Varför alkohol ?
269 svar till detta ämne
Postad 03 November 2011 - 09:43
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Själv är jag sugen på att testa ett helvitt år. Jag gillar inte att vara begränsad. Jag vill kunna köra bil när som helst t.ex. Tar man sig en öl då och då så är det visserligen gott men då står man där som ett fån när det skall köras ett ärende eller så.
Sälj bilen så har du inte det problemet
Postad 03 November 2011 - 09:46
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Jag har haft perioder då jag inte druckit alls. Första gången var i lumpen, då behövde jag helgen till att återhämta mig så mycket det gick. Sedan har det varit perioder då jag tränat extra hårt som jag avstått av samma skäl.
Nu är jag nog mest som Squeezemaster, dricker ett par öl i veckan. Men då är det "finöl", riktigt goda grejer.
Postad 03 November 2011 - 10:58
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Känner själv att periodvis så vill man inte dricka, men ut och ha kul är inga problem, vill man oftast lika mycket ändå.
Det ända svåra är när folk inte förstår varför man inte dricker (och ska ha en förklaring på detta som dom ändå inte värkar förstå), att man vill satsa på gymmet och så vidare är tydligen inte ok (suck).
Att folket runt om kring mig håller på och stupar skiter jag fullständigt i så länge det är god stämning... botten upp! (sveper min coca cola  )
Postad 14 November 2011 - 11:49
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
1
Redigerat av Unregistered291b229b, 14 November 2011 - 11:50.
Postad 14 November 2011 - 14:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hur gick det Pettsson? Still sober? Själv är jag sugen på att testa ett helvitt år. Jag gillar inte att vara begränsad. Jag vill kunna köra bil när som helst t.ex. Tar man sig en öl då och då så är det visserligen gott men då står man där som ett fån när det skall köras ett ärende eller så. Det enda jag oroar mig över är att behöva förklara mitt beslut för alla man känner och att de paradoxalt nog skall tro att jag har svåra problem bara för att jag slutar. När jag slutatde med snus var alla bara positiva. Slutar jag med alkohol kommer det att bli tjafs. 
Njaaa, men dricker inte så ofta  Varannan vecka blir det väll något, men inga störra mängder, tål inte så mycket nu längre utan blir packad på minsta lilla... men jag ska nu satsa på att ta en helt vit månad tänte jag, för jag känner inte att jag vill dricka något just nu, kroppen ska få vara utan gift !  Så, Nykter försöker jag att vara, även om jag lätt blir onyckter så fort jag får i mig någontign alls. Men jag dricker i alla fall inte så mycket och inte så ofta längre och det är jag glad över  Kul ide, några ideer på hur det ska gå till, hur du ska gå tillväga ?
Postad 15 November 2011 - 14:55
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag tror jag skippar det helvita tills vidare och jag har gått över till att dricka mycket mindre och bara på helgerna. Det funkar bra.
Postad 17 November 2011 - 02:36
Unregisteredfe65247c
-
Unregisteredfe65247c
-
Användare
-
-
190 inlägg
Varför?, det vet jag väl egentligen inte, men jag dricker i princip varje dag (ca 360 dgr/år). Men mest blir det när man är ledig från jobbet dagen efter, super ofta till klockan 6-7 på morgonen. Dricker alltid ensam dock, umgås inte med människor överhuvudtaget på fritiden.
Postad 17 November 2011 - 10:34
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Postad 06 July 2012 - 21:02
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Bumpar en rätt viktig tråd.
Sitter själv med mildare alkoholproblem (enligt mig, enligt sambon är det nog värre).
Tanken är att skärpa till sig ordentligt någon sång men det är fan svårt.
Som tur är jobbar man skift vilket innebär att jag vissa veckor MÅSTE hålla mig borta från alkoholen!
Kan för övrigt tillägga att dessa symtomer dök upp efter en promenad in i en vägg (ni förstår vad jag menar).
Anser mig själv som ett misslyckande med en utbrändhet som 23-åring och mild alkolism som 24-åring.
Tänkte någon dag ta ett samtal med sambon om detta, men eftersom hennes mor lider av alkolism så känns det typ fel...
Redigerat av MartinAberg, 06 July 2012 - 21:04.
Postad 06 July 2012 - 21:31
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Tänkte någon dag ta ett samtal med sambon om detta, men eftersom hennes mor lider av alkolism så känns det typ fel...
Nej, jag vill aldrig tro att det är fel. Hade jag varit i dina byxor så skulle jag ta mod till mig och erkänna din sjukdom/beroende för henne. Du lär ha större chans att lyckas om ni tillsammans hjälps åt. Min åsikt. All lycka till dig! Christian
Postad 07 July 2012 - 01:45
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Bumpar en rätt viktig tråd. Sitter själv med mildare alkoholproblem (enligt mig, enligt sambon är det nog värre). Tanken är att skärpa till sig ordentligt någon sång men det är fan svårt. Som tur är jobbar man skift vilket innebär att jag vissa veckor MÅSTE hålla mig borta från alkoholen! Kan för övrigt tillägga att dessa symtomer dök upp efter en promenad in i en vägg (ni förstår vad jag menar).
Anser mig själv som ett misslyckande med en utbrändhet som 23-åring och mild alkolism som 24-åring. Tänkte någon dag ta ett samtal med sambon om detta, men eftersom hennes mor lider av alkolism så känns det typ fel...
Hur är ditt förhållande till alkohol nu? De flesta tycker inte ens att de har milda problem.. Jag tyckte mig inte ha några problem. Fast nästan alla andra tyckte det. Även idag tycker jag inte att de var så illa. Hade ju mest roligt med polarna. Men jag inser att hade jag inte dragit ner massor och levt vidare i samma mönster kunde de ha slutat illa. Eller förmodligen inte bara kanske. Det är lurigt. Saknar fortfarande efter 8 år den tiden. Fast mycket av de jag saknar var allt runt omkring
Postad 07 July 2012 - 06:10
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
själv så har jag näst intill varit "vit" i 12 år nu. har druckit ett par 2.25% cider, men dessa räknas nog inte direkt. var ett par år sen en sån gick ner också. jag har, efter att jag satte igång när jag var 12-13 år lagt ner det hela då jag märkte att mycket negativt kan komma ur alkohol, när andra ej kan hantera sitt drickande.
min närmska vän blev ihjälslagen, otrohet ect, såna saker har gjort att jag struntat i alkohol. har klarat mig bra utan tycker jag. bättre att sitta hemma och spela cod eller umgås med tanten och katten enl mig
Postad 08 July 2012 - 08:15
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Oftast ser man inte problemet själv.
Tidigare kuskade jag, fru och barn land och rike runt med husvagn och alkoholen kom fram vid varje stopp. Vi provade oxå säsongscamping och fyllde lagret ordentligt i Tyskland... Fyra semesterveckor senare var allt slut och abstinensen var ett faktum.
Nu är jag mycket mer försiktig och handlar inte så mycket öl/vin utan mer av fin whisky som jag dricker små mängder av.
Postad 08 July 2012 - 14:18
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Jag slutade dricka för rusets skull vid 23 års ålder. Fram tills att min son föddes sju år senare blev det 2-3 finöl i veckan. Numera knappt det. Alkohol gör att jag blir trött numera. Riktigt sugig partydrog. ;-)
Postad 08 July 2012 - 15:30
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Cola är min party drog, ingen huvudvärk dan efter, inga konstigheter samt smakar gott.  Dock är de ju inte bra för tänderna....
Postad 08 July 2012 - 19:40
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Hmm det är väl näsan som tar stryk av cola...
Redigerat av qahwa, 08 July 2012 - 19:40.
Postad 08 July 2012 - 23:40
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Hmm det är väl näsan som tar stryk av cola... 
Hehe nä inte den typen av cola hehe  Coca cola  Alla jag känner brukar ge mig onda ögat när jag beställer in en cola istället för en drink  Men jag har tröttnat på fylla o alla bestyr det medför! Dock kan jag vid grillfester ta mig en öl eller två, men är ju inte på såna fester mer än kanske fyra gånger/år ändå!
Postad 09 July 2012 - 06:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag undviker läsk... så jag kör på vatten i stället!
Och jag har antagligen problem med mina njurars förmåga att bryta ner alkohol, mitt imunförsvar går ner sig fullständigt efter att jag druckig några öl på en kväll och jag blir obligatoriskt sjuk och slut i hela kroppen i ca en vecka efteråt...
Så nu är det tillbaka till max 3öl grännsen som jag hade tidigare... Om något så är det INTE värt att bli så trött och åka på förkylningar m.m. för att få dricka alkohol, en bakis dag kan man ju stå ut med, men 7 dagar... nej fy fan!
Redigerat av DVD-ai, 09 July 2012 - 06:43.
Postad 09 July 2012 - 07:11
Unregistered276d62c1
-
Unregistered276d62c1
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Är i princip helnykter, kan ta någon öl vid grillning med vänner men oftast är det någon läsk som slinker ner.
vid personalfester osv. kan det dock bli lite mer men blir bara skönt full och inte mkt mer än så, dock hjälper det ju att folk i min närhet är ungefär likadana.
Postad 09 July 2012 - 08:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag måste skriva att jag nästan blir förvånad hur många som delar min syn att man kan ha kul med mindre konsumtion alkohol. then again, det kan ju bero på att forumets medelålder går ett år upp för varje år som går
(jag vet, och ja, jag är lite ironisk också  )
Postad 09 July 2012 - 08:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jo klart det har med åldern att göra, och att man får bättre ekonomi.
När jag var 18-20 skulle jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att köpa öl för 50-200:- st enbart för den goda smaken och njutningen.
Nu är det i princip det enda jag dricker 
Blir väldigt sällan fler än 2-4 öl, oftast bara 1.
Kung, Sofiero, Norrlandsguld osv, blir illamående bara jag tänker på dom... brrrr
Postad 09 July 2012 - 08:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Är i princip helnykter, kan ta någon öl vid grillning med vänner men oftast är det någon läsk som slinker ner.
vid personalfester osv. kan det dock bli lite mer men blir bara skönt full och inte mkt mer än så, dock hjälper det ju att folk i min närhet är ungefär likadana.
Jag dricker sällan mer än 7-8öl som absolut MAX på en kväll, det var en tid då det inte var ovanligt med mer än det dubbla...  Oftast blir det väll en 6st öl, men jag måste dra ner det till max 3-4öl... Och dricker gör jag kanske varannen helg eller var tredje helg, även om senaste halvåret har det blivit oftare... men det ska det bli ändring på ! Jo klart det har med åldern att göra, och att man får bättre ekonomi.
När jag var 18-20 skulle jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att köpa öl för 50-200:- st enbart för den goda smaken och njutningen. Nu är det i princip det enda jag dricker  Blir väldigt sällan fler än 2-4 öl, oftast bara 1.
Kung, Sofiero, Norrlandsguld osv, blir illamående bara jag tänker på dom... brrrr
kan bara hålla med om allt du skriver!
Postad 16 July 2012 - 15:13
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Och jag har antagligen problem med mina njurars förmåga att bryta ner alkohol,
Tur att du har en lever som kan hjälpa till då.
Postad 16 July 2012 - 16:54
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nemen dvdai, varför behövde jag fråga dig om jag skulle bädda på mitt bord nu i helgen om du nu är så lätt på drickandet
Postad 16 July 2012 - 17:20
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Tycker mest att det är krångligt med alkohol.. bor ca 5km utanför centrum i min ort, och eftersom jag avskyr allt vad lokaltrafik heter och min gamla cykel-på-köpet cykel är mer svårtrampad än en armécykel, så blir det oftast att man håller sig nykter när man går ut på kvällen, vill ju kunna köra hem.
Är väl en sån där som aldrig riktigt förstått hur man blir alkoholist. Jag har haft mina svackor, men med tanke på hur illa man mår dagen efter så har det ändå aldrig känts lockande. Min far har dock haft stora bekymmer med spriten, så vet hur det är att leva med någon som dricker starksprit varje dag, och det tär verkligen på de i närheten.
Postad 16 July 2012 - 19:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Postad 16 July 2012 - 21:16
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Tur att du har en lever som kan hjälpa till då. 
Lever...du....?
Postad 16 July 2012 - 23:22
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Eller.
Jesus lever.....49.90 kilot.
Som det står på ett ungefär på en klippa i närheten av mig,eller har gjort.
Lite småkul iaf
Postad 17 July 2012 - 06:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 17 July 2012 - 07:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
På tal om Jesus! Finns som privatimport hos brill! ~80:- flaskan vid köp av 12-pack   När vi ändå pratar om Jesus menar jag
Postad 17 July 2012 - 09:23
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Jag har en åkomma som gör att jag kan inte blir alcohol påverkad i den meningen att jag blir berusad. Alcoholen har däremot en medicinsk påverkan på mig att den bryter ner och torkar ut kroppen. Jag har aldrig varit full eller haft minnesluckor. Jag har försökt men det ända jag känner är att njurarna börjar svida och att jag måste springa och pinka hela tiden. Därför dricker jag sällan mer då inget av dom possitiva sidorna av alcoholen drabbar mig. Dricker jag inte vatten i mängder får jag huvudverk dessutom. Men jag har aldrig kännt att min personlighet ändras eller att jag blir gladare eller något annat. Mitt tal är dessamma och mina tankar väldigt klara hela tiden om man frågar folk jag drack med. Annars har jag en tendens att lespa när jag blir nervös i föredragssammanhang. Sist jag drack blev jag utmanad för att jag sa precis det jag skriver här i inlägget. då blev det ett antal cl starksprit och blandat med lite läsk. kanske 3-4 wisky glas fulla + 1 öl och 1 glas vin. Men då drack jag minst lika mycket vatten för att inte må piss efteråt. Känndes lite i njurarna men annars så var allt normalt och jag gick hem utan att vingla.
När jag pratar med läkare om det här säger dom att alcohol har väldigt olika påverkan på olika människor. Men att alla har en gräns där kroppen blir förgiftad och utslagen. Så i slutendan påverkar den oss på samma sätt>death! xD
Redigerat av dealerovski, 17 July 2012 - 09:36.
Postad 17 July 2012 - 12:32
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Tycker mest att det är krångligt med alkohol.. bor ca 5km utanför centrum i min ort, och eftersom jag avskyr allt vad lokaltrafik heter och min gamla cykel-på-köpet cykel är mer svårtrampad än en armécykel, så blir det oftast att man håller sig nykter när man går ut på kvällen, vill ju kunna köra hem.
Den nöten var ju lätt att knäcka med ett ord ...Taxi
Postad 17 July 2012 - 12:40
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Haha
Har faktiskt full förståelse att man inte dricker av olika anledningar, men Eufemisms måste vara bland de sämsta 
5 km kan man ju annars gå utan problem, om man inte vill åka taxi.
Postad 17 July 2012 - 12:53
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Lever...du....?
Jadå, även utan claymores.
Postad 17 July 2012 - 12:54
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Haha  Har faktiskt full förståelse att man inte dricker av olika anledningar, men Eufemisms måste vara bland de sämsta  5 km kan man ju annars gå utan problem, om man inte vill åka taxi.
Tänkte samma sak, eller så köper man en begagnad cykel för nån hundring. 5 km cyklar man ju på några minuter. Å andra sidan kanske intresset ligger hos just bilen och att ha med den.
Postad 17 July 2012 - 17:56
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Jadå, även utan claymores. 
Haha, låter bra. Var lite orolig när jag såg att du inte har varit inloggad på 10 månader
Postad 18 July 2012 - 19:05
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Oftast ser man inte problemet själv. Tidigare kuskade jag, fru och barn land och rike runt med husvagn och alkoholen kom fram vid varje stopp. Vi provade oxå säsongscamping och fyllde lagret ordentligt i Tyskland... Fyra semesterveckor senare var allt slut och abstinensen var ett faktum. Nu är jag mycket mer försiktig och handlar inte så mycket öl/vin utan mer av fin whisky som jag dricker små mängder av.
Mindre alkohol hemma kan ju vara en bra lösning. Brukar bli 2-3 resor till Tyskland om året så förrådet byggs ju på rätt fort. Nej, jag vill aldrig tro att det är fel. Hade jag varit i dina byxor så skulle jag ta mod till mig och erkänna din sjukdom/beroende för henne. Du lär ha större chans att lyckas om ni tillsammans hjälps åt.
Min åsikt. All lycka till dig! Christian
Det är ju just det att jag inte vet hur jag ska gå till väga när jag pratar med henne om detta, mest troligen p.g.a. hennes mamma lider av det. När sambon är hemma så lyckas jag hålla mig helnykter men tyvärr jobbar hon stängning ofta och är med andra ord borta mellan 10 och 21, hinner bli många groggar då... Som tur är har jag börjat ta tag i träningen igen, det som räddade mig senast jag var på väg utför. Hur är ditt förhållande till alkohol nu?
De flesta tycker inte ens att de har milda problem.. Jag tyckte mig inte ha några problem. Fast nästan alla andra tyckte det. Även idag tycker jag inte att de var så illa. Hade ju mest roligt med polarna. Men jag inser att hade jag inte dragit ner massor och levt vidare i samma mönster kunde de ha slutat illa. Eller förmodligen inte bara kanske. Det är lurigt. Saknar fortfarande efter 8 år den tiden. Fast mycket av de jag saknar var allt runt omkring
Som min situation ser ut just nu så har jag inga större problem jämfört med tidigare. Förr kunde det gå 3 flaskor rom på 1 vecka (lägg till att jag jobbade helger då). Numera ligger jag på en/en halv flaska sprit/rom/vad det nu kan vara om veckan. Jag är uppväxt med alkohol (inte inom familjen, inom umgängeskretsen) och har itne haft en nykter vecka sedan jag var 15 (9 år sedan). Man hör folket på jobbet säga "Fan nu har jag tagit 3 Whiskeys denna veckan redan" på en Torsdag medans man själv tänker "Bara 3", det är bland annat det som gör att man inser att det blir lite mycket dricka....
Postad 18 July 2012 - 20:31
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Tror jag varit full en gång på ett år :S Oftast är jag nöjd efter 1-3 öl. Oftast går dom åt under själva grillningen tillsammans med en pilsnerkorv. Till maten föredrar jag alkoholfritt då jag helt enkelt tycker det smakar bäst till.
/G
Postad 18 July 2012 - 21:10
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Drack några groggar stilla lugnt hemma med sambon i måndags.
Gick fint tills hon gick å la sig.
Då blev det nån stadig grogg åså kommer jag inte ihåg nå mer..
Stör mig att jag fortfarande efter alla år inte klarar av att dricka normalt.
Nä lika bra att vara utan
Postad 18 July 2012 - 21:15
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Måste du dricka grogg då? Det dricker man ju enbart för att bli full, för det är inte speciellt gott.
Kan ju ha fel, men jag tycker inte grogg är gott. Möjligtvis en iskall GT på sommaren,
Postad 18 July 2012 - 21:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Njae..
Det brukar gå bra när jag är i en kontrollerad miljö :-)
Men det blir att gå över till att findricka nån öl istället.
Postad 19 July 2012 - 09:16
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Fram tills för 1,5 år sen så drack jag i stort sett varje dag. Varje Fredag så drog man till bolaget och bunkrade upp med öl så man garanterat klarade sig helgen ut och såg till att man hade nån kvar till söndagen. Under veckorna så blev det "bara" 3,5or men emellanåt så köpte man på sig fulöl och då drack man även starköl under veckorna. Notera dock att jag kör bil i stort sett dagligen o i samband med det eller på arbetstid så drack jag aldrig (man har mer än en gång suttit och räknat på alkoholförbränning och när man får köra) Har aldrig gillat sprit utan ölen har alltid varit den stora boven. Jag själv såg aldrig det här som nåt stort problem men min sambo tyckte nog att det var värre. Har två ungar och har varit ihop med tjejen i 15år nu o har alltid varit rätt noga med att inte bli för full när dom är med eller vakna. För 1,5 år sen så började jag att träna ihop med en kompis bara för att komma i lite bättre form. Efter ca 1mån så slutade han men jag hade hittat nåt som tände en låga inom mig! jag blev kär i att träna, på att köra slut på koppen så man nästan kröp ur lokalen. I samband med det så slutade jag att röka, snusa och dricka på veckorna vilket var ett enormt jävla steg för mig. I takt med träning o fokus på viktnedgång så minskade jag på helgdrickat undan för undan också, från 12-15 stora stark per helg till 7-8 småöl o hade ALDRIG mer hemma än vad jag ville dricka. Jag gick ner 20kg på 6mån o tappade suget efter "ruset". Jag körde på så här i ca ett år och skötte mig extremt bra, drack lite på helgerna men blev aldrig full. I vintras så smög ölen sig på igen, jag drack undan för undan lite mer på helgerna och började känna av suget under veckorna också vilket resulterade i nån bira då med. Det var då jag förstod vilket jävla gift alkoholen är. Den 1maj så tog jag en helvit period, höll den i två månader, har nu på semestern provat att dricka nån öl men suget efter ruset blir för starkt, tar jag en vill kroppen ha mer.För mig så är alkohol ungefär som att hälla bensin på en glöd, tar jag en bira så tar suget efter ruset över vilket gör att jag nu har gått in i en vit period igen.
Postad 19 July 2012 - 14:31
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Fram tills för 1,5 år sen så drack jag i stort sett varje dag. Varje Fredag så drog man till bolaget och bunkrade upp med öl så man garanterat klarade sig helgen ut och såg till att man hade nån kvar till söndagen. Under veckorna så blev det "bara" 3,5or men emellanåt så köpte man på sig fulöl och då drack man även starköl under veckorna. Notera dock att jag kör bil i stort sett dagligen o i samband med det eller på arbetstid så drack jag aldrig (man har mer än en gång suttit och räknat på alkoholförbränning och när man får köra) Har aldrig gillat sprit utan ölen har alltid varit den stora boven. Jag själv såg aldrig det här som nåt stort problem men min sambo tyckte nog att det var värre. Har två ungar och har varit ihop med tjejen i 15år nu o har alltid varit rätt noga med att inte bli för full när dom är med eller vakna. För 1,5 år sen så började jag att träna ihop med en kompis bara för att komma i lite bättre form. Efter ca 1mån så slutade han men jag hade hittat nåt som tände en låga inom mig! jag blev kär i att träna, på att köra slut på koppen så man nästan kröp ur lokalen. I samband med det så slutade jag att röka, snusa och dricka på veckorna vilket var ett enormt jävla steg för mig. I takt med träning o fokus på viktnedgång så minskade jag på helgdrickat undan för undan också, från 12-15 stora stark per helg till 7-8 småöl o hade ALDRIG mer hemma än vad jag ville dricka. Jag gick ner 20kg på 6mån o tappade suget efter "ruset". Jag körde på så här i ca ett år och skötte mig extremt bra, drack lite på helgerna men blev aldrig full. I vintras så smög ölen sig på igen, jag drack undan för undan lite mer på helgerna och började känna av suget under veckorna också vilket resulterade i nån bira då med. Det var då jag förstod vilket jävla gift alkoholen är. Den 1maj så tog jag en helvit period, höll den i två månader, har nu på semestern provat att dricka nån öl men suget efter ruset blir för starkt, tar jag en vill kroppen ha mer.För mig så är alkohol ungefär som att hälla bensin på en glöd, tar jag en bira så tar suget efter ruset över vilket gör att jag nu har gått in i en vit period igen.
Bra gjort. Då är du ju medveten om att du och alkohol inte fungerar. Bara avstå helt.
Postad 19 July 2012 - 18:38
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Bra gjort. Då är du ju medveten om att du och alkohol inte fungerar. Bara avstå helt.
Håller med, bra jobbat! Hoppas du kan hitta ett substitut som är starkare än alkohol. Träningen verkar ju vara ett
Postad 19 July 2012 - 18:59
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Håller med, bra jobbat! Hoppas du kan hitta ett substitut som är starkare än alkohol. Träningen verkar ju vara ett
Postad 20 July 2012 - 11:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jo klart det har med åldern att göra, och att man får bättre ekonomi.
När jag var 18-20 skulle jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att köpa öl för 50-200:- st enbart för den goda smaken och njutningen.
Nja, det är ju knappast universellt. Jag köper helst billig öl, typ Cheap thrills eller dyl. Är jag ute så är det billig öl som gäller. Jag dricker för ruset, absolut inte för smaken. Personligen så hade det nog funkar bättre om det fanns andra droger lagligt att tillgå. Alkohol är verkligen en fördummande drog.
Postad 20 July 2012 - 12:23
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Nu har jag inte läst igenom tråden, inte ens första inlägget. Men för att svara på trådtiteln... Det kanske är intressant att höra en 17-årings syn på alkohol, inte vet jag.
Men jag känner att jag kan slappna av mer med lite alkohol i kroppen. Jag har aldrig druckit mig full utan jag håller mig till att bara vara lite påverkad då jag anser att det är då jag är "som bäst" så att säga. Dricker jag mer så blir det sämre och dricker jag mindre så är jag lite blyg och tillbakadragen i sociala sammanhang.
Kan ju dra senaste exemplet. Hade rest hela dagen och hade stannat på flygplatsen i Amsterdam för att vara där från 10 på kvällen till 11 på morgonen dagen därpå. Vi visste också att vi dagen därpå skulle flyga 12 timmar till Sydafrika och sedan resa ytterligare en timme när vi kom fram dit. Ingenstans att sova på flygplatsen i Amsterdam, och trött var man. Jag och två kompisar som jag reste med gick runt lite och hittade en liten pub/café. Vi tog varsin stor Amstel och det var verkligen värt det. Först då kunde man slappna av efter den långa dagen och vi lyckades faktiskt få lite sömn på golvet senare under kvällen.
Kan dock inte rekommendera att dricka på extremt tom mage som vi gjorde i Amsterdam. Vi hade inte ätit på typ 10 timmar och att då börja hälla i sig öl samtidigt som man är trött leder till att man snabbt blir mer påverkad än man väntat sig
Men ja, jag tycker att alkohol är bra i rätt mängd. Jag kommer nog inte hålla på och supa mig stenfull som vissa gör, jag ser helt enkelt inte meningen i det. Men om andra vill göra det, visst det går bra för mig så länge dom bara drabbar sig själva.
Edit: Alkohol kan ju vara en rätt bra icebreaker också. Var i Slovenien på en skolfestival och det var folk från alla balkanländer samt några övriga länder i Europa. Alla höll sig liksom för sig själva och pratade inte med folk från andra länder. Men en kväll så åkte vi på en båttur längs en flod som gick genom staden. Vi fick öl och efter ett tag så började folk blanda sig och grupperna splittrades helt och alla pratade med alla. Bra va, eller?
Redigerat av Ala_95, 20 July 2012 - 12:27.
Postad 20 July 2012 - 13:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Som det är nu så får jag inte ut mycket alls av att dricka alkohol...
Jag bli trött av alkohol och av någon anledning så fuckar alkohol upp mitt imunförsvar så även måttliga mängder (4-5öl på en hel kväll/natt) kan göra att jag åker på en massa infektioner, förkylningar m.m.... så håller i sig en vecka efteråt !!!!
Och dricker jag för mycket så blir jag dessutom bakis efter, och efter det typ sjuk en vecka också som sagt.. värt...
Så jag ska skippa skiten helt ett tag nu, och se om jag mår bättre då...
senaste halvåret så har jag varit extremt orkeslös och massor med sjuk och har märkt att det verkar hänga ihopp med när jag har druckit alkohol, har inte haft detta problemet tidigare utan det har dykt upp senaste dryga halvåret.
Postad 21 July 2012 - 10:08
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Är man orolig över konsumtionen så kan man skippa både öl och sprit. Istället köper man hem en flaska rött. Riktigt gott till oxkött och även till mörk choklad.
Dricker man för mycket lär man minnas den läxan för rött vin är inte kul att bli full på!
Postad 21 July 2012 - 11:36
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Är man orolig över konsumtionen så kan man skippa både öl och sprit. Istället köper man hem en flaska rött. Riktigt gott till oxkött och även till mörk choklad. Dricker man för mycket lär man minnas den läxan för rött vin är inte kul att bli full på!
Huvva, rödvin. Bland det äckligaste som man kan dricka ju!  Har inte själv blivit full på det men en polare råkade ut för det på sista april och nä, det såg inte direkt kul ut
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|