Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda!
Sonos Sub
(Subwoofers)
Rapporterad
|
9
|
(19)
|
Inga priser |
SONOS (2436 inlägg)
|
3 år sedan |
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg)
|
8 år sedan |
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg)
|
10 år sedan |
Råd inför ljudbygge (14 inlägg)
|
10 år sedan |
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 02 January 2014 - 13:40
Ungefär 6volt in i elementet mätlängd 5.6 meter
Är det från EN fynda, 6V, på 5,6 meter? Nä...?
Hur hög effekttålighet är det på dom?
Redigerat av Bakerman, 02 January 2014 - 13:41.
Postad 02 January 2014 - 13:48
Vågar man lita på Wiki så står det där "Som unga kan vi människor uppfatta ljud mellan 20 och 20 000 Hz, men redan i 20-årsåldern börjar känsligheten för höga frekvenser minska."Jo det gör man faktiskt man kan säga att man kan höra ner till 16hz och det kommer från en person som är väl insatt i ämnet.
Infra är ett ord som IÖ har myntat.Annars så är det subsonic som det kan pratas om
Sen självklart finns det säkert undantag med personer som kan uppfatta både lägre och högre, men det verkar ju vara från 20Hz i normalfallet.
Postad 02 January 2014 - 14:38
Det har jag inte ens testat för det är helt ointressant att spela högt med fynda basarna som har en spl på 84dB 1 watt 1 meter.
jag vet inte riktigt hur tydligt man kan skriva det här, men om jag försöker igen:
om du skulle sätta in dom 10" du rekommenderade (roy) i lådorna som du rekommenderade (ts dåvarande maxmått) när du skrev att han skulle satsa på dom lådorna för att få infra, hur högt skulle dom spela infra då?
jag kan säga direkt, dom skulle inte spela användbar infra och därför skulle det vara totalt onödigt att göra såna lådor. så enkelt är det. så det är väl lättare att du bara backar och skriver att man inte kan få användbar infra från ett så litet bassystem.
det är det jag och bakerman hela tiden har skrivit, men du envisas om att man visst kan få användbar infra ur så små lådor. ändå ser jag inget alls som tyder på det. det enda du säger är att man kan få infra ur så små lådor men du har inte en aning om hur man ska göra. men du är säker på att det går.
Postad 02 January 2014 - 14:49
Jo det gör man faktiskt man kan säga att man kan höra ner till 16hz och det kommer från en person som är väl insatt i ämnet.
Infra är ett ord som IÖ har myntat.Annars så är det subsonic som det kan pratas om
jag har framför mig psychology, 4th edition av martin, carlson och buskist. där står det på sidan 186: "the human ear perceives vibrations between approximately 30-20.000 hz.". jag sitter även med boken Music, Physics and Engineering som säger att människan idealt kan höra ner mot 12 hz när man talar om ideala förhållanden i laboratorier. dock så ska man påminnas om att detta inte är hörsel eftersom vi inte har hårstrån som reagerar på detta i öronen, däremot så hör vi detta på ett annat sätt, vilket fortfarande kan upplevas som hörsel. när vi talar om att detektera nere vid 12 hz så behöver flertalet orealistiska saker inträffa, bland annat total tystnad och en rena sinusvåg i extrema volymer.
jag kan även skriva att vi inte känner kyla under +4 grader, då känner vi smärta. den övre gränsen för värme går vid ca 65 grader, därefter så känner vi inte värmen, utan smärta. det är olika system.
Redigerat av Zartok, 02 January 2014 - 14:53.
Postad 02 January 2014 - 15:03
Då skall du fråga IÖ för det var han jag diskuterade det med och han har studerat hörseln ganska bra skulle jag tro.jag har framför mig psychology, 4th edition av martin, carlson och buskist. där står det på sidan 186: "the human ear perceives vibrations between approximately 30-20.000 hz.". jag sitter även med boken Music, Physics and Engineering som säger att människan idealt kan höra ner mot 12 hz när man talar om ideala förhållanden i laboratorier. dock så ska man påminnas om att detta inte är hörsel eftersom vi inte har hårstrån som reagerar på detta i öronen, däremot så hör vi detta på ett annat sätt, vilket fortfarande kan upplevas som hörsel. när vi talar om att detektera nere vid 12 hz så behöver flertalet orealistiska saker inträffa, bland annat total tystnad och en rena sinusvåg i extrema volymer.
jag kan även skriva att vi inte känner kyla under +4 grader, då känner vi smärta. den övre gränsen för värme går vid ca 65 grader, därefter så känner vi inte värmen, utan smärta. det är olika system.
Men kan inte du räkna på det med.jag vet inte riktigt hur tydligt man kan skriva det här, men om jag försöker igen:
om du skulle sätta in dom 10" du rekommenderade (roy) i lådorna som du rekommenderade (ts dåvarande maxmått) när du skrev att han skulle satsa på dom lådorna för att få infra, hur högt skulle dom spela infra då?
jag kan säga direkt, dom skulle inte spela användbar infra och därför skulle det vara totalt onödigt att göra såna lådor. så enkelt är det. så det är väl lättare att du bara backar och skriver att man inte kan få användbar infra från ett så litet bassystem.
det är det jag och bakerman hela tiden har skrivit, men du envisas om att man visst kan få användbar infra ur så små lådor. ändå ser jag inget alls som tyder på det. det enda du säger är att man kan få infra ur så små lådor men du har inte en aning om hur man ska göra. men du är säker på att det går.
Vet ej men dom håller för ett nad 216 steg.Är det från EN fynda, 6V, på 5,6 meter? Nä...?
Hur hög effekttålighet är det på dom?
Hur många seriösa mätningar har du gjort = inga!
Om du inte tror mig så kontakta Rangwald1 på detta forum så får du ett bra svar skulle jag tro.
Postad 02 January 2014 - 15:05
Nejdu, jag kan absolut inte räkna på det
Redigerat av Zartok, 02 January 2014 - 15:06.
Postad 02 January 2014 - 15:20
Det handlar mycket om Q värdet på lådan och det finns mera att läsa i loudspeaker CookBook.Även om jag har stor respekt för herr öhman så är jag ganska säker på att han inte har arbetat med några nyare mätapparaturer för hörseln.
Nejdu, jag kan absolut inte räkna på detdu har ju läst både min tråd här och på faktiskt, jag har nog skitsvårt att simulera såna saker i basta
rent intuitivt så ser jag en rullning som börjar någonstans vid 60 och rullar av med 12db per oktav eller något sånt, men jag har nog ingen aning om hur du har tänkt lådorna för att få infra ur dom
Här kan du se själv hur det ser ut i basta med roomgain och ett Q värde på 0.56 hade Q varit högre hade det inte gått .
och det är räknat på 1 element .
Postad 02 January 2014 - 16:12
Lägger vi teori på det så räcker fyra såna för att spela 100+ i 10hz. Visst förstår du lite av min konfundering här?
Redigerat av Zartok, 02 January 2014 - 16:13.
Postad 02 January 2014 - 16:52
Japp roy i 45 liter.Så det där är roy-elementet 10", som i ett rum spelar 80db i 5 hz och 90db i 10? Hur stor var lådan räknad på?
Lägger vi teori på det så räcker fyra såna för att spela 100+ i 10hz. Visst förstår du lite av min konfundering här?
Postad 02 January 2014 - 17:43
Postad 02 January 2014 - 17:59
En hel vanlig sluten låda .Men skulle han ha dom i mellan soffan och vägg då stiger nog roomgainen några dB.Jag finner detta ytterst märkligt, men samtidigt så ska jag säga att jag absolut inte skulle betvivla att du räknat rätt i basta. Men... det är något som är lite fuffens med det hela. Det är gissningsvis då inte en vanlig sluten låda du har där?
Postad 02 January 2014 - 18:10
Postad 02 January 2014 - 18:53
102.9dB vid 10hz med 800 watt in i elementet men Q värdet är en sorglig historia 0.83.Roomgain är med räknat.Om du gör samma beräkningar på en av mina lådor, säg 108 liter och mitt element, hur ser det ut i dina kalkyler då? Ja, om man får fråga?
Redigerat av kalle12dussin, 02 January 2014 - 18:54.
Postad 02 January 2014 - 19:05
Ja, även där får du gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att adzer räknade på att dom når xmax redan under halva effekten på 10hz. Därefter så minns jag att du skrev att dom börjar spela olinjärt fram till det mekaniska maxet ^^
Redigerat av Zartok, 02 January 2014 - 19:15.
Postad 02 January 2014 - 19:16
Räknar du på Xmech?
Redigerat av MattiasBGD, 02 January 2014 - 19:22.
Postad 02 January 2014 - 19:31
Det är ju nästan "no-no" att ens tänka bilbasar i detta samanhang, men nyfikenheten tar ibland överhand.
Nu är jag långt ifrån någon expert på detta, men under förutsättning att t/s stämmer på detta JBL-element så borde det fungera "väl" i jämförelse med pris/konkurens? Har inte en aning om hur detta element presterar med konutslag i vissa frekvenser osv men "basic" i winisd så verkar det helt ok?
JBL GTO804:
Fs 29,6 Hz Vas 16,42 liter Qms 6,37 Qes 0,450
Qts 0,42
30L-slutenmed2element.jpg 247.1K
10 Antal nerladdningar
GTO 804D.pdf 229.4K
3 Antal nerladdningarEDIT-> Dessa är tänkta att köras 2st per låda i push-pull konfig enl tvetts modell. Smått och pluttigt blir det..
Redigerat av Unregisteredd9e2b804, 02 January 2014 - 19:49.
Postad 02 January 2014 - 19:32
Postad 02 January 2014 - 21:12
Inget fel på bilbasar
Bifogad fil(er)
Postad 02 January 2014 - 21:18
Bakerman avskyr allt vad bilbas heter i vanliga rum tror jag, men personligen så anser jag att dom kan låta snuskigt bra
Postad 02 January 2014 - 21:34
CSS element med flera är sådana.
Redigerat av MattiasBGD, 02 January 2014 - 21:37.
Postad 02 January 2014 - 22:04
basta räknar på 2.83 volt och inte 1watt.Fattar inte att Basta ger så höga dB-värden jämfört med WinISD.
Räknar du på Xmech?
varför skulle jag ljuga för mig själv och andra i simuleringar.
Han räknade på 4 basar jag brukar räkna på 1 bas .Då misstänker jag att jag ser vart räkningen inte höll, mina element tror jag inte går att mata med 800w i 10hz utan att dom smäller i sig själva.
Ja, även där får du gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att adzer räknade på att dom når xmax redan under halva effekten på 10hz. Därefter så minns jag att du skrev att dom börjar spela olinjärt fram till det mekaniska maxet ^^
Redigerat av kalle12dussin, 02 January 2014 - 22:08.
Postad 02 January 2014 - 22:15
Ja, såvida mitt linna inte ljuger. Och när jag tänker efter så gör det nog det... better go check
Redigerat av Zartok, 02 January 2014 - 22:16.
Postad 02 January 2014 - 22:21
Ser ut som om något blivit fel såhär blev det när jag testade.
Inget fel på bilbasar
Ok. Jag matade bara in vas, qts, fs, och spl.. men de verkar hyffsade annars? 790:- st. Kan kanske vara värt att höra med Nårdik om paketpris på 4 st..
Många element som du kanske tror är hemmabas förespråkas även som bilbas bara dom har en kraftig motor/magnet och hög effektålighet så dom pallar att spela i liten låda.
CSS element med flera är sådana.
Japp det stämmer. Har läst om flera stycken som kör med ROY i bilar..
Btw, här är en som byggt ett horn med EN jbl-8:a, han verkar ju nöjd.. Fast det är ju en helt annan konstruktion kontra mina blivande bebisar..
http://www.hometheat...-subwoofer.html
Redigerat av Unregisteredd9e2b804, 02 January 2014 - 22:31.
Postad 02 January 2014 - 22:37
basta räknar på 2.83 volt och inte 1watt.
varför skulle jag ljuga för mig själv och andra i simuleringar.
Han räknade på 4 basar jag brukar räkna på 1 bas .
Så WinISD är helt missvisande då? jag har som sagt aldrig simulerat i Basta så jag kan bara WinISD.
Enligt min simulering gick det inte köra mer än 510rms innan Xmax nås = 92dB @10Hz.
Redigerat av MattiasBGD, 02 January 2014 - 22:41.
Postad 02 January 2014 - 23:11
'Så WinISD är helt missvisande då? jag har som sagt aldrig simulerat i Basta så jag kan bara WinISD.
Enligt min simulering gick det inte köra mer än 510rms innan Xmax nås = 92dB @10Hz.
Det är väl en 6år sedan jag använde winisd och att jag slöt med det var att den var buggig
jag kör med 3olika program för att verifiera om det är något fel i beräkningarna.
Och det är bara för att vara på den säkra sidan vid simulering sen tillkommer mätningarna som är mera omfattande än simulering.
Postad 02 January 2014 - 23:20
Är roomgain en känd parameter vid 10hz? Är inte det extremet beroende på vilket rum?
Postad 02 January 2014 - 23:30
Basta lägger på 6db i roomgain men den siffran kan variera det finns rum som ger mera och vissa äter db fråga bagarmanen i vilket skit rum han har.Fast simulerar det så dåligt att man inte bör använda de då enligt ditt tycke? Jag har bara använt winISD pro buggar aldrig för mig. Missade att du hade lagt på roomgain i din simulering då är kanske resultaten ganska lika ändå?
Är roomgain en känd parameter vid 10hz? Är inte det extremet beroende på vilket rum?
Det är därför man mäter och ser vad rummet ger för förstärkning.
Postad 03 January 2014 - 00:52
Man har ingen aning om hur mycket rummet bidrar med, och även om man får stöd så får man det inte jämnt över hela registret.
Alltså är det bäst att simulera utan.
Postad 03 January 2014 - 18:44
Det har gjorts mätningar och där har dom kommit fram till at mellan 3-9db i gain men dit rum får -20 i gain.Det bästa och mest rättvisa är att simulera helt utan stöd. Jämt. Med alla element.
Man har ingen aning om hur mycket rummet bidrar med, och även om man får stöd så får man det inte jämnt över hela registret.
Alltså är det bäst att simulera utan.
Postad 03 January 2014 - 18:55
Sen finns det dom som får "fullt".
Fast skillnaden mellan inget och nio dB stöd är ju inte så mycket...
Det är ju bara åtta gånger så mycket effekt in i spolen...
Postad 08 January 2014 - 19:59
Platta basarlådor,downfire?
Utan finish kanske
Postad 09 January 2014 - 09:06
Jag tänkte mer två liknande denna https://www.prisjakt...kt.php?p=533678 desigen men med slutna lådor.
Nu har jag dock inte kollat upp måtten på ROY men det största problemet är väl annars den stora baffeln som blir.
Kollade nu att ROY bygger ca 14cm plus avstånd för kylning så det blir nog lite för högt.
Aja det var bara ett tips på design.
Redigerat av Log1N, 09 January 2014 - 09:08.
Postad 09 January 2014 - 09:59
Den kanske går att göra på åttor också. Minikrakens. Det hade varit tufft!
Postad 09 January 2014 - 13:33
Postad 09 January 2014 - 14:00
Postad 09 January 2014 - 14:08
Postad 09 January 2014 - 18:38
Hur mycket utrymme har du under soffan.
Platta basarlådor,downfire?
Utan finish kanske
Jag har haft tankarna på "soffutrymmet" när jag hade den gamla soffan. Då fanns det ingen plats tyvärr. Däremot köpte vi en ny soffa för ett halvår sedan, jag hade inte mätt utrymmet under men jag gjorde det nu.. Ca 4 st utrymmen på 60x50x18cm finns tillgodo. Jag vet att rummet svarar bra på placering BAKOM soffan så under kan vara ett alternativ
Namnlös.jpg 14.26K
5 Antal nerladdningarTanten har pratat om ett nytt soffbord
2x12" slutet+LT, inhyst i soffbordet..
Min tanke först och främst är att bygga en prototyp med ett element som jag har över från sonotuben, dels för att veta om jag får godkänt av kärringen, och dels för att se hur placeringen låter..
Sen undrar man hur dom där earthquake subbarna låter.. 2 då givetvis... Men det blir nog mer output och prisvärt med diy under soffan också.. EarthQuake far ju skapliga grejer förr i tiden i bilbas-samanhang..
533678.jpg 15.88K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredd9e2b804, 09 January 2014 - 18:43.
Postad 09 January 2014 - 18:54
Postad 09 January 2014 - 19:16
En tanke i detta fall då du ej kan dra nytta utav 2st utplacerade moduler.
Redigerat av MattiasBGD, 09 January 2014 - 19:18.
Postad 09 January 2014 - 19:20
Soffbordsmodellen skulle vara något förutom att placering kan bli dålig för återgivningen. Frågan är om det är ett bättre alternativ att lägga pengarna på en vettig 15" eller 18" om du ändå ska upp på 130-200liter i bordet
Mmm.. Det är den stora frågan. Rummet är ca 6 m långt. Bordet (subben) hamnar ungefär på 2-2.5m punkten, så den hamnar ju inte i mitten iaf. Sen tänkte jag på ett enkelt större element också, men frågan är hur det blir med vibrationer i bordet.. Tolvorna tänkte jag ju sätta i push-pull för att få ner vibrationerna..
Postad 26 January 2014 - 10:16
Jag får tänka om,, börjat fundera på under soffa modellen.. 4x6,5" i två lådor är vad som höjdmässigt får plats om jag kör V-baffel spelandes bakåt mot väggen för maximal roomgain (låddesign Likt tvett men mini-mini..)
Elementförslag:
TB 1139SG eller SIF (SIF går att få loss för knappa 500:- )
Eller
Peerless 380946 "sls 6,5"
Spontant känns tangbandarna som det givna alternativet?
Några kloka ord eller råd från eliten? (Nej, jag kan inte få in större element
Postad 26 January 2014 - 11:02
Postad 26 January 2014 - 11:53
Det finns ju en överhängande risk att du lägger en massa jobb på en lösning som du blir missnöjd med ingen här kan veta nu i förväg om sofflösningen kommer bli något bra.
CSS SDX12 med 2st slavbasar i 55liter effektiv volym och Seas Lroy 1001 med 2st slavbasar i 40liter.
SDX vs Lroy Slavbas.jpg 286.69K
5 Antal nerladdningarEller gör en DLS flatbox variant.
https://www.prisjakt...1469035,2024314
Den kan du ju åka och lyssna på också WAFen är rätt hög kan jag tänka mig.
Redigerat av MattiasBGD, 28 January 2014 - 01:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
SONOS
503 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?