Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Larsen 6 - Något av ett "haksläpp"

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Larsen HiFi 6 (Golvhögtalare) 1 8.699998 (9) Inga priser
Larsen HiFi 8 (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Larsen HiFi 4.2 (Golvhögtalare) 1 9.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 12 July 2015 - 14:50

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Jo jag har sett det! 

Tack, men nej tack, det är inte så viktigt för mig utan jag nöjer mig med att lyssna på musiken med den utrustning som ger mig bästa upplevelsen och andra får tycka som de vill.

Jag ville bara berätta om vad jag upplevt.

Postad 12 July 2015 - 15:14

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 1

Lägg ner tjafset om kablar och dess skillnad här i tråden. Finns andra trådar som handlar om det.

Postad 12 July 2015 - 16:05

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Håller på att bygga om ett par gamla OA50, till OA50XL®.

Adderar 17 liter i lådvolym, byter till kraftigare bas och skimrande fin diskant.

Bilder kommer i mitt galleri så småningom.

Postad 02 August 2015 - 08:45

Odd J
  • Odd J
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hei godtfolk!

Jeg ser etter nye høyttalere og har nesten bestemt meg for Larsen 8 etter mange gode tester i Absolute sound, Positive feedback og flere. Det er særlig spredningsmønsteret med stort sweetspot der man nærmest fyller rommet med lyd som tiltaler meg. Synes det i dag er et problem at med mine ordinære direktestrålende gulvstående høyttalere så spaltes stemmer og instrumenter opp i en høyre og venstre tvilling og jeg må anstrenge meg for å få smeltet sammen lyden til en stemme i midten.

I Norge selges disse av kun to forhandlere og de har ikke Larsen 8 i demo. Det er helt sikkert langt flere Carlson/Larsen-eiere i Sverige, derfor denne posten:)

Jeg har flere ting jeg undres på:

- Hva slags tonal klangbalanse er det egentlig i Larsen 8? Det virker som noen mener det er en kvass diskant i denne. Er det et generelt inntrykk? Jeg spiller alt fra klassisk musikk til blues/jazz/Americana og skal også bruke disse til film/bio så de må være all-round og aller helst med en fyldig/varm grunnklang. Sibilanter får meg til å løpe skrikende ut av rommet:)

- Kan Larsens spesielle spredningsmønster gi en tilnærmet fullgod opplevelse av filmlyd? Jeg orker ikke bygge opp et hjemmekinoanlegg med 5.1 eller 7.1 nå - vil prøve å få til et 2-kanals oppsett som gjør en god jobb også på film, med eller uten sub. Larsen 8 skal gå helt ned til 23 Hz i bassen, er det reelt mulig?

Jeg har i dag en NAD M3 som forsterker. Den er god og jeg håper denne passer godt til Larsen 8. Synspunkter på dette? Spiller i dag på HF 275 Helios, danske høyttalere fra nittitallet, Svært god dynaudiodiskant, men litt tynn i nedre mellomtone/bass og enormt tungdrevne.

Takksam for respons fra dere:)

Postad 02 August 2015 - 09:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat lite på Larsen 4 och 8 i veckan. För mig är det inte riktigt hifi, mera typ lounge högtalare. Bra när man vill ha bra ljud i hela rummet och sällan sitter i sweetspot och lyssnar. Gör man däremot det så finns det bättre alternativ enligt mig.
Jag blev dock mer imponerad av Larsen 4, Larsen 8 lät inte bra för dom pengarna då jag lyssnade på dom. Men det rummet hade vissa akustiska åtgärder, bl.a nåt i taket och det kanske sabbar ljudet helt för dom.

Postad 02 August 2015 - 10:24

Odd J
  • Odd J
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Takk for svar! Kan du si litt mer om på hvilken måte L8 ikke er like bra som L4? Unaturlig klangbalanse eller var det spredningskarakteristikken som ble feil?

For min del kan karakteristikken som loungehøyttaler være helt OK, jeg er ute etter 'easy listening' uten fokus på detaljer og pin-point plassering av instrumenter og stemmer. Går man på klassisk konsert så vil man oppleve at det er tilnærmet umulig å plassere instrumentgruppene - alt er blandet sammen og presenteres homogent og stort.

For konsentrert hifi-lytting tenker jeg på å bruke gode høretelefoner. Der får man mye godlyd for lite penger i forhold til svært kostbart hiend hifiutstyr. I Norge koster Larsen 8 25000 NOK og det er maks hva jeg kan bruke på nye høyttalere.

Postad 02 August 2015 - 18:05

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Nu lyssnade jag på dom vid olika tillfällen i olika butiker, så jag kan inte jämföra dom mot varandra. Men jag jämförde dom mot högtalare i ungefär samma prisklass, ca 20K. Och vid båda tillfällena så var det Larsen högtalarna som enligt mig lät sämst. Till L4:as fördel så var den oxå överlägset billigast medans L8 var dyrast. Det talar för L4, men jag påstår inte att den är bättre än L8 annat än att den känns mycket mer prisvärd.

Jag vet inte om det var den annorlunda ljudbilden som jag tyckte var största problemet, utan att dom lät ganska tråkigt, ingen energi, musiken blev tråkig.

Men det ska ju sägas att rummen som det spelades i hade vissa akustiska åtgärder. Så som nå slags dämpskivor i tak och en del på väggarna. Iom att Larsen är gjord för att spela med rummet, att ljudet skapas tack vare reflexer i tex tak osv, så blir det ju kanske helt fel att lyssna på dom under dessa förutsättningar. Dom kanske låter mycket bättre i ett vanligt vardagsrum medans dom vanliga högtalarna kommer låta sämre och då kan ju resultatet bli något helt annat.

Redigerat av mattiask, 02 August 2015 - 18:06.

Postad 02 August 2015 - 21:01

Odd J
  • Odd J
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Du har nok helt rett i dine antakelser, butikkdemo blir nok veldig ulikt det en får hjemme. Larsen er vel ment å skulle spille godt i ordinære vardagsrom uten spesielle akustiske tiltak. Dempemateriale i himling og på vegger vil helt sikkert gjøre de tamme.

Var bra det var butikkdemo som lå til grunn for dine synspunkter på Larsen :)

Er det noen som vet noe om det kommer en oppgradert utgave, en Larsen 8.2?

Redigerat av Odd J, 02 August 2015 - 21:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.