Redigerat av Glidtassen, 03 April 2012 - 08:21.
Dynaudio DM 2/8
(Surroundhögtalare)
|
4
|
(0)
|
Inga priser | |
Dynaudio DM 2/10
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Dynaudio DM 2/6
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(11)
|
Inga priser | |
Dynaudio DM 2/7
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynaudio DM 3/7
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynaudio DM Center
(Centerhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
Dynaudio-klubben (591 inlägg)
|
3 år sedan |
Dynaudio DM 3/7 (49 inlägg)
|
4 år sedan |
hjälp med val av högtalare (9 inlägg)
|
11 år sedan |
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg)
|
12 år sedan |
Vad tycker ni om Dynaudio dm 2/6 (37 inlägg)
|
12 år sedan |
Byte till stativare! (18 inlägg)
|
12 år sedan |
Lånade hem ett par B&W 685 (dynaudio 2/6 ägare) (17 inlägg)
|
14 år sedan |
Sandfylla stativ (11 inlägg)
|
14 år sedan |
Monitor audio Rx1 eller B&W Cm1 (34 inlägg)
|
14 år sedan |
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 03 April 2012 - 08:21
Postad 03 April 2012 - 09:26
Har du hört DM 2/6 med Musical Fidelity M6i?
Ang. ljudtryck så är det just min uppfattning också. Dynaudio växer mkt mer med starkare förstärkning än lättare drivna högtalare som exempelvis monitor audio.
Om vi nu jämför Dynaudio 2/6 med rotel 06se och M6i så hör vi två helt olika sound där M6i höjer 2/6orna till skyarna.
Jag tänker dock inte spendera nästan 25 000 på en förstärkare.
Postad 03 April 2012 - 13:24
Men där talar vi verkligen om en brutal förstärkare. Jag tvivlar inte på att den skulle kunna driva DM 2/6 otroligt bra.
Postad 03 April 2012 - 13:47
Jag har skrivit om detta i andra forumtrådar rörande Dynaudio.
Jag torde varit nöjd med mina Audience 42, men blev sedan girig. Vad jag kunde tycka mig sakna när jag ägde dem var lite mer botten, mer bas. I efterhand inser jag att jag egentligen kunde nöjt med den lilla 42:an, just för att den täcker alla mina behov.
DM 2/6 är den naturliga efterföljaren till Audience 42, men DM är lättare att driva. Nu står dom sedan några timmar på mitt kontor och spelar. Rummet kan inte vara mer än 10 kvadratmeter, med tillhörande dator och skrivbord. DM högtalaren har ett väldigt tätt, fylligt ljud som alla Dynaudios modeller. Jag driver dessa med den minsta NAD modellen NAD C316 (2x40 watt) och den klarar av burkarna galant.
Jag började med att pröva DM högtalarna hemma hos mig med Hegel H1mk4, och den har mycket mer effekt. Så visst finns mer kontroll med Hegeln, det går inte att ifrågasätta. Men vi får komma ihåg att DM modellerna togs fram just för att vara kompatibla med mer blygsamma förstärkare.
Nu har jag räknat med att spela dessa i några hundra timmar innan de släpper helt. De kommer öppna upp mer, låta lite mjukare även om jag redan gillar dem mycket. Trots att mitt kontor är litet, så passar dessa högtalare galant med min lilla NAD. Förstärkaren har en hög dynamisk effekt där den i korta stötar lämnar 120 watt.
Postad 03 April 2012 - 14:42
Enkelt och smidigt!
Väntar också på mina Sennheiser HD 439
Postad 04 April 2012 - 07:28
Jag har pluggat stativarna pga. det lite för stora ljudet i relation till det lilla rummet. Men det är främst när jag jobbar över som jag kan dra på volymen. Det är för lite avstånd till bakväggen, men än så länge låter det mycket bra.
Redan nu låter det mycket bra. Men jag börjar bli otålig på hur högtalarna kommer att låta när de är inspelade?
Redigerat av Glidtassen, 04 April 2012 - 15:06.
Postad 05 April 2012 - 16:52
Postad 05 April 2012 - 19:58
Passade på att ta en kopp kaffe samtidigt. I jämförelse med mina tidigare Mosscade så spelar Dynaudio med en större ljudbild, och ger ett mer följsamt ljud. Jag trodde att de skulle låta tama och lite fadda med min NAD men det gör det inte. Det verkar som om Dynaudio håller vad de lovat: att leverera en högtalare som inte är lika svår att driva. När jag spelar är ljudet fortfarande lite stramt och hårt, men jag gissar att det kommer att släppa efter att jag pressat dem några veckor.
Först hade jag DM inkopplade hemma i några dagar, och tänkte för mig själv: - Tänk om skillnaderna mot Focus inte är så påtagliga som jag först trott, med tanke på att det redan låter så bra?
Men när jag återigen kopplade in Focus140 så vad skillnaderna väldigt stora, främst i djup i ljudbilden men även klangkaraktär. Jag upplever Focus som mycket mer behagliga, fylligare och lättlyssnade. Men tro mig, de inger respekt när man pressar dem med en bra metalskiva. Men Dynaudio är så pass avslöjande så att det kan vara en besvikelse att lyssna på vissa spår från Spotify, trots en bra DAC.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 05 April 2012 - 19:59.
Postad 05 April 2012 - 20:05
Hur många timmar har dom gått nu?
Postad 05 April 2012 - 20:26
Postad 05 April 2012 - 20:51
Postad 05 April 2012 - 20:53
Men när jag köpte mina Focus sade försäljaren att man kunde pressa dem hårt redan från början, att de var byggda för att klara höga ljudtryck.
Men som jag mindes mina Audience 42 så stod det tom i recension att dessa överlag hade ett hårdare ljud. I skyltfönstret på Reference Audio fanns en mindre skylt bredvid DM 2/6 där säljarna hävdade att DM var en mjukare högtalare än sin föregångare.
Redigerat av Glidtassen, 06 April 2012 - 06:36.
Postad 21 April 2012 - 06:59
Men jag kan tycka att basregionen fortfarande låter lite hårt och platt. Högtalarna har verkligen ett stort ljud, men de verkar ta tid på sig innan de släpper.
Postad 21 April 2012 - 07:22
Postad 21 April 2012 - 17:22
Glidtassen, du som är residerande Dynaudio-expert, har du provlyssnat Xeo? Jag upplevde Xeo som direkt vassa i diskanten och de är baserade på X12-högtalaren vad jag förstår. En direkt jämförelse samtidigt med Focus 140 så var Focus silkeslen i diskanten (en riktigt underbar högtalare).
Postad 21 April 2012 - 19:08
Jag kan hålla med om att jag startat en del trådar, relaterad till ämnet. Efter att ha kollat specen på min NAD 316 ser jag att den lämnar 2x45 watt och inte 50 watt per kanal. Men jag menar att det räcker för att skaka om mina DM så det börjar hända grejer. Sedan kanske NADs instegsförstärkare saknar lite finess, men det är förståeligt i relation till vad den kostar.
Jag har bara lyssnat som hastigast på de minsta Xeo och har därför inte hunnit bilda mig en uppfattning. Men jämförelsen hittills mellan Focus 140 och DM 2/6 handlar mycket om baskapacitet, men även klangkaraktär. Focus är mycket mjukare och större i ljudet, men kan även låta tuffare om det behövs.
Postad 21 April 2012 - 20:37
Har ni tips på en mindre förstärkare med inbyggd DAC, rent storleksmässigt, som klarar av att spela DM2/6?
Glidtassen, du som är residerande Dynaudio-expert, har du provlyssnat Xeo? Jag upplevde Xeo som direkt vassa i diskanten och de är baserade på X12-högtalaren vad jag förstår. En direkt jämförelse samtidigt med Focus 140 så var Focus silkeslen i diskanten (en riktigt underbar högtalare).
Jag driver mina X12, hade DM2/6 tidigare, med en Marantz M-CR502. Den nyare M-CR603 har en något begränsad DAC, tror att det endast är en optisk in. Är inte priset en faktor finns Rotel CD-reciever (1500 någonting) eller Bel Canto's minsta integrerade.
Postad 27 April 2012 - 11:02
Överlag känns ljudet lite mjukare, och tonerna är inte lika ansträngda. Men jag märker att min lilla NAD får arbeta lite extra. Men jag har pluggat portarna bak, för att annars blir ljudet för stort för min begränsade yta.
Bifogad fil(er)
Postad 06 September 2012 - 16:22
Postad 18 September 2012 - 19:48
Jag kan känna att ljudet behövt några månader på sig för att släppa ordentligt. Första tiden upplevde jag musiken som aningen stel, men känner nu att den blivit mer följsam. Jag blir bara mer och mer kär i dessa stativare.
Postad 19 September 2012 - 20:05
Det är inte ofta det händer att jag drabbas av total nostalgi, men denna gång fick jag samma kick som 2005 när jag köpte mina Focus 140.
Dynaudio är heligt för mig på så många nivåer. Men för att nämna de två primära är: dynamik och svärta i ljudet! Men vidare så växer högtalarna så ofantligt med olika typer av förtärkeri, förutsatt att man byter upp sig. Det är också en högtalare som tar god tid på sig att mogna/spelas in.
I veckan som var insåg jag hur mycket mina DM brutit in eftersom ljudet släpper nu på helt nya nivåer. Jag har aldrig varit med om ett högtalarmärke som förbluffat mig så länge som detta, oavsett prisklass.
Även om jag vet att Focus är en mer gedigen högtalare än DM så känner jag: om jag blev av med Focus 140 imorgon och tvingades leva med DM 2/6 så skulle inte sorgen vara förkrossande. Japp, Focus 140 är bra mycket finare än DM, men DM 2/6 lämnar för mig väldigt lite att önska.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 19 September 2012 - 20:13.
Postad 02 October 2012 - 08:20
Postad 02 October 2012 - 10:27
Postad 03 October 2012 - 18:56
Jag driver mina minsta DM 2/6 med en NAD 316BEE och det låter mycket bra. Men för att ljudet skall släppa ytterligare och om du vill ha ökad baskontroll så löser effekt många gånger det dilemmat. Marantz har nog en lite rundare karaktär än t.ex. Rotel och Harman Kardon.
Personligen trivs jag med den sista snärten i ljudet och lite mer jvlar-anamma!
Men gillar även kombon Marantz och Dynaudio, röster och mellanregister kommer fram väldigt fint.
DM-högtalarna behöver inte så mycket effekt för att släppa, inte i jämförelse med Focus eller gamla Audience.
Redigerat av Glidtassen, 03 October 2012 - 19:01.
Postad 04 October 2012 - 14:26
Fan vad trött man blir, jag som hade sett fram emot att lyssna på musik
Postad 05 October 2012 - 07:27
Lite märkligt också, har sett flera av Dynaudios marknadsföringsvideos och vet vilken rigid kvalitetskontroll firman har. Se till att få hem ett nytt ex så du kan börja poppa. Verkligen tråkigt med ena högtalaren, men när du väl fått dina nya att sjunga ut: woooooow!
Postad 05 October 2012 - 12:25
Det känns nästan som om vissa företag tar in högtalare som det är fel på och byter ut dom, sen när en kund som dom inte tror kan så mycket om ljud ska köpa samma högtalare så skickar de iväg dom defekta och hoppas på att den inte märker det.
Postad 05 October 2012 - 14:44
Har haft flera högtalare av firman och har upplevt kvalité rakt igenom. Det är bara känna på vikten av en av deras högtalare så brukar det ljusna. Återigen, tråkigt med en defekt högtalare med det händer.
Postad 05 October 2012 - 15:23
Postad 07 October 2012 - 09:31
Själv gillar jag Reference och har oftast blivit nöjd med mina köp därifrån. Skall bli roligt att höra vilka lyssningsintryck som du får med dig när
du kör dina små burkar med Marantzen. Du har mer kraft bakom än vad jag har med min lilla NAD, så de torde släppa i ljudet.
Postad 22 November 2012 - 14:19
Postad 22 November 2012 - 21:06
Dessa burkar är byggda för höga ljudtryck, men också förutsatt att du har en bra förstärkare som inte klipper. Om den klipper kan du få distorsion och då kan högtalarna skadas. Du får rocka loss ikväll
Redigerat av Glidtassen, 26 November 2012 - 05:35.
Postad 27 November 2012 - 07:24
Det första jag tänkte på var att dom lät väldigt neutralt till skillnad mot mina gamla MA RX6. Kändes som diskanten ställdes ned ett steg och mellanregistret upp många steg i jämförelse, nästan lite för mycket, eller så var jag bara ovan med skillnaden. Basen vet jag inte riktigt, kändes bumlig och odefinierad. Märkte att dom ändrar ljud riktigt mycket beroende på hur man placerar dom, minsta flytt verkar ändra ljudet. Får nog finjustera det där senare när jag köpt mig ett par riktiga högtalarstativ, just nu står dom på varsin byrå som jag misstänker kan vara boven till bummelbasen och kanske försämrar ljudet i övrigt. Gör verkligen högtalarstativ så mycket för ljudet som folk påstår?
En annan grej jag märkte var att dom var riktigt oförlåtande mot musik med taskig inspelning. Spelade ett album som jag innan tyckt var helt ok kvalité som helt plötsligt börjat knastra som om det vore en dålig vinylrip. Trodde för en stund att förstärkaren gått sönder, haha.
Så ska man spela högt så är det ett måste att kvalitén på musiken ska vara riktigt bra, annars låter det bara jobbigt.
Kommer inte på nåt mer att skriva om högtalarna men det är bara att fråga om du ville veta något annat
Postad 27 November 2012 - 20:27
Beroende på vad dessa burkar drivs med för förstärkare så kan de verkligen prestera sagolikt. Jag har spelat dessa med NAD C316BEE och även med den dyrare Hegel H1mk4. Visst är det skillnad.
Antar att du använde din Marantz vid lyssningstillfället?
Redigerat av Glidtassen, 27 November 2012 - 20:30.
Postad 27 November 2012 - 20:46
Mnjaa, skulle nog inte kalla basen för bumlig.
Beroende på vad dessa burkar drivs med för förstärkare så kan de verkligen prestera sagolikt. Jag har spelat dessa med NAD C316BEE och även med den dyrare Hegel H1mk4. Visst är det skillnad.
Antar att du använde din Marantz vid lyssningstillfället?
Ja det gjorde jag. Har haft tankar att byta ut den också men vet inte hur mycket bättre ljudet kan bli om man går upp lite i pris. Funderar nästan på att spara ihop pengar och slå till på en macintosh eller liknande så vet man att förstärkaren inte borde flaska iaf, haha. Men om du har tips på förstärkare man borde ta en titt på så får du gärna ge några förslag.
Postad 27 November 2012 - 21:02
Ja det gjorde jag. Har haft tankar att byta ut den också men vet inte hur mycket bättre ljudet kan bli om man går upp lite i pris. Funderar nästan på att spara ihop pengar och slå till på en macintosh eller liknande så vet man att förstärkaren inte borde flaska iaf, haha. Men om du har tips på förstärkare man borde ta en titt på så får du gärna ge några förslag.
Atoll
Postad 27 November 2012 - 22:58
Nåja, livet är orättvist ibland
Postad 28 November 2012 - 06:17
Den kommer nog att räcka mer än tillräckligt för dina DM. Effekten är nästan den dubbla i relation till min NAD C316BEE. Men givetvis är det också bättre komponenter, en finare försteg i Hegeln. Med just Dynaudio har jag alltid varit en varm förespråkare av effekt. Detta är för Dynaudios grundkaraktär, djupare toner och mycket information i basen. Detta kommer sällan fram med en för klen förstärkare. Min Hegel H1:a har 2x120 watt bakom sig. Många har uppmuntrat mig till en ännu kraftigare förstärkare, men jag har egentligen aldrig saknat effekten sedan jag tog hem min Hegel.
Postad 29 November 2012 - 15:30
Jo samma här, man börjar ju undra om det bara är vanligt skitsnack alla företag kör med. Väntade mig högtalare med grym kvalité men tyckte inte dom kändes speciellt dyra precis, plus att ena var trasig, inte så bra första intryck direkt. Sen kan dom ju ha blivit skadade vid frakten det vet man ju inte, men ändå. Mina stora dynavoice som kom med helt kvaddade kartonger och kantstötta kanter funkade perfekt.
Det känns nästan som om vissa företag tar in högtalare som det är fel på och byter ut dom, sen när en kund som dom inte tror kan så mycket om ljud ska köpa samma högtalare så skickar de iväg dom defekta och hoppas på att den inte märker det.
Dynaudio har gått ut med ett "statement" att i DM serien betalar man för element och filter. Lådan skickar dom med gratis. Elementen skall vara av bättre modell än i Audience-serien och det gör att dom har väldigt små marginaler på just DM serien.
Du ska få mycket ljud för pengen och finnishen på lådan blir då lidande.
Postad 29 November 2012 - 19:22
Postad 30 November 2012 - 06:11
Samma säljare menade att det "ljudmässigt knappt gick att särskilja DM 2/6 och X12. Det är bara kabinett och finish som skiljer dem åt. Personligen kan jag förstår att folk betalar mer för Excite eftersom den är många ggr snyggare. Jag hade promt bestämt mig för Dynaudio till jobbet, men tyckte redan vid 5500:- att jag hade gått till överdrift för en högtalare.
Nu återstår bara att trimma lite med rummet + eventuellt nya kablar så får vi se om det händer något? Jag skall försöka få fram ett aningen mjukare ljud i rummet.
Jag har nu:
Argon White Edition SC1 Högtalarkabel
Signalkabel: Tara Labs (250:-)
DAC: HRT MUSIC STREAMER 2
Förstärkare: NAD C316BEE
Redigerat av Glidtassen, 30 November 2012 - 06:14.
Postad 30 November 2012 - 08:26
Någon skrev på AVSForum att de trodde att DM och Excite hade samma element och crossovers, då svarade Mick från Dynaudio ("dynlunatic") så här:
"Nope, not true at all. The tweeters and bass drivers are not the same in fact the tweeters are not even the same driver platform. The crossovers, while not as different as say for instance between the DM and Contour but still different, with the X12 using the better quality components."
http://www.avsforum....0#post_21713886
Postad 30 November 2012 - 14:13
"Budget cuts were only made on appearance. Unlike the Focus range for example, DMs are covered with vinyl laminate to recall the old Audience range. But the drivers are of higher quality than price might suggest. When asked about these, Dynaudio boss Wilfried Ehrenholz explained that customers pay for drivers and crossover but in effect nothing for the enclosures. In other words, you’d pay the same price just for the raw parts. In my opinion, the results of such an approach are remarkable."
Postad 30 November 2012 - 20:06
Kanske komponenterna är aningen olika? Jag har för mig att ohm antalet skiljer sig mellan Excite X12 och DM 2/6? Jag vet att DM 2/6 har 6 ohms last, medan Excite X12 har 4 ohm. Jag har inte lyssnat på dessa två brevid varandra.
Postad 03 December 2012 - 12:48
Visst alla Dynaudio har samma sound i grunden, men 42:an imponerade stort genom att vara en så liten högtalare (nästan minimal) med så stort ljud och otroligt klipp, släpp m.m .
Postad 03 December 2012 - 13:59
Jag funderar på om det kan vara mitt ljudkort som sätter stopp för det. Det är ett Asus xonar essence ST, tror ni det sista i ljudet kan komma fram med en ordentlig dac?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Dynaudio-klubben
85 bilder
31 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?