Epson TW5900
200 svar till detta ämne
Postad 07 augusti 2012 - 15:11
Unregistered8adf4d4d
-
Unregistered8adf4d4d
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Snarare en högkontrast duk,dom fungerar så att ljuset reflekteras mot tittaren och mindre åt sidorna och uppåt där de träffar din vita yta som sen går tillbaka till duken och förstör svärtan,men tyvärr är det inte bara till att köpa en sån duk o tro att man blir nöjd,de har andra nackdelar,har du ingen erfarenhet av proj tror jag du blir nöjd med de mesta... ett tag sen tar bildnörden över men det är ju ockdå ett sätt att lära sig sina krav. Det är bättre att köpa en proj för 5000 och en duk för 15000. Fast de flesta tänker och gör tvärtom
Okej! Jag har inte sett projektor utanför bio sen Vga tiden! Kan man få skarp och fin bild trots att man köper en billig duk? Jag tror trots allt att jag inte är så fruktansvärt kräsenhet svärta och liknade! Funderar på att prova net On nets paket för 10,5k med 108" andersson duk, är jag inte nöjd så har duken endå bara kostat strax över 1000 lappen!
Redigerat av Unregistered8adf4d4d, 07 augusti 2012 - 15:12.
Postad 07 augusti 2012 - 15:23
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Du får bra skärpa även med en billig duk....
Redigerat av jimjans, 07 augusti 2012 - 15:23.
Postad 07 augusti 2012 - 15:32
Unregistered8adf4d4d
-
Unregistered8adf4d4d
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Okej, tror jag kör på det här paketet då: http://www.netonnet....08/174269.4849/
Har man inte så mycket kött på benen får man väl börja där och kika vad man tycker och sen jobba sig vidare mot en dyrare och bättre duk(högkontrast?)
vad tror ni?
Postad 07 augusti 2012 - 17:41
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
För många är det en bra ingångsprojektor och fullt tillfredsställande även i ett ljust vardagsrum. En hel del skulle nog ha problem med dess höga svärtbotten under de omständigheterna och utan högkontrastduk och kanske föredra dess mindre ljusstarka broder TW3200, men många gillar uppenbarligen ljustrycket den ger.
Hur just DU kommer uppleva det hela är svårt att sia om, men om det stämmer som du skriver att du inte har så höga krav på svärta så kanske det kommer passa alldeles utmärkt. Allra bäst är förstås om du kan pallra dig iväg till en handlare någonstans och få en ordentlig demonstration.
Postad 07 augusti 2012 - 19:47
Unregistered8adf4d4d
-
Unregistered8adf4d4d
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det är hifiklubben som jag skulle kunna tänka mig kan dema här i närheten, men dom har inte denna projektor. Tyvärr!
Postad 08 augusti 2012 - 10:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Vi är många som är väkdigt nöjda med våra tw5900. Jag köpte en blint i samråd med markus här och det har jag aldrig ångrat. det enda dåliga för pengen är svärtan, annars en superbra projektor i klassen. jag kör en 130 tum tror jag, och även fast jag bara är ca 3 meter ifrån duken så ser jag bara riktigt bra bild. har tidigare haft en dyrare dlp, men tw5900 slår den på alla instanser förutom just svärtan. har man en biogrotta skulle jag rekommendera en annan projektor, men har du bara ett mörkt vardasrum så är det här en riktigt bra modell
Postad 19 augusti 2012 - 11:06
kloakdrutt
-
kloakdrutt
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Varför skulle du välja en annan projektor om du har ett helt mörktrum (som jag antar du menar med biogrotta)?
Postad 19 augusti 2012 - 11:25
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Varför skulle du välja en annan projektor om du har ett helt mörktrum (som jag antar du menar med biogrotta)?
Eftersom TW5900/TW6000 sämsta egenskap är att släcka sitt eget ljus och i ett riktigt mörkt rum så är det en av en projektors viktigaste egenskaper. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 19 augusti 2012 - 12:47
kloakdrutt
-
kloakdrutt
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
ok, vilken full HD 3D projektor i ungefär samma prisklass skulle man kika efter då? Något förslag?
Postad 19 augusti 2012 - 13:19
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Finns väl ingen lcd i den prisklassen som klarar 3d bara dlp projjar...
Postad 19 augusti 2012 - 14:48
Unregistered7e32cf62
-
Unregistered7e32cf62
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har den bättre svärta än hd65?
Postad 20 augusti 2012 - 13:29
Racer
-
Racer
-
Användare
-
-
137 inlägg
Nu närmar sig mitt bioutrymme färdigställande. Dock kommer jag vara tvungen att ha det möblerat annorlunda än jag tänkt mig. Från lins till duk kommer jag endast ha ca 280 cm och samma sittavstånd ungefär, jag kommer ha en låg budget och har kollat in 5900 och 3200, enligt calkulatorn på projectorcentral så är maxzoom på strax under 100" på mitt avstånd, jag hade tänkt mig 90" och elektrisk rullduk. Jag kommer kunna mörklägga kolsvart förutom lite ströljus från ovanvåningen via trappan. 5900 känns lite roligare pga 3D.
Är jag helt ute och cyklar? Kommer jag lyckas få hyffsad 90" bild? Jag är helt grön på detta så kom gärna med inputs. Projektorn kommer matas via en Onkyo reciever med Viasat HD-box, HTPC och PS3.
MVH / Thomas
Postad 14 september 2012 - 13:26
svlu
-
svlu
-
Rookie
-
6 inlägg
Funderar på att införskaffa en Epson TW5900 men det dyker upp lite frågetecken. Idag sitter jag med en Sanyo PLV-Z2 från 2003 (aldrig bytt lampa) som jag mest använder när jag ser film. Till detta använder jag en Projektorduk på 81 tum som heter Projecta ProCinema High Contrast. Jag har idag 2.66 meter mellan linsen på projektorn och duken. Projektorn sitter högre upp än bilden och jag använder då lens shiften på projektorn för att flytta ner bilden. Jag kan flytta tillbaka projektorn ca 71 cm (blir då ca. 3.37 m mellan lins och duk) och vi sitter och tittar på ca. 3 meters avstånd från duken. Nu till lite frågor som dyker upp då mina kunskaper är begränsade och jag dessutom inte monterade min nuvarande projektor. - TW5900 är ju mycket ljusstarkare än PLV-Z2. Måste jag då byta duk till en vitare ?
- TW5900 har ju inte lens shift så vad jag förstår så måste jag flytta ner projektorn en bra bit vilket inte känns så bra. Då kommer den att vara i vägen när man sätter sig i soffan. Idag sitter ju projektorn framför där vi sitter. Jag skull ju kunna sätta projektorn längst bak men blir duken för liten då så jag måste köpa större duk ?
Jag skulle ju kunna köpa en TW3200 som har lens shiften men är samtidigt sugen på 3D. Min projektorduk passar kanske inte heller så bra till en TW3200. Tacksam för kommentarer /Sven
Postad 16 september 2012 - 20:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
ok, vilken full HD 3D projektor i ungefär samma prisklass skulle man kika efter då? Något förslag?
Jag tycker att du ska kika på TW5900. Den är byggd för 3D, och i 3D-läge är svärtan riktigt bra, även om man kör med 3D-brightness på high. i 2D är svärtan i cinema-läge lite bättre än den äldre TW700, dvs helt ok för det mesta, men TW9000 är såklart bättre. Jag tycker att det är en utmärkt kompromiss för 10000kr. 3D ser riktigt bra ut för de pengarna.
Postad 19 september 2012 - 08:40
roblj689
-
roblj689
-
Användare
-
-
142 inlägg
Jag har en nyrenoverad gillestuga, inredd med ljusa (vita) väggar och vitt askgolv. Rummet får in ljus endast genom ett vanligt källarfönster vilket enkelt kan mörkläggas.
Är sugen på denna projektor och tänkte höra vad ni tror om förutsättningarna?
Har någon även tips på en duk? Har aldrig ägt projektor innan och tänker primärt använda den till sport och film.
Postad 19 september 2012 - 08:50
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag har en nyrenoverad gillestuga, inredd med ljusa (vita) väggar och vitt askgolv. Rummet får in ljus endast genom ett vanligt källarfönster vilket enkelt kan mörkläggas.
Är sugen på denna projektor och tänkte höra vad ni tror om förutsättningarna?
Har någon även tips på en duk? Har aldrig ägt projektor innan och tänker primärt använda den till sport och film.
Låter som ett bra rum för en React-duk eftersom du troligtvis inte kommer få det helt mörklagt. Själv kör jag 5900 med React i mitt biorum som är ganska ljust (som ett vardagsrum).
Postad 19 september 2012 - 08:55
roblj689
-
roblj689
-
Användare
-
-
142 inlägg
Tack för svar! edit, såg nu vilken duk du har.
Redigerat av roblj689, 19 september 2012 - 09:05.
Postad 21 september 2012 - 10:16
Neodor
-
Neodor
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag var sugen på TW5900 men är nu tveksam. Har en gillestuga och där blir det verkligen som i en batcave. Vilken projektor ska jag då gå på i prisklassen 10-15k? Kan tillägga att 3D inte är ett måste. Har nu en gammal Sony cineza och är nöjd med den men nu skall det uppgraderas
Mvh
Postad 22 september 2012 - 17:03
skijeppe
-
skijeppe
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hejsan...
Har precis köpt en 5900 och satt upp den på en hylla på väggen.
Nu skjuter den rakt upp i taket (tyo)
Går de att ändra någon inställning så att den skjuter ljuset nedåt eller måste man vända projektorn upp och ner för att den ska skjuta nedåt?
MVH skijeppe
Redigerat av skijeppe, 22 september 2012 - 17:03.
Postad 22 september 2012 - 18:41
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Ja den måste hänga upp o ner
Postad 22 september 2012 - 22:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Ja den måste hänga upp o ner
FAIL! den går att ställa in på fyra olika sätt. bild hög, bild hög upp och ned, bild låg och bild låg uppochned. Till dig med en batcave i gillerstugan: köp en annan projektor. ju bättre rum, desto sämre svärta på en här projektorn. Sitter man i ett mörkt rum med mörka väggar eller ljusare så är den däremot ett kap
Postad 22 september 2012 - 23:04
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
FAIL! den går att ställa in på fyra olika sätt. bild hög, bild hög upp och ned, bild låg och bild låg uppochned.
Till dig med en batcave i gillerstugan: köp en annan projektor. ju bättre rum, desto sämre svärta på en här projektorn. Sitter man i ett mörkt rum med mörka väggar eller ljusare så är den däremot ett kap 
Ok, fel av mig... men antagligen fel av dig med, läs din text, ju bättre rum desto sämre svärta, hm... sen vänder du, mört rum med mörka väggar ett kap ?? Så här är det , den ger ganska mkt ljus men är inte så bra på att släcka ner, dvs har du ett "sämre" rum dvs ljust så upplever du ändå en hyfasd kontrast eftersom det är just skillnaden mellan mörkt o ljus som är kontrasten, det ljusa blir ljusare därmed upplevs det mörka mörkare, detta betyder dock inte att projen blir sämre i ett mörkt rum, kontrasten blir naturligtvis ännu bättre då det ljusa finns kvar,styrkan, och det mörka blir ännu mörkare, dock är inte projen riktigt bra på att släcka sitt ljus så man tar inte tillvara den mörka kontrasten lika väl som en anna,dyrare proj skulle göra i ett mörkt rum.. därför brukar man säga att tex en 5900 inte är optimalt i ett grotta.... dvs det finns bättre projar, med detta betyder inte att den ger sämre kontrast i en grotta jämfört med ett ljus rum
Postad 23 september 2012 - 01:16
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
FAIL! den går att ställa in på fyra olika sätt. bild hög, bild hög upp och ned, bild låg och bild låg uppochned.
Då har du missuppfattat det. Citat taget ur manualen: Change this setting depending on how the projector is installed.
• Front: Select if you are projecting in front of the screen.
• Front/Ceiling: Select if you are projecting in front of the screen suspended from the ceiling.
• Rear: Select if you are projecting to a rear screen from the back.
• Rear/Ceiling: Select if you are projecting to a rear screen from the back when the projector is suspended from the ceiling.
Postad 23 september 2012 - 07:22
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Tänke det väl... känner iofs inte till manualen till 5900, men en massa andra projar och har aldrig hört om den funktionen , möjlig att det skulle funka o ställe den på en hylla och skjuta bilden så mkt neråt om den har enormt kraftigt lensshif.. men inget att rek.
Postad 23 september 2012 - 17:09
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Nej, jag menar fakiskt att svärtan blir sämre i ett bättre rum. låt mig förklara, för det låter skumt
Jag har mörka väggar, matta och vitt tak. med vitt tak så höjs den lägstasvärtan, vilket gör att man inte ser att svärtan är direkt dålig på 5900.
När jag hade svart tyg i taket så blir svärtan mer framträdande, den lyser nämligen upp mycket mer och dukens maxmörker och projektorns maxmörker blir mycket längre ifrån varandra. i en batcave så ser man mycket dassig svärta, blågrått ljus. detta upplever jag inte med vitt tak.
Så... svärtan blir sämre i ett bättre rum 
fan vad skumt det låter dock!
Förutom detta så ska jag dock säga att jag är sjuuuukt fett meganöjd med min tw5900, den är ett galet kap imo!
Just ja. den har ingen lens shift heller :/ som jag ser det så är den här projektorn gjord för att hänga i taket. kan man inte ha den där så måste man ha den på ett lågt bord. inte att rekommendera.
Redigerat av Zartok, 23 september 2012 - 17:11.
Postad 23 september 2012 - 18:52
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Nnnnnnäääää.... hjälp marcus the rock,vad säger du inte finns det projar där svärtan blir sämre ju bättre rum du har, ibemärkelsen mörkt och mörk, tak o vägg..
Postad 23 september 2012 - 19:04
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2 602 inlägg
Svärtan blir inte sämre, man upptäcker dock sin projektors brister mer i ett bra rum  En projektor som tw5900 passar sig helt enkelt bättre i ett vanligt rum. Medan tw9000 fungerar ypperligt i både bra och dåliga rum. Och vill man ha de bästa ur svärta under 30k just nu, så satsar man på en X30 från JVC. Med till lägget att man ger den ett så bra rum som möjligt!
Postad 23 september 2012 - 20:25
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Ja en bra proj blir bättre om man ger den bra förutsättningar men det betyder inte att en sämre blir sämre i bättre förutsättningar, jag sticker ut hakan o säger svärtan blir alltid bättre i ett optimalt rum oavsett vilken proj det gäller... mot sig själv inte i jämförelse med en anna proj om den nu passar bättre i det aktuella rummet, jag kommer aldrig att köpa att en 5900 som är i drift i mörkt rum får sämre o sämre svärta ju mer ljus man får i rummet eller ju ljusare man färgar väggar o tak.....!, 5900 Klara sig bättre i ett sämre rum pga av högt ljusflöde jämfört med en proj med lägre, klara sig betyder inte bättre i ljustrum.... stor skillnad det där
Postad 23 september 2012 - 20:33
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Man ser en sämre svärta i ett bra rum då svärtan lyser upp mycket mer. man märker inte alls av den dåliga svärtan lika mycket när rummet är lite ljusare, detta pga att kontrasten från ljust till mörkt i rummet i sig är mindre i ett ljust rum än i ett mörkt.
Postad 23 september 2012 - 21:07
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2 602 inlägg
Postad 23 september 2012 - 21:46
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Kvantifiering:
i ett kolsvart rum är svart 0 och vitt 100.
I ett ljusare rum så är svart kanske 25, men vitt fortfarande 100.
Lägger man in en projektor vars svärta ger +15 i svärta så ser det ut såhär:
I ett kolsvart rum 15-100
I ett ljusare rum 40-100
Då ser man lättare att i det ljusa rummet så är svärtenivån och peak-ljus mindre än i mörka rummet.
det är det man ser. svärtan upplevs inte lika störande eller dålig i ett lite ljusare rum som i en batcave (testat mer eller mindre båda).
Postad 23 september 2012 - 21:55
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
ha ha ha jag lämnar ämnet tror jag  men kör på bara köp "billiga" projar med kända svärt "problem" tänd belysningen så blir svärtan bättre
Postad 23 september 2012 - 21:59
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
I ett kolsvart rum 15-100
I ett ljusare rum 40-100
Nya fysika lagar  nu lyser vi svart  sån ficklampa vill jag ha , tänkt så fräctkt att lysa på något så det blir helt mörkt
Postad 23 september 2012 - 22:12
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2 602 inlägg
En projektor kan aldrig uppvisa svärta! Svärta är avsaknaden av ljus. En projektor kan därimot släcka sina paneler mer eller mindre bra, vet inte hur många trådar jag skrivit just detta... Svärtan uppstår dock i kombination med hur bra projektorn släcker sitt eget ljus, vilken duk man har samt rummet!
Postad 24 september 2012 - 06:24
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Och!! hur ljuset stutsar i rummet dvs hur mörkt
man har i tak och väggar.... så där allt klart
Postad 25 september 2012 - 05:04
Postad 25 september 2012 - 09:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
I ett kolsvart rum 15-100 I ett ljusare rum 40-100
Nya fysika lagar nu lyser vi svart sån ficklampa vill jag ha , tänkt så fräctkt att lysa på något så det blir helt mörkt 
förstod ni verkligen inte mina siffror? Srsly? 0 är kolsvart! 100 är kritvitt! +15 på kolsvart är projektorns påverkan på den maximala svärtan som går att uppnå. i ett kolsvart rum så kan given projektor ge maximal svärta av 15, medans maximal svärta i ljusare rum är 40. då kontrasten blir mindre i det ljusa rummet ser ögat inte bristen på svärta lika bra.
Postad 25 september 2012 - 09:21
Neodor
-
Neodor
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Till dig med en batcave i gillerstugan: köp en annan projektor. ju bättre rum, desto sämre svärta på en här projektorn. Sitter man i ett mörkt rum med mörka väggar eller ljusare så är den däremot ett kap 
Nån du kan rekommendera att man tittar på? ' Mvh
Postad 25 september 2012 - 09:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Tw3200 är epsons budgetmodell från förra generationen utan 3D. den har bättre svärta också. den säljs fortfarande ny då den sålt så pass bra i klassen under 10.000. kolla runt på forumet, optoma säljer ju också endel i under 10k, samt att du kan söka efter bästa projektorerna i den prisklassen.
Eller, bäst av allt är att pm'a marcus på the rock, han rekommenderade och sålde både duk och 5900 till mig, jag är ASNÖJD med både service och hjälp från hans håll. när det kommer till projjar så är vi alla gröna i hans kryptoniska sken kortfattat
Postad 25 september 2012 - 09:51
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
förstod ni verkligen inte mina siffror? Srsly? 0 är kolsvart! 100 är kritvitt! +15 på kolsvart är projektorns påverkan på den maximala svärtan som går att uppnå. i ett kolsvart rum så kan given projektor ge maximal svärta av 15, medans maximal svärta i ljusare rum är 40.
då kontrasten blir mindre i det ljusa rummet ser ögat inte bristen på svärta lika bra.
Herregud.. släpp dina konstiga "beräkningar" det hela är väldigt enkelt , eftersom man man inte kan lysa svart så är det svartaste du kan se på din duk vit ! eller grått om nu duken skulle ha den färgen, låter det konstigt ? inte alls , titta på en duk med projen avstängd när du har rummet för övrigt som när du ser film, den färgen som duken har då är din riktiga svärta, inte att förväxla med kontrasten för du har ännu inget ljus på duken, men svartare än så här blir aldrig de svarta i filmen !! och ju mörkare du har i rummet, inget ljus och inget som ev. ljus kan stutsa på och träffa duken, som ljust tak o ljusa väggar ju mörkare bli duken i rummet, det mörka blir inte mörkare när du startar projen det blir något ljusare beroende på hur väl projen släcker ner de paneler som skall ge mörkt i bilden. Kontrasten blir skillnaden mellan mörkt o ljust i bilden och eftersom det mörka enligt förklaringen ovan beror bla på rummet är det bra att ha så optimalt rum som möjligt oavsett vilken proj man använder, och det ljusa upplevs ljusare i ett för övrigt mörkt rum....tada... så skapas förutsättningar för en bra projektor bild .
Postad 25 september 2012 - 10:02
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Det man kan lägga till som info är väl att man kan även nå projektorns begränsningar i ett icke optimalt rum med hjälp av en högkontrastduk. Min förra panasonic ae4000 nådde sin maxsvärta mot min firehawk, det syndes tydligt när min x30 nu kan gå ännu djupare. En grå duk tror jag man kommer långt med också i ett ljust rum.
Postad 25 september 2012 - 10:04
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Du skriver "då kontrasten blir mindre ser inte ögat bristen på svärta lika bra!"
,,,! De flesta som sysslar med projar finner detta uttalande oerhört förvirrande
Postad 25 september 2012 - 10:08
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1 870 inlägg
Det man kan lägga till som info är väl att man kan även nå projektorns begränsningar i ett icke optimalt rum med hjälp av en högkontrastduk. Min förra panasonic ae4000 nådde sin maxsvärta mot min firehawk, det syndes tydligt när min x30 nu kan gå ännu djupare. En grå duk tror jag man kommer långt med också i ett ljust rum.
Helt rätt, och det pga att en sådan duk inte skickar ljuset åt sidorna till ljus vägg eller tak som försämrar svärtan, en grå duk ger bättre svärta men inte lika mkt förbättrad kontrast vi måste hålla isär dessa begrepp, det vita i bilden blir också mindre vit på en grå duk
Postad 25 september 2012 - 11:20
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Du skriver "då kontrasten blir mindre ser inte ögat bristen på svärta lika bra!" ,,,! De flesta som sysslar med projar finner detta uttalande oerhört förvirrande
ögat är en kontrastmaskin, därav att vi så lätt ser rörelse i gräset exempelvis. tro mig, jag har sett min projektor i grottliknande förhållanden och i ljusare förhållanden. man ser inte den dåliga svärtan lika tydligt med denna projektor i ett ljust rum. Tror du mig inte så testa själv.
Postad 25 september 2012 - 12:11
Unregistered80c74e59
-
Unregistered80c74e59
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag kan hålla med Zartok om än att jag tyckte att formuleringen var lite kryptisk.
Jag har samma projektor (typ, tw6000) och jag föredrar helt klart att titta med en lampa åt sidan på, men nerdimmad.
Dels av rent praktiska skäl, hitta popcornskålen osv, men även att jag inte störs av den urusla "svärtan" lika mycket.
I ett mörkt rum fullkomligt lyser duken vid svart bild, smått irriterande.
Så även fast man sabbar lite svärta genom att lite ljus från en lampa träffar duken ser det bättre ut då resten av rummet inte är helt mörkt.
Det hela tror jag har att göra med hur ögat uppfattar ljus och kontrast samt troligtvis att ögat vidgar iris vid mörkt rum för att släppa in mer ljus, ljuset från duken vid svart bild upplevs då som ljusare än ljuset från samma duk vid lätt upptänt rum då iris inte öppnar lika mycket.
Postad 08 oktober 2012 - 19:55
mrqs
-
mrqs
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hejsan hejsan
Jag har en TW5900 och har kollat ca 100h. Nu kommer mitt bekymmer: Jag har precis fått hem Harry Potter the wizards collection från UK och när jag spelar upp den i min ps3:a så i de mörka scenerna så "släpar" bilden efter. det känns som att projektorn inte riktigt hinner med. Kan det vara så? Eller är det någon inställning jag har kommit åt/ inte fixat?
Tex. om det är någon som rör på sig i sidled så stannar bilden kvar där i någon millisekund, det gör då att det blir grumligt och inte alls lika skarpt. Detta fenomen upplevs bara i mörka scener.
Någon som har någon idé?
Postad 09 oktober 2012 - 13:59
Unregistered726722a6
-
Unregistered726722a6
-
Användare
-
-
205 inlägg
Hejsan hejsan Jag har en TW5900 och har kollat ca 100h. Nu kommer mitt bekymmer: Jag har precis fått hem Harry Potter the wizards collection från UK och när jag spelar upp den i min ps3:a så i de mörka scenerna så "släpar" bilden efter. det känns som att projektorn inte riktigt hinner med. Kan det vara så? Eller är det någon inställning jag har kommit åt/ inte fixat? Tex. om det är någon som rör på sig i sidled så stannar bilden kvar där i någon millisekund, det gör då att det blir grumligt och inte alls lika skarpt. Detta fenomen upplevs bara i mörka scener.
Någon som har någon idé?
Så som med allt annat som har flytande kristall i panelerna så det är nog dom som släpar lite. Det gör det ju på TW3200 också. Riktigt skarpt är det bara när bilden knappt rör sig. Sen får du tänka på att allt blir tydligare ju större bilden är, även defekterna som finns men inte syns på liten bild.
Redigerat av Unregistered726722a6, 09 oktober 2012 - 14:02.
Postad 20 oktober 2012 - 08:59
mrqs
-
mrqs
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Halloj igen, det har inte pratats om vad för inställningar folk med 5900 använder. Så: Vad har ni för inställningar vid 2D/3D-tittande?
Postad 05 november 2012 - 19:20
TobiasRX
-
TobiasRX
-
Användare
-
-
100 inlägg
Någon som gått från en Optoma HD65 till en TW5900?
Min HD65 gick i helgen sönder. HAr bytt lampa en gång för ett år sedan och känner mig mer sugen på ny projektor nu.
Undrar helt enkelt hur ni upplever bilden jämfört med HD65.
Nånstans där man kan kolla på 5900?
Postad 06 november 2012 - 17:52
MrJ1981
-
MrJ1981
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag skulle gärna med höra vad för inställningar folk här använder.... Har ändrat lite fram och tillbaka, men jag tvivlar jag ligger så bra som man kan göra...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|