Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur många år är det rimligt att behålla en bil???

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 April 2012 - 17:26

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 1

Nej, man gör som man vill. Jag har verkligen råd med en ny bil, men samma som med hifi så lägger jag ogärna pengar som inte ger något mervärde. Skillnaden är att jag kan gå i pension tidigt medan många andra som levt "flådigt" är förbannade att de måste gå tills 68-70 för att överleva. :)

Och du sitter där och är sur för du inte haft lika kul! ;)

Postad 16 April 2012 - 22:38

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 1

Hur kan min nya A6 Avant 3.0 TDI quattro med S-linepaket vara mer gubbe än en dinosauriesaab med fultrim? Mer allt visserligen.

Oj, vad irriterad man kan bli. Tur att smaken är som baken, "S-linepaket" woohoo :D men du skrev faktiskt bara A6 i ditt första inlägg, lite skillnad på en standard A6 och en A6 S-Line. Även om det fortfarande luktar svettig gubbe.
Någonstans verkar du ju också indirekt hålla med mig eftersom du valt S-Line vilket väl bl.a på utsidan är extra kjolar/vinge.
Jag har inte försökt sminka min 9-5 med fula kjolar iaf.

Är också väldigt nyfiken på vad en dinosaurie har med Saab att göra, jag fattade inte liknelsen?
Vad gör ett trim mer fult än ett annat?

Nä, tacka vet jag RS4 om det ska vara Ådi. Då händer det lite när man trycker till också.

Puss på dig Carl, du verkar vara en hyvens gubbe.

Ps. Ungdom kan utstråla på olika sätt.
Ds.

Redigerat av Falcy, 16 April 2012 - 22:40.

Postad 16 April 2012 - 22:53

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Postad bild En sådan här?

Postad 16 April 2012 - 23:52

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Renault är det krocksäkraste märket.

Styrker (nästan) detta påstående med följande länk:

http://www.youtube.c...be_gdata_player

Då vi ändå är så mkt OT i denna tråden, kul är det iaf :)

Postad 17 April 2012 - 01:07

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

Styrker (nästan) detta påstående med följande länk:

Då vi ändå är så mkt OT i denna tråden, kul är det iaf :)

Hajjade inte riktigt vad filmen hade med krocksäkerhet att göra men :P

Tyckte mer om att Saab 95 areo fick 4,1sek sämre än clion :P

Postad 17 April 2012 - 01:10

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Hajjade inte riktigt vad filmen hade med krocksäkerhet att göra men :P

Tyckte mer om att Saab 95 areo fick 4,1sek sämre än clion :P

De säger i början att alla andra modeller av Renault i stort sett fått full pott avseende säkerhetsklassning, förutom trehjulingen (Clion) de sedan testar :)

Redigerat av Unregistered95265801, 17 April 2012 - 01:11.

Postad 17 April 2012 - 06:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 3
Som svar på rubriken:
Om bilen inte är i väldigt dåligt skick och måste bytas för att uppr'ätthålla "fungtionen bil" så är det rimligt att ha den kvar tills att den inte längre fungerar,

Postad 17 April 2012 - 06:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Som svar på rubriken:
Om bilen inte är i väldigt dåligt skick och måste bytas för att uppr'ätthålla "fungtionen bil" så är det rimligt att ha den kvar tills att den inte längre fungerar,

Och ha noll i värde som inbyte? Great.....(not)...

Postad 17 April 2012 - 06:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Värde som ändå, i det långa loppet, inte gör mycket skillnad för totalkostnaden ;)
(Om man inte utgår från att bilen har en väääääldigt kort livslängd... men det är väll i sin ordning med dagens kassa kvalitet och idiotunnelsynta synsätt... ;) )

Dessutom jävligt klimat o-smart å matrialiserings frossa sig i orgier på det visat...

Kram på er, fortsätt eran lilla disskusion nu istället :)

Redigerat av DVD-ai, 17 April 2012 - 06:36.

Postad 17 April 2012 - 08:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Min syn på bilar: Jag har tjänstebil men skulle jag vara tvungen att ha en bil privat, så skulle
jag inte ha råd med en bil som skulle skänka mig körglädje. Och då menar jag bilar vars pris
börjar på ca en halv miljon och uppåt.

Och då kan jag lika gärna köpa en trökvolvo som är ett par år gammal för att sedan köra den hela
vägen tills den skrotas.

Körglädje å den biten tar jag hellre på min mc än med en dekal- och kjoltrimmad svennebil. ;)

Redigerat av Bongo_Mongo, 17 April 2012 - 08:51.

Postad 17 April 2012 - 13:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Att sätta sig i en Dodge Charger med 440 7,2 liters V8 och hålla lite lätt på bromsen och ge fullgas och sen släppa bromsen när man nästan inte ser nått för all rök och krita 1:aaaaan,2,aaaaaaaaan är livskvalite..

Fifaaaasen vilken känsla av outsinande kraft

Postad 17 April 2012 - 13:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Att sätta sig i en Dodge Charger med 440 7,2 liters V8 och hålla lite lätt på bromsen och ge fullgas och sen släppa bromsen när man nästan inte ser nått för all rök och krita 1:aaaaan,2,aaaaaaaaan är livskvalite..

+1 på den. Har dock inte pengarna för det. Men blir som ett litet barn på min 106 kubiktums moppe, en Victory Vegas. Med ett litet knick på gasrullen så blir den ett vrålande monster. Vanebildande!! :P

Postad 17 April 2012 - 15:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Skillnad mot vem? Jag tjänar såpass att jag kan bränna pengar på detta (f ö en löneförmån som jag kämpat mig till) och ändå pensionera mig före kollektivet.

Rent allmänt. Jag tjänar också bra men är inte intresserad av bränna pengar på, i mina ögon, skit.

Och du sitter där och är sur för du inte haft lika kul! ;)

Lika kul? Skulle knappast tycka det vore "mer kul" att ha en ny dyr bil. Jag skulle tycka det vore jävligt korkat. Men det är min syn på vad en bil är, för den är inte en XXX-förlängare för min del, utan bara ett transportmedel. B)

Redigerat av MKarlsson74, 17 April 2012 - 15:02.

Postad 17 April 2012 - 15:19

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Är väl som dom flesta som bara har bilen som bruksfordon då jag har tröttnat på att försöka ha en hobby bil som bruksfordon.
Man får parkerings skador på jobbet och man hinner/orkar inte tvätta 1-2 ggr i veckan som man gjorde förr.
Men visst är det kul med bilar fortfarande.
Och så fort barnen är så stora att dom kan hoppa in i baksätet själva och sätta på sig bältet, då blir det nått roligare än min 406 classic.

Postad 17 April 2012 - 15:21

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Rent allmänt. Jag tjänar också bra men är inte intresserad av bränna pengar på, i mina ögon, skit.

Lika kul? Skulle knappast tycka det vore "mer kul" att ha en ny dyr bil. Jag skulle tycka det vore jävligt korkat. Men det är min syn på vad en bil är, för den är inte en XXX-förlängare för min del, utan bara ett transportmedel. B)

Man blandar lätt äpplen och päron här. Du har bensinkostnad på 10000 kr på 19 månader. Klart du inte har någon anledning att någon vidare bil då mer än för skoj skull och det vill du ju inte ha. Tänk dig däremot om du pendlar flera mil varje dag och kör 2000.-5000 mil varje år. Lite roligare att sitta i en ny och säkrare bil då med lite lull lull osv :D

Postad 17 April 2012 - 15:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Är väl som dom flesta som bara har bilen som bruksfordon då jag har tröttnat på att försöka ha en hobby bil som bruksfordon.
Man får parkerings skador på jobbet och man hinner/orkar inte tvätta 1-2 ggr i veckan som man gjorde förr.
Men visst är det kul med bilar fortfarande.
Och så fort barnen är så stora att dom kan hoppa in i baksätet själva och sätta på sig bältet, då blir det nått roligare än min 406 classic.

Jag tycker också bilar kan vara fruktansvärt kul. Men då ska det vara, som du skriver, en entisuastbil. Efter
många mil under 30 år(Låg på 5000+/år ett tag), så har jag svårt att se nåt kul i en Volvo, BMW eller Audi.
(Nja, en M3á skulle ju inte göra ont... :blush: )

Nä, det ska nog till en redig V8 för att höja pulsen i så fall.... B)

Postad 17 April 2012 - 15:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Man måste ju unna sig lite i livet. 8 år gammal bil är på tok för gammalt! ;)

Min kollega säger alltid att Mercedes minsan inte kostar mer än någon annan bil. Grundpriset ligger runt 300' för en c-klass.
Jag var bara tvungen att räkna lite på deras webbsida för att se vad en Mercedes C-klass med utrustning som är likvärdig den jag har i min bil och kom fram till att jag får en fullutrustad och en grundutrustad mellanklassbil för priset av en Mercedes C200 som är rätt okej utrustad (530',-). Så mjaa... prisvärt? Beror på hur mycket man tjänar kanske?

Så mitt tipps är... köp två nya bilar så har du reservdelar om något skulle gå sönder! :P

Postad 17 April 2012 - 15:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag skulle knappast tycka att det vore "mer kul" att ha ett dyrt hemmabiosystem. Jag skulle tycka det vore jävligt korkat. Men det är min syn på vad ett hemmabiosystem är, för det är inte en XXX-förlängare för min del, utan bara något jag använder till vardags.

Ser du nu hur nedvärderande och direkt felaktig din text är? Vi har olika intressen, lev med det.

Postad 17 April 2012 - 22:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Man blandar lätt äpplen och päron här. Du har bensinkostnad på 10000 kr på 19 månader. Klart du inte har någon anledning att någon vidare bil då mer än för skoj skull och det vill du ju inte ha. Tänk dig däremot om du pendlar flera mil varje dag och kör 2000.-5000 mil varje år. Lite roligare att sitta i en ny och säkrare bil då med lite lull lull osv :D

Även om jag skulle pendla flera mil per dag så skulle jag inte betala över 30 000 kr per år för att låna en bil. Antagligen skulle jag köpa samma bil jag har eller något liknande. Den har tillräckligt bra komfort och tillförlitlighet för mig helt enkelt. Möjligt jag skulle köpa en större bil om det var riktigt långväga pendling (vilket jag aldrig skulle sätta mig i den sitsen) men vi snackar fortfarande en beg bil under 50K.

Jag skulle knappast tycka att det vore "mer kul" att ha ett dyrt hemmabiosystem. Jag skulle tycka det vore jävligt korkat. Men det är min syn på vad ett hemmabiosystem är, för det är inte en XXX-förlängare för min del, utan bara något jag använder till vardags.

Ser du nu hur nedvärderande och direkt felaktig din text är? Vi har olika intressen, lev med det.

Nej, jag har INGA problem med olika intresse, vilket jag påpekat. Men när det framförts att det skulle vara mer ekonomiskt med leasa bilar eller byta till nya bilar var 3e år så snackar vi inte om olika intresse längre utan något vi kan räkna på och se om det stämmer. För min del kan ni köpa en bil för 5 miljoner, I don't care.

Postad 17 April 2012 - 22:58

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Nänä, märker det, när du kallar det XXX-förlängare. Enbart förlöjligande av andras hobby, vilket jag tycker är oerhört fånigt.

Det är givetvis billigare att köpa en billig bil (så länge inte något stort går sönder tämligen omgående, som kostar bilens värde att reparera. Men jämfört med att köpa ny bil är det där erbjudandet från Audi inte så dumt.

Postad 18 April 2012 - 00:10

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...8.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.s...3.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.s...6.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.s...2.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.s...2.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.s...6.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.s...8.htm?ca=13&w=3

Sen har jag letat lite efter en MG ZT-T 260 men dom verkar inte växa på träd direkt.
Detta är vad jag kikar och drömmer om just nu!
Och vi får se hur det blir när lill tösa blir 4.5 - 5år, ett tag kvar tyvärr

Har ni några andra tips på en rolig bil för max 200k bakhjulsdriven eller 4wd?

Postad 18 April 2012 - 02:33

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
En sådan här kanske? Är ju några år äldre än de du kikat på men med hyggligt få mil. Inte lika många hk som de amerikanska monstren men här får du det de saknar - väghållning i kombination med hanterbar kraft :)

http://www.blocket.s...1.htm?ca=11&w=3

Postad 18 April 2012 - 02:59

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Nope lockar inte alls! :(
Mer sugen på en äldre BMW om jag ska åka tyskt.
typ e30 eller e28 eller e24 men dom dräller det ju inte av i bra skick.
fast en e39 M5 vore iofs kul. :)

Redigerat av Turtle, 18 April 2012 - 03:00.

Postad 18 April 2012 - 04:05

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
:)

http://www.autopower.se/

Nope lockar inte alls! :(
Mer sugen på en äldre BMW om jag ska åka tyskt.
typ e30 eller e28 eller e24 men dom dräller det ju inte av i bra skick.
fast en e39 M5 vore iofs kul. :)

Redigerat av Unregistered2141, 18 April 2012 - 04:05.

Postad 18 April 2012 - 04:23

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Trevligt för den/dom som försöker med liknande saker i Linköpings stad framöver och snart även i resten av landet :D Bara det inte händer när man tar bussen hem från stan efter att ha köpt den där vår-jackan som man har längtat efter hela vintern :D Då får man använda den som krock-kudde :P Låter ganska spännande faktiskt ;)

http://sverigesradio...artikel=4286810

Redigerat av Unregistered2141, 18 April 2012 - 04:28.

Postad 18 April 2012 - 07:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Lite Offtopic men här har ni en bil.

http://www.youtube.c...h?v=krQmfaXRZH8

Postad 18 April 2012 - 10:44

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1

Lite Offtopic men här har ni en bil.

Och inte vilken bil som helst heller... :)
Man blir helt varm och fnittrig inombords när man får köra en 69-70 Charger eller Challander. Hade man varit ekonomiskt oberoende så hade jag haft en av varje ståendes hemma hos mig! :wub:
Men mest av allt vill jag ha denna, Pontiac Firebird Trans AM 77/78 lätt moddad av killarna hos Year One i Atlanta... Postad bild

Postad 18 April 2012 - 11:10

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Men mest av allt vill jag ha denna, Pontiac Firebird Trans AM 77/78 lätt moddad av killarna hos Year One i Atlanta...

aw, samma smak har vi. Den där har varit min drömbil sen första gången jag såg "Nu blåser vi snuten" när jag var en 10-12 år. Kärlek. :wub:
Styvfarsan hade på den tiden en Pontiac Firebird Formula 400, vilket ju bidrog ytterligare till mina känslor. (typ en sån som på bilden, men inte riktigt ändå...)

Postad bild

Lite off-topic kanske, men jag bjuder på det :)

Redigerat av Falcy, 18 April 2012 - 11:18.

Postad 18 April 2012 - 12:36

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Fast ni vill då alltså påskina att en del bilar är det mest ekonomi i att behålla jättelänge :)

Postad 18 April 2012 - 12:38

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

aw, samma smak har vi. Den där har varit min drömbil sen första gången jag såg "Nu blåser vi snuten" när jag var en 10-12 år. Kärlek. :wub:
Styvfarsan hade på den tiden en Pontiac Firebird Formula 400, vilket ju bidrog ytterligare till mina känslor. (typ en sån som på bilden, men inte riktigt ändå.
Lite off-topic kanske, men jag bjuder på det :)

Fortsätter väl OT...

Vi hade en likadan i början av åttiotalet... dock nagelacks-lila med glitterflakes ala tidigt 80-tal. :)
Samma här... det var Smoky & The Bandit som var boven till min stora kärlek....

Fast ni vill då alltså påskina att en del bilar är det mest ekonomi i att behålla jättelänge :)

Skulle snarare säga att man borde köpa och sälja vid rätt tillfällen. Men för att tima in det så måste man nästan vara släkt med Saida.

Postad 18 April 2012 - 12:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
En fin gammal jänkare till "rätt pris" är en ren investering. :) Men jag antar att det är
svårt att fynda sådana nuförtiden??

Redigerat av Bongo_Mongo, 18 April 2012 - 12:58.

Postad 18 April 2012 - 13:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Joo,tyvärr så har gamla jänkare blivit snuskigt dyra :unsure:

Får nästan ont i själen att se så fina bilar.
Saknar min Dodge Charger 440 sanslöst mycket.
Nästan så jag får tårar i ögonen nu när det börjar va sol å bar asfalt :(

Jaja ....nog Offtopic :-)

Postad 18 April 2012 - 14:29

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

Har ni några andra tips på en rolig bil för max 200k bakhjulsdriven eller 4wd?

Mazda rx7 världens bästa banbil som inte är ombyggd.
http://www.blocket.s...a=11&w=3&last=1

Postad 18 April 2012 - 17:07

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Mazda rx7 världens bästa banbil som inte är ombyggd.
http://www.blocket.s...a=11&w=3&last=1

Fast den där var la rätt ombyggd... Och tveksamt hel.

Postad 18 April 2012 - 18:27

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

Fast den där var la rätt ombyggd... Och tveksamt hel.

Ja vingen är bytt?

Priset på sommaren ligger på samma nivå/årsmodell ungefär fanns väldigt få ute nu.

Postad 18 April 2012 - 18:34

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Ja vingen är bytt?

Priset på sommaren ligger på samma nivå/årsmodell ungefär fanns väldigt få ute nu.

Vingen och hälften av motorn och lite annat fulmek. Knappast original. Och kanske inte vad jag skulle kalla en riktig banbil. Men för pengen är den nog skoj. ;)

Postad 18 April 2012 - 23:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Att få tag på en RX-7, vilken årsmodell som helst, i originalskick, är inte helt lätt. Det är ofta någonting gjort på dem, både gällande vingar/kjolpaket och motorer.

Postad 19 April 2012 - 00:31

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 1
Sen vem fan vill ha högerstyrt?
Och med tanke på allt strul polaren har med sin RX8 så avstår jag en Vankel och Mazda.

Postad 19 April 2012 - 13:05

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Och med tanke på allt strul polaren har med sin RX8 så avstår jag en Vankel och Mazda.

Högerstyrt vill inte jag heller ha.

Vad har han haft för strul med sin RX-8? Årsmodell? Importerad?

De som haft mest strul med dem är jänkarna. Som nya köptes de ofta av lite äldre personer, som inte körde dem som det var tänkt. Om man inte varvar ur ordentligt lite då och då bildas sot. Om någon kört så länge, sedan säljer och nästa köpare börjar köra som det är tänkt så kan det gå illa. Sedan är oljebyte, oljekvalité och att hålla koll på oljenivån mycket viktigare att hålla koll på än på en mer vanlig bil.

Postad 19 April 2012 - 13:18

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

Många köper detta eftersom det är billigare, det går att vänja sig fastän det känns helt fel i början.
Mazda rx7 finns som vänsterstyrd och wankel är betydligt grymmare än vanlig.

Postad 19 April 2012 - 13:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 1
Här har ni ju en rolig bil annars, med en ännu roligare förare.
Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.