Philips 2011
187 svar till detta ämne
Postad 28 December 2011 - 08:08
cmannen
-
cmannen
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Förundras över hur många som sitter och tittar på svart skärm och letar fel! Sätt på en film och kolla om ni ser någon bleeding eller vad det nu är ni letar efter. Ser det bra ut när ni kollar film eller tv finns väl ingen anledning att klaga eller returnera??
Eller tänker jag fel?
Nej, Jag tror du tänker rätt. Men jag ser det när jag tittar på film eller tom på TV om man vet att det finns där. //CMannen
Postad 28 December 2011 - 11:22
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Är väl snarare så att bleeding är mer regel än undantag på en LCD-tv med kantbelyst led.
Redigerat av Sardaukar, 28 December 2011 - 11:22.
Postad 28 December 2011 - 17:16
flovv
-
flovv
-
Användare
-
-
231 inlägg
Förundras över hur många som sitter och tittar på svart skärm och letar fel! Sätt på en film och kolla om ni ser någon bleeding eller vad det nu är ni letar efter. Ser det bra ut när ni kollar film eller tv finns väl ingen anledning att klaga eller returnera??
Eller tänker jag fel?
Håller med, tänker inte på nån bleeding när jag kollar på film, hänt nån gång när det var väldigt mörkt att man sett det och även på en 2:35 film när det blir letterbox kan man ana lite nere i högra hörnet, men tycket det har försvunnet nästan helt nu när jag haft den i två veckor, kan ju ha att göra med inställningarna också. /f
Postad 28 December 2011 - 21:37
cmannen
-
cmannen
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Skönt att höra att ni är nöjda.
Jag har provat alla möjliga inställningar men blev inte av med blödningarna. Jag kan tänka mig att leva med en hel del men trots att film var i ex. letterbox så kunde jag se blödningar även i bild i mörka scener. Blödningen även väldigt framträdande i helt svarta bilder i TV spel.
Jag kanske är alldeles för petig, har en plasma idag så jag kanske är för bortskämd?
I vilket fall har jag även returnerat mitt andra ex. av pfl7606 och är nu en TV kort.
Kan inte acceptera det jag såg så nu går jakten vidare efter ett alternativ. Tror det får bli plasma för mig. Inte rätt tråd för att be om rekommendationer
//cmannen
Redigerat av cmannen, 28 December 2011 - 21:38.
Postad 30 December 2011 - 11:25
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Lite otur för er som har bleeding eller clouding på era Philips. Philips är ju det märke som har minst problem med denna LED sjukdom. Själv har jag inga problem alls utan svart är verkligen svart. Om man dock använder de "inbyggda" inställningarna kan jag tänka mig att problem kan framträda eftersom det är så väldigt ljusstarka inställningar. Själv kör jag med FlatPanels inställningar och bilden blir verkligen perfekt och väldigt skön att titta på. Om det är någon som har mycket bleeding eller clouding på sin Philips så skulle i alla fall jag byta. I alla fall om man kör Flatpanels (THX) inställningar. Chansen att få ett bättre exemplar vid byte är betydligt bättre än Samsung eller LG som har riktiga bekymmer med sina paneler.........
Redigerat av andermas, 30 December 2011 - 11:28.
Postad 30 December 2011 - 11:51
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Beställde en 40pfl6626t att ha i sovrummet från elgiganten på mellandagsrean. Någon som har några erfarenheter av denna tv? Köpte den otittad, men den verkar bra på pappret.
Postad 30 December 2011 - 13:32
Unregisteredeb564170
-
Unregisteredeb564170
-
Amatör
-
-
61 inlägg
När det gäller clouding på 55pfl7606 så har jag nog haft en väldans tur för jag har ingen clouding eller bleeding överhuvudtaget, kör på flatpanels inställningar för orginal var helt sanslöst dåliga, nu har jag toppenbild, kollar visserligen inte på vanligt TV utan det blir mest Bluray och HDTV material från nätet.
Postad 30 December 2011 - 14:05
Unregistered6e1ab6a9
-
Unregistered6e1ab6a9
-
Rookie
-
4 inlägg
När det gäller clouding på 55pfl7606 så har jag nog haft en väldans tur för jag har ingen clouding eller bleeding överhuvudtaget, kör på flatpanels inställningar för orginal var helt sanslöst dåliga, nu har jag toppenbild, kollar visserligen inte på vanligt TV utan det blir mest Bluray och HDTV material från nätet.
Har också köpt en nu och har exakt samma erfarenhet
Postad 30 December 2011 - 14:11
Episode88
-
Episode88
-
Användare
-
-
115 inlägg
Tycker det är JÄKLIGT synd att philips lägger ner produktionen med deras LCD-LED tvar, för att jag tycker verkligen dom är fruktansvärt bra, bättre än MÅNGA andra märken, fina rena färger inget överdrivet!
Min 7676 har inget jäkla clouding överhuvudtaget!
Postad 04 January 2012 - 07:40
FilipM
-
FilipM
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag har också köpt en 55PFL6606T och är nöjd med den.
En sak som jag tycker funkar bättre på Samsung och det är EPGn, den är både långsam och inte särskild bra i Philips.
Man måste ta den via nätverket för att den som använder sig av tv nätet visar fel information och kanalerna ligger inte i rätt ordning, kör marksänt idag hade tidigare comhem.
SmartTV funktionerna funkar också hyfsat, det är lite bläddrande men man kommer så småningom fram och det mesta går att spela upp. Har en Popcorn Hour kopplad till TVn också och märker inte så stor skilnad på "vanliga" filmer, har inte provar HD material än.
Något som jag inte fått riktigt kläm på är VGA ingången
Funderar på att koppla en dedikerad dator till TV'n som inte har DVI, vilken upplösning är max som TVn klarar via VGA?
Har googlat i 2 dagar nu utan att hitta något.
De försök jag har gjort har jag fått en mycket stor sorgekant framför allt på sidorna och även lite uppe och nere, känns b sitta med en 55" när det man får ut är knappt 40"...
Någon som har några tips?
Postad 04 January 2012 - 12:06
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Funderar på att koppla en dedikerad dator till TV'n som inte har DVI, vilken upplösning är max som TVn klarar via VGA?
Läser man produktbladet så står det ju "Datoringångar: upp till 1920 x 1080 vid 60 Hz" så det vore ju intressant att veta om Philips inte håller vad de lovar. Det är ju säkert så att de bara tar emot vissa signaler korrekt, och inte alla upplösningar och frekvenser som man kan få intryck av. Tråkigt med EPG:n. Började Googla nu efter ditt inlägg och det verkar vara grymt missnöjda användare på den punkten. Det är nästan så att man överger idén med att köpa Philips bara pga det (jo jag vet, öppet köp). Är det så att det är annonser i EPG:n också om man hämtar den över nätverket? Lagom roligt att behöva köpa en switch bara så att TV:n ska kunna hämta en fungerande EPG dessutom. Jag som tyckte att Panasonic hade en rätt värdelös EPG ...
Postad 04 January 2012 - 12:43
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Läser man produktbladet så står det ju "Datoringångar: upp till 1920 x 1080 vid 60 Hz" så det vore ju intressant att veta om Philips inte håller vad de lovar. Det är ju säkert så att de bara tar emot vissa signaler korrekt, och inte alla upplösningar och frekvenser som man kan få intryck av.
Tråkigt med EPG:n. Började Googla nu efter ditt inlägg och det verkar vara grymt missnöjda användare på den punkten. Det är nästan så att man överger idén med att köpa Philips bara pga det (jo jag vet, öppet köp). Är det så att det är annonser i EPG:n också om man hämtar den över nätverket? Lagom roligt att behöva köpa en switch bara så att TV:n ska kunna hämta en fungerande EPG dessutom. Jag som tyckte att Panasonic hade en rätt värdelös EPG ...
Jag använder den EPG:n som man får via nätverket. Detta krävs för att man ska kunna pausa och spela in program med TV:n. Jag kör fast internetkoppling och upplever denna EPG som något seg. Läser jag i forum så verkar detta vara vanligt för samtliga TV märken. Informationen presenteras dock snyggt och man kan få mer information om programmen e.t.c. Det finns en del "banners" på EPG sidan, men inget jag tänker på. Trodde endast att det var Philips som gjorde reklam för t.ex. "remote appen". Till saken hör också att Philips kommer att lansera en ny Smart TV plattform (enligt Philips i "final testing phase" nu). Plattformen kommer att vara samma för bl.a. LG och Sharp. Detta för att utmana Samsung som är stora på detta område. Ide´n är att en utvecklare utvecklar en App en gång för denna plattform och *vips* så fungerar Appen för samtliga TV märken. Detta kommer troligen även att påverka (förbättra?) EPG:n. Det finns inte så många alternativ till TV idag enligt mig. Både LG och Samsung har för stora problem med clouding och bleeding (jag vet av egen och andra bekantas erfarenhet). Tycker det är JÄKLIGT synd att philips lägger ner produktionen med deras LCD-LED tvar, för att jag tycker verkligen dom är fruktansvärt bra, bättre än MÅNGA andra märken, fina rena färger inget överdrivet! Min 7676 har inget jäkla clouding överhuvudtaget!
Nja, produktionen läggs inte ner, men produktionen under senare delen i år sker tillsammans med ett annat bolag. Philips som TV märke finns det idag inget bäst före datum för....... Är väl snarare så att bleeding är mer regel än undantag på en LCD-tv med kantbelyst led.
Så är det absolut, men som sagts tidigare, så finns det märken med mer eller mindre problem. Philips tillhör de med mindre problem. Jag har haft en Samsung hemma och har vänner som har LG. Philips 47PFL7606T, som jag har nu, är betydligt bättre byggd (?) och hanterar kant belysningen bättre :-)
Redigerat av andermas, 04 January 2012 - 12:44.
Postad 04 January 2012 - 13:19
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Till saken hör också att Philips kommer att lansera en ny Smart TV plattform (enligt Philips i "final testing phase" nu). Plattformen kommer att vara samma för bl.a. LG och Sharp. Detta för att utmana Samsung som är stora på detta område. Ide´n är att en utvecklare utvecklar en App en gång för denna plattform och *vips* så fungerar Appen för samtliga TV märken. Detta kommer troligen även att påverka (förbättra?) EPG:n.
Man kan ju hoppas. För samtidigt håller väl Samsung på med att koppla ihop sig med GoogleTV, iaf på sikt? Edit: LG och Sony också tydligen ( källa). Nu känns ju den nya plattformen inte så mycket värd ... Är beredd att köra vanliga DVB-EPG:n om den bara funkar, för att slippa reklam etc. Det funkade ju på Panasonic och de är ju hopplöst efter så är Philips sämre ändå blir man bra grinig. Håller dock med om att det inte finns många andra alternativ till Philips i år. Men man funderar ju minst sagt på att köpa en Nanostick T2 och köra DVB-T2 via datorn. Då kanske man kan få till en EPG som man vill ha den dessutom? Halva grejen med ny TV var ju annars att slippa (dåliga) externa boxar, extra fjärrkontroller o dyl, samt att kunna köra DVB-T2. En TV är ju trots allt 95% vanlig skogs-tv här. Inte någon hemmabio-maskin. Dock betyder det inte att man kan nöja sig med mindre än det bästa när det gäller bildkvalité.
Redigerat av battleangel, 06 January 2012 - 09:15.
Postad 25 January 2012 - 07:47
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Såg på Philips forum att de höll på att uppdatera sin IP-EPG (till Gracenote?). Tydligen gäller detta även hårdvara och snabbare visningar kvällstid. Kan ju bara bli till det bättre tycker man. Borde väl gälla Sverige också? Är det någon som testat? Om jag förstod det rätt så betyder detta också att den nya plattformen för Smart TV / Net TV kommer att introduceras i dagarna. Ska bli intressant att höra vad ni har att säga om den också eftersom jag fortfarande funderar på Philips.
Postad 25 January 2012 - 10:01
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Såg på Philips forum att de höll på att uppdatera sin IP-EPG (till Gracenote?). Tydligen gäller detta även hårdvara och snabbare visningar kvällstid. Kan ju bara bli till det bättre tycker man. Borde väl gälla Sverige också?
Är det någon som testat?
Om jag förstod det rätt så betyder detta också att den nya plattformen för Smart TV / Net TV kommer att introduceras i dagarna. Ska bli intressant att höra vad ni har att säga om den också eftersom jag fortfarande funderar på Philips.
Tack battleangel, Spännande med lite information kring detta. Jag har letat men inte hittat några nyheter. Följer utvecklingen och ser fram emot en ny SmartTv platform. Denna ska ju delas med LG och Sharp också vilket bäddar för bra innehåll i form av appar. Jag tycker dock inte att SmartTV är det viktigaste i en TV. Bilden är prioritet 1 vid ett köp vilket ofta glöms bort! Ny IP-EPG bådar också gott. Nuvarande är helt ok, men väldigt långsam. Här kommer en länk (baserad på din länk ovan) med information om denna nya IP-EPG plattform: http://www.gracenote.../products/eyeq/Återkommer när förändringarna syns i min TV. Vet inte om det kommer att kräva att man går upp på den senaste releasen för TV'n. Blir tveksam i så fall eftersom jag är så himla nöjd med TV'n nu. Man vet aldrig vad ny mjukvara "ställer till med"................?
Redigerat av andermas, 25 January 2012 - 10:02.
Postad 26 January 2012 - 08:52
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Idag när jag skulle titta på IP-EPG så fanns där en ny bakgrund samt ett meddelande på flera språk att en "uppdatering pågår". Det verkar alltså vara nära förestående med den nya IP-EPG leverantören. Kul med lite nyheter. Vad gäller SmartTV så är det fortfarande samma som vanligt. Antar att de kör IP-EPG först.
Postad 27 January 2012 - 08:32
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Har en "enkel" fråga.
Jag tänkte åka till MM idag och handla en 47pfl7656.
Jag har idag en plasma, ett par år gammal Pana PX80.
Kommer jag märka stor skillnad på bild? Det jag oroar mig mest för är att min plasma är mer "förlåtande" mot SD sändningar?
Vad tror ni, sitter här med köpångesten som alltid infinner sig när man bestämt sig ! :-)
Postad 27 January 2012 - 09:47
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jo, den är säkert mer förlåtande. 1024x768 på PX80 väl? Sen vill jag också påpeka att om 7656 har samma panel som 7606, så är svärtan inte den bästa. PX80, även med Panasonics typiska "rising blacks", kommer nog inte över 10-13 cd/m2 som värst om man ska tro en snabb Googling. Om den nu fungerar som den ska. Philips är svårt på det viset, 6-serien har ju bl.a betraktningsvinklar från ****t. 7-serien har svärta på 22 cd/m2. 8-serien är perfekt.
Postad 27 January 2012 - 10:44
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Jo, den är säkert mer förlåtande. 1024x768 på PX80 väl? Sen vill jag också påpeka att om 7656 har samma panel som 7606, så är svärtan inte den bästa. PX80, även med Panasonics typiska "rising blacks", kommer nog inte över 10-13 cd/m2 som värst om man ska tro en snabb Googling. Om den nu fungerar som den ska.
Philips är svårt på det viset, 6-serien har ju bl.a betraktningsvinklar från ****t. 7-serien har svärta på 22 cd/m2. 8-serien är perfekt.
I flatpanels så skriver de att efter kalibrering så har 7606 0.13 cd/m2. Jag tror nog denna TV får duga för mig :-)
Postad 27 January 2012 - 12:47
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
I flatpanels så skriver de att efter kalibrering så har 7606 0.13 cd/m2.
Jag tror nog denna TV får duga för mig :-)
Åh fan, det hade jag inte läst. Flummigt av mig där. Ja, det är väl Philips förlust då att de skeppar TV:n med så pass stolliga inställningar. Hmmmm. 0.13 så *kan* det ju faktiskt vara en kandidat om 8-serien inte kommer ned i pris.
Postad 27 January 2012 - 14:37
BostonNelson
-
BostonNelson
-
Rookie
-
1 inlägg
Har haft 47pfl7606 i en knapp vecka nu. Bildmässigt är jag asnöjd. Har utgått från inställningarna här http://www.flatpanel...l&id=1316001274Har iofs bara en tusen år gammal 32 tums lcd att jämföra med, men i mina ögon är SD-kvaliteten mycket bra, den skiftar ju dock en del mellan olika kanaler. Smart TV, 3D och annat trams har jag inte hunnit testa så mycket. Hur är svärtan då? Tjaa, kanske har jag fel på synen, men det svarta är svart vad jag kan se. Clouding? Nä! Har letat och letat och kan f*n inte se det nånstans  .
Postad 27 January 2012 - 15:46
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu ska IP-EPG:n äntligen vara klar. Kan ni Philips-ägare se den? Fungerar den bra? Såg att Philips i själva verket hållit på med uppgraderingen sedan 12:e januari. Inte precis SÅ betryggande hantering. Nu kan man ju bara hoppas på att Gracenote gör ngt bra med TvTv:s tablå. Det har ju tidigare klagats en del på deras forum ang kanaler som inte finns med. Verkar vara problem över lag. Philips postade en preview på deras nya Net TV också. Konstigt att det tagit så lång tid med tanke på att den visades live (såg det ut som) redan på IFA 2011. Får se hur lång tid detta tar nu ....
Postad 27 January 2012 - 19:17
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nu ska IP-EPG:n äntligen vara klar. Kan ni Philips-ägare se den? Fungerar den bra?
Såg att Philips i själva verket hållit på med uppgraderingen sedan 12:e januari. Inte precis SÅ betryggande hantering. Nu kan man ju bara hoppas på att Gracenote gör ngt bra med TvTv:s tablå. Det har ju tidigare klagats en del på deras forum ang kanaler som inte finns med. Verkar vara problem över lag.
Philips postade en preview på deras nya Net TV också. Konstigt att det tagit så lång tid med tanke på att den visades live (såg det ut som) redan på IFA 2011. Får se hur lång tid detta tar nu ....
Slog på TV'n med lite förväntningar när jag kom hem från jobbet idag. Den nya IP-EPG:n trodde jag skulle vara tillgänglig nu. Men, nej, det är fortfarande den gamla designen kvar. Antingen har man ändrat leverantör "i bakgrunden" eller också är inte bytet klart. Jag tycker att det ser ut och upplevs som tidigare. Någon som vet vad som faktiskt har gjorts av Philips och vad man ska kunna förvänta sig? Tack för länken till den nya Smart TV designen. Det viktiga är ju dock innehållet, så jag hoppas att även den nya plattformen är lanserad så att man kan börja hoppas på användbara appar som TV4Play och SVTPlay. D.v.s. att appar som utvecklas till LG också kan lanseras för Philips (och Sharp). Någon som vet?
Postad 27 January 2012 - 22:22
gustavk
-
gustavk
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har tittat på SDK't för LG's 2012 Smart-TV plattform och där nämns inget om några andra tillverkare. Rätt mycket LG specifikt i API:erna.
Postad 28 January 2012 - 16:15
dr_blue
-
dr_blue
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej! Ni som har en Philips från 2011, har ni problem med reflektioner? Jag köpte en 47PFL7656 som ska ha "matt" skärmyta men den reflekterar som bara tusan. Inga skarpa konturer utan diffusa reflektioner, främst från fönsterlampor.
Sitter ca 2-3 meter från tv och 3-4 meter bakom mig (alltså 6-7 meter från tv:n) har jag två stora fönster och en dubbel-altandörr och har IKEAs rullgardiner som ska minska reflektioner osv men icke..
Har en Panasonic 42" plasma som visserligen ger skarpa reflektioner men hellre det än denna diffusa, irriterande "glossy" halvmatta yta.
Plus att jag har bleeding från nedre vänstra och övre högra (ganska kraftiga) så jag måste ändå byta ut den, frågan är om jag ska ta en annan Philips-modell då om den är bättre på reflektioner eller om alla är lika "illa"?
Postad 29 January 2012 - 16:12
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej! Ni som har en Philips från 2011, har ni problem med reflektioner? Jag köpte en 47PFL7656 som ska ha "matt" skärmyta men den reflekterar som bara tusan. Inga skarpa konturer utan diffusa reflektioner, främst från fönsterlampor.
Sitter ca 2-3 meter från tv och 3-4 meter bakom mig (alltså 6-7 meter från tv:n) har jag två stora fönster och en dubbel-altandörr och har IKEAs rullgardiner som ska minska reflektioner osv men icke..
Har en Panasonic 42" plasma som visserligen ger skarpa reflektioner men hellre det än denna diffusa, irriterande "glossy" halvmatta yta. 
Plus att jag har bleeding från nedre vänstra och övre högra (ganska kraftiga) så jag måste ändå byta ut den, frågan är om jag ska ta en annan Philips-modell då om den är bättre på reflektioner eller om alla är lika "illa"?
Verkligen otur med din "bleeding". Philips är ju ett av få märken med LED-LCD paneler som faktiskt har lyckats bra med att undvika både bleeding och clouding. Men, måndagsexemplar finns ju förstås alltid......... :-( Vad gäller reflektioner så ............. Den paneltyp som bl.a. Philips och LG använder rekommenderas ju ofta om man har ljusa vardagsrum med mycket fönster. Jag har aldrig tidigare läst att någon har klagat på reflektioner med denna panel. Jag har tidigare haft Samsung (7000 serien) som har en annan panel som är "blank". Där kan vi prata reflektioner. Jag som har ett fönster bakom ryggen hade problem med Samsung, men med Philips upplever jag inte några problem alls med reflektioner. Fungerar det inte med Philips har jag svårt att se vilken LED Tv som skulle fungera. Jag tror att Philips 8000 serie har en annan panel som inte är matt utan blank. Föredrar man en blank panel och tycker om Philips kan ju denna vara värd att titta på. Denna panel har dessutom något bättre svärta (även om jag tycker att 7000 serien har tillräckligt bra svärta.......).
Redigerat av andermas, 29 January 2012 - 16:14.
Postad 29 January 2012 - 16:17
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag har tittat på SDK't för LG's 2012 Smart-TV plattform och där nämns inget om några andra tillverkare. Rätt mycket LG specifikt i API:erna.
Verkar konstigt att LG har anpassat sina API'n, men det kanske är om man vill använda några specifika LG features. Detta är ju ganska nytt och jag är inte säker på att "rätt" SDK har lanserats än. De API'er som du tittat på kan möjligen vara den tidigare generationens API'er....(?) Alla tjänar ju på om samarbetet blir en succe (förutom t.ex. Samsung som då skulle få lite mer konkurrens) Här kan man läsa mer: http://www.slashgear...iance-06177276/
Redigerat av andermas, 30 January 2012 - 07:32.
Postad 29 January 2012 - 16:20
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Slog på TV'n med lite förväntningar när jag kom hem från jobbet idag. Den nya IP-EPG:n trodde jag skulle vara tillgänglig nu. Men, nej, det är fortfarande den gamla designen kvar. Antingen har man ändrat leverantör "i bakgrunden" eller också är inte bytet klart. Jag tycker att det ser ut och upplevs som tidigare. Någon som vet vad som faktiskt har gjorts av Philips och vad man ska kunna förvänta sig?
Tack för länken till den nya Smart TV designen. Det viktiga är ju dock innehållet, så jag hoppas att även den nya plattformen är lanserad så att man kan börja hoppas på användbara appar som TV4Play och SVTPlay. D.v.s. att appar som utvecklas till LG också kan lanseras för Philips (och Sharp). Någon som vet?
Jag har nu provat lite mer med den nya IP-EPG:n. Det märks tydligt att den nu är stabilare och att det finns mer kanaler att välja på. Designen är ju sedan tidigare helt ok och kommer att passa bra in tillsammans med nya SmartTV'n. Alltså ingen ny design, men bättre och stabilare innehåll :-)
Postad 30 January 2012 - 13:23
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Åh fan, det hade jag inte läst. Flummigt av mig där. Ja, det är väl Philips förlust då att de skeppar TV:n med så pass stolliga inställningar. Hmmmm. 0.13 så *kan* det ju faktiskt vara en kandidat om 8-serien inte kommer ned i pris.
Jag köpte en 7656 för 9800:- på MM för att ersätta min Pana PX80. Och jag måste säga att jag är VÄLDIGT nöjd. När jag packat upp och drog igång den så fick jag en chock, det såg ut som SKIT när jag såg på TV (Boxer SD) Men när jag följt Flatpanels inställningar så VIPS nu är den ABSOLUT lika bra på att visa TV som min gamla plasma! Och bilden från PS3'an är UNDERBAR! Köpte även Disney filmen Trassel i 3D och OJ så coolt det var, har sett den i 3D på bio med barnen och djupeffekten i hela filmen kändes BÄTTRE hemma på TV'n, däremot så är de "coolaste" djupeffekterna, tex de svävande lyktorna bättre på bio, men jag är mycket glatt övverraskad över 3D effekten. Jag jackade igårkväll in TV'n mot nätverket och den hittar direkt min Linux FreeNAS server och har inga problem att visa bilder och egeninspelat video material från videokameran som ligger på servern klarar den oxå. Och en till rolig sak är att jag laddat ner Philips remoteAPP till min telefon, och kan nu styra TV'n från min HTC Desire, onödigt javisst MEN KUL! :-) Det enda som jag inte riktigt förstår är hur man kommer åt att ändra RGB som det står i Flatpanels test...
Postad 30 January 2012 - 15:24
dr_blue
-
dr_blue
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Verkligen otur med din "bleeding". Philips är ju ett av få märken med LED-LCD paneler som faktiskt har lyckats bra med att undvika både bleeding och clouding. Men, måndagsexemplar finns ju förstås alltid......... :-(
Nu syns det inte toktydligt på den här bilden men detta är ändå efter att ha använt Flatpanels kalibreringsvärden.  Nä, det får bli att gå tillbaka med den och beställa en Panasonic TX-P46GT30Y plasma istället. Har en TX-42PX80EA sedan innan.. talesättet "Once you go Plasma, you never go back" är väl kanske sant i alla fall för mig =).
Postad 30 January 2012 - 15:28
dr_blue
-
dr_blue
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag köpte en 7656 för 9800:- på MM för att ersätta min Pana PX80.
Och jag måste säga att jag är VÄLDIGT nöjd.
Har du märkt några problem med reflektioner? Jag kan knappt titta på tv:n för det blir väldigt konstigt ljus. Och mina fönsterlampor 6 meter bort reflekteras och blir en stor, suddig blobba på skärmen. Kunde knappt genomlida Mission Impossible I. Min PX80 åkte upp igårkväll igen. Så mycket lugnare bild och inte alls jobbig att titta på. LCD-LED har nog förlorat mig, har provat två olika modeller (en budget-LG tidigare). Det enda som jag inte riktigt förstår är hur man kommer åt att ändra RGB som det står i Flatpanels test...
Det gör du under bildinställningarna, där finns en undermeny som heter något i stil med "Personlig", där kan du sätta in både R, G och B men även R-BL, G-BL och B-BL (ingen aning om vad "-BL" är.. backlight?!).
Postad 30 January 2012 - 15:45
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nä, det får bli att gå tillbaka med den och beställa en Panasonic TX-P46GT30Y plasma istället. Har en TX-42PX80EA sedan innan.. talesättet "Once you go Plasma, you never go back" är väl kanske sant i alla fall för mig =).
Lycka till! Hoppas att du inte får problem med "buzzing" istället  vilket verkar vara vanligt med plasma.
Postad 30 January 2012 - 16:08
dr_blue
-
dr_blue
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Lycka till! Hoppas att du inte får problem med "buzzing" istället vilket verkar vara vanligt med plasma.
Tack!! Nä jag vet, det är f*n inte lätt att leva ;-)
Redigerat av dr_blue, 30 January 2012 - 16:08.
Postad 31 January 2012 - 10:15
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Har du märkt några problem med reflektioner?
Nej, inte värre än min PX80 iaf, och jag har fönster RAKT in i TV'n precis bakom soffan. Det gör du under bildinställningarna, där finns en undermeny som heter något i stil med "Personlig", där kan du sätta in både R, G och B men även R-BL, G-BL och B-BL (ingen aning om vad "-BL" är.. backlight?!).
Tack, ska kolla det genast.
Postad 07 February 2012 - 06:43
jimsii
-
jimsii
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är intresserad av Philips 7606, tänkte bara höra om någon kör denna tillsammans med comhems digitala utbud (ej hd kanaler). Hur är bilden isf? Annars kommer den att matas med HTPC och PS3.
Är ni som har den nöjda med ert val? Hade en Panasonic 50GT30 hemma i januari men den åkte tillbaka pga buzzing, så nu tänkte jag testa 7606 istället.
Postad 07 February 2012 - 07:28
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är intresserad av Philips 7606, tänkte bara höra om någon kör denna tillsammans med comhems digitala utbud (ej hd kanaler). Hur är bilden isf? Annars kommer den att matas med HTPC och PS3. Är ni som har den nöjda med ert val? Hade en Panasonic 50GT30 hemma i januari men den åkte tillbaka pga buzzing, så nu tänkte jag testa 7606 istället.
Själv kör jag Boxer, både SD och HD, och är riktigt nöjd. Jag har olika konfiguration för SD respektive HD. För SD kanaler kan man slå på lite bildförbättringsfunktioner och får då en riktigt bra, skarp bild. Dessvärre lätt att vänja sig vid denna förbättrade bild vilket gör att det kan vara lite svårt att gå tillbaka till den "korrekta" HD konfigurationen. Jag matar min TV med film från PS3 och då blir bilden riktigt bra (ännu bättre efter ytterligare en konfigurering av PS3 efter tips på nätet för HD material). Jag streamar även film från datorn via PS3 med hjälp av PS3MediaServer som jag verkligen kan rekommendera ( http://www.ps3mediaserver.org/). Antar dock att det inte blir aktuellt för dig om du använder en HTPC. Även avsaknaden av TV4Play och SVTPlay som appar (som är en av få saker som jag saknar)kommer du runt med hjälp av HTPC. Anledningen till att Plasma gick bort för mig var också Buzzing problematiken, Jag har skrivit en recension på prisjakt för 47PFL7606T.
Postad 07 February 2012 - 12:18
jimsii
-
jimsii
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Själv kör jag Boxer, både SD och HD, och är riktigt nöjd. Jag har olika konfiguration för SD respektive HD. För SD kanaler kan man slå på lite bildförbättringsfunktioner och får då en riktigt bra, skarp bild. Dessvärre lätt att vänja sig vid denna förbättrade bild vilket gör att det kan vara lite svårt att gå tillbaka till den "korrekta" HD konfigurationen.
Jag matar min TV med film från PS3 och då blir bilden riktigt bra (ännu bättre efter ytterligare en konfigurering av PS3 efter tips på nätet för HD material). Jag streamar även film från datorn via PS3 med hjälp av PS3MediaServer som jag verkligen kan rekommendera (http://www.ps3mediaserver.org/). Antar dock att det inte blir aktuellt för dig om du använder en HTPC. även avsaknaden av TV4Play och SVTPlay som appar (som är en av få saker som jag saknar)kommer du runt med hjälp av HTPC.
Anledningen till att Plasma gick bort för mig var också Buzzing problematiken, Jag har skrivit en recension på prisjakt för 47PFL7606T.
Yes har läst din recension och även haft en liten mail kontakt med dig Väntar bara på att mina pengar ska sättas in från elgiganten (1-3 dagar kan kännas riktigt långa ibland  ) sen blir det iväg och köpa denna. Passiva 3d känns som ett stort + när man har en 9åring som tjatat om 3d nu ett tag. Ganska mycket billigare att köpa ett gäng glasögon nu till philipsen Har du testat streama 3d via Ps3 media player?
Postad 07 February 2012 - 12:52
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Har du testat streama 3d via Ps3 media player?
Jag har testat att streama 3D via PS3 MS (jag borde kanske inte skriva "streama" för jag kör trådbundet nätverk till min PS3. Ledsen för det.). 3D filerna med bra kvalitet är ofta stora (2 - 8 GB), men det fungerar bra för mig. Efter att ha startat filmen får man manuellt ställa om TV'n till 3D läge. Vet inte varför det inte fungerar per automatik som det gör om man har en Bluray skiva, men det är ju ett mindre problem. Formatet på 3D ska vara SBS (side by side). Passiv 3D borde fungera perfekt för en 9 åring. I praktiken ska det ju fungera med samma brillor som på bio. Du slipper batterier och synkningsproblem. Du kanske skulle köpa t.ex. Smurfs 3D, Lion king 3D eller Tron Legacy 3D för att ha en reference kvalitet att jämföra "streamingen" med. Hoppas att du blir nöjd! Lycka till!
Redigerat av andermas, 07 February 2012 - 12:54.
Postad 08 February 2012 - 09:48
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Efter att ha startat filmen får man manuellt ställa om TV'n till 3D läge. Vet inte varför det inte fungerar per automatik som det gör om man har en Bluray skiva, men det är ju ett mindre problem. Formatet på 3D ska vara SBS (side by side).
Lycka till!
Hoppar in lite här... Jag har en 47-7656 som i stort sett är samma TV, och spelar bluray från PS3. Jag köpte Trassel 3D, men när jag drar igång skivan så får jag inget automatiskt omslag till 3D? Behöver jag göra någon inställning för att detta ska funka? PS3'an känner av att jag har 3D TV och när jag väljer 3D manuellt så funkar det, men undrar ändå om varför den inte känner av att det är en 3D film?
Postad 08 February 2012 - 10:17
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hoppar in lite här... Jag har en 47-7656 som i stort sett är samma TV, och spelar bluray från PS3.
Jag köpte Trassel 3D, men när jag drar igång skivan så får jag inget automatiskt omslag till 3D?
Behöver jag göra någon inställning för att detta ska funka? PS3'an känner av att jag har 3D TV och när jag väljer 3D manuellt så funkar det, men undrar ändå om varför den inte känner av att det är en 3D film?
Osäker på vad som kan skilja din och min uppsättning åt. Min första tanke är vilken HDMI port som du använder på TV'n. Dessa skiljer sig åt eftersom en port har s.k. ARC (Audio Return Channel) funktionalitet. Jag kan t.ex. starta PS3 genom TV'n samt även styra min PS3 med hjälp av TV kontrollen. Väldigt praktiskt att inte behöva ta fram PS3 kontrollen hela tiden.
Postad 08 February 2012 - 10:27
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Osäker på vad som kan skilja din och min uppsättning åt. Min första tanke är vilken HDMI port som du använder på TV'n. Dessa skiljer sig åt eftersom en port har s.k. ARC (Audio Return Channel) funktionalitet. Jag kan t.ex. starta PS3 genom TV'n samt även styra min PS3 med hjälp av TV kontrollen. Väldigt praktiskt att inte behöva ta fram PS3 kontrollen hela tiden.
Intressant, min PS3 sitter på HDMI 1 som har ARC. Jag måste genast läsa på om detta hade ingen aaaaning om att jag kan styra PS3'an genom detta. Kan det spela roll att jag har en gammal PS3'a? EDIT Har kollat, jag har en för gammal PS3'a för att utnyttja detta.
Redigerat av mangeP, 08 February 2012 - 10:55.
Postad 09 February 2012 - 13:11
twintin
-
twintin
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Intressant, min PS3 sitter på HDMI 1 som har ARC. Jag måste genast läsa på om detta hade ingen aaaaning om att jag kan styra PS3'an genom detta. Kan det spela roll att jag har en gammal PS3'a?
EDIT Har kollat, jag har en för gammal PS3'a för att utnyttja detta.
Observera att det inte är ARC som möjliggör att du kan styra PS3 med TV:ns fjärr eller vise versa, utan HDMI-CEC (olika tillverkare har olika namn på denna funktion). Den finns i de flesta HDMI utrustade apparater sedan några år tillbaka, dock måste den slås på explicit. Kompatibiliteten mellan olika apparaters implementation av HDMI-CEC kan dock vara lite si och så med.
Postad 10 February 2012 - 10:30
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Observera att det inte är ARC som möjliggör att du kan styra PS3 med TV:ns fjärr eller vise versa, utan HDMI-CEC (olika tillverkare har olika namn på denna funktion). Den finns i de flesta HDMI utrustade apparater sedan några år tillbaka, dock måste den slås på explicit. Kompatibiliteten mellan olika apparaters implementation av HDMI-CEC kan dock vara lite si och så med.
Absolut sant, HDMI-CEC är det som krävs, men det har inte de första modellerna av PS3 så därav mitt inlägg att jag har för gammal PS3 för att nyttja "styrning" TV -> PS3. I min PS3'a finns inte CONTROL FOR HDMI option i menyn, tyvärr.
Postad 10 February 2012 - 20:10
Atariman
-
Atariman
-
Användare
-
-
221 inlägg
Lite sugen på en Philips i 9000-serien. Ngn som vet om de klarar av att visa två eller flera kanaler samtidigt?
Postad 16 February 2012 - 18:03
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu kommer snart 2012 års modeller:
http://www.slashgear...crazy-16213771/
Jag trodde att Philips låg lite ur fas med andra tillverkare annars och skulle släppa nya modeller till sommaren som brukligt?
PFL6007 och PFL7007 får iaf micro dimming. Återstår att se om det fungerar. 9000-serien i år har ju en del arga ägare har jag sett på Philips egna forum. Bästa TV:n förra året, men mjukvara som verkar vara skriven av dagisbarn.
Verkar som om de släppt sin nya Net TV nu eller? Men en sak begriper jag inte riktigt, är alla moderna "Smart TV" som Philips implementation, dvs att man har en webbläsare (i detta fall Opera) och sen ligger det mesta av Smart-grejerna i molnet? Jag är väl gammalmodig men jag vill gärna ha så mycket som möjligt lokalt.
Postad 18 February 2012 - 20:25
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Precis inhandlat en 47PFL7696T som väntar på att bli upp-packad. Läst på om andra TV som Panna VT30, Sony HX720 och Samsung 8005 men efter övertalning, frånsett plasman, i många affärer blev det en Philips. Samsungen fick de ofta i retur = problem och 2 affärer påtalade detta vilket är uppskattat om man skulle ha otur. Jag har inte läst denna tråd ännu men ska innan jag packar upp min TV. Känns lite konstigt att plöjt igenom andra märken utan och innan och så köper man något man inte tänkt från början. Men är jag inte nöjd får jag byta till VT30 Plasman + mellanskillnaden eller annan TV. Min fråga är varför 4 av 5 försäljare rekommendera Philips (eller VT/GT 30)? Svåra att bli av med eller stabil TV angående clouding mm och lite returer?
Postad 19 February 2012 - 12:21
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Har testat min TV ett tag. För PC-spel är verkligen denna TV "The shit" = fantastisk. Film däremot tycker jag nästan min gamla LG HL4000 gav behagligare bild. Nätverksfuktionen är sunkig. Kör sladd men tappar ändå kontakten ofta. Inte så viktigt för mig men ändå dåligt av Philips. Köper man denna TV för att spela film över Nas (DNL) eller från usb sticka ska man akta sig för den stänger ner filmen efter någon minut. Rena skräpet på den kanten men inget som jag heller bryr mig om.Blödningar finns i hörnen men syns inte när man tittar på film. Förträffligheten som HTPC/Dator-monitor och att spela med gör att jag behåller den. Den ljusstyrka som Philips 47PFL7696T erbjuder vid spel och surfande på ljusa dagen kan nog ingen Plasma erbjuda. PS - Enda 3D spelet jag fått igång är Crysis 2 och ack så underbart, trotts passiv 3D med halva upplösningen.
Redigerat av ruva, 01 January 2015 - 07:54.
Postad 20 February 2012 - 08:18
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Precis inhandlat en 47PFL7696T som väntar på att bli upp-packad. Läst på om andra TV som Panna VT30, Sony HX720 och Samsung 8005 men efter övertalning, frånsett plasman, i många affärer blev det en Philips. Samsungen fick de ofta i retur = problem och 2 affärer påtalade detta vilket är uppskattat om man skulle ha otur. Jag har inte läst denna tråd ännu men ska innan jag packar upp min TV. Känns lite konstigt att plöjt igenom andra märken utan och innan och så köper man något man inte tänkt från början. Men är jag inte nöjd får jag byta till VT30 Plasman + mellanskillnaden eller annan TV.
Min fråga är varför 4 av 5 försäljare rekommendera Philips (eller VT/GT 30)? Svåra att bli av med eller stabil TV angående clouding mm och lite returer?
Nyfiken på hur det har gått med TV'n.............. Jag äger själv en 47PFL7606T och är riktigt nöjd. Jag har provat både Samsung och LG och förstår varför återförsäljarna rekommenderar Philips. Både LG och Samsung är ju riktigt svårt drabbade av både clouding och bleeding. För att få en acceptabel bild måste man ju slå på alla bildförbättringar som finns....?!?!? Åkte tillbaka till affären. Helt "sjukt" att man kan sälja dessa Tv apparater med så mycket problem med panelerna. Jag hade nästan gett upp på LED LCD, men gav Philipsen en chans. Helnöjd! Efter kalibrering av bilden (enligt FlatPanelsHD) är HD sändningar/filmer riktigt behagliga att titta på. Nyanserna i mörka partier är fantastisk. Bleeding kan man möjligen ana om man tittar snett på TV'n. Clouding är obefintlig. För SD sändningar har jag spetsat till bilden lite med bl.a. skärpa och är riktigt nöjd även här. Notera att kalibrering är ett måste för annars är bilden riktigt usel. Jag upplever inga som helst problem med nätverkskopplingen. Jag kör också trådbundet och spelar upp filmer både från min dator (PS3MediaServer) samt från PS3:an. Är du säker på att det är TV'n som krånglar......? Instämmer i att både 3D spel och 3D filmer ser riktigt bra ut. Skönt med passiv 3D.
Postad 20 February 2012 - 10:39
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Tror inte det är nätverket då jag kör trådat till en D-Link DIR 855. Nasen fungerar till både datorn och AppleTV, mobil. Ipad mm så varför inte 47PFL7696T. Det är samma med film från usb. Blir svart efter en stund och jag får upp datorns skrivbord igen. Fabriksåterställning är kanske lösningen? Jo, annars, nöjd med min 47PFL7696T och den billiga Blue Ray filmen jag testade var nog inte bästa kvallité. Troligen bara uppskalad DVD (Filmen hete Cowboys and Vampires någonting:) ). 1080p mkv och 720p från SVT är magiskt att titta på. Jag testade flatpanels inställningar men de passade inte mig. Kör hellre film på fabriksinställning "Standard". I det läget slipper man också all tillstymmelse till ljusläkage. Surfar jag är det "Energispar" som jag tycker är bäst. Ångrar mig ännu inte att jag inte köpte en Panna Plasma VT30 för 4 000 kr mer. Tror inte jag kan få skärmen lika ljusstark som på en LCD LED de gångerna jag behöver det.
Postad 21 February 2012 - 00:42
Unregisteredcf33437f
-
Unregisteredcf33437f
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Är verkligen nyfiken på 7606. Står just nu mellan en sån pch LGPZ550 Plasma med aktiv 3d. Riktigt svårt att bestämma mig. Plasman är en par tusen billigare och 5" större. Bildmässigt har jag inte haft möjlighet att jämföra. Men antar att plasma har mer tryck i svärtan. Kommer användas mest för film via htpc och en hel del xbox. Är lite osäker hur philipsen pallar input laggen eftersom jag lirar rätt mkt MW3, dålig info om den på nätet faktiskt. Annars tycker jag själv att spel ser trevligare ut på en ljusstark lcd och skönt o slippa tänka på IR och sånt. Amblight ser jag oxo som ett plus i kanten. Äh blir inte klok på detta. Blir väl aldrig nått köp. Hjälp att övertala mig!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|