Tänkte köpa en billig universal fjärr på typ siba.
LG LD420 42"
(TV)
|
2
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 27 August 2010 - 16:23
Tänkte köpa en billig universal fjärr på typ siba.
Postad 27 August 2010 - 16:31
Är det bara dyrare remotes som har den funktionen?
Postad 27 August 2010 - 18:31
Köpte en Emtec H140 för 49 spänn(sjukt billigt) på Siba.
Gör det på egen risk, men detta funka perfekt på min utan problem!
Så här gjorde jag:
Första steget är att få tv att kunna använda fjärren(Emtec H140), dvs byta program volym etc.
1. Håll inne Setup knappen tills den lyser fullt.
2. Tryck på TV knappen en gång
3. Tryck in 0119
4. Tryck sedan på power knappen. Bara så du vet att kontrollen
är installerad för teven.
Nu måste vi in i service menyn. Jag förklarar nedan.
Jag fick en del hjälp av denna sida för att förstå hur man gör, fast dom använder
en annan typ av fjärr.
http://translate.goo...y...sl=tr&tl=en
Hursomhelst såhär gjorde jag på fjärren(Emtec H140).
1. Tryck Setup och sen direkt efter AV knappen.
2. Nu dyker service meny lösenordskydd upp, det är här vi skriver in den magiska koden.
3. Koden var för min teve 0413.
4. Direkt efter att man skrivit in den sista siffran så öppnas service menyn.
5. Knappa ner till Tool option 3 >
6. Navigera in under denna del med navigationsknapparna pilarna för fjärren(Emtec H140)
7. Navigera ner till Divx valet.
8. Tryck höger pilen på fjärren(Emtec H140) så den byter från 0 till 1.
Sen i ovan guide så stod det att man skulle trycka exit på fjärren. Men det funka inte för mig.
Så jag fick lite panik hehe. Jag tryckte istället på Menu och då försvann service menyn i det läget
man var i, dvs där Divx alternativet var. Jag startade om tv för att se så allt funka, lite shaky hehe.
Tvn starta phuii. Gick in under meny sen Mina Medier och tro det eller ej där var Filmlista nu bland
alternativen!
Detta är ju helt jäkla awesome! Helt plötsligt har man ett media center typ. Tur att man har en
extern 120 gig hd att fylla med film och tv serier
Lycka till!
Redigerat av megasound, 27 August 2010 - 18:57.
Postad 28 August 2010 - 08:08
Jag kan få LG 42LD420 för 4990:- inklusive frakt
Jag kan få LG 42LD450 för 5339:- inklusive frakt
Är det värt att betala 349:- kr för lite bättre design eller har jag missat något? Vad ska jag välja tycker ni?
Redigerat av Pill, 28 August 2010 - 08:12.
Postad 28 August 2010 - 13:00
Har grav beslutsångest!
Jag kan få LG 42LD420 för 4990:- inklusive frakt
Jag kan få LG 42LD450 för 5339:- inklusive frakt
Är det värt att betala 349:- kr för lite bättre design eller har jag missat något? Vad ska jag välja tycker ni?
Kör på vad du tycker!
Dock står det att 450 har 10bit color jämfört med 8bit på 420, men det vet jag egentligen inte vad det betyder och om man märker någon skillnad..
Postad 28 August 2010 - 14:25
Kör på vad du tycker!
Dock står det att 450 har 10bit color jämfört med 8bit på 420, men det vet jag egentligen inte vad det betyder och om man märker någon skillnad..
får bli 450 för jag hade visst ingen fri fakt på 420 med dustin
Postad 28 August 2010 - 16:51
Postad 29 August 2010 - 09:51
Försökte spela upp en med DTS ljud samt 1080p och bilden var suverän, men inget ljud fick jag
Finns det någon smidig ljudkonverterare eller liknande?
/Ludvig
Redigerat av Fuzzmeister, 30 August 2010 - 13:32.
Postad 29 August 2010 - 14:41
Hacka just min LG 47LD450 inköpt för ungefär 1 vecka sen. Yes movietime!
Köpte en Emtec H140 för 49 spänn(sjukt billigt) på Siba.
Gör det på egen risk, men detta funka perfekt på min utan problem!
Så här gjorde jag:
Första steget är att få tv att kunna använda fjärren(Emtec H140), dvs byta program volym etc.
1. Håll inne Setup knappen tills den lyser fullt.
2. Tryck på TV knappen en gång
3. Tryck in 0119
4. Tryck sedan på power knappen. Bara så du vet att kontrollen
är installerad för teven.
Nu måste vi in i service menyn. Jag förklarar nedan.
Jag fick en del hjälp av denna sida för att förstå hur man gör, fast dom använder
en annan typ av fjärr.
http://translate.goo...y...sl=tr&tl=en
Hursomhelst såhär gjorde jag på fjärren(Emtec H140).
1. Tryck Setup och sen direkt efter AV knappen.
2. Nu dyker service meny lösenordskydd upp, det är här vi skriver in den magiska koden.
3. Koden var för min teve 0413.
4. Direkt efter att man skrivit in den sista siffran så öppnas service menyn.
5. Knappa ner till Tool option 3 >
6. Navigera in under denna del med navigationsknapparna pilarna för fjärren(Emtec H140)
7. Navigera ner till Divx valet.
8. Tryck höger pilen på fjärren(Emtec H140) så den byter från 0 till 1.
Sen i ovan guide så stod det att man skulle trycka exit på fjärren. Men det funka inte för mig.
Så jag fick lite panik hehe. Jag tryckte istället på Menu och då försvann service menyn i det läget
man var i, dvs där Divx alternativet var. Jag startade om tv för att se så allt funka, lite shaky hehe.
Tvn starta phuii. Gick in under meny sen Mina Medier och tro det eller ej där var Filmlista nu bland
alternativen!
Detta är ju helt jäkla awesome! Helt plötsligt har man ett media center typ. Tur att man har en
extern 120 gig hd att fylla med film och tv serier
Lycka till!
Tack som fan för guiden. Har tyvärr inte någon sibabutik där jag bor
Postad 29 August 2010 - 18:43
Postad 29 August 2010 - 19:02
Postad 29 August 2010 - 23:41
Beställt en LG 42LD450 från komplett via hempaket, när kan man förvänta sig att få den? Går hempaket segare än vanligt?
Jag beställde min på en torsdag och fick den på tisdagen bästa vecka.
Postad 30 August 2010 - 13:35
Någon som vet exakt vilka Ljud mediaspelaren klarar av i filmläget och inte?
Försökte spela upp en med DTS ljud samt 1080p och bilden var suverän, men inget ljud fick jag
Finns det någon smidig ljudkonverterare eller liknande?
/Ludvig
Letade lite själv och hittade denna guide, som hjälper en att konvertera DTS till Dolby digital ac3 (man kan fortfarande få ut surround)
http://audioconverte...re.dk/Tutorial/
Postad 04 September 2010 - 14:08
Postad 04 September 2010 - 17:05
Postad 05 September 2010 - 11:44
Postad 06 September 2010 - 08:02
Postad 07 September 2010 - 17:14
Förstår inte varför LG har gömt den här funktionen. Skulle vara ett grymt argument ur försäljnings-synpunkt. Aja gratis är gott!
Tack igen, Megasound
Postad 08 September 2010 - 15:53
Har nu äntligen lyckats hacka usbn på min LD420! Tack vare Megasound's kontroll och guide!
Förstår inte varför LG har gömt den här funktionen. Skulle vara ett grymt argument ur försäljnings-synpunkt. Aja gratis är gott!
Tack igen, Megasound
Troligen vill de kunna kränga en annan "bättre" tv med den funktionen aktiverad, som de då kan ta mer betalt för
Postad 09 September 2010 - 08:03
Gör så här:
Fjärren ska kodas.
Tryck in och håll ned SETUP tills lägesindikatorn blinkar och sedan lyser med fast sken. Släpp sedan knappen.
Knappa in 0119.
Har du knappat in rätt kod släcks lägesindikatorn, om det är fel blinkar den.
Ha TV:n påslagen tryck på INFO och sen kommer en ruta upp knappa in 0413, nu är man inne i service menyn.
Använd navigeringsknapparna, gå till Tool option 3 och sen till Divx och ändra från 0 till 1.
Tryck på INFO när du ska backa tillbaka.
Nu fungerar det att se på film via USB.
/ Micke U
Postad 10 September 2010 - 22:16
Philips SRU 7140, universal fjärren som ser ut som en slidemobil, kan man komma in i service menyn på min LG 32LD450.
Gör så här:
Fjärren ska kodas.
Tryck in och håll ned SETUP tills lägesindikatorn blinkar och sedan lyser med fast sken. Släpp sedan knappen.
Knappa in 0119.
Har du knappat in rätt kod släcks lägesindikatorn, om det är fel blinkar den.
Ha TV:n påslagen tryck på INFO och sen kommer en ruta upp knappa in 0413, nu är man inne i service menyn.
Använd navigeringsknapparna, gå till Tool option 3 och sen till Divx och ändra från 0 till 1.
Tryck på INFO när du ska backa tillbaka.
Nu fungerar det att se på film via USB.
/ Micke U
Sweet!
Fick hem TV'n för några dagar sen och ska imorgon bitti ge mig ut på jakt efter en billig fjärr som passar...
Grejen är väl att fjärren ska vara programerbar antar jag?
Hur kom du förresten fram till koden 0413? Någon länk?
Känner att det kan börja kännas rätt jobbigt om det inte är samma kod på min TV....
Postad 12 September 2010 - 14:15
Sweet!
Fick hem TV'n för några dagar sen och ska imorgon bitti ge mig ut på jakt efter en billig fjärr som passar...
Grejen är väl att fjärren ska vara programerbar antar jag?
Hur kom du förresten fram till koden 0413? Någon länk?
Känner att det kan börja kännas rätt jobbigt om det inte är samma kod på min TV....
Hittade du någon fjärr som funkade? Jag letar nämligen efter en fjärr som funkar. De två tidigare som presenterats i tråden verkar ju svåra att få tag på
Postad 13 September 2010 - 16:47
Hittade du någon fjärr som funkade? Jag letar nämligen efter en fjärr som funkar. De två tidigare som presenterats i tråden verkar ju svåra att få tag på
Hej!
Nä, Inte än :-(
På Siba sa de att fjärren som nämndes tidigare försvunnit ur sortimentet och därför såldes ut på de butiker där den fanns kvar.
Hittade några varianter på Biltema och Rusta men de kostade 99:-
Snålar... Tror att jag kanske har en gammal mutlifjärr i en flyttlåda som jag tänkte pröva först.
Säg gärna till om du hittar något innan mig som funkar!
Postad 14 September 2010 - 10:21
Postad 18 September 2010 - 13:05
Sedan finns det ju liknande lcd:er med liknande prestanda som denna: http://www.dustinhom...5010379881.aspx
Men tror ni att 42ld450 är bättre?
Postad 19 September 2010 - 12:21
Kan man paja en tv genom att koppla in ett TV-spel? Jag kopplade in mitt gamla Nintendo 8-bit på antenningången och det funkade ju bra - men nu funkar inte digital-tv kanalerna !?! Endast kanal 6 funkar av någon anledning. Jag har com-hem. På 1:an , 2:an , 4:an osv har jag nu bara massa färgade fyrkanter och man anar bara bilden i bakgrunden.
Har testat att lägga in kanalerna igen, men det blir samma sak. Har provar att koppla in en extern digitalbox och då får jag in kanalerna, så signalen från väggen verkar ju vara ok då(?) I den externa boxen har jag ett litet kort från comhem med ett chip instucket. Är det något jag ska sticka in i TV:n? Borde inte vara så, eftersom det funkat bra innan utan kort. Någon som har någon aning om hur man löser detta? (Har en 42LD420). Vore så surt att behöva skicka tillbaka TV:n... Jäkligt konstigt om man kan paja digitalmottagaren in TV genom att koppla in ett TV-spel.
(Kan förövrigt tipsa om en fjärrkontroll som funkar att låsa upp mediespelaren med - One for all - URC-3415. Ful som fan, kostar 249kr på Elgiganten.)
Redigerat av thomas911, 19 September 2010 - 13:03.
Postad 20 September 2010 - 07:16
Jag är urkass på sådant här och undrar om någon som är kunnig eller rent av har samma modell kan tipsa
om vad för inställningar man skall ha för att få den optimala bilden.
För tillfället har jag
Förhållande 16:9
Energispar AV
Bildläge STANDARD
bakgrundsbelysning 45
kontrast 90
ljusstyrka 50
skärpa 50
färg 53
färgton 0
Färgton W8
Dynamisk kontrast AV
Dynamisk färg AV
Clear white AV
hudton 0
brusreducering AV
Dig. brusreducering AV
gamma MELLAN
betraktarvänlig LÅGbiograf AV
färgskala STANDARD
All hjälp upskattas
Postad 20 September 2010 - 15:33
Tänkte nu är ju min garanti borta. Men om jag går in och ändrar Divx till 0 istället för 1 borde dom ju inte kunna se att jag varit inne där och således borde min garanti gälla? Eller?
Postad 21 September 2010 - 21:35
Jag har en underlig fråga!
På en del hemsidor läser jag att LGs 450 modell har Optisk audio out, och VGA in! Har en lite ålderlig hembio som inte tar hdmi.
Ni som har 450 modellen! Kan ni kolla på Tvn, om den har det eller inte!? Jag blir galen!!
MVH
Carl
Postad 22 September 2010 - 18:33
Fick det tyvärr inte att funka dock
Är det någon som fått det att fungera med nån fjärr utöver de som nämnts tidigare i tråden? Känns så onödigt att gå o köpa en mediaspelare om man kan låsa upp den som finns på själva tv:n
Postad 22 September 2010 - 20:02
Fick precis hem min LG 42LD450 och försökte hacka den. Lyckades inte få tag på en Emtec fjärrkontroll, så jag testade med följande fjärrkontroll från Clas Ohlson istället: http://www.clasohlso...px?id=147058355
Fick det tyvärr inte att funka dock
Är det någon som fått det att fungera med nån fjärr utöver de som nämnts tidigare i tråden? Känns så onödigt att gå o köpa en mediaspelare om man kan låsa upp den som finns på själva tv:n
Hej!
Kan du kolla om du har optisk audio out bakpå din tv?
Hade var döbussigt!
Tack på förhand!
Postad 22 September 2010 - 21:13
Jag frågade lite i början av tråden om bildinställningar på 42LD420 modellen men fick inte riktigt något svar.
Jag är urkass på sådant här och undrar om någon som är kunnig eller rent av har samma modell kan tipsa
om vad för inställningar man skall ha för att få den optimala bilden.
bakgrundsbelysning 65
kontrast 75
ljusstyrka 60
skärpa 68
färg 60
Clear white LÅG
Svartnivå LÅG
Resten är på samma nivå som du har.
Postad 22 September 2010 - 22:48
Hej!
Kan du kolla om du har optisk audio out bakpå din tv?
Hade var döbussigt!
Tack på förhand!
Yep, har ett uttag där det står "OPTICAL DIGITAL AUDIO OUT".
No worries!
Postad 23 September 2010 - 08:12
Yep, har ett uttag där det står "OPTICAL DIGITAL AUDIO OUT".
No worries!
Förlåt att jag är tjatig, men har den VGA ingång oxå?
Nu vet jag att jag inte kan lita på produktbeskrivningarna iaf!
Postad 23 September 2010 - 10:04
Förlåt att jag är tjatig, men har den VGA ingång oxå?
Nu vet jag att jag inte kan lita på produktbeskrivningarna iaf!
Här kan du se hur det ser ut:
Redigerat av xzit, 23 September 2010 - 10:04.
Postad 23 September 2010 - 10:33
Är svärtan dålig? Jag tyckte den såg mörk och blåflimmrande ut i butik med Spiderman på DVD men det kan ju ha varit kassa inställningar.
Postad 23 September 2010 - 18:09
Hadé!
Postad 23 September 2010 - 23:42
Postad 24 September 2010 - 09:48
http://www.komplett....aspx?sku=596322 Var dock nedsatt med 2000 när jag köpte min för 7 dagar sedan.
Skall till jobbet nu, Kjell & Company och se ifall vi har någon fjärr som kan tänkas passa för att hacka usb-porten!
Postad 24 September 2010 - 13:55
Har redan stängt av alla funkitioner som dynamisk kontrast och brus...något.
Postad 24 September 2010 - 22:50
Postad 25 September 2010 - 00:29
Jag testade att köra några xvid filmer från usbstickan och märkte att tv:n (420n) började släpa efter med ljudet. Detta brukade ske ca 1 timme in i filmen. Det kan förstås bero på usbstickan, eller har nån av er haft liknande erfarenheter?
Jag upplevde också exakt samma problem. Kollade precis på första filmen efter att "hackat" USBn, och precis som för dig så började ljudet släpa efter. Det skedde en bit in i filmen, mindre än en timma, så det var ganska så irriterande. Eller väldigt irriterande faktiskt..
Någon annan som har samma problem? Någon som vet hur man kan fixa det? Testade med en USB-sticka Kingston.
Postad 25 September 2010 - 11:09
Ja! Nederlaget är ett faktum! Köpte en logitech H300I och var väldigt nöjd med det. Efter ett antal försök ger jag nu upp med den! Går inte att programmera så man får fram service menyn, eller iaf jag lyckades inte. Men har en glädjande nyhet att Philips SRU 7140 finns på Kjell & Company =D Kommer inte ihåg priset och den finns inte på internet eller i nya katalogen. Men den finns på huvudlagret och går att beställa! Finns 17st vet jag! Återkommer imorgon när jag har hittat artikelnumret på den. Om någon annan har något att tipsa så vore det oxå trevligt!
Jag köpte en billig remote från Clas Ohlson först, men den funka inte. Sen såg jag nån på prisjakt.nu som hade beskrivit hur han hackade sin. Köpte samma fjärr som han (OneForAll URC-3445 Robusto 4) o gjorde precis som han sa, o voila! Hackad!
Det här är vad han skrev:
(Texten hämtad från https://www.prisjakt...kt.php?o=571138, inlägg av användare zpiff)
====================================================================
Instruktionen nedan är baserad på vad jag läste på http://lgusb.wikispaces.com/IR+Hack
------------------------------------------------------------------------------
VARNING: Om du ställer in nåt fel i service-menyn kan du göra din TV obrukbar!
------------------------------------------------------------------------------
* Köp en "OneForAll URC-3445 Robusto 4" fjärrkontroll (Jag köpte från Kjell & Company. Se https://www.prisjakt...kt.php?p=76204). Andra OneForAll-kontroller går kanske också bra. Du behöver en fjärrkontroll som kan programmeras att skicka "NEC 1 device 4 codes", vad nu det är. :-)
* Installera fjärrkontrollen med din TV (LG 42LD420) enligt manualen som kommer med fjärrkontrollen. (Jag försökte nedanstående utan att göra detta och det gick inte. :-) )
* Programmera en knapp för att komma in i servicemenyn på följande sätt:
** Sätt på TV'n
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck på TV-knappen
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck och håll in MAGIC-knappen. Lampan på fjärren blinkar först 1 gång, sedan 2 gånger. Släpp då.
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck 9 9 4 Lampan på fjärren blinkar 2 gånger.
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck på MAGIC-knappen.
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck in 0 0 0 1 8 eller 0 0 0 1 9 (jag kom in med den första)
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck nu på en knapp där du vill spara ner denna kod (som du sedan kommer använda för att komma in i service-menyn). Jag tryckte på en av DVD-funktionsknapparna (framåtspolning/FF). Fjärren blinkar nu 2 gånger.
...och nu kommer vi till den spännande biten...
** På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck nu på den knapp där du sparade ner koden ovan (framåtspolning/FF för mig). Om det har gått bra ska du nu ombedas mata in en lösenord på TV-skärmen! Detta behöver du göra för att komma in i service-menyn.
** På OneForAll fjärrkontrollen: Ange lösenordet. Sannolikt är det 0413 eller 0000. Jag misslyckades med mitt första försök (0000) och startade om TV'n för att undvika att mata in fel lösenord flera gånger på raken - vet ej om det kan orsaka problem, men det kändes säkrast!
Du ska nu se service-menyn!
* På OneForAll fjärrkontrollen: Tryck neråtpilen för att gå ner till "Tool option 3" menyn. Tryck högerppil för att gå in i den menyn. Gå ner till DivX och ändra 0 till 1 med pilknapparna. Ändra inget annat! Du kan göra din TV obrukbar... Tryck på din programmerade knapp för att gå ur menyn.
* Stäng av TV'n.
* Stoppa in en USB-sticka med DivX eller MKV filer på.
* Starta TV'n.
* Gå in i menyn och kolla mediaspelaren. Där finns nu ett nytt menualternativ: Film!
Njut av en mycket mer användbar TV!
Postad 25 September 2010 - 11:39
Postad 25 September 2010 - 13:46
Postad 06 October 2010 - 21:32
Gäller detta både xvid och .mkv-filer?
Tänkte ev. köpa en men om det alltid hackar efter en viss tid så är det ju helt meningslöst då detta är enda anledningen till att jag köper..
Postad 08 October 2010 - 12:36
Postad 04 November 2010 - 09:30
För de som inte vill riskera att köpa grisen i säcken med en dyr universalfjärrkontroll kan jag tipsa om att det går utmärkt att låsa upp Divx HD med hjälp av serieporten. Hittade detta på ett annat forum och det fungerade på min 42LD450.
Du behöver en dator med serieport och en nollmodemkabel (DB9 hona/hona). Finns för under 100kr hos Clas Ohlson, Kjell m fl. Du behöver även en terminalklient (jag körde med Hyperterminal men även PuTTY borde fungera).
Hela tråden med instruktioner: http://www.lg-hack.i.......p;sc=20&x=0
OBS! Detta är lite av expert-tips så var säker på att du vet vad du sysslar med innan du försöker.
1) Connect with serial 9600 8N1 No flow
2) Read out tool option 3 "af 0 ff" (mine was 8c04)
3) Set bit 14 to 1 (logical or c000) (mine became cc04)
4) Write it to tool option 3 using "af 0 0cc 040".
5) Restart TV!
Rajneesh Noonia har även skrivit ett program som emulerar en hel fjärrkontroll via serieporten. Detta fungerade dock inte på min modell men det kan gå på andra.
http://www.rajneeshn...remote-control/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
10 filmer
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?