Det är ändå tillräckligt för att skaka om rummet
Är det nåt som eftersträvas att rummet ska skaka? Jag vill att det skakar så lite som möjligt med ändå höra en skön bas-duns.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
3 relaterade trådar
Postad 13 March 2012 - 20:25
Är det nåt som eftersträvas att rummet ska skaka? Jag vill att det skakar så lite som möjligt med ändå höra en skön bas-duns. Postad 13 March 2012 - 20:38
Heh, jadu.. när jag säger skakar om rummet så är det väl ändå lite av ett klassiskt uttryck i dessa sammanhang =) Jag vill inte heller egentligen att rummet eller snarare saker å ting i rummet ska skakas om, jag spelar inte heller på sådana höga volymer heller, även om lampan bredvid skakar ibland =) Jag vill såklart bara sätta ord på den kraft som subwoofern har. Basen kändes för övrigt väldligt neutral i början när jag spelade, vilket fick mig att känna mig lite besviken.. men den är snarare bara mer korrekt. Redigerat av Mikael_80, 13 March 2012 - 20:40. Postad 13 March 2012 - 22:47
Är det någon som kan uttala sig om denna sub är svår att placera för att få ut mesta väljud?
Anledningen till min fråga är att jag inte har så många platser i rummet där den kan stå, och en ommöblering är inte aktuell. Jag kan i stort sett bara placera den i ena hörnet sidan om fronthögtalarna. Postad 14 March 2012 - 19:04
Den är stor som ett as, det gör ju inte placeringsmöjligheterna bättre tyvärr.. Men den går nog att placera i ett hörn. Det är ju egentligen bara justera volymen därefter, eftersom en hörnsplacering förstärker basen.. Postad 15 March 2012 - 00:45
Imorgon får jag hem min nya Svs pb12
Jag undrar lite ang baslådan, bör den stå direkt på stengolvet eller kan den stå på en matta den med? Min andranfråga jag har en gammal pre out sladd från recievern till baslådans l/r går det lika bra att använda denna till min Svs? Eller bör jag köra en ynlink för mer kraft? I manualen på nätet står det bara single normal cable och inget om y sladd. Ska jag även klippa vid 80hz på mina frontar som spelar till 35? 80 är ju ganska högt även för mina frontar.. Men det står jag bör klippa alla mina högtalare till 80 och även ha alla som small. Stämmer det i mitt fall med? Tack igen! Postad 15 March 2012 - 08:07
Gör som det står i manualen till och börja med. Sen kan du ju justera eftersom...
Och förresten grattis till din nya SUB, tror inte du blir besviken... Redigerat av korpen, 15 March 2012 - 08:08. Postad 15 March 2012 - 09:01
En fördel med att dela lite högre upp typ vid 80hz är att du avlastar frontarna mer, du kommer på så sätt även kunna spela högre.
Postad 17 March 2012 - 01:24
Nu har jag hunnit testa min nya Svs lite kort, jag placerade den i ett hör och körde en Quick setup, alla högtalare till 80hz då det står så i Svs manualen. Sedan körde jag först igång några test låtar med bra bas.
Först blev jag faktiskt ganska besviken då jag knappt hörde ngn bas och vred upp basen till ca 13-14 imvolym för att se hur den spelade först i överdriven bas, då märkte jag med att lyssningsplatsen var dålig för basen, längs väggarna o högst i rummet lät det mycket dånande, till min förvåning så lös varningslampan baktill var 3e sekund vilket betyder den spelar till sin gräns redan? Detta var vid ganska så låg overall volym min gamla Yamaha 800w dånar på mer än så här så jag blev orolig att ngt måste vara fel här. Det jag upptäckte sedan var att adussey setupen hade dragit ner alla högtalare till ca -10db jag misstänker att jag hade för hög volym på recievern vid test signalerna från högtalarna? Därmed spelade basen högt medans resten spelar lägre, för vanligtvis måste jag spela mycket högt innan basen dånar på så. Efter lite mer tweak tycker jag att jag upplever en lägre mer kraftfull bas i rummet som skapar vibrationer i soffan, äntligen ett tecken på ngt nytt bra för filmegenskaper. Nästa steg blir nog att hitta en sweet spot problemet här är lite att hitta just en bra plats då den är större än väntat. Är watten så viktig/så stor roll för hur högt man kan spela innan den brister? Då jag aldrig kunde gissa min gamla Yamaha 800w för lägre pris skulle klara av mer kräm innan den tappar. Hur stor effekt har inspelningen på en sån här baslåda? Bara av synen på lådan och de tester man sett och det som andra skrivet så borde väl min gamla Yamaha inte ha en chans på någon front. Kan det vara placeringen som gör så stor skillnad? Jag han bara köra lite kort film och märkte en viss bättre djupnas i rummet gick jag till sidan av rummet dånade det ännu mer, så jag misstänker hittar jag sweet spot och sedan gör ny setup kanske det blir betydligt bättre ljud? Jag trodde mitt rum skulle vara lätt att inreda för bra ljud men det verkar inte vara helt lätt, det är 6m långt 5m brett bak i rummet är takhöjd 2.20 går sedan upp till ca 3m fram där duken sitter dvs vi borde sitta i andra ändan då det skulle se ut som ett biorum, dock har vi fönster och utgång där så duken passade inte bra där, trodde inte det skulle spela roll för lutningen åt vilket håll. Gamla lådan kunde stå i hörnet fram höger och gav bra bas, Svs står fram vänster dvs motsatta hörn fram tänkte de skulle fungera lika bra, men verkar fel, sår se om jag kan dra om strömmen och sladdarna och flytta om den antar jag. Någon som har synpunkter och idéer är jag tacksam att höra. Så klart får jag testa mer innan jag drar en slutsats om hur jag tycker den är har inte haft för mycket tid att prova den än. Spelat kanske 3h mest musik som sagt hur stor skillnad blir det efter inspelning och hur lång tid tar det på denna då det ej står ngt om det i manualen. Tack Redigerat av Unregistered29f0d3e8, 17 March 2012 - 01:26. Postad 17 March 2012 - 08:52
Jag hade lite samma intryck som dig första tiden, jag jämförde med min gamla XTZ W10.16 och vart till en början lite besviken.. Jag labbade en hel del med placeringen och framför allt volymen. Nu har jag att jag hittat en placering och justerat inställningarna så det låter riktigt bra. Angående att lampan bak börjat blinka har faktiskt aldrig hänt mig. Mitt rum är dock mindre än ditt så du behöver säkerligen kräma på mer för att uppleva samma bas. Postad 19 March 2012 - 00:50
Nu har jag hittat en sweet spot till lådan på andra sidan rummet, slängde på transformers 3 3D med Ture hd 7.1 och jag kan bara säga, wow. Jag är nu helt såld. Grym bas precis som jag önskar mig, nu känns det som man har bio royal i sitt hem
Tack! Postad 19 March 2012 - 07:45
" Hörde knappt ngn bas ändå lyste den rött, problemet var att jag stod i en baslös spot."
Problemet var inte att DU stod på en baslös spot. Det var Basen som stod på en baslös spot. Var du står påverkar inte subwoofern. Postad 19 March 2012 - 10:17
Kul att höra! =) Själv blir jag bara mer och mer nöjd med subben, har verkligen fått den att lira riktigt bra tillsammans med mina frontar, och till film, ja vad ska man säga, då presterar den bättre än vad prislappen antyder till. Tror faktiskt den tillhör de absolut bästa i prisklassen, otroligt mycket sub för pengarna! Postad 19 March 2012 - 14:27
Så klart menade jag att basen stod fel ja Ja, nu är jag riktigt nöjd, den levererar riktigt bra till film framför allt tycker jag, nu undrar man ju lite hur 2st skulle spela i samma rum Postad 19 March 2012 - 18:15
Kul att ni delar med er av erfarenheter även från SVSounds "mindre" subbar.
Kan det vara så att det räcker med en sub till film men nästan krävs två till musik? Postad 19 March 2012 - 21:19
Har aldrig haft två subbar men det jag personligen tror att man tjänar på med två är att det blir jämnare respons i rummet samt att fler i rummet får njuta av den sköna basen. Själv så sitter jag oftast i sweetspot så jag har inget behov av fler egentligen =) Postad 19 March 2012 - 21:22
Coolt. Låter bra
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 19 March 2012 - 21:39. Postad 19 March 2012 - 23:07 Det är nog inte rätt ordval mindre subbar Mm klart man blir lite sugen på att prova 2 st. Jag märker att jag nu har ganska så jämn bas i soffan för film men rör man på sig så märker man basen varierar , då är nog 2st till fördel helt klart. Men det var samma med mm gamla 10a en 13 gör nog ingen skillnad heller. Postad 19 March 2012 - 23:30
Näh, precis.. just när det gäller att få en jämn bas i hela rummet så krävs det nog flera subbar. Nu tycker jag basen låter riktigt bra oavsett var i soffan man sitter, dock låter det ju klart bäst i sweetspot, men den platsen är ju som sagt var min som oftast =) Hade jag fått ha en egen mancave då hade jag helt klart skaffat en till.. men nu har man ju tjej och barn så då ska man kanske vara glad att man fick släpa hem en SVS =) Postad 20 March 2012 - 09:40
Japp, bas nr 2 ska handlas in till hösten.
Det finns ett hål som måste fyllas igen med SVS sub. Postad 20 March 2012 - 17:51
Ja det är kul när man har så gott om plats! Jag har inte alltför mycket plats och valet av placeringen blir ju lättare med en cylinder (om man nu inte rullar dem fram och tillbaka), men visuellt så kan de störa; då tycker jag SB13 plus är mer intressant om utseendet och storleken spelar roll. Deras bästa musik sub tydligen. Ser den inte i Norge eller Sverige och på hemsidan har de dragit ner alternativen på utförandet. Valnöten de hade som alternativ innan var riktigt snygg
Vad hade ni valt om ni var tvungna; två tior eller en 13 tummare? Postad 20 March 2012 - 18:18
Jag skulle nog köpa två tio:r. Men det behöver inte betyda att de orkar gå lägre i frekvensen bara för det. Eller så köper du en trettontummare nu, och en till när du fått råd.
Postad 20 March 2012 - 19:08
Jag skulle inte köpa 2 tior, då kommer du förmodligen om du är som mig, sakta men säkert börja undra hur det skulle låtit med en 13 tummare =) Bättre att köra på en 13 tummare och sedan köpa en till i så fall.. För övrigt så brukar ju faktiskt en sub räcka för de allra flesta dödliga =) Speciellt om man har en kompetent sådan, tillsammans med bra frontar.
Redigerat av Mikael_80, 20 March 2012 - 19:08. Postad 20 May 2012 - 12:39
Är intresserad av en SVS PC12-NSD DSP och undrar helt enkelt om det här är en sub som jag kan kolla på filmer som matrix,star wars,inception inte nödvändigt sjukt högt men bara att den klarar det lägsta på en bra nivå, för det gör inte min nuvarande sub (Jbl es 150) hoppas nån kan ge mitt ett svar.
Postad 20 May 2012 - 17:16
svs med portad låda spelar riktigt bra djupbas för pengarna. nackdelen är storleken, men har du plats för den så lär det bli en stor uppgradering!
Postad 20 May 2012 - 19:53
Tack för svaret. Såg att du har värsting cylinder subben, måste man gå upp en prisklass för att slippa oroa sig att den inte ska klara det lägsta?
Postad 21 May 2012 - 07:18
om den ska klara dom lägsta frekvenserna tänker du? ja, både pc och pb13u spelar ju en bra bit ner i registret (jag tror jag märkt ner till ca 14hz när jag testat sinus) innan dom rullar av, det gör nog inte tolvorna. men det handlar väl också om en rätt stor prisskillnad.
jag var i din sits och tänkte att eftersom subben ska användas i så många år så är det lika bra att satsa ordentligt, så jag köpte den större varianten och har aldrig ångrat det beslutet. har du möjlighet att spara ihop pengarna så gör det, då får du en sub som är svårslaget i segmentet under 50.000 och utan konkurrens i segmentet under 30.000. att dom kostar under 20 är än trevligare Postad 21 May 2012 - 07:42
När det gäller subwoofrar håller jag med dig om att det är lika bra att ta i ordentligt på en gång. Man ångrar sällan det när det gäller subwoofrar.
Postad 21 May 2012 - 16:49
då har vi samma inställning till subbar
Postad 21 May 2012 - 20:00
"SB 13 Plus" är utgående ur SVS:s sortiment, en SB 13 Ultra är påväg (kommer antagligen ut på marknaden sen sommar/tidig höst) SB 13 Ultra tror jag personligen kommer bli en killer, både ur prestanda, utseende, pris, och storleksmässigt sett. (DD 15/18 dödare för halva priset!?) Väntar nu otåligt, har även kollat in Kriesels nya subbar, som är makalösa! Postad 25 May 2012 - 14:09
Är det inte bättre att köpa direkt från svs med tanke på priset mycket billigare, är det nån som vet om frakten blir jätte dyr? Pc12-plus dsp kostar tex 13500 här i Sverige, direkt från svs 9500 utan frakt.
Postad 25 May 2012 - 14:28
Efter att tull och moms + fraktavgift lagts till på priset så blir det nog inte så billigt.
Postad 27 May 2012 - 17:18
Vilken källa har du angående SB 13 Ultra? Snackat med Ed Mullen? Inget officiellt på hemsidan i alla fall. Postad 27 May 2012 - 17:57
Om det blinkar, testa att sänka insignalen till subben och gaina mer på subbensslutsteg och se om det kan hjälpa.
Misstänker att insignalen klipper... Postad 17 July 2012 - 11:44
Sålde iväg mina Canton subbar som skött sig fint och har nu en PB12-NSD DSP, klart mer output i det absolut lägsta registret, undrade va f-n det var som skallrade...har inte vart med om att rutorna skallrat innan.
Inkörning med Robyn´s Body talk, finns en del lågbas spår på den. Första film test: Hela soffan skuttar till när Star fleet drar iväg i Warp speed på Star Trek (2009) Kör den via Anti Mode 8033C och levererar snustorrt rakt ned till lägre register än jag upplevt hemma hos mig. Slutsats..i like! Redigerat av Triggerhappy, 17 July 2012 - 11:45. Postad 17 July 2012 - 15:08
jag kör antimode på min pc13u och utan den är subben över hela rummet, medans den med den är långt mycket jämnare. brutalt bra sak för rum som inte kan dämpas av olika anledningar. svs+antimode = sweet prisvärd bas
Postad 18 July 2012 - 11:09
Kollade av kartongen lite.
SVS subben är byggd av Tymphany i Kina och själva elementet är en lätt moddad Perless XXLS. Perless ingår i Tymphany´s regi Postad 18 July 2012 - 11:49
Ännu en nöjd ägare av denna otroligt prisvärda sub! Har inte hört någon som inte blivit imponerad över den tighta, djupa och explosiva bas som den bidrar med. Många blir förvånade av att den spelar så pass tight, antar att dom har den uppfattningen att större subbar spelar "blötare", vilket kan vara en av de största myterna inom hifin... Man börjar dock bli nyfiken på hur Ultran låter, inte för att jag känner att jag saknar något överhuvudtaget =) Postad 18 July 2012 - 16:58
Mycket snack om antimoden...lite nyfiken på hur den kopplas. Jag har ett 2-kanals försteg med extra output för subben, och sen ett sunfire slutsteg.
Tacksam för tips. Postad 18 July 2012 - 19:30
Någon som vet om SVS någonsin kommer göra sina subbar i vitt? Har en PB12+/2 i det vanliga gråa utförandet, men den passar inte riktigt in med resterande högtalare...
Postad 18 July 2012 - 20:24 Det finns olika modeller av 8033 så kolla på denna länk vad som passar din anläggning bäst. http://www.dspeaker....-examples.shtml Postad 19 July 2012 - 07:50
Tack Triggern! Postad 04 August 2012 - 19:21
Tjenare. Har köpt en SVS PC12-NSD DSP som låter bra men skulle vilja justera så att den kommer in bara när det behövs och att den inte ligger och mullrar hela tiden har kört audyssey setup i min onkyo och justerat lite i förstärkaren och subben men vet ej riktigt hur jag ska göra? Vill ha bra ljudtryck men inte ett konstant muller. Hoppas på råd och tips, tack.
Postad 04 August 2012 - 19:34
Konstant muller?? Det låter märkligt, det ska inte "mullra" överhuvudtaget, om man inte tittar på film och subben ska spela upp en jordbävning, det kan väl kanske låta som muller =) Om det inte är något fel på den, för muller låter märkligt, men prova att flytta den lite, gärna så långt bort från hörnen som möjligt.. kör även Audyssey men se till att ta bort inställningar såsom Dynamic EQ, Dynamic Volume m.m. Du kan även bli tvungen att sänka volymen på subben, dock brukar man snarare bli tvungen att höja volymen efter man kört Audyssey. Postad 04 August 2012 - 19:40
Är det konstant muller så kan det vara ett jordfel som spökar. Annars brukar subwoofern komma in när Lfe-spåret i filmen säger till. Du kan också bestämma själv naturligtvis hur högt upp i frekvensen du vill att subwoofern ska jobba. Börja med 80 Hertz så har du en början.
Postad 23 October 2012 - 18:51
och vi kräver bilder när du satt in skönheten, men det har du ju redan räknat ut =D
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |