Tacksam om nån annan kan testa detta också.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 april 2013 - 15:50
Postad 24 april 2013 - 16:33
det funkade utan. märkte även senare att det finns ett inbyggt val för begränsad RGB. har ifs inte testat att bocka i den utan är nöjd med autostart.sh.
det verkar inte vara 100% korrekt 23,976hz. tyckte jag märkte någon framedrop 1-2 ggr under mer än en timmes filmtittande men det var så maskerat så jag är inte helt säker på att det var framedrop
men bild och ljud har fått sig ett lyft jämfört med min Dune HD Smart, det trodde jag inte. så jag överväger faktiskt att byta ut den och skaffa en till NUC. NUCen som jag har nu är till sovrummet (iaf var det tänkt så)
Testa att spela upp en rulle med 23,976 och samtidigt logga in med ssh och kör DISPLAY=:0 /usr/lib/xbmc/xbmc-xrandr
sen gör du samma sak igen med denna http://pastebin.com/H6zTc04J xorg.conf så får du se vilken fps du har.
Postad 24 april 2013 - 23:05
Testa att spela upp en rulle med 23,976 och samtidigt logga in med ssh och kör DISPLAY=:0 /usr/lib/xbmc/xbmc-xrandr
sen gör du samma sak igen med denna http://pastebin.com/H6zTc04J xorg.conf så får du se vilken fps du har.
Det ska jag göra. I vilken mapp skapar/lägger jag xorg.conf?
Postad 25 april 2013 - 08:15
är det linux nu kör på Nuc'en ? kan inget om linux. finns det inte något pack man kan installera med allt som behövs
så att det bara fungerar ?
Postad 25 april 2013 - 08:19
Funderar på en NUC, men det värkar vara mycket som skall installeras & pillas med så att filmerna visas optimalt
är det linux nu kör på Nuc'en ? kan inget om linux. finns det inte något pack man kan installera med allt som behövs
Prova OpenELEC, det är Linux med XBMC och det mesta förkonfigurerat. http://openelec.tv/
Postad 25 april 2013 - 09:51
Postad 25 april 2013 - 09:57
Postad 25 april 2013 - 10:49
Nån som kan kolla inte bara "black crush" utan även "green clipping" genom att köra AVS 709HD kalibreringsfilerna (color clipping för att kolla gröna färgen) under Linux/OpenElec/Xbmcbuntu? Jag kan få rätt på black levels men den gröna färgen verkar klippas...
Ingen som bryr sig om att grön färg klipps och att färgerna därmed inte blir korrekta i XBMC/OpenElec med Intelgrafik under Linux?

Förresten, nån som märkt att Intels Windowsdrivrutin klipper svart vid 19 istället för korrekta 17?
Postad 25 april 2013 - 11:09
Ingen som bryr sig om att grön färg klipps och att färgerna därmed inte blir korrekta i XBMC/OpenElec med Intelgrafik under Linux?
klart man bryr sig men problemet är uppe på tapeten och kommer antagligen att åtgärdas. sen så kan man ju debatera ifall det är ett problem som man själv märker under en filmvisning. fast självklart vill man ju att det ska fixas men jag själv har inte så brådis med just det. jag har en Pioneer Kuro KRP fast inte kalibrerad så frågan är om det ändå inte är massa färger som redan klippts så att säga

Funderar på en NUC, men det värkar vara mycket som skall installeras & pillas med så att filmerna visas optimalt
Openelec var skitenkelt att installera men jag hade lite diverse problem med min hårdvara (NUC i3) och den stabila OE versionen men det verkar en Dev build ha fixat (som förövrigt oxå var enkel att uppdatera). håller på och hårdgranskar den

Postad 25 april 2013 - 11:26
klart man bryr sig men problemet är uppe på tapeten och kommer antagligen att åtgärdas. sen så kan man ju debatera ifall det är ett problem som man själv märker under en filmvisning. fast självklart vill man ju att det ska fixas men jag själv har inte så brådis med just det. jag har en Pioneer Kuro KRP fast inte kalibrerad så frågan är om det ändå inte är massa färger som redan klippts så att säga
Okej, kanske bara jag som tycker det är extremt störigt och inte gillar att bara sitta o hoppas på någon fixar det när man har en fin mediaspelare annars. Tycker att du som har så bra TV borde vilja ha så bra färger som möjligt även om den inte är kalibrerad. Att det är fel i grönt påverkar ju alla fäger och förmodligen vitbalansen... men alla är vi olika!

Ännu störigare är att inte ens Windowsdrivrutinen är helt ok så jag vet inte om jag ska välja pest eller kolera...
Postad 25 april 2013 - 11:54
Okej, kanske bara jag som tycker det är extremt störigt och inte gillar att bara sitta o hoppas på någon fixar det när man har en fin mediaspelare annars. Tycker att du som har så bra TV borde vilja ha så bra färger som möjligt även om den inte är kalibrerad. Att det är fel i grönt påverkar ju alla fäger och förmodligen vitbalansen... men alla är vi olika!
Ännu störigare är att inte ens Windowsdrivrutinen är helt ok så jag vet inte om jag ska välja pest eller kolera...
självklart påverkar det alla färger men eftersom den inte är kalibrerad har jag inte ens i närheten av perfekt vitbalans och korrekta färger ändå. men man vill såklart ha allt så bra som möjligt. håller med om att det är jobbigt att sitta å vänta på en lösningen. hade jag inte kunnat få till 23,976hz och crushing blacks såhär snabbt med en dev build (tack 22mc) hade jag blivit tokig och hade inte godtagit att vänta på en uppdatering som kanske löser problemet.
ps: detaljerna i svärtan tycker jag är viktigare så om du frågar mig. välj då inte windows

Postad 25 april 2013 - 12:03
så man kan byta hårdvara.. det är ju roligt att bygga. får se vad det blir kanske ett bygge & en Nuc till sovrummet

Postad 25 april 2013 - 13:57
Jag kan tyvärr bara bekräfta. Både i den modifierade 12:an och dev. 13.Nån som kan kolla inte bara "black crush" utan även "green clipping" genom att köra AVS 709HD kalibreringsfilerna (color clipping för att kolla gröna färgen) under Linux/OpenElec/Xbmcbuntu? Jag kan få rätt på black levels men den gröna färgen verkar klippas...
Redigerat av Heddan, 25 april 2013 - 14:11.
Postad 25 april 2013 - 19:03
såhär står det efter att jag gjorde xorg.config
"<mode id="0x4f" name="1920x1080@24p" w="1920" h="1080" hz="23.97610" current="true" preferred="false"/>"
antar att det då ska vara 23,97610hz? men i xbmc när man kollar vad cpu, framerate etc under filmen så pendlar det mellan 23,978-24hz
Postad 25 april 2013 - 21:09
Du kan även testa denna modeline istället om din tv stödjer den:
ModeLine "1920x1080_23.976" 74.11 1920 2557 2602 2750 1080 1084 1089 1124 +hsync +vsync
Som ger mig :
<mode id="0x1e7" name="1920x1080" w="1920" h="1080" hz="23.97606" current="true" preferred="false"/>
Se till att ha sync playback i bockad med videoclock och audio drop/dupe som sync metod.
Postad 25 april 2013 - 22:32
Modeline "1920x1080@24p" 74.110 1920 2557 2602 2750 1080 1084 1089 1124 +hsync +vsync
tack för all hjälp 22mc!
Postad 27 april 2013 - 16:00
Postad 29 april 2013 - 16:23
Någon som kan bekräfta att man kan köra en OpenELEC installation från ett usb-minne? Tänkte slippa köpa nån SSD när jag bara skall ha OpenELEC och köra "från" USB som jag gjort tidigare...
Kanske lite sent, men ja det går köra Openelec via usb. Finns installationsinstruktioner på deras hemsida. Dock måste man skapa usb-minnet från linux. Jag kör med USB nu i väntan på min ssd.
Postad 29 april 2013 - 18:39
Postad 29 april 2013 - 20:12
Kanske lite sent, men ja det går köra Openelec via usb. Finns installationsinstruktioner på deras hemsida. Dock måste man skapa usb-minnet från linux. Jag kör med USB nu i väntan på min ssd.
det går att fixa med OSX också. det var riktigt enkelt bara man följde instruktionerna på deras sida.
Postad 29 april 2013 - 21:52
Funkar fint att skapa med windows med ! Finns en .bat fil bland openelec filerna som man laddar ner som skapar usb
Suck, det missade jag helt, fick hålla på och krångla med virtualbox och skit

Ett problem med att köra från usb som jag märker är att xbmc ibland står och laddar från usb't. Kan dock vara för att jag kör ett tungt skin...
Postad 30 april 2013 - 09:10
Postad 01 maj 2013 - 08:49
Jag har en Celeron för test och den funkar riktigt bra, men eftersom NUCarna inte har S/PDIF så kör jag den just nu bara mot TV:ns tvåkanaliga ljud. Jag försöker hitta ett vettigt och billigt USB-ljudkort med optisk ut som kan köra pass-through på multikanalsljudet till förstärkaren, lutar mot ett Asus Xonar U3 just nu. Dum fråga kanske men hur testar jag om den kan downmixa HD-ljudet? Jag har valt i inställningarna att jag inte har någon DTS-HD eller TrueHD kapabel förstärkare, downmixar den då det ljudet eller? Säg bara hur jag skall göra så kan jag kanske göra ett test.är det någon som har erfarenhet av Celeron versionen? funderar på att skaffa en sån till sovrummet. men då måste den klara av att downmixa DTS-MA och Dolby True HD. någon som vet/hört något?
Postad 01 maj 2013 - 09:11
Jag har en Celeron för test och den funkar riktigt bra, men eftersom NUCarna inte har S/PDIF så kör jag den just nu bara mot TV:ns tvåkanaliga ljud. Jag försöker hitta ett vettigt och billigt USB-ljudkort med optisk ut som kan köra pass-through på multikanalsljudet till förstärkaren, lutar mot ett Asus Xonar U3 just nu. Dum fråga kanske men hur testar jag om den kan downmixa HD-ljudet? Jag har valt i inställningarna att jag inte har någon DTS-HD eller TrueHD kapabel förstärkare, downmixar den då det ljudet eller? Säg bara hur jag skall göra så kan jag kanske göra ett test.
aaah låter kanon. har du någon blu-ray rip som bara har dts-ma och du lyckas få ljud i din tv så "downmixar" den. jag kör nämligen 2 kanals förstärkare i sovrummet. mediaspelare med hdmi in i tvn sen spdif 2 kanal ut till förstärkaren.
Postad 01 maj 2013 - 19:10
Postad 02 maj 2013 - 07:13
Jag har blu-ray rippar med både dts-ma och ac3 men dts-ma ljudspåret är förvalt och ljudet fungerar utmärkt på TV:n. Växlar jag till ac3-ljudspåret blir det en annan nivå och karaktär på ljudet så det verkar som den automatiskt väljer det bästa spåret, eller...
det låter bra

tyvärr så väntar jag nog med att köpa en ny NUC. Kommer att köra den jag har nu i sovrummet och ställa tillbaks min Dune i vardagsrummet. anledning: jag tycker mig höra lite konstiga ljud, som små knäpp ibland, sedan tycker jag mig se lite konstigheter med bilden som är svåra att förklara (typ flimmer i vissa delar av bilden, oönskad extra skärpa, bilden hålls inte ihop, färgerna känns lite överdrivna) kollar jag på samma film med Dunen upplever jag inget av dem. Då infaller sig bara ett skönt lugnt i sinnet när jag kollar på film.
det positiva. nu har jag en överdimensionerad sovrums HTPC som jag även kan streama musik från NASen och via airplay från mobilen

Postad 02 maj 2013 - 13:06
Postad 02 maj 2013 - 20:19
Nån mer som har problem med Wake on Lan ? vad jag än testar så får jag inte det att funka väldigt störande.
jag har problem med det. har ifs inte försökt lösa problemet.
Postad 02 maj 2013 - 23:50
Nån mer som har problem med Wake on Lan ? vad jag än testar så får jag inte det att funka väldigt störande.
Använder du Windows 8? Testat med att väcka från sleep eller hibernate?
Postad 03 maj 2013 - 09:30

Postad 03 maj 2013 - 10:22
Ta det i en egen tråd i https://www.minhembi...hp?showforum=70 , så ska vi nog kunna hjälpa dig med det också.japp kör 8:an och det du säger funkar men jag skulle vilja ha WOL att fungera med
Postad 03 maj 2013 - 15:53
japp kör 8:an och det du säger funkar men jag skulle vilja ha WOL att fungera med
Tyvärr så är det inte möjligt så vitt jag vet, jag rotade länge i det men verkar tvärkört om du vill starta från "classic shutdown (S5)" - alltså att du stänger av helt och håller. Se mer information på http://support.micro....com/kb/2776718
Postad 07 maj 2013 - 14:14
- Open the Power Options in Control Panel
- Select “Choose what the power buttons do”
- Uncheck “Turn on fast startup (recommended)"
- Select "Save Settings"
Postad 07 maj 2013 - 17:31
tack för länken Guarana , bara ändra detta så borde det funka
- Open the Power Options in Control Panel
- Select “Choose what the power buttons do”
- Uncheck “Turn on fast startup (recommended)"
- Select "Save Settings"
Fast även Microsoft själva skriver att det inte ska funka dock?
Postad 07 maj 2013 - 18:48
Jag tolkar det som bkam - om du följer instruktionen stänger du av "hybrid shutdown (S4)", och bör således kunna köra WOL efteråt:Fast även Microsoft själva skriver att det inte ska funka dock?
Windows 8: .... As a result, Wake-On-LAN is only supported from sleep (S3) or hibernate (S4) in Windows 8.
Postad 10 maj 2013 - 07:00

har en liten digital förstärkare som bara har optisk ingång. trodde jag skulle kunna köra HDMI till TVn sen optisk från den men ljudet knastrar. det låter för jävligt

jag antar att det är TVn som är boven och därför tror jag att jag behöver ett externt USB ljudkort med spdif/optisk ut. är det någon här som vet något som fungerar. behöver bara vara stereo och helst 24 bit.
Postad 10 maj 2013 - 07:41
Redigerat av Heddan, 10 maj 2013 - 07:42.
Postad 10 maj 2013 - 07:50
Har ett gammalt A3IONT-I fullt komplett dator men ingen användning för den, eftersom den är så förbenat långsam och orkeslös för allt utom just HD-film.
Hur är pris/prestandan jämfört med en AMD A-serie processor med integrerad grafik?
Postad 10 maj 2013 - 09:43
Då borde detta fungera, TerraTec Aureon Dual USB: https://www.prisjakt...kt.php?p=304048 , men observera att det bara är 2 kanaligt ljud via den optiska utgången
den där verkar ju perfekt för mig. en fråga bara. den är 16-bit, kommer jag att kunna spela upp 24-bits material endå? alltså att den nersamplas. har massor filmer med DTS-MA som jag vill kunna spela upp i sovrummet. jag vet att jag inte kommer få kvalitén och 24-bit. jag vill bara att det ska kunna spelas upp

full kvalité osv har jag redan i vardagsrummet

Postad 11 maj 2013 - 17:29
Prestandskillnaden mellan Atom och NUC är som natt och dag. Mot AMD är det mer jämt, AMD:s har bättre grafik men lite sämre processor prestanda och högre strömförbrukning/värmeutveckling.Är det någon prestanda skillnad mellan Atom och ION (Atom330/ION 1) kombon och en NUC?
Har ett gammalt A3IONT-I fullt komplett dator men ingen användning för den, eftersom den är så förbenat långsam och orkeslös för allt utom just HD-film.
Hur är pris/prestandan jämfört med en AMD A-serie processor med integrerad grafik?
Postad 13 maj 2013 - 08:32
Är det någon prestanda skillnad mellan Atom och ION (Atom330/ION 1) kombon och en NUC?
Om du ska ha den som mediaspelare så är NÄSTAN Atom/ION att föredra. Funkar onödigt bra tillsammans med OpenELEC!
Postad 13 maj 2013 - 08:49
Håller med, så länge man inte behöver HD-ljud eller 3D-stöd, så är ION, trots sin ålder, fortfarande klockren, speciellt de fläktlösa modellerna.Om du ska ha den som mediaspelare så är NÄSTAN Atom/ION att föredra. Funkar onödigt bra tillsammans med OpenELEC!
Har själv två stycken.
Redigerat av frollic, 13 maj 2013 - 09:58.
Postad 13 maj 2013 - 09:47
Ny build igen https://www.dropbox....test/kernel.3.9
testade den där men då försvann alla "avancerade" ljudinställningar hehe. gick tillbaka till förra testbuilden 3.8...
Postad 13 maj 2013 - 10:49
testade den där men då försvann alla "avancerade" ljudinställningar hehe. gick tillbaka till förra testbuilden 3.8...
och här är svaret på det

http://forum.xbmc.or...1359#pid1411359
Postad 10 juni 2013 - 12:43
ser nice ut! men varför hörlursingång? IR öga hade varit mycket bättre!
Postad 15 juni 2013 - 21:03
Håller med, både om att det ser nice ut och att ett IR-öga varit fint. Hörlursutgången är väl ändå försvarbar, alla vill ju (konstigt nog) inte ha sin NUC som HTPC...http://www.sweclocke...ell-pa-computex
ser nice ut! men varför hörlursingång? IR öga hade varit mycket bättre!

Sett själv med fingret på beställningsknappen till en NUC-baserad HTPC när jag såg nyheten om uppdaterade NUC:ar till slutet på sommaren. Tror iofs inte att jag skulle drabbas av de värmeproblem som vissa haft (speciellt i kombination med vissa diskar) men har ändå bestämt mig för att invänta de nya modellerna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar