Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det som flaskhalsar i din anläggning?

113 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2011 - 18:07

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Börjar bli sköna diskussioner på detta forumet....dottern blev risig av heltäckningsmattorna...har du något bevis för det....hon blev bättre när vi tog bort dem....det är bara placebo....har du blindtestat detta....nej hon är inte blind hon har astma....;-)

Postad 21 February 2011 - 18:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Börjar bli sköna diskussioner på detta forumet....dottern blev risig av heltäckningsmattorna...har du något bevis för det....hon blev bättre när vi tog bort dem....det är bara placebo....har du blindtestat detta....nej hon är inte blind hon har astma....;-)

:)

Postad 21 February 2011 - 18:29

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Haha klockrent!

Postad 21 February 2011 - 18:33

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Rummet och signalkälla skulle jag nog säga.

Postad 21 February 2011 - 18:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nja, det sa jag inte. Det finns ju massa olika anledningar som kan vara orsaken. Oavsett så är det rätt off topic.

Postad 21 February 2011 - 19:25

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Haha :)

Till MK74's försvar så tycker jag inte han sagt något galet alls utan jag tolkade det mer som att han var nyfiken på slutsatsen, och som sagt, galet offtopic! :wub:

Postad 22 February 2011 - 02:56

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Jag har inte sett några studier på det. Dock så kan man tänka sig att smuts stannar kvar i mattan tills man damsuger medan smuts är ständigt fritt på ett parkettgolv och just därför kan vara sämre.
Att sen barns problem har ökat rejält dom senaste typ 30 åren när vi har minskat användandet av heltäckningsmattor är också något som är rätt intressant.

Oavsett så känns detta som off topic.

OT: om du lägger argumentet om vetenskapliga studier lite åt sidan och tänker logiskt: smuts (damm och annat) på parkett omsätts mycket snabbare om man dammsuger och städar regelbundet medan i en heltäckningsmatta (som aldrig tvättas utomhus och dessutom stannar kvar länge) kan kvalster och andra mikroorganismer leva och trivas relativt ostört. Huruvida det är kopplat till astma eller inte vet jag ej, men rent spontant känns det ofräscht..

Men du har en intressant poäng gällande ökning av astma och minskande användande och det finns teorier som faktistk talar mot att vi har för rent i våra hem. Dvs, att barnens immunförsvar får jobba för lite och det tydligen ska katalysera autoimmuna sjukdomar som tex astma.

Oavsett vad, heltäckningsmatta går bort, och det finns bättre mattor att fixa akustiken med! (Yes, jag lyckades få det on topic igen! ;) )

Postad 22 February 2011 - 08:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Om man dessutom har husdjur så är inte heltäckningsmattor ett alternativ. Katter, hårbollar och heltäckningsmatta är en dålig kombination.

Postad 22 February 2011 - 09:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Oavsett vad, heltäckningsmatta går bort, och det finns bättre mattor att fixa akustiken med! (Yes, jag lyckades få det on topic igen! ;) )

Vad skulle det vara och på vilket sätt är den bättre?

Jag och mina 3 syskon är uppväxt i hus med heltäckningsmatta och katter, hundar mm och ingen av oss har några problem med astma lr allergier. Våran morsa kanske städa ibland ;)

Postad 22 February 2011 - 11:57

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Vad skulle det vara och på vilket sätt är den bättre?

Heltäckningsmattor är oftast tunnare än vanliga fristående mattor, eller om man säger såhär: heltäckningsmattor är tunna men du kan köpa tjockare (typ ryamattor) som absorberar bättre.

Jag och mina 3 syskon är uppväxt i hus med heltäckningsmatta och katter, hundar mm och ingen av oss har några problem med astma lr allergier. Våran morsa kanske städa ibland ;)

Men hallå, vetenskapsförespråkaren No.1?! ;) I många hundra år så hävdade man att det inte finns några svarta svanar bara för att man sett vita svanar. Men sedan upptäckte man Australien (tror jag det var) och där fanns det svarta svanar... Så bara för att ingen i din familj inte drabbats av astma så säger det väldigt lite om huruvida heltäckningsmatta är astmaframkallande eller inte..

Postad 22 February 2011 - 18:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Heltäckningsmattor är oftast tunnare än vanliga fristående mattor, eller om man säger såhär: heltäckningsmattor är tunna men du kan köpa tjockare (typ ryamattor) som absorberar bättre.

Det finns rejält tjocka heltäckningsmattor, den jag har är tjockare än någon fristående matta jag sett. Sen så behöver man ha mattor överallt och framförallt ute vid hörnen mot väggen. Jag har även en ryamatta över heltäckningsmattan.

Men hallå, vetenskapsförespråkaren No.1?! :) I många hundra år så hävdade man att det inte finns några svarta svanar bara för att man sett vita svanar. Men sedan upptäckte man Australien (tror jag det var) och där fanns det svarta svanar... Så bara för att ingen i din familj inte drabbats av astma så säger det väldigt lite om huruvida heltäckningsmatta är astmaframkallande eller inte..

Har jag sagt något? Det var en motpol mot en som hävda att hans unge fick problem av mattor.
Sen så har jag fortfarande inte sett vilka studier som detta baseras på. Men fortfarande så är det rätt off topic.

Postad 22 February 2011 - 18:45

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Oj, jag hänvisar inte alls till någon studie överhuvudtaget. Jag går bara på vad läkare sagt samt resultatet i slutändan. Det är ett jääävla skurande så jag är inte helt nöjd (det är bra mkt enklare att dammsuga!) samt att jag vet om att jag bör ha matta över hela golvet och framförallt ut mot kanterna överallt så det stör mig en del.

Kanske kan måttbeställa trasmattor så det blir rätt längd och slänga en tvättbar lite grövre matta ovanpå den framför högtalarna eller nåt. Håller på att se över olika lösningar för att förbättra akustiken i vårt v-rum.

Postad 22 February 2011 - 21:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det finns rejält tjocka heltäckningsmattor, den jag har är tjockare än någon fristående matta jag sett. Sen så behöver man ha mattor överallt och framförallt ute vid hörnen mot väggen. Jag har även en ryamatta över heltäckningsmattan.

Har jag sagt något? Det var en motpol mot en som hävda att hans unge fick problem av mattor.
Sen så har jag fortfarande inte sett vilka studier som detta baseras på. Men fortfarande så är det rätt off topic.

merger presenterade ju precis en studie. Den är inte akademiskt publicerad i en accepterad tidskrift dock. Blanda inte ihop dessa två.

Som mycket av Ingvar Öhmans forskningsresultat. :)

Redigerat av Unregistered1254, 22 February 2011 - 21:46.

Postad 22 February 2011 - 23:05

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Merger?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.