Samma sak som du beskriver...EIMG 3 minuter...nedräkning och sedan började den om.
Men...tjurig som jag är så gjorde jag ingenting....väntade bara trots att familjen ville se på TV.
Efter c:a två timmar så stod det successful :-)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Marantz SR5007, SR6007, SR7007
Startad av
Unregistered2316b843
, Jun 11 2012 22:22
208 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 07 October 2012 - 12:33
Viggan: Har preics satt upp mina grejor och gjorde uppgraderingen på min 7007 i går kväll.
Samma sak som du beskriver...EIMG 3 minuter...nedräkning och sedan började den om. Men...tjurig som jag är så gjorde jag ingenting....väntade bara trots att familjen ville se på TV. Efter c:a två timmar så stod det successful :-) Postad 07 October 2012 - 12:46
Hej
Har precis satt upp och kopplat in min nya SR7007 samt UD7007. Allt frid och fröjd ? Inte alls tyvärr....även om jag tror att grejorn är riktigt fina. Jag har till min SR7007 även kopplat in min också ganska nya PVR box från Canal Digital...den på 500GB. När jag kopplade in denna i HDMI växeln så blinkade det bara HDCP? i displayen och bilden kom och gick hela tiden. Ibland kom bilden fram men ibland fick jag ett felmedelande att krypteringsnyckeln HDCP inte fungerade....man skulle starta om boxen och bla bla bla....men det blir samma sak. När bilden väl är på plats så funkar det...men ändrar jag ingång på Marantzen eller t.ex aktiverar muntiroom 2 så försvinner bilden direkt....och kommer då INTE tillbaka alls....förrän jag t.ex kopplar ut zoon2...då börjar bilder att blinka som fan och sedan är det 50/50 om bilden skall komma eller om det blir blå ruta. Vad fan är det som händer ??? Jag har i 6 år matat min projektor med component då jag år 2006 läste en massa problem med HDMI och dess egenskaper. Det var synkfel som inte gick att få till och tappade signaler hit och dit. Då i stort sätt allt idag matas ut via HDMI och mycket vatten borde runnit under broarna på 6 år så trodde jag att HDMI problem av denna karaktär var ett minne blott....men så fan heller *arg* Grejorna är ju helt ny och har den senaste programvaran. Även CD boxen är ju faktiskt väldigt ny. Har pratat med CD och de känner till problemet med HDCP tillsammans med vissa hemmabiosystem....men de visste inte varför. Vilken soppa....är så sjukt besviken. Körde denna box via i scart/component converter i väntan på att mina nya grejor skulle komma...helt utan problem med HDCP...men nu med HDMI blev det skit. Någon som känner till detta ? Åtgärder för att lösa det gissar jag inte finns....om jag inte skall springa och skifta HDMI ut varje gång jag byter källa...men det vägrar jag....sjukt att måsta göra det år 2012 med grejor som är helt nya och inte speciellt billiga heller ! Postad 07 October 2012 - 18:05
Detta kan mycket väl vara att du har en dålig HDMI-kabel! Hade liknande problem även då kabeln ifråga var certad hi-speed och allt var det va. Prova lite olika kablar om du kan låna från någon butik eller polare! Prova lite "dyrkablar" då de ofta inte brukar snåla med material osv. En annan sak du kan prova är att göra alla inställningar manuellt..dvs lämna inget på auto så slipper prylarna prata så mycket med varandra. Du skrev också något om en HDMI switch? Dessa kan strula som fan om det är en billig variant. Inte ovanligt att de billiga inte pallar med olika signaltyper från olika källor dvs om du har 1080i från boxen och 1080p från BD-spelare så buggar det sönder. Föresten varför behöver du ens en extern HDMI switcher (om jag uppfattat detta rätt)? Postad 07 October 2012 - 20:21
Ah...uttryckte mig klumpigt...sorry...menar alltså "HDMI-växeln" i min 7007. Har ingen extern HDMI växel.
Skall kolla med andra kablar faktiskt. Det är en endast en billig skitkabel som sitter där nu faktiskt. Har dock kostat på mig en riktigt bra kabel ut från 7007 till min projektor...så där är det lugnt. Fortsättning följer... Postad 08 October 2012 - 16:15 Jag kör med supra kablar, funkar alltid, speciellt om de är typ 10m man ska ha, billiga kablar klarar bara nån meter. Postad 08 October 2012 - 16:47
Trist att det inte fungerar. Jag fick samma medelande när jag kopplade in min ATV. Men de försvan efter en omstart. Kan även tillägga att jag fick in uppdateringen efter några nya försök. Vet inte vad som var fel men nu är allt frid och fröjd...
Riktigt nöjd med maskinen i övrigt. Postad 08 October 2012 - 17:12
Köpte en 5007 för ett tag sedan, får inte mobil appen att fungera korrekt. När jag spelar musik från från datorn via telefonen så byter den inte låt om telefonen går i viloläge. Det räcker dock med att "tända" skärmen för att nästa låt i spellistan ska spelas. Dock kan jag bara spela typ 5-7 låtar sen slutar det funka. Någon som har haft liknande problem? Har en Desire s med ics
Postad 12 October 2012 - 08:51
Ny FW ute, iaf för min 6007.
Försökte kolla changelog på http://firmware.marantz.eu/index.php, men där finns bara den från september. Denna update ska ta 30 min ( tidigare 21 min ). Återkommer om jag hittar mer info om nya FW, men misstänker att WiMp ( typ av Spotify tjänst ) är inkluderat. Postad 12 October 2012 - 19:12
Hej undrar om någon som har 5007an kan svara på följande fråga, kan recivern koppla ut alla källor till zon 2 även spotify etc har sett att endel recivers bara kan koppla vissa källor till zon 2
Postad 12 October 2012 - 22:44
Som jag har förstått det så kan den bara köra ut till zon2 på det du kan mata in analogt.
Spelaren har ju bara en DAC så den måste få in analoga signaler från källorna som skall ut till den andra zonen. Postad 13 October 2012 - 10:17
Här kommer en ev n00b-fråga.
sr-6007 (säkert de andra också) är ju inte THX-certifierade, är det inget tillverkarna behöver hålla på med för att sälja gears längre? Finns ju en massa annat dom kan fronta med som DTS HD Master osv som nästan låter coolare (jag känner till att det ena är ett regelverk/certifiering och det andra inte) Kan inte tänka mig att receivern skulle vara sämre på något sätt, men undrar bara varför man valt att inte klistra på ett THX märke. Postad 13 October 2012 - 13:08 Därför att dom måste betala för att få sätta dit loggan och recivern blir förmodligen lite dyrare också. Postad 14 October 2012 - 11:36
Ja det kostar att certifiera en reciver med dom olika THX certifieringarna. En reciver som inte uppfyller kraven för tex THX Select2 eller THX Ultra2 får ju heller inte ha märkningen. En reciver/märke som inte använder sig utav att THX-certifiera sina recivers kan vara lika bra ändå, men om en reciver tex har en THX Ultra2 certifiering så VET man att den uppfyller dessa specifika krav etc. Tex så uppfyller en Pioneer LX76 inte THX Ultra2 certifieringen, men däremot THX Select2 och har därför den loggan. Toppmodellen Pioneer LX86 uppfyller däremot dom högsta kraven och har därför en THX Ultra2 certifiering. Marantz har väl inget samarbete med THX överhuvudtaget? DTS HD Master osv är bara en fingervisning om vilka format maskinen i fråga klarar av att dekoda, och har inget att göra med THX olika certifieringar. Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 11:39. Postad 15 October 2012 - 22:31
Tack för svar, då har vi rett ut det. Super edit: tog bort en massa text... Redigerat av Unregistered94e5ce80, 16 October 2012 - 05:13. Postad 18 October 2012 - 20:57
ok, lite störigt problem;
När jag stänger av receivern så tappar datorn "ljud-ut" till den när jag sätter på receivern igen. Det står "not plugged in" i "playback devices" när jag drar på allt igen. Datorn står på 24/7 och det känns lite omständigt att starta om den också för att jag ska få ljud. Måste gå att lösa på något annat sätt? Enlighten me pls Postad 19 October 2012 - 20:39
Köpte min 7007a idag, glad i hågen for jag hem för att koppla ihop allt, körde igenom alla inställningar, även för ljudet men vilken besvikelse, jag som trodde att de skulle lyfta min anläggning ordentligt, jag kunde inte höra nån skillnad alls, tyckte till och med att ljudet lät sämre, i alla fall basen, var tvungen att koppla in min gamla pioneer 5a för att höra om de verkligen var nån skillnad, nu har jag lyssnat hela kvällen och en viss skillnad är de, lite mera diskant och mellanregister på 7007an jämfört med pioneer, men basen är lite tyngre på pioneer ax5an, sitter och funderar om jag gjort ett dåligt köp, en videoväxlare för 14000:-, för min oppo den kör jag direkt till projektorn, blir bäst bild så, ångrar nog köpet lite grann, Pioneer ax5an är vass än idag, man känner de på tyngden också, marantzen väger ju inte så mycket men pioneer 5an är riktigt tung, undrar om man har rätt att häva köpet????
Redigerat av Unregistered94c28536, 19 October 2012 - 20:40. Postad 21 October 2012 - 21:48
Vad var det i ljudet du saknade innan du bytte förstärkare och vad tänkte du att den nya skulle tillföra? Postad 22 October 2012 - 22:34
Låter konstigt, har ägt en AX5Ai en gång i tiden och det var det strömsvagaste apparat jag ägt! Mycket watt på papper men dåligt med ström. Jag körde på Cantons RCL som är väldigt strömkrävande, och Pion orkade inte med dom alls, poppade man på lite extra, kastade skyddskretsarna in handuken! Trodde inte Marantzen var så svag. Jag rekomenderar Onkyon om du ska ha riktigt med kräm, även i låga impedanser. Marantz är ju nog den som spelar musiken väldigt korrekt. Pion är bra men bara till bio, enl mig iaf!
Postad 23 October 2012 - 15:51 Enligt försäljaren så skulle de bli ett lyft när de gäller ljudet och visst, mycket mera diskant, mellanregister blev de men inte samma djupbas som pioneer recivern kunde ge och då menar jag på låga volymer, drar man på lite så låter marantzen bättre men just på låg volym så gillar jag pioneer´n bättre, nu sa min säljare att de kan ta en 30-40 timmar innan marantzen börjar låta bättre så jag kommer nog bli nöjd till slut. De största skillnaden ljudmässigt kom då jag tittande på film i helgen, där vart de stor skillnad mot min gamla pioneer, mera rymd i ljudet en vad jag är van vid, men just ljud på låg volym så är pioneern grym eller var grym eftersom jag sålde den i söndags, fick 2500:- för den vilket var helt otroligt men tanke på hur pass gammal den var, killen som köpte den skulle ha den som ren stereo förstärkare. Redigerat av Unregistered94c28536, 23 October 2012 - 15:52. Postad 23 October 2012 - 20:56
Hepp,
när det gäller SR6006 så har jag fått info tidigare om att den skall uppgraderas med spotify, stämmer det? är det någon som har 6006an med spotify? finns ju några 6006or kvar på lagerhyllorna till samma deg som den 5007an, lite beslutsångest vilka av dessa som skall inhandlas... Postad 23 October 2012 - 21:12 Har du kör kalibrering på ett korrekt vis, samt kollat alla inställningar ? Postad 23 October 2012 - 21:29
Har en 7007...och tycker att den spelar bra...och har rejält med kraft.
Tycker dock att den är lite krånglig att ställa in. För många lyssningslägen för min smak...och har man kört med någon audyssey inställning så låter "flat" riktigt tunt faktiskt när man kör 2-kanals. Postad 24 October 2012 - 15:16 De håller jag med, jag ställde först in med audyssey men ljudet lät inge bra vid 2 kanals lyssning så nu har jag bara ställt in allt manuellt, alltså bara ställt in avståndet till varje högtalare, och efter tips från min försäljare så skulle jag prova att vända på stickproppen till strömmen från recivern och resultatet blev mera bas, ska prova igen med audyssey om ett par veckor då recivern fått gå in sig ett tag, men 2 kanals och surround ljud låter riktigt bra utan inställning, körde även så på min pioneer, tycker ljudet blev mer naturligt utan massa inställningar hit och dit, noll på allt helt enkelt. Postad 26 October 2012 - 07:57
Tycker också helt klart att det låter bäst till musik om man kör pure direct läget! Vända på stickproppen kan absolut inte göra någonskillnad på marantzen. Postad 26 October 2012 - 15:17
Det kan också vara så att Pioneer:en dynamiskt komprimerade ljudet för att få mer bas på låga volymer. Detta är min gissning iaf - speciellt om du har en(eller flera) aktiv subb(ar) delat vid 80Hz. Om du inte har subbar så har du inte djupbas till att börja med så jag antar att det är så här. I min erfarenhet har man möjligheten att få Marantzen att låta väldigt korrekt och detta är kanske inte något man är van vid till en början. Om du vill ha mer bas köp fler subbar. Detta är inget du kommer få egenom att EQ:a en reciever...iaf inte vettig bas. Kanske låter lite väl krass nu men så är det. Har inte testat själv men är helt säker på att det finns någon typ av night mode som ger den effekten du söker i Marantzen. Postad 26 October 2012 - 15:24
Om försäljarens bästa tips var att vända på stickproppen för att få mera bas hade jag aldrig litat på ett ord mer dom sa...
Postad 26 October 2012 - 19:07 Tycker också de lät skumt men killen har sålt hifi i över 30 år..... Postad 28 October 2012 - 19:15
Tog ett tag innan Marantz la upp info om senaste FW, men här är den: Changelog of SR6007 11.10.2012 Firmware: 1490-1119-0000-9350-1867 The product corresponded to High Quality Audio/Gapless Playback/ALAC (Apple Lossless Audio Codec). When FLAC is played by iPod/USB, the Information (Audio) display in the menu displays PCM. There is a possibility that the sound is not output from the speaker by the Auto Setup mode. The commands for SPEAKER-A ON/OFF & SPEAKER-B ON/OFF do not operate. Postad 11 November 2012 - 21:01
Några här som uppgraderat till Marantz från t e Onkyo?
Jag inbillar mig att en Marantz 6006 (eller om man ska satsa på 6007) kommer att lyfta mina högtalare så jag får bättre ljud än idag? Kör en Onkyo 609, Och MA RX6 högtalare. Det är väl främst till musik som jag skulle tro att mina högtalare kan lyfta sig. Hembioljudet är jag ganska nöjd med. Blir ljudet så pass mycket bättre att det är värt att uppgradera? Finns några 6006or kvar, eller ska man satsa på nya modellerna? Skillnaden mellan 6an och 7an när det gäller ljudet, är den också stor? Postad 12 November 2012 - 00:12 Jag vet att det är lockande att bara köpa nya prylar som kommer fixa ljudet men sanningen är att du måste lägga massa tid på placeringen av högtalarna och rummets akustik. Detta tar tid och är ibland inte lätt men det är vad som gör skillnad på riktigt. Postad 12 November 2012 - 00:28
Pioneer på dom äldre maskinerna har ett väldigt dynamiskt ljud enligt min erfarenhet medans Marantz har väldigt korrekt och rent ljud. Så är helt säker på att du är van hur pioneer färgar ljudet som är det du är ovan vid och enligt min erfarenhet är pioneer väldigt effekt svag och känslig mot allt under 8 ohm i impedans och mata jag 4 ohms burkar så slog skyddskretsarna ifrån direkt. Marantz SR8002 som jag nu sålt är väldigt stark och klarar 4 ohm på alla kanaler med kraft och saknar man bas på låg volym är det bara att höja upp den med +3 db eller vad du vill ha i stereo och slå Audessey på off i surroundinställningarna. Av det jag testat hittils är Marantz det som låtit bäst i stereo läget och väldigt rent ljud med instrumentell musik med mina burkar och endå en del bas om man ökar på som sagt i inställningarna för bas och treble som en stereo förstärkare. Postad 12 November 2012 - 10:40 Visst kan det vara så, jag har väldigt svårt att ändra högtalarplacering, förutom flytta dem närmare varandra eller längre ut från väggen. Upplever att jag fattas något i vid 2 kanals lyssning. Har inbillat mig att ett byte till Marantz lyfter anläggningen. Men jag kanske har fel? Postad 12 November 2012 - 12:20
Det eventuella lyftet du får skulle jag säga kan vara värt det om man har precis allt annat på plats högtalarmässigt osv. Men det är ju inte överdrivet svårt att ta reda på. Finns säkert en butik i närheten där du kan låna hem och prova en Marantz. Sen kan det göra supermycket att flytta högtalarna närmare väggen/varandra eller tvärtom - eller för att inte tala om invinkling! Läs här för tips om placering/akustik http://www.sonicdesign.se/oeint9.html Postad 15 November 2012 - 14:53
Jag är sugen på en SR7007. Går det att koppla 9 högtalare till den och köra samma musik i alla?
Varför jag vill detta är för att jag vill ha 5.1 i vardagsrummet och 1st högtalare i 4 andra rum. Detta utan extra slutsteg. Den har ju 9 utgångar bak för högtalare så detta borde fungera väl? Postad 15 November 2012 - 17:53
Den har ju flera zoner så det skall inte vara några problem tycker jag. Kolla manualen.
Postad 16 November 2012 - 15:57 Dom är de värsta försäljarna... ;-) Postad 16 November 2012 - 22:58
Har köpt supra Lorad grendos och även Lorad kabeln, trodde inte jag skulle höra nån skillnad eller så inbillar jag mig men ljudet blev klarare och då jag spelar vinyl så blev de mindre brum ljud, just vid vinyl spelning har jag upplevt störningar i ljudet, la jag örat mot högtalaren så var de ett svagt brum ljud som nu har försvunnit med Lorad, funderar på att köpa Lorad kabel till 7007an och till oppon också.
Redigerat av Unregistered94c28536, 16 November 2012 - 22:58. Postad 10 December 2012 - 21:44
Hej
Fick meddelande att en ny FW var tillgänglig till min SR7007. Någon som vet vad den uträttar ? Gissar att det inte är några problem at uppgradera. Man är ju lite skraj då det ofta blir skit med digitalboxar och ny mjukvara :-/ Postad 10 December 2012 - 22:48
Sj kör jag just nu med Monsters stora strömfilter. Upplevde också att jag fick mindre bakgrundsbrus. Postad 11 December 2012 - 10:56 Har uppdaterat min 7007a 2 gånger utan några som helst problem, tar dock lite tid, tror de var ca 40min senaste gången. Postad 20 January 2013 - 13:08
Har beställt nedan receiver
https://www.prisjakt...t.php?p=1293722 Och behöver en apparatkabel med eu kontakt,vet någon vilken typ av kontakt det är till denna receiver? Postad 20 January 2013 - 15:21
Kolla på bilderna? Postad 20 January 2013 - 21:50 Det ser ut att vara en 2 polig kontakt men alla apparatkablar jag hittat har 3 poler? Postad 25 January 2013 - 20:00
Ett litet tips om ni är intresserad av 7007 hittade den på rea i England för 8300 sek.
http://www.hispek.co...ck-pd-13371.php Lite sugen själv men har en 8001 det är väl ingen större skillnad på dem,eller? Postad 25 January 2013 - 20:16 Skulle köpt direkt, är ju i princip vad du får betala för minstingen 7005 här i Sverige. Jag är då extremt nöjd med min, bästa jag haft, de är min 8e reciver och den bästa. Postad 31 January 2013 - 20:48
Den kostar ju 899 pund? Hur blir det 8300 sek? Postad 01 February 2013 - 00:29
Jag älskar att varje gång någon skall översätta från utländsk valuta så blir det glädesiffror. Räkna snarare att det blir massa tull och moms.
Och sen vid en snabb anblick står det klart och tydligt Please note we do not send goods outside of the UK. LOL? Postad 01 February 2013 - 15:57
Jag beställde den från en annan hemsida, http://www.quantumav.co.uk och det kostade mig 8855 sek med frakt, helt ok enligt mig eftersom dom tar 13990:- här i Sverige. Men ser nu att även dom höjt till 899 pund.
Det jobbiga är väl om det skulle vara nått fel på produkten, då blir det lite bökigt, men man får chansa lite ibland! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |