KEF E305 5.1
(Högtalarpaket för hembio)
|
9
|
(14)
|
9 990:- |
KEF-klubben (4 inlägg)
|
7 år sedan |
Tips om ett mindre hemmabiosystem med design?? (0 inlägg)
|
10 år sedan |
Focal Dome 5.1 vs. Triangle Galaxy 2 5.1 vs. KEF 3005SE/E305 (135 inlägg)
|
10 år sedan |
Köpråd - Snygga och bra 5.1-sattelitsystem (18 inlägg)
|
10 år sedan |
Kef 3005SE eller E305 (3 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 07 March 2015 - 11:57
Postad 07 March 2015 - 16:54
Tack för tipset!
Slog till på ett paket jag med i vitt.
Har tidigare haft ett 3005SE som presterade bra så detta lär ju inte vara sämre iaf.
Snyggt är det oxå!
Postad 08 March 2015 - 10:18
Slog också till för 5000 på komplett! Hoppas man kommer bli nöjd
Har någon en receiver att rekommendera? Jag funderar lite på Onkyo TX-NR636.
Och hur är det med högtalarkabel, ingår den något eller behöver man köpa till direkt?
Postad 08 March 2015 - 10:28
4990kr på Komplett idag, det är jäkligt prisvärt.
https://www.komplett...-All_Recipients
Det är grymt prisvärt!
Har någon en receiver att rekommendera? Jag funderar lite på Onkyo TX-NR636.
Och hur är det med högtalarkabel, ingår den något eller behöver man köpa till direkt?
Jag har inte provat den där Onkyon själv så jag vet inte hur bra den presterar, men högtalarna är inte speciellt tungdrivna så det borde inte vara några problem. Högtalarkabel följer inte med så det får du köpa till.
EDIT: Det ser tyvärr ut som att komplett har ändrat tillbaka priset på högtalarna nu till 9990 kr.
Redigerat av Unregistered9a177c31, 08 March 2015 - 10:29.
Postad 08 March 2015 - 10:38
Det är grymt prisvärt!
Jag har inte provat den där Onkyon själv så jag vet inte hur bra den presterar, men högtalarna är inte speciellt tungdrivna så det borde inte vara några problem. Högtalarkabel följer inte med så det får du köpa till.
EDIT: Det ser tyvärr ut som att komplett har ändrat tillbaka priset på högtalarna nu till 9990 kr.
Dom hade endast erbjudandet igår.
Jag har inga större kunskaper inom detta, är det 2x2,5 mm kabel man bör ha?
Räcker tex dessa från kjell och company, eller bör man lägga mer pengar på en mer kvalitetskabel?
http://www.kjell.com...vit-50-m-p39199
Postad 08 March 2015 - 16:46
Beställde på komplett idag. De kan inte gjort någon större vinst för 4990:-
Tack för tipset. Köpte inget själv men en kompis som funderat på kef äggen blev glad när jag tipsa honom.
Postad 11 March 2015 - 19:59
Köpte också från komplett. Precis monterat upp det och hoppas det blir bra.
Postad 15 March 2015 - 17:14
Alternativt så säljer jag min och köper ett par andra subbar.
Vad kan ett rimligt pris på enbart subben i paketet vara?
Postad 23 March 2015 - 11:20
Har ev. en sub ifrån KEF E305 att sälja.
Helt ny, endast funktions testad.
Färgen är vit.
Skicka PM vid intresse!
Postad 18 May 2015 - 22:50
Surt att man missade dealen, nu ligger priset på 9990 i alla butiker, blir att hålla utkik efter nästa sänkning och klippa ett par då!
Postad 22 May 2015 - 11:38
Lyssnade på dessa igår på MM. Inget drömläge för ljudlyssnade på MM kanske, men oj vad jag blev imponerad av de små rackarna.
Postad 24 May 2015 - 12:32
Lyssnade på dessa igår på MM. Inget drömläge för ljudlyssnade på MM kanske, men oj vad jag blev imponerad av de små rackarna.
Jag kan bara instämma. Högtalarna imponerar fortfarande på mig här i mitt vardagsrum och de låter bra mycket större än vad de egentligen är.
Postad 24 May 2015 - 13:46
Tjena!
Kan bara instämma enligt ovan.
Har haft KEF 2005.1 i många år och varit suuuuper nöjd med dom. Riktigt bra ljud till framförallt hemmabio. Till musik så är dom lite klenare. Inte riktigt det där trycket man vill åt i musiken.
Löste dock mina problem med att nyss bytt upp mig till KEF 305:orna för hemmabio (MMmmmmmmys).
Och kompletterade med ett par Monitor Audio Silver 1 (vita: https://www.prisjakt...t.php?p=2296751) som höger/vänster och till att lyssna på musik med. Pure Direct på stärkaren för att spela ren musik. Låter riktigt bra! Även dessa "små" levererar ett stort ljud med riktigt bra tryck i basen utan att det blir för mycket. Och detaljerna i ljudbilen är en fröjd att lyssna på. Jämförde dom med vissa golvare och dessa var grymt mycket bättre i många avseenden.
Nackdelen med KEF 305 som diskuterat är att centern "nickar". Dvs skruvarna klarar inte att hålls uppe högtalaren utan den lutar neråt. Ska nu skicka tillbaka den för att få den utbytt (nej dom byter inte bara skruvarna utan hela centern). Så jag hoppas att det blir bättre framöver ![]()
Postad 24 May 2015 - 17:53
Har precis lagt en beställning på ett par vita E305 från Fyndbörsen. De har demoex som enligt uppgift är i nyskick för 7990kr. ![]()
Velade länge fram och tillbaks. Har lyssnat på Elac, Canton, Klipsch och KEF.
Har precis byggt nytt hus och vill ha det ganska "rent".
Frun hatar allt vad högtalare heter så det är nog en bra kompromiss.
Hankyman - Är det bara centern som "nickar"?
Vem kontaktade Du för att få den utbytt? Säljaren eller tillverkaren?
Redigerat av twebbas, 24 May 2015 - 17:54.
Postad 25 May 2015 - 07:15
Har precis lagt en beställning på ett par vita E305 från Fyndbörsen. De har demoex som enligt uppgift är i nyskick för 7990kr.
Velade länge fram och tillbaks. Har lyssnat på Elac, Canton, Klipsch och KEF.
Har precis byggt nytt hus och vill ha det ganska "rent".
Frun hatar allt vad högtalare heter så det är nog en bra kompromiss.
Hankyman - Är det bara centern som "nickar"?
Vem kontaktade Du för att få den utbytt? Säljaren eller tillverkaren?
Ha ha ha... vet precis vad du menar! Tror 305 uppfyller både dina och din frus krav ![]()
Japp, centern i första hand hos mig. Tror dock att om du monterar dom på vägg så kan dom nicka. Jag har center på vägg och resten stående på fot. Och det är bara centern som nickar.
Jag kontaktade säljaren som kommer ta in den och skicka den vidare till KEF.
Postad 25 May 2015 - 09:11
Klippte precis ett par högtalare från komplett. finns 11 stycken kvar ![]()
Erbjudandet gäller endast idag!
https://www.komplett...82261#!tab:info
Redigerat av Ponniehesten, 25 May 2015 - 09:11.
Postad 25 May 2015 - 12:52
Slog också till på ett paket, förmodligen kommer de ha svårt att slå mitt Monitor Audio RS8 system men jag hoppas att man kan komma en bra bit bättre än Logitech Z-5500 som jag annars hade använt.
1 ex kvar i lager nu men visst känns det lite tråkigt att ge 2000 kr merän vad man behövde göra för några månader sen.
Postad 22 July 2015 - 18:33
Har haft mina ett tag nu. Driver dem med en Marantz SR-5008. Tyckte ljudet var väldigt platt och livlöst i början även efter kalibrering. Slog sedan igång ljudförbättrarna i Marantzen och vilken skillnad. Är egentligen emot sånt men här är det sån enorm skillnad. Kanske en indikation att högtalarna är ngt sämre då.. men men. ![]()
Bifogad fil(er)
Redigerat av twebbas, 10 December 2015 - 12:03.
Postad 22 July 2015 - 19:09
Vi blev tyvärr inte alls nöjda med KEF E305, som du säger platt, instängt ljud, inte en chans jag inte gått och stört mig på ljudet varje gång jag lyssnat. Istället köpte jag beg Monitor Audio RX8 system för 8000 kr vilket självklart var ljusår bättre, ett intressant sammanträffande var att killen jag köpte systemet av hade tidigare också haft ett KEF E305 system och var inte häller alls nöjd med det.
MEN jag förstår absolut att för nära 8000 kr så får man inte ett mycket bättre 5.1 system nytt, det är trotts allt 5 högtalare plus en sub.
Designen och kvalitén kändes hög.
Jag säger inte att systemet är dåligt, däremot säger jag att det inte alls passade oss.
Redigerat av Unregistered30026, 22 July 2015 - 19:09.
Postad 22 July 2015 - 20:38
Du jämför rx8 som är en golvhögtalare mot en sorrundhögtalare. Eller har jag förstått det hela fel.Vi blev tyvärr inte alls nöjda med KEF E305, som du säger platt, instängt ljud, inte en chans jag inte gått och stört mig på ljudet varje gång jag lyssnat. Istället köpte jag beg Monitor Audio RX8 system för 8000 kr vilket självklart var ljusår bättre, ett intressant sammanträffande var att killen jag köpte systemet av hade tidigare också haft ett KEF E305 system och var inte häller alls nöjd med det.
MEN jag förstår absolut att för nära 8000 kr så får man inte ett mycket bättre 5.1 system nytt, det är trotts allt 5 högtalare plus en sub.
Designen och kvalitén kändes hög.
Jag säger inte att systemet är dåligt, däremot säger jag att det inte alls passade oss.
Postad 22 July 2015 - 21:17
Du jämför rx8 som är en golvhögtalare mot en sorrundhögtalare. Eller har jag förstått det hela fel.
Jämförelsen jag gjort är med RS8 och ja det är golvhögtalare och jag räknade med att det skulle vara skillnad men KEF E305 var inte acceptabel enligt mina mått även för att vara små ägg. Jag kan tänka mig lite avdrag på ljudet för formfaktorn men detta var för mycket. Hade jag varit tvingad till stativare hade jag hellre valt ex Monitor Audio Bronze BX2 för runt samma pengar men utan bas.
Postad 22 July 2015 - 22:26
Du borde jämföra R serien eller ls50 alternativt reference, blir bättre ju högre upp i hierakin du kommer hos Kef, nya reference serien låter väldigt bra fast då är man uppe i 100k klassen. Kör R serien, det jag gillar med R serien hos kef är att det låter som det skall, inget tillgjort och spridningen på ljudet är väldigt bra. Liten annan fun fact, R serien ingår i ett testrum där det provas över hur atmos låter i hemmamiljö. Båda är brittiska och båda använder ju någon form av metall/aluminium. Det låter säkert bra med MA.Jämförelsen jag gjort är med RS8 och ja det är golvhögtalare och jag räknade med att det skulle vara skillnad men KEF E305 var inte acceptabel enligt mina mått även för att vara små ägg. Jag kan tänka mig lite avdrag på ljudet för formfaktorn men detta var för mycket. Hade jag varit tvingad till stativare hade jag hellre valt ex Monitor Audio Bronze BX2 för runt samma pengar men utan bas.
Postad 23 July 2015 - 00:06
Smaken är verkligen som baken.
Jag har ägt och lyssnat på flertalet golvhögtalare genom åren, även Monitor Audio, och enligt mig så står sig E305-systemet riktigt bra mot dessa. Visst låter Monitor Audio RS8 och flera andra golvhögtalare i samma prisklass bättre än KEF-äggen, men enligt mig behöver inte sistnämnda system skämmas i jämförelse.
Jag kan dock tänka mig att E305 fungerar som bäst i lite mindre rum. Blir det större ytor har ju givetvis de flesta golvhögtalare en enorm fördel.
I mitt lilla vardagsrum så saknar jag i alla fall inte mina golvhögtalare ett dugg och en extra bonus är all extra plats jag fått. ![]()
NU är jag nöjd. Riktigt nöjd.
Det ser riktigt snyggt ut! Lite off topic, men får jag fråga var du köpt TV-bänken?
Postad 23 July 2015 - 08:23
Förtydligande. Jag tycker heller inte dessa kan mäta sig med något bättre fullregistersystem. Hade jag fått för frugan hade det blivit Canton Chrono eller Klipsch Reference Premiere. Hade förmodligen gett ett bättre ljud i vårt vardagsrum. Men men. Som småhögtalare har jag inte hört ngt bättre. Och det initiala ljudet jämfört med att slå på audessey förbättringar i form utav dynamik och omfång är som natt och dag.
Tv-bänken är köpt på furniturebox.se.
Redigerat av twebbas, 10 December 2015 - 12:04.
Postad 06 August 2015 - 13:49
Jag skulle vilja få upp mina en bit men det går ju inte att vinkla dem neråt vilket är irriterande, man vill väl ha högtalarkonerna pekande rakt mot huvudet/öronen så att säga?
Redigerat av alexanfalk, 06 August 2015 - 14:31.
Postad 20 September 2015 - 07:01
Ni som monterat på vägg har ni satt dem i öronhöjd?
Jag skulle vilja få upp mina en bit men det går ju inte att vinkla dem neråt vilket är irriterande, man vill väl ha högtalarkonerna pekande rakt mot huvudet/öronen så att säga?
Mina sitter en bit över öronhöjd, då elektrikern redan valt den höjden och fördragit kabel i vägg etc. Men att vinkla dem mot sweetspot har jag dock inte brytt mig om. Låter bra nog ändå. Känns inte som det behövs. De flesta bakhögtalare går som bekant inte att vinkla så hade det varit a och o, hade vi sett fler sådana lösningar. Mitt tips är att strunta i vinklingen. Behövs inte. =) Lycka till!
Postad 28 October 2015 - 19:57
Nej, var bara att skruva. En verkar dock inte stanna uppe ändå, Kef rekommenderade mig att ta det på garantin.
Har inte orkat ta tag i det än dock.
Tjena! Ett tag sedan jag skreva i denna tråden. Hade problem med mitt paket. Och jag tog det faktiskt på garantin. Fick skicka in hela högtalaren (centern). Fick tillbaka en ny som nu är klockren! Inget som hänger här inte! Så gör det, de är det klart värt!
Postad 27 February 2016 - 13:58
Ett par av dem nickar tyvärr.
Postad 27 February 2016 - 14:03
Går det på något sätt att fixa nickande högtalare? Råkade köpa ett begagnat kit där garantin gått ut, så den vägen går ju inte.
Ett par av dem nickar tyvärr.
Räcker det inte med att dra år dom med en riktig nyckel? Den som följer med är värdelös, för mig funkade det med att dra åt ordentligt.
Postad 28 February 2016 - 09:14
Räcker det inte med att dra år dom med en riktig nyckel? Den som följer med är värdelös, för mig funkade det med att dra åt ordentligt.
Tyvärr inte, jag har dragit åt dem så mycket det bara går med en riktig nyckel. Men de nickar ändå ![]()
Postad 01 March 2016 - 17:45
Tyvärr inte, jag har dragit åt dem så mycket det bara går med en riktig nyckel. Men de nickar ändå
Då verkar det som om du fått en äldre version. Detta ska vara åtgärdat i senare versioner. Kanske någon som haft liggandes på lagret? Vart köpte du dina? Jag hade reklamerat.
Postad 05 March 2016 - 20:43
Får nog sätta upp små hyllor och ställa högtalarna på dem om det inte går att fixa nickandet.
Nån som har något förslag på åtgärd?
Postad 31 March 2016 - 07:54
Kan du ta en bild på "felet" ?
Här är en bild på problemet. Jag vill ha högtalaren mer upprätt, men den nickar nedåt efter ett tag trots att jag dragit åt skruven max.
Bifogad fil(er)
Redigerat av tamias, 31 March 2016 - 08:20.
Postad 31 March 2016 - 08:22
Kan du inte gå till ett hifi-ställe som säljer dom och fråga snällt om det går att göra något åt problemet?
Eller kanske maila KEF och förklara läget, att du köpt dom begagnade ( å så lite fjäsk - du bara äääälskar dom) och vill så gärna få iordning på dom ![]()
Postad 31 March 2016 - 10:24
hej, jag har den nya varianten som inte nickar. Mitt problem är istället att jag vill sätta högtalarna en bit över öronhöjd. Den nya designen tillåter inte mig att vingla högtalaren neråt i huvud taget utan bara uppåt och åt sidorna.
någon som löst det på ett SNYGGT sätt
?
och om någon har ett par beg stativ till e301 är jag intresserad!
Postad 07 April 2016 - 18:09
Hej alla.
Behöver tips på en bra reciever till att driva KEF E-305.
Trodde jag skulle kunna uppgradera till fjolårets modeller nu när nya är på gång för en vettig peng (max 8-9k) men hittar inget vettigt.
"Behöver" zon2 högtalarutgångar till sovrummet och spotify connect. Annars är jag öppen för förslag. ![]()
Gällande nickande högtalare. Tog ner mina bakhögtalare häromdagen.
Vinklade dem "rätt" genom att släppa på skruvarna undertill och snurra på foten. Skulle testa att köra dem till datorn och behövde då rotera runt dem.. Nåväl.
Efter testet så skulle de tillbaks upp på vägg igen.
Släppte på skruvarna ännu en gång och snurrade runt foten. Skruvade åt skruvarna i rätt läge och satte upp högtalarna igen. Märkte då att ena bakhögtalaren nickade hela tiden. Den ville bara inte stanna helt uppe. Grymt irriternade.
.
Skruvade då åt den "nedre" skruven (om du ser högtalaren mot dig) så hårt det gick. Sedan nickade den inte mer.
Andra högtalaren blev perfekt från början när jag skruvade åt den och satte upp den.
Det känns som om man kan få ett permanent problem med nickande högtalare om man vinklar om dem några gånger. Det vart i alla fall känslan jag fick.
Redigerat av twebbas, 09 April 2016 - 11:34.
Postad 21 April 2016 - 11:33
Bumpar tråden genom att fråga. Vad tror Ni om att driva dessa med budgetrecievern Sony STR-DN860?
Postad 21 April 2016 - 21:24
Hej alla.
Behöver tips på en bra reciever till att driva KEF E-305.
Trodde jag skulle kunna uppgradera till fjolårets modeller nu när nya är på gång för en vettig peng (max 8-9k) men hittar inget vettigt.
"Behöver" zon2 högtalarutgångar till sovrummet och spotify connect. Annars är jag öppen för förslag.
Gällande nickande högtalare. Tog ner mina bakhögtalare häromdagen.
Vinklade dem "rätt" genom att släppa på skruvarna undertill och snurra på foten. Skulle testa att köra dem till datorn och behövde då rotera runt dem.. Nåväl.
Efter testet så skulle de tillbaks upp på vägg igen.
Släppte på skruvarna ännu en gång och snurrade runt foten. Skruvade åt skruvarna i rätt läge och satte upp högtalarna igen. Märkte då att ena bakhögtalaren nickade hela tiden. Den ville bara inte stanna helt uppe. Grymt irriternade.
.
Skruvade då åt den "nedre" skruven (om du ser högtalaren mot dig) så hårt det gick. Sedan nickade den inte mer.
Andra högtalaren blev perfekt från början när jag skruvade åt den och satte upp den.
Det känns som om man kan få ett permanent problem med nickande högtalare om man vinklar om dem några gånger. Det vart i alla fall känslan jag fick.
Skruva dom rätt, Limma ?
Postad 01 May 2016 - 08:07
Får du inte sålt dem?
nej. ![]()
Men som sagt. Har gjort av med min Marantz. Tror Ni Sony STR-DN860 kommer funka? Såg att de säljs för 2k just nu. Jag har en vana att alltid köpa mer/bättre än jag behöver, därav frågan. Finns ju en del instegsmodeller från alla tillverkare. Tänkte om de kan driva högtalarna. Om inte, frågan är då vad folk med dessa billigare recievers driver för högtalare.
Postad 13 September 2016 - 18:36
Någon som vet hur det kommer sig att priset är nästan det dubbla idag än det var för tre år sedan på detta paket?
Postad 24 November 2016 - 09:07
Surt och läsa att folk fått tag på dem för 5000-6000 för något år sedan
jag slog till nu till ett pris av 9.990:- då dem legat på 12.990 i princip hela året. Får se ifall någon ÅF sänker ytterligare imorgon (Black Friday) - då skickar jag helt enkelt tillbaks min nylagda order.
- Hur vet man ifall man får dem med förstärkta leder (utan "nick") eller inte? Annat än att man lär märka det när de sätts upp.
Redigerat av ujl, 24 November 2016 - 09:08.
Postad 20 December 2016 - 08:24
Tja
Har ett par KEF-305 Stands Vita (2st), om någon är intresserad.
Finns i Karlskrona
1000:-
Finns även en annons här på sälj.
/Macke
Redigerat av ncc1701e, 20 December 2016 - 08:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
KEF-klubben
5 bilder
15 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?