http://forum.xbmc.or....php?tid=125232
Redigerat av Leatherface, 02 September 2012 - 15:51.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Utvecklingstråd Tele2 HD-box, STC-Zi321C.
Startad av
Flintstone
, Feb 12 2012 14:33
224 svar till detta ämne
Postad 02 September 2012 - 15:49
Dessutom om man ha en liten HTPC så kan man installera XBMC PVR med så har man en extra box där.
http://forum.xbmc.or....php?tid=125232 Redigerat av Leatherface, 02 September 2012 - 15:51. Postad 04 September 2012 - 08:00
Fele2 är helt sanslösa...nu påstår de att boxen är helt slut i lager och att de inte kan byta ut den som pajat...istället så erbjuder de en ny box utan pvr i utbyte...jag sa åt dem att de kunde ta sin j-vla box o stoppa upp den någonstans där inte solen lyser
Edit. Fick en ny pvrbox efter cirka trettio ilskna samtal...säljer den mer än gärna, har gått tillbaka till min kära gamla humax. Redigerat av Unregistered32152, 29 September 2012 - 20:23. Postad 27 September 2012 - 19:28 Tele2 höll på att göra om sidan, nog inget att oroa sig över... Postad 14 November 2012 - 10:42
Har problem med att bilden bara fryser till, kan hända när som både med å utan gateway. Räcker å byta kanal eller vänta en stund så hoppar det igång igen.
Fler som har problem med det? Har förövrigt felanmält detta men då inte T2 hittar nåt fel så har det gått vidare till Viaeuropa statsnät. Hoppas de hittar nå fel snart? Postad 18 November 2012 - 11:25
Hej alla glada !
Har precis blivit med fiber. Har tecknat triple play hos Tele2. De skickade denna eminenta box. Har inte packat upp den än. Har en fråga: Är det ngn som kör denna trådlöst ? Hur har ni isåfall löst det ? Funkar det bra ? Eller går det inte alls ? /Anders Postad 26 November 2012 - 01:56
Hej! Har aldrig hört / sätt att det går och köra trådlöst, kör själv med kabel. Men är toppen nöjd, slipper dyra comhem. Postad 07 January 2013 - 00:54
Fråga om fel som jag inte vet om det är allmänt på denna box eller på just min:
Scart till tjocktv och dvd-inspelare kopplad med scart till boxen och en vhs kopplad till dvdn. Problemen är att boxen inte verkar skicka signalen som gör att tvn automatiskt byter källa till scart. Ska det vara så? Om det ska det, så inför denna funktion ASAP, det ska vara standard! Se på dvdn o vhsen genom digboxens scartintag går inte! Dels finns ingen sourceknapp ( jag har då inte hittat den ) utan man får helt enkelt stänga av boxen så poppar dvdn/vhsen upp.... MEN... Inget ljud! Det är ljud någon halv sekund precis när man stänger av boxen men sedan tyst. Stänger man av strömmen till boxen o sedan sätter på den igen utan att faktiskt starta boxen med fjärren ( så den ör i någon form av igenmansland ) DÅ fungerar bild OCH ljud från dvdn/vhs! Men så kan man inte hålla på! Något är fel! Eller så finns det väl någon form av sourceknapp? Sedan formatering.... Hänt 2 ggr nu på några dagar att boxen visar en ruta där den påstår att den måste formateras om = tömma allt! Detta gör ju boxen 100% oanvändbar då spara material liksom är poängen. Så om nu detta är något som bara hänt mig o denna box eller ett generellt problem vore trevligt att veta! Provade spela upp ett litet provinspelat segment idag men när jag trycker ok så blir bilden svart o jag måste till slut starta om boxen! Hönde 2 ggr sedan tog jag bort klippet. Är DETTA något normalt eller luktar det paj hårddisk tycker ni? Generellt anser jag humax pvren vara kanske bästa pvr jag varit med om o den fast i hd vore ju drömmen men det är ju inte denna tyvärr. Har bra bild över scart dock! Förvånande faktiskt av en hd box! Postad 07 January 2013 - 20:45 Tjock-TV, VHS och SCART-kablar? Det låter som att HD och teknik från 2000-talet inte är något för dig. Varför använder du inte Humaxen om den är så bra? Du har ju ingen nytta av den nya boxen. Oavsett så låter det som du har allvarliga problem med ditt exemplar. Det låter inte alls normalt. Angående AV-mode pinnen i SCARTkontakten är det ingen standard att aktivera denna för att en box slås på. Själv tycker jag det är jobbigt när en sak tar över TVn bara för att den sätts på. EDIT Kollade Manuallen och där nämner det inget om inkoppling av AV2/SCART2. Det låter nästan som de struntat i att implementera den funktionen på den här boxen. I så fall är det riktigt ruttet. Humaxmanuellen beskriver hur man kopplar in en DVD/Video, men inte HD-boxen Redigerat av e3henri, 07 January 2013 - 21:01. Postad 17 January 2013 - 10:40
Har en fråga över volymen på HD-kanalerna.
Varför går det inte att styra volymen med boxern på just dessa kanaler utan enbart med tv:ns, och gäller det övriga leverantörs boxar också? Lätt störigt då jag helst har en fast nivå på tv:n. Förvisso inget världsligt problem men ändock :-) Postad 17 January 2013 - 13:43
För att boxen enbart skickar ut AC3 ljudet vidare till utan att göra nåt med det.
Ställ på en lagom nivå så du får samma volym på kanalerna och använd enbart TVn's volymkontroll. Skappar duen multifjärr t.ex Logitech Harmony One eller nån av dom billigare varianterna så kan du ställa in att styra volym på TV men kanaler osv på boxen så du enbart behöver 1 fjärr till allting. Postad 18 January 2013 - 17:04
Hehe...Jag har faktiskt en Harmony One+ och de inställningarna. Tycker ändå det är lite tråkigt när man bläddrar eftersom nivån skiljer sig så pass mkt.
Postad 18 January 2013 - 17:10
Och jag har gammal vana att använda boxerns nivå. Sen att dotra pillar annorlunda underlättar inte heller :-P
Postad 21 January 2013 - 14:38
Jag har underligheter med undertexter på denna box. Den liksom regelbundet "missar" vissa subs. Ibland kommer det in ett annat språk till och med.
Ibland så står den senaste texten kvar på skärmen en stund medans det pratas på i ljudet (texten uppdateras alltså inte på en stund). Verkar inte ha att göra med vilken kanal man har valt. Vet inte vad jag skall göra, har chattat med tele2 på deras site, rådet jag fick var att byta språk och sedan byta tillbaka till Svenska och se om det hjälper. Det verkar inte lösa någonting. Suck! Någon annan som känner igen detta skumma beteende? Postad 21 January 2013 - 16:47
Funkar bra iaf på min icke Tele2 box vad jag sett så det har inte med kanalerna att göra iaf.
Postad 21 January 2013 - 17:17 Ok bra att veta det iaf. Fast såg priset på en sån DM8000 som du har. Pissmycket pengar att lägga bara på en box, lägsta pris på prisjakt 7750 spänn. Kostar mer än det smakar. Postad 21 January 2013 - 20:32
Minsta modellen DM500HD kan man få för stax under 3000:-
Finna andra liknande Linuxboxar för mellan 1500-2000:- annars också. Sen kan man beställa från Tyskland för med då boxarna är dyrare i Sverige även om skillnaden inte är lika stor längre som för ett par år sen. Sen är det ju inte bara en box det är en DVD spelare, mediaspelare och allt i ett. Går även ha Blurayspelare i DM8000 men kan bara spela upp okrypterade skivor då. Sen kan man ju streama vidare till en liten android sticka för 500:- eller liknande i sovrummet med eller surfplattor, telefoner eller vad du nu vill streama till. Kan sitta i andra delen av landet och se på mina kanaler i XBMC om jag vill. Ska du göra samma med orginalboxarna behöver du ju ha 2 eller fler boxar beroende på hur många TV apparater du har, tvillingkort, slingbox kopplat för att kunna streama över nätet, diverese dvd och media spelare så är du uppe i minst samma kostnad som vad dm8000 lösningen kostar fast sämre. Dessutom behövs bara DM500HD för dom sakerna förutom att den bara har 1 tuner då och inte har plats för HDD och DVD brännare. Men inspelningar kan man lösa genom att spela in till utdelning på nån dator eller NAS eller extern ESATA disk. Alla inspelningar är också okrypterade då så man kan göra precis vad man vill med dom. Sen har man mnga fler fördelar också men det där är några exempel på varför jag valt en annan box. Sen är ju självklart inte dom heller buggfria men det mer öppet och sker mycket utveckling hela tiden så det går inte flera månader eller år mellan uppdateringarna. För mer om boxen får ni kolla forum för boxarna så kan ni fortsätta diskutera Tele2's box nu Redigerat av Leatherface, 21 January 2013 - 20:54. Postad 24 January 2013 - 19:44
Kan bli annat språk på undertexterna ibland, men bara på Film-kanalerna.
Postad 19 February 2013 - 09:59
Pratat med supporten om undertexterna. Förutom de vanliga hjärndöda tipsen som att stänga av boxen/sätta igång den/ominstallation så hade de fått en del rapporter om fel på undertexter (att de försvinner) när man spelar upp en inspelning.
När jag spelar upp en inspelning är det totalt koko med undertexterna, en textrad står kvar i en halvminut och är helt felsynkad. De kan även dyka upp för tidigit och sedan bara stå där. Helt oanvändbart, men detta hade de rapport på hos tillverkaren som var medveten om det. MEN, jag har även problem vid uppspelning i realtid. Det blir ibland en textrad ifrån fel språk, ibland står textraderna kvar för länge (uppdateras inte) eller ibland kommer ingen textrad alls. Felet är inte alls såpass frekvent som vid uppspelning av ett inspelat program, men det händer intermittent. Undertexter borde verkligen vara obetydligt bandbreddsmässigt sett (och jag har verkligen inga problem i övrigt med bandbredden). Boxen sitter direktkopplad ut mot tele2's fibernät på en switch, så det finns inget emellan som kan störa. Så det här tycker jag helt klart lutar emot ett produktfel i boxen, gissningsvis i mjukvaran. Var det inte någon i den här forumtråden tyckte jag som representerade boxens tillverkare? Några kommentarer därifrån angående detta mycket irriterande problem? Postad 19 February 2013 - 11:01
Textningen är bara vanlig texttv textning och ett gammalt 2400 baud modem skulle klara av själva textningen. DVB textningen på HD kanalerna är en annan sak då det är bilder precis som på DVD/Bluray.
Allting ang boxar och kanaler ligger nog på is just nu med eftersom Tele2 är på väg att säljas. Redigerat av Leatherface, 19 February 2013 - 11:03. Postad 23 February 2013 - 08:26
Tycker senaste uppdateringen gjort att guiden flyter bättre samt att snabbvals-kanallistan stämmer med nuvarande program istället för att visa föregående som den tidigare gjorde ibland.
Några övriga ändringar som märks? Postad 23 February 2013 - 09:52
Vilken mjukvaruversion har du? Postad 23 February 2013 - 11:05
4.6.3. Har iofs inte startat om boxen på någon eller några månader så den kanske inte är purfärsk :-P
På tsl om det. Är det ngn som får autoinfo om uppdateringar? Jag får det som sagt enbart vid omstart via huvudströmbrytaren på baksidan. Tar f.ö tillbaka påståendet om snabblistan. 11.05 nu och står ff program som pågick 10-11 Postad 23 February 2013 - 11:08
På min kommer uppdateringsinfo upp när boxen väcks från standby. Jag blev klart överraskad nu när uppdateringen kom...trodde att utvecklingen avslutats på denna box, inte minst för att det varit så tyst från utvecklarna i den här tråden.
Installerade uppdateringen och hoppades lite märkbara förändringar i stil med de önskemål som framförts i tråden eftersom det var så länge sedan något hänt men blev klart besviken eftersom jag inte kunde se några förändringar alls... Postad 23 February 2013 - 14:58
Kolla på min men jag har ju varianten med hdd i å den står det 4.5.3, kanske kommer nåt till den med nångång. Jag har bara problem med att min bild fryser sig typ när som hälst å de har hållt på å felsökt sedan 17 oktober, går inte snabbt precis. Nån mer som har problem med att bilden fryser?? Postad 23 February 2013 - 15:03
Testa starta om box och kanske göra en kanalsökning så kanske boxen fattar att det finns en uppdatering.
Postad 23 February 2013 - 16:01
Ngt störande att den inte minns favoritlistorna efter uppdateringarna. Inte bara jag som har det problemet misstänker jag?
Postad 26 February 2013 - 10:17
Tele2:s Facebook:
"Det på gång en On Demand-box så håll koll på hemsidan om det skulle vara intressant." Postad 26 February 2013 - 11:24
Skulle va mer intressant om det blev mer HD kanaler som utlovades till sommaren 2012.
Postad 26 February 2013 - 11:35
Ja det känns viktigare än att lansera undermåliga boxar.
Speciellt kanaler man redan betalar för som CMore t.ex. Redigerat av Leatherface, 26 February 2013 - 11:35. Postad 28 February 2013 - 11:16
Svar från Tele2:
Ett större utbud utav Hd kanaler är på ingång till Tele2s utbud, vi har ej någon information om vilket datum det kommer ske. Dock beräknas det vara klart till sommaren 2013. Mer information kommer komma på vår hemsida under våren så jag ber er hålla utkik. Postad 28 February 2013 - 13:24
Lät det inte likadant förra våren med och det vi fick var SVT2 HD och TV4 Sport Xtra då.
Satsningen på HD kanaler kanske har nåt med försäljningen att göra och då är det ju bara Comhem som har stort antal HD kanaler bland kabelleverantörerna. Blir det så säger jag upp skiten och skaffar CD istället för tänker inte köra med låsta boxar. Men nu tror jag inte en sån affär skulle godkännas iofs. Redigerat av Leatherface, 28 February 2013 - 13:30. Postad 08 March 2013 - 09:59
Efter att jag gjort en hård omstart (powerknappen intryckt > 15 sekunder) verkade textningen fungera bra.
Den hade kommit i något konstigt läge boxen verkade det som. Även textningen i inspelade program verkar ok. Men jag skall inte ropa hej för tidigt, skall säga till om det återkommer eller om det inte är helt hundra. Men för övrigt märkte jag nu att boxen verkligen spelar in en kanal medan man kan titta på en annan, eller om man till och med stänger av boxen i standby så spelar den in det förprogrammerade. Riktigt guld alltså. Undra hur det påverkar bandbredden, jag menar man tittar på en kanal och spelar in en annan? Postad 08 March 2013 - 13:20
Bandbredden? Kör du över IPTV? Isf så tar den ju bandbredd för 2 kanaler dvs närmare 10mbit och lite mer om nån av dom är HD kanaler.
Redigerat av Leatherface, 08 March 2013 - 13:22. Postad 09 March 2013 - 13:01
Är det någon mer än jag som upplever större instabilitet med boxen efter senaste fw-uppdatering?
Ganska ofta får jag inte ut något ljud när boxen startat vilket kräver en hård omstart med knappen på baksidan för att åtgärdas. Dessutom händer det att det blir stora bild- och ljudstörningar ibland med extremt pixlig bild och hackande ljud som pågår i några sekunder. Sen är det stabilt i kanske någon minut och så kommer störningarna igen. Inget av detta upplevde jag innan senaste uppdateringen. Postad 11 March 2013 - 17:22
Fick första ljudtorsken idag, som du skrev, och tvingad till hard reset (som f.ö. tar en eon) men inga problem med bilden...än.
Postad 11 March 2013 - 21:13
Har haft ljudproblem både före o efter senaste FW, kanske mer nu.
Ibland går ljudet ut i samtliga högtalare (även talet) och man får eko. Oftast när den ska byta till Dolby Digital. Ibland hjälper det att bara byta kanal fram o tillbaka, ibland krävs Off/On (mjuk via fjärren) Postad 12 March 2013 - 01:19
Jag spelar in program nästan varje dag och ser inget live så allt blir via inspelat.
Men sen den sista uppdateringen så har det blivit konstigt när jag pausar ett inspelat program Den stänger ner inspelningen och så står det nått på resivern (kom inte ihåg nu men "in the" eller nått), kan bli direkt efter jag pausat lika gärna som det gått ett tag :-/ Sen när jag startar inspelningen igen så har den startat om sig (annars börjar ju den där man stängde av) Har även märkt att om jag spelar in nått så börjas det en ny inspelning på det programmet i det ögonblicket och den innan stängs. Nån som märkt det med eller vet varför Postad 12 March 2013 - 07:30
Har samma problem, hade inte dem innan boxen själv uppdaterat sig själv utan min vetskap. Verkar inte va någon direkt koll vad de dumpar ut för uppdateringar som går mot det sämre??? Jag har bytt box 3 gånger å sen håller de på å felsöker sen den 17 oktober 2012 att min bild fryser sig. Går inte snabbt när det är många i ledet som ska göra saker. De ringer inte varandra när de felsöker utan det pågår mailande mellan de olika parterna, sjukt dåligt fungerar det iaf.Får ett sms i veckan ungefär från T2 att felsöning pågår fortfarande. Bättring hoppas jag på då det är ett billigt alternativ med trippelplay iaf. Postad 13 March 2013 - 00:29
"In It" stod d.
Fick 3 st till idag. Har inte haft nå strul med boxen innan och det här är väl inte så stort heller men irriterande Postad 13 March 2013 - 01:40
"Init" är en förkortning av "Initilizing", alltså typ "startar upp". Det brukar stå efter att man brutit strömmen med knappen på baksidan och boxen startar.
Jag har inte fått upp det under normal hantering men så är inte heller HD-boxen huvudbox för mig. Det är dock uppenbart att senaste uppdatering infört mer problem än fixar... Postad 13 March 2013 - 13:04 Okey så det är det den gör.. som sagt blir bara när jag har pausat inspelningar det blir aldrig annars. Kan man göra nått eller mejla nån? vad hände med han från tele2 som brukade hänga här? Postad 13 March 2013 - 16:31
Min erfarenhet är att det inte är någon större idé att kontakta någon när det gäller Tele2. De skiter fullständigt i sina kunder och behandlar dem efter det.
Jag har inget minne av att någon från Tele2 har varit här men däremot från Zenterio som stod för programutvecklingen av HD-boxen. De är dock bakbundna av Tele2 och den som skrev i deras namn är ju inte kvar i tråden så jag har inte så stora förhoppningar. Du kan ju testa att dra iväg ett PM till medlemmen "Zenterio" och se ifall det finns något liv. Postad 13 March 2013 - 23:12
Just ja så va det ju, ska testa det E: skickade ett PM men såg han inte varit aktiv sen nov 26 2012 Redigerat av pj87, 13 March 2013 - 23:20. Postad 14 March 2013 - 20:36
Även om ni kanske tycker det känns meningslöst så lär det vara större sannolikhet att faktiskt gnälla direkt till Tele2 istället för att, lite naivt, tro att det hjälper att gnälla i ett forum.
Ring kundtjänst, 9 gånger av 10 kommer ni till "fel" person. Men förr eller senare lyssnar någon. Att skriva här kommer aldrig ge en bättre box Postad 14 March 2013 - 21:40
Gnäller inte undrar bara vad som händer.
Har så klart ringt tele2 med men dom vet inte vad som hänt och "ska föra frågan vidare". Fick föresten "In It" nu igen som vanligt men under en spolning på en inspelning :/ blev 4 ggr i rad innan jag gav upp. Postad 14 March 2013 - 22:50
Nu ska självklart Tele2 ha fungerande boxar men det finns en lösning på problemet och det är att skaffa boxar som inte är Tele2 boxar och som har mer support och inte har dom här problemen.
Fungerar åtminstone om man kör kabeltv medans det är värre för IPTV kunder som är mera låsta. Redigerat av Leatherface, 14 March 2013 - 22:51. Postad 14 March 2013 - 23:35 Jag menade inte "så", det är befogat gnäll, men på fel ställe kanske Jag ska också ringa kundtjänst imorgon. Jag spolar aldrig utan använder bara 30sek skip funktionen, mycket smidigare. Min bootar bara om när jag pausar en uppspelning. Om den då har en pågående inspelning på gång så kommer den igång igen automatiskt fast det blir två separata inspelningar i listan. Har precis beställt fiber så hoppas komma ifrån Tele2 snart. Undra hur det gick med ryktet att Tele2 skulle lägga ner och sälja till com hem? Postad 15 March 2013 - 00:14
Comhem kommer inte kunna köpa Tele2 oavsett om affären blir av eller inte.
Blir det en affär så blir det isf med MTG eller nån annan. MTG blir väl mer att sälja till sig själv egentligen då det tillhör samma Kinnevik koncern bara att pengarna hamnar annanstans inom koncernen. Ska nån annan köpa upp Tele2 skulle jag nog sett CD som minst dåligt iaf. Ang IPTV så är IPTV boxarna lika usla och behöver ett antal år till på sig. Bästa boxar kommer ju Comhem faktiskt ha med sina Tivo boxar som dom lanserar snart och kommer då ett steg närmare det Linuxboxarna haft länge nu. Comhem finns iofs numera även i en del stadsnät ifall man har fiber. http://www.lunet.se/...er/bredbands-tv Redigerat av Leatherface, 15 March 2013 - 00:24. Postad 15 March 2013 - 00:47
Det var just med den 30sek skip funktionen som det hände (använder bara den med) men spolade jag som vanligt funkade det. Har aldrig hänt förut men 4 ggr nu i rad. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |