Det jag har läst på US forum är att den nya stärkaren har högre "noise" nivå än BASH, men du ser ut att ha BASH förstärkaren? Då är det bara att maila och höra med lsound, de är väldigt bra att ha att göra med garantimässigt.
SVS PB2-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB10-ISD
(Subwoofers)
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS 16-46 PC-Plus
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
SVS PC-Ultra
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
SVS 16-46 CS
(Subwoofers)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
SVS 20-39 PC-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
SVS SB12-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS PB12-NSD
(Subwoofers)
|
3
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PC12-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
SVS PC12-NSD
(Subwoofers)
|
3
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS SB12-NSD
(Subwoofers)
|
4
|
(9)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS SB13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB-1000
(Subwoofers)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS SB-1000
(Subwoofers)
|
7
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
6
|
(5)
|
Inga priser |
Postad 09 January 2011 - 17:40
Det jag har läst på US forum är att den nya stärkaren har högre "noise" nivå än BASH, men du ser ut att ha BASH förstärkaren? Då är det bara att maila och höra med lsound, de är väldigt bra att ha att göra med garantimässigt.
Postad 09 January 2011 - 20:21
Det blir Ultra till 95% nu, om inte Lsound har nåt att säga om det.Kan inte säga något förutom att rekommendera att du skriver till Lsound och kollar med dom
Men gå på 13-Ultra Dsp modellen vettjaDå har du en produkt som är det bästa dom erbjuder och du får det bästa ljudet som kan återges. Och om dom skulle bottna, ja då får du allt skruva ner ;P
Tja det går lite si och så faktiskt, suttit och testat och testat med diverse kopplingar, och omjusteringar m.m
Det jag ville kolla med er andra Svs ägare är om eran baslåda buzzar/brummar/låter från elementen?
Om jag har Gain ratten på kl 12 så hörs det tydligt, om jag skruvar på ännu mer så hörs det rejält.
Det låter så mycket att jag måste slå av subben eller dra ner varje gång det är tyst i rummet/tysta scener.
Hörs tydligt när man sitter i soffan.
Det låter så från båda lådorna och det räcker som sagt att strömmen är på och lampan är grön "ej röd"
Mina 2 8" subbar från Avanti serien är knäpptysta även vid full rattning på gain kontrollern, och samma med en Heco baslåda på 12" som jag lånade hem i lördags för att testa.
Min förstärkare vill dessutom efter en auto eq lägga på mellan 8 till 12dB på volymen till subbarna där 12dB är det högsta som går.
Ska prata med dom sen innan köpet tänkte jag.
Här skruvas inte basen ner så länge grannarna inte klagar!
Min gamla PB12Plus 12.3 är knäpptyst tycker jag, inget oljud i den (förutom när den bottnar eller när det stormar i portarna
Låter som om det är något fel, men vore ju otroligt om det är fel på båda två!
Konstigt att receivern vill höja utsignalen så mycket, dom få gånger jag gjort nån autokalibrering så har min receiver sänkt den rätt mycket.
Brummar dina subbar fast du inte har någon signalkabel inkopplad?
P.S. Varför fick du inte igång subbarna första gången? Är det BASH stegen du har som Joakim123 tror?
Edit: La till P.S'et.
Redigerat av THomaX, 09 January 2011 - 20:33.
Postad 09 January 2011 - 20:49
Hur går det för dig?
Det är ingen skum sak i länken, det är min center som käkar upp min SVS bara.![]()
Den bygger upp en trevlig ljudbild framför TVn, nackdelen är väl att det ser lite sjukt ut att den är 15-20cm bredare än min 32".
Ny TV kommer vilket år som helst....
Kan inte säga något förutom att rekommendera att du skriver till Lsound och kollar med dom
Men gå på 13-Ultra Dsp modellen vettjaDå har du en produkt som är det bästa dom erbjuder och du får det bästa ljudet som kan återges. Och om dom skulle bottna, ja då får du allt skruva ner ;P
Tja det går lite si och så faktiskt, suttit och testat och testat med diverse kopplingar, och omjusteringar m.m
Det jag ville kolla med er andra Svs ägare är om eran baslåda buzzar/brummar/låter från elementen?
Om jag har Gain ratten på kl 12 så hörs det tydligt, om jag skruvar på ännu mer så hörs det rejält.
Det låter så mycket att jag måste slå av subben eller dra ner varje gång det är tyst i rummet/tysta scener.
Hörs tydligt när man sitter i soffan.
Det låter så från båda lådorna och det räcker som sagt att strömmen är på och lampan är grön "ej röd"
Mina 2 8" subbar från Avanti serien är knäpptysta även vid full rattning på gain kontrollern, och samma med en Heco baslåda på 12" som jag lånade hem i lördags för att testa.
Min förstärkare vill dessutom efter en auto eq lägga på mellan 8 till 12dB på volymen till subbarna där 12dB är det högsta som går.
Mina är också knäpptysta
Postad 09 January 2011 - 21:25
Det är Bash modellen
http://eu.lsound.no/...25W-100098.aspx
THomaX
Dom brummar även om jag inte har signalkabeln inkopplad.
Det räcker att jag har kabeln för strömmen i och gör så att lampan blir grön så hörs detta ljud.
Switchar bara knappen på baksidan från Auto - On så aktiverar den.
Gjorde nyss om hela Auto Eq och då blev det en utsignal på 9dB och detta med en Gain på 12.
Såg igenom Expendables och undrade verkligen vart basen/trycket fanns.
80Hz på crossover och testat med både Large/small på golvarna, och tar inställningen LFE och inte LFE+Main.
Om nu alla era är tysta så måste det vara något fel på den inbyggda förstärkaren i båda dessa lådar
Och då förstår jag också varför det inte blir något tryck/bas och att förstärkarn måste höjga utsignalen så mycket.
THomaX
Jo det var så att jag testade bara med min Panasonic bd spelare i början och blev helt frustrerad för subben fick ingen signal alls. Tog och uppgraderade firmwaren och nollställde den och gjorde om alla inställningar och nu skickar den en LFE signal i alla fall.
Har skickat iväg en mail till Lsound så hoppas på svar imorgon.
Postad 09 January 2011 - 23:35
Det här är ju märkligt!!joakim123
Det är Bash modellen
http://eu.lsound.no/...25W-100098.aspx
THomaX
Dom brummar även om jag inte har signalkabeln inkopplad.
Det räcker att jag har kabeln för strömmen i och gör så att lampan blir grön så hörs detta ljud.
Switchar bara knappen på baksidan från Auto - On så aktiverar den.
Gjorde nyss om hela Auto Eq och då blev det en utsignal på 9dB och detta med en Gain på 12.
Såg igenom Expendables och undrade verkligen vart basen/trycket fanns.
80Hz på crossover och testat med både Large/small på golvarna, och tar inställningen LFE och inte LFE+Main.
Om nu alla era är tysta så måste det vara något fel på den inbyggda förstärkaren i båda dessa lådar
Och då förstår jag också varför det inte blir något tryck/bas och att förstärkarn måste höjga utsignalen så mycket.
THomaX
Jo det var så att jag testade bara med min Panasonic bd spelare i början och blev helt frustrerad för subben fick ingen signal alls. Tog och uppgraderade firmwaren och nollställde den och gjorde om alla inställningar och nu skickar den en LFE signal i alla fall.
Har skickat iväg en mail till Lsound så hoppas på svar imorgon.
Låter så otroligt att det skulle vara exakt samma fel på båda subbarna så man vill ju gärna tro att det är nåt annat som felar.
Antar att dina Bash steg inte heller är jordade, då ärdet ju inget sånt fel heller.
Har du testat nåt annat eluttag för att se att det inte ligger nåt och stör på just den fasen, därav brummandet?
Om du inte har lust att konka runt på dom kan du dra fram en skarvsladd. Välj ett uttag med en annan fas, inte bara en annan propp alltså.
Står svs subbarna på samma plats där andra subbar stått tidigare så du vet att dom inte är helt galet placerade så du går misste om basen pga det?
Gått runt och lyssna om du kan höra basen någon annanstans? Låter kanske tokigt, men just bas kan ju bete sig lite underligt med sina långa ljudvågor.
Har ju hört om fall där det det varit basfattigt förr, tills dom kom på att basen fanns inne hos grannen och såna tokigheter.
Själv har jag inte den erfarenheten så man har ju lite svårt att tro att det kan bli sååå fel.
En sak du kan tänka på sen när allt är löst, stäng av subbarna med power-knappen.
Jag har kollat vad min Svs drar i standby, 35w. Det är ju sjukt mycket ström som går åt på ett år för ingenting.
Du har ju nyare Bash steg än vad jag har, har du tur kanske dom är bättre.
Btw, skumt att Panasonicen inte skickade någon LFE innan updaten!
Postad 10 January 2011 - 14:06
Jag hade samma problem ett tag, projektorn störde högtalarna, men det försvann när jag blandade om lite i uttagen...
Postad 10 January 2011 - 16:47
Dock så märkte jag att buzzandet blir mindre när jag sätter fingret på vissa av skruvarna eller på ingångarna för in/out.
Tog och kollade lite mer på kontakterna och märkte följande.
Om jag ändrar den inbyggda crossover funktionen från disabled till enabled så försvinner en del av buzzandet.
Om jag sedan har crossover hz på 40 så är det mindre och på 120hz är det lite högre, detta är bara märkbart om man har örat vid fronten. Om jag dessutom sätter ett finger på kontakterna när jag använder den inbyggda crossovern så försvinner brummandet helt.
När jag nu pluggar in signalkabeln så blir det ingen ändring vid ljudet när jag sätter fingret på någon skruv/kontakt.
Om jag nu sätter Crossover till enabled så sänks en del av buzzandet också, men ändringen på crossover hz är nu märkbart större.
Lika bra att fylla på med så mycket information som möjligt när man skriver tyckte jag.
Har haft subbarna kopplad direkt till en Supra LoRad MD06-EU/SP med Supra LoRad 2.5 kabel, samt till en JenTech Strömförgrening DB06-EU utan skillnad.
Redigerat av Camridge, 10 January 2011 - 16:51.
Postad 10 January 2011 - 17:32
Därav att båda har samma knas...troligen avstörningskondingarna i nätdelen som keffar och släpper igenom rippel på signalsidan (slutsats då delningsfiltret verkar ge inverkan).
- Du har testat olika uttag.
- Du har testat med och utan signalkabel inkopplad
- Du har testat alternativ nätkabel?
Fråga 1: Vad händer om du ändrar gainen Högre-Lägre brum.
Fråga 2: ...du sitter inte med maxad gain?
Föresten:
Hur är det med dessa stärkare föresten...har de omkopplare för 110/230V , automatisk omkoppling eller levereras de för resp spänning?
Postad 10 January 2011 - 18:26
Jag vet inte riktigt vad jag ska råda till längre tyvärr!Jag har nu testat 6,st olika strömuttag med samma resultat i 5 olika rum.
Dock så märkte jag att buzzandet blir mindre när jag sätter fingret på vissa av skruvarna eller på ingångarna för in/out.
Tog och kollade lite mer på kontakterna och märkte följande.
Om jag ändrar den inbyggda crossover funktionen från disabled till enabled så försvinner en del av buzzandet.
Om jag sedan har crossover hz på 40 så är det mindre och på 120hz är det lite högre, detta är bara märkbart om man har örat vid fronten. Om jag dessutom sätter ett finger på kontakterna när jag använder den inbyggda crossovern så försvinner brummandet helt.
När jag nu pluggar in signalkabeln så blir det ingen ändring vid ljudet när jag sätter fingret på någon skruv/kontakt.
Om jag nu sätter Crossover till enabled så sänks en del av buzzandet också, men ändringen på crossover hz är nu märkbart större.
Lika bra att fylla på med så mycket information som möjligt när man skriver tyckte jag.
Har haft subbarna kopplad direkt till en Supra LoRad MD06-EU/SP med Supra LoRad 2.5 kabel, samt till en JenTech Strömförgrening DB06-EU utan skillnad.
Du har inte fått svar från Lsound än? Dom brukar ju vara snabba på att svara.
Det är olika slutsteg för 110v och 230v.Föresten:
Hur är det med dessa stärkare föresten...har de omkopplare för 110/230V , automatisk omkoppling eller levereras de för resp spänning?
Postad 10 January 2011 - 18:36
Det luktar fabrikations fel.
Därav att båda har samma knas...troligen avstörningskondingarna i nätdelen som keffar och släpper igenom rippel på signalsidan (slutsats då delningsfiltret verkar ge inverkan).
- Du har testat olika uttag.
- Du har testat med och utan signalkabel inkopplad
- Du har testat alternativ nätkabel?
Föresten:
Testade med en annan nätkabel nu men ingen skillnad.
Om jag ändrar gainen så ändras buzzandet, desto mer jag vrider åt höger desto högre blir det.
Sitter med Gain på hälften alltså klockan 12, men har testat vid alla lägen som jag skrev om tidigare.
Den blir som sagt mest tyst när jag har den inbyggda crossovern på enabled.
Jag vet inte riktigt vad jag ska råda till längre tyvärr!
![]()
Du har inte fått svar från Lsound än? Dom brukar ju vara snabba på att svara.
Det är olika slutsteg för 110v och 230v.
Fick följande svar från Lsound
Thank you for your email. We are very sorry to hear that you have problems with your SVS subwoofer.
It is obvious that there is a fault somewhere. It should not be necessary to adjust the gain to maximum.
One question: You have ordered two PB12-Plus subwoofers. Do you have these problems with both of them?
Best Regards,
Bjørn S. Knudsen
Skickade nyss ett nytt mail till dom angående buzzandet och allt jag testat med nu från dom förslagen jag fått ifrån er.
Edit:
Det är bara strul efter strul, Kingpin duken jag fick har svart färgstänk på den vida bildytan så har fått kontakta supporten om den med. Enda som verkar fungera som det skall är projektorn och kablaget
Redigerat av Camridge, 10 January 2011 - 18:39.
Postad 11 January 2011 - 18:08
Har aldrig hört att svs stegen har dessa problem så jag tvivlar på det. men vem vet!!
Postad 11 January 2011 - 21:50
Jag hade lite problem när jag hade min projektor inkopplad, det surrade lite i slutsteget, men efter att ha dragit ut alla prylar så försvann det när jag kopplade in allt igen... Skumt, jag vet inte vad det beror på, inte heller min elektriker kunde förstå vad det var för fel, men nu är det borta så det är åtminstone något mer att testa
Lycka till! Sjukt tråkigt när sådant händer...
Postad 11 January 2011 - 23:11
En tanke bara!Jag var lite stressad när jag skrev mitt förra meddelande, bra att du har testat olika uttag, men det jag även gjorde var att jag kopplade ut alla "prylar" som låg på samma elkabel från centralen.
Jag hade lite problem när jag hade min projektor inkopplad, det surrade lite i slutsteget, men efter att ha dragit ut alla prylar så försvann det när jag kopplade in allt igen... Skumt, jag vet inte vad det beror på, inte heller min elektriker kunde förstå vad det var för fel, men nu är det borta så det är åtminstone något mer att testa
Kan det ha slutat pga att du har vänt på någon/några kontakter så att fas och nolla bytte plats?
Postad 13 January 2011 - 20:54
Detta låter för mig som att du har störningar i din el testa dra ur tv antennen från tv`?n
Har aldrig hört att svs stegen har dessa problem så jag tvivlar på det. men vem vet!!
Har testat med 3,st andra subbar som sagt i samma uttag och nätdosa utan problem så borde inte vara det som är felet. Kör med scart för tillfället från Viasat boxen som har sin kabel spittad och dragen i kabellist.
Jag var lite stressad när jag skrev mitt förra meddelande, bra att du har testat olika uttag, men det jag även gjorde var att jag kopplade ut alla "prylar" som låg på samma elkabel från centralen.
Testa kan man alltid göra så får ta o göra det
Sett antal filmer nu och lyssnat på musik men blir långt ifrån nöjd tyvär.
Väntar nu på att Lsound ska ringa till mig och se vad som kan åtgärdas.
En sak är ju dock säker och att det blir att returnera dessa 2 underbara basar snart om inte felet reds ut.
Om det är meningen att dom ska låta såhär så är jag grymt besviken, eller nej. Det kan inte vara möjligt att dom ska låta såhär för den delen. Nu har jag inte hört dessa hos någon annan, men i basväg, djupbas, tryck, styrka, och allt så krossar Velodyne SPL-1000Ultra dom just nu.
Postad 13 January 2011 - 21:40
Nu har jag inte hört dessa hos någon annan, men i basväg, djupbas, tryck, styrka, och allt så krossar Velodyne SPL-1000Ultra dom just nu.
Då är det något STORT fel!
Postad 19 January 2011 - 12:57
Är det bara jag som undrar hur det går för Camridge å hans subbor?
Tyvärr har Thomas slutat, men om dom andra gubbarna på stället är hälften så hjälpsamma som han var så kommer detta lösa sig.
Postad 19 January 2011 - 19:37
Det är ju synd att han slutat!Tyvärr har Thomas slutat, men om dom andra gubbarna på stället är hälften så hjälpsamma som han var så kommer detta lösa sig.
Kanske därför jag inte fått svar på mitt mail än som jag skickade igår, dom brukade vara väldigt snabba på att svara förut iaf!
Postad 20 January 2011 - 17:32
Jag har dock pratat med supporten från Lsound på telefon och vi gick igenom rubb/stubb.
Allt från receivern, kablage, inställningarna på subben och i receivern, vart den stog i rummet, samt bilderna på rummet fick han se.
Nu håller jag på att testa subben för fullt med blandat material och inställningar.
Har bränt ut en skiva med följande material
1. 10hz
2. 14Hz
3. 15Hz
4. 20Hz
5. 20kHza20Hz
6. 25Hz
7. 200 Hz to 18 Hz Sweep
8. Bass Test Tones - 15hz
9. DJ Magic Mike - Bass Test - Feel The Subwoofer Bass
10. Sound Effects - THX - Boston Acoustics Bass Test CD - Woofer Cooker
11. Sound_Effects_THX_Ultimate_Bass_Test
12. THX - Bass Test - I Love Big Speakers
13. THX - Bass Test - Very Loud
14. THX_DeepestBass
Denna skiva kör jag igenom min Denon 2930 med Denon link kabel i stereo. Gain på 12 - 3 och 0 dB förstärkning i receivern. Ska även testa med Bd film på Salvation "Bomb släppet" A-Team på slutet med alla containers, och draktränaren m.m
Har dessutom gjort runt 15,st kalibreringar med denons mic på Gain 12, 1, 2, 3, och 4.
Ska fortsätta nu i alla fall så återkommer senare. Vill verkligen att detta ska fungera så nu går jag igenom allt jag kan komma o tänka på.
Edit: Detta har varit från början men jag trodde det skulle försvinna efter ett tag spelande, inspelning.
Det räcker att jag har Gain 12 på subben och 0dB på subben i receivern så får jag typ sprakande/snabbt tickande ljud från "Mittersta utblåset" Detta ljud blir högre desto högre gain/dB jag har.
Ska detta ljud finnas eller är det ännu ett bevis på att något är fel?
Redigerat av Camridge, 20 January 2011 - 17:33.
Postad 20 January 2011 - 18:50
Har inte haft så mycket tid att testa basarna för jag har haft fullt upp.
Jag har dock pratat med supporten från Lsound på telefon och vi gick igenom rubb/stubb.
Allt från receivern, kablage, inställningarna på subben och i receivern, vart den stog i rummet, samt bilderna på rummet fick han se.
Nu håller jag på att testa subben för fullt med blandat material och inställningar.
1. 10hz
2. 14Hz
3. 15Hz
4. 20Hz
5. 20kHza20Hz
6. 25Hz
7. 200 Hz to 18 Hz Sweep
14. THX_DeepestBass
Denna skiva kör jag igenom min Denon 2930 med Denon link kabel i stereo. Gain på 12 - 3 och 0 dB förstärkning i receivern. Ska även testa med Bd film på Salvation "Bomb släppet" A-Team på slutet med alla containers, och draktränaren m.m
Har dessutom gjort runt 15,st kalibreringar med denons mic på Gain 12, 1, 2, 3, och 4.
Ska fortsätta nu i alla fall så återkommer senare. Vill verkligen att detta ska fungera så nu går jag igenom allt jag kan komma o tänka på.
Edit: Detta har varit från början men jag trodde det skulle försvinna efter ett tag spelande, inspelning.
Det räcker att jag har Gain 12 på subben och 0dB på subben i receivern så får jag typ sprakande/snabbt tickande ljud från "Mittersta utblåset" Detta ljud blir högre desto högre gain/dB jag har.
Tyvär så är något fel ska vara knäpptyst! vill säga att du inte spelar något men endå ska det inte spraka!
Redigerat av nikkeg, 20 January 2011 - 18:52.
Postad 20 January 2011 - 20:24
Hoppas du får till inställningarna så du blir nöjd med basen! :-)Har inte haft så mycket tid att testa basarna för jag har haft fullt upp.
1. 10hz
2. 14Hz
3. 15Hz
4. 20Hz
5. 20kHza20Hz
6. 25Hz
7. 200 Hz to 18 Hz Sweep
14. THX_DeepestBass
Men just nu känns dina andra problem viktigare tycker jag, nästan iaf, även om du får till basen så har du ju dina oljud kvar.
Har du fått bort brummandet/buzzandet eller eller har du två olika oljud nu, brumm och sprakande?
Som nikkeg säger så ska subben vara TYST när det inte spelas upp något.
Vad säger Lsound om alla dessa oljud/störningar du har?
Tycker det fortfarande är konstigt om båda subbarna skulle vara trasiga på samma sätt (om det inte är en hel batch som är felaktig från fabrik när det gäller stegen, men då borde fler rapportera dessa fel.)
Kan du ha störningar i din el trots allt, fast andra saker inte märker av det?
Det är ju ingen rolig sub att åka över till en polare i ett annat område för att testa strömmen.
Har du elektrisk antennförstärkare (kanske nån gömd på vinden du inte känner till), cirkulationspump, elpanna eller någon annan grov elförbrukare som kan finnas i hus som stör strömmen?
Skulle det vara kyl/frys så skulle du inte ha felen konstant utan bara när kompressorerna går.
Men det kan ju vara så att störningarna uppkommer redan innan strömmen kommer in i huset, OM det nu är störningar i strömmen.
Postad 20 January 2011 - 23:04
Buzzande ljudet är som sagt hela tiden även när inte signalkabeln är ikopplad, det räcker att jag har strömmen på och subben är aktiverad. Det hörs från soffan när det är tyst i rummet vid Gain 12 och ännu tydligare desto mer jag ökar Gain på subben.
Detta sprakande ljud/vibrationer eller vad det nu må vara finns bara när man använder subben som tillkommer vid olika hz/frekvenser verkar det som. Denna störning ökar också desto mer dB man ger subben i receivern eller ökar på gainen på subben.
--------------------------------
Om vi tar Terminator Salvation på Bd som jag testar just nu med.
Första bombningen i början av filmen så sprakar/vibrerar det till rejält från subben när det smäller till.
Detta ljud finns att tillgå från diverse scener. 06:33 , 06:46, 06:53 är några såna scener där det hörs tydligt vid Gain 12 och 4dB i receivern.
Detta Knaster/vibration eller vad det nu än må vara hörs också vid Denons Test Tone vid redan 0dB och 12Gain "från mittersta utblåset" Och som sagt desto högre dB desto högre knaster/Sprak/vibration.
Detta oljud tillkommer varierande i nästan alla spår på låtarna jag brände ut.
Edit: 1,timme senare med test/lyssning. Detta sprakande/vibration ljud "Uppstår" bara från ena baslådan och alltså inte båda
Jag kan nu konstatera att något är söndert på ena baslådan i alla fall.
Det buzzande ljudet finns dock på båda subbarna och har samma beteende.
Nu ska jag spela in Subb nr.2 ordentligt och se om samma knaster/vibration/sprak kommer att uppstå här eller inte
Vid Gain på 13 och 4dB på receivern får jag ett hyffsat tryck på med Subb Nr.2 i alla fall, har ej portat något.
Ska inte vara något med strömmen heller då elektriker var dit och skruva och gjorde om båda uttagen i rummet.
Har inte heller någon elektrisk antennförstärkare, inte heller Cirkulationspump, Elpanna.
Vanlig pellets och med kommunalt vatten.
Har aldrig haft några problem som sagt med någon annan elektronik i rummet vare sig före eller efter renoveringen.
-------
Lsound
När jag pratade med supporten från Lsound i telefonen så försökte jag ta upp buzzandet och detta sprakande ljud 3,gånger under samtalet. Enda han sa eller inte sa var att jag fick ingen förklaring, orsak, eller något om detta.
Det han sa var dock följande, våra produkter "Går aldrig sönder" och sedan efter ett tag, kanske inte aldrig, men aldrig ändå typ. Jag fick noll gehör angående dessa bekymmer i alla fall.
Jag gav han länken till detta forum och berättade om denna tråd, att här så skriver folk att den inte ska låta.
Ska hårdköra Subb Nr.2 ett tag och se vad som händer med den nu i alla fall.
Tänker inte godta en produkt som buzzar så det stör i tysta scener/tyst i rummet i vilket fall som helst.
Enda jag får ut av allt detta är huvudvärk efter alla otaliga timmar av provlyssning vid musik/film och diverse.
Redigerat av Camridge, 20 January 2011 - 23:10.
Postad 20 January 2011 - 23:38
Kan det vara kommunikationen i våra språk som gör att ni inte förstår varandra till 100% och därav att du inte får något riktigt svar?
Du ska inte behöva acceptera detta buzzande och sprakande.
Jag kan inte säga vad som felar, men någonstans är det fel iaf!
Att en elektriker varit där och gjorde om några uttag betyder inte att strömmen är störningsfri, han ser ju bara till att det kommer fram 230V.
Om vi glömmer oljuden för en sekund, får du till basen så den låter bra då?
Du tyckte den var klen förut, en del sånt släpper ju med inspelningen, men det gäller ju att allt annat stämmer också, inställningar och placering.
Postad 20 January 2011 - 23:49
Skicka ett mail till lsound och ta upp problemet i detta
Skicka även länken till denna tråden
Om du köpt subben nyligen så är det ganska enkelt
Om de inte fixar den, så kan du skicka tillbaka den 45 dagar efter att du mottagit den
du behöver inte ens begära service
Ge dig INTE
Maveric
Postad 21 January 2011 - 22:31
Vet inte om du har testat detta än men testa att dra in en strömkabel ifrån något annat rum och se om missljudet försvinner då.
Postad 21 January 2011 - 23:28
Postad 22 January 2011 - 00:13
Min gamla PB12Plus varken brummar eller brusar, så jag kan nog inte säga att subbar brukar brusa.Fick 2st SVS SB12-NSD idag. Har bara hunnit koppla in dom och testat lite. Men det slog mig en sak direkt och det är att när man kommer över steg 20-25 på gainen så låter det ett brum i subbarna. Är väl antagligen 50hz brum man hör, men man får detta direkt man sätter in lågnivåkabeln, även om den inte är kopplad mot något. Tar jag bort kabeln så är det tyst. Ja, bortsett från lite brus, men det är det väl alltid på subbar? Någon som har något tips för att förhindra detta? Aldrig gå över gain 20?
Bara för att testa så vred jag min gain på max och då får jag faktiskt brum i den oxå, inget jag bryr mig om för jag kan inte ha gainen så.
Gainen står på kl 10-11, kl 12 är halv volym.
Angående ditt brum du får när du sätter in signalkabeln så skulle jag tro att den ligger nära en nätkabel som stör, har du testat att flytta på kabeln för att se om brummet upphör?
Postad 22 January 2011 - 00:29
Vi sökte efter källan och trodde först att det var tvn .. men det var ett Rotel digital steg som var boven
Sedan det åkte ut .. har jag aldrig haft sådana problem igen ..
Slutsats av detta ?
Nej .. det är alltid ett mysterium om man inte hittar felet .. Det är bara att köra uteslutningsmetoden
och dra ut och sätta in sladdar .. tills man finner felet
Maveric
Postad 22 January 2011 - 08:24
Postad 23 January 2011 - 14:48
Ibland kan brummet komma från antennkabeln som inte är ordentligt skärmad. Prova att dra ut den.
Nja... snarare att den har fungerande skärm ända fram till tvn vilket gör att förstärkaren helt plötsligt får 2 olika jordpunkter och är det någon potentialskillnad mellan dessa uppstår brummet.
Snabbfelsökningen är att dra ur antennkabeln, om brummet försvinner då så är det ett mantelströmfilter (galvanisk avskiljare) man behöver sätta mellan antennsladden och tvn tex:
http://www.kjell.com/?item=30411
http://www.kjell.com/?item=30496
Finns även uttag/kablar med inbyggt filter:
http://www.kjell.com/?item=30413
http://www.kjell.com/?item=30494 (finns även kortare)
Postad 23 January 2011 - 15:43
Men .. om brummet kvarstår .. dra ut allt och sätt in en kabel i taget ..Ibland kan brummet komma från antennkabeln som inte är ordentligt skärmad. Prova att dra ut den.
Det kan vara den komponent man minst anar som är boven
Postad 23 January 2011 - 21:52
nikkeg / THomaX
Buzzande ljudet är som sagt hela tiden även när inte signalkabeln är ikopplad, det räcker att jag har strömmen på och subben är aktiverad. Det hörs från soffan när det är tyst i rummet vid Gain 12 och ännu tydligare desto mer jag ökar Gain på subben.
Detta sprakande ljud/vibrationer eller vad det nu må vara finns bara när man använder subben som tillkommer vid olika hz/frekvenser verkar det som. Denna störning ökar också desto mer dB man ger subben i receivern eller ökar på gainen på subben.
--------------------------------
Om vi tar Terminator Salvation på Bd som jag testar just nu med.
Första bombningen i början av filmen så sprakar/vibrerar det till rejält från subben när det smäller till.
Detta ljud finns att tillgå från diverse scener. 06:33 , 06:46, 06:53 är några såna scener där det hörs tydligt vid Gain 12 och 4dB i receivern.
Detta Knaster/vibration eller vad det nu än må vara hörs också vid Denons Test Tone vid redan 0dB och 12Gain "från mittersta utblåset" Och som sagt desto högre dB desto högre knaster/Sprak/vibration.
Detta oljud tillkommer varierande i nästan alla spår på låtarna jag brände ut.
Edit: 1,timme senare med test/lyssning. Detta sprakande/vibration ljud "Uppstår" bara från ena baslådan och alltså inte båda.. Vi har nu testat med 2,st strömkablar, och bytt plats på dom och kört med exakt samma inställningar.
Jag kan nu konstatera att något är söndert på ena baslådan i alla fall.
Det buzzande ljudet finns dock på båda subbarna och har samma beteende.
Nu ska jag spela in Subb nr.2 ordentligt och se om samma knaster/vibration/sprak kommer att uppstå här eller inte
Vid Gain på 13 och 4dB på receivern får jag ett hyffsat tryck på med Subb Nr.2 i alla fall, har ej portat något.
Ska inte vara något med strömmen heller då elektriker var dit och skruva och gjorde om båda uttagen i rummet.
Har inte heller någon elektrisk antennförstärkare, inte heller Cirkulationspump, Elpanna.
Vanlig pellets och med kommunalt vatten.
Har aldrig haft några problem som sagt med någon annan elektronik i rummet vare sig före eller efter renoveringen.
-------
Lsound
När jag pratade med supporten från Lsound i telefonen så försökte jag ta upp buzzandet och detta sprakande ljud 3,gånger under samtalet. Enda han sa eller inte sa var att jag fick ingen förklaring, orsak, eller något om detta.
Det han sa var dock följande, våra produkter "Går aldrig sönder" och sedan efter ett tag, kanske inte aldrig, men aldrig ändå typ. Jag fick noll gehör angående dessa bekymmer i alla fall.
Jag gav han länken till detta forum och berättade om denna tråd, att här så skriver folk att den inte ska låta.
Tänker inte godta en produkt som buzzar så det stör i tysta scener/tyst i rummet i vilket fall som helst.
Enda jag får ut av allt detta är huvudvärk efter alla otaliga timmar av provlyssning vid musik/film och diverse.
Du säger att det buzzar när inte Coaxen är i?
Då har du någon störning e elnätet!!
Postad 23 January 2011 - 21:58
mitt råd.
Ett råd till alla Köp en Galvanisk avskiljare om man inte har problem gör det endå!det gör skillnad på bilden kan jag lova
specielt om man bor i lägenhet och delar central med andra tv tittare vet inte hur andra har det kopplat!
länk på den bästa avskiljaren
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=115030
Redigerat av nikkeg, 23 January 2011 - 22:05.
Postad 24 January 2011 - 15:56
nikkeg / THomaX
Lsound
Hei,
det vi snakket om på telefon var at du skulle komme tilbake til oss med rapport av det du skulle teste. Vi sa at det selvsagt kan være problemer med produktene men da har du fått de to vi har feil på av denne typen feil. Det kan jo skje selvsagt.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med oss igjen som avtalt og vi ble også enige der om at vi skal fikse problemet, men at vi ønsket at du skulle teste ut det lille vi snakket om.
Produktene du kjøper fra oss SKAL være 100% men siden vi har sjeldent (jeg har aldri sagt "aldri") har feil på disse produktene og at du har "feil" på begge subwooferene er et mysterium. Men det er noe vi skal komme til bunns i. Det er garantert.
Hører gjerne fra deg på [email protected] der vi kan det videre.
mvh
Jan
Postad 24 January 2011 - 16:04
Nej, det gör det inte .. Men om man har störningar så blir man förhoppningsvis av med dessa, men bilden blir aldrig bättre än vad den är.Ett råd till alla Köp en Galvanisk avskiljare om man inte har problem gör det endå!det gör skillnad på bilden kan jag lova
specielt om man bor i lägenhet och delar central med andra tv tittare vet inte hur andra har det kopplat!
länk på den bästa avskiljaren
Bor man i lägenhet och delar kabel med alla andra, så är det så mycket annat som spelar in.
galvaninsk avskiljare är bra för att ta bort störningar, brum och skyddar ens tv och box i kabelnät
där nätströmmen kan ställa till det för ens apparater
Bättre alternativ och för olika behov finns här http://www.specialel...q...amp;x=0&y=0
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 24 January 2011 - 16:19.
Postad 24 January 2011 - 16:07
Vilken tur att Lsound finns med här på forumet ..Jeg anbefaler deg å ta kontakt med oss igjen som avtalt og vi ble også enige der om at vi skal fikse problemet, men at vi ønsket at du skulle teste ut det lille vi snakket om.
Tyckte jag skrev i ett tidigare inlägg att ta kontakt med Lsound igen via mail !?
Man kan inte lösa problem med sina produkter genom att inte kontakta leverantören och bara skriva på forum.
Bra jobbat Lsound
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 24 January 2011 - 16:24.
Postad 24 January 2011 - 17:33
Nej, det gör det inte .. Men om man har störningar så blir man förhoppningsvis av med dessa, men bilden blir aldrig bättre än vad den är.
Bor man i lägenhet och delar kabel med alla andra, så är det så mycket annat som spelar in.
galvaninsk avskiljare är bra för att ta bort störningar, brum och skyddar ens tv och box i kabelnät
där nätströmmen kan ställa till det för ens apparater
Bättre alternativ och för olika behov finns här http://www.specialel...q...amp;x=0&y=0
Maveric
Mavric!
Jag påstår att det blir bättre bild för att viss störning kommer alltid igenom har kollat hos flera vänner inklusive mig själv det blir bättre i dessa fall.
Visst det blir inte bättre än signalen är men till 99% så får du en del av andras G i din box oavsett vad du säger!
Dom flesta skiter ju i vilket bara det är hyfsat...
Man delar G med hela fastigheten!!
Postad 24 January 2011 - 17:59
jeg vil gjerne legge til at BASH produkter skal være så og si helt stille. Men, om det kommer noen form for støy inn på linjenivå-inngangene på subwooferen vil dette også gjengis i form av støy. Et eksempel som diskutert her er 50Hz nettbrumm. Om denne støyen fremkommer så ta ut RCA kabelen og er støyen borte er det et eller annet ledd som forårsaker jordingsproblem. Forsvinner 50Hz brummingen er det mest sannsynlig forsterkeren i subwooferen som må byttes. Ta kontakt med [email protected] om du har "brumm problemer" med subwooferen om SVS-en fortsatt lager støy når RCA kabelen er trukket ut. Som også nevnt her i tråden, så er det lurt å sjekke andre produkter som er koplet til samme el-kurs.
SVS DSP forsterkere har en noe støy i "idle" modus når subwooferen er PÅ. Når det er helt stille i rommet kan man høre støyen noe om man går nærme subwooferen. Det er ikke noe feil med produktet. Setter man subwooferen i auto og når den slår seg av etter en stund, vil også forsterkeren "mute" støyen som produseres i SVS-en. Dette er dog ikke et stort problem da svært få reagerer på dette. For SB12-NSD er dette et "ikke eksisterende" problem.
Støyen er såpass lav at man ikke får utslag med en lydtrykksmåler ved 12" men om man har skikkelig utstyr, skal det måles 50dB ved 12". AUTO funksjonen er altså løsningen om man vil ha det 100% stille i rommet.
mvh
Jan
Postad 24 January 2011 - 18:08
Dette kan også indikere at det er en defekt i subwooferen. Gjelder dette begge PB12-Plus?
Beklager at vi ikke har satt oss inn i denne tråden før nå.
mvh
Jan
Postad 24 January 2011 - 18:26
När vi endå har dig här kan du svara på skillnaden mellan 13Ultran mot Pb12Plus Bash/slege tack!
Postad 24 January 2011 - 18:59
Når det gjelder det lydmessige/sound quality så er Plus modellene svært nær Ultraen - og internt kaller vi Plusen for "Ultra light". Ultra er fortsatt det produktet som er best på de fleste områdene men det er ikke store forskjeller. Begge er ekstremt tighte, kontrollerte, dynamiske og ikke minst REN og DYP bass.
Ytelse så var Ultra BASH cirka 70% (gjennomsnittlig over frekvensplanet) kraftigere enn Plus. Etter SVS lanserte DSP produktene var det Plus modellene som fikk den største oppgraderingen og Ultra er per idag cirka 50% kraftigere enn Plusene (ca 3dB).
DSP vs BASH. BASH produktene er så ekstremt kraftige at den SPL oppgraderingen man får fra BASH Til DSP ikke er det man først setter pris på. Det er heller hvordan "limiterne" fungerer på maks nivå der limiterne "holder igjen" subwooferen til å gå inn i forvrengning osv. Selv om man vrir Master Volum høyere vil subwooferen spille like godt og dynamisk. DSP oppfattes noe bedre dynamisk og litt bedre over det hele - men det er altså ikke store forskjeller.
DSP produktene dyrere men også bedre og vi mener absolutt at DSP produktene er verdt prisforskjellen. Dette betyr ikke at vi anbefaler kunder å oppgradere til DSP når vi lanserer et oppgraderingsprogram for våre eksisterende BASH kunder. Alle med BASH har et ekstremt godt produkt!
mvh
Jan
Postad 24 January 2011 - 20:52
DSP produktene dyrere men også bedre og vi mener absolutt at DSP produktene er verdt prisforskjellen. Dette betyr ikke at vi anbefaler kunder å oppgradere til DSP når vi lanserer et oppgraderingsprogram for våre eksisterende BASH kunder. Alle med BASH har et ekstremt godt produkt!
mvh
Jan
Vad kommer en sådan uppgradering gå på ?
Man får självklart mängdrabatt iom att man har vart en duktig kund och handlat 2st PB13U antar jag
Redigerat av Evil Homer, 24 January 2011 - 20:56.
Postad 24 January 2011 - 21:01
Når det gjelder priser så vil disse bli kostbare, det ER kostbare forsterkere. Vi skal lansere dette via nyhetsbrev og på våre internettsider når vi har mer informasjon.
Postad 24 January 2011 - 21:14
Hehe, vi skal gjøre så godt vi kan.
Når det gjelder priser så vil disse bli kostbare, det ER kostbare forsterkere. Vi skal lansere dette via nyhetsbrev og på våre internettsider når vi har mer informasjon.
Ok, då skall jag hålla ögon och öron öppna.
Tack för snabbt svar
Postad 26 January 2011 - 13:13
Vilken tur att Lsound finns med här på forumet ..
Tyckte jag skrev i ett tidigare inlägg att ta kontakt med Lsound igen via mail !?
Man kan inte lösa problem med sina produkter genom att inte kontakta leverantören och bara skriva på forum.
Bra jobbat Lsound
Maveric
Vill poängtera att senaste inlägget skrev jag dagen efter jag pratade med Lsound i telefon och beskrev då hur det hade gått. Nu har jag dock hunnit att testa vidare för fullt samt haft kommunikation med Lsound igen nu när jag fick tid till det.
Just nu så är 2,st nya element på väg hem så vi får se när dom dyker upp och hur smidigt det går för mig att byta ut dom.
Därefter får vi helt enkelt se om dessa problem försvinner eller inte.
Några roliga saker som jag märkte på lådorna var dock följande.
Låda 1
Subsonic Filter 25Hz, 20Hz, 16Hz, Sealed
Avståndet i portarna var här 49,cm, mätt med måttstock
Låda 2
Subsonic Filter 25Hz, 20Hz, 16Hz, 12Hz
Avståndet i portarna var här 47,9cm mätt med måttstock
Om detta har någon påverkan för hur dom fungerar eller om det bara är små tekniska missar.
Kan dock säga att det är Låda 2 som låter sämst utav dom båda två.
Förutom det vanliga brummandet så kommer det där oljudet från mittersta utblåset.
Nu väntar jag dock med spänning på dom nya delarna så får man sedan se hur det fungerar som
Postad 27 January 2011 - 03:42
Vill poängtera att senaste inlägget skrev jag dagen efter jag pratade med Lsound i telefon och beskrev då hur det hade gått. Nu har jag dock hunnit att testa vidare för fullt samt haft kommunikation med Lsound igen nu när jag fick tid till det.
Just nu så är 2,st nya element på väg hem så vi får se när dom dyker upp och hur smidigt det går för mig att byta ut dom.
Därefter får vi helt enkelt se om dessa problem försvinner eller inte.
Några roliga saker som jag märkte på lådorna var dock följande.
Låda 1
Subsonic Filter 25Hz, 20Hz, 16Hz, Sealed
Avståndet i portarna var här 49,cm, mätt med måttstock
Låda 2
Subsonic Filter 25Hz, 20Hz, 16Hz, 12Hz
Avståndet i portarna var här 47,9cm mätt med måttstock
Om detta har någon påverkan för hur dom fungerar eller om det bara är små tekniska missar.
Kan dock säga att det är Låda 2 som låter sämst utav dom båda två.
Förutom det vanliga brummandet så kommer det där oljudet från mittersta utblåset.
Nu väntar jag dock med spänning på dom nya delarna så får man sedan se hur det fungerar som
Har du köpt två likadana lådor som har olika inställningar :S?
SVS baslådor verkar inte vara så magiska som folk påstår om man läser i denna tråd.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
R-115SW vs PB12-NSD?
84 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?