Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 mars 2013 - 12:09.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
5 år sedan |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 13 mars 2013 - 12:08
Postad 13 mars 2013 - 12:29
Men vad är då vitsen med alla dessa länkar till tidningstester av Hrt? Är det för att man inte litar till sitt egna omdöme och söker någon slags bekräftelse i dessa reklamblad eller vad handlar det här om (för ni vet väl att det är som reklamblad som dessa "tester" fungerar...?)
Detta är, får vi ju nu säga, den officiella HRT Stage tråden på detta forum, så det kan ju då vara lämpligt att här länka till div. tester, omdömen, recensioner, intryck etc. som folk kan ha nytta av som komplement till deras egna uppfattningsbildning. Det är ju lite det forum är till för. Att dela med sig av information och intryck av och om produkter etc.
Postad 13 mars 2013 - 12:40

Postad 13 mars 2013 - 12:58
Men du som är så erfaren inom branschen vet väl ändå att man som "tredje person" knappast har någon nytta av att läsa dessa tidningars förtäckta reklamblad? Definitivt inte tre veckor innan de ges ut...
Hur man väljer att ta till sig den information som skrivs i tester är ju säkert högst individuellt
Får en produkt många bra tester, alternativt många dåliga tester, så kan det kanske vara en anledning nog att ta en närmare titt själv, eller inte. Sedan finns det ju säkert många gånger kopplingar till annonsering, relationer, etc.
För mig är en blandning av tidnings- och nättester blandat med användarintryck generellt sett en bra mix och grund för ett produkturval. Kan också vara bra på att ha lite heads-up på kommande tester, lanseringar, demos, mässor etc. så man ev. kan planera.
Postad 13 mars 2013 - 15:30
Jag har prenumererat på HiFi Musik i många år och tycker att den är näst bästa ljud/musik tidningen i Sverige.
Det ska bli intressant att läsa testet av Stage i nästa nummer.
Är det någon som har mått på högtalare & steg?
Finns nog inga officiella mått än tror jag, men här en relationsbild så du kan skaffa dig en liten uppfattning i alla fall.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 mars 2013 - 15:30.
Postad 13 mars 2013 - 18:52
Postad 13 mars 2013 - 19:22
Runt Ljud AB är fusionerat men namnet Runt Ljud finns kvar som bifirma.Runt Ljud AB finns inte längre, är upplöst genom fusion 2012 09 13, så att en justering av Görans profil kanske är på sin plats..
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Postad 13 mars 2013 - 20:18
För min egen del så kollar jag numera upp de företag jag beställer grejer av, så noga det nu går, för att inte bli blåst.
Det är ju inte bara privatpersoner som inte sköter sig.
Postad 13 mars 2013 - 20:31
Vilket innebär ?
För min egen del så kollar jag numera upp de företag jag beställer grejer av, så noga det nu går, för att inte bli blåst.
Det är ju inte bara privatpersoner som inte sköter sig.
Runt Ljud AB ägdes förut av ett annat AB. I september 2012 fusionerades Runt Ljud med moderbolaget.
Vi säljer inte till privatpersoner utan bara till ÅF.
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer), DSPeaker m.m.
Postad 14 mars 2013 - 20:18
Postad 27 mars 2013 - 21:03

Utveckling:
Bifogad fil(er)
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 mars 2013 - 21:12.
Postad 27 mars 2013 - 21:20
Du har inget med företaget att göra men vet hur kommande annonser ser ut???
Postad 27 mars 2013 - 21:52
Fredrik
Du har inget med företaget att göra men vet hur kommande annonser ser ut???
Den finns på svenska generalagentens sida.
Så gillar man något har man koll ;-)
www.musicstreamer.se/stage
Postad 27 mars 2013 - 23:40

Redigerat av Audio One, 27 mars 2013 - 23:42.
Postad 28 mars 2013 - 00:42
Efterlyser fler lyssningsintryck.!
Postad 28 mars 2013 - 08:43
Var ser du den?
Biden längst ner på inlägg 129. Man se 2st vita moduler på golvet.
Postad 29 mars 2013 - 00:02

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 mars 2013 - 00:05.
Postad 30 mars 2013 - 07:35
Bifogad fil(er)
Postad 02 april 2013 - 08:04
Ok, då måste jag helt enkelt hört fel. Tyckte det var märkligt dock att samma info hade kommit upp i nåt annat forum.
Okej, det var väl lite onödigt ordval, ber om ursäkt för det.
Ett gäng öl i systemet och jag blev helt enkelt förbannad på denna "hype" som jag skulle vilja kalla det.
Och som de andra sa, när det kommer massa nya medlemmar och tokgillar nya produkter på marknaden då ringer varningsklockorna. Syftar inte på dig nu utan de andra trådarna.
Som jag sa innan så var jag inte överdrivet imponerad av vad det presterade, även om det nu var bara 80% av max. Jag tror det finns flera system i prisklassen som kan ge en match och även passa vissa personer bättre, men det är vad jag tror det.
jag hörde också högtalarna på mässan, och blev inte heller helt imponerad.
Men eftersom det är ett paket specialtrimmat med huvuddel och högtalare (dom verkade ju inte ha standardkontakter), så är svårt att döma ut systemet på grund av vad man hörde på mässan.
Nej, ljudkälla ingår inte, men många gillar HRTs DACar, och det är troligt att många skulle föredra deras DAC som sitter i denna anläggning framför dom som brukar sitta i integrerade stärkare i den här prisklassen.
Det är fullt möjligt att DACen i denna fungerar med mobiler och tablets, vilket vissa HRT DACar gör, det kan bli grunden för ett system. Flac'a skivorna och lägg dom på en server/nas (i annat rum för att bli av med eventuellt ljud från diskarna), eller spela nedladdade filer med bra ljudkvalitet.
Det finns så många alternativ för ljudkälla idag och CD som brukar vara det som sitter integrerat i mindre anläggningar känns mindre nödvändigt och faktiskt utdöende. Och streaminglösningarna som man kan finna i enklare anläggningar brukar vara osmidiga att hantera.
Men visst kan jag hålla med om, att för dessa pengar, så kan man bygga trevliga system med integrerad stärkare och högtalare (men man kanske får lägga till lite extra för DAC).
Och helt klart kan man då bygga system som passar ens egna preferenser.
Oavsett så är jag nyfiken på att höra detta system när det finns tillgängligt med tillhörande elektronik.
Postad 02 april 2013 - 09:04
Jag tycker min metod är i stort sett den mest pålitliga man kan använda. De flesta, inte alla, men de flesta skivor/låtarna och/eller instrument jag testade med har jag hört live eller live vid inspelningstillfället. Många andra, till exempel du, använder ett annat system som referens, vilket ofta blir "fel". Men givetvis jämför jag också hur olika anläggningar presterar mot varann för sin prislapp, men jag behåller ändå alltid min "referens" i åtanke. HRT Stage är ett mycket häftigt system som ger en cool 3D känsla med en fantastisk närvarokänsla tillsammans med rätt sorts musik och inspelningar. Men att kalla det för neutralt och ofärgat skulle jag inte sträcka mig till. Viss musik passar bra, annan musik förstörs totalt.
Hur något låter live, eller ens vid inspelningstillfället säger egentligen inte hur det låter på den färdigmastrade utgåvan.
Mixning/mastrings görs subjektivt, även om vissa vill tro att det är objektivt. Hörseln påverkar, högtalarna påverkar, rummets akustik påverkar och hjärnan påverkar ens preferenser.
Därmed inte sagt att du har fel angående dessa högtalare, det kan mycket väl vara så att ljudet förvrängs, eller att dom inte låter neutralt.
Problemet är att det inte går att göra objektiva lyssningsjämförelser. Och lyssningar utan jämförelser blir ju ännu mindre objektiva.
Själv har jag bara hört dom på mässan, med fel elektronik och testmusik som jag inte tyckte var så spännande.
Jag är nyfiken på att lyssna på dom i färdigt skick.
Jag tror inte dom är helt otroligt fantastiska och jag tror knappast dom skulle kunna bli ett alternativ som huvudsystem. Men kanske kan dom vara intressanta för ett billigare extrasystem.
Postad 02 april 2013 - 15:09
Eller kanske inte... Sitter ju ofta t.ex. "Burr&Brown" i receivers och har även för mig att det finns någon namnkunnig dac i t.ex. någon av Xtzs tvåkanalare. Kan nog vara så att man får en tillräckligt bra dac på köpet mao.Men visst kan jag hålla med om, att för dessa pengar, så kan man bygga trevliga system med integrerad stärkare och högtalare (men man kanske får lägga till lite extra för DAC).
Postad 05 april 2013 - 09:20

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 april 2013 - 09:21.
Postad 05 april 2013 - 11:57
Postad 05 april 2013 - 14:46
...när den inte spelar toner under 45hz...
Vem har sagt/hört att den inte spelar toner under 45 Hz?

Postad 05 april 2013 - 16:08
"HIFI-SENSATION FRÅN HRT
HRT ställer alla begrepp på kant med sitt nya, lilla Stage-system."

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 april 2013 - 16:08.
Postad 05 april 2013 - 17:01
"Stage is not -3 dB @ 35 Hz, the correct figure is 45 Hz. One individual posted a question as to what I suspect to be a question of SPL capability (volume) and this person is correct, one can reproduce low frequency content to any frequency at a low enough SPL, but what is useful is how loud and how low a given system will play. The answer to that question is that Stage can produce 102 dB at 1 meter within - 3 dB to 45 Hz. This is accomplished by the use of very long excursion (X max) motors on the woofers used in Stage. With near +/- 5mm of linear excursion and 6 drivers in the system in a high (8th) order vented alignment, this is possible, but still rather surprising to many given the drivers relatively small diameter" -Kevin Halverson/ HRT
Postad 05 april 2013 - 17:04
Postad 05 april 2013 - 17:40
Kändes som ett väldigt konstigt test. Att berömma en högtalares baskapacitet när den inte spelar toner under 45hz kan väl knappast tas seriöst?
Saxat från component:
"Stage is not -3 dB @ 35 Hz, the correct figure is 45 Hz. One individual posted a question as to what I suspect to be a question of SPL capability (volume) and this person is correct, one can reproduce low frequency content to any frequency at a low enough SPL, but what is useful is how loud and how low a given system will play. The answer to that question is that Stage can produce 102 dB at 1 meter within - 3 dB to 45 Hz. This is accomplished by the use of very long excursion (X max) motors on the woofers used in Stage. With near +/- 5mm of linear excursion and 6 drivers in the system in a high (8th) order vented alignment, this is possible, but still rather surprising to many given the drivers relatively small diameter" -Kevin Halverson/ HRT
Så betyder det att systemet inte spelar toner under 45 Hz, eller att det spelar toner under 45 Hz med lägre nivå/ljudtryck?
Du fortsätter med hymlande ögon.. vill du att folk ska missförstå dig?
För mig betyder den "kika upp". Så. Nu vet alla det.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 april 2013 - 19:06.
Postad 05 april 2013 - 18:03
Så betyder det att systemet inte spelar toner under 45 Hz, eller att det spelar toner under 45 Hz med lägre nivå/ljudtryck?
Det sistnämnda. Vid 45 Hz har ljudtrycket fallit 3 dB.
Postad 05 april 2013 - 21:46
Hifi&Musik skall man knappast ta allt för seriöst. När de för några år sedan hyllade t.ex. "hifimöss", "kabelbandage" och "avmagnetiserare" för cd-skivorKändes som ett väldigt konstigt test. Att berömma en högtalares baskapacitet när den inte spelar toner under 45hz kan väl knappast tas seriöst?

Var det ett mer utförligt beskrivet test eller var det mer av ytterligare ett förtäckt reklamblad?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 april 2013 - 21:49.
Postad 06 april 2013 - 15:47
Ska man skratta eller gråta?
Postad 06 april 2013 - 20:26
Tydligen har man precis som till mig när jag skrev min test, även till hifi&musik pratat mycket om DSP-tekniken i huvudenheten. Den DSP som HRT själva sedan sagt inte finns. Mycket förvirrande läge just nu.
Hej!
HRT är mycket duktiga på att informera distributörer (även privatpersoner) om teknisk information m.m.
Däremot så har jag personligen missuppfattat informationen om Stage konstruktion när det gäller DSP/EQ.
Jag får be om ursäkt för detta. Efter stölden av Stage var jag inte riktigt klar i huvudet och missuppfatade HRT.
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Som sagt, så vart detta med DSP ett missförstånd som distributören förmodligen fört vidare till Hifi & Musiks redaktion (liksom till dig) när de fick denna prototyp av Stage på test i början på förra månaden.
Det kunde ju egentligen suttit vad som helst i den boxen. Varför inte ett par päron och en burk ravioli (jag antar att Hifi & Musiks redaktion i detta fall inte valde att skruva isär något). Kvittar ju egentligen. Det är ju vad man hör, som betyder något. Hifi & Musik hade (liksom du) fått information om att det var någon typ av DSP involverad i kedjan (vilket vi vet inte är fallet per svar från tillverkaren vid samma tidpunkt) och förde denna information vidare.
Postad 06 april 2013 - 20:49
Jag kan väl tycka att något men kallar test i en tidning ska vara lite mer omfattande och där man själva undersöker om uppgifter från leverantören stämmer. Nu känns det mera som en fortsättning på nyhetssidorna i tidningen, kompletterat med en kort provlyssning.
Detta visar återigen att man inte ska hänga upp allt för mycket på "tester" i tidningar, men det är väl egentligen en annan diskussion....
Postad 06 april 2013 - 21:10
Det blir lite komiskt när HiFi & Musik (Mats Meyer-Lie) använder hela första stycket på testet till att skriva om DSP, och sedan återkommer längre fram i texten till "en styrenhet med DSP-korrigering och branta filter"; samt även nämner DSP i en bildtext.
Jag kan väl tycka att något men kallar test i en tidning ska vara lite mer omfattande och där man själva undersöker om uppgifter från leverantören stämmer. Nu känns det mera som en fortsättning på nyhetssidorna i tidningen, kompletterat med en kort provlyssning.
Detta visar återigen att man inte ska hänga upp allt för mycket på "tester" i tidningar, men det är väl egentligen en annan diskussion....
Det där med filter fattar jag inte heller. Det sitter ju vanliga och förhållandevis enkla passiva filter i högtalarna.
Jag kan bara anta att det var den information Hifi & Musik fick (DSP-korrigering, branta filter, etc.) och baserade sin test på att systemet delvis byggde på detta, också genom att ta upp lite historiska konstruktioner med DSP-teknik i den inledande textkroppen.
Att det sedan visar sig att det inte är någon DSP involverad borde kanske vara det som imponerar mest, eller du kommer bli oerhört besviken om du lyssnar på det och tycker det låter bra och visar sig inte innehålla DSP teknik?

Klargörande igen här för den som missat; computer -> DAC (Music Streamer II) -> analog attenuators (for volume control) -> analog filter (low frequency excursion protection and bass contouring) -> analog power amplifier -> passive network -> speaker drivers
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 april 2013 - 21:15.
Postad 06 april 2013 - 21:17

Postad 06 april 2013 - 21:29
Tja, var en får ju göra sin bedömning av hur trovärdigt resten av innehållet i "testet" är....
Det blir som sagt lite pinsamt för tidningen när det de anger som anledningen till välljudet inte stämmer.
Så om de inte skrivit att det var DSP i kedjan, hade det gjort systemet sämre eller bättre?
Var i övrigt i testen tycker du att deras intryck verkar baseras på en i efterhand bekräftad felaktig uppgift?
Postad 06 april 2013 - 21:33
Postad 06 april 2013 - 21:41
Jag har ingen aning om hur systemet låter, varken före eller efter att ha läst det testet!
OK, så du granskar alltså omedelbart alla tester som rör produkter du kan tänkas vara intresserad av, efter ev. felaktigheter, eftersom du inte verkar ha någon större tilltro till hifijournalister, eller det är härvid bara Hifi & Musiks redaktion du upplever är lite komiska och pinsamma?
Postad 06 april 2013 - 21:55
Det aktuella testet var inte något av de bättre jag läst i tidningen, och då har jag ändå läst den i 20 år (jag prenumererar på alldeles för många tidningar, i diverse ämnen....). Den här artikeln med dess förklaringar om varför det lät som det gjorde blir som sagt mest komisk och pinsam.
Inga mer följdfrågor på det. Jag kommenterad artikeln i tidningen, i övrigt inget att tillföra trådens ämne.
Redigerat av Erik_N, 06 april 2013 - 21:55.
Postad 06 april 2013 - 22:13
Jag läser alla tester i tidningar med stor skepsis, oavsett om det är högtalare, bildäck eller båtar. Tidningar lever på annonsörer och risken finns alltid att detta färgar deras omdömen.
Det aktuella testet var inte något av de bättre jag läst i tidningen, och då har jag ändå läst den i 20 år (jag prenumererar på alldeles för många tidningar, i diverse ämnen....). Den här artikeln med dess förklaringar om varför det lät som det gjorde blir som sagt mest komisk och pinsam.
Inga mer följdfrågor på det. Jag kommenterad artikeln i tidningen, i övrigt inget att tillföra trådens ämne.
OK, tack för klargörande.
Så jag plockar ur din slutsats att du finner det faktum att de testat systemet utifrån en felaktig uppgift om att systemet skulle ha baserats på DSP-teknik som pinsamt och komiskt.
Är det samma sak som att t ex en biltidning testar en ny Volvomodell och berömmer att dess för klassen unika bromsegenskaper nämligen beror på att det är Brembo som levererat bromsarna (Ja, så sa visst deras kontaktperson felaktigt), fast det i själva verket visade sig vara något annat? Om jag nu enkom köper en bil för dess bromsegenskaper och kanske har en liten fetisch för Brembo, så hade jag nog blivit besviken om det visade sig att det inte var Brembo, annars hade jag kanske bara tagit det för att det är som det är - att bilen visar sig ha unika bromsegenskaper i klassen - för det är ju det testen visade - oavsett vad det satt för bromsar på bilen, och vad redaktören skrev i sin test.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 april 2013 - 22:14.
Postad 07 april 2013 - 20:00
För min del (innan jag hörde systemet själv) så kan jag väl tycka att avancerad inbyggd DSP teknik motiverade prislappen en hel del.
Vad tycker du de största fördelarna/nackdelarna med DSP är?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 april 2013 - 20:00.
Postad 07 april 2013 - 20:20
Jag förstår inte frågan. Kan du formulera om den ?
Vad tycker du de största fördelarna/nackdelarna med DSP är?
Postad 07 april 2013 - 20:35
Jag vet vad DSP är, men jag förstår inte din fråga. I vilket sammanhang menar du?
Vad tycker du DSP tillför och/eller tar bort i ljudkedjan - från din ljudkälla till dina öron?
Postad 07 april 2013 - 20:42
I vilken anläggning, apparat, avspelare, DAC, förstärkare, talar du om nu? Sorry men jag är inte alls med vad vi pratar om. De görs ju ingen DSP alls i Stage.
Mest nyfiken då du för din del (innan du hört Stagesystemet själv) kunde tycka att avancerad inbyggd DSP teknik motiverade prislappen en hel del.
Vad är det du menar DSP (på papperet antar jag) kan göra som omedelbart gör det till ett lockande teknikalternativ kontra en mer ren ljudkedja utan manipulation?
Postad 07 april 2013 - 20:50
Det var inte så jag menade. Jag menade att DSP-teknik kostar en del både i hårdvara och mjukvara, och därför tyckte jag att priset på nästan 10.000 för Stage var ganska motiverat. Nu när det framgår att det inte alls sitter någon DSP, EQ eller aktiva filter i Stage så är det ju genast "bara" ett par vanliga små-högtalare och en aktiv DAC i princip, med andra ord, billigare. Sen att Stage låter som det gör oavsett DSP eller inte påpekade jag inte med det uttalande, utan endast priset.
Ah, OK. Då hänger jag med. Jag har i alla fall konstaterat att DSP inte är nåt att ha.

I Stage ser signalkedjan, åter igen, ut såhär: computer -> DAC (Music Streamer II) -> analog attenuators (for volume control) -> analog filter (low frequency excursion protection and bass contouring (läs EQ)) -> analog power amplifier -> passive network -> speaker drivers. Ingen DSP. Inget aktivt filter.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 april 2013 - 11:38.
Postad 08 april 2013 - 07:03
Va? Är digital signalbehandling ingenting att ha? Eller menar du specifikt att en DSP i en högtalare inte är nåt att ha?Ah, OK. Då hänger jag med. Jag har i alla fall konstaterat att DSP inte är nåt att ha.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar