Vad *** är välljud?!
323 svar till detta ämne
Postad 23 January 2011 - 11:32
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
så här är det.
jag har hängt med i diverse forumtrådar genom åren............suck kan man säga ibland.
men tror endå att många har en poäng med sitt "dravvel"
ursäkta, men det är så det upplevs ibland, alla läser inte alla inlägg jämnt. jag erkänner jag är en syndare
men, meningen med tråden då?
enkelt, jag är grymt nöjd med ljudet hemma 
MEN, om jag går upp xxxx antal kronor så blir det bättre, det vet ju alla, mer pengar bättre ljud 
MEN om du är nöjd då?
om du inte vill lägga ut 10-100 tusen till, har du dåligt ljud då?
har folk slutat lita på sina öron?
ljud är ju endå nåt väldigt personligt? eller?!
vad tycker ni?!
är du nöjd?
varför inte?
let the battle begin
Postad 23 January 2011 - 13:47
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
ingen som nappar?
men det finns ju såååå många som vill säga sitt när det gäller ljud, kom igen nu
Postad 23 January 2011 - 15:49
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Postad 23 January 2011 - 16:14
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nöjd innebär ju inte nödvändigtvis att det inte finns utrymme för förbättringar.
Det är ju snarare en fråga om ekonomi.
Jag är mycket nöjd med det jag har, men hade jag 20 mille skulle jag lätt kunna lägga 1 mille på hårdvara och akustik.
Då skulle jag vara mer nöjd.
Postad 23 January 2011 - 16:53
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag förstår inte riktigt, är du själv osäker? Jag är nöjd med mina prylar i alla fall, och kan tycka att jag har bättre ljud än vissa andra som har högtalare för dubbla det priset som jag gav för mina. Ljud är något personligt. Jag var tex. hemma hos en snubbe som jag ansåg hade ställt in ljudet helt åt **** rent ut sagt men han var nöjd och tyckte inte direkt att inställningarna behövde ses över. Så länge man själv är nöjd med ljudet, ja, då har du bra ljud! Visst, ju mer pengar du lägger ju "finare" högtalare får du. Men du får nödvändigtvis inte bättre ljud bara för det. Högtalarna kanske är kapabla till att spela bättre och kanske högre än dem du har idag, men vet du inte vad du gör så kan dessa låta skit istället, så tycker jag. Bättre att ha högtalare som man känner sig säker med, som man vet att man kan hantera. Jag skulle inte byta ut mina Infinity Cascades mot något annat, oavsätt om jag skulle vara miljonär. Jag skulle heller inte byta ut min förstärkare mot något annat för jag kan den ut och in och känner mig insatt i funktionerna. EDIT: Eller ganska i alla fall. Finns säkert dem som har bättre ljud än mig men jag är inte ute efter att ha världens bästa ljud heller för det kan ingen ha endå, oavsätt hur man vänder och vrider på det.
Redigerat av Tuomas, 23 January 2011 - 17:47.
Postad 23 January 2011 - 18:19
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Nöjd innebär ju inte nödvändigtvis att det inte finns utrymme för förbättringar.
exakt. Jag förstår inte riktigt, är du själv osäker?
Jag är nöjd med mina prylar i alla fall, och kan tycka att jag har bättre ljud än vissa andra som har högtalare för dubbla det priset som jag gav för mina. Ljud är något personligt. Jag var tex. hemma hos en snubbe som jag ansåg hade ställt in ljudet helt åt **** rent ut sagt men han var nöjd och tyckte inte direkt att inställningarna behövde ses över.
Så länge man själv är nöjd med ljudet, ja, då har du bra ljud!
Visst, ju mer pengar du lägger ju "finare" högtalare får du. Men du får nödvändigtvis inte bättre ljud bara för det. Högtalarna kanske är kapabla till att spela bättre och kanske högre än dem du har idag, men vet du inte vad du gör så kan dessa låta skit istället, så tycker jag. Bättre att ha högtalare som man känner sig säker med, som man vet att man kan hantera.
Jag skulle inte byta ut mina Infinity Cascades mot något annat, oavsätt om jag skulle vara miljonär. Jag skulle heller inte byta ut min förstärkare mot något annat för jag kan den ut och in och känner mig insatt i funktionerna. EDIT: Eller ganska i alla fall. Finns säkert dem som har bättre ljud än mig men jag är inte ute efter att ha världens bästa ljud heller för det kan ingen ha endå, oavsätt hur man vänder och vrider på det. 
nej jag är inte missnöjd med ljudet hemma, jag är sjukt nöjd med vad min anläggning presterar. men är det bra? ska jag vara nöjd nu eller inte? och varför?
Postad 23 January 2011 - 19:30
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
Du förstår väl att det där låter lite konstigt? Du ska absolut vara nöjd om du känner Själv att du har lyckats att få till ett bra ljud som går att lyssna på, tycker jag. Grattis säger jag då och välkommen till min klubb!  Det är faktist inte många som lyckas få till det och är nöjda utan många har svårt att hitta rätt och köper och byter hela tiden för att försöka hitta sin stil, eller hur man ska säga. Sen om det är bra eller inte, har jag ingen aning om vad jag ska svara på...
Postad 23 January 2011 - 19:54
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Du förstår väl att det där låter lite konstigt?
Du ska absolut vara nöjd om du känner Själv att du har lyckats att få till ett bra ljud som går att lyssna på, ...
jo, det är ju så. ljud ska lyssnas på. låter det bra är det ju bara ett plus, eller?
Postad 23 January 2011 - 20:07
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
Det måste ju låta bra, annars vill man inte lyssna på det. Eftersom du är medlem på minhembio.com så antar jag att du har lite mer krav på hur det Ska låta och kräver lite bättre prylar än låt oss säga, min mormor skulle göra när hon spelar en platta. Låter det inte bra så har du ju misslyckas med att hitta det rätta ljudet, som du anser att det ska låta. Det är inget plus om det låter bra för det är en självklarhet.
Föresten, är du nöjd med dina B&W högtalare?
Postad 23 January 2011 - 20:16
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Det måste ju låta bra, annars vill man inte lyssna på det. Eftersom du är medlem på minhembio.com så antar jag att du har lite mer krav på hur det Ska låta och kräver lite bättre prylar än låt oss säga, min mormor skulle göra när hon spelar en platta. Låter det inte bra så har du ju misslyckas med att hitta det rätta ljudet, som du anser att det ska låta. Det är inget plus om det låter bra för det är en självklarhet.
Det är bara att titta i gallerierna så får man en uppfattning hur illa det är ställt på väl lyssnandet rena eko kamrarna är det .
Postad 23 January 2011 - 20:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det finns ju en enkel sanning. Om du är nöjd med ditt ljud så kommer du fortsätta vara nöjd med ditt ljud, nu kommer det.... så länge du inte lyssnar på några andra anläggningar. Så länge du inte har någon annan referens än din egen rigg, så är ju just din egen rigg referensen. Lyssnar man inte på andra system så vet man ju inte hur det KAN låta. Ta Tuomas t.ex. Han sitter helt nöjd med sina Infinity. Det är helt klart skapliga högtalare som låter ganska bra, och inom en rimlig prisklass för dom flesta. Jag förstår att han kan känna sej nöjd, för det låter förmodligen bättre än hemma hos dom flesta han känner. Skulle han däremot åka runt och lyssna på rum som har grejer för några hundra tusen skulle han förmodligen inse vad som skulle kunna göras bättre, även om man kanske inte skulle få lika mycket "välljud per krona". Så det enklaste är, STANNA HEMMA !!
Postad 23 January 2011 - 20:54
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Postad 23 January 2011 - 21:01
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Läs detta och ha lite efter tanke .
Citera(MKarlsson74
Något som är intressant är att många audiofiler, inte du nu alltså, lägger massa energi på meninglösa skillnader som antingen inte finns eller är extremt små, men dom gör inget åt dom tre viktigaste delarna;
*Ställer högtalarna optimalt i rummet
*Fixa till rummet för en bra akustik
*Letar rätt på bästa utgåvan av skivorna.
Har sett folk som ställt högtalarna i varsitt hörn utan att vinkla in dom sitta och förklara vilka skillnader det är på kablar. Eller folk som gör gällande att deras senaste förstärkare, den 25 i ordningen, gav sånt haksläpp att dom inte trodde det var sant, samtidigt som dom har allt i ett extremt kalt rum, en ekokammare, där alla detaljer försvinner direkt i en ljudgröt.
Eller varför inte klassikern där en audiofil försökte få mig att inse vinyl har både bättre dynamik och man hör över 22 khz, samtidigt som han inte hörde att hans XRCD utgåva av Brothers in arms var kraftigt komprimerad (runt 10dB!!) mot originalutgåvan!
Vad vill jag ha sagt med detta? Två saker, lita inte så mycket på audiofiler, speciellt inte när det gäller frågor som gäller saker som det debatteras mycket om (skillnader mellan kablar, cd spelare, förstärkare mm). Det andra, fokusera på det som gör något! En 20kkr anläggning i ett lite fixat rum med rätt utgåva kommer alltid slår 500kkr anläggningen i vanlig kalt rum med en remastering som förstört ljudet.
Postad 23 January 2011 - 21:41
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
 Men som sagt så handlar det inte om vad andra har för ljud. Det skulle vara konstigt om jag var den enda i världen som har bäst ljud  Visst kan jag åka och lyssna på andra rum men jag tycker det låter så pass bra hemma hos mig redan så har välljud så det räcker och blir över!  Skämt åsido...
Redigerat av Tuomas, 23 January 2011 - 21:47.
Postad 23 January 2011 - 22:46
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Sen finns det ju sjuka audiofiler med gedigna silverledare till sina betonghögtalare, bara för att Man KAN MÄTA skillnaden i ljud med ett oscilloskop ellr liknande. då har det gått lite långt, speciellt när dom smeker ner en gammal LP på skivtallriken och sakta lägger på pick-upén för 85.000:-
Postad 23 January 2011 - 23:34
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hahahaha
Nae men seriöst, saken är att det kommer alltid finnas någon som har det lite bättre. Att sitta och oroa sig om man själv har bra grejer är onödigt. Vet man själv att det låter bra så är det huvudsaken tycker jag.
"Skulle han däremot åka runt och lyssna på rum som har grejer för några hundra tusen skulle han förmodligen inse vad som skulle kunna göras bättre, även om man kanske inte skulle få lika mycket "välljud per krona"."
Absolut, har inte sagt att min utrustning är bäst på något sätt över andras prylar. Som sagt, säger bara att jag är nöjd så som det är och anser inte att det behöver göras bättre. Vill jag ha bättre ljud så köper jag väl andra högtalare bara!  Men till "vanligt" lyssnade så duger dessa mer än väl!
Kort och gott, viktigaste är vad Du tycker och ingen annan. Det är Ditt system och det är Du som ska lyssna på det, gör det till det som du vill att det ska vara helt enkelt och skit i vad andra tycker! Gå och lyssna på ditt system nu och oroa dig inte så mycket!
Med vänliga hälsningar
Tuomas
Over And Out
Postad 01 February 2011 - 11:23
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Egentligen så blev jag medlem för att få ett hum, överhuvudtaget, om hur man skulle kunna börja få till en kompetent hembio. Jag hade en diffus målbild då, nu har jag plötsligt en massa dyra inköp hela tiden :-) jo, jag är väldigt nöjd med B&W burkarna. Frustrationen från första inlägget kommer väl egentligen på grund av uppgraderingsnojjan man får av att hänga på ett hembio/hifi forum :-)
Redigerat av clabbe69, 01 February 2011 - 11:26.
Postad 01 February 2011 - 11:40
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Det är bara att titta i gallerierna så får man en uppfattning hur illa det är ställt på väl lyssnandet rena eko kamrarna är det .
Läs detta och ha lite efter tanke .
Citera(MKarlsson74 Något som är intressant är att många audiofiler, inte du nu alltså, lägger massa energi på meninglösa skillnader som antingen inte finns eller är extremt små, men dom gör inget åt dom tre viktigaste delarna; *Ställer högtalarna optimalt i rummet *Fixa till rummet för en bra akustik *Letar rätt på bästa utgåvan av skivorna.
............
Möblering och akustikreglering är nåt som kan förbättra ljudbilden avsevärt. Endå är det oftare man ser förslag på nyare prylar eller mer effekt än man ser förslag på hemma akustik. Det kanske borde till en FAQ nånstans med enkla saker man bör prova hemma innan man slänger upp plånboken :-)
Postad 01 February 2011 - 18:08
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
Frustrationen från första inlägget kommer väl egentligen på grund av uppgraderingsnojjan man får av att hänga på ett hembio/hifi forum :-)
Precis vad jag misstänkte.  Men seriöst, det funkar inte i längden... Försök att intala dig att du redan har bra prylar, istället för att uppgradera hela tiden. Du hinner ju inte njuta av dina prylar om du byter fram och tillbaka, am I right? Du blir snarare olycklig i slutendan. Många av användarna här på forumet visar desutom extrem utrustning i sina gallerier, så att sitta och jämföra sina egna prylar med vissa andra medlemmar är bara dumt för de flesta kommer aldrig att ha råd att köpa liknande utrustning i hela sitt liv, i alla fall inte om man tar ett fett lån och blir olycklig över det istället. Du ska vara glad över att du har råd med dem högtalarna du har, många har inte ens råd med högtalare. Må väl! //Tuomas
Postad 02 February 2011 - 13:34
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Precis vad jag misstänkte. Men seriöst, det funkar inte i längden...
Försök att intala dig att du redan har bra prylar, istället för att uppgradera hela tiden. Du hinner ju inte njuta av dina prylar om du byter fram och tillbaka, am I right? Du blir snarare olycklig i slutendan.
Många av användarna här på forumet visar desutom extrem utrustning i sina gallerier, så att sitta och jämföra sina egna prylar med vissa andra medlemmar är bara dumt för de flesta kommer aldrig att ha råd att köpa liknande utrustning i hela sitt liv, i alla fall inte om man tar ett fett lån och blir olycklig över det istället.
Du ska vara glad över att du har råd med dem högtalarna du har, många har inte ens råd med högtalare.
Må väl!
//Tuomas
Det är inte så illa som det låter, jag är som sagt nöjd överlag. Skillnaderna jag har idag i ljud är beroende av olika källor ex. cd, mp3, kabel-tv box, vinyl, samt 2 kontra 5 kanal. Och frågan är egentligen vad man gör åt det. Spårade in på att det borde gå att "jämna" ut ljudet från de olika källorna på nåt magiskt sätt, men inser nu att jag bör börja med att titta(lyssna) på akustik istället.
Postad 02 February 2011 - 14:17
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Det enklaste och fixa till ljudet är lite möbler mattor och sen att vrida in högtalarna mot lyssnings position och det gör mera än ett par dyra högtalare och ser man i dom flesta gallerier så står högtalarna riktade rakt fram och då kan man fråga sig vilka ljud ideal som finns och vilket dåligt väljud som finns.
Det var nog inte helt rätt. Det finns hgt som bör o skall stå rakt likväl som det finns hgt som skall stå intill vägg osv så påstå att vrida in hgt skulle vara någon DR lösning för alla är fel. Genom att generalisera på detta sätt kommer man inte så långt i sin utveckling om vad o varför vissa saker gör skillnad. Det är bättre att prova sig fram än att bara ha en åsikt som man inte verifierat med verkligheten. ha D mvh Jas
Postad 02 February 2011 - 16:50
Tuomas
-
Tuomas
-
Användare
-
-
105 inlägg
Det är inte så illa som det låter, jag är som sagt nöjd överlag.
Skillnaderna jag har idag i ljud är beroende av olika källor ex. cd, mp3, kabel-tv box, vinyl, samt 2 kontra 5 kanal. Och frågan är egentligen vad man gör åt det.
Spårade in på att det borde gå att "jämna" ut ljudet från de olika källorna på nåt magiskt sätt, men inser nu att jag bör börja med att titta(lyssna) på akustik istället.
Då är det inte akustiken du ska börja se över om jag förstod det översta stycket rätt? Det är snarare så att det är utrustningen du får se över. Olika kvalité är svårt att komma ifrån. Vill du att alla de format du lyssnar på ska låta så bra som de kan så måste du nästan ha dedikerade spelare till varje format du kör och det blir många maskiner och tusenlappar det...Akustik i alla ära, förstår mig rätt. Min H/K 660 i kombination med mina Cascade's tycker jag personligen hanterar både musik och film hur bra som helst. Handlar väl i slutendan om vilka högtalare man har. Finns dem som anser att Cascade serien är helt värdelösa i 2-kanal och borde bara användas för film med surround (5-kanal).
Postad 02 February 2011 - 16:55
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Håller med signalkällan är väldigt viktig!
Skit in skit ut.
Går inte att fixa till den på vägen.
/Mats
Postad 02 February 2011 - 17:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Signalkällan är viktig om det är skivspelare, bandare eller annan analog utrustning. Är det CD spelare så är det inte speciellt viktigt, det är ytterst små skillnader mellan spelar, sällan hörbara.
Postad 02 February 2011 - 17:19
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Enligt dig ja, inte enligt mig!
/Mats
Postad 02 February 2011 - 17:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Absolut, men vad baserar du dina rekommendationer på?
Postad 02 February 2011 - 17:26
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Vad jag själv upplever/hör!
Har haft några ollika spelare själv och det har varit stor skillnad mellan dom. "enligt mig"
/Mats
Postad 02 February 2011 - 17:36
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Okej, ja, jag har haft en del spelare med. Hittills så har jag inte kunnat skilt någon av dom från varandra, vilket även är samma resultat som stort sett alla kontrollerade tester fått. Däremot så har jag upplevt en enorm skillnad när det gäller högtalare och rum. Så jag vill hävda att det nästan alltid är högtalarna och/eller rummet som är problemet.
Postad 02 February 2011 - 17:38
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Vi har som tur är olika hörsel, en del har vaxproppar för jämnan
Postad 02 February 2011 - 17:41
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Högtalarna och rummet är givetvis också viktiga men om man har dålig signalkälla så är det omöjligt att rätta till senare.
/Mats
Postad 02 February 2011 - 17:41
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vi har som tur är olika hörsel, en del har vaxproppar för jämnan
Hur menar du nu?
Postad 02 February 2011 - 17:45
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Högtalarna och rummet är givetvis också viktiga men om man har dålig signalkälla så är det omöjligt att rätta till senare. /Mats
Absolut, men jag förstår inte vad som skulle vara svårt att återge från en CD skiva idag. En billig CD-ROM spelare till datorn för under 300 kr kan läsa av en CD skiva 50 gånger snabbare utan ett bitfel, på vilket sätt skulle det vara svårt för CD spelaren?
Postad 02 February 2011 - 17:50
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Ja, om man är som dig inte hör någon skillnad så är det väl bara att tuta och köra...
Tyvärr så är inte jag det. Som jag redan har sagt så hör jag skillnad.
/Mats
Postad 02 February 2011 - 18:04
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Det var nog inte helt rätt. Det finns hgt som bör o skall stå rakt likväl som det finns hgt som skall stå intill vägg osv så påstå att vrida in hgt skulle vara någon DR lösning för alla är fel.
Genom att generalisera på detta sätt kommer man inte så långt i sin utveckling om vad o varför vissa saker gör skillnad. Det är bättre att prova sig fram än att bara ha en åsikt som man inte verifierat med verkligheten. ha D mvh Jas
För mig är ovanstående FAKTA och står över alla så kallade vetenskapliga tester som vissa har som vana att skriva om på detta forum år ut och år in .. Håller med signalkällan är väldigt viktig! Skit in skit ut. Går inte att fixa till den på vägen. /Mats
Så sant som det är sagt Signalkällan är viktig om det är skivspelare, bandare eller annan analog utrustning. Är det CD spelare så är det inte speciellt viktigt, det är ytterst små skillnader mellan spelar, sällan hörbara.
Det är nog ditt problem .. Att du INTE hör .. innebär inte att vi inte hör .. Vad jag själv upplever/hör! Har haft några ollika spelare själv och det har varit stor skillnad mellan dom. "enligt mig" /Mats
Ingen kan ta ifrån dig vad du hör .. däremot kan vi inte berätta det för dom som inte hör För de har aldrig hört det du hör och förstår därför inte vad det är du pratar om. Har försökt berätta det i 10 år för NiN men han har svårt för att ta till sig detta och det kan jag förstå. Jag har tex ingen aning om hur och vad han hör .. men inte är det vad jag hör i alla fall  Vi har som tur är olika hörsel, en del har vaxproppar för jämnan
Det är nog tyvärr inte så enkelt att revaxör skulle var lösningen. Jag tror det har mycket med musiköra att göra. En del hör helt enkelt inte allt. Tror att det antingen är en mental spärr som skapats av tron om att allt är lika. Eller är det så illa att dom har spelat så högt att de förstört sin hörsel. Jag vet inte .. men något problem är det i alla fall med deras hörsel Högtalarna och rummet är givetvis också viktiga men om man har dålig signalkälla så är det omöjligt att rätta till senare. /Mats
Så rätt så rätt ... Absolut, men jag förstår inte vad som skulle vara svårt att återge från en CD skiva idag. En billig CD-ROM spelare till datorn för under 300 kr kan läsa av en CD skiva 50 gånger snabbare utan ett bitfel, på vilket sätt skulle det vara svårt för CD spelaren?
Har du sagt det förr ? Ja.. Men det är inte det vi pratar om.. Det är en helt annan tråd  Ja, om man är som dig inte hör någon skillnad så är det väl bara att tuta och köra... Tyvärr så är inte jag det. Som jag redan har sagt så hör jag skillnad. /Mats
Men han vill att du inte heller skall höra det han inte hör. Han har vigt sitt liv till att försöka få dig att förstå att allt du hör bara är inbillning ... Maveric Edit. Grymt många stavfel
Redigerat av Unregistered1939, 02 February 2011 - 18:09.
Postad 02 February 2011 - 18:08
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, om man är som dig inte hör någon skillnad så är det väl bara att tuta och köra... Tyvärr så är inte jag det. Som jag redan har sagt så hör jag skillnad. /Mats
En fråga, har du någonsin testat detta mer grundligt?
Postad 02 February 2011 - 18:09
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Va skönt att någon till också litar på sina öron
/Mats
Postad 02 February 2011 - 18:13
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
En fråga, har du någonsin testat detta mer grundligt? 
Hur kan man lita på något mer än sina egna öron? Har hållit på med musik i hela mitt liv,hade t.o.m. turen att kunna leva på den ett antal år så man har ju varit med om ett antal skivinspelningar det ger en del öronträning /Mats
Postad 02 February 2011 - 18:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är nog ditt problem .. Att du INTE hör .. innebär inte att vi inte hör ..
Nja, det är ju inte riktigt så enkelt. Våran hjärna och sinne är väldigt intressanta saker, hur dom kan påverka hur vi upplever saker. Det finns stor kunskapsbank om detta och just därför är jag ifrågasättande angående dessa sk skillnader. Till exempel så skrev du nyss själv i en tråd där du hävda att alla gillade dom nya Beatles remasteringarna över dom tidiga CD versionerna, trots att dom är både hissade i basen och dynamiskt komprimerade. Så då kan man undra, om du gillar mindre dynamik och hissad bas och ev lite brusreducering, eftersom du föredrar dom nya utgåvorna. Eller om du hörde fel och då kan man undra, finns det möjlighet att du hört fel andra gånger med?
Postad 02 February 2011 - 18:20
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Hur kan man lita på något mer än sina egna öron? Har hållit på med musik i hela mitt liv,hade t.o.m. turen att kunna leva på den ett antal år så man har ju varit med om ett antal skivinspelningar det ger en del öronträning /Mats
Nja, det går ju inte att göra det eftersom det är fler sinnen som är med och påverkar. Speciellt när vi snackar om så små skillnader som mellan olika CD spelare eller förstärkare. Det finns ju hundratals med personer som sagt ungefär samma sak men sen har inte hört dessa skillnader när dom andra sinnena är bortkopplade och endast hörseln är det som registrerar ljudet. Det är ju därför man har kontrollerade tester inom så många olika områden, för man vill skala bort ev skillnader som inte beror på det man testar.
Postad 02 February 2011 - 18:25
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
En fråga då: Varför gör IÖ en test på slutsteg, Emotiva om det inte är några skillnader? Kan han inte rekommendera vilket som?
Postad 02 February 2011 - 18:28
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Nja, det går ju inte att göra det eftersom det är fler sinnen som är med och påverkar. Speciellt när vi snackar om så små skillnader som mellan olika CD spelare eller förstärkare. Det finns ju hundratals med personer som sagt ungefär samma sak men sen har inte hört dessa skillnader när dom andra sinnena är bortkopplade och endast hörseln är det som registrerar ljudet. Det är ju därför man har kontrollerade tester inom så många olika områden, för man vill skala bort ev skillnader som inte beror på det man testar.
Är ju fortfarande inte jag som inte hör någon skillnad utan du!!!
Postad 02 February 2011 - 18:30
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Trevligt ! Personer med din erfarehet, värdesätter jag långt mycket mer.. än dom som får sin kunskap genom google. Man kan inte läsa sig till det du pratar om .. NiN eller om vi skall kalla honom Karlsson .. pratar om något helt annat och jag tror inte han kan förstå vad det är vi pratar om. Kan det ha något att göra med att han inte kan eller i värsta fall inte vill höra det du och jag mfl faktiskt hör ..  Maveric
Postad 02 February 2011 - 18:30
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Kan det vara avundsjukan?
Postad 02 February 2011 - 18:34
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
För en del kan det nog vara det... men det tror jag inte i Karlssons fall Men många lider nog av denna åkomma .. Nej Karlsson har faktiskt med nicket NiN 2001-2002 varit en fanatisk anhängare av fina kablar och dyra anläggningar. Han var alltid riktigt arg på de som han nu har anslutit till. Vet inte vad det var som gjorde att han slutade höra skillnad på den ene komponenten mot den andre. Men det kan han ju själv få svara på .. Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 02 February 2011 - 18:36.
Postad 02 February 2011 - 18:36
nickeskbg
-
nickeskbg
-
Användare
-
-
200 inlägg
Ja ha, ser det är samma "tjat" här med, som på andra ställen på forumet...
Välljud sitter väl i betraktarens öron o ingen annan stans? dvs det jag tycker låter fint är välljud i MINA öron och det du uppfattar som välljud är således välljud i DINA öron... Vilka faktorer som spelar in är oväsentligt (enligt mig), tycker JAG att det låter fin fint så tycker jag det och tycker jag sen att det låter fin fint hemma hos mig så kan jag bara skatta mig lycklig, så får "andra" hävda precis vad som helst
Musik är för mig en känsla, jag kan inte bry mig mindre om hur något mäter så länge mina öron tillsammans med andra sinnen gillar vad de hör...
Postad 02 February 2011 - 18:36
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Är ju fortfarande inte jag som inte hör någon skillnad utan du!!!
Nja, det var ju inte det jag skrev. Poängen är ju att man lätt kan inbilla sig att man hör en skillnad.
Postad 02 February 2011 - 18:37
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Trevligt !
Personer med din erfarehet, värdesätter jag långt mycket mer.. än dom som får sin kunskap genom google. Man kan inte läsa sig till det du pratar om .. NiN eller om vi skall kalla honom Karlsson .. pratar om något helt annat och jag tror inte han kan förstå vad det är vi pratar om.
Kan det ha något att göra med att han inte kan eller i värsta fall inte vill höra det du och jag mfl faktiskt hör .. 
Maveric
Tack /Mats
Postad 02 February 2011 - 18:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad skulle vara avundsjuka?
Postad 02 February 2011 - 18:39
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Välljud sitter väl i betraktarens öron o ingen annan stans? dvs det jag tycker låter fint är välljud i MINA öron och det du uppfattar som välljud är således välljud i DINA öron...
Musik är för mig en känsla, jag kan inte bry mig mindre om hur något mäter så länge mina öron tillsammans med andra sinnen gillar vad de hör...
Precis så tycker jag också  Maveric
relax.gif 1.17K
0 Antal nerladdningar
Postad 02 February 2011 - 18:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Välljud sitter väl i betraktarens öron o ingen annan stans? dvs det jag tycker låter fint är välljud i MINA öron och det du uppfattar som välljud är således välljud i DINA öron... Vilka faktorer som spelar in är oväsentligt (enligt mig), tycker JAG att det låter fin fint så tycker jag det och tycker jag sen att det låter fin fint hemma hos mig så kan jag bara skatta mig lycklig, så får "andra" hävda precis vad som helst 
Absolut. Ingen hindrar dig att njuta av det. Men jag tycker att det är inte samma sak som om man rekommenderar detta till okända personer på ett forum. Tycker man bör ha en visst ansvar då och är det någon som anser det är fel så bör han/hon berätta det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|