti 2010 - 10:00
Varför skulle det vara relevant? Det finns inget i v1.3 av specen som kan kopplas till kablar. v1.3 ökade maximal bandbredd men det finns inget som säger att en kabel klarar denna bandbredd. Oavsett om nån, felaktigt, döpt den till 1.3-nånting eller ej.Bra och veta att en HDMI 1.3 kabel stödjer 3d i full hd. Tycker det fortfarande är relevant att prata versionsnummer när det gäller gamla HDMI kablar.
Njae, det är så att om nån tillverkare av HDMI-kablar i samband med namnet HDMI använder sig av versionsnummer så bryter de mot HDMI licensen. Så var det även innan HDMI v1.4 lanserades.Men som du säger, från och med 1.4 så vill tillverkarna sudda ut versionsnumrena och istället prata HDMI med Ethernet eller utan.
Att man sen siktar på att skippa versionsnummer överlag stämmer iofs men det är en annan historia.
Möjligt att HDCP dessutom ställer till det oxå. Men även om den inte gjorde det så skulle ett v1.3 interface i en stärkare ändå i klara av 3D i full upplösning. Däremot bör det stödja 3D i halverad (vertikal eller horisontell) upplösning eftersom dessa bildsignaler är likadana som 2D signaler.Tittar man på receiver sidan så har jag läst att problemet med 3d signaler inte egentligen är porten (hdmi1.3) utan HDCP länken som felar då receivern inte känner till att det finns 3d apparater och därmed inte kan göra en HDCP uppkoppling mot denna. Detta borde innebära att man kunde släppa en ny firmware och så skulle det fungera. Men antar att tillverkarna ser chansen att sälja nya apparater genom att släppa nya med HDMI 1.4a port.
Faktum är att PS3:an redan innan vårens uppdatering klarade att skicka ut 3D-signaler med halv upplösning.
Offtopic: Den läsare som inte har nån PS3, hoppa över om du vill.

Det är mer än så. I version 1.4 av HDMI-specen så infördes support av 3D signaler med full upplösning, sk Frame Packing. Dvs vad som infördes var inte bara 3D i 1920*1080p-upplösning utan även 3D i 1280*720p upplösning.Appropå 3d stödet i PS3, snacka om att det råder förvirring här. I december när 3d standarden sattes för blu-ray bekräftades att PS3an kommer vara kompatibel med denna. Men läser man sen på vissa sidor så som wikipedia och andra så nämns att HDMI 1.4 port krävs för att stödja 3d i full HD.
Dessutom infördes lite handskanings tjosan.
PS3:ans HDMI-interface är uppgraderingsbart. Den firmware som finns ute har hämtat funktionalitet från delar av v1.4 specen. Däribland 3D-handskaning och support för full upplösning vid 3D i 720p60 och 1080p24.Uppenbarligen funkar 3d redan nu när man spelar 3d spelen som finns på PSN men dessa rullar ju också bara i 720p.
Dvs PS3 stödjer redan idag "FullHD 3D". Däremot stödjer den inte Blu-ray 3D (krävs ju mer än att HDMI ska funka för att det ska stödjas). Det är alltså Blu-ray 3D-stödet som saknas idag.
Det var den infon Sonyn har gett på ett "meeting" i London iaf:Du som nämnde 3d uppdatering i september, var det nåt du spekulerade i eller har du sett någon info någonstans?
http://www.thesixtha...y-update-dated/
Redigerat av pacman, 13 augusti 2010 - 10:01.
Postad 13 augusti 2010 - 17:26
Spännande med artikeln du länkade till. Om det stämmer känns det som jag skiter i och köpa en blu-ray spelare nu och har lite is i magen och lägger pengarna på en ny receiver istället.
Postad 15 augusti 2010 - 12:14

jag hoppades att ps3 skulle vara ett bra köp och det verkar det ju vara.. nu ska jag bara köra in tvn ordentligt och sen leta upp nån som kan kalibrera min tv..
Postad 15 augusti 2010 - 18:36
Redigerat av prahna, 15 augusti 2010 - 19:07.
Postad 16 augusti 2010 - 08:36
Postad 16 augusti 2010 - 16:19
Har ej jämfört med v20n, bara G20:n och jag tycker svärtan är i nivå med g20n medans allt annat är lite bättre på samsungen.
Hej Julgransfoten, fortfarande lika nöjd med Samsung TV´n ? Jag funderar på att slå till idag...

Postad 16 augusti 2010 - 16:50
Har idag en 42" G10 men vill ha större, denna ligger rätt i pris om man nu vill ha 3D. Hur går det i 3D fighen?
Inte roligt om det sen visar sig att det är en annan 3D-teknik som vinner racet.
Postad 16 augusti 2010 - 18:21
Den andra tekniken som skulle vinna är isåfall glasögon lös 3D men den verkar än sålänge ha en väldigt liten tittvinkel. Själva 3D standarden är klar vad jag har förstått, sen stödjer TV'n Side-by-Side(höger/vänster eller upp/ner) samt de andra 3D sätten som används.Nu kliar det så där otäckt i köpartarmen...
Har idag en 42" G10 men vill ha större, denna ligger rätt i pris om man nu vill ha 3D. Hur går det i 3D fighen?
Inte roligt om det sen visar sig att det är en annan 3D-teknik som vinner racet.
Postad 16 augusti 2010 - 18:21
Postad 16 augusti 2010 - 20:37
3D tv´n har ju en optisk digital ljudutgång som jag tänkte koppla till mitt Bose 321 system. Funkar ljudet då vid tittande av 3D film ? (ursäkta min okunnighet...)
Vidare så har ju digitalboxen optisk ut men denna kan jag då förmodligen inte koppla in i Bosen eftersom den bara har en optisk ingång. Finns det "y-kopplingar" med dubbla optiska eller finns det konverterare från optisk till koax ?
nån som vet..
?
Postad 16 augusti 2010 - 20:52
en fråga till innan man trycker på "köp" knappen...
3D tv´n har ju en optisk digital ljudutgång som jag tänkte koppla till mitt Bose 321 system. Funkar ljudet då vid tittande av 3D film ? (ursäkta min okunnighet...)
Vidare så har ju digitalboxen optisk ut men denna kan jag då förmodligen inte koppla in i Bosen eftersom den bara har en optisk ingång. Finns det "y-kopplingar" med dubbla optiska eller finns det konverterare från optisk till koax ?
nån som vet..
?
hann att lösa problemet och besvara härmed min fråga nr 2, Kjell och Co har tydligen en splitter för optisk ljudkabel får väl prova en sådan då.

Postad 16 augusti 2010 - 21:33
Postad 16 augusti 2010 - 21:51
Postad 16 augusti 2010 - 22:02

den sk PVR funktionen, går det att spela in ett tvprogram som går via parabolboxen samtidigt som man tittar på en film ? Eller är det en sådan funktion att jag ex kollar ett program och går därifrån och då spelar in, eller hur funkar det egentligen...?
Postad 17 augusti 2010 - 08:11
många frågor blir det...
den sk PVR funktionen, går det att spela in ett tvprogram som går via parabolboxen samtidigt som man tittar på en film ? Eller är det en sådan funktion att jag ex kollar ett program och går därifrån och då spelar in, eller hur funkar det egentligen...?
När du spelar in ett program du tittar på med PVR (funkar bara om du använder inbyggda digitalboxen med en CA-modul), så får du en varning om du försöker byta kanal att inspelning pågår. Du kan alltså inte titta på en annan kanal än den du spelar in från. Däremot går det utmärkt att stänga av TVn (till standby-läge) och inspelningen fortsätter tills den tid du angett som slutpunkt är nådd. Att se på en Blueray-film eller DVD ska gå bra eftersom det är från annan källa, även om jag inte testat. Däremot är jag osäker om det går att se något som man spelat in samtidigt som man spelar in något annat. Jag kan göra ett test ikväll om du vill.
Det finns också TimeShift-funktion, dvs att du kan börja spela in när du kollar på programmet, sedan kan du pausa programmet, hämta kaffe, och fortsätta titta på programmet när du kommer tillbaka från där du var.
Jag har däremot tidvis problem med att PVR döper program fel ibland och det är rätt irriterande särskilt som man inte kan ändra namn i efterhand. Det blev lite bättre efter senaste uppdateringen, men inte helt korrekt än. Samsung säger att de inte kan återskapa felet, så jag kan tänka mig att min CA-modul strular lite (Strongs modul för CanalDigital).
Förutom det är jag grymt nöjd med TVn. Lätt mitt bästa köp på många år. Har även köpt 3D-bluerayspelaren 6900 och är mycket nöjd med den. Tyvärr finns ju extremt få titlar än, (jag har bara Monsters vs aliens och "det regnar köttbullar") men jag lever på hoppet att fler kommer framöver.
Edit: Kan tillägga att då man läser texten om TVn på Samsungs hemsida står det att man ska kunna använda Skype. Så är inte fallet. Jag var i kontakt med Samsung om det, och de svarade att Skype inte stöds i denna TV. De verkar inte ha velat uppdatera hemsidan dock.
//mrnis
Redigerat av mrnis, 17 augusti 2010 - 08:15.
Postad 17 augusti 2010 - 09:29
När du spelar in ett program du tittar på med PVR (funkar bara om du använder inbyggda digitalboxen med en CA-modul), så får du en varning om du försöker byta kanal att inspelning pågår. Du kan alltså inte titta på en annan kanal än den du spelar in från. Däremot går det utmärkt att stänga av TVn (till standby-läge) och inspelningen fortsätter tills den tid du angett som slutpunkt är nådd. Att se på en Blueray-film eller DVD ska gå bra eftersom det är från annan källa, även om jag inte testat. Däremot är jag osäker om det går att se något som man spelat in samtidigt som man spelar in något annat. Jag kan göra ett test ikväll om du vill.
Det finns också TimeShift-funktion, dvs att du kan börja spela in när du kollar på programmet, sedan kan du pausa programmet, hämta kaffe, och fortsätta titta på programmet när du kommer tillbaka från där du var.
Jag har däremot tidvis problem med att PVR döper program fel ibland och det är rätt irriterande särskilt som man inte kan ändra namn i efterhand. Det blev lite bättre efter senaste uppdateringen, men inte helt korrekt än. Samsung säger att de inte kan återskapa felet, så jag kan tänka mig att min CA-modul strular lite (Strongs modul för CanalDigital).
Förutom det är jag grymt nöjd med TVn. Lätt mitt bästa köp på många år. Har även köpt 3D-bluerayspelaren 6900 och är mycket nöjd med den. Tyvärr finns ju extremt få titlar än, (jag har bara Monsters vs aliens och "det regnar köttbullar") men jag lever på hoppet att fler kommer framöver.
Edit: Kan tillägga att då man läser texten om TVn på Samsungs hemsida står det att man ska kunna använda Skype. Så är inte fallet. Jag var i kontakt med Samsung om det, och de svarade att Skype inte stöds i denna TV. De verkar inte ha velat uppdatera hemsidan dock.
//mrnis
Tack för svaret !
Om jag förstår dig rätt så kommer inspelningsfunktionen PVR inte att fungera så jag kopplar in min Viasat HD parabolbox i TV´n ?? Denna kopplas med HDMI kabel.
Postad 17 augusti 2010 - 11:20
Behöver man ”köra in” den här plasman? I så fall: Vilka inställningar ska man ha?
Är det någon som spelar PS3 spel i 3D? Vilka kan man spela och finns det några demon man kan hämta hem? Vilka spel är på gång – gärna nära i tid?
Postad 17 augusti 2010 - 12:37
På US PSN store finns det: Motorstorm Pacific Rift 3D demo, Super Stardust HD 3D demo, MLB League(2010/2011?) 3D demo, Wipeout HD 3D Demo(har jag för mig) samt PAIN 3D, men ej säker på att PAIN är ett demo du kan testa. I EU shoppen kan du köpa ett 3D paket för 299kr och då ingår: Super Stardust HD(3D), Wipeout HD(3D), Motorstorm Pacific Rift(3D !!DEMO!!), PAIN(Ej full 3D bara vissa banor).Idag får jag min TV hemleveread. Ska bli otroligt spännande! Kul att höra att så många verkar vara nöjda med den här TV:n – det känns som ett rätt köp.
Behöver man ”köra in” den här plasman? I så fall: Vilka inställningar ska man ha?
Är det någon som spelar PS3 spel i 3D? Vilka kan man spela och finns det några demon man kan hämta hem? Vilka spel är på gång – gärna nära i tid?
3D spel på gång är(jag är ej helt uppdaterad på detta)
Killzone 3
Gran Turismo 5
Något fight spel med MOVE
Eyepets eller vad det heter
Angående att köra in så använder jag webapalooza break-in slides och hade min brightness samt kontrast nere på 50, cell light runt 10. Det finns mycket debatt om break-ins och vissa säger att om du vill köra in snabbare använder du högre kontrast och brightness. Jag körde 11 timmars demon's souls när jag hade använt plasman i kanske 50-80 timmar och då hade jag kvar hela HUD'n i 1 dag medans jag körde break-in men det har nu försvunnit, och jag får fortfarande mycket temporära inbränningar(image retention) men det försvinner efter några få minuter. Spelade t.ex demon's souls igen i ca 3-4 timmar och då försvann HUD'n efter 5 minuter. Tumregeln för de första 100-150 timmarna brukar vara att inte visa material som inte täcker upp hela skärmen för mycket samt inte ha statiska object(tv loggos, spel HUDs) Då jag spelade med statiska loggos så hade jag min brightness, kontrast o cell light nere på 50% av deras högsta.
Det läskigaste i början med plasman är 3D spel för när du kör i 3D måste brightness, cell light o kontrast upp nästan i toppen för att ljus ska komma igenom glasögonen och då kan jag säga dig att du kommer ha kraftig image retention ett tag efter men det försvinner.
Redigerat av Kimjo, 17 augusti 2010 - 12:46.
Postad 17 augusti 2010 - 14:39
Tack för svaret !
Om jag förstår dig rätt så kommer inspelningsfunktionen PVR inte att fungera så jag kopplar in min Viasat HD parabolbox i TV´n ?? Denna kopplas med HDMI kabel.
Ja det var så jag förstod det när jag mailade Samsung:
Q: Går det även att spela in om det är en extern digitalbox, eller bara om det är av CA-modulvariant?
A: Inspelning är enbart för kanaler insökta i tv:n. Den kan inte spela in CI+kanaler.
Jag glömde också förut skriva ytterligare en negativ sak med inspelning. Man kan inte förprogrammera egna klockslag utan bara välja att spela in program som finns i "Guiden" (alltså TV-tablån i TVn). Det som är jobbigt är att den sträcker sig typ 3 dagar framåt bara, så om man vill ska resa bort längre tid går det inte att förprogrammera det. Jag har en förhoppning att Samsung ska göra PVRen bättre gällande det, men är rädd att de inte gör det.
//mrnis
Postad 17 augusti 2010 - 20:51
Ja det var så jag förstod det när jag mailade Samsung:
Q: Går det även att spela in om det är en extern digitalbox, eller bara om det är av CA-modulvariant?
A: Inspelning är enbart för kanaler insökta i tv:n. Den kan inte spela in CI+kanaler.
Jag glömde också förut skriva ytterligare en negativ sak med inspelning. Man kan inte förprogrammera egna klockslag utan bara välja att spela in program som finns i "Guiden" (alltså TV-tablån i TVn). Det som är jobbigt är att den sträcker sig typ 3 dagar framåt bara, så om man vill ska resa bort längre tid går det inte att förprogrammera det. Jag har en förhoppning att Samsung ska göra PVRen bättre gällande det, men är rädd att de inte gör det.
//mrnis
Ok tack igen. Då verkar inte PVR har något större värde om jag får säga så.
Postad 17 augusti 2010 - 20:58
Ok tack igen. Då verkar inte PVR har något större värde om jag får säga så.
Alltså, den kunde såklart funka mycket bättre, men jag spelar nästan bara in om jag inte är hemma, och typ aldrig för att jag vill titta på annan kanal så för mig är den tillräcklig. Jag testade att kolla på film samtidigt som jag spelar in, från DVD/Blueray funkar det, men man kan inte titta på inspelat PVR-material från verkar det som.
Postad 18 augusti 2010 - 07:59
Min 7705 som jag köpte på OnOff för 4 dagar sedan är helt död !!
Det klickar i TV:n när jag trycker på power knappen och ström indikatorn slocknar ibland, men även blinkar 3 gånger upprepande ibland. Dock startar inte TV:n.
Är detta ngt som ngn känner till sedan tidagare ?
Postad 18 augusti 2010 - 09:11
Vilken suverän TV! Måste säga att jag är jättenöjd.
Kan dock tycka att ”standard”-läget blir aningen ljussvag med cell light på 10. Går man på ”film”-läget så blir det ju en helt annan ”punsch” i bilden, men då är cell light på 15. Är det något man ska vänta med till man kört in plasman? Kunde vara kul att höra på vilket bildläge ni andra kör?
Jag har även testat det fejkade 3D-läget, och det var bättre än förväntat. Ibland fick man faktiskt riktigt bra 3D-djup.
P.S. Ett par glasögon ska man ju få med, men jag fick två. Någon annan som fått det (eller skulle man få det)?
Postad 18 augusti 2010 - 09:13
Hej.
Det klickar i TV:n när jag trycker på power knappen och ström indikatorn slocknar ibland, men även blinkar 3 gånger upprepande ibland. Dock startar inte TV:n.
Det låter inte så bra. Troligtvis har du fått ett dåligt exemplar, rekommenderar att du kontaktar Samsungs support för hjälp.
Det enda jag kan annars tänka mig den håller på med är firmware-uppdatering. Har du TVn ansluten till internet? Grundinställningen för mig var att den startade automatiskt på natten för att leta efter uppdateringar. Jag stängde av det direkt eftersom bara att ladda ner Samsung-patchar till en dator kan ta flera timmar. När jag lät min Samsung blueray-spelare försöka uppdatera via internet stod den i ett par timmar och var i princip död. Till slut drog jag ut nätverkssladden och då avbröt den uppdateringsförsöket och jag kunde ladda ner uppdateringen på datorn och använda USB-uppdatering istället. Kanske det är något sånt som din TV håller på med? Men kolla med supporten för säkerhets skull, de har svarat på mina mail-frågor rätt snabbt.
//mrnis
Postad 18 augusti 2010 - 09:34
Det låter inte så bra. Troligtvis har du fått ett dåligt exemplar, rekommenderar att du kontaktar Samsungs support för hjälp.
Det enda jag kan annars tänka mig den håller på med är firmware-uppdatering. Har du TVn ansluten till internet? Grundinställningen för mig var att den startade automatiskt på natten för att leta efter uppdateringar. Jag stängde av det direkt eftersom bara att ladda ner Samsung-patchar till en dator kan ta flera timmar. När jag lät min Samsung blueray-spelare försöka uppdatera via internet stod den i ett par timmar och var i princip död. Till slut drog jag ut nätverkssladden och då avbröt den uppdateringsförsöket och jag kunde ladda ner uppdateringen på datorn och använda USB-uppdatering istället. Kanske det är något sånt som din TV håller på med? Men kolla med supporten för säkerhets skull, de har svarat på mina mail-frågor rätt snabbt.
//mrnis
Tyvärr är det nog inte ngn firmware uppdatering då jag satt den på manuellt...
Det blir att åka till OnOff och byta till en annan, tur att Samsung har 14 dagars DOA.
Postad 18 augusti 2010 - 15:08
Tyvärr är det nog inte ngn firmware uppdatering då jag satt den på manuellt...
Det blir att åka till OnOff och byta till en annan, tur att Samsung har 14 dagars DOA.
Det där har jag varit med om på en gammal panasonic som jag har, troligtvis är det en kallödning som dom måste fixa, det var så på min i varje fall. Du måste skicka in den för att få det fixat. Efter det funkar min fortfarande efter 8 år så det behöver inte betyda att hela tv:n är kass.
Till er som kör 3d via PS3, jag får inte det att fungera. Jag har förvisso 63 tummaren men det kan inte vara någon skillnad. Enligt Sony ska man bara behöva avinstallera Wipeout för att sedan installera det igen så ska 3d-funktionen vara igång, men jag hittar inte någonstans i wipeout-menyn där man kan sätta på 3d. Jag har i för sig ps3:an kopplad via en förstärkare så problemet kan ju ligga där men ni som testat, finns det någon "sätta på 3d knapp" i wipeout-menyn?
Postad 18 augusti 2010 - 15:24
Hej.
Så hämde det med min gamla 42a men det var psu:n som var kass kan vara nått så enkelt. du har ju garanti så bara att skicka in .
Postad 18 augusti 2010 - 15:58
Kan dock tycka att ”standard”-läget blir aningen ljussvag med cell light på 10. Går man på ”film”-läget så blir det ju en helt annan ”punsch” i bilden, men då är cell light på 15. Är det något man ska vänta med till man kört in plasman? Kunde vara kul att höra på vilket bildläge ni andra kör?
Jag har även testat det fejkade 3D-läget, och det var bättre än förväntat. Ibland fick man faktiskt riktigt bra 3D-djup.
P.S. Ett par glasögon ska man ju få med, men jag fick två. Någon annan som fått det (eller skulle man få det)?
Jag använder movie läget med inställningar från Samsung settings/review och då ser bilden helt ok ut, men inte riktigt som jag vill ha den. Men det fixar sig sen
Att tänka på med plasma i början är egentligen det att man inte torterar skärmen med statiska objekt sittandes på skärmen i flera timmar åt gången, det bör man va försiktig med de första 100-150 timmarna. Man bör heller inte kolla 4:3 och 2:35:1(om det är fel ratio ursäkta) som inte täcker upp hela skärmen alldeles för mycket i början. Jag var otroligt nojjig över inbränningar när jag fick hem min plasma men det börjar släppa lite nu, dock nojjig ibland när man spelar osv. men det är bara njuta på!
Det där har jag varit med om på en gammal panasonic som jag har, troligtvis är det en kallödning som dom måste fixa, det var så på min i varje fall. Du måste skicka in den för att få det fixat. Efter det funkar min fortfarande efter 8 år så det behöver inte betyda att hela tv:n är kass.
Till er som kör 3d via PS3, jag får inte det att fungera. Jag har förvisso 63 tummaren men det kan inte vara någon skillnad. Enligt Sony ska man bara behöva avinstallera Wipeout för att sedan installera det igen så ska 3d-funktionen vara igång, men jag hittar inte någonstans i wipeout-menyn där man kan sätta på 3d. Jag har i för sig ps3:an kopplad via en förstärkare så problemet kan ju ligga där men ni som testat, finns det någon "sätta på 3d knapp" i wipeout-menyn?
När du startar playstationet så testa att köra display setup. Det ska komma upp att det är en 3D display och du får ställa in hur många tum den är på, om det inte kommer upp så kan det vara att du går genom förstärkaren och måste istället gå raka PS3 -> TV, så var det för mig. Om inte det heller funkar så får du testa med en HDMI kabel som stöder 3D(v1.4 står det ibland)
Postad 18 augusti 2010 - 18:23
När du startar playstationet så testa att köra display setup. Det ska komma upp att det är en 3D display och du får ställa in hur många tum den är på, om det inte kommer upp så kan det vara att du går genom förstärkaren och måste istället gå raka PS3 -> TV, så var det för mig. Om inte det heller funkar så får du testa med en HDMI kabel som stöder 3D(v1.4 står det ibland)
Tack, det var förstärkaren som va problemet.
Postad 18 augusti 2010 - 22:02
Detta kanske é av intresse för oss med denna tv.
Test o kali.
vilken skillnad det var i svärta mellan 50 och 60 Hz.....
Postad 19 augusti 2010 - 14:37
Måste säga att Pacific rift demot i 3d gav mersmak, kommer förmodligen köpa Motorstorm Apocalypse 3d när det släpps.
Någon som har lite 3d material att rekommendera? Funderar på att skapa en ny tråd just om 3d material (filmer, spel, testklipp, dokumentärer osv). Finns det något man kan ladda ner från nätet att testa med? Om man kopplar datorn till tv:n och kör youtubes 3d testfilmer, vilken 3d inställning skall man välja för att få det att lira med samsungs glasögon? Hur ställer man in samsungen? Finns ju olika 3d inställningar...
Postad 19 augusti 2010 - 16:30
Någon som har lite 3d material att rekommendera? Funderar på att skapa en ny tråd just om 3d material (filmer, spel, testklipp, dokumentärer osv). Finns det något man kan ladda ner från nätet att testa med? Om man kopplar datorn till tv:n och kör youtubes 3d testfilmer, vilken 3d inställning skall man välja för att få det att lira med samsungs glasögon? Hur ställer man in samsungen? Finns ju olika 3d inställningar...
Här kan du ladda ner stereoskopiska 3D trailers
3D Vision
3D trailers
När du tankat ner de trailers du vill se så kopplar du datorn till TVn och drar igång trailern via en mediaspelare(Jag använder Media Player Classic HC pga DXVA) och sätter TVn på 3D läge Side-by-Side eller Top-Bottom beroende på hur materialet är inspelat. Sen är det bara tuta o köra!
Postad 20 augusti 2010 - 11:19
Här kan du ladda ner stereoskopiska 3D trailers
3D Vision
3D trailers
När du tankat ner de trailers du vill se så kopplar du datorn till TVn och drar igång trailern via en mediaspelare(Jag använder Media Player Classic HC pga DXVA) och sätter TVn på 3D läge Side-by-Side eller Top-Bottom beroende på hur materialet är inspelat. Sen är det bara tuta o köra!
Tack för länkarna! Nu ska det tittas på filmklipp i helgen. Vet du om det funkar det att se filmerna direkt i TVns Media Play via ethernet-länk, eller var det det du menar att det inte funkar "pga DXVA"?
//mrnis
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar