Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 30 September 2012 - 16:38

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Oj vad jag hade ifrågasatt dom om jag varit där, varför i hela världen kopplar dom så kan man undra? hade frågat om varför du/ni inte har ngn koll, och om ni anser att det är ok att dema produkter på detta viset etc etc :)

Vad användes för recivers/försteg/slutsteg?

Postad 30 September 2012 - 16:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Som sagt, killen som var i butiken just då hade inte en aning om någonting och kunde inte svara på några frågor som vi hade. Så fler frågor kunde inte besvaras och vi hade ingen lust att sitta där och vänta på den som hade ställt in allt när vi istället kunde gå till något annat ställe och få lyssna på lite musik. Ställer man in det på det viset så förstår man ju också att den personen förmodligen inte har särskilt bra koll på hur man får ut så mycket musik som möjligt ur sin anläggning då det är långt ifrån optimalt.

Förstärkaren som drev center, surround och sub var en Pioneer LX-xx. Förstärkaren som drev frontarna var en Marantz av något slag. Det spelar ju ingen roll egentligen då en sådan koppling aldrig kommer att kunna bli riktigt bra. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 30 September 2012 - 16:51.

Postad 30 September 2012 - 18:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Brallsson: varför kan inte den kopplingen bli bra?

Postad 30 September 2012 - 19:10

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Sitter lite dåligt till och hinner nog inte svara helt ordentligt. Men iaf:

Koppling var dumt ordval av mig, du kan få det helt ok med två olika försteg. Dock är det jävligt dumt att köra så då skalan på volymreglagen kan skilja och trots att du kalibrerat så är det svårt att få exakt samma nivå på dom olika ljudkällorna.

Men det var mer inställningen och DSP-läget jag tänkte på. Vem tusan vill addera reverb på sina favoritskivor? Du lyssnar på ett inspelat rum i ett befintligt rum. Varför vill man addera ytterligare ett "rum" på detta? Lyssningsrummet har ju tillräckligt med problem redan det. :)

Postad 01 October 2012 - 09:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
tack för den förklaringen =)
jag är nämligen skeptisk till påståenden av att förstärkare färgar ljudet. jag trodde lite på det tidigare, men efter att vi i umeå gjorde ett blindtest på tre personer och en förman som höll i det hela så märkte vi att vi hade lika stor chans att gissa rätt som att singla slant =D

Postad 01 October 2012 - 12:12

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Jahopp, kl 6:15 imorses krockade jag och min arbetskamrat påväg till jobbet, det hela gick relativt bra, men smällen var helt otrolig och slog hårdare än dubbla PB13U!

:o :wacko: :)

Kurera sig i soffan nu... med film(er)...

Postad 01 October 2012 - 13:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
krockade med bilen? på väg till jobbet?
du och din fruga var inte bakom denna: http://www.unt.se/sv...ra-1807383.aspx

Postad 01 October 2012 - 16:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

tack för den förklaringen =)
jag är nämligen skeptisk till påståenden av att förstärkare färgar ljudet. jag trodde lite på det tidigare, men efter att vi i umeå gjorde ett blindtest på tre personer och en förman som höll i det hela så märkte vi att vi hade lika stor chans att gissa rätt som att singla slant =D

Jag brukar ha mina gamla NAD förförstärkare som exempel, hör du inte skillnad mellan dessa två så är du gravt hörselskadad.
Hör man inte skillnaden mellan 916 och 114 så köp billigaste plastaskiten på Ullared allt annat är att elda för kråkorna.

Postad 01 October 2012 - 17:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 2

Jag brukar ha mina gamla NAD förförstärkare som exempel, hör du inte skillnad mellan dessa två så är du gravt hörselskadad.
Hör man inte skillnaden mellan 916 och 114 så köp billigaste plastaskiten på Ullared allt annat är att elda för kråkorna.

Man ser skillnad på en T-Ford och en häst med vagn också, men dom flesta använder inget av det idag. :P ;)

Postad 01 October 2012 - 17:50

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

krockade med bilen? på väg till jobbet?
du och din fruga var inte bakom denna: http://www.unt.se/sv...ra-1807383.aspx

Nejdå, det var jag och min arbetskamrat som åkte i samma bil och krockade med en annan bil...

Postad 02 October 2012 - 07:49

STI-RA
  • STI-RA
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nej. Det är bara SVS som levererar det dom ska. Alla andra baslådor har för kraftiga kompromisser för att det ska bli riktigt bra.
Det ÄR ingen hemlighet att det behövs en viss kavitet för att ett element ska spela optimalt.

För att ta ett exempel så kan mina LMS 5400 U spela i så litet som 85 liter. Det är extremt litet för ett 18"-element.
Men optimal volym för elementet är runt 200 liter.

Många tillverkare gör så. Dom väljer en lådvolym som "funkar". Sen försöker dom lösa det med diverse fusk som mängder av effekt och LT.
Man kan givetvis ta till mängder av effekt och LT till en optimal lådvolym också, men då har man en bra utgångspunkt med en låda som redan spelar bra.

Problemet med det är ju att dom tvingar elementet att spela frekvenser som det egentligen inte vill.
Givetvis blir det påföljder av att tvinga elementet. Dist framför allt.
Dom hade sluppit ifrån mängder av problem, klarat sej med betydligt mindre effekt, och det hade låtit bättre om dom hade valt en optimal volym på lådan till elementet, men då hade inte såna designmänniskor som du köpt dom som du skriver själv.
Vilken människa som helst som är något sånär insatt förstår att 50 liter inte är tillräckligt för en 15-tummare t.ex.
Fysiken har lagar. Dom GÅR helt enkelt inte att bryta. Man kan böja dom lite, men då kommer det att kosta på det ena eller andra sättet.

En Procella 15 kostar 55 lök.
För samma pengar får man fyra LMS 5400 U och fyra EP4000 och kan köra ett bryggat till varje element.
http://www.parts-exp...tnumber=293-666

Vilket tror du kommer spela bäst för pengen ?

Sen förstår jag att inte alla vill bygga själva, och att väldigt få vill ha 800 liter låda.
Men man ska förstå att man inte KAN få pluttsubbar att prestera lika bra som stora lådor.
Sen låter det kanske "helt okej", men samma element i en större låda hade förmodligen i jämförelse låtit fantastiskt.

Om man kör Isobarik kommer man mao att klar sig med 100L :D.... synd att inet får plats det heller.... dom där LMS 5400 element ser lika trevliga ut prisvärda är dom nog...men frakten lär ju inte vara att leka med :o

Lite hårt att använda ytterligare ett lement bara för ½ volymen...så gjorde man ju när man byggde bil sub när man var liten...:)

Postad 02 October 2012 - 19:48

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Bakerman:

Har idag pratatat med min kontakt inom element osv, han skulle återkomma i slutet på veckan.

Postad 02 October 2012 - 20:49

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Har nu varit inne och lusläst och kollat bilderna på Kreisels facebook sida, och även läst igenom det Norska testet på DXD-12012 i Lyd & Bild.

Kreisels nya högtalare som komma skall verkar ju extremt intressanta, och subbarna likaså... måste bara lyssna på denna subben igen känner jag.

Ett komplett Sunfire XT system med dubbla EQ12"-subbar?

Eller

Ett komplett Kreisel system (det nya) med dubbla dxd-12012?

Det är frågan det B)

Postad 02 October 2012 - 23:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Ta kreisel. inte för att jag vet hur dom låter. det jag däremot vet är hur dålig bas som kommer från sunfiresubbarna XD

Postad 03 October 2012 - 17:16

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ta kreisel. inte för att jag vet hur dom låter. det jag däremot vet är hur dålig bas som kommer från sunfiresubbarna XD

Ska ju faktiskt köra med två system i nya boendet, men ett Kreisel system och ett Sunfire XT är MYCKET pengar...(ca250 000kr)

Ja får se hur jag gör, måste ju iaf lyssna på Kreisel högtalarna, undra när dom kommer?, till Jul kanske?

Nej Zartok: Sunfire EQ spelar väldigt väldigt bra.

Postad 03 October 2012 - 17:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Bakerman:

Jag heter inte Anders-Sara :)

Han (Min kontakt) har inga problem med att köpa eller beställa element genom dom! han frågade bara varför just dessa element, finns klart mkt bättre och mer anpassade element för hemmabio-bas-bygge enligt honom..

Postad 03 October 2012 - 18:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Snälla kan du inte visa oss vilket element bagaren skulle byggt med istället, full patte ner till 10Hz @ idiotnivåer.

Postad 03 October 2012 - 18:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
http://start.mobileb...Mythwoofer-quot

enter the realm of the mythwoofer! :D
160 db i 16 borde klara 10hz också, bara man fick den att hålla :D

Postad 03 October 2012 - 19:03

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Snälla kan du inte visa oss vilket element bagaren skulle byggt med istället, full patte ner till 10Hz @ idiotnivåer.

Va Fan, varför ska jag visa det för!?

Att en av Sveriges bästa baslåds-byggare och en av Sveriges största inom billjud påstår det jag skrev, så påstår du att JAG ska visa er ett element bagarn ska bygga med!?

Hur tänkte du där?

Postad 03 October 2012 - 19:09

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Om ni tror att bagarns element är bäst i hela världen så är det ju ok.

Enligt mig finns det en massa bra element.

Men hemmabyggen är inget jag själv har sysslat med, hittills iaf.

Postad 03 October 2012 - 19:27

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Om ni tror att bagarns element är bäst i hela världen så är det ju ok.

Enligt mig finns det en massa bra element.

Men hemmabyggen är inget jag själv har sysslat med, hittills iaf.

Det finns absolut massa bra element, men om din kontakt till och med frågar varför man skulle vilja köpa det elementet så bör han ju ge exempel på något som är bättre kan man ju tycka?

Postad 03 October 2012 - 19:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det finns absolut massa bra element, men om din kontakt till och med frågar varför man skulle vilja köpa det elementet så bör han ju ge exempel på något som är bättre kan man ju tycka?

Lite så jag menade med, det var ju inget konstigt önskemål allt kan jag tycka.

Redigerat av Evil Homer, 03 October 2012 - 19:30.

Postad 03 October 2012 - 19:32

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ja absolut.

Han pladdrade en massa, han pratade bla om ett mer lättdrivet element.

Redigerat av EtageMedia, 03 October 2012 - 19:38.

Postad 03 October 2012 - 19:42

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
BTW! Vem skulle vilja ha ett DXD-12012 duo quattro system hemma?

Postad 03 October 2012 - 20:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja absolut.

Han pladdrade en massa, han pratade bla om ett mer lättdrivet element.

Hmm, nu blev jag nyfiken. Vilka mer lättdrivna element med samma prestanda finns det? Fråga honom gärna.

Förövrigt så är ju effekt jäkligt billigt i sammanhanget. Så det spelar ju inte så himla stor roll egentligen. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 03 October 2012 - 20:03.

Postad 03 October 2012 - 20:39

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Ja i sammanhanget (bygga själv) så är ju allt jäkligt billigt, jämfört mot köpe-subbar i den högre skolan.

Är faktiskt inte i behov av att ringa honom och tjata om saker vi diskuterar här, har inte det intresset just nu iaf, huvudsaken för mig var enbart att ta reda på om jag hade bytt namn till Anders-Sara eller inte :)

Postad 03 October 2012 - 20:39

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Slog nyss till på en vit REL T7. Ska bli riktig kul & höra hur den gör sig med mina B&W CM5 & en Rotel RA-12. Jag tror de kan bli succé!

Postad 03 October 2012 - 20:45

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Grattis! en riktigt fin liten trio du har :) CM5:orna är faktiskt riktigt trevliga små högtalare, och den nya Roteln passar väl bra kan jag gissa ihop med dom, och sen får du en fin och musikalisk botten med T7:an, kan tänka mig att det svänger fint!

Postad 03 October 2012 - 22:10

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja i sammanhanget (bygga själv) så är ju allt jäkligt billigt, jämfört mot köpe-subbar i den högre skolan.

Är faktiskt inte i behov av att ringa honom och tjata om saker vi diskuterar här, har inte det intresset just nu iaf, huvudsaken för mig var enbart att ta reda på om jag hade bytt namn till Anders-Sara eller inte :)

Är väl iofs inte en jättebra idé att ta upp saker som du inte vill diskutera då. Du visste ju att du skulle få frågor med ett sådant påstående. :)

Postad 04 October 2012 - 00:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bakerman:

Jag heter inte Anders-Sara :)

Han (Min kontakt) har inga problem med att köpa eller beställa element genom dom! han frågade bara varför just dessa element, finns klart mkt bättre och mer anpassade element för hemmabio-bas-bygge enligt honom..

Jag har väl inte påstått att han inte kan beställa element därifrån ? Det kan ju alla ?
Frågan var ju hur mycket billigare din polare kunde få tag på dom.
Dina ord var ju "betydligt billigare".

Om din polare dessutom påstår att det "finns klart mkt bättre och mer anpassade element för hemmabio-bas-bygge" så har han nog ingen vidare koll.
Det går säkert att få fram ett element som är lika bra, men "klart mycket bättre" finns det ICKE.

Postad 04 October 2012 - 00:59

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Jag har väl inte påstått att han inte kan beställa element därifrån ? Det kan ju alla ?
Frågan var ju hur mycket billigare din polare kunde få tag på dom.
Dina ord var ju "betydligt billigare".

Om din polare dessutom påstår att det "finns klart mkt bättre och mer anpassade element för hemmabio-bas-bygge" så har han nog ingen vidare koll.
Det går säkert att få fram ett element som är lika bra, men "klart mycket bättre" finns det ICKE.

Här har du ett "klart mycket bättre" element!!

http://www.fynda.se/...aselement/3679/

Postad 04 October 2012 - 18:23

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Har rensat hela tråden från off-topic. Om det inte blir bättring kommer tråden att stängas.

/ Pär

Postad 06 October 2012 - 19:44

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och testat den omtalande SVS PC13-Ultra under en hel dag.
Mina intryck av basen är.
Den är större än man tror men den tar ändå förhållandevis liten golv yta
Är man estetisk bevandrad ska man ha stora frontar om den ska stå vid sidan
om fronten.....för det är ett kanon-RÖR.

Bifogad fil  P1000144.JPG   123.73K   1 Antal nerladdningar

Jag använde ett trevligt hjälpmedel för att ställa in basen den gillade jag skarpt.

Bifogad fil  P1000145.JPG   140K   1 Antal nerladdningar

En DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual C men jag tycker att den har ett för högt pris.

Nu kommer vi till.......hur tyckte jag att den spelade?
Den kunde gå lågt med bra tryck men jag tyckte att den spelade liknade ton
oavsett vad den skulle återge.
Den var inspelad ca 100 timmar men jag tyckte att konan kändes alldeles
för hård för att kunna spela...de finstilta

Ägaren förstod inte riktigt vad jag menade....så det blev en resa hem till mig.
Spelade samma musik och film.....då förstod han vad jag menade.
Och det är en yngre person som vill ha det BOMBASTIC..... Postad bild
Han föredrog hur DD18 lät men det är andra pengar
Den är inte dålig...den är mycket pris värd....men till musik skulle jag inte välja den.
Eftersom jag själv var nyfiken att eventuellt investera i två stycken bak till film.

Men det blir att lyssna på JL AUDIO eller eventuellt att bygga egna.
Men det blir ganska mycke jobb för jag är så kräsen när det gäller finish.

(obs det är mitt tycke och absolut inte facit eftersom det är ett tyckande)

mvh/Roger

Postad 06 October 2012 - 19:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Mina intryck av basen är.
Den är större än man tror men den tar ändå förhållandevis liten golv yta
Är man estetisk bevandrad ska man ha stora frontar om den ska stå vid sidan
om fronten.....för det är ett kanon-RÖR.

Bifogad fil  P1000144.JPG   123.73K   1 Antal nerladdningar

Jag använde ett trevligt hjälpmedel för att ställa in basen den gillade jag skarpt.

Bifogad fil  P1000145.JPG   140K   1 Antal nerladdningar

Nu kommer vi till.......hur tyckte jag att den spelade?
Den kunde gå lågt med bra tryck men jag tyckte att den spelade liknade ton
oavsett vad den skulle återge.
Den var inspelad ca 100 timmar men jag tyckte att konan kändes alldeles
för hård för att kunna spela...de finstilta

Ägaren förstod inte riktigt vad jag menade....så det blev en resa hem till mig.
Spelade samma musik och film.....då förstod han vad jag menade.
Och det är en yngre person som vill ha det BOMBASTIC..... Postad bild
Han föredrog hur DD18 lät men det är andra pengar
Den är inte dålig...den är mycket pris värd....men till musik skulle jag inte välja den.
Eftersom jag själv var nyfiken att eventuellt investera i två stycken bak till film.

Men det blir att lyssna på JL AUDIO eller eventuellt att bygga egna.
Men det blir ganska mycke jobb för jag är så kräsen när det gäller finish.

(obs det är mitt tycke och absolut inte facit eftersom det är ett tyckande)

mvh/Roger

Intressant att få ta del utav, äntligen en persom som inte bara skriver "lyckorus" om SVS PC/PB13.

Jag tyckte liknande som dig när jag lyssnade på PB13 på HBB för ett tag sedan.

Sen att just PC13 måste vara en av världens fulaste subwoofers gör ju sitt oxå :P ;)

mvh/Micke

Postad 06 October 2012 - 22:08

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

mvh/Roger

Ni verkar ju ha haft en kanontrevlig dag. Det finns inget bättre än att nörda runt och lyssna på högtalare. :)

Vad lyssnades det på för musik? Alltid kul att ta del av vad andra använder när dom testar prylar. :)

Postad 06 October 2012 - 23:58

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Oh! en DSPeaker. Vad tycker du den är värd då? Vad är bra och dåligt? Är gärna intresserad av att läsa en recension i en förstås, mer lämplig tråd. :-)

Postad 07 October 2012 - 07:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag tycker också att det är kul att folk inte bara älskar svs. nu säger du ju att det är orättvist att jämföra den här med en för dubbla priset och det är nog alla överens om. daniel här på forumet, som äger två dd15 säger samma sak som dig, även fast dd inte spelar lika högt i djupet, eller lika distfritt så passar den bättre till musik då den ska spela lite mer snärtig bas.

Låter som en cv-sub som spelar lågt med andra ord :)

Postad 07 October 2012 - 09:02

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Inte för att försvara SVS på nåt sätt, eller ok, lite då =) men i alla fall, det är lite intressant när man ser en del som inte är SVS frälsta som jämför t.ex SVS PC13 Ultra, med en subba som kostar mer än dubbelt så mycket när dom delar med sig av sina lyssningsintryck.. Det säger väl iofs kanske ännu mer hur pass bra och prisvärd den är. Man hör ju sällan någon jämföra den med en i samma prisklass, för jag tror personligen inte det finns så många eller någon subba som slår den på fingrarna då.

Det vore för övrigt kul att veta vilken musik det lyssnades på, där den uppfattades som entonig..

Redigerat av Mikael_80, 07 October 2012 - 09:05.

Postad 07 October 2012 - 10:57

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Oh! en DSPeaker. Vad tycker du den är värd då? Vad är bra och dåligt? Är gärna intresserad av att läsa en recension i en förstås, mer lämplig tråd. :-)

Denna tråden är väl perfekt.

Postad 07 October 2012 - 11:06

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Inte för att försvara SVS på nåt sätt, eller ok, lite då =) men i alla fall, det är lite intressant när man ser en del som inte är SVS frälsta som jämför t.ex SVS PC13 Ultra, med en subba som kostar mer än dubbelt så mycket när dom delar med sig av sina lyssningsintryck.. Det säger väl iofs kanske ännu mer hur pass bra och prisvärd den är. Man hör ju sällan någon jämföra den med en i samma prisklass, för jag tror personligen inte det finns så många eller någon subba som slår den på fingrarna då.

Det vore för övrigt kul att veta vilken musik det lyssnades på, där den uppfattades som entonig..

Sant, SVS ÄR prisvärda, inget snack om saken, dom har däremot en finnish, kvalitet, och ett ljud som inte räcker ända upp (enligt mig).

Just PB & PC13 är ju så omskrivna och omtyckta för att dom förmedlar MER än vad andra subbar i prisklassen gör, så kan man leva med utseendet så är det absolut bra subbar.

Sen har dom ju sina SB-modeller och dessa ser ju faktiskt helt ok ut, och jag tror dom presterar mkt bra jämförelsevis mot liknande subbar i liknande prisklass.

Ska som sagt bli intressant att få se vad dubbla SB13U förmedlar i ett rum på ca 30-40kvm, i både kvalitet, spl, och djup, dist.

Sen så är det ju faktiskt så att man inte ENBART kan kolla på prislappen, tex så är Velodynes större modeller 15" & 18" relativt dyra, men dom är även otroligt bra, samma gäller med JL Audios diton, och för många så är den lite högre prislappen inte ett hinder iom allt man får på köpet.

Annars så hade ju alla nöjt sig med en Onkyo 616 och en PB12 och Dynavoice högtalare.

Postad 07 October 2012 - 12:11

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Man köper det man känner att man har behov för.

Postad 07 October 2012 - 12:12

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Man köper det man känner att man har behov för.

Japp precis.

Postad 07 October 2012 - 12:29

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Intressant att få ta del utav, äntligen en persom som inte bara skriver "lyckorus" om SVS PC/PB13.

Jag tyckte liknande som dig när jag lyssnade på PB13 på HBB för ett tag sedan.

Sen att just PC13 måste vara en av världens fulaste subwoofers gör ju sitt oxå :P ;)

mvh/Micke

Jag tycker att det är lite komiskt att när te.x jag har jämfört Sunfire eq12 (som du avgudar) mot just pc-13 (som du tycker är hypad) i samma rum så kräver du information om allt tex: hur rummet var, elektronik etc. När jag svarar på dina kommentarer så kommer du bara med ett jäkligt spydigt inlägg om att jag ska topsa öronen. Bara för att jag inte tycker som dig.

När det kommer jämförelser som denna ovanför som är i helt olika rum med externa eq-apparater osv. Då sväljer du allt med hull och hår. Inte en fråga om hur det gick till, bara för att du håller med om resultatet.

Lite lustigt bara. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 07 October 2012 - 13:02.

Postad 07 October 2012 - 12:33

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Sant, SVS ÄR prisvärda, inget snack om saken, dom har däremot en finnish, kvalitet, och ett ljud som inte räcker ända upp (enligt mig).

Just PB & PC13 är ju så omskrivna och omtyckta för att dom förmedlar MER än vad andra subbar i prisklassen gör, så kan man leva med utseendet så är det absolut bra subbar.

Sen har dom ju sina SB-modeller och dessa ser ju faktiskt helt ok ut, och jag tror dom presterar mkt bra jämförelsevis mot liknande subbar i liknande prisklass.

Sen så är det ju faktiskt så att man inte ENBART kan kolla på prislappen, tex så är Velodynes större modeller 15" & 18" relativt dyra, men dom är även otroligt bra, samma gäller med JL Audios diton, och för många så är den lite högre prislappen inte ett hinder iom allt man får på köpet.

Annars så hade ju alla nöjt sig med en Onkyo 616 och en PB12 och Dynavoice högtalare.

Nu var min poäng den att när folk säger att dom inte tycker att SVS Ultra är så otroligt bra som en del säger att den är, så jämför dom oftast med en subba för dubbla priset eller mer. Sen är det väl självklart anser jag att man inte bara ska kolla på prislappen, men det var liksom inte riktigt det som var poängen heller. Det är ungefär som att säga att B&W 800D inte är så grym som folk säger att den är, för har man lyssnat på TAD R1 så låter B&W inte lika bra, om du förstår vad jag menar =) Det blir nästan som att jämföra äpplen med päron. Sen kan ju iofs en del få det att låta som om SVS PB13 Ultra är den bästa subben i världen, ja då kan jag tycka att det är befogat om man drar upp JL Gotham eller Velodynes största subbar.

Postad 07 October 2012 - 12:40

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är lite komiskt att när te.x jag har jämfört Sunfire eq12 (som du avgudar) mot just pc-13 (som du tycker är hypad) i samma rum så kräver du information om allt tex: hur rummet var, elektronik etc. När jag svarar på dina kommentarer så säger du bara att jag ska topsa öronen. Bara för att jag inte tycker som dig.

När det kommer jämförelser som denna ovanför som är i helt olika rum med externa eq-apparater osv. Då sväljer du allt med hull och hår. Inte en fråga om hur det gick till, bara för att du håller med om resultatet.

Lite lustigt bara. ;)

Förstår inte vad du menar faktiskt?

Jag tycker att Sunfire EQ 12" är en bra subb, jag tycker även den spelar riktigt bra, vad är det med det?
:)

Nu var min poäng den att när folk säger att dom inte tycker att SVS Ultra är så otroligt bra som en del säger att den är, så jämför dom oftast med en subba för dubbla priset eller mer. Sen är det väl självklart anser jag att man inte bara ska kolla på prislappen, men det var liksom inte riktigt det som var poängen heller. Det är ungefär som att säga att B&W 800D inte är så grym som folk säger att den är, för har man lyssnat på TAD R1 så låter B&W inte lika bra, om du förstår vad jag menar =) Det blir nästan som att jämföra äpplen med päron. Sen kan ju iofs en del få det att låta som om SVS PB13 Ultra är den bästa subben i världen, ja då kan jag tycka att det är befogat om man drar upp JL Gotham eller Velodynes största subbar.

Ja, jag förstår din poäng.

Redigerat av par-joha, 07 October 2012 - 13:32.
Sparat de sakliga delarna

Postad 07 October 2012 - 13:01

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Har (igen) dolt inlägg som inte hör till diskussionen. Vill ni ha kvar tråden eller inte?

Edit: Diskussioner på forumet förväntas vara sakliga och ha en trevlig ton. Det betyder inte att man inte får ifrågasätta andras resonemang. Om man tycker att ett inlägg bryter mot reglerna eller innehåller andra otrevligheter så uppmuntrar vi att man anmäler inlägget.

Detta är det enda jag kommer att skriva kring denna meta-diskussion, vidare frågor kan skickas till mig via PM.

/ Pär

Redigerat av par-joha, 07 October 2012 - 13:39.

Postad 07 October 2012 - 13:44

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är lite komiskt att när te.x jag har jämfört Sunfire eq12 (som du avgudar) mot just pc-13 (som du tycker är hypad) i samma rum så kräver du information om allt tex: hur rummet var, elektronik etc. När jag svarar på dina kommentarer så kommer du bara med ett jäkligt spydigt inlägg om att jag ska topsa öronen. Bara för att jag inte tycker som dig.

Lite lustigt bara. ;)

Och för det andra så har du inte ens lyssnat på en sunfire EQ 12", utan enbart EQ10":aren, och du har även inte jämfört den mot en PC13U, samtidigt och i samma rum.

Men ändå så försöker du påvisa/klämma in att så är fallet.

Jag kan be killarna på HBB sthlm maila mig angående detta om du inte "erkänner".

Sen så handlar det inte alls om att jag "sväljer allt" som Cobra skrev, utan det var helt enkelt så att jag uppfattar SVS subben på ett liknande sätt som han gör, och vad är fel eller konstigt med det?

Detta är lustigt om ngt :)

Redigerat av EtageMedia, 07 October 2012 - 13:53.

Postad 07 October 2012 - 15:43

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Du missar min poäng totalt. :)

Du får givetvis tycka precis vad du vill om vilka högtalare du vill, tex att Sunfire är bra. Jag har ju inte sagt något emot det heller. Min poäng är att du vänder kappan efter vinden. När någon inte håller med dig så kräver du bevis och ifrågasätter allt. När någon säger något du håller med om så köper du det direkt utan att fråga någonting.

Vidare så fortsätter du att ifrågasätta mina upplevelser. Hur kan du veta vad jag har lyssnat på? Om du blir underhållen utav att maila dom på HBB så knock yourself out! :) Jag är dock osäker om dom har något år gamla register på vad alla kunder i butiken har lyssnat på. :rolleyes: Dessutom så spelar det ju mindre roll i diskussionen om det var eq-10 eller 12 jag lyssnade på. Vad jag kommer ihåg så var det 12:an iaf och jag jämförde den mot pc13 i deras demorum. Jag gillade inte alls Sunfire i den jämförelsen. :)

Postad 07 October 2012 - 15:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
En annan sak man ska komma ihåg med svs vs velodyne dd15 (där den senare kostar mer än dubbelt upp) är att svs fortfarande klår den i spl i låga hz och i låg dist när det spelas.

Postad 07 October 2012 - 16:42

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

En annan sak man ska komma ihåg med svs vs velodyne dd15 (där den senare kostar mer än dubbelt upp) är att svs fortfarande klår den i spl i låga hz och i låg dist när det spelas.

Detta är ju inte ngn nyhet precis, och det handlar om små skillnader.

Så vilken subb som enligt en person låter bäst är upp till den personen.

Papperet på SVSen gör den inte automatiskt bäst.

Själv hade jag tex valt en dd15 över en pb13 alla dagar i veckan.
Och pratar vi dd15plus så är den ännu bättre.

För velodyne och svs låter inte likadant.

Eller är ni utav den kategorin som hävdar att dom låter likadant om dom spelar samma ljudspår?

Redigerat av EtageMedia, 07 October 2012 - 16:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.