30 cm är inga problem! Det får bli en provlyssning på dessa någonstans. Varför har alla handlare samlats i Göteborg? Hi-Fi Skåne i Malmö har förhoppningsvis fortfarande MA.Det medföljer pluggar till basportarna, de kan vara bra att ha om man måste ha dem nära väggen. Jag har experimenterat lite och tycker att ca 30 cm från bakvägg (utan pluggar) låter bäst i mitt rum.
Ps. Är groteskt sjukt nöjd med dessa. Har tidigare haft Platinum men dessa låter klart bättre. Finns inget jag lyssnat på under 100Tkr som skulle kunna ersätta mina Gold 300
Monitor Audio Gold GX-FX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GX100
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GX200
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GX300
(Golvhögtalare)
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GX50
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GXC150
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GXC350
(Centerhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold GXW-15
(Subwoofers)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Gold 300
(Golvhögtalare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
Postad 18 August 2015 - 06:03
Postad 22 August 2015 - 14:31
Av nyfikenhet... Är det någon som har jämfört mot Revel Performa3-serien?
Antingen sida vid sida, eller med gott minne mellan olika lyssningstillfällen...
Performa3 har jag uteslutande läst bra omdömen om, medan MA Gold även får lite kritik (begränsad spridning hos diskaten, överdriven bas, "loudnesskaraktär" med återhållet mellanregister etc.).
Då det är begränsat med lyssningsmöjligheter, så är det såklart intressant att höra så mycket som möjligt om andras erfarenheter, innan man sätter sig i bilen. Jag är själv på jakt efter maximal prisvärdhet, där jag kan få lite av high end-ljud för rimliga pengar. Samtidigt så är jag lite svag för snygg design, då jag har min hembio i ett vardagsrum, och inte en biogrotta. Vilket begränsar mig till relativt smala högtalare, som går att få i vitt eller möjligtvis ljus ek.
Redigerat av Unregistered2519cc0f, 22 August 2015 - 14:31.
Postad 22 August 2015 - 14:49
Kan ju säga så mkt i varje fall att jag skulle bli väldigt förvånad ifall dessa monitor audio högtalare har bättre spinnorama mätningar än revelarna!
//Micke
Postad 23 August 2015 - 09:41
Revel Performa3 serien är en makalöst bra högtalarserie.
På papperet så tror jag att Revel vinner jämfört mot MA Gold, men sen är det ju som alltid, en smaksak.
Postad 23 August 2015 - 15:55
Det är egentligen rätt meningslöst att lämna något omdöme då det är så individuellt vad man tycker. Jag hörde den större Revel modellen innan jag köpte MA och mina öron tyckte Revel hade bra sammanhållning men lät rätt tråkiga (framförallt diskanten). De hade schysst bas och mellanreg...
Mätningen som "gamla" GX fick i Stereophile var dock riktigt bra och jag antar att nya inte är sämre (även om jag skiter totalt i mätningar).
Det var inte sida vid sida och ganska lång tid mellan jämförelsen...
Det är ALLTID en smaksak.
Edit: Dock två riktigt bra högtalare och skulle även kunna leva med Revel!
Av nyfikenhet... Är det någon som har jämfört mot Revel Performa3-serien?
Antingen sida vid sida, eller med gott minne mellan olika lyssningstillfällen...
Performa3 har jag uteslutande läst bra omdömen om, medan MA Gold även får lite kritik (begränsad spridning hos diskaten, överdriven bas, "loudnesskaraktär" med återhållet mellanregister etc.).
Då det är begränsat med lyssningsmöjligheter, så är det såklart intressant att höra så mycket som möjligt om andras erfarenheter, innan man sätter sig i bilen. Jag är själv på jakt efter maximal prisvärdhet, där jag kan få lite av high end-ljud för rimliga pengar. Samtidigt så är jag lite svag för snygg design, då jag har min hembio i ett vardagsrum, och inte en biogrotta. Vilket begränsar mig till relativt smala högtalare, som går att få i vitt eller möjligtvis ljus ek.
Redigerat av SweElite, 23 August 2015 - 16:00.
Postad 26 August 2015 - 12:36
Postad 26 August 2015 - 13:12
Lyssnade på nya Gold 300 idag med en Hegel H160. Helt fantastiskt! Punch!
Var då?
Postad 26 August 2015 - 17:31
Postad 26 August 2015 - 20:15
Postad 05 September 2015 - 18:09
Var och lyssnade på Gold 200 och 100 idag.
Efter att ha läst väldigt bra recentioner på 200:an så trodde jag det var ett givet val om man jämförde med 100.
Helt givet är det dock inte. Lite mer framlyft mellanregister i 200, men som helhet så tycker jag nog gold 100 håller ihop ljudet på ett mer okonstlat sätt och framför allt tror jag det är den enklare konstruktionen (två vägare) och det större baselementet som gör detta. Klarar säkert att spela högt men jag tyckte baselementen i 200 fick jobba ganska mycket redan vid ganska låga nivåer och det fattades viss kropp i basen. Lite för lättviktig helt enkelt.
Förmodligen är Gold 300 spot on med samma detaljerade mellanregistret som 200 men dessutom en mer fullödig bas.
Vid jämförelsen mellan 200 och 100 så var det inte placerade i samma del av rummet och dessutom under lite olika betingelser så kan väl inte dra för stora växlar på detta test men i vilket fall jag upplever att 100 inte alls behöver vara sämre än 200 av de jag hört hittills och generellt kan jag säga att det finns gott gry i den nya Gold serien.
Får väl testa 300:an nästa helg:-)
Men för det priset 300:an har fått i sin nya tappning så finns det många intressanta konkurrenter.
Redigerat av Blåtand, 05 September 2015 - 18:13.
Postad 04 October 2015 - 07:42
Vill bara kort berätta att jag fortfarande är så sjukt nöjd med dessa burkar. Drivs idag med en Marantz 7010 och de levererar ett helt makalöst kristallklart ljud med ett mellanreg och bas jag inte trodde var möjlig innan 100KKR.
Har lyssnat runt på en del men det mesta låter tråkigt i jämförelse (dock tur alla tycker olika). Senast Venere från Sonus Faber och Scansonic men för mina öron är det inte ens på samma planhalva ![]()
Postad 04 October 2015 - 08:32
Lyssnade lite snabbt på ett par 200 nu i veckan och gillade verkligen vad jag hörde. Bra tryck från en sådan relativt liten högtalare och trevlig diskant. Jämförde dock inte med varken 100 eller 300 så jag har ingen aning hur 200 står sig mot dom. Hade nog inte haft något emot högtalare från Gold-serien hemma men det är ju synd att pundet dragit iväg och gjort Gold-serien lite för dyr jämfört med andra konkurrenter.
Postad 04 October 2015 - 11:29
Jag har haft Pl300 också. Det är dock en äldre serie och jag tycker mellanregistret är bättre i gold och diskanten mer integrerad med övriga register. Tyckte också PL300 kunde vara väl bastunga... Nya kommande PL serien lär säkert bli riktigt trevlig också ![]()
Postad 15 March 2016 - 17:55
offtopic men säljer ett par fantastiska monitor audio gold fx i mint skick för 8000:- spara 12. suttit på väggen 3 månader som bakhögtalare och kartong i 5 månader. hanterade med handskar och i superskick. 2år och 2 månader garanti kvar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Subwoofer-tips | Allround | Max 15k?
63 filmer
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?