Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad *** är välljud?!

323 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2011 - 20:10

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Sant, men återgivning av musiken är ju vetenskaplig. Att återge det så bra som möjligt ger ju även utrymme att återge känslan så bra som möjligt. Det vill säga musikens känsla inte känslan man kan få av en pryls utseende, status, märke eller pris.

Prylars status eller pris är föga lockande för mig, betyder inte ett skvatt! Utseendet kan ju spela in lite, fast inte så mycket att jag skulle basera ett inköp enbart på hur en viss produkt ser ut..

Jag kan tycka det är välljud även när jag lyssnar via min laptop, bara jag är i rätt sinnenstämmning för just den musik som jag spelar..o det är jag ju oftast för annars hade jag inte lyssnat på just den skivan :)

Postad 02 February 2011 - 20:13

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Sant, men återgivning av musiken är ju vetenskaplig. Att återge det så bra som möjligt ger ju även utrymme att återge känslan så bra som möjligt. Det vill säga musikens känsla inte känslan man kan få av en pryls utseende, status, märke eller pris.

Har du också varit musiker

Prylars status eller pris är föga lockande för mig, betyder inte ett skvatt! Utseendet kan ju spela in lite, fast inte så mycket att jag skulle basera ett inköp enbart på hur en viss produkt ser ut..

Jag kan tycka det är välljud även när jag lyssnar via min laptop, bara jag är i rätt sinnenstämmning för just den musik som jag spelar..o det är jag ju oftast för annars hade jag inte lyssnat på just den skivan :)

Det är ju det som är så härligt!

Redigerat av Unregistered89a7be48, 02 February 2011 - 20:18.

Postad 02 February 2011 - 20:14

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Det är ju det som är så härligt!

JAPP :)

Postad 02 February 2011 - 20:18

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jag har gjort ett test med 24K Guns 'n Roses, 24K kopia och den vanliga CD'n. Tror det var Appetite For Destruction. Vi hade en diskussion på jobb om det skulle bli någon skillnad mellan dessa.

24K lät lite luftigare i ljudet, liter mer separation i instrument etc., precis som kopian gjorde. Men om den var värd 299:- (eller vad den nu kostade) är jag väldigt tveksam till.

Redigerat av Melmac, 02 February 2011 - 20:20.

Postad 02 February 2011 - 20:24

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Jag har gjort ett test med 24K Guns 'n Roses, 24K kopia och den vanliga CD'n. Tror det var Appetite For Destruction. Vi hade en diskussion på jobb om det skulle bli någon skillnad mellan dessa.

24K lät lite luftigare i ljudet, liter mer separation i instrument etc., precis som kopian gjorde. Men om den var värd 299:- (eller vad den nu kostade) är jag väldigt tveksam till.

Det som oftast gör att sådana här audiofil plattor eller vad man ska kalla dom OFTAST håller högkvalite är att dom är gjorda på orginalmasteringen.
/Mats

Postad 02 February 2011 - 20:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har du också varit musiker

Vad har det med saken att göra?

Sen skulle jag rek att INTE tro att audiofilbolagen släpper bästa versionen. Det är väldigt olika, ibland så är det bra men lika ofta är det riktigt dåligt med. Det är något man bör kolla skiva för skiva.

Postad 02 February 2011 - 20:38

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Tyckte bara om ditt citat
/Mats

Postad 02 February 2011 - 20:43

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Sen skulle jag rek att INTE tro att audiofilbolagen släpper bästa versionen. Det är väldigt olika, ibland så är det bra men lika ofta är det riktigt dåligt med. Det är något man bör kolla skiva för skiva.

Har du även koll på Studio blue utgåvor, hur deras inspelningar är???
Äger en samlingsskiva som jag tycker låter otroligt naturlig/äkta...

Redigerat av nickeskbg, 02 February 2011 - 20:46.

Postad 02 February 2011 - 21:27

Tuomas
  • Tuomas
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Så var cirkusen igång :)

Har trådskaparen fått svar på sina frågor tro? :)

Postad 02 February 2011 - 21:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har du även koll på Studio blue utgåvor, hur deras inspelningar är???
Äger en samlingsskiva som jag tycker låter otroligt naturlig/äkta...

Dom ger väl bara ut eget matrial så det är väl inte så mycket att jämföra med?

Postad 02 February 2011 - 21:58

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Vänta nu så här skrev du när jag sa att jag inte hade något att jämföra med
"Alltså, om någon spelar en skiva för mig som låter rätt dåligt så behöver jag inte jämföra den mot en annan version av den för att inse den låter illa. Så är det för mig iaf."

Postad 02 February 2011 - 22:56

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag syftade på hur "bra" kvalité de har på sina inspelningar, mycket komprimerat eller något eller är det så att man generellt bara släpper ifrån sig "välljudande" inspelningar?

Postad 03 February 2011 - 01:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vänta nu så här skrev du när jag sa att jag inte hade något att jämföra med
"Alltså, om någon spelar en skiva för mig som låter rätt dåligt så behöver jag inte jämföra den mot en annan version av den för att inse den låter illa. Så är det för mig iaf."

Ja, men det behöver man inte något att jämföra med. Jag uppfatta det som han prata om olika utgåvor på andra bolag (det som vi precis snacka om då).

Postad 03 February 2011 - 01:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag syftade på hur "bra" kvalité de har på sina inspelningar, mycket komprimerat eller något eller är det så att man generellt bara släpper ifrån sig "välljudande" inspelningar?

Jag har bara samlingenskivan från dom och den har ju bra ljud men en hel del av musiken är rätt trist. Dock så ska visst deras "värmlands kåren" lr vad den heter vara grymt bra, både ljudmässigt och musikmässigt.

Postad 03 February 2011 - 02:49

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Välljud är väldigt subjektivt och har förmodligen med 1000 olika faktorer att göra... Skapade en tråd för att utröna lite om det finns någon koppling mellan pris och ljudkvalitet. Ingen konsensus, men lite lutning mot att över 10000 kr för ett högtalarpar börjar det dippa lite.

För mig har välljud med så mkt mer än återgivning av en signal att göra. Om jag är stressad eller sliten så kan jag tycka att ngt låter skit som jag i vanliga fall bara njuter av. Välljud är helt subjektivt för mig.

Gällande dönickediskussionen som uppkommer här och i en himla massa andra trådar som vissa här är inblandade i:

MrKarlsson74 tycker inte att det är någon märkbar skillnad mellan olika CD-spelare och många andra tycker att det kan vara det. Kan samtliga nu acceptera att ni tycker olika och att detta har ältats in absurdum och att det är helt onödigt att ha samma långbänk om och om igen när man ändå bara kommer fram till att man tycker olika. Oavsett vetenskap och andra argument så är det ok att tycka olika. Punkt. Peace.

När jag läser sådana här diskussioner så får jag en känsla av att de som är mest aktiva, har mest åsikter etc, är förmodligen de som lyssnar minst på musik därför att de analyserar och gräver ner sig i annat.

Slutligen så är tycker jag att moderatorern är lite slappa som tillåter att samma gamla visa upprepas om och om igen av samma personer. Men det är klart, man vill ju ha så många nya inlägg som möjligt på forumet...

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 03 February 2011 - 02:57.

Postad 03 February 2011 - 04:22

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
jisses vad längesedan jag sa något :)...

Nåja jag funderar på rubriken och den har vi sett några ggr under åren som har gått, inte första gången detta debateras eller tjaffsas om eller vad det är ni håller på med mellan raderna, men faktum ÄR att det är skillnader på en del elektronik faktist och man behöver inte vara expert för att höra detta heller, det räcker tydligt med att ta upp 5 modeller så förstår alla att ja dom är det skillnad på , vissa är mer dämpade . del har betydligt mer dynamik, andra har mer av känsla, och sedan det självklara att dom SER olika ut :) ok det var lite roligt det där hehe , men saken är ju så att det är skillnader på stärkare /recivers men sedan så kommer ju en massa andra saker in i vad som påverkar resultatet, rum , placering + val av grejer..

har haft både Hi end och annat i mitt system och man blir snabbt vaken när man hör skillnaderna så tydligt oxå, ibland så får jag nog säga att JA en del dyrare system är bättre än vanligt men då beror det oxå på att det är väldigt speciella grejer som är av sådan kvallitet att det finns en mycket bra orsak till priset, och det är tillverknings kvallitet och prestanda .

Sedan så blir det ibland betydligt svårare i dom billigare nivåerna då eletroniken är väldigt lika många ggr och därmed så blir slutresultatet väldigt snarlika , vad som skilljer där är mer eller mindre vad som kopplas till dessa maskiner och hur dom presterar.

Sedan det stora ORDET VÄLLJUD? så vad är det?? ja det är väldigt subjektivt då det är hur lyssnaren upplever det vid det tillfället och om det är en skön känsla samt njutbart för den personen som det kan kallas Välljud, alltså det finns ingen bestämd ljud upplevelse som man kan säja är generelt välljud..det är helt enkelt i betraktarens öron som det blir välljud , och vad andra tycker i det sammanghanget är ointresant då dom tycker just från sin egna subjektiva åsikt och inget annat..

så egentligen finns det inget självklart svar på denna fråga, och det har det inte funnits tidigare heller, och jag menar mycket tidigare säg 4 år sedan när vi hade en massa duster om detta...samma dumma nivå på debaten var det oxå som nu t.ex..tänk att inget förändras på detta forum..samma personer som byter indentitet och kallar sig massa saker men säger samma sak? inte särkilt meningsfyllt att byta då kan jag tycka, man det är ju klart kan man inte stå för det man säger första gången så kan man inte det andra eller tredje gången heller.. ni vet vilka ni är..

nä ljud är en personlig upplevelse och för den personen så är den upplevelsen det ända som är vikitigt, vad andra upplever och tycker är inte särkilt intressant.

//CG-47

Postad 03 February 2011 - 09:25

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Generellt tror jag att skillnaden mellan en grej för 1000:- och 5000:- är större än skillnaden mellan 5000:- och 10000:- osv. För att uppnå en påtaglig förbättring så ökar kostanden mer och mer för varje "steg upp" man tar.
En konkret sak som däremot motsäger detta är ju t.ex. Oppo BP-38 som Lexicon köpte, slängde in i egen låda och tog $3000 extra.

Så enligt mig ska man lita på sina egna öron och köpa det som man tycker själv är bäst, det är ju ingen annan som ska använda grejorna varje dag. Vad sen andra säger, tycker och tänker och vad testerna visar är ju egentligen av mindre betydelse.

Jag har hört skillnad på högtalarkablar hemma när jag provat mig fram, jag har hört stor skillnad på en Denon DVD spelare och en Primare CD spelare. Jag hör skillnader på vissa skivor av vissa utgåvor men knappast av alla. Jag har däremot aldrig hört skillnad på olika signalkablar av de jag testat, inte heller coax. vs optisk kabel.

Man ska ju inte glömma heller att utvecklingen hela tiden går framåt och kvalitet tar sig också neråt i "stegen".

Postad 03 February 2011 - 11:19

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Så var cirkusen igång :P

Har trådskaparen fått svar på sina frågor tro? :P

nja, det började bra, men sen började folk skjuta långt över målet :blush:

Nåt som de flesta verkar vara överens om är iaf att "skit in, skit ut".
Man kan dock applicera diverse trix, läs ex. equaliser, för att "förhöja" ljudupplevelsen. Fast det kommer säkert de lärde tvista om med.

Med vissa personers resonemang så är kvaliten på ex. en cd skiva av större vikt än priset på cd spelaren. Kan hålla med om det till viss del, en dålig inspelning kan inte låta lika bra som en bra sådan.
Men JAG TYCKER, att vad som är en bra respektive dålig inspelning är upp till den som lyssnar att avgöra. Allt annat är bara teoretiskt snack.

Vidare så hoppas jag att jag tillhör de som faktiskt kan höra skillnad på olika cd spelare, för det är endå billigare att springa över på Clas Ohlson o köpa en dålig cd spelare, och på så sätt "dölja" dåliga inspelningar, än att kasta runt 80% av alla skivor man har och åka runt hela världen för att leta bättre inspelningar :D

Postad 03 February 2011 - 12:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nåt som de flesta verkar vara överens om är iaf att "skit in, skit ut".
Man kan dock applicera diverse trix, läs ex. equaliser, för att "förhöja" ljudupplevelsen. Fast det kommer säkert de lärde tvista om med.

Absolut, men frågan är, är det speciellt svårt att återge en CD skiva? Nej är min åsikt.

Med vissa personers resonemang så är kvaliten på ex. en cd skiva av större vikt än priset på cd spelaren. Kan hålla med om det till viss del, en dålig inspelning kan inte låta lika bra som en bra sådan.
Men JAG TYCKER, att vad som är en bra respektive dålig inspelning är upp till den som lyssnar att avgöra. Allt annat är bara teoretiskt snack.

Okej. Tittar vi på vanliga CD spelare så märker vi att dom är extremt linjära, kanske endast tappat 0,2 dB vid 20khz och har en dist som ligger på runt -90-100 dB.
Kollar vi på olika masteringar så kan samma inspelning skilja åtskilliga dB i ändrad frekvens (via EQ) och ofta så är dynamiken kraftigt komprimerad, ibland en bra bit över 10 dB!!

Så nu ska jag dra en sann historia som inträffa sig på ett annat forum. Det var en kille som hävda att vinyl är mer dynamisk än CD. I den diskussionen så kom det fram att han ansåg att XRCD versionen (från hong kong) av BiA var bättre än originalversionen på CD. Det intressant är alltså, här har vi en kille som hävdar att vinyl är mer dynamiskt än CD (något som det inte finns en gnutta bevis på), som samtidigt inte kan höra när en utgåva är dynamiskt komprimerad med 10 dB, som är enormt mycket!

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att åsikter är inget annat än åsikter, alla har dom. Men många åsikter kan man undersöka om dom stämmer överens med verkligheten, om man vill. Då gör man ett val, vill man veta hur något verkligen är eller vill vill man bara ha massa olika åsikter. Det är ett fritt val.

Vidare så hoppas jag att jag tillhör de som faktiskt kan höra skillnad på olika cd spelare, för det är endå billigare att springa över på Clas Ohlson o köpa en dålig cd spelare, och på så sätt "dölja" dåliga inspelningar, än att kasta runt 80% av alla skivor man har och åka runt hela världen för att leta bättre inspelningar :D

Två saker.
Ingen CD spelare, oavsett pris, kan återge en söndermasterad skiva så som den var, men en skitbillig spelare kan återge den bra utgåvan som den ska vara.
Sen frågan som jag aldrig får svar på. Om det vore sådana skillnader mellan CD spelare, varför misslyckas stort sett alla kontrollerade testar att skilja dom åt? T ex, skulle du köpa en dyr medicin som vissa anser botar en sjukdom, men som alla kontrollerade tester visar att den inte gör det?

Redigerat av MKarlsson74, 03 February 2011 - 12:14.

Postad 03 February 2011 - 12:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

När jag läser sådana här diskussioner så får jag en känsla av att de som är mest aktiva, har mest åsikter etc, är förmodligen de som lyssnar minst på musik därför att de analyserar och gräver ner sig i annat.

Möjligt, jag kan bara tala för mig själv. Själv så lyssnar jag enormt mycket på musik och lägger inte massa tid och energi och jagar "placebo-spöken". Däremot så lägger jag en del tid på att jämföra olika utgåvor, för att kunna ha dom bästa och minst förstörda utgåvorna av musiken jag lyssnar på. För mig är det hifi.

Postad 03 February 2011 - 12:36

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Men snälla Karlsson,ge upp någon gång.
Vi tänker inte tycka som dig och att bara fortsätta och mala på utan att ens bry sig om vad andra tycker är det vad du tycker är att diskutera.
Byt gärna forum om du ändå tycker vi är så dumma att du måste rätta oss i allt!
/Mats

Postad 03 February 2011 - 12:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Okej, så du är inte intresserad av en debatt, en diskussion, utan du har bestämt dig vad som är rätt och kör på det oavsett vad som sägs? Då kan man fråga sig vad du gör på ett forum om du inte är intresserad av en diskussion?

Postad 03 February 2011 - 12:42

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Okej, så du är inte intresserad av en debatt, en diskussion, utan du har bestämt dig vad som är rätt och kör på det oavsett vad som sägs? Då kan man fråga sig vad du gör på ett forum om du inte är intresserad av en diskussion?

Du ser där läste du inte ens mitt inlägg.
/Mats

Postad 03 February 2011 - 12:51

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Absolut, men frågan är, är det speciellt svårt att återge en CD skiva? Nej är min åsikt.

Nej, det är det inte. sätt på en cd så kommer låta, kommer det låta bra? det beror på säger jag.

Okej. Tittar vi på vanliga CD spelare så märker vi att dom är extremt linjära, kanske endast tappat 0,2 dB vid 20khz och har en dist som ligger på runt -90-100 dB.
Kollar vi på olika masteringar så kan samma inspelning skilja åtskilliga dB i ändrad frekvens (via EQ) och ofta så är dynamiken kraftigt komprimerad, ibland en bra bit över 10 dB!!

Så nu ska jag dra en sann historia som inträffa sig på ett annat forum. Det var en kille som hävda att vinyl är mer dynamisk än CD. I den diskussionen så kom det fram att han ansåg att XRCD versionen (från hong kong) av BiA var bättre än originalversionen på CD. Det intressant är alltså, här har vi en kille som hävdar att vinyl är mer dynamiskt än CD (något som det inte finns en gnutta bevis på), som samtidigt inte kan höra när en utgåva är dynamiskt komprimerad med 10 dB, som är enormt mycket!

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att åsikter är inget annat än åsikter, alla har dom. Men många åsikter kan man undersöka om dom stämmer överens med verkligheten, om man vill. Då gör man ett val, vill man veta hur något verkligen är eller vill vill man bara ha massa olika åsikter. Det är ett fritt val.

Intressant historia, men jag har mer intresse av att lyssna på musik än att mäta den.
Det är väl endå det som kommer ur högtalarna som är det väsentliga?
inte differenser i olika mätningar.

Två saker.
Ingen CD spelare, oavsett pris, kan återge en söndermasterad skiva så som den var, men en skitbillig spelare kan återge den bra utgåvan som den ska vara.
Sen frågan som jag aldrig får svar på. Om det vore sådana skillnader mellan CD spelare, varför misslyckas stort sett alla kontrollerade testar att skilja dom åt? T ex, skulle du köpa en dyr medicin som vissa anser botar en sjukdom, men som alla kontrollerade tester visar att den inte gör det?

vi har redan konstaterat att "skit in, skit ut".
Skivan kommer säkert att låta lika dåligt oavsett priset på spelaren så länge övriga komponenter är de samma.
Men man kan nog lättare leva med "dåligt" ljud om man har en spelare för 1000kr än en för 50.000kr.

Medicin är väl lite ot, men folk köper naturmediciner för miljoner, och vem vet om de funkar.

Postad 03 February 2011 - 13:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag hade en billig Pioneer-dvd i köket (årsmodell 2008, typ 1500 spänn) som jag spelade musik på.
Bror hade en Denon cd-spelare (årsmodell 2005, typ 3500 spänn) som han spelade musik på.

Han frågade om vi kunde byta, då han hade byggt en ny hylla till sin setup, och han behövde en grundare spelare.
Då djupet inte spelade någon roll för mej, och jag tidigare aldrig hört skillnad mellan olika spelare, så bytte vi.

Tyvärr...

Det var som natt och dag. Denonen lät instängd och tråkig. Den ska kasseras, och en ny inhandlas.

Samma i helgen, när jag testade Emotiva XPA-1 mot Rotel 1090.
Jag gick in i testet med ett öppet sinne, då jag äger båda maskinerna.
1090 var sämre än XPA-1 på allt.
Det lät tråkigt och instängt, och har mindre pulver.

Jag blev förvånad då jag trodde att det inte var några skillnader. Efter detta har jag ändrat uppfattning.

MEN !!

En gång läste jag en tråd om en kille som ville ha tips på en subba, med en budget på 4000 kr.
Han fick diverse tips om vettiga subbor, både nya och begagnade.
Sen kom det något pucko och tipsade om att han skulle köpa en subba för 2000 kr, och en riktigt bra sub-kabel för 2000 kr...?
Skulle det ge mer välljud än att köpa en subba för 3900 och en skärmad lågnivåkabel på Biltema för 100 kr...? :D

Jag tror att man får skilja lite på det och prioritera lite vad som faktiskt är viktigast i signalkedjan.
Visst, man kan helt klart höra skillnad på cd-spelare och förstärkare, men den största skilladen ligger ändå mellan högtalare och rum.
Har man ett halvkasst ljud man inte är nöjd med i sitt rum, så är kanske inte cd-spelare, förstärkare och kablar det första man ska fundera på att se över...?

EDIT: Tillagt "förstärkare" i den sista meningen.

Redigerat av Bakerman, 03 February 2011 - 13:38.

Postad 03 February 2011 - 13:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, det är det inte. sätt på en cd så kommer låta, kommer det låta bra? det beror på säger jag.

Och jag säger, ska vi testa det?

Intressant historia, men jag har mer intresse av att lyssna på musik än att mäta den.
Det är väl endå det som kommer ur högtalarna som är det väsentliga?
inte differenser i olika mätningar.

Så du tror inte att man hör skillnad på 10 dB kompression? Då kan jag verkligen fråga mig varför du har något större än en klockradio? Det är högst påtaglig skillnad och det är ju det som är intressant. Att vissa påstår sig höra saker som aldrig bevisas när man kontrollerar det, samtidigt som dom inte hör extremt stora skillnader.
Deras trovärdighet faller ju rätt mycket då vill jag påstå.

vi har redan konstaterat att "skit in, skit ut".
Skivan kommer säkert att låta lika dåligt oavsett priset på spelaren så länge övriga komponenter är de samma.
Men man kan nog lättare leva med "dåligt" ljud om man har en spelare för 1000kr än en för 50.000kr.

Det verkar inte som du förstod vad jag skrev. Säg såhär:
Svindyr dCs CD rigg med XRCD utgåvan av BiA vs original utgåvan på en 300 kr DVD spelare.
Det kommer låta ofantligt mycket bättre från 300 kr spelaren eftersom den utgåvan är så mycket bättre.
Så, frågan är, varför ens bryr sig om vilka prylar man har i anläggningen om man inte bryr sig om att mata den med bästa utgåvorna? T ex, vad ger en värsting duk/projektor för något om du matar den med VHS?

Medicin är väl lite ot, men folk köper naturmediciner för miljoner, och vem vet om de funkar.

Du missa igen, det var en fråga till dig.
Sen är det rätt simpelt att testa om det fungerar med, OM man verkligen vill veta sanningen.

Postad 03 February 2011 - 14:01

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Du ser där läste du inte ens mitt inlägg.
/Mats

Han har sina standardsvar och ibland eller skall vi säga oftast :D

Så passar inte dessa till det han svarar på ..

Maveric

Postad 03 February 2011 - 14:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Ska vi testa?
Ska vi testa?
Jag har testat....
När vi testade....

Tror Herr Karlsson har ett favorit ord (Ska läsas som det var R.Gustavsson/Calle Bildt som säger det)

Postad 03 February 2011 - 14:05

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Man kanske inte alltid får tag på dom bästa utgåvorna ska man då skita i att lyssna eller?
/Mats

Postad 03 February 2011 - 14:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Man kanske inte alltid får tag på dom bästa utgåvorna ska man då skita i att lyssna eller?
/Mats

Nej, men det är väl värt att lägga ner lite energi för att få tag på dom? Stor mening att lägga massa pengar om det låter skit ändå?

Postad 03 February 2011 - 14:09

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Nej, men det är väl värt att lägga ner lite energi för att få tag på dom? Stor mening att lägga massa pengar om det låter skit ändå?

Vem menar du inte lägger ner energi på att leta välljudande skivor?

/Mats

Postad 03 February 2011 - 14:10

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

/Mats

Så klart inte Mats

Men det Karlsson har hakat upp sig på är att han tycker att CD är bästa mediet och det finns inget annat
Vinyl har han fått förklarat för sig, av någon på Faktiskt att det inte alls är bra, så det pratar han emot numera.
Sedan har det varit hans mission att bara prata om originalinspelningar och allt annat är skit.
Vilket han har rätt i vad gäller mycket, men verkligheten ser ju inte ut sådan

Han tror att en Denon 1502 eller vilken modell det nu var, är nirvana och att en 300 kr CD spelare till denna är vad man behöver. Sedan skall man bara spela bra inspelningar och livet är en fest.

Att du sedan har helt andra erfarenheter och vet att det förhåller sig på ett helt annat sätt och att man faktiskt
kan göra så den "dåliga" inspelningen låter bättre än i hans "supersetup" kommer du aldrig att kunna övertyga honom om. Det är dödfött och lika bra att ge upp ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1939, 03 February 2011 - 14:11.

Postad 03 February 2011 - 14:13

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0

/Mats

Ja självklart ska du skita i det, eftersom det är bevisat att den utgåvan du har låter sämre i Kalles öron än den som han har. Han har ju bevisat det genom att mäta det och han har ju inte fel, inte hans öron heller. :D

Redigerat av Melmac, 03 February 2011 - 14:14.

Postad 03 February 2011 - 14:13

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Så klart inte Mats

Men det Karlsson har hakat upp sig på är att han tycker att CD är bästa mediet och det finns inget annat
Vinyl har han fått förklarat för sig, av någon på Faktiskt att det inte alls är bra, så det pratar han emot numera.
Sedan har det varit hans mission att bara prata om originalinspelningar och allt annat är skit.
Vilket han har rätt i vad gäller mycket, men verkligheten ser ju inte ut sådan

Han tror att en Denon 1502 eller vilken modell det nu var, är nirvana och att en 300 kr CD spelare till denna är vad man behöver. Sedan skall man bara spela bra inspelningar och livet är en fest.

Att du sedan har helt andra erfarenheter och vet att det förhåller sig på ett helt annat sätt och att man faktiskt
kan göra så den "dåliga" inspelningen låter bättre än i hans "supersetup" kommer du aldrig att kunna övertyga honom om. Det är dödfött och lika bra att ge upp ..

Maveric

Så är det!
Så nu blir det inga mer inlägg till Karlsson, blir bara så irritera på att han förstör alla trådarna här inne.
/Mats

Postad 03 February 2011 - 14:16

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0

Svindyr dCs CD rigg med XRCD utgåvan av BiA vs original utgåvan på en 300 kr DVD spelare.
Det kommer låta ofantligt mycket bättre från 300 kr spelaren eftersom den utgåvan är så mycket bättre.

Och den kommer att låta ljusår bättre på den svindyra riggen än 300kr spelaren.

Postad 03 February 2011 - 14:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vem menar du inte lägger ner energi på att leta välljudande skivor?

/Mats

Du verka inte vara så intresserad av det? Eller tolkar jag det fel?

Postad 03 February 2011 - 14:18

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Och jag säger, ska vi testa det?

Testa vad?

Så du tror inte att man hör skillnad på 10 dB kompression? Då kan jag verkligen fråga mig varför du har något större än en klockradio? Det är högst påtaglig skillnad och det är ju det som är intressant. Att vissa påstår sig höra saker som aldrig bevisas när man kontrollerar det, samtidigt som dom inte hör extremt stora skillnader.
Deras trovärdighet faller ju rätt mycket då vill jag påstå.

När har jag hävdat det?
Jag har bara skrivit att mitt intresse ligger i att lyssna på musik, inte mäta den.
Tvivlar inte alls på att det kan ge skillnader, men jag kommer iaf inte börja byta ut alla cd'n jag äger bara för att en mätning visar att det finns en annan version som borde låta bättre.

Det verkar inte som du förstod vad jag skrev. Säg såhär:
Så, frågan är, varför ens bryr sig om vilka prylar man har i anläggningen om man inte bryr sig om att mata den med bästa utgåvorna? T ex, vad ger en värsting duk/projektor för något om du matar den med VHS?

jag förstod precis vad du mena.
bra skiva --> dålig spelare --> okej ljud
dålig skiva --> bra/dålig spelare --> sämre ljud

Så du menar att om man inte har absolut bästa kvalitet på källan, så kan man kasta allt o kolla på en videofilm i tjock tvn o va nöjd?

Du missa igen, det var en fråga till dig.
Sen är det rätt simpelt att testa om det fungerar med, OM man verkligen vill veta sanningen.

nja, du kanske inte förstod mitt svar.
Är man sjuk och tillräckligt desperat så varför inte. Det visas väldigt tydligt när det gäller natur och homeopatiska preparat.

Postad 03 February 2011 - 14:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Och den kommer att låta ljusår bättre på den svindyra riggen än 300kr spelaren.

Jag tror inte du kan skilja dom åt i ett nivåmatchat blindtest, såklart med samma musik/mastering på båda.

Postad 03 February 2011 - 14:22

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Det tror jag

Postad 03 February 2011 - 14:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Testa vad?

Om du verkligen hör en skillnad.

När har jag hävdat det?
Jag har bara skrivit att mitt intresse ligger i att lyssna på musik, inte mäta den.
Tvivlar inte alls på att det kan ge skillnader, men jag kommer iaf inte börja byta ut alla cd'n jag äger bara för att en mätning visar att det finns en annan version som borde låta bättre.

Ingen tvingar dig att byta. Men något som kan vara intressant är att dessa skillnader är 1000-10 000 GÅNGER större än skillnader mellan olika CD spelare t ex. Så, hävdar man att det är en rätt stor skillnad mellan CD spelare så är det ju 10000-10 000 gånger större skillnad mellan utgåvorna. Då kan iaf jag undra varför man inte bryr sig mer om det, som ger störst skillnad, än sånt som ger marginell skillnad, på sin höjd.

Så du menar att om man inte har absolut bästa kvalitet på källan, så kan man kasta allt o kolla på en videofilm i tjock tvn o va nöjd?

Det är ju upp till var och en men vad är poängen med att köpa dyra prylar om man matar dom med sämre utgåvor än
vad man måste? T ex varför lägga massa energi på CD spelare om man inte bryr sig att mata den med bästa utgåvan?

nja, du kanske inte förstod mitt svar.
Är man sjuk och tillräckligt desperat så varför inte. Det visas väldigt tydligt när det gäller natur och homeopatiska preparat.

Jo, många som blivit lurade där och på stora pengar. Sorgligt att det är så. :D

Det tror jag

Ställer du upp på ett blindtest så kan vi testa det?

Postad 03 February 2011 - 14:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Hur uppmäter man en skillnad på 1000-10000 gånger mellan 2 olika cdskivor? Menar du att skiva 1 har 1000-10000 gånger mer information på spåren än på skiva 2 då eller?

Sorry men jag förstår inte riktigt?

Redigerat av Sgart, 03 February 2011 - 14:30.

Postad 03 February 2011 - 14:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så är det!
Så nu blir det inga mer inlägg till Karlsson, blir bara så irritera på att han förstör alla trådarna här inne.
/Mats

På vilket sätt förstör jag "alla" trådar?
Ska alla ha samma åsikter?
Menar du på allvar att jag skriver i alla trådar?
Varför går du på person istället för argumentera om ämnet?

Postad 03 February 2011 - 14:32

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Nej.

Postad 03 February 2011 - 14:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hur uppmäter man en skillnad på 1000-10000 gånger mellan 2 olika cdskivor? Menar du att skiva 1 har 1000-10000 gånger mer information på spåren än på skiva 2 då eller?

Sorry men jag förstår inte riktigt?

Skillnaderna mellan olika utgåvor kan vara extremt mycket, upp till 10-20 dB och enormt skillnader i frekvensgång.
Mellan olika CD spelare så är det ofta tiodelar av en dB som skiljer dom åt.

Postad 03 February 2011 - 14:34

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag håller med om det mesta MKarlsson74 skriver och beundrar hans tålamod trots att han får ducka för rallarsvingar hela tiden :D

Jag har egentligen bara ett råd till er alla att ge och det är att faktiskt försöka nivåmatcha och blindtesta hifi-elektronik ni tänkt köpa innan ni gör det. Många hifibutiker erbjuder öppet köp. Jag själv har blivit mycket förvånad över resultatet när jag gjort just detta. Bjud hem några polare och jämför ex cdspelare nivåmatchat och blint. För noggranna anteckningar efter en mall där ni lätt kan jämföra era lyssningar.

Jag har varit inne i hifibytarsvängen i många år och är rätt glad åt att jag numera kan sitta nöjd med apparaturen och ge mig på bla rummet istället :blush:

MEN..

Har man kul med apparatbytandet och ser det som ett av målen med sin hifi och inte alls vill blindtesta och hålla på så är det naturligtvis helt ok. Det är bara det att det är en lite annan hobby än att återge musik så trovärdigt som möjligt utan bygger mer på lyssna och tyck. Trovärdigheten i det tyckandet är ganska liten men om det räcker för er som nu hoppar på MKarlsson74 må det vara så.

Jag förstår heller inte varför ni retar er så infernaliskt på MKarlsson74:s inlägg??. Visa gärna istället på ett sakligt sätt varför ni tycker han har fel eller avstå från att kommentera.

..slutligen: Nej. Jag äger INTE Denon, Ino eller Pioneer 668 och är INTE med i LTS :P

Postad 03 February 2011 - 14:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej.

Det är okej, ditt val. Men då får du även förstå mitt val att värdera dina påstående annorlunda än om du skulle varit med på ett blindtest. :D

Postad 03 February 2011 - 14:38

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Jag har varit inne i hifibytarsvängen i många år och är rätt glad åt att jag numera kan sitta nöjd med apparaturen och ge mig på bla rummet istället :D

Jag också .. och jag är också ganska nöjd med det jag har .. men skulle gärna vilja ha lite bättre komponenter rakt över .. Men nöjer mig med att byta lite här och där i kedjan för att det både är roligt och en avkopplande hobby.

Det är den hobbyn som vi diskuterar här inne och de flesta av oss har nog samma erfarenhet som dig .. men vi har inte tappat bort glädjen att gå i hifi butiker, mässor och både köpa och diskutera våra köp här på forumet

Men tack för omtanken :blush:

Maveric

Postad 03 February 2011 - 14:43

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Det är inga påsåtenden lille vän, det är min tro och högst min personliga tro. Jag tror på en sak, du en annan. Låt det vara där istället för att försöka överbevisa att du sitter på alla sanning och den enda sanningen.

I en CD-spelare finns det flera steg som påverkar kvaliteten på utsignalen innan den ens har hunnit fram till utgångarna där kabeln sitter.

Skivans kvalitet (Inte ljud, utan fysisk), laseroptikens kvalitet, fotodiodernas kvalitet, signalvägarna till D/A ovandlaren, D/A omvandlaren i sig, hur bra felkorrigeringen är etc. etc.
Detta påverkar och det är högst troligt att i en dyrare spelar är dett något man minimerar, medans´i en billigare lägger man inte tid (pengar) på det.

Redigerat av Melmac, 03 February 2011 - 14:56.

Postad 03 February 2011 - 14:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Generellt tror jag att skillnaden mellan en grej för 1000:- och 5000:- är större än skillnaden mellan 5000:- och 10000:- osv. För att uppnå en påtaglig förbättring så ökar kostanden mer och mer för varje "steg upp" man tar.
En konkret sak som däremot motsäger detta är ju t.ex. Oppo BP-38 som Lexicon köpte, slängde in i egen låda och tog $3000 extra.

Så enligt mig ska man lita på sina egna öron och köpa det som man tycker själv är bäst, det är ju ingen annan som ska använda grejorna varje dag. Vad sen andra säger, tycker och tänker och vad testerna visar är ju egentligen av mindre betydelse.

Jag har hört skillnad på högtalarkablar hemma när jag provat mig fram, jag har hört stor skillnad på en Denon DVD spelare och en Primare CD spelare. Jag hör skillnader på vissa skivor av vissa utgåvor men knappast av alla. Jag har däremot aldrig hört skillnad på olika signalkablar av de jag testat, inte heller coax. vs optisk kabel.

Man ska ju inte glömma heller att utvecklingen hela tiden går framåt och kvalitet tar sig också neråt i "stegen".

Du har helt rätt, men så är det ju med nästan allt här i världen.
Ju högre upp du kommer, ju mindre för du för varje investerad krona.

Jag är en av dom som är villiga att inte helt avfärda MKarlsson74, ibland tror jag folk lyssnar med plånboken och ögonen. Men den som påstår att min Samsung Bluray-spelare spelar cd lika bra som vilken annan spelare som helst har fel. Jag behöver inga blindtest eftersom jag förutsättningslöst satte på en skiva och direkt hörde att det inte lät bra. Att påstå att jag tror detta pga att det är en billig spelare faller på att jag sålde min Marantz SA8003 för att istället lyssna på skivor via mitt PS3.

Redigerat av Unregistered7444adce, 03 February 2011 - 14:47.

Postad 03 February 2011 - 14:48

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Om du verkligen hör en skillnad.

Jag har inte hävdat att jag kan höra skillnad, men visst.
Det skulle faktiskt vara kul att testa.

Ingen tvingar dig att byta. Men något som kan vara intressant är att dessa skillnader är 1000-10 000 GÅNGER större än skillnader mellan olika CD spelare t ex. Så, hävdar man att det är en rätt stor skillnad mellan CD spelare så är det ju 10000-10 000 gånger större skillnad mellan utgåvorna. Då kan iaf jag undra varför man inte bryr sig mer om det, som ger störst skillnad, än sånt som ger marginell skillnad, på sin höjd.

Hur mycket av den stora skillnaden kan man verkligen höra då?
Att man kan mäta den är en sak, men för att kunna höra den måste man ha absolut perfekt hörsel, hur många har det?

Det är ju upp till var och en men vad är poängen med att köpa dyra prylar om man matar dom med sämre utgåvor än
vad man måste? T ex varför lägga massa energi på CD spelare om man inte bryr sig att mata den med bästa utgåvan?

Håller med om att de vore önskvärt att alltid få en bra utgåva, men för mig är musik mer än bara ljud.
Musik är glädje, sorg och känslor, man behöver bara höra vissa låtar för att må bra, eller dåligt.
De känslorna bryr sig absolut inte om det är bästa utgåvan man lyssnar på.

Dessutom så finns det fler källor än CD , och har man inte fler utgåvor än det som kommer ur antennkabeln tex.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.