Umeå, Västerbotten, Norrland, Sverige!
1272 svar till detta ämne
Postad 11 September 2011 - 11:55
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Får väl rätta in mig i ledet här jag med.
Bor på Tomtebo
Vardagsrumsbion består av:
DVD: Arcam DV139
Bluray och spel: PS3
TV-mottagare: HD Digitalbox med abb. på film och sport från både viasat och cana digital
Receiver: Arcam AVR600
Högtalare: B&W 804S och HTM3S i fronten och B&W DM604 i bakplan
Subwoofer: Velodyne DD10
Projektor: Epson TW5500
Duk: 110" ramspänd Stewart Firehawk G3
Kablar: QED och Audioquest
/B
Redigerat av boombaaz, 11 September 2011 - 14:10.
Postad 11 September 2011 - 15:53
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Bor på Tomtebo
DVD: Arcam DV139 Bluray och spel: PS3 TV-mottagare: HD Digitalbox med abb. på film och sport från både viasat och cana digital Receiver: Arcam AVR600 Högtalare: B&W 804S och HTM3S i fronten och B&W DM604 i bakplan Subwoofer: Velodyne DD10 Projektor: Epson TW5500 Duk: 110" ramspänd Stewart Firehawk G3 Kablar: QED och Audioquest
/B
Oh la la. En 5500:a å en firehawk får du gärna dema någon afton 
/karra
Postad 11 September 2011 - 17:59
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Det går säkert att ordna någon annan vacker dag
/B
Postad 12 September 2011 - 13:37
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det blev en trevlig liten demokväll igår där Zartok var mest fokuserad på basmassage och Karamasha på hur AE4000 uppför sig i en batcave.
Hoppas att det blir fler träffar.
Postad 12 September 2011 - 14:31
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Det blev en trevlig liten demokväll igår där Zartok var mest fokuserad på basmassage och Karamasha på hur AE4000 uppför sig i en batcave. Hoppas att det blir fler träffar. 
Vilka slutsatser drog ni av kvällen då? Zartok behöver Ino-moduler & Karamasha får svartmåla vardagsrummet  ?
Postad 12 September 2011 - 15:04
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Vilka slutsatser drog ni av kvällen då? Zartok behöver Ino-moduler & Karamasha får svartmåla vardagsrummet ?
Typ  Vet nu att min duk är helt okej, och att en bättre projje skulle lyfta bilden pga duken även om det är ett vardagsrum. Snart kommer väl Tomten?? Zartok var väl lite lätt lyrisk...  BAS BAS BAS!!
Postad 12 September 2011 - 19:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Zartok upplevde npgot som helt enkelt inte går att sätta ord på. jag har aldrig varit med om npgot liknande. det var som en vägg av luft som slog emot en när man satt i fåtöljen och stolarna skakade så bra så att basmassage faktiskt är ett väldigt bra namn på det. det var fasen det häftigaste jag upplevt i ljudväg och top tio upplevelser totalt!
Referensbio var det, ja. helt otroligt. går verkligen inte att säga på något annat sätt än att man måste uppleva det för att förstå vad som hände!
Postad 13 September 2011 - 12:01
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Du uppskattar verkligen bra bas måste man säga.
Postad 14 September 2011 - 08:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Du uppskattar verkligen bra bas måste man säga. 
bra bas is the total shit. det går ju från ett sinne (hörseln) till ett annat (känseln) och blir således något som man kan uppleva på två sätt. massiv sensorisk överbelastning! =D som jag skrev redan innan jag var hos dig, du har en referensbio. nu ska jag bara köpa hus och sen dra ihop massvis av pengar för att få ett lika bra biorum med massvis av subbar! =)
Postad 30 September 2011 - 17:58
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Ingvar Öhman föreläser i Umeå 19/10. Nån som vill hänga med och lyssna? Det är LTS som arrangerar men det går bra att komma även om man inte är medlem (om man följer med en medlem, t.ex. undertecknad).
Postad 30 September 2011 - 18:02
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Exakt vad kommer föreläsningen att handla om? Tänkte om det är relevant för ens egna bio, eller för djupgående för en "svensson", du förstår  . Tid?
Postad 30 September 2011 - 18:10
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det blir garanterat intressant för alla som är intresserade av ljud. I.Ö. är inte svår att lyssna på. Akustik för människor och lite annat 2011-10-19LTS i Umeå får återigen besök av akustikern och högtalarkunstruktören Ingvar Öhman. Denna gång är temat rumsakustik. Ingvar vill gärna rita och konstruera "Det kompromisslösa ljud- och bildrummet". Rubriken "Akustik för människor" innebär att vi måste kompromissa och gå andra vägar för att få fram en vettig lösning som passar in i det befintliga rummet.Plats: Sveriges Radio, Mariehemsvägen 4, Umeå Datum : 19 oktober 2011 Tid : 18.00 - 22.00
Postad 09 October 2011 - 14:58
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Bor på Tomtebo
DVD: Arcam DV139 Bluray och spel: PS3 TV-mottagare: HD Digitalbox med abb. på film och sport från både viasat och cana digital Receiver: Arcam AVR600 Högtalare: B&W 804S och HTM3S i fronten och B&W DM604 i bakplan Subwoofer: Velodyne DD10 Projektor: Epson TW5500 Duk: 110" ramspänd Stewart Firehawk G3 Kablar: QED och Audioquest
/B
Bor också på Tomtebo!!
Postad 11 October 2011 - 17:02
Unregisteredff677e81
-
Unregisteredff677e81
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Postad 11 October 2011 - 21:45
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Ingvar Öhman föreläser i Umeå 19/10. Nån som vill hänga med och lyssna? Det är LTS som arrangerar men det går bra att komma även om man inte är medlem (om man följer med en medlem, t.ex. undertecknad).
Det låter intressant...vart/när/hur anmäler man sig om man måste? /B
Postad 12 October 2011 - 11:46
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det är nog bara att gå dit och och droppa in och eventuellt säga att man är intresserad av föreläsningen och av LTS. De vill så klart få nya medlemmar. 
Jag skall sannolikt dit.
Postad 13 October 2011 - 20:13
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
när det väl blir demo hemma hos mig så har jag en överraskande positiv nyhet. jag har kommit ett litet steg närmare hasses megabas i form av en svs pc 13 ultra som just är beställd =)
inte för att jag varken kan eller kommer att kunna spela i samma ljudtryck eller få samma resultat som hasse, men basen lär bli ett par snäpp starkare än det jag har nu iaf. alltid något. som alla visa individer känner till så spelar hasses basljud i biorummet i absolut referensklass =D
Postad 13 October 2011 - 20:44
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
när det väl blir demo hemma hos mig så har jag en överraskande positiv nyhet. jag har kommit ett litet steg närmare hasses megabas i form av en svs pc 13 ultra som just är beställd =) inte för att jag varken kan eller kommer att kunna spela i samma ljudtryck eller få samma resultat som hasse, men basen lär bli ett par snäpp starkare än det jag har nu iaf. alltid något. som alla visa individer känner till så spelar hasses basljud i biorummet i absolut referensklass =D
Härligt härligt Sitter ju som sagt själv på en PB13-Ultra som är i det närmaste identisk. Ska väl i framtiden sikta på ytterligare en till för de akustiska fördelarna en till för med sig. Hur går det med dukbyggandet då?
Postad 13 October 2011 - 21:07
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Härligt härligt  Sitter ju som sagt själv på en PB13-Ultra som är i det närmaste identisk. Ska väl i framtiden sikta på ytterligare en till för de akustiska fördelarna en till för med sig. Hur går det med dukbyggandet då?
dukbyggandet är på stadiet att testbilderna är klara. det jag behöver göra nu är att bestämma mig för om jag ska göra en sån duk eller experimentera med kontrastfilm över bilden jag har. det går med andra ord väldigt långsamt, då jag har så jädrans mycket för mig på dagarna. hinner inte ens vara ledig som det ser ut nu. sedan maj månad har jag varit ledig två helger, that's it ^^ visst var det din bio som fanns i sävar? har du varit hos hasse och hört hans subbar spela? tänkte om du kunde jämnföra kraften i hans ljud mot din ultra? =)
Postad 13 October 2011 - 21:14
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Aha, okej. Det är på gång alltså. Men det lät lite stressigt med så mycket jobb måste jag säga.
Jo, det är i Sävar jag bor. Var tyvärr sjuk sist Hasse bjöd in lite folk, men det blir väl förhoppningsvis fler tillfällen. Så jag kan inte säga nått om hans ljud mot min Ultra. Men det är ju trots allt bara en ensam sub. Han kör väl ett flertal moduler, blir en annan femma då.
Men du får ju gärna kika förbi & testa SVS:en lite om du är sugen
Postad 13 October 2011 - 21:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
mjo, det är ganska stressigt, speciellt med tanke på dom 100% som jag även lägger ner på studier. men men, gör man skiten nu så får man mer fritid sen tänker jag =)
jo, det stämmer. har för mig att hasse har fyra ino audio under skärmen, och... ja. när det smäller i filmen så smäller det rejält överallt. det kommer säkert fler tillfällen då hasse bjuder in till lyssning, det är en väl värd upplevelse det där.
ja fasen, det hade jag otroligt gärna gjort! nu går jag skola fram till 15, sen börjar jag jobba 16 och helgen är det arbete mellan 8 och 22 som gäller, men om du har tid någon kväll nästa vecka så kanske vi hade kunnat styra ihop något? jag var på håret att beställa en pb13 ultra, men både ägare av båda basarna samt återförsäljaren sa att det inte var någon märkbar skillnad så det blev röret istället. den går att placera bättre i vardagsrummet.
vilka dagar skulle eventuellt passa dig nästa vecka eller veckan efter det?
Postad 14 October 2011 - 04:01
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Jobbar 7-16 nästa vecka, så tisdagkväll skulle funka för mig. Kika hur det ser ut för dig då!
Postad 14 October 2011 - 06:15
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Tisdag kväll bör fungera finfint för mig, har bara skola dom vanliga kontorstiderna.där på kvällen skulle vi alltså kunna dra ihop något. undrar om någon annan är intresserad?
Postad 14 October 2011 - 08:19
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
kan hända 
karra är alltid med på noterna! ge mig en tid och plats så hakar jag på.
Postad 14 October 2011 - 08:27
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Skickar PM med tid & plats.
Vill fler komma så går ju det också bra.
Måste bara förvarna om att det är inget akustikst nirvana ni kommer att få uppleva då jag inte har börjat med akustikåtgärder än. Har i princip bara fått upp allt så att det fungerar. Men vi kan nog snacka lite skit och visa lite SVS osv
Postad 14 October 2011 - 08:53
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag kan inte på tisdag. Det får bli nån annan gång. Grattis till subben Z!
Postad 14 October 2011 - 17:07
Unregistered25ca2af0
-
Unregistered25ca2af0
-
Beroende
-
-
1009 inlägg
En till som bor i Umeå!
Kommer det att finnas/finns det några som brukar arrangera lyssningskvällar så hänger jag gärna på någon gång.
(Har aldrig varit med förrut men någon gång ska vara den första)
Postad 14 October 2011 - 17:57
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Jag kan inte på tisdag. Det får bli nån annan gång. Grattis till subben Z! Okie, men det blir säkert fler gånger! Ska försöka fixa lite med akustiken framöver så man slipper skämmas lika mycket över ljudet En till som bor i Umeå! Kommer det att finnas/finns det några som brukar arrangera lyssningskvällar så hänger jag gärna på någon gång. (Har aldrig varit med förrut men någon gång ska vara den första)
Lyssningskväll som i fin Hifi vet jag inte, men du är ju välkommen att kika lite hos mig nu på tisdag om du vill?
Postad 14 October 2011 - 18:36
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Okie, men det blir säkert fler gånger! Ska försöka fixa lite med akustiken framöver så man slipper skämmas lika mycket över ljudet  Lyssningskväll som i fin Hifi vet jag inte, men du är ju välkommen att kika lite hos mig nu på tisdag om du vill?
Det får inte bli prestationsångest när vi träffas. Det skall vara kul!
Postad 14 October 2011 - 20:27
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Det får inte bli prestationsångest när vi träffas. Det skall vara kul! 
Absolut Nog ska vi ha skoj alltid, men jag vet ju hur grejerna presterade i förra boendet så jag har lite ångest över hur det låter här. Men men, lite akustikfix framöver ska väl fixa det värsta! Får bli fler tillfällen framöver också som sagt! Är inte den som är den
Postad 14 October 2011 - 22:35
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
det kommer automatiskt att bli lite bas-ångest från min sida tror jag, men annars så blir det bara finfint. det ska bli askul att lyssna till subben som jag faktiskt blindköpt! tycker jag inte alls om ljudet så får man ju avbeställa, men å andra sidan så tror jag minsann inte att det blir ångest på ljudet där.
senare när jag fått upp lite mer akustiktavlor och allt sånt så kan vi ha ett ljudmässigt hifiande hos mig. jag känner att mina frontar står pall mot ganska mycket rent musikaliskt, så dom skäms jag inte för =)
... nog för att det finns väldigt många med väldigt fina saker här inne, det måste medges.
tisdag! vill någon ha skjuts så bor jag på carlshem, hör av er via pm så ska vi se vad vi kan göra. det här är en chans att få uppleva den kanske tyngsta baslådan som många av oss någonsin kommer att komma i kontakt med =D
Postad 14 October 2011 - 23:16
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Just ja, tack så mycket hasse
Postad 18 October 2011 - 21:01
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Då var kvällen avslutad och... jösses vilken jäkla subwoofer svs pb13u är! Jag tog med mig en klasskompis och for iväg till den mycket trevliga värden för kvällen och sen basade vi i över två timmar. alla basscener man kan tänka sig spelades och det var mäkta imponerande ljud. subben fick långt ifrån spela ut det den kan, vi körde den på kanske 35% av max men... det räckte.
Singelsub har jag inte varit med om något liknande tryck och subben spelade otroligt bra i filmen tron legacy.
Ska man säga något om bion så var den riktigt inponerande. Riktigt bra projektor som spelade upp både trassel och avatar mäkta imponerande. tron såg otroligt bra ut. biorummet är enligt mig av precis rätt storlek och det enda som saknas är en spelenhet
Vi får helt enkelt tacka night för en riktig fempoängare ikväll och på återseende.
... jag börjar nog få lite prestationsångest iaf när man ser på alla andras otroligt fina setups med mediaspelare och hela kittet. ska också skaffa en
Postad 18 October 2011 - 21:10
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Då var kvällen avslutad och... jösses vilken jäkla subwoofer svs pb13u är! Jag tog med mig en klasskompis och for iväg till den mycket trevliga värden för kvällen och sen basade vi i över två timmar. alla basscener man kan tänka sig spelades och det var mäkta imponerande ljud. subben fick långt ifrån spela ut det den kan, vi körde den på kanske 35% av max men... det räckte. Singelsub har jag inte varit med om något liknande tryck och subben spelade otroligt bra i filmen tron legacy. Ska man säga något om bion så var den riktigt inponerande. Riktigt bra projektor som spelade upp både trassel och avatar mäkta imponerande. tron såg otroligt bra ut. biorummet är enligt mig av precis rätt storlek och det enda som saknas är en spelenhet  Vi får helt enkelt tacka night för en riktig fempoängare ikväll och på återseende. ... jag börjar nog få lite prestationsångest iaf när man ser på alla andras otroligt fina setups med mediaspelare och hela kittet. ska också skaffa en 
Skoj att ni var nöjda PB13-Ultran är rätt vild och i framtiden hoppas jag att det står en till bakom soffan också. Men först på agendan står fler absorbenter och viktigast av allt, de aktiva basabsorbenterna som ska byggas i vinter! Nu vet du i alla fall vad som väntar när du får din PC13-Ultra  .
Postad 18 October 2011 - 21:21
Unregistered25ca2af0
-
Unregistered25ca2af0
-
Beroende
-
-
1009 inlägg
Som du kanske förstod kunde jag inte komma förbi då just tisdagar är en dag då jag studerar kvällskurs
Det handlar ju så klart inte bara om fin hifi man ska lyssna på i sitt liv. Jag menar hur många är det som har råd att ställa upp tex en hel krell rigg... Men man måste ju se till vad som prioriteras
Hänger kanske på någon annan gång det sammanordnas något
Postad 18 October 2011 - 22:09
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag kan tro att det är jag som ska uppvisa ljud nästa gång. väntar på mitt originalsystem samt lite akustikförbättringar och möjligen en sub. Men ljudet kan egentligen köras närsomhelst
Postad 19 October 2011 - 09:27
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det blir garanterat intressant för alla som är intresserade av ljud. I.Ö. är inte svår att lyssna på. Akustik för människor och lite annat 2011-10-19 LTS i Umeå får återigen besök av akustikern och högtalarkunstruktören Ingvar Öhman. Denna gång är temat rumsakustik. Ingvar vill gärna rita och konstruera "Det kompromisslösa ljud- och bildrummet". Rubriken "Akustik för människor" innebär att vi måste kompromissa och gå andra vägar för att få fram en vettig lösning som passar in i det befintliga rummet. Plats: Sveriges Radio, Mariehemsvägen 4, Umeå Datum : 19 oktober 2011 Tid : 18.00 - 22.00
On någon mer än jag tänkt gå ikväll så kom i tid för dörren går i lås och ingen vaktar den efter 18.
Postad 20 October 2011 - 06:41
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Postad 20 October 2011 - 11:35
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Man kan se att vardagen rullar på i Timrå..  http://www.dn.se/nyh...lojade-langning https://www.minhembi...c_id=398565.jpg
Och vad har det med Umeå att göra?
Postad 20 October 2011 - 17:13
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Och vad har det med Umeå att göra? 
hä ä ju grannas...
Postad 20 October 2011 - 17:18
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
hä ä ju grannas...
Timrå är ju ca 25 mil från Umeå...
Postad 21 October 2011 - 16:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Postad 21 October 2011 - 19:36
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Bra men väldigt teknisk och komplicerad. Rumsakustik och all fysik som är inblandad kan göra vem som helst snurrig.  Tyvärr var jag tvungen och gå efter ett par timmar och då hade de just börjat snacka....
Förra gången I. Ö. snackade för LTS i Umeå höll han på från 18 till 01:30.......
Postad 21 October 2011 - 19:49
Unregistered1574
-
Unregistered1574
-
Användare
-
-
189 inlägg
jag tyckte då iaf att de var väldigt lärorik, men som du sa var den ganska invecklad.
dock så kände jag mig lite för ung jämfört med alla andra som var där xD
Postad 21 October 2011 - 21:52
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Har inte varit aktiv här på ganska länge nu. Börja på senaste tid tappa lusten på all välljud och spännande som finns. Blir det någon fler träff är jag gärna på och "återfinner" mitt gamla intresse. Prata med likasinnade se och höra lite trevlig bild och ljud skulle nog göra susen. Självklart Umebo.
Hassesolo vad för bullar måste jag jaga reda på för att få en demo? Hörde Ino Audio för länge sedan och hunnit lära mig mer och tror jag "mognat" ikapp lite.
// Sat
Postad 21 October 2011 - 22:02
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Projektorn är på service nu men när den är på plats igen är det bara att komma förbi. Jag postar i tråden när biorummet är igång igen. Om de lata på xxxxxxxxx på verkstan i Linköping får tummen ur och gör sitt jobb......
Postad 24 October 2011 - 06:20
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
... blir det en till demo hos dig hasse så bokar jag gärna upp en stol eller två igen
Postad 27 October 2011 - 18:21
Unregistered25ca2af0
-
Unregistered25ca2af0
-
Beroende
-
-
1009 inlägg
Postad 27 October 2011 - 21:29
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
på tal om rep så har jag nu haft inne min yama i... tre eller fyra veckor nu. det är skandalöst, hutlöst, katastrofalt!
Postad 28 October 2011 - 18:02
Unregistered25ca2af0
-
Unregistered25ca2af0
-
Beroende
-
-
1009 inlägg
Haha. Jag har väntat på mitt beställda Marantz Av7005 sedan två veckor före midsommar... Skulle ha fått den idag. men ICKE. Man blir så less... Men kanske nästa vecka....
Min strömrenare har varit på rep i 6 veckor och de vet inte när den kommer tillbaka... Så allt under en månad är ju inget
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|